1 czy 3 fazy do gniazdek w łazience?

Data: 2009-03-27 15:02:00
Autor: Panslavista
1 czy 3 fazy do gniazdek w łazience?
"Jan Werbiński" <janwer_usenet_2008_01@janwer.com> wrote in message news:gqilj2$nuk$1nemesis.news.neostrada.pl...
W łazience będą jednocześnie uruchomione: terma 2kW, pralka 2,5 kW i suszarka 3 kW. Nie mogę ich dać na jednej fazie, ze wzlędu na posiadane przyłącze. Odległość do licznika 8m.

Doprowadzić trzy osobne przewody YDYp 3x2,5 i podłączyć je do trzech osobnych różnicówek? I każde gniazdko osobno. Drogo.

Czy dać jeden YDYp 5x2,5 i jedna różnicówka trójfazowa?  W tym przypadku robię trzy gniazdka 220V. Każde na innej fazie. Każde na jedno urządzenie.

Wg mnie lepsze jest drugie rozwiązanie z przewodem pięciożyłowym, bo jest tańsze i wygodniejsze. Najlepsze jest to, że jeden elektryk mówi że tak dobrze, inny że tak nie wolno i trzeba prowadzić trzy osobne obwody.

Jednak w doprowadzeniu przewodu pięciożyłowego zero (o przekroju 2,5) będzie przeciążone. Przecież ta jedna żyła musi przenieść i tak całą moc trzech niezależnych urządzeń. Mam rację?

Może zatem 5x4mm?

    Bulu, suma prądów, w przewodzie zerowym przy równomiernym obciążeniu faz i jednakowych napięciach chwilowych będzie równa  ZERO. W przeciwnym przypadku (różne prądy) popłynie w tym przewodzie prąd wyrównawczy o wielkości chwilowej, którą mozesz sobie wyliczyć przy pomocy liczb zespolonych, mając wykonane i zarejestrowane wartości napięć fazowych i obciążenia faz dla danego czasu "t"...
    Może byćjeden przewód zasilający i trzy różnicówki jednofazowe.
W zasadzie nie stosuje się równocxześnie wielu różnych sposobów ochrony o ile nie są one konstrukcyne (izolacja ochronna, zawieszenie przewodów po za zasiegiem rąk i innych przewodzących przedmiotów itd...

Data: 2009-03-27 16:03:19
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Panslavista" <panslavista@wp.pl> napisał w wiadomości news:gqimpt$pia$2nemesis.news.neostrada.pl...
   Bulu, suma prądów, w przewodzie zerowym przy równomiernym obciążeniu faz i jednakowych napięciach chwilowych będzie równa  ZERO. W przeciwnym

Tutaj nie będzie jednakowych obciążeń, bo cykl pracy termy, pralki i suszarki jest różny. Np mogą chodzić dwa z tych urządzeń. Wtedy pi razy oko wektor z 4,5 kW wyniesie z 3 kW?

przypadku (różne prądy) popłynie w tym przewodzie prąd wyrównawczy o wielkości chwilowej, którą mozesz sobie wyliczyć przy pomocy liczb zespolonych, mając wykonane i zarejestrowane wartości napięć fazowych i

Nigdy nie lubiłem liczb zespolonych. :-)

   Może byćjeden przewód zasilający i trzy różnicówki jednofazowe.

Koszty. Słyszałem że mogą być trzy bezpieczniki nadprądowe i jedna różnicówka trójfazowa.

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Data: 2009-03-27 16:08:26
Autor: kris

Użytkownik "Jan Werbiński" <janwer_usenet_2008_01@janwer.com> napisał w wiadomości news:gqiqgk$205$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Koszty niewielkie 3*50zł ale jednak są. A o róznicówkach to były tu gorace dyskusje;)))

Krzysiek

Data: 2009-03-27 16:33:29
Autor: Jeffrey
Jan Werbiński wrote:
[...]

wstaw sobie różnicówkę 3F i 3 eSy 1F i 3 kable 3x2,5 i będzie git - w blokach całe mieszkanie jest tak zrobione

jeffrey

Data: 2009-03-27 18:18:07
Autor: kiki

"Jan Werbiński" <janwer_usenet_2008_01@janwer.com> wrote in message news:gqiqgk$205$1nemesis.news.neostrada.pl...

Koszty. Słyszałem że mogą być trzy bezpieczniki nadprądowe i jedna różnicówka trójfazowa.

Zabezpiecz się tak jak pisałem wyżej jedną trójfazową i za nią trzema jednofazowymi. Musisz się zabezpieczyć na wypadek złapania 2 faz naraz i jednocześniestojąc w butach odizolowany od ziemi. 3 fazy w jednym pomieszczeniu są zawsze ryzykowne i nie tylko doziemienie trzeba zabezpieczać

Data: 2009-03-27 21:33:03
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "kiki" <ss@ss.ss> napisał w wiadomości news:gqj1o8$o6t$1opal.futuro.pl...

[...]

Po konsultacji z moim elektrykiem, który będąc w stanie mocno po użyciu starał się mi wytłumaczyć co i jak planuję tak:
Trzy kable YDYp 3x2,5, na każdym osobny bezpiecznik nadprądowy i różnicowy. Na szczęście hurtownia przyjmie spowrotem rolkę niepotrzebnego 5x2,5.
:-)

Pozostaje problem kuchni otwartel na salooon. ;-)
Gniazdka co 2 metry pójdą zapiętym w pętlę 3x2,5. Czy zapinanie pętli dookoła pokoju nie powoduje jakiejś destrukcyjnej samoindukcji w razie pioruna? W gniazdach będzie lodówka, RTV, żarówki, robot kuchenny, komputer. Komputer i RTV będą dodatkowo zabezpieczone przed burzą przez UPS lub zabezpieczeniem przepięciowym typu D (które nie wiem ile kosztuje).

Piekarnik, płyta, zmywarka i bojler podumywalkowy będą zasilane osobnym obwodem 5x4mm2. Dobrze kombinuję?