1 czy 3 fazy do gniazdek w łazience?

Data: 2009-03-27 14:41:13
Autor: Jan Werbiński
1 czy 3 fazy do gniazdek w łazience?
W łazience będą jednocześnie uruchomione: terma 2kW, pralka 2,5 kW i suszarka 3 kW. Nie mogę ich dać na jednej fazie, ze wzlędu na posiadane przyłącze. Odległość do licznika 8m.

Doprowadzić trzy osobne przewody YDYp 3x2,5 i podłączyć je do trzech osobnych różnicówek? I każde gniazdko osobno. Drogo.

Czy dać jeden YDYp 5x2,5 i jedna różnicówka trójfazowa?  W tym przypadku robię trzy gniazdka 220V. Każde na innej fazie. Każde na jedno urządzenie.

Wg mnie lepsze jest drugie rozwiązanie z przewodem pięciożyłowym, bo jest tańsze i wygodniejsze. Najlepsze jest to, że jeden elektryk mówi że tak dobrze, inny że tak nie wolno i trzeba prowadzić trzy osobne obwody.

Jednak w doprowadzeniu przewodu pięciożyłowego zero (o przekroju 2,5) będzie przeciążone. Przecież ta jedna żyła musi przenieść i tak całą moc trzech niezależnych urządzeń. Mam rację?

Może zatem 5x4mm?

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Data: 2009-03-27 06:55:23
Autor: Krzemo
1 czy 3 fazy do gniazdek w łazience?
On 27 Mar, 14:41, Jan Werbiński <janwer_usenet_2008...@janwer.com>
wrote:
[...]

A czy to tak na prawdę aż taka duża różnica w kosztach?
Ja osobiście wolałbym mieć 3 osobne różnicówki ze względu na wygodę.
Róznicówka 3 -fazowa jest na pewno droższa od jednofazowej (nie wiem
ile ale na pewno). Różnica między 1-3f a 3-1f może nie być znacząca.
Róznica pomiędzy 8m 1*5x4 a 3*3x2,5 też nie musi być drastyczna ... O
jakiej kwocie mówisz? Radziłbym Ci bardziej patrzeć pod kątem co byś
chciał a dopiero potem co jest tańsze ...
;-)

Pozdrawiam,
 Krzemo.

Data: 2009-03-27 15:01:09
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Krzemo" <pkrzemo@gmail.com> napisał w wiadomości news:63c38f58-c3be-486c-a318-8c3f733f88c242g2000yqk.googlegroups.com...
Ja osobiście wolałbym mieć 3 osobne różnicówki ze względu na wygodę.
Róznicówka 3 -fazowa jest na pewno droższa od jednofazowej (nie wiem
-- -- --

Nie widzę żadnej wygody w posiadaniu trzech różnicówek w trzech umieszczonych obok siebie gniazdkach, a jednym. Licznik jest w lini prostej 3 metry dalej.

Pytanie brzmi jak się to powinno robić?

Data: 2009-03-27 07:11:55
Autor: Krzemo
1 czy 3 fazy do gniazdek w łazience?

--
Jan Werbiński       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
Prywatnahttp://www.janwer.com/
Nasza siechttp://www.fredry.net/

Wygoda polega na tym że jak Ci wyleci różnicówka to poleci tylko jedna
faza ... kumasz?
;-)
Reszta będzie dalej działało. Po drugie będziesz od razu wiedział co
wywala, a nie zastanawiać się jak przeżyć następny test...
;-)

Pozdrawiam,
 Krzemo.

Data: 2009-03-27 15:34:23
Autor: J23

wrote:
[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

A przecież moożna wtyczkę z gniazdka wyciągnąć jak coś wywala.
Czasem nawet tak szybciej jak nawigować po szafie elektr.
Jak tak dalej pójdzie to ilość różnicówek będzie równa ilości gniazdek
w domu (aha i jeszcze włączniki).
Do zwykłego domu trzeba będzie osobne pomieszczenie na rozdzielnie elektr.
Jak już szaleć tak z tymi różnicówkami to może zamiast zwykłych
eSów nadpradowych dawać te z modułem różnicowopradowym, bo nikt
się w tej szfie nie połapie.
Jak wyleci różnicówka i nie będą działać te 3 urz. na raz to chyba tragedii
nie będzie.
Jeszcze troche to dojdziemy do tego, że rozgałęźniki będą z takimi małymi
różnicówkami, bo przecież jak jedno urządzenie będzie felerne to wywali
różnicówke i pozostałe podłączone do tego rozgałęźnika tez nie bedą działać,
a tak to by nam tylko jedno odłączyło.

Pzdr
J23

Data: 2009-03-27 16:05:07
Autor: Jan Werbiński
[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- --

Dalej nie kumam.
Wyleci różnicówka trójfazowa, to wyłączam wszystko z gniazdek. Włączam różnicówkę i włączam odbiorniki. W każdym przypadku muszę wyjść i ją włączyć.
Zakładając, ze to zabezpieczenie ma zadziałać raz na jakiś czas, albo wcale to nie widzę tutaj zalet, tylko koszt.

Data: 2009-04-01 00:36:14
Autor: Krzemo
1 czy 3 fazy do gniazdek w łazience?
On 27 Mar, 17:05, Jan Werbiński <janwer_usenet_2008...@janwer.com>
wrote:

Dalej nie kumam.
Wyleci różnicówka trójfazowa, to wyłączam wszystko z gniazdek..
No właśnie wszystko.... a być może nie do wszystkiego masz łatwy
dostęp... może pralkę trzeba będzie odsunąć, dostać się do gniazdka
przyłączeniowego termy sprytnie ukrytego żeby nie szpecił itp.

Zakładając, ze to zabezpieczenie ma zadziałać raz na jakiś czas, albo wcale
to nie widzę tutaj zalet, tylko koszt.
Zainstaluj sobie jedną różnicówkę 3f na CAŁY DOM i po jedną sk-ę na
fazę (a może nawet jedną eskę na cały dom - jak szaleć to szaleć). Po
co rozdzielasz? To tylko koszt!
;-)

Do niczego nie namawiam, starałem się tylko przestawić Cię na inny tok
myślenia - bardziej na wygode niż na cenę. Jeżeli dla Ciebie takie
rozwiązanie nie jest wygodne to go nie rób. W zasadzie po co się
pytasz skoro tylko jedne jedyne rozwiązanie Ci pasuje? Zaoszczędzisz
przecież aż 11 zł na tym 8m kablu....
;-)

Pozdrawiam,
 Krzemo.

Data: 2009-04-01 10:40:16
Autor: Panslavista

wrote:

[...]

I szukaj, która zarówka na choince doziemiła się do krasnala w ogrodzie

Data: 2009-03-27 15:02:00
Autor: Panslavista
"Jan Werbiński" <janwer_usenet_2008_01@janwer.com> wrote in message news:gqilj2$nuk$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

    Bulu, suma prądów, w przewodzie zerowym przy równomiernym obciążeniu faz i jednakowych napięciach chwilowych będzie równa  ZERO. W przeciwnym przypadku (różne prądy) popłynie w tym przewodzie prąd wyrównawczy o wielkości chwilowej, którą mozesz sobie wyliczyć przy pomocy liczb zespolonych, mając wykonane i zarejestrowane wartości napięć fazowych i obciążenia faz dla danego czasu "t"...
    Może byćjeden przewód zasilający i trzy różnicówki jednofazowe.
W zasadzie nie stosuje się równocxześnie wielu różnych sposobów ochrony o ile nie są one konstrukcyne (izolacja ochronna, zawieszenie przewodów po za zasiegiem rąk i innych przewodzących przedmiotów itd...

Data: 2009-03-27 16:03:19
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Panslavista" <panslavista@wp.pl> napisał w wiadomości news:gqimpt$pia$2nemesis.news.neostrada.pl...
   Bulu, suma prądów, w przewodzie zerowym przy równomiernym obciążeniu faz i jednakowych napięciach chwilowych będzie równa  ZERO. W przeciwnym

Tutaj nie będzie jednakowych obciążeń, bo cykl pracy termy, pralki i suszarki jest różny. Np mogą chodzić dwa z tych urządzeń. Wtedy pi razy oko wektor z 4,5 kW wyniesie z 3 kW?

przypadku (różne prądy) popłynie w tym przewodzie prąd wyrównawczy o wielkości chwilowej, którą mozesz sobie wyliczyć przy pomocy liczb zespolonych, mając wykonane i zarejestrowane wartości napięć fazowych i

Nigdy nie lubiłem liczb zespolonych. :-)

   Może byćjeden przewód zasilający i trzy różnicówki jednofazowe.

Koszty. Słyszałem że mogą być trzy bezpieczniki nadprądowe i jedna różnicówka trójfazowa.

Data: 2009-03-27 16:08:26
Autor: kris

Użytkownik "Jan Werbiński" <janwer_usenet_2008_01@janwer.com> napisał w wiadomości news:gqiqgk$205$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Koszty niewielkie 3*50zł ale jednak są. A o róznicówkach to były tu gorace dyskusje;)))

Krzysiek

Data: 2009-03-27 16:33:29
Autor: Jeffrey
Jan Werbiński wrote:
[...]

wstaw sobie różnicówkę 3F i 3 eSy 1F i 3 kable 3x2,5 i będzie git - w blokach całe mieszkanie jest tak zrobione

jeffrey

Data: 2009-03-27 18:18:07
Autor: kiki

"Jan Werbiński" <janwer_usenet_2008_01@janwer.com> wrote in message news:gqiqgk$205$1nemesis.news.neostrada.pl...

Koszty. Słyszałem że mogą być trzy bezpieczniki nadprądowe i jedna różnicówka trójfazowa.

Zabezpiecz się tak jak pisałem wyżej jedną trójfazową i za nią trzema jednofazowymi. Musisz się zabezpieczyć na wypadek złapania 2 faz naraz i jednocześniestojąc w butach odizolowany od ziemi. 3 fazy w jednym pomieszczeniu są zawsze ryzykowne i nie tylko doziemienie trzeba zabezpieczać

Data: 2009-03-27 21:33:03
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "kiki" <ss@ss.ss> napisał w wiadomości news:gqj1o8$o6t$1opal.futuro.pl...

[...]

Po konsultacji z moim elektrykiem, który będąc w stanie mocno po użyciu starał się mi wytłumaczyć co i jak planuję tak:
Trzy kable YDYp 3x2,5, na każdym osobny bezpiecznik nadprądowy i różnicowy. Na szczęście hurtownia przyjmie spowrotem rolkę niepotrzebnego 5x2,5.
:-)

Pozostaje problem kuchni otwartel na salooon. ;-)
Gniazdka co 2 metry pójdą zapiętym w pętlę 3x2,5. Czy zapinanie pętli dookoła pokoju nie powoduje jakiejś destrukcyjnej samoindukcji w razie pioruna? W gniazdach będzie lodówka, RTV, żarówki, robot kuchenny, komputer. Komputer i RTV będą dodatkowo zabezpieczone przed burzą przez UPS lub zabezpieczeniem przepięciowym typu D (które nie wiem ile kosztuje).

Piekarnik, płyta, zmywarka i bojler podumywalkowy będą zasilane osobnym obwodem 5x4mm2. Dobrze kombinuję?

Data: 2009-03-27 17:57:04
Autor: kiki
[...]

Daj tak:

Różnicówka trójfazowa i za nią trzy różnicówki jednofazowe i później bezpieczniki

Data: 2009-03-27 18:07:43
Autor: Maniek4

Użytkownik "kiki" <ss@ss.ss> napisał w wiadomości news:gqj0gp$mad$1opal.futuro.pl...

[...]

Ale jaja, za bezpieznikami tez po roznicowce bym dal. :-)

Pozdro.. TK

Data: 2009-03-27 18:22:29
Autor: Jacek \"Plumpi\"

Użytkownik "Maniek4" <brunobanani@wp.pl> napisał w wiadomości news:gqj08n$e0s$1news.interia.pl...

[...]

A za tymi różnicówkami jeszcze po jednym eSie ;)

He he he, ciekawe czy Kiki sam czyta to co tworzy ?
Przy takich radach to Werbiński pójdzie z torbami ;D

Data: 2009-03-27 18:35:38
Autor: kiki

"Jacek "Plumpi"" <plumpixjr@wp.pl> wrote in message news:gqj20t$3jr$1inews.gazeta.pl...

He he he, ciekawe czy Kiki sam czyta to co tworzy ?
Przy takich radach to Werbiński pójdzie z torbami ;D

Przeczytaj poniżej mojego posta.
Ja tak mam w obwodach gdzie różne fazy są w zasięgu kończyn w tym samym pomieszczeniu.

Data: 2009-03-27 18:46:16
Autor: Maniek4

Użytkownik "kiki" <ss@ss.ss> napisał w wiadomości news:gqj2p3$po2$1opal.futuro.pl...

[...]

No jednak jaja a myslalem, ze to zart. Rownie dobrze mozna by stosowac po kilka bezpiecznikow po sobie, ktorych dzialanie razem jest tyle samo warte co jednego z nich. Ktos Cie chyba niezle zrobil.

Pozdro.. TK

Data: 2009-03-27 19:26:10
Autor: Jeffrey
kiki wrote:
[...]

w takim układzie po co jest ta pierwsza różnicówka 3f?

jeffrey

Data: 2009-03-27 20:12:12
Autor: Jacek \"Plumpi\"

Użytkownik "Jeffrey" <spass.wyciep@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

[...]

Bo nikt Kikiemu nie wytłumaczył, że bez tej różnicówki układ będzie działał dokładnie tak samo :)))

Data: 2009-03-27 20:16:32
Autor: Kris

Użytkownik "Jacek "Plumpi"" <plumpixjr@wp.pl> napisał w wiadomości news:gqj8f4$41m$1inews.gazeta.pl...

Bo nikt Kikiemu nie wytłumaczył, że bez tej różnicówki układ będzie działał
dokładnie >
Bo nikt paragonu nie chciał dostać;)))

Kris

Data: 2009-03-28 06:23:54
Autor: Panslavista

"Jeffrey" <spass.wyciep@poczta.onet.pl> wrote in message news:gqj5rq$t7j$1atlantis.news.neostrada.pl...
kiki wrote:
[...]

Może mieć bojler z trzema grzałkami.

Data: 2009-03-28 09:36:43
Autor: Jacek \"Plumpi\"

Użytkownik "Panslavista" <panslavista@wp.pl> napisał w wiadomości news:gqkcqf$5h0

Może mieć bojler z trzema grzałkami.

OK. Nawet wskazane jest aby w domu np. w garażu było gniazdo siłowe.
Tylko po co montować różnicówki jedna za drugą ?
O to chodzi.
Przecież przy takim połączeniu to będzie wielka loteria która różnicówka zadziała i co wywali.
Jeżeli okaże się, że różnicówka 3-f jest czulsza to ją będzie wywalało za każdym razem i nie będzie wiadomo czy to wybijanie jest spowodowane uszkodzonym bojlerem, pralką czy też powód jest inny.

Data: 2009-03-28 13:12:02
Autor: kiki

"Jacek "Plumpi"" <plumpixjr@wp.pl> wrote in message news:gqknj3$9v8$1inews.gazeta.pl...

[...]

Jak zaczyna wywalać różnicówka to jest znak, że trzeba naprawić instalację lub urządzenia lub je wymienić, a nie zastanawiać się nad zmienną losową.

Data: 2009-03-28 15:41:55
Autor: Jacek \"Plumpi\"

Użytkownik "kiki" <ss@ss.ss> napisał w wiadomości news:gql46a$s0q$1opal.futuro.pl...

Jak zaczyna wywalać różnicówka to jest znak, że trzeba naprawić instalację lub urządzenia lub je wymienić, a nie zastanawiać się nad zmienną losową.

Jak wywala różnicówka to zazwyczaj jest ciemno i najczęściej jest to wolna sobota, kiedy nie można kupić ani różnicówki ani też innego elementu na wymianę (wtyczka, gniazdo, wyłącznik, oprawka itp.). Zazwyczaj także nie można ściągnąć elektryka, bo to też człowiek i w weekend należy mu się godziwy odpoczynek po całym tygodniu ciężkiej charówy.
Ty czy ja możemy sobie poradzić sami. Jak u mnie coś nawali to wyciągam walizkę z narzędziami i miernik. W 5 min. mam zlokalizowaną usterkę, a w kolejne 5min. usterka ta jest usunięta. Jak trzeba wymienić jakiś element to po prostu go biorę z półki, gdzie ich mam zazwyczaj po kilka opakowań. Jednak co ma zrobić ten, kto o elektryce ma takie sobie pojęcie, a z całą pewnością już nie posiada zapasów na półkach, zaś do marketu budowlanego daleko ?

Data: 2009-03-27 21:27:02
Autor: Jan Werbiński
[...]

Faktycznie poruszyłeś realne zagrożenie, ale w takim przypadku to lepsze będą trzy różnicówki osobne. Nie widzę wtedy sensu trójfazowej.

Data: 2009-03-27 23:06:06
Autor: kiki

"Jan Werbiński" <janwer_usenet_2008_01@janwer.com> wrote in message news:gqjcuo$fod$1atlantis.news.neostrada.pl...
[...]

Wydziel obwód ten na kablu 5x2.5 i daj tak:

Różnicówkę 30mA 3fazową i za nią 3 różnicówki 1fazowe 10mA.

Data: 2009-03-28 00:24:54
Autor: Maniek4

Użytkownik "kiki" <ss@ss.ss> napisał w wiadomości news:gqjik6$jdm$1opal.futuro.pl...

[...]

Od kiedy przeczytalem o Twoim zabezpieczeniu nie ustaje w zadumie i zdziwieniu. Reszta grupowiczow widze, ze oslupiala bo nic nie gada. Badz tak dobry i oswiec szanowne grono co ma na celu takie stopniowanie zabezpieczen roznicowopradowych?
Nie ukrywam ze na poczatku myslalem ze to zart, ale widze ze nie. Do dzis myslalem ze wiem jak dziala roznicowka i w jakim celu jest stosowana. Jednak po lekturze dyskusji widze, ze mam spore braki wiedzy na ten temat, a glupio bylo by gdybym kiedys palna cos glupiego w madrzejszym towarzystwie. A zatem, jezeli to nie tajemnica to prosze o wyjasnienie.

Pozdro.. TK

Data: 2009-03-28 13:10:38
Autor: kiki

"Maniek4" <brunobanani@wp.pl> wrote in message news:gqjmc1$9jp$1news.interia.pl...

[...]

Pamiętasz wannę Wasermana? Dasz 2 różnicówki w szerego z zestopniowanym prądem to będzie bezpieczniej. Jedna nie zadziała to może druga zadziała. Tam gdzie są takie ryzyka kopnięcia babrając się w wodzie mam po dwie w szeregu.
Ale większość z was nie da żadnej, bo i po co :-)

Data: 2009-03-28 14:46:56
Autor: Maniek4

Użytkownik "kiki" <ss@ss.ss> napisał w wiadomości news:gql43m$rtt$1opal.futuro.pl...

Pamiętasz wannę Wasermana? Dasz 2 różnicówki w szerego z zestopniowanym

Ale z tego co pamietam ona byla zle podlaczona.

prądem to będzie bezpieczniej. Jedna nie zadziała to może druga zadziała. Tam gdzie są takie ryzyka kopnięcia babrając się w wodzie mam po dwie w szeregu.
Ale większość z was nie da żadnej, bo i po co :-)

Ja mam jedna, zadziala tak samo jak twoich nie wiem ile w szeregu. Jezeli roznicowka jest sprawna, a nalezy sprawdzac raz na tydzien, to nie ma znaczenia ile bedzie roznicowek. Rozumiem ze zrobiles na wszelki wypadek. Co do otoczenia wodnego, raczej nalezy izolowac nie uziemiac.

Pozdro.. TK

Data: 2009-03-28 14:54:10
Autor: kiki

"Maniek4" <brunobanani@wp.pl> wrote in message news:gql8s8$60p$1news.interia.pl...

Ja mam jedna, zadziala tak samo jak twoich nie wiem ile w szeregu.

Jak ją zatka pył po szlifowaniu cekolu to na bank kiedyś się zatrze ten pstryczek.
Nie musi być walnięta alektrycznie, a i przedmuchiwanie nic już nie daje.
Ale mówię, róbra co chceta :-)

Jezeli roznicowka jest sprawna, a nalezy sprawdzac raz na tydzien, to nie ma znaczenia ile bedzie roznicowek.

Tak i już to widzę jak sprawdzasz raz na tydzień :-)

Rozumiem ze zrobiles na wszelki wypadek. Co
do otoczenia wodnego, raczej nalezy izolowac nie uziemiac.

Przede wszystkim trzeba dodatkowe kable wyrównawcze z szyny PE. Ja mam po dwa 10mm2

Data: 2009-03-28 15:51:21
Autor: Maniek4

Użytkownik "kiki" <ss@ss.ss> napisał w wiadomości news:gqla5p$5tg$1opal.futuro.pl...

[...]

A 6-ciu po kolei cekol nie zatka?? Wiem wiem rachunek prawdopodobienstwa. Ale takie urzadzenia trzeba zabezpieczac, po za tym nie musze uzywac cekolu.

Jezeli roznicowka jest sprawna, a nalezy sprawdzac raz na tydzien, to nie ma znaczenia ile bedzie roznicowek.

Tak i już to widzę jak sprawdzasz raz na tydzień :-)

Szesc bedzie latwiej sprawdzic?? Jedna na dzien i dzien wolny. :-)

Rozumiem ze zrobiles na wszelki wypadek. Co
do otoczenia wodnego, raczej nalezy izolowac nie uziemiac.

Przede wszystkim trzeba dodatkowe kable wyrównawcze z szyny PE. Ja mam po dwa 10mm2

O to chodzi, ze nie trzeba. Jest wrecz odwrotnie. Poczytaj sobie dyskusje:

http://ise.pl/forum/viewtopic.php?f=12&t=3413&st=0&sk=t&sd=a&sid=46c8ed1309a36222321395e6784c79cf&start=10

Pozdro.. TK

Data: 2009-03-30 15:55:14
Autor: adam.szen
On 28 Mar, 01:24, "Maniek4" <brunoban...@wp.pl> wrote:

po lekturze dyskusji widze, ze mam spore braki wiedzy na ten temat, a glupio
bylo by gdybym kiedys palna cos glupiego w madrzejszym towarzystwie. A

Ales nas Maniek skwitowal :-)))))
pozdr.

--
Adam Sz.

Data: 2009-03-28 06:28:05
Autor: Panslavista
[...]

Osobne, gdyż nie powinno się podłączać więcej odbiorników niż jeden, rozgałęziona sieć może mieć upływności na tyle duże, że załączenie różnicówki może być niemożliwe.

Data: 2009-03-28 10:33:00
Autor: Jeffrey
Panslavista wrote:
Osobne, gdyż nie powinno się podłączać więcej odbiorników niż jeden,
rozgałęziona sieć może mieć upływności na tyle duże, że załączenie
różnicówki może być niemożliwe.

sieć nie może mieć takiej upływności bo nie przeszlaby badań na oporność izolacji
a co do jednego odbiornika dla jednej różnicówki to "pierwsze słysze"
różnicówki jedna po drugiej owszem stosuje się ale ta pierwsza musi być selektywna o zwiększonym prądzie np 300mA i czasie wyzwolenia i stosuje się ją ( tą pierwszą) do zabezpieczenia długiej linii zasilającej kolejną rozdzielnię ale nie odbiorniki bezpośrednio

jeffrey

Data: 2009-04-01 10:53:28
Autor: Sebcio
Jan Werbiński pisze:

Faktycznie poruszyłeś realne zagrożenie, ale w takim przypadku to lepsze będą trzy różnicówki osobne. Nie widzę wtedy sensu trójfazowej.

Tego zagrożenia nie unikniesz. Nie ma znaczenia czy złapiesz się dwóch faz, czy też jednej i przewodu neutralnego. Prawdopodobieństwo jest takie samo. W obu wypadkach różnicówka nie wywali, nie ważne czy 1f czy też 3f. Dlatego to co pisał Kiki jest bez sensu, tylko w koszty popadniesz i instalację sobie skomplikujesz.

--
Pozdrawiam,
Sebcio

Data: 2009-04-01 10:51:01
Autor: Sebcio
kiki pisze:

jednofazowymi. Musisz się zabezpieczyć na wypadek złapania 2 faz naraz i
jednocześniestojąc w butach odizolowany od ziemi. 3 fazy w jednym

No i myślisz że jak złapie jednocześnie fazę i neutralny, w podobnym obuwiu, to którakolwiek z różnicówek wywali ? :)

--
Pozdrawiam,
Sebcio

Data: 2009-03-28 11:57:16
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Fri, 27 Mar 2009 14:41:13 +0100, Jan Werbiński napisał(a):

Czy dać jeden YDYp 5x2,5 i jedna różnicówka trójfazowa?  W tym przypadku robię trzy gniazdka 220V. Każde na innej fazie. Każde na jedno urządzenie.

No i właśnie tak możesz, tylko dodaj puszkę na rozdział faz na gniazdka.
Wg mnie lepsze jest drugie rozwiązanie z przewodem pięciożyłowym, bo jest tańsze i wygodniejsze. Najlepsze jest to, że jeden elektryk mówi że tak dobrze, inny że tak nie wolno i trzeba prowadzić trzy osobne obwody.

Można i tak, i tak. Natomiast pierwsze rozwiązanie daje Ci redundancję.
Jednak w doprowadzeniu przewodu pięciożyłowego zero (o przekroju 2,5) będzie przeciążone. Przecież ta jedna żyła musi przenieść i tak całą moc trzech niezależnych urządzeń. Mam rację?

Nie masz. Tam idzie tylko różnica obciążenia faz. W idealnym przypadku,
kiedy masz identyczne obciążenia na fazach tym przewodem nie płynie żaden
prąd. --
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98)
 _______/ /_     GG: 3524356

Data: 2009-03-28 23:14:41
Autor: Krzysztof Rudnik
Adam Płaszczyca wrote:

[...]

Ale tutaj mają być niezależne obciążenia, więc przewodem zerowym będą płynęły duże prądy pomiędzy poszczególnymi gniazdkami.

Krzysiek Rudnik

1 czy 3 fazy do gniazdek w łazience?