1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.

Data: 2011-10-03 23:17:15
Autor: Andrzej Lawa
1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
W dniu 01.10.2011 22:57, Latet pisze:

Wiem, e dyskw SSD nie powinno si defragmentowa, bo po pierwsze
skraca to ich ywot,

Czasem do drastycznie - to przecie cige mielenie cyklami zapisu i kasowania.

a po drugie - fragmentacja plikw na takim dysku
nie jest dla uytkownika uciliwa z wiadomych powodw.

Nie tyle nie jest uciliwa, ile nie istnieje - poza czysto umown struktur "pokazywan" przez ten "dysk" systemowi operacyjnemu.

Ale tak si zastanawiam - gdy po duszym okresie uwania dysk systemowy
(SSD) bdzie ju naprawd bardzo mocno pofragmentowany, to moe jednak
raz na p roku zapuszczenie defragmentacji nie jest takim zym pomysem
i moe nawet poprawi wydajno? Czasy dostpu, cho bardzo krtkie, nie
s przecie zerowe...

Mylisz, e po tych komrkach pamici jaka gowica lata? ;->

Data: 2011-10-08 11:34:42
Autor: Kicer
Andrzej Lawa wrote:

Mylisz, e po tych komrkach pamici jaka gowica lata? ;->

mniejsza o latanie, ale podejrzewam, e elektronika wewntrz umoliwia szybszy odczyt/zapis jesli transfer dotyczy kolejnych blokw (chyba we wszystkich urzdzeniach od ramw po hdd tak jest).

Micha Walenciak
gmail.com kicer86
http://kicer.sileman.net.pl
gg: 3729519

Data: 2011-10-08 11:49:33
Autor: Tom01
W dniu 08.10.2011 11:34, Kicer pisze:
mniejsza o latanie, ale podejrzewam, e elektronika wewntrz umoliwia
szybszy odczyt/zapis jesli transfer dotyczy kolejnych blokw (chyba we
wszystkich urzdzeniach od ramw po hdd tak jest).

Defragmentacja SSD to prosta droga do jego zniszczenia.

--
Tomasz Jurgielewicz
Masz ochot zapyta mnie o monitory specjalistyczne?

Data: 2011-10-08 12:31:18
Autor: Kicer
Tom01 wrote:

[...]

nie powiedziaem e nie, chodzi mi jedynie o to e dostp sekwencyjny zawsze jest szybszy. To wlasnie jedyne co mnie powstrzymuje przed SDD, e po prostu si zuywaj.

Micha Walenciak
gmail.com kicer86
http://kicer.sileman.net.pl
gg: 3729519

Data: 2011-10-08 12:49:28
Autor: Rafa
Kicer wrote:

Tom01 wrote:

> [...]

jest szybszy.
To wlasnie jedyne co mnie powstrzymuje przed SDD, e po prostu si zuywaj.

a na ile lat kupuszesz sprzt?
Bo jeli na 10-20 lat to masz racje, ale jeli na 5 to spoko SSD moe kupowa

Data: 2011-10-08 13:36:59
Autor: Kicer
Rafa wrote:

a na ile lat kupuszesz sprzt?
Bo jeli na 10-20 lat to masz racje, ale jeli na 5 to spoko SSD moe
kupowa

generalnei nie lubi sie pozbywa dobrego sprzetu i mam 2 PC ze starymi hdd, z olbrzymi iloci przepracowanych godzin. Cigle s jak nowe ;)

Micha Walenciak
gmail.com kicer86
http://kicer.sileman.net.pl
gg: 3729519

Data: 2011-10-08 13:10:09
Autor: Latet
[...]

Daj spokj. Przyjemno z przesiadki z hdd na ssd rekompensuje wszelkie takie obawy i troski. Naprawd warto.
A zuywanie, cho jest faktem, przebiega znacznie znacznie wolniej, ni to sobie wyobraaj ci, co si tego boj.

I jestem pewny, e zanim mj Vertex 2 (60GB) zdy si "zuy" to ju dawno go z wasnej woli wymieni na inny, szybszy, wikszy i lepszy.
Pki co - uywam go bardzo intensywnie od 1,5 miesica (na pocztku kilkanacie dni cikiego testowania, potem jako dysk systemowy z plikiem wymiany). I co? I nic. Owszem, 1,5 miesica to krtko, ale patrz ta na smart, a tam s takie wskaniki jak:

Retired Block Count - wci 0
Erase Fail Count - wci 0
Wear Range Delta - wcia 0
Relocated Event Count - wcia 0
SSD Life Left - wci "0" (czyli max. zakadny czas - tj. do 4 grudnia 2019 wg. SSDLife Free 2.1.29)
Licznik odczytanych danych cznie - 2904 GB (tj. prawie 3 TB!)
Licznik zapisanych danych cznie - 2700 GB

Jak wida po ostatnim - zapisaem ju na ten dysk dane o cznej wielkoci prawie 50x przekraczajcej pojemno dysku. Czyli zakadajc , e Wear Leveling dziaa tak jak powinien, to kada komrka bya zapisana 50x.  Ale podkrelam (i wida to po licznikach), e byo to okres bardzo intensywnego mczenia dysku testami (zapenienie - trimowanie - zapenienie - trimowania - i tak dziesitki razy). Odkd uywam go jako normalnego systemowego, to z tych cznych 2700 GB przybyo zaledwie 1-2 GB, a odczytu ok. 100 GB z acznych 2900 GB.

Pozdrawiam,

latet

Data: 2011-10-08 13:48:06
Autor: Tom01
W dniu 08.10.2011 12:31, Kicer pisze:
nie powiedziaem e nie, chodzi mi jedynie o to e dostp sekwencyjny zawsze
jest szybszy.

Tylko ukadach mechanicznych. Dostp do innej komrki pamici to tylko inny adres. Nie ma znaczenia czy jest obok czy "na drugim kocu" koci.

Data: 2011-10-08 13:53:46
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-10-08 13:48, Tom01 wrote:
W dniu 08.10.2011 12:31, Kicer pisze:
nie powiedziałem że nie, chodzi mi jedynie o to że dostęp sekwencyjny
zawsze
jest szybszy.

Tylko układach mechanicznych. Dostęp do innej komórki pamięci to tylko
inny adres. Nie ma znaczenia czy jest obok czy "na drugim końcu" kości.

To nie jest prawda. Proszę zapoznać się np. z charakterystyką pamięci DRAM. W skrócie wybranie adresu jest kosztowne, odczytywanie kolejnych komórek (słów) znacznie mniej

Oczywiście każdy typ pamięci (np. Static RAM, ew Flash MLC/SLC itp) należy przeanalizować niezależnie, producenci wprowadzają różnego rodzaju usprawnienia, więc jedyną wyrocznią jest datasheet.

Data: 2011-10-08 16:00:52
Autor: Tom01
W dniu 08.10.2011 13:53, Rafał Łukawski pisze:
[...]

Może Pan przytoczyć źródło tych danych a najlepiej i same wartości o jakich mówimy?

--
Tomasz Jurgielewicz
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

Data: 2011-10-08 16:26:38
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-10-08 16:00, Tom01 wrote:
[...]

Dla każdej technologii jest inna specyfika, dla przykładu DDR SDRAM:

http://pl.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

Ogólna zasada, aby zaadresować komórke - wybieramy wiersz, kolumne, dopiero po tych operacjach (wzlględnie czasochłonnych) można strumieniowo pobrać paczke danych

Gdy zmieniamy tylko kolumne jest to szybsze niz gdy zmieniamy wiersz i kolumne (row, col).

Przykładowy cytat z w/w:

"Innym czynnikiem utrudniającym wyliczenie dokładnych opóźnień jest wykorzystanie transferów ciągłych. Nowoczesny mikroprocesor może mieć wielkość linii pamięci podręcznej wielkości 64 bajtów, wymaga to 8 transferów po 64-bity (8 bajtów) do wypełnienia linii. Za pomocą opóźnienia CAS można wtedy dokładnie zmierzyć tylko czas przesłania pierwszego słowa. Za czas przesłania kolejnych odpowiada opóźnienie RAS."

Data: 2011-10-08 15:09:45
Autor: januszek
1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
Rafał Łukawski napisa?(a):

http://pl.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

Ogólna zasada, aby zaadresować komórke - wybieramy wiersz, kolumne, dopiero po tych operacjach (wzlględnie czasochłonnych) można strumieniowo pobrać paczke danych

Tylko co to ma wspolnego z SSD? hint: nie mamy bezposredniego dostepu do komorek fizycznej pamieci takiego dysku.

j.

--
http://www.predkosczabija.pl/
"Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

Data: 2011-10-08 17:18:59
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-10-08 17:09, januszek wrote:
Rafał Łukawski napisa?(a):

[...]

No w sumie racja, nie znajac dokladnych algorytmow pracy kontrolerow, trudno dokladnie cos wnioskowac, aczkolwiek mozna przynajmniej przypuszczac na czym polega model dzialania: - zrownowazenie ilosci zapisow w obrebie calego dysku.

Gdyby przyjac model iz kazdy kolejny blok LBA mapowany jest na zupelnie 'losowy' blok w pamieci flash (co jest bardzo prawdopodobne po jakims czasie dzialania), to po prostu defragmentacja z natury rzeczy nic nie wniesie do wydajnosci, a skroci wydajnosc dysku (ze wzgledu na duza ilosc zapisow).

Byc moze, powtarzam byc moze SSD moze stosowac algorytmy usprawniajace odczyty kolejnych LBA /cos ala prefetch/, ale to juz tylko domysly ze wzgledu na zlozonosc obecnych i pewno tych co powstana ukladow, wiele jest mozliwych scenariuszy. najlepiej nie zawracac sobie tym glowy. Sama roznica SSD vs HDD jest na tyle duza w czasie dostepu, ze po prostu sie uzywa i tyle.

Data: 2011-10-08 15:26:14
Autor: januszek
[...]

Dokładnie nazywa się to: Wear Leveling :)

j.

Data: 2011-10-08 17:38:19
Autor: Latet
1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
Dokładnie nazywa się to: Wear Leveling :)

Zastanawiam się , czy STATIC Wear Leveling robi CZASEM coś (co spowalnia) także przy liniowym odczycie danych?
Nie wiem jak inaczej wytłumaczyć, że dwa testy HD Tune (dokładność Acurate) zapuszczone jeden po drugim - wyglądają tak:

1. http://xyz.avx.pl/screenshots/ssd1.png
2. http://xyz.avx.pl/screenshots/ssd2.png

przy czym ten pierwszy był właczony po tygodniu bez żadnych testów, a ten drugi zaraz po nim.
Trudno się oprzeć wrażenie, że przy pierwszym "przebiegu" dysk robił coś jeszcze po całości....

latet

Data: 2011-10-08 17:03:22
Autor: januszek
1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
Latet napisa?(a):

Trudno się oprzeć wrażenie, że przy pierwszym "przebiegu" dysk robił coś jeszcze po całości....

Kontroler cały czas coś tam robi ;) Nawiasem mówiąc po ugrade firmware w moim vertexie 2 - mam wrażenie, że lepiej mu się "śmiga" ;) j.

Data: 2011-10-08 21:39:21
Autor: Latet
1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
Kontroler cały czas coś tam robi ;) Nawiasem mówiąc po ugrade firmware w
moim vertexie 2 - mam wrażenie, że lepiej mu się "śmiga" ;)

Do której wersji?

latet

Data: 2011-10-09 09:03:11
Autor: januszek
1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
Latet napisa?(a):

Do której wersji?

1.35, która wydaje się być najnowszą ;)

j.

Data: 2011-10-09 11:43:16
Autor: Latet
1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
Do której wersji?

1.35, która wydaje się być najnowszą ;)

A którą miałeś wcześniej, tzn. między którą a którą wersją odczułeś zysk wydajności?

latet

Data: 2011-10-09 14:31:24
Autor: Latet
1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
A którą miałeś wcześniej, tzn. między którą a którą wersją odczułeś zysk
wydajności?

1.2cośtam ;)

Aha, bo ja mam od nowiści 1.33, więc nie wiem, czy ryzykować wgrywanie 1.35.

latet

Data: 2011-10-09 16:43:26
Autor: Latet
1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
Aha, bo ja mam od nowiści 1.33, więc nie wiem, czy ryzykować wgrywanie 1.35.

Zaryzykowałem. Poszło gładko. Lepiej nie jest, ale na pewno nie jest gorzej.

latet

Data: 2011-10-08 22:34:15
Autor: MC
1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
Uytkownik "Kicer" <a@b.c> napisa w wiadomoci news:j6p5ff$8t7$1kushnir.sileman...

mniejsza o latanie, ale podejrzewam, e elektronika wewntrz umoliwia
szybszy odczyt/zapis jesli transfer dotyczy kolejnych blokw (chyba we
wszystkich urzdzeniach od ramw po hdd tak jest).

Tam nie ma "kolejnych blokw".

1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.