11-te nie znajduj

Data: 2010-11-22 20:17:37
Autor: J.F.
11-te nie znajduj

http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,8702885,Znalazla_komorke_na_chodniku__Groza_jej_nawet_3_lata.html

Na początku września do policji w Krośnie dotarła informacja, że wracającemu ze szkoły 16-latkowi zginęła komórka. Chłopak prawdopodobnie stracił ją w rejonie krośnieńskiego dworca autobusowego. Kilka dni temu funkcjonariuszom udało się ustalić, że telefon posiada 42-letnia mieszkanka gminy Korczyna. Podczas przesłuchania powiedziała, że komórkę znalazła na chodniku przy ul. Mielczarskiego w Krośnie.

- Nie zwróciła jej jednak właścicielowi, tylko po wymianie karty SIM używała telefonu jako własnego.

Teraz kobiecie za nieoddanie komórki grożą poważne konsekwencje. Kobieta odpowie przed sądem za przywłaszczenie. Do więzienia za to może trafić na trzy lata. Policjanci przypominają, że znalezioną rzecz należy przekazać do biura rzeczy znalezionych lub na policję. - Zatrzymując taki przedmiot znalazca naraża się na odpowiedzialność za przestępstwo lub wykroczenie - ostrzegają funkcjonariusze.

--
J.

Data: 2010-11-22 20:54:51
Autor: Liwiusz
11-te nie znajduj
W dniu 2010-11-22 20:17, J.F. pisze:

[...]

To jakaś bzdura

kodeks wykroczeń

art. 125
Kto w ciągu dwóch tygodni od dnia znalezienia cudzej rzeczy albo przybłąkania się cudzego zwierzęcia nie zawiadomi o tym organu Policji lub innego organu państwowego albo w inny właściwy sposób nie poszukuje posiadacza,

podlega karze grzywny do 500 złotych albo karze nagany.

--
Liwiusz

Data: 2010-11-22 22:03:02
Autor: GLaF
11-te nie znajduj
Dnia Mon, 22 Nov 2010 20:54:51 +0100, Liwiusz napisał(a):

[...]

Z 3 latami to chyba faktycznie przesada. Ale wg kodeksu karnego grozi do
roku:
Art. 284.
§ 1. Kto przywłaszcza sobie cudzą rzecz ruchomą lub prawo majątkowe,
podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
§ 2. Kto przywłaszcza sobie powierzoną mu rzecz ruchomą,
§ 3. W wypadku mniejszej wagi lub przywłaszczenia rzeczy znalezionej,
sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
wolności do roku.

Czy to podpada pod kodeks karny, czy wykroczeń, to chyba zależy od wartości
znalezionej rzeczy, granicą jest chyba 250 zł.

--
GLaF

Data: 2010-11-23 13:29:32
Autor: muka
11-te nie znajduj
Użytkownik "GLaF" <glaf@niema.takiego.numeru.pl> napisał w wiadomości news:5enumukf21cx.w40etv5v2ypc.dlg40tude.net...
Czy to podpada pod kodeks karny, czy wykroczeń, to chyba zależy od wartości
znalezionej rzeczy, granicą jest chyba 250 zł.

Ja znalazłem kartę SIM, to jak obliczyć jej ewentualną wartość? Od ilości środków na koncie? Na szczęście nic nie było

Data: 2010-11-22 22:19:00
Autor: Michal Jankowski
11-te nie znajduj
Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> writes:

[...]

Owszem, bzdura, ale nie dlatego:

Kodeks karny
[...]

  MJ

Data: 2010-11-23 09:47:00
Autor: SDD
11-te nie znajduj

Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości news:kjzhbf9oy4b.fsfccfs1.fuw.edu.pl...

[...]

Ale to raczej nie bylo przywlaszczenie

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-11-23 09:09:37
Autor: Olgierd
11-te nie znajduj
Dnia Tue, 23 Nov 2010 09:47:00 +0100, SDD napisał(a):

Ale to raczej nie bylo przywlaszczenie

Skoro zaczęła używać "jako swój" to było.

--
:-) Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2010-11-23 11:24:14
Autor: zly
11-te nie znajduj
Dnia Mon, 22 Nov 2010 22:19:00 +0100, Michal Jankowski napisał(a):

[...]

Świetne mamy prawo. Kiedy się stosuje dany paragraf, ktoś wie?

--
marcin

Data: 2010-11-23 10:26:42
Autor: Olgierd
11-te nie znajduj
Dnia Tue, 23 Nov 2010 11:24:14 +0100, zly napisał(a):

Świetne mamy prawo. Kiedy się stosuje dany paragraf, ktoś wie?

Wtedy, kiedy zostawisz sobie coś, co nie jest Twoje. Np. w sytuacji, kiedy użyczyłem Tobie auto, a następnie nie chcesz mi go oddać. Nie ukradłeś, bo legalnie stałeś się jego posiadaczem, ale nie chcesz zwrócić go właścicielowi.

Bardzo dobre prawo. Uważasz, że użyczając jakiś przedmiot innej osobie powinniśmy się wyzbywać własności tego przedmiotu?

--
:-) Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2010-11-23 11:47:46
Autor: Liwiusz
11-te nie znajduj
W dniu 2010-11-23 11:26, Olgierd pisze:
[...]

   I wówczas mamy przywłaszczenie rzeczy znalezionej???

[...]

   Przeczytaj wątek - chodzi o karalność zatrzymania sobie znalezionej rzeczy zarówno z kw jak i kk.

--
Liwiusz

Data: 2010-11-23 11:05:39
Autor: Olgierd
11-te nie znajduj
Dnia Tue, 23 Nov 2010 11:47:46 +0100, Liwiusz napisał(a):

[...]

Tu chyba jest po prostu jakiś zbieg. Art. 125 kw mówi o sytuacji, kiedy sprawca nie powiadomił kogo trzeba (ale nie miał jeszcze zamiaru przywłaszczenia rzeczy). Zaś art. 284 par. 3 kk jeśli już sobie przywłaszczył.

--
:-) Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2010-11-23 00:49:01
Autor: Maciej Muran
11-te nie znajduj
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał
autobusowego. Kilka dni temu funkcjonariuszom udało się ustalić, że telefon posiada 42-letnia mieszkanka gminy Korczyna.

O! To nasza dzielna policja uruchamia szukanie powiązań wg IMEI "w sprawie" o zgubiony telefon?
Szkoda, że dopiero teraz, bo jeszcze 1,5 roku temu o czymś takim mogło pomarzyć wyłącznie CBŚ itp. przy naprawdę poważnych przestępstwach.
A może - jak zwykle - kolejny stażysta Michnika Porannego dodał odrobinę kolorów do swej tfurczości?

M.

Data: 2010-11-23 19:19:31
Autor: J.F.
11-te nie znajduj
Użytkownik "Maciej Muran" <mmuran@gmail.com> napisał
[...]

Byc moze mlodzian nie byl pewny gdzie i jak  stracil telefon, wiec wchodzila w gre kradziez.

Szkoda, że dopiero teraz, bo jeszcze 1,5 roku temu o czymś takim mogło pomarzyć wyłącznie CBŚ itp. przy naprawdę poważnych przestępstwach.

Pobicie ambasadarowicza ?

A może - jak zwykle - kolejny stażysta Michnika Porannego dodał odrobinę kolorów do swej tfurczości?

Moze tak, a moze nie - jak sie procedury dopracowaly, to policja moglaby np raz na miesiac przesylac liste do operatorow i dostawac odpowiedni wykaz.
A potem wystarczy jeden telefon - prosze sie zglosic na najbliszym komisariacie w celu zlozenia wyjasnien.
Niezgloszenie w czasie 3 dni spowoduje aresztowanie pod zarzutem mataczenia w sledztwie.

J.

Data: 2010-11-23 22:56:56
Autor: Maciej Muran
11-te nie znajduj
[...]

Nie, nawet nie wiem o co chodzi.
Moja sprawa, kiedy to dałem się oszukać jakiemuś tam chłopaczkowi. Podrobił kilka dokumentów, posługiwał się internetem, komórką, itp. O jeden raz za dużo użył neostrady.
Namierzanie trwało łącznie 9-10 miesięcy. Po drodze oczywiście decyzja prokuratora o umorzeniu, podjęta w 2 dni po tym, jak wysłano kilka pism do operatorów ze zleceniem sprawdzenia jeszcze kilku rzeczy!
Każda czynność operatora jest odpłatna. Te najprostsze to koszt od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Jak myślisz, ile może kosztować czesanie baz aby stwierdzić powiązanie IMEI _zgubionego_ aparatu z aktualnie używaną w nim kartą sim? A co gdy okaże się, że nowy właściciel _znalezionego_ telefonu to niezarejestrowana karta prepaid? Kolejne zamówienie biliingu połączeń po to aby sprawdzić z kim ta osoba rozmawia?

Warszawska policja nie ma na poważniejsze sprawy czasu, kasy ani ludzi a raptem w Krośnie pierwszy z brzegu policjant załatwia temat w 2 miesiące i zamierza wsadzić do pierdla kobitę, która nie odniosła telefonu do biura rzeczy znalezionych, pomimo, że takiego w Krośnie na 99,99% nie ma?!

Czemu taki artykuł ma służyć? Zastraszaniu, znieczulaniu, czy zagładzie środowiska w następstwie rozdeptywania znalezionych telefonów?

Dla mnie sprawa jest oczywista. Obecny rząd zapowiadał ofensywę legislacyjną w Sejmie ale oczywiście nic z tym nie robi. No to pisuje się takie tematy zastępcze. A to rozłam w PiS, a to 3 lata odsiadki za podniesienie telefonu z chodnika. Taki sezon ogórkowy...

M.

Data: 2010-11-23 23:16:34
Autor: GLaF
11-te nie znajduj
Dnia Tue, 23 Nov 2010 22:56:56 +0100, Maciej Muran napisał(a):

Czemu taki artykuł ma służyć? Zastraszaniu, znieczulaniu, czy zagładzie środowiska w następstwie rozdeptywania znalezionych telefonów?

Może uświadomieniu, że znalezionych rzeczy nie można sobie przywłaszczać.

--
GLaF

Data: 2010-11-23 23:53:34
Autor: Maciej Muran
11-te nie znajduj
Użytkownik "GLaF" <glaf@niema.takiego.numeru.pl> napisał

Może uświadomieniu, że znalezionych rzeczy nie można sobie przywłaszczać.

Prawidłowa odpowiedź i oczywiście masz rację.

Gdy znajdę długopis też powinienem zanieść go na komisariat? Przecież w tym tekście nie ma słowa o wartości znalezionego przedmiotu. A jeżeli długopis byłby wart np. tysiąc złotych (co jest całkiem prawdopodobne) a telefon z tego artykułu złotych pięćdziesiąt (co jest jeszcze bardziej prawdopodobne), to jakbyś postąpił w takim przypadku nie znając wartości długopisu? Oczywiście zaniósłbyś go na komisariat, tak?

Słuchaj! A może to jest temat do kolejnego artykułu i dogadałbyś się o wierszówkę? 5 lat odsiadki za pisanie znalezionym długopisem!

M.

Data: 2010-11-24 00:07:20
Autor: Czarek
11-te nie znajduj
W dniu 23-11-2010 23:53, Maciej Muran napisał/a:
[...]

Słyszałeś o tym:
http://www.tvn24.pl/-1,1671902,0,1,policja-szuka-wlasciciela-10nbspzl,wiadomosc.html ?

--
Cz.

Data: 2010-11-24 00:49:33
Autor: Maciej Muran
11-te nie znajduj
Użytkownik "Czarek" <czarek1@nospampoczta.fm> napisał
Słyszałeś o tym:
http://www.tvn24.pl/-1,1671902,0,1,policja-szuka-wlasciciela-10nbspzl,wiadomosc.html

No właśnie takie coś miałem na myśli.
W sumie to się dobrze składa... Kilka dni temu radiowóz policji przywalił na wstecznym w moje auto. Ich wina. Nic się nie stało, tylko moja przednia tablica trochę się odkształciła. Ale gdyby tak przy kontroli drogowej inny policjant miał jakieś "ale" co do tej tablicy, to... Chyba upuszczę 10 zł na chodnik w drzwiach komisariatu - ta "stłuczka" miała miejsce ok. 300 m od komendy :P
Niech k%(^% chłopcy patrolowcy popracują nad sprawą za moje pieniądze! Pani płaci, pan płaci... Jakby nie patrzeć doszło do przywłaszczenia drobin błota z mojego auta (moje auto, moje błoto na nim) na korzyść zderzaka w radiowozie. Bo już nawet nie chcę myśleć na odwrót, bo wyszłoby na to, że to ja byłem sprawcą. Jakby nie patrzeć miałem wtedy przy sobie telefony komórkowe sztuk dwa (aby nie było OT).
Hmm... Przywłaszczenia dokonała załoga radiowozu policyjnego. Nie ma to tamto, trzeba zacząć od Komendanta Stołecznego. Oczywiście przy najbliższej wizycie w Urzędzie Skarbowym dokonam stosownej opłaty (dawniej podatek od luksusu) w związku z posiadaniem gruntu (drobiny piasku na tablicy) będącego własnością niejednej gminy/dzielnicy/powiatu i naprawdę nie będę patrzył na to, że został mi ten grunt wciśnięty siłą przez Organy Władzy. Prawo jest prawem i musi być przestrzegane bez względu na koszty społeczne!

;)

M.

Data: 2010-11-24 05:05:50
Autor: Michał Lorenc
11-te nie znajduj
Cześć, "Maciej Muran" <mmuran@gmail.com>. Masz klej? To cześć.

[...]

 Ale po co ten sarkazm? To co, mają telefonów nie szukać? Czy tylko tych tanich, powiedzmy, od dwóch stów w dół? (Tańsze można kraść.)
Czy tylko i wyłącznie kradzionych - ale trzeba mieć pewność, że telefon na pewno został skradziony - wymagane zaświadczenie od złodzieja.

--
Michał Lorenc
 Tu ktoś powiedzieć mógłby "co za pech"

Data: 2010-11-24 05:31:31
Autor: Michał Lorenc
11-te nie znajduj
Cześć, Michał Lorenc <newsy@skr.pl>. Masz klej? To cześć.

To co, mają telefonów nie szukać? Czy tylko tych tanich,

Czy tylko w dużych miastach, bo w małych to niesprawiedliwe?

Data: 2010-11-24 08:40:50
Autor: niusy.pl
11-te nie znajduj

Użytkownik "Michał Lorenc" <newsy@skr.pl>

Ale po co ten sarkazm? To co, mają telefonów nie szukać? Czy tylko tych
tanich, powiedzmy, od dwóch stów w dół?

Było o karaniu za użycie znalezionego

Data: 2010-11-24 08:11:19
Autor: Michał Lorenc
11-te nie znajduj
Cześć, "niusy.pl" <dsfds@niusy.pl.invalid>. Masz klej? To cześć.

Ale po co ten sarkazm? To co, mają telefonów nie szukać? Czy tylko tych
tanich, powiedzmy, od dwóch stów w dół?

Było o karaniu za użycie znalezionego

A każdy, kto idzie na policję mówi, że zgubił?
"Panie, chyba mi ukradli."
O tym, że jest znaleziony, to się często można dowiedzieć od znalazcy.

Data: 2010-11-28 19:04:09
Autor: J.F.
11-te nie znajduj
On Wed, 24 Nov 2010 08:11:19 +0000 (UTC),  Michał Lorenc wrote:
Było o karaniu za użycie znalezionego

A każdy, kto idzie na policję mówi, że zgubił?
"Panie, chyba mi ukradli."
O tym, że jest znaleziony, to się często można dowiedzieć od znalazcy.

Znalazca przeciez nie powie "ukradlem" tylko wlasnie ze znalazl :-)

J.

Data: 2010-11-24 22:36:39
Autor: Maciej Muran
11-te nie znajduj
Użytkownik "Michał Lorenc" <newsy@skr.pl> napisał
Ale po co ten sarkazm?

To nie sarkazm. To fantazja taka sama jak ta, która ogarnęła pismaka z wyborczej.
I tyle.

Data: 2010-11-24 01:12:53
Autor: GLaF
11-te nie znajduj
Dnia Tue, 23 Nov 2010 23:53:34 +0100, Maciej Muran napisał(a):

[...]

Załóżmy, że znajduję długopis, którego wartość oceniam na kilka zł w
miejscu, do którego wrócenie przez właściciela oceniam na niewarte
zgubionej rzeczy (np. w autobusie, oceniam że właściciel woli kupić nowy
długopis w kiosku, niż jechać do zajezdni). Wtedy zostawiam go na miejscu
lub przywłaszczam (zakładam, że właściciel i tak go nie będzie szukał, a mi
się przyda). Popełniam co prawda wykroczenie, ale nie w złej wierze i nawet
jak mnie ktoś przyłapie, to karą będzie zapewne tylko nagana (art. 125 KW).
Jeśliby się okazało, że długopis jest dużo wart, to miałbym pecha, bo
podpadłbym z art. 284, par. 3 KK (do roku, a nie do 3 jak błędnie podano w
artykule). Jeśli sąd uwierzyłby, że nie miałem pojęcia o wartości
długopisu, to pewnie odstąpiłby od wymierzenia kary (jeśli nie, to grzywna,
ogr. woln. lub do roku więzienia).
Jeśli wiedziałbym o dużej wartości długopisu, to oczywiście zaniósłbym go
np. na policję i domagał się znaleźnego. Jednak znalezienie wartościowego
długopisu uważam za bardzo mało prawdopodobne, mniej niż znalezienie
komórki.

Z komórkami jest jednak zupełnie inna sytuacja niż z długopisami.
Znalezienie właściciela komórki jest dość proste i nie można zakładać, że
właściciel nie będzie jej szukał, nawet jeśli jest tak stara, że w
lombardzie nie kupią jej nawet za złotówkę. Komórka to nie tylko
elektronika, to też narzędzie pracy, lista kontaktów, dane osobowe itp.
Dlatego znalezioną komórkę zawsze bym oddał, bez względu na jej rynkową
wartość.

--
GLaF

Data: 2010-11-24 08:44:23
Autor: niusy.pl
11-te nie znajduj

[...]

Najpierw trzeba wiedzieć gdzie oddać.

Data: 2010-11-24 12:03:19
Autor: VomitroN
11-te nie znajduj

Użytkownik "niusy.pl" <dsfds@niusy.pl.invalid> napisał w wiadomości news:icifoo$fjo$1news.net.icm.edu.pl...

[...]

Jak to gdzie? http://allegro.pl/nokia-6300-znaleziona-uszkodzona-i1332270762.html

BTW , ciekawe , jak sie ma karanie za uzywanie znalezionych komorek do ofert sprzedazy takowych.

--
VomitroN

" All those moments will be lost in time, like... tears in rain "

Data: 2010-11-24 17:25:51
Autor: GLaF
11-te nie znajduj
Dnia Wed, 24 Nov 2010 08:44:23 +0100, niusy.pl napisał(a):

[...]

Na policję lub do biura rzeczy znalezionych. Jak tuż obok jest sklep,
kiosk, przychodnia itp, to tam można zostawić, a na miejscu (np. na płocie)
zostawić karteczkę z info. Można też zostawić na miejscu zakładając, że
właściciel będzie szukał w miejscach, w których był.
Także nic nie usprawiedliwia przywłaszczenia sobie komórki.

--
GLaF

Data: 2010-11-24 20:33:02
Autor: TGor
11-te nie znajduj
On 2010-11-24 17:25, GLaF wrote:

Na policję lub do biura rzeczy znalezionych.

Jak jest w okolicy i wiemy gdzie (a możemy być przyjezdni).

Jak tuż obok jest sklep,
kiosk, przychodnia itp, to tam można zostawić, a na miejscu (np. na płocie)
zostawić karteczkę z info.

I ogłoszenie w radiu, tak, na wszelki słuczaj... Nie przesadzasz? Nie ma takiego prawa, które nakazywałoby fatygowanie znalazcy. Niech ten, co zgubił lata po nocy i rozkleja karteczki - aż nie oberwie za nielegalne roziweszanie ogłoszeń. ;-)

Można też zostawić na miejscu zakładając, że
właściciel będzie szukał w miejscach, w których był.

Najprościej.

Także nic nie usprawiedliwia przywłaszczenia sobie komórki.

"Wysoki sądzie, znalazłem, prawda, ale nie mogłem odszukać właściciela bo zabezpieczono ją PIN. Zatrzymałem sądząc, że _właściciel_ rozwiesi w miejscu zgubienia karteczki z zawiadomieniem o zgubie. Np. właściciele psów tak robią..."

Ja znalazłem w okolicy słuchawki do telefonu, którego i ja używam. Rozwiesiłem karteczki, a jakże. Właściciel się znalazł przy czym nie pisałem CO znalazłem. ;-) Zrobiłem tak, bo wcześniej znalazłem część do auta (oryginalna, serwisowa) a zagadnięty właściciel jedynego w okolicy francuza chciał ode mnie wydobyć informację, co niby zgubił.

"Ja mam astmę i (dzięki postawie arcybiskupa Ozorowskiego)
mam pleśń na suficie swojej łazienki. Ponadto mam reumatyzm."

Data: 2010-11-24 20:50:29
Autor: GLaF
11-te nie znajduj
Dnia Wed, 24 Nov 2010 20:33:02 +0100, TGor napisał(a):

Jak tuż obok jest sklep,
kiosk, przychodnia itp, to tam można zostawić, a na miejscu (np. na płocie)
zostawić karteczkę z info.

I ogłoszenie w radiu, tak, na wszelki słuczaj... Nie przesadzasz?

Nie. Wiele razy widziałem karteczki typu "znaleziono".

Nie ma takiego prawa, które nakazywałoby fatygowanie znalazcy.

Właśnie jest, tylko mało kto o tym wie. I o tym właśnie jest ten cały
wątek. Możesz szukać właściciela na własną rękę, dać ogłoszenie, przekazać
odpowiedniej instytucji (jak jesteś przyjezdnym, to możesz oddać na policję
w swoim mieście) lub zostawić. Nie ma prawa, które nakazuje ruszać
znalezione rzeczy. Ale jak już ruszysz, to bierzesz na siebie pewne
obowiązki. A przywłaszczenie to, w zależności od wartości zguby,
wykroczenie lub przestępstwo.

--
GLaF

Data: 2010-11-24 21:03:21
Autor: TGor
11-te nie znajduj
On 2010-11-24 20:50, GLaF wrote:

Nie. Wiele razy widziałem karteczki typu "znaleziono".
,

to tylko łaskawość znalazcy

Właśnie jest, tylko mało kto o tym wie.

tylko w sumie nikt o nim nie wie, oprócz ciebie - zacytuj przepis nakazujący poszukiwanie właściciela za pomoca ogłoszeń...

Data: 2010-11-24 21:09:11
Autor: GLaF
11-te nie znajduj

On 2010-11-24 20:50, GLaF wrote:

[...]

Nigdzie nie napisałem, że muszą to być koniecznie ogłoszenia. A odpowiedni
paragraf był już w tym wątku i podał go Liwiusz:

Data: 2010-11-25 15:09:31
Autor: TGor
11-te nie znajduj

ja napisałem:

"Nie ma takiego prawa, które nakazywałoby fatygowanie znalazcy. Niech ten, co zgubił lata po nocy i rozkleja karteczki"

ty na to:

"Właśnie jest, tylko mało kto o tym wie. I o tym właśnie jest ten cały
wątek. Możesz szukać właściciela na własną rękę, dać ogłoszenie"

więc nie mów, że nie napisałeś... tracisz wiarygodność

Data: 2010-11-25 18:00:24
Autor: GLaF
11-te nie znajduj

ja napisałem:

[...]

Nigdzie nie napisałem, że muszą to być koniecznie ogłoszenia. Można np.
oddać na policję. Ale jak się wzięło znalezioną rzecz, to choć minimalnie
(np. oddając ją na policję) pofatygować się trzeba. To nie ja mam problemy z wiarygodnością, tylko Ty z interpretacją.
Podtrzymuję w 100 % to co wcześniej napisałem.

--
GLaF

Data: 2010-11-24 07:42:00
Autor: Grzegorz Krukowski
11-te nie znajduj
On Tue, 23 Nov 2010 23:53:34 +0100, "Maciej Muran" <mmuran@gmail.com>
wrote:

[... ciach ...]

Hmm, a nie uczono ciebie, że co nie twoje to nie bierz? Tym bardziej,
skoro nie masz najmniejszej ochoty oddać to prawowitemu właścicielowi.
Czy bohaterkę ten telefon sterroryzował, że musiała go wziąść?
--
Grzegorz Krukowski

Data: 2010-11-24 22:44:37
Autor: Maciej Muran
11-te nie znajduj
Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <registered.user@op.pl> napisał

[... ciach ...]

Hmm, a nie uczono ciebie, że co nie twoje to nie bierz?

Uczono. I nie biorę, m.in. dlatego, że nie znoszę brudnych, zatłuszczonych, zapoconych przedmiotów.

Większość moich wypowiedzi w tym wątku dotyczy braku wiary w to, że policja z Krosna wykonała wszystkie te operacje, które są w policji dostępne wyłącznie w trybie operacyjnym. A szukanie telefonu komórkowego jakiegoś chłopaczyny w takim trybie się raczej nie prowadzi. Chyba, że chłopaczyna okazał się być synem szefa lokalnej mafii (wtedy warto szukać takiego telefonu) o czym nie wspomniał pismak.

M.

Data: 2010-11-28 19:02:30
Autor: J.F.
11-te nie znajduj
On Tue, 23 Nov 2010 23:53:34 +0100,  Maciej Muran wrote:
Gdy znajdę długopis też powinienem zanieść go na komisariat? Przecież

A masz jakies watpliwosci ?
[...]

No i sam widzisz - widzisz dlugopis, oceniasz ze nie jest warty choc
500zl - to nie podnosisz :-)

J.

Data: 2010-11-25 18:23:30
Autor: J.F.
11-te nie znajduj
Użytkownik "Maciej Muran" <mmuran@gmail.com> napisał w
[...]

Moze nie pamaietasz ale pare lat temu nieznani sprawcy pobili syna rosyjskiego ambasadora i zabrali mu telefon. Wtedy policja wykazala sie blyskawicznym dzialaniem.

[...]

20zl od numeru, albo 10tys za przygotowanie programu, a potem 100zl od calej listy.
Albo odpowiedni zapis w ustawie czy tez odpowiednia interpretacja (bezpieczenstwo panstwa) i beda robic bezplatnie :-)

Warszawska policja nie ma na poważniejsze sprawy czasu, kasy ani ludzi a raptem w Krośnie pierwszy z brzegu policjant załatwia temat w 2 miesiące i zamierza wsadzić do pierdla kobitę, która nie odniosła

Moze w Warszawie skradzionych telefonow maja tysiace, a w Krosnie jeden, to sie zajal. A moze juz sie dorobili zbiorczej procedury.

telefonu do biura rzeczy znalezionych, pomimo, że takiego w Krośnie na 99,99% nie ma?!

O ile pamietam to i Policja jest wlasciwym organem.
A telefon najlepiej oddac do salonu operatora.

Czemu taki artykuł ma służyć? Zastraszaniu, znieczulaniu, czy zagładzie środowiska w następstwie rozdeptywania znalezionych telefonów?

Przypomnieniu ze nie wolno sobie przywlaszczac rzeczy znalezionej ?

W sumie to moze nawet warto by nie zabierac - ten kto zgubil moze sprobuje poszukac. No ale u nas inni zabiora.

[...]

No wiesz - taka i rola edukacyjna gazet, sam znajdziesz, zdziwisz sie :-)

J.

Data: 2010-11-23 20:00:33
Autor: robertcb
11-te nie znajduj
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,8702885,Znalazla_komorke_na_chod
niku__Groza_jej_nawet_3_lata.html

A wystarczyło by gdyby powiedziała policji, że kupiła ją na bazarze od przypadkowego handlarza obwoźnego.

Data: 2010-11-23 20:37:29
Autor: GLaF
11-te nie znajduj
Dnia Tue, 23 Nov 2010 20:00:33 +0100, robertcb@poczta.onet.pl napisał(a):

[...]

Nie bardzo. Byłoby to paserstwo nieumyślne, też karane, KK:
Art. 292.
§ 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności powinien
i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu zabronionego,
nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej
ukrycia, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
wolności do lat 2.
I doszłoby składanie fałszywych zeznań. Krótko mówiąc - odpuść sobie
"dobre" rady.
Wystarczyłoby, gdyby zaniosła telefon na policję. Mogłaby się wtedy domagać
znaleźnego.

--
GLaF

Data: 2010-11-23 22:56:12
Autor: Grzegorz Krukowski
11-te nie znajduj
On Tue, 23 Nov 2010 20:37:29 +0100, GLaF
<glaf@niema.takiego.numeru.pl> wrote:

Wystarczyłoby, gdyby zaniosła telefon na policję. Mogłaby się wtedy domagać
znaleźnego.

Hmm, a co gdyby gubiący odmówił zapłacenia znaleźnego? Kogo wtedy jest
telefon.

Inna rzecz, że argumentacja ,,oddaj, będziesz miał znaleźne'' jest MZ
moralnie wątpliwa.
--
Grzegorz Krukowski

Data: 2010-11-23 23:11:58
Autor: GLaF
11-te nie znajduj
Dnia Tue, 23 Nov 2010 22:56:12 +0100, Grzegorz Krukowski napisał(a):

[...]

Pierwotnego właściciela. Znalazca nie może uzależniać wydania znalezionej
rzeczy od wypłaty znaleźnego. Jeśli znalazca zażąda znaleźnego, to
właściciel po prostu będzie dłużnikiem znalazcy.

--
GLaF

Data: 2010-11-27 10:28:32
Autor: Marek
11-te nie znajduj
W dniu 2010-11-23 23:11, GLaF pisze:
Pierwotnego właściciela. Znalazca nie może uzależniać wydania znalezionej
rzeczy od wypłaty znaleźnego. Jeśli znalazca zażąda znaleźnego, to
właściciel po prostu będzie dłużnikiem znalazcy.

No to mam pomysł na biznes. Znajdujmy worki ze śmieciami i zanośmy na policję. W końcu je znaleźliśmy, prawda? Te śmieci warte są zapewne parę złotych: jakieś butelki, niedojedzone owoce... W wielu z tych worków będzie jakiś rachunek, który pozwoli właściciela namierzyć. Zakładając, że znalezione śmieci warte są 5zł a miasto produkuje 100tys worków dziennie, to daje kupę kasy! Aby zaoszczędzić sobie koszty zbierania śmieci po mieście możemy wskazać wysypisko jako miejsce znalezienia miliarda zgubionych rzeczy i zażądać 10% znaleźnego. :-D

Data: 2010-11-24 01:02:58
Autor: Endi
11-te nie znajduj

[...]

Rozumiesz ten tekst czy nie bardzo? Towarzyszące okoliczności występują wówczas, gdy telefon warty 500pln nabywasz np za złotych 50. Ale gdy kupisz lub powiesz, że kupiłeś telefon warty 500pln za 400pln, to już nie ma okoliczności wskazujących, że mógł ten telefon być pozyskany czynem zabronionym.

Data: 2010-11-24 01:28:18
Autor: GLaF
11-te nie znajduj
Dnia Wed, 24 Nov 2010 01:02:58 +0100, Endi napisał(a):

[...]

Rozumiem. Wszystko zależy od okoliczności (także, ale nie tylko ceny),
które sąd powinien uwzględnić.
Ten zapis jest, delikatnie mówiąc, niezbyt precyzyjny (jakie kryterium
przyjąć dla "powinien i może przypuszczać"?) i z tego powodu
kontrowersyjny. Ale nie zmienia to faktu, że za nieumyślne paserstwo grożą
2 lata. I warto o tym wiedzieć, bo dla policji i sądu może nie wystarczyć
argument "nie wiedziałem".

--
GLaF

Data: 2010-11-24 20:35:25
Autor: TGor
11-te nie znajduj
On 2010-11-24 01:28, GLaF wrote:

Ten zapis jest, delikatnie mówiąc, niezbyt precyzyjny (jakie kryterium
przyjąć dla "powinien i może przypuszczać"?) i z tego powodu
kontrowersyjny.

Nie jest precyzyjny aby sędzia mógł swobodnie osądzić sprawę. Jak wykażą, że kupił za 50zł ten telefon wart 500, to oberwie, jak nie - wątpliwości rozstrzygną na korzyść "oskarżonego".

Data: 2010-11-26 04:25:03
Autor: J.F.
11-te nie znajduj
[...]

Nieumyslne, przy takich zalozeniach ?

I warto o tym wiedzieć, bo dla policji i sądu może nie wystarczyć
argument "nie wiedziałem".

Wystarczy ze "powinien przypuszczac".

J.

Data: 2010-11-24 02:39:06
Autor: animka
11-te nie znajduj
W dniu 2010-11-23 20:37, GLaF pisze:
Wystarczyłoby, gdyby zaniosła telefon na policję. Mogłaby się wtedy domagać
znaleĹşnego.

A policja oddałaby ten telefon właścicielowi? Nie wiadomo.
Lepiej poszukać na własną rękę właściciela.

--
animka

Data: 2010-11-25 16:55:36
Autor: Marcin Wasilewski
11-te nie znajduj
Użytkownik "animka" <animka@to.nie.ja.wp.pl> napisał w wiadomości news:icj0mf$srg$1node1.news.atman.pl...

A policja oddałaby ten telefon właścicielowi? Nie wiadomo.
Lepiej poszukać na własną rękę właściciela.

Z własnego doświadczenia (teĹź znalazłem telefon) -  wystarczy, Ĺźe nie wyjmiesz karty SIM i go nie wyłączysz, to właściciel z pewnością będzie prĂłbował się na swĂłj numer dodzwonić. Wystarczy być człowiekiem, a nie burakiem łasym na cudze mienie. Oczywiście bateria moĹźe się rozładować, wypaść podczas gubienie, jednak najczęściej telefon jakoś to przetrwa a i znalazca trafia się raczej szybko.

Data: 2010-11-24 08:33:32
Autor: niusy.pl
11-te nie znajduj

[...]

No i skąd takie przypuszczenie ?

Data: 2010-11-26 04:20:01
Autor: J.F.
11-te nie znajduj
[...]

Jest w tym pare niuansow.
Handlarz mial ze setke telefonow, stal na bazarze pewnie z pare godzin, i zaden policjant go nie aresztowal w tym czasie, wiec jak mozna przypuszczac ze telefony byly nielegalne ? :-)
A jesli  telefon zgubiono, a handlarz go znalazl .. to czy spelnia to wymogi "czynu zabronionego" ?

No i ostatnie - czy nabywajac w dobrej wierze rzecz kradziona .. popelnia sie przestepstwo czy nie ?
Art. 291.
§ 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
§ 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Bo ja tu nie widze zastrzezenia ze swiadomie, wystarczy nabyc.

J.

Data: 2010-11-27 16:05:07
Autor: GLaF
11-te nie znajduj
Dnia Fri, 26 Nov 2010 04:20:01 +0100, J.F. napisał(a):

A jesli  telefon zgubiono, a handlarz go znalazl .. to czy spelnia to wymogi "czynu zabronionego" ?

Jeśli się pytasz, czy handlarz może sprzedawać telefony, które znalazł, to
oczywiście, że nie.

[...]

Też nie widzę.

Na temat NIEUMYŚLNEGO paserstwa słyszałem i czytałem sporo ciekawych
historii (np. firma montowała okna pochodzące z kradzieży z magazynu innej
firmy, jej klienci nie dość, że stracili okna, to jeszcze dostali wyroki w
zawieszeniu), na szczęście sprawa nigdy mnie nie dotyczyła, kontaktu z tzw.
półświatkiem też nie mam, ani nie jestem prawnikiem, więc o szczegółach ani
praktyce sądowej nic nie powiem.
W każdym razie, jeśli okaże się, że zakupiona rzecz jest kradziona lub
zgubiona, to w najlepszym razie zostanie nam skonfiskowana, więc będziemy i
tak stratni.

--
GLaF

Data: 2010-11-28 16:13:56
Autor: J.F.
11-te nie znajduj
On Sat, 27 Nov 2010 16:05:07 +0100,  GLaF wrote:
[...]

Nie - pytam sie czy nabycie takiego telefonu podpada pod paserstwo, bo musialby on byc "uzyskany za pomocą czynu zabronionego".
Znajdywanie jeszcze zabronione nie jest, przywlaszczanie owszem ..
ale jesli handlarz wyraznie napisal "znalaziony" .. to czy
przywlaszczyl  ? Ot takie prawnicze dzielenie wlosa na czworo :-)

W każdym razie, jeśli okaże się, że zakupiona rzecz jest kradziona lub
zgubiona, to w najlepszym razie zostanie nam skonfiskowana, więc będziemy i
tak stratni.

Przez ten czas telefon moze sie juz zamortyzowac i znudzic :-)

J.

Data: 2010-11-27 10:34:33
Autor: Marek
11-te nie znajduj
W dniu 2010-11-23 20:37, GLaF pisze:
Nie bardzo. Byłoby to paserstwo nieumyślne, też karane, KK:

Ciekawe zagadnienie... w takim przypadku jak uchronić się od odpowiedzialności gdy kupujemy cokolwiek i gdziekolwiek? W końcu może się zdarzyć, że kupując drogie kosmetyki w markowym sklepie okaże się, że pochodzą one z kradzieży (autentyczna historia).

Data: 2010-11-29 12:02:46
Autor: J.F.
11-te nie znajduj
Użytkownik "Marek" <brak@email.com> napisał w
[...]

Po drodze jest policja, prokuratura i sad, i kazdy moze sie dopatrzyc "brak znamion przestepstwa".
Ale jesli w efekcie zaczniesz omijac jakies podejrzane sklepiki .. to moze i dobrze.

Tylko ktory dzis jest "poza podejrzeniem", biorac pod uwage ze markowe i tak we franczyzie.

J.

Data: 2010-11-29 18:37:17
Autor: Marek
11-te nie znajduj
W dniu 2010-11-29 12:02, J.F. pisze:
Tylko ktory dzis jest "poza podejrzeniem", biorac pod uwage ze markowe i
tak we franczyzie.

Morał z tego jest taki: kupujesz = jesteś potencjalnym złodziejem w świetle prawa. Nie ma znaczenia gdzie kupujesz: czy to będzie Allegro czy znany sklep markowy. Policja zdemolowała mieszkanie mojemu znajomemu gdy ten na Allegro kupił sobie płytę z muzyką. Sprzedawca ponoć nielegalnie rozprowadzał te płyty no i szukali właśnie tej nabytej...

11-te nie znajduj