1/2 mieszkania po Mamie i WALKA z siostrÄ…

Data: 2012-11-02 15:10:52
Autor: Ewelina
1/2 mieszkania po Mamie i WALKA z siostrÄ…
3 lata temu zmarła moja Mama. Od tego czasu moja jedyna siostra stara się za wszelką cenę uprzykrzyć mi życie...

Moja sytuacja wyglÄ…da tak:

1. jest mieszkanie po mojej zmarłej Mamie

2. jestem w posiadaniu Postanowienia Sądu Rejonowego o stwierdzenie nabycia spadku do mojej Mamie, w którym to Postanowieniu, Sąd stwierdza, że spadek po mojej zmarłej Mamie na podstawie ustawy (nie napisali, na podstawie jakiej ustawy), nabyła: a) moja siostra, b) ja - każda z nas w 1/2 (jednej drugiej) części)

3. klucze do mieszkania ma siostra i tylko za jej zgodą mogę do niego wchodzić (a na to niechętnie się zgadza)

Kiedy dzwoniÄ™ z jakÄ…Ĺ› sprawÄ… do siostry, to albo:

- nie odbiera telefonów (to jej stary metoda, aby się kogoś pozbyć)
- jak już odbierze, to albo udaje, że nie słyszy (a nie ma problemów ze słuchem)
- albo przeciąga sprawę w nieskończoność

Kiedy siÄ™ z niÄ… umawiam, to albo:

- nie przychodzi na spotkania
- albo się spóźnia
- przeciąga sprawę w nieskończoność

Czy jestem uzaleĹĽniona od siostry i jej humorĂłw?
Czy muszę liczyć na jej łaskę albo niełaskę?

5. siostra powiedziała, że mieszkanie stoi puste, i że ona z niego nie korzysta, ale wiem, że często kłamie i być może np. zarabia na nielegalnym wynajmowaniu komuś tego mieszkania...

6. nie mogę tego kontrolować, bo mieszkam na drugim końcu Polski, a siostra... tylko kilometrów od niego

Ogólnie mówiąc, nie rozumiem postępowania siostry...

Może Wy rozumiecie, o co jej może chodzić?

W każdym bądź razie chciałabym:

1. otrzymać połowę pieniędzy ze sprzedaży mieszkania (ale siostra nie chce go sprzedać; mówi, że nie zależy jej na pieniądzach, a mnie z kolei przydałyby się pieniądze)
2. do tego czasu chciałabym swobodnie korzystać z tego mieszkania, to znaczy wchodzić do niego, kiedy mam na to ochotę (ale siostra mi to uniemożliwia)

Co mogę w tej sprawie zrobić?

Pozdrawiam, Ewelina

Data: 2012-11-02 15:18:44
Autor: JAG
1/2 mieszkania po Mamie i WALKA z siostrÄ…
W dniu 2012-11-02 15:10, Ewelina pisze:

Co mogę w tej sprawie zrobić?

Przede wszystkim współczuję sytuacji.
Na grupie jestem jako obserwator, więc prawnie nie pomogę, ale moje doświadczenie pokazuje, że w trudnych sprawach rodzinnych czasem działa krótkie i stanowczo postawione pytanie: "o co ci, jasna cholera, chodzi?".

Próbowałaś?

JAG

Data: 2012-11-02 16:21:57
Autor: Gotfryd Smolik news
FUW: 1/2 mieszkania po Mamie i WALKA z siostr±
  Tak zupełnie na wstępie - NTG.
  To się NIE kwalifikuje na .podatki!
(na .prawo owszem)
  FUT warning!

  Ad rem:

On Fri, 2 Nov 2012, Ewelina wrote:

2. jestem w posiadaniu Postanowienia S±du Rejonowego o stwierdzenie nabycia
spadku do mojej Mamie, w którym to Postanowieniu, S±d stwierdza, że spadek po
mojej zmarłej Mamie na podstawie ustawy (nie napisali, na podstawie jakiej
ustawy)

  Zasadniczo KC.
  Przeczytaj od art.922:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

, nabyła: a) moja siostra, b) ja - każda z nas w 1/2 (jednej drugiej)
czę¶ci)

  Pytanie dodatkowe - a dział spadku był?
(to jest osobna czynno¶ć prawna, to że masz udział w połowie spadku,
  to nie to samo, co mieć udział w konkretnych składnikach maj±tku).
  O tyle istotne, że wobec ew. zniesienia współwłasno¶ci (niżej)
w rachubę może wchodzić dział spadku ze spłat±.

3. klucze do mieszkania ma siostra i tylko za jej zgod± mogę do niego wchodzić (a na to niechętnie się zgadza)

  To jest bezprawne.
  Masz takie same prawa jak ona.
  Zaż±dała¶ wydania kluczy?

Czy jestem uzależniona od siostry i jej humorów?

  O tyle, że dopóki nie postawisz sprawy czarno na białym
wychodzi, że robisz tak dobrowolnie :|

5. siostra powiedziała, że mieszkanie stoi puste, i że ona z niego nie korzysta, ale wiem, że często kłamie i być może np. zarabia na nielegalnym wynajmowaniu komu¶ tego mieszkania...

  No to połowa Ci się należy.
  I połowa problemu z "nielegalno¶ci±" ;)
(jak rozumiem mowa o skarbówce oraz zameldowaniu)

6. nie mogę tego kontrolować, bo mieszkam na drugim końcu Polski,
a siostra... tylko kilometrów od niego

  A to czytasz art.95 i art.98 na pocz±tku ww kodeksu.
  Na mój gust, nie trzeba aż pełnomocnictwa, starczy jaka¶ zaufana
"osoba trzecia" która z rzadka rzuci okiem na mieszkanie
(nie wchodz±c do niego).

Ogólnie mówi±c, nie rozumiem postępowania siostry...

Może Wy rozumiecie, o co jej może chodzić?

  A ciepliwo¶ć ma? ;>
  Przykładowo - zasiedzenie.
  I najlepiej "w dobrej wierze".
  W końcu wg wszelkich danych z przedstawionego opisu, Tobie to
mieszkanie po nic :P, a jak siostra wywiedzie, że nim się
zajmuje "jak wła¶ciciel", to czytasz art.172 jak wyżej.

  Nie, NIE żartuję - bierzesz i CZYTASZ.

  Proste pytanie - kto płaci opłaty, jeszcze ważniejsze:
kto płaci podatek?
  Siostra, bo nawet nie zajęła¶ się zgłoszeniem lokalu do
podatku w urzędzie miasta/gminy? ;)
  No to wybacz, ale wychodzi ze to ona zajmuje się lokalem.
  A udowodnienie że wbrew Twojej woli nie jest proste, patrz nizej.

W każdym b±dĽ razie chciałabym:

1. otrzymać połowę pieniędzy ze sprzedaży mieszkania (ale siostra nie chce go sprzedać; mówi, że nie zależy jej na pieni±dzach, a mnie z kolei przydałyby się pieni±dze)

  Pierwsza wersja - sprzedaż udziału, albo udziału w spadku (patrz
który¶ niedawny w±tek) albo w mieszkaniu.
  Ale to praktycznie nie przejdzie - znalezienie jelenie, który chce
sobie wzi±ć na głowę kłopoty ze współwła¶cicielem będzie trudne.
  Pozostaje zniesienie współwłasno¶ci.
  Czytasz art.210 (i dalsze).
  Albo Cię spłaca, albo Ty chcesz sprzedać i pieni±dze "na pół".
  I teraz zależy, czy był dział - jak nie było, to "spłata" ma postać
nazwan± dla celow podatkowych "dopłata", płaci się PCC i do widzenia,
otrzyma całe mieszkanie.
  Jak był dział, to po prostu transakcja sprzedaży udziału, ewentualnie
wymuszona decyzj± s±du.

2. do tego czasu chciałabym swobodnie korzystać z tego mieszkania, to znaczy wchodzić do niego, kiedy mam na to ochotę (ale siostra mi to uniemożliwia)

  A teraz proszę udowodnić, że siostra uniemożliwia.
  Rozumiesz problem?
  UDOWODNIĆ!
  ¦wiadków masz? Nagranie masz? Pismo poleconym wysłała¶?

  No to czym chcesz PRAWNIE udowodnić, że "uniemożliwia", skoro na razie,
według Twojego własnego opisu (uwaga, ironia i zgryĽliwo¶ć), to ona
biedna musi zajmować się mieszkaniem, Ty tam nawet nie zagl±dasz
(s±siedzi mog± potwierdzić), podatki płaci i w ogóle?

  Bo IMO tak to wła¶nie wygl±da, jak się zbierze DOWODY.

Co mogę w tej sprawie zrobić?

  Zacz±ć od wersji JAGa ;)
  Może siostra ma własn± wersję "konceptu na mieszkanie", i dla odmiany
boi się Tobie j± przedstawić w krótkich żołnierskich słowach.

pzdr, Gotfryd

1/2 mieszkania po Mamie i WALKA z siostrÄ…