1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?

Data: 2011-09-06 12:17:24
Autor: mar jan
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
specjalisci od nabijania mechanikom kabzy - dzial konstrukcji silnikow VW -
wymyslili odlaczanie dwoch cylindrow w TSI.
na necie pokazaly sie filmiki na ktorych widac ze podczas odlaczenia zawory w
cylindrze sa zamkniete!
o cooo chozzzzi?
przeca jesli sa zamkniete to nastepuje sprezanie w nich powietrza jak przy
hamowaniu silnikiem - no ok - podobnie jak przy hs. nie powinny byc odtwarte? jak to jest?
eeee. no chyba ze skoro sie dwa odlacza to jeden zawsze spreza a drugi sie w tym
czasie rozpreza wiec sprawa 'sie znosi' ...
czyli tak lepiej niz dopuscic do swistawki powietrznej nad klawiatura?

Data: 2011-09-06 11:01:43
Autor: to
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
begin mar jan
[...]

Nie bardzo rozumiem na jakiej zasadzie miałoby się to "znosić". Raczej w filmiku jest błąd lub coś źle zinterpretowałeś. Link! ;)

Data: 2011-09-06 13:45:40
Autor: PM
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?

Nie bardzo rozumiem na jakiej zasadzie miałoby się to "znosić". Raczej w
filmiku jest błąd lub coś źle zinterpretowałeś. Link! ;)

pomijajÄ…c pierwszy cykl
tłok A rozpręza gaz -> strata
potem tÅ‚ok B rozprÄ™za gaz -> strata,  ale mniejsza bo tÅ‚ok A jest ciagniety do góry przez podciÅ›nienie
nastepnie tłok A rozpręża, a B ciągnie w górę, itd..

Data: 2011-09-06 15:11:10
Autor: to
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
begin PM
pomijajÄ…c pierwszy cykl
tłok A rozpręza gaz -> strata
potem tÅ‚ok B rozprÄ™za gaz -> strata,  ale mniejsza bo tÅ‚ok A jest
ciagniety do góry przez podciśnienie
nastepnie tłok A rozpręża, a B ciągnie w górę, itd..

Ale całkowicie nigdy się nie zniesie. Jak cylinder byłby cały czas otwarty to pewnie starty byłyby sporo mniejsze. Może w czym innym jest problem? Np. w nierównomiernym obciążeniu termicznym albo w pompowaniu zimnego powietrza do wydechu?

Data: 2011-09-06 15:13:22
Autor: to
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
begin to
Może w czym innym jest
problem? Np. w nierównomiernym obciążeniu termicznym albo w pompowaniu
zimnego powietrza do wydechu?

Albo może taki silnik pracuje bardziej równomiernie? W końcu to R4 z odłączonymi 2 cylindrami, być może ta "martwa" praca dwóch cylindrów jednak trochę wyrównuje obciążenia na wale korbowym.

Data: 2011-09-06 22:15:59
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-09-06, to <to@xyz.abc> wrote:

Ale ca³kowicie nigdy siê nie zniesie. Jak cylinder by³by ca³y czas otwarty to pewnie starty by³yby sporo mniejsze.

Pewnie nie.

Krzysiek Kie³czewski

Data: 2011-09-06 22:18:45
Autor: to
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
begin Krzysiek Kielczewski
Ale całkowicie nigdy się nie zniesie. Jak cylinder byłby cały czas
otwarty to pewnie starty byłyby sporo mniejsze.

Pewnie nie.

Bo? Nie ma siły, żeby sprężanie nie powodowało strat, nawet jeśli potem rozprężanie częściowo je znosi (albo na odwrót).

Myślę, że tu chodzi o to, że ten silnik jest doładowany. Wtedy po przy zamkniętych dwóch cylindrach turbo pompuje tylko do dwóch więc może tam wytworzyć większe ciśnienie. HEMI jest z kolei silnikiem atmosferycznym.

Data: 2011-09-07 08:24:53
Autor: Ukaniu
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?

U¿ytkownik "to" <to@xyz.abc> napisa³ w wiadomo¶ci news:4e669c44$0$2493$65785112news.neostrada.pl...

Bo?

Taka jest fizyka na poziomie dawnej szko³y podstawowej.

Nie ma si³y, ¿eby sprê¿anie nie powodowa³o strat, nawet je¶li potem
rozprê¿anie czê¶ciowo je znosi (albo na odwrót).

 Rozrysuj sobie obieg termodynamiczny. I nie czê¶ciowo znosi tylko mo¿e znosiæ ca³kowicie.

My¶lê, ¿e tu chodzi o to, ¿e ten silnik jest do³adowany. Wtedy po przy
zamkniêtych dwóch cylindrach turbo pompuje tylko do dwóch wiêc mo¿e tam
wytworzyæ wiêksze ci¶nienie. HEMI jest z kolei silnikiem atmosferycznym.

Jakie zyski wed³ug Ciebie maj± otwarte zawory?
- ci±gniesz t³ok bo musisz zassaæ powietrze - wydajesz na to energiê
-  pchasz t³ok bo musisz wyt³oczyæ powietrze - wydajesz na to energiê
Zasysanie i wypychanie powietrza kosztuje energiê ze wzglêdu na opory przep³ywu.
Powietrze ma kore¶lon± masê i j± trzeba przepchaæ.
Powietrze zasysane niepotrzebnie wych³adza cylinder.

--
Pozdrawiam,
£ukasz

Data: 2011-09-06 23:26:08
Autor: kogutek
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?

> Nie bardzo rozumiem na jakiej zasadzie mia³oby siê to "znosiæ". Raczej w

> filmiku jest b³±d lub co¶ ¼le zinterpretowa³e¶. Link! ;)

pomijaj±c pierwszy cykl

t³ok A rozprêza gaz -> strata

potem t³ok B rozprêza gaz -> strata,  ale mniejsza bo t³ok A jest ciagniety

do góry przez podci¶nienie

nastepnie t³ok A rozprê¿a, a B ci±gnie w górê, itd..

Fajna teoria, tylko nieprawdziwa. Popatrz na allegro jak wygl±daj± wa³y
wykorbione do silników cztero cylindrowych rzêdowych. w opisie na onecie i na
filmiku wy³±czaj± 2 i 3. Z pracy rozrz±du wychodzi ¿e wa³ wykorbiony jest typowy
bo pali 1 3 4 2

Data: 2011-09-07 08:00:50
Autor: PM
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
?

U¿ytkownik "kogutek" <kogutek44@vp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5a65.00000555.4e668ff0@newsgate.onet.pl...

> [...]

filmiku wy³±czaj± 2 i 3. Z pracy rozrz±du wychodzi ¿e wa³ wykorbiony jest typowy

w sumie nie ma znaczenia, tyle ¿e oba od³±czone cylindry równocze¶nie poch³aniaj± energie a potem j± oddaj±
chyba faktycznie spe³niaj± role "ko³a zamachowego" jak ju¿ by³o wcze¶niej napisane.
i mo¿e to jest nawet bardziej po¿±dany efekt?

Data: 2011-09-06 14:45:01
Autor: kamil d
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
W dniu 2011-09-06 13:01, to pisze:
Link! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=yxjGTBF-dVY

--
kamil d

Data: 2011-09-06 12:30:18
Autor: Olo
On 2011-09-06 12:17, mar jan wrote:
[...]

poczekaj poczekaj, czy od³±czony od pracy zespó³ "zaci±ga" dalej powietrze z dolotu, bo mi siê wydaje, ¿e raczej nie...

Data: 2011-09-06 10:38:30
Autor: AZ
On 2011-09-06, Olo <alexhawk@usuntentekst_onet.pl> wrote:

poczekaj poczekaj, czy odłączony od pracy zespół "zaciąga" dalej powietrze z dolotu, bo mi się wydaje, że raczej nie...

No ale albo zostanie odlaczony napelniony albo pusty, w obu przypadkach
wymagana jest praca albo na sprezenie albo na rozprezenie.

--
Artur

Data: 2011-09-06 10:39:04
Autor: AZ
On 2011-09-06, AZ <artur.zabronski@gmail.com> wrote:

No ale albo zostanie odlaczony napelniony albo pusty, w obu przypadkach
wymagana jest praca albo na sprezenie albo na rozprezenie.

Tak jakbys zatkal otwor w strzykawce i probowal ja naciagnac ;-)

--
Artur

Data: 2011-09-06 14:10:04
Autor: mleko
On 2011-09-06 12:39, AZ wrote:

Tak jakbys zatkal otwor w strzykawce i probowal ja naciagnac ;-)

Naciągne ją, puszcze i co się stanie z tłokiem w stzykawce?

Data: 2011-09-06 12:15:45
Autor: AZ
On 2011-09-06, mleko <mleko@mleko.ml> wrote:

Naciągne ją, puszcze i co się stanie z tłokiem w stzykawce?

Tu sie zgadza, juz kolega Ukaniu o tym wspomnial o czym ja nie
pomyslalem. Wiec jednak wychodzi na to ze najlepiej gdy zawory sa
zamkniete.

--
Artur

Data: 2011-09-06 15:07:34
Autor: to
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
begin AZ
Tak jakbys zatkal otwor w strzykawce i probowal ja naciagnac ;-)

Ale tam nie masz nadciśnienia.

Data: 2011-09-06 15:13:45
Autor: AZ
On 2011-09-06, to <to@xyz.abc> wrote:
Tak jakbys zatkal otwor w strzykawce i probowal ja naciagnac ;-)

Ale tam nie masz nadciśnienia.

Zalezy w ktorym momencie cylinder zostanie zamkniety. Jak napelniony to
bedzie sprezane a energia oddana w postaci rozprezenia, jak pusty to
bedzie wytwarzal podcisnienie (jak w strzykawce) a pozniej wracal.

--
Artur

Data: 2011-09-06 21:56:38
Autor: Adam P³aszczyca
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Dnia Tue, 6 Sep 2011 10:38:30 +0000 (UTC), AZ napisa³(a):

No ale albo zostanie odlaczony napelniony albo pusty, w obu przypadkach
wymagana jest praca albo na sprezenie albo na rozprezenie.

MHM. A sprê¿one powietrze potem nie pcha t³oka, prawda? Ani-ani.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688

Data: 2011-09-06 12:46:47
Autor: Pabl_o
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?

U¿ytkownik "mar jan" <nowy140WYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:5a65.0000052e.4e65f334newsgate.onet.pl...
[...]

Hmmm

Przy otwartych zaworach ssacych moze byc problem z pomiarem ilosci powietrza przez przeplywomierz. Z kolei przy otwartych wydechowych moga wypalic sie gniazda zaworowe.

Zapodaj te filmiki.

--
Picasso

Data: 2011-09-06 11:07:06
Autor: AZ
On 2011-09-06, Pabl_o <nielubie@spamu.pl> wrote:

Przy otwartych zaworach ssacych moze byc problem z pomiarem ilosci powietrza przez przeplywomierz. Z kolei przy otwartych wydechowych moga wypalic sie gniazda zaworowe.

Od braku spalania wypalic gniazda?

--
Artur

Data: 2011-09-06 13:23:01
Autor: Pabl_o
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?

Uzytkownik "AZ" <artur.zabronski@gmail.com> napisal w wiadomosci news:j44usq$tej$3node2.news.atman.pl...

Od braku spalania wypalic gniazda?

Zakladajac, ze sa otwarte caly czas, to plomien z sasiednich cylindrow MOZE narobic szkod.
Nie wiadomo jak jest skonstruowany kolektor wydechowy

--
Picasso

Data: 2011-09-06 13:01:08
Autor: PM
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?

Przy otwartych zaworach ssacych moze byc problem z pomiarem ilosci powietrza

e tam
mo¿na zostawiæ pomiar i wy³±czyæ 2 wtryskiwacze
niestety powietrze bêdzie pchane w wydech i zmieni siê lambda.

wychodzi na to ¿e nie ma wyjscia i trzeba zamykaæ zawory i liczyc siê ze strat± mocy.

Data: 2011-09-06 13:15:43
Autor: Ukaniu
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?

U¿ytkownik "PM" <xpm@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:j44ujk$tcm$1mx1.internetia.pl...
wychodzi na to ¿e nie ma wyjscia i trzeba zamykaæ zawory i liczyc siê ze strat± mocy.

Trzeba zamykaæ zawory aby unikn±æ strat mocy.

--
Pozdrawiam,
£ukasz

Data: 2011-09-06 13:39:16
Autor: PM
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?

wychodzi na to ¿e nie ma wyjscia i trzeba zamykaæ zawory i liczyc siê ze strat± mocy.

Trzeba zamykaæ zawory aby unikn±æ strat mocy.

¿e niby w jednym cylindrze rozprê¿amy a drugi wraca ci±gniêty podci¶nieniem?
no co¶ w tym jest.

Data: 2011-09-06 14:11:48
Autor: Ukaniu
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?

U¿ytkownik "PM" <xpm@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:j450r0$c8o$1mx1.internetia.pl...
¿e niby w jednym cylindrze rozprê¿amy a drugi wraca ci±gniêty podci¶nieniem?
no co¶ w tym jest.

Jak sprê¿asz wk³adasz pracê bo pchasz t³ok w górê. Potem sprê¿ony gaz wykonuje (oddaje) pracê pchaj±c t³ok na dó³.
Jakby nie by³o odbierania ciep³a od sprê¿anego gazu to po jednym cyklu góra-dó³ sumarycznie praca wykonywana przez gaz w danym cylindrze  =  0.

--
Pozdrawiam,
£ukasz

Data: 2011-09-06 14:23:45
Autor: GR001
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
a co z termik± takiego silnika...
Przy pracy wszystkich cylindrów, ca³o¶æ nagrzewa siê równomiernie...
kiedy pracuj± tylko 2 to w ich otoczeniu temperatura jest wy¿sza...
A co ze zurzyciem mechanicznym? po powiedzmy 300 000 km takie 2 pracuj±ce czê¶ciej cylindry s±
du¿o bardziej zu¿yte...
Wiele problemów, ¿eby uda³o siê temu bezawaryjnie chodziæ... chocia¿ HEMI po 30 latach dzia³a...
pozdr.
gr

Data: 2011-09-06 15:04:03
Autor: PM
[...]

a nie mo¿na zmieniac tych niepracujacych cylindrów co jaki¶ czas..albo nawet bardzo czêsto (co kilka (na¶cie) obrotów.

Data: 2011-09-06 12:53:35
Autor: Piotr Czy¿
mar jan pisze:

specjalisci od nabijania mechanikom kabzy - dzial konstrukcji silnikow
VW - wymyslili odlaczanie dwoch cylindrow w TSI.

Nic nie wymy¶li³. Od³±czane cylindry by³y ju¿ w Porsche 928 ponad 20 lat temu.

--
Piotr Czy¿

Data: 2011-09-06 15:45:17
Autor: Tomek
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
U¿ytkownik "Piotr Czy¿" napisa³
[...]

je¶li chodzi o czterocylindrowce to to by³by chyba pierwszy z od³±czalnymi cylindrami, wcze¶niej by³y ale w jednostkach wyposa¿onych w 6 czy 8 cylindrów (jak chocia¿by w tej porszawce)
poza tym w±tkotwórcy bardziej chodzi³o o te zamkniête zawory ni¿ o to czy to by³ pierwszy silnik czy nie

--
Tomek

Data: 2011-09-06 12:54:24
Autor: Sylwester £azar
[...]
Sam pomys³ jest O.K.
Oby wykonanie by³o zgodne ze sztuk±.
Gdzie te filmiki?

Sylwester £azar
http://www.alpro.pl
i projektowania PCB

Data: 2011-09-06 13:14:01
Autor: Ukaniu
[...]

O obiegi termodynamiczne.
Jak zawory by by³y otwarte to wystêpowa³y by straty przep³ywu, niepotrzebne pompowanie powietrza, pobierajace energiê.
Jak zawory s± zamkniête to w idealnym przypadku taki cylinder nie pobiera ani nie oddaje energii. Mówiê o obiegu u¶rednionym po pe³bym obiegu sprê¿anie - rozprê¿anie.
Takie wiadomo¶ci by³y w podrêczniku do fizyki w 8 klasie szko³y podstawowej ZTCP.

--
Pozdrawiam,
£ukasz

Data: 2011-09-06 13:22:37
Autor: Wojciech Wrodarczyk
W dniu 2011-09-06 12:17, mar jan pisze:
[...]

Lepiej jest jak s± zamkniête.
Gdy¿ w silniku 4 cylindrowym, po od³±czeniu 2 cylindrów mamy 2 cylindrowego 4-suwa. Zatem na cztery takty silnika tylko dwa s± taktami pracy. Dwa pozosta³e musz± przetrwaæ si³± rozpêdu. Oczywi¶cie w tym celu mo¿na zastosowaæ ko³o zamachowe lub dwumasowe, ale lepiej wykorzystaæ co innego.
Zak³adamy, ¿e pracuj± cylindry 1 i 3, natomiast 2 i 4 s± zamkniête.
Wówczas podczas pracy cylindra 1 cylindry 2 i 4 s± ¶ciskane, wiêc czê¶æ energii pracy idzie w³a¶nie w cylindry 2 i 4, wytwarzaj±c poprzez przemianê adiabatyczn± wysokie ci¶nienie w tych cylindrach.
Podczas kolejnego suwu (wolnego), cylinder 3 siê ¶ciska, 1 opró¿nia, natomiast cylindry 2 i 4 wykonuj± pracê dekompresji (kompresja spowodowa³a nadanie im energii potencjalnej, któr± podczas dekompresji zamieniaj± na pracê).
Sytuacja jest analogiczna podczas kolejnego suwu pracy cylindra 3.

Takie rozwi±zanie wydaje siê lepsze od otwartych zaworów, pomij±c ju¿ inne negatywne kwestie otwartych zaworów.

Data: 2011-09-06 13:44:27
Autor: Tomasz Finke
1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
W dniu 2011-09-06 12:17, mar jan pisze:
specjalisci od nabijania mechanikom kabzy - dzial konstrukcji silnikow VW -
wymyslili odlaczanie dwoch cylindrow w TSI.

Wymy¶lili?  Czyta³em daawno temu w Przegl±dzie Technicznym o takim
pomy¶le, który mia³ byæ zastosowany w nowym modelu Forda - Sierrze ;-)

T.

1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?