2 anteny sat + DVB.T => okablowanie

Data: 2012-05-14 11:21:11
Autor: Marcin Zawadzki
2 anteny sat + DVB.T => okablowanie
Witam,

wkrótce przeprowadzam się do nowozakupionego domu, w którym zostanie przeprowadzony remont. Przy tej okazji (a właściwie na samym początku) chciałbym go okablować i o ile z siecią komputerową jakoś sobie poradzę, o tyle jestem nieco zagubiony, jeśli chodzi o TV.
Dom ma 3 poziomy - parter, piętro i poddasze użytkowe. Na dachu znajdą się: 1. czasza skierowana na Astrę 1, 2. czasza skierowana na Hot Birda zezując na Astrę 2, antena DVB.T. Chcę doprowadzić sygnał ze wszystkich 3 anten do 6 pomieszczeń (3 na parterze i 3 na piętrze). Wymyśliłem to tak - kable ze wszystkich anten spotykają się na poddaszu w zwrotnicy antenowej (czy też sumatorze, nie jestem pewien terminologii), z niej wychodzi pojedynczy kabel, który wpinam w rozgałęźnik antenowy 6x, z którego to 6 kabli prowadzę do każdego pomieszczenia (po jednym do każdego), a następnie używam kolejnego rozgałęźnika 3x, do którego wpinam urządzenia końcowe, czyli tunery (osobny do Astry 1, HB+Astra2, DVB.T). Czy taka konfiguracja ma szansę działać, a jeśli tak, to czy jest to optymalne rozwiązanie biorąc pod uwagę, że najdłuższa trasa kabla od anteny do odbiorników, to ok. 15m? Interesuje mnie również oczywiście, jaki kabel mam kupić (parametry) i jakie zwrotnice/rozgałęźniki.
Serdeczne dzięki.

--
pozdrawiam,
Marcin Zawadzki

Data: 2012-05-15 01:00:05
Autor: BQB
W dniu 2012-05-14 20:21, Marcin Zawadzki pisze:
[...]

Nie będzie to działać - przy satelicie 1 konwerter - jeden kabel, 2 konwertery - 2 kable, 3 konwertery - 3 kable, 4 konwertery - 4 kable. Istnieją co prawda przełączniki DiseqC, i umożliwiają spięcie 4 konwerterów do jednego kabla, ale tuner sat musi to obsługiwać - czasami przełącznik nie zadziała z danym tunerem, bo nie i koniec.
Kolejna sprawa nawet jak zadziała Ci ten DiseqC, to maksymalnie 4 konwertery są podpinane przez ten jeden przełącznik do tylko jednego tunera. Możesz zastosować konwertery podwójne, potrójne czy poczwórne, ale wtedy każdy kabelek osobno do jednego tunera. Nie, przełączników DiseqC nie można ze sobą łączyć - może być tylko jeden na linii konwerter - tuner. Oczywiście, możesz użyć multiswitchy, ale na instalacji tego trzeba się już znać - trzeba ustawić odpowiednio tłumienia i wzmocnienia, dysponować miernikiem potrafiącym mierzyć mikrowolty w zakresie częstotliwości 0,95MHz - 2,1MHz oraz częstotliwości TV naziemnej, nie pamiętam ale gdzieś 400 MHz o ile dobrze pamiętam ze szkoły. Poczytaj kilka instrukcji do tych multiswichy, np:
http://www.sat.net.pl/0sklep/elementy-domowych-mini-sieci-anten-multiswitche-c-28_70.html
http://www.dipol.com.pl/oferta-tv-tv-sat-multiswitche,4424.htm
A poczytać trochę o tym można tu:
http://www.dipol.com.pl/dobierajac_multiswitch___bib20.htm

Data: 2012-05-30 16:53:49
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik BQB napisał:
Kolejna sprawa nawet jak zadziała Ci ten DiseqC, to maksymalnie 4
konwertery są podpinane przez ten jeden przełącznik do tylko jednego
tunera.

Dlaczego tylko 4? Są przełączniki 8/1 i 16/1, ale wymagają DiSEqC 1.1 (nie każdy tuner to ma - nowsze raczej mają). Niektóre tunery mają jeszcze wyjście 0/12V, które można "pożenić" z definicją satelity, i można wykorzystać do przełączania konwerterów.
Ale niektóre tunery nie "żenią" 0/12V z definicją satelity i jest tam stale albo 0 albo 12, stosownie do ogólnych ustawień.

Data: 2012-05-31 11:03:27
Autor: BQB
W dniu 2012-05-30 16:53, Bartłomiej Zieliński pisze:
Użytkownik BQB napisał:
[...]

Wiedziałem, że są przełączniki 8/1 z kombinacją 12V, ale zwykłe, to już nie. Ciekawe, jaki tuner obsługuje 16/1, bo nie widziałem takiego.

Data: 2012-06-02 06:24:35
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik BQB napisał:
Wiedziałem, że są przełączniki 8/1 z kombinacją 12V, ale zwykłe, to już
nie. Ciekawe, jaki tuner obsługuje 16/1, bo nie widziałem takiego.

Przypuszczam, że każdy, który obsługuje DiSEqC 1.1 (daje 16 kombinacji). Np. z AB IPBox'em 9900HD działa (8/1), z innymi linuxowymi (i nie tylko) pewnie też. Wyjście 0/12V nie jest tu potrzebne do przełączania. Jeśli tuner obsługuje jednocześnie DiSEqC 1.0 i 1.1 (na ogół albo albo) to można mieć zestaw przełączników na 4*16=64 konwertery.

Data: 2012-05-15 08:44:50
Autor: Marx
On 14.05.2012 20:21, Marcin Zawadzki wrote:
[...]

jedna antena na Astre, druga na HB. W każdej zamontuj konwerter octo (8 wyjść). Podłączasz po 6 kabli, w sumie 12 kabli dochodzi do 6 przełączników Diseqc. Z anteny DVB-T sygnał trzeba podzielić na 6, a następnie zsumować z każdym z 6 sygnałów SAT. W sumie wychodzi 6 kabli z których każdy osobno trzeba doprowadzić do pomieszczeń. W pomieszczeniu należy zastosować stosowne gniazdo rozdzielające sygnał  na SAT i naziemną.
Chociaż ja osobiście pociągnął był osobne kable SAT a naziemną zrobił na osobnej instalacji
Marx

Data: 2012-05-15 21:31:49
Autor: nom
2 anteny sat + DVB.T => okablowanie
Data: 2012-05-16 11:39:10
Autor: Marcin Zawadzki
2 anteny sat + DVB.T => okablowanie
On Tuesday, 15 May 2012 20:31:49 UTC+1, nom  wrote:
Zainteresuj się multiswitchem http://www.dipol.com.pl/dobierajac_multiswitch___bib20.htm

Interesująca strona - dzięki. Ale właściwie, to chyba nie będę tego potrzebował, ponieważ obie satelity obsługiwane są przez 2 osobne tunery, z których każdy ma wbudowany przełącznik diseqc.
--
pozdrawiam,
Marcin Zawadzki

Data: 2012-05-16 00:01:22
Autor: yabba
Użytkownik "Marcin Zawadzki" <zawias@gmail.com> napisał w wiadomości news:31387941.42.1337019671170.JavaMail.geo-discussion-forumsvbhc13...
[...]

Nie zadziała. Do każdego tunera SAT musi dochodzić jeden kabel z poddasza. Jeśli tuner ma dwie głowice (np. tunery z twardym dyskiem), to każda głowica potrzebuje swój kabel z poddasza.
Czyli w Twoim przypadku do każdego pomieszczenia musisz doprowadzić z poddasza od dwóch do czterech kabli - w zależności ile głowic mają Twoje tunery.
Są rozwiązania techniczne, że na jednym kablu może działać do 6 tunerów, ale sa one mało popularne, większość tunerów nie działa z nimi i stosuje się je tylko w ostateczności jeśli nie można położyć brakującego kabla.

TV naziemną można bez problemu zsumować w kablu z TV SAT i rozdzielić je w odpowiednim gniazdku TV/Radio/SAT.

W antenach montujesz konwertery QUATRO, na poddaszu multiswitch dla 3 lub 4 tunerów (rzadko spotykany) i tylu wyjściach ile kabli musisz puścić do swoich tunerów. Multiswitche są też w wersjach z dodatkowym wejściem z anteny naziemnej.
W pokojach montujesz gniazda z wbudowaną zwrotnicą TV naziemna/Radio/TV SAT.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2012-05-16 11:52:09
Autor: Marcin Zawadzki
On Tuesday, 15 May 2012 23:01:22 UTC+1, yabba  wrote:
Użytkownik "Marcin Zawadzki" <zawiasATgmail.com> napisał w wiadomości news:31387941.42.1337019671170.JavaMail.geo-discussion-forumsvbhc13...
[...]

On Monday, 14 May 2012 19:21:11 UTC+1, Marcin Zawadzki  wrote:
[...]

Dzięki za odpowiedzi, wygląda zatem na to, że chyba poprowadzę wszystko osobnymi kablami, tzn. każda z 3 anten dostanie rozgałęźnik x6 i do każdego pomieszczenia poprowadzę osobny kabel z Sat1, Sat2, i DVBT, skoro i tak do moich 2 anten satelitarnych używam dwóch osobnych tunerów, a DVBT wpinany będzie bezpośrednio w telewizor, albo w tuner dvbt komputera. No i w takim razie pytanie moje brzmi - czy te rozgałęźniki x6 mają być z wbudowanym wzmacniaczem? Jaki konkretnie model? A jeśli bez wzmacniacza, to czy powinienem kupić osobny wzmacniacz? Jaki?

--
pozdrawiam,
Marcin Zawadzki

Data: 2012-05-16 23:43:47
Autor: yabba
Użytkownik "Marcin Zawadzki" <zawias@gmail.com> napisał w wiadomości news:18090870.1563.1337194329794.JavaMail.geo-discussion-forumsvbym15...
[...]

"Rozgałęźnik x6" dla SAT to multiswitch. Czyli: 3 konwertery QUATRO podłączone do 3 multiswitchy 8-mio wyjściowych (6-cio wyjściowych nie produkują).

Czy na pewno nie będziesz używał tunerów SAT dwugłowicowych?

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2012-05-16 15:10:41
Autor: Marcin Zawadzki
2 anteny sat + DVB.T => okablowanie
On Wednesday, 16 May 2012 22:43:47 UTC+1, yabba  wrote:
[...]
"Rozgałęźnik x6" dla SAT to multiswitch. Czyli: 3 konwertery QUATRO podłączone do 3 multiswitchy 8-mio wyjściowych (6-cio wyjściowych nie produkują).

Czy na pewno nie będziesz używał tunerów SAT dwugłowicowych?

Dzięki za wyjaśnienie, yabba. Tylko nie bardzo rozumiem pytanie :( Nie, nie dlatego, że coś z pytaniem nie tak... po prostu nie rozumiem terminologii. Może powiem, co wiem - powodem, dla którego chcę doprowadzić sygnał do kilku pomieszczeń jest to, że po prostu nie wiem jeszcze, jak zostaną zagospodarowane, tzn. gdzie będzie stał TV z tunerem (Ferguson 8900HD) podłączonym pojedynczym kablem do anteny Sat z podwójną głowicą łapiącą Hot Bird i Astrę 2 (diseqc), a gdzie TV z tunerem (jakiś Samsung) podłączonym dwoma kablami (nie moja robota, więc nie wiem, czemu tak, ale efekt jest taki, że mogę oglądać/nagrywać kanały z różnych transponderów w tym samym czasie) do anteny Sat łapiącej Astrę 1. Nie chodziło mi o żadną konfigurację typu MultiRoom.
--
pozdrawiam,
Marcin Zawadzki

Data: 2012-05-17 00:39:17
Autor: yabba
Użytkownik "Marcin Zawadzki" <zawias@gmail.com> napisał w wiadomości news:4865596.1662.1337206241161.JavaMail.geo-discussion-forumsvbq19...
[...]

Zacznijmy od nazewnictwa. :)

Antena satelitarna składa się z:
- czaszy - czyli tej miski
- konwertera - czyli tego pudełka, które jest zamocowane przed czaszą
- uchwytu konwertera - czyli wspornika trzymającego konwerter przezd czaszą
- uchwytu anteny - czyli mocowania czaszy do ściany lub masztu

Konwertery mogą być kilku rodzajów, ale na razie nie zagłębiajmy się w ten temat.

Odbiornik satelitarny to pudełko, które stoi przy telewizorze lub czasem jest wbudowane w telewizor. Nazywa się je tunerem satelitarnym

Tuner SAT może być "zwykły" albo z opcją nagrywania na na twardym dysku - tak jak Twój "TV z tunerem (jakiś Samsung)". Żeby tuner mógł jednocześnie wyświetlać jeden program na TV a inny nagrywać na dysku, musi być wyposażony "w środku" w dwa niezależne tory odbiorcze. Te tory odbiorcze nazywa sie głowicami.
W uproszczeniu można przyjąć, że w jednym pudełku są zamontowane dwa tunery SAT sterowane jednym pilotem.
Każda głowica "tunera z dyskiem" potrzebuje więc doprowadzenia do niej pełnego i niezaleznego sygnału satelitarnego, czyli dwóch kabli.

Z Towjego opisu wynika, że masz:
- tuner Fergusom z jedną głowicą
- TV Samsung z tunerem z dwoma głowicami SAT i zapewne z jednym wejściem z anteny naziemnej

Jeśli chcesz zachować pełną swobodę w konfiguracji wyposażenia domu, do każdego pokoju musisz doprowadzić 4 kable:
- dla tunera Ferguson - jeden kabel
- dla tunera SAT w TV Samsung - dwa kable
- dla TV Samsung - jeden kabel z telewizją naziemną.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2012-05-18 10:56:09
Autor: Marcin Zawadzki
2 anteny sat + DVB.T => okablowanie
On Wednesday, 16 May 2012 23:39:17 UTC+1, yabba  wrote:
[...]

[...]

Dzięki, yabba, za wyjaśnienia. Zaczyna to mieć jakiś sens teraz. No ale skoro już i Ty i ja mamy względną jasność sytuacji, powraca pytanie: jak rozdzielić te 4 kable do wszystkich pomieszczeń? Wyobrażam sobie to tak:
- 1. antena SAT (ta z monoblokiem) - 1 kabel leci do poddasza, wchodzi w rozgałęźnik 1in/6out i stamtąd 6 kabli rozchodzi się do sześciu pomieszczeń, po jednym do każdego;
- 2. antena SAT (ta z dwoma kablami) - 2 kable lecą do poddasza, wchodzą w rozgałęźnik 2in/12out i stamtąd 12 kabli rozchodzi się do sześciu pomieszczeń, po 2 do każdego;
- antena DVBT (nie wiem jeszcze) - kabel leci do poddasza, wchodzi w rozgałęźnik 1in/6out i stamtąd 6 kabli rozchodzi się do sześciu pomieszczeń, po 1 do każdego.

No i konkretyzując - zakładając, że powyższy model jest właściwy dla moich potrzeb, pytam:
- jakie rozgałęźniki mam kupić i czy mam stosować jakieś wzmacniacze/repeatery sygnału?
- jaką antenę DVBT mam kupić? Sygnał średnio mocny, ale jest. Chciałbym odbierać zarówno radio jak i TV, więc na ścianie chciałbym umieścić 2 gniazda - na radio i TV.

Serdeczne dzięki za odpowiedzi.

--
pozdrawiam,
Marcin Zawadzki

Data: 2012-05-18 23:14:49
Autor: yabba
Użytkownik "Marcin Zawadzki" <zawias@gmail.com> napisał w wiadomości news:f6f63c8f-29af-45cd-8e01-d5f009275ce1googlegroups.com...
[...]

Powtórzę sie : Rozgałęźnik dla SAT to multiswitch. Zwykłe rozgałęźniki nie zadziałają, a w skrajnym przypadku mogą spowodować uszkodzenie tunerów.

Co to znaczy antena z monoblokiem i antena z dwoma kablami?

Najprościej wyjdzie taka instalacja:

- Antena na Astrę 1N, konwerter OCTO, sześć kabli na poddasze, sześć kabli z poddasza do sześciu pokojów.
http://www.dipol.com.pl/oferta-tv-tv-sat-konwertery-octo-x8,4403.htm

- Antena na Astrę i Hot Birda, dwa konwertery QUATRO, od każdego z nich cztery kable na poddasze (razem 8). Na poddaszu multiswitch dla dwóch konwerterów, czyli 8 wejść i 12 wyjść (częsciej spotyka się 16 wyjść), dwanaście kabli do szęściu pomieszczeń, po 2 do każdego.
http://www.dipol.com.pl/oferta-tv-tv-sat-konwertery-quatro,4406.htm
http://www.dipol.com.pl/multiswitch_mp-0912_signal_9-wejsciowy_12-wyjsciowy_z_aktywna_naziemna_R6944812.htm

- Antena naziemna, kabel na poddasze, wzmacniacz, rozgałęźnik na 6 (lub 8), sześć kabli do sześciu pomieszczeń.
http://www.dipol.com.pl/oferta-anteny-telewizyjne-uhf,4353.htm
http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_budynkowy_ha-024_terra_R82292.htm
http://www.dipol.com.pl/rozgaleznik_tv_szesciodrozny_r-6_signal_R60106.htm

Na końcu gniazda:
http://www.dipol.com.pl/gniazdo_koncowe_signal_rtv-sat_R694100.htm
lub
http://www.dipol.com.pl/gniazdo_koncowe_signal_rtv-sat__pvr_R694140.htm

Można ten układ zoptymalizować jeszcze w kierunku niższej ceny albo większej funkcjonalności, ale już nie czuję się na siłach wyjaśniać na odległość różnych niuansów.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2012-06-10 05:28:17
Autor: Marcin Zawadzki
2 anteny sat + DVB.T => okablowanie
On Friday, 18 May 2012 22:14:49 UTC+1, yabba  wrote:
[...]
Można ten układ zoptymalizować jeszcze w kierunku niższej ceny albo większej funkcjonalności, ale już nie czuję się na siłach wyjaśniać na odległość różnych niuansów.

Dzięki za wszystko. Doceniam wysiłek, odległość spora, bo mieszkam w Szkocji :)
Raz jeszcze dzięki i pozdrawiam,

--
Marcin Zawadzki

Data: 2012-06-12 22:39:06
Autor: yabba
Użytkownik "Marcin Zawadzki" <zawias@gmail.com> napisał w wiadomości news:664a31af-4137-49eb-a927-25f64e418139googlegroups.com...
[...]

Nie ma sprawy, cieszymy się, że mogliśmy pomóc rodakowi na odległość.
Całości problemów nie można wytłumaczyć, tylko pisząc posty. Potrzebne są też rysunki i praktyka w wykonywaniu instalacji.

Jeśli będziesz miał dalsze pytania, to pisz śmiało.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2012-05-16 21:13:26
Autor: BQB
W dniu 2012-05-16 20:49, Marcin Zawadzki pisze:
[...]

Możesz tylko użyć multiswicha do satki - do satki nie ma żadnych innych rozdzielaczy!
Rozdzielić możesz sobie tylko sygnał z TV naziemnej, a odnośnie satki - jeden konwerter - jeden kabel i jeden tuner
jak masz konwerter "twin" to możesz pod ten konwerter podłączyć 1 tuner z dwoma głowicami, bądź dwa tunery.

Konwerter SAT, to nie antena, którą można sobie połączyć od tak kablami. W uproszczeniu konwerter jest sterowany przez tuner - tuner do niego wysyła odpowiedni sygnał o określonej częstotliwości, a konwerter się na to ustawia. Jak podłączysz dwa tunery pod jeden konwerter, to nic nie obejrzysz, bo oba tunery będą co innego chciały od konwertera (wyjątek to oglądanie programów z tego samego transpondera).

Tu masz opisaną zasadę działania:
http://forum.satkurier.pl/viewtopic.php?f=11&t=2894

Data: 2012-05-16 14:55:17
Autor: Marcin Zawadzki
2 anteny sat + DVB.T => okablowanie
On Wednesday, 16 May 2012 20:13:26 UTC+1, BQB  wrote:
[...]
[...]

Dzięki BQB - zaczyna do mnie docierać :)
--
pozdrawiam,
Marcin Zawadzki

Data: 2012-07-25 13:13:16
Autor: wchpikus
Dts
Witam!
Znacie jakiś kombajn, który pozwoli poprzez toslink lub spdif wypuścić strumień DST (różne formaty) do amplitunera?
Mam spora kolekcje plików audio, niestety to co na rynku albo nie odtwarza plików dst, albo nie potrafi "wypluć" pass-through takiego kontent..
Najlepiej jakby mógł "play-ować" po sieci, ale to nie wymaganie..

2 anteny sat + DVB.T => okablowanie