-12V, -5V

Data: 2012-01-03 11:03:16
Autor: Robert Wańkowski
-12V, -5V
Witam.

Do czego są używane te napięcia w komputerze.
Napędy chyba nie.
Bo zastanawiam się czy program oszukuje (SpeedFan), czy nowy zasilacz się sypie.
Komp działa. Napięcie spada nawet do -1V (-12V) podobnie też -5V. Do 2-3V.
Wahają się te napięcia.

I nawet bez obciążenia.
Ale na wykresie widać, że na obciążonym spada.

Na pewno sprawdzę miernikiem.

Robert

Data: 2012-01-03 11:23:34
Autor: Vituniu
-12V, -5V
Do czego są używane te napięcia w komputerze.

-5V - anachronizm z czasow wczesnego ISA (niektore
  karty rozszerzen go wymagaly)
-12V - bywalo wykorzystywane przez port szeregowy
  (tez raczej starsze urzadzenia)

W dzisiejszych komputerach sa niewykorzystywane,
a spora czesc zasilaczy w ogole takich napiec nie podaje.

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2012-01-03 11:38:24
Autor: Rafal
-12V, -5V

Vituniu wrote:

> Do czego są używane te napięcia w komputerze.

-5V - anachronizm z czasow wczesnego ISA (niektore
  karty rozszerzen go wymagaly)

coś mi się we łbie kołacze, że karty dźwiękowe
wymagały napięcia -5V
co ma sens

Data: 2012-01-03 11:44:47
Autor: qwerty
-12V, -5V
Użytkownik "Rafal"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4F02DAA0.7BEE8204@NOSPAM.gazeta.pl...
coś mi się we łbie kołacze, że karty dźwiękowe
wymagały napięcia -5V
co ma sens

Ale chyba tylko na ISA.

Data: 2012-01-03 12:00:58
Autor: Vituniu
-12V, -5V
coś mi się we łbie kołacze, że karty dźwiękowe
wymagały napięcia -5V
co ma sens

Ale chyba tylko na ISA.

Raczej tak.

Takie zasilacze SFX na przyklad nawet w specyfikacji
maja przewidziany brak -5V i notke o koniecznosci
wziecia tego pod uwage, jesli w systemie zgodnym
z SFX ma sie pojawic magistrala ISA.

Hm... swoja droga zakladam, ze chodzi im o fizyczne
sloty tego standardu, a nie o sama magistrale jako taka.
Bo ta ostatnia w szczatkowej formie jest wszedzie tam,
gdzie pojawia sie kontroler stacji dyskow.

Wydaje mi sie tez, ze -5V bylo tez wykorzystywane
przez kontrolery pamieci DRAM w XT... albo moze
to bylo jeszcze wczesniej?

Mam skleroze :/

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2012-01-03 18:33:21
Autor: Q
-12V, -5V
-12V - bywalo wykorzystywane przez port szeregowy
 (tez raczej starsze urzadzenia)

Co do RS232 to napiecia na wyjsciu zalatwia MAX232
i tak nie za bardzo ogarniam gdzie to mialoby byc mierzone?

W dzisiejszych komputerach sa niewykorzystywane,
a spora czesc zasilaczy w ogole takich napiec nie podaje.

W ogole sa jakies zasilacze (powiedzmy ATX), ktore podaja
napiecia inne niz +5, +12, +3.3 [V]?

Data: 2012-01-03 12:33:49
Autor: Vituniu
-12V, -5V
W ogole sa jakies zasilacze (powiedzmy ATX),
ktore podaja napiecia inne niz +5, +12, +3.3 [V]?

Ano... ATX sa. Sprawdz metke w swoim ;)

Faktycznie -5V raczej trudno spotkac, ale -12V wystepuje jeszcze dosc
czesto.
Z ta uwaga, ze obecnie zazwyczaj na tej linii spotyka sie nie wiecej
niz 1A.

pozdrawiam,
Vituniu

Data: 2012-01-03 16:05:02
Autor: WiesłaW
-12V, -5V
Dnia 03-01-2012 o 11:03 Robert Wańkowski napisał na pl.comp.pecet:

Bo zastanawiam się czy program oszukuje (SpeedFan), czy nowy zasilacz  się sypie.

A to ciekawe. Możesz zdradzić model tego "nowego" zasilacza? Bo o ile
-12V jeszcze występuje (może być wykorzystane w RS-232 lub PCI), to -5V
całkowicie wycofano ze specyfikacji wraz z normą ATX 2.1 w 2005r!

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2012-01-03 16:36:24
Autor: Robert Wańkowski
-12V, -5V

Użytkownik "WiesłaW"

A to ciekawe. Możesz zdradzić model tego "nowego" zasilacza?

Modecom Feel2 400W.
Nie pisałem, że zasilacz ma te napięcia. Ale, że SpeedFan pokazuje takie.

Robert

Data: 2012-01-03 18:29:23
Autor: Q
-12V, -5V
Bo zastanawiam się czy program oszukuje (SpeedFan), czy nowy zasilacz się

Oszukuje.
Do monitorowania napiec uzywaj softu dostarczonego przez producenta plyty.
U mnie nawet inna temperature pokazywal speedfan a inna pcprobe...

-12V, -5V