2 dyski i RAID - robiÄ? czy nie robiÄ?

Data: 2011-03-02 14:42:51
Autor: Andrzej Ława
2 dyski i RAID - robiÄ? czy nie robiÄ?
W dniu 27.02.2011 16:31, pioruns pisze:

Pierwszy dysk z racji ulepszeń (linia C) oraz 32MB cache, jest nieco szybszy. Wiem, że RAID powinno się robić przy takich samych modelach dysków, jednak zastanawiam się, czy nie udało by się tego nagiąć w tym

Bez przesady...

przypadku? Jeśli tak, to jaki robić: RAID 0, RAID 1, czy LVM jakiś (nie znam się, nie wiem, czy Windows 7 to obsługuje? zamierzam tam zainstalować Linuksa i Windows). Czy ze względu na różnice w wydajności dysków będzie nadal jakiś przyrost, w porównaniu z zainstalowaniem po prostu systemu na szybszym dysku, bez RAID? Proszę o wasze opinie i podpowiedzi.

A co chcesz uzyskać, bo wersje macierzy, o które się pytasz, służą do
skrajnie odmiennych celĂłw.

Jeśli chcesz mieć jeden duży dysk (JBOD) - łączysz dwa dyski w jeden
duĹźy. Ale generalnie nie polecam, bo jak ci jeden padnie, to ryzykujesz
utratę wszystkich danych.

RAID0 to tzw. stripping - dostajesz jeden duĹźy dysk
zapisywany/odczytywany "na zmianę". Tego zdecydowanie nie polecam, bo
nie dość, że zysk często będzie tylko teoretyczny, to jeszcze padnięcie
jednego dysku _gwarantuje_ utratę wszystkich danych.

Z kolei RAID1 to praca dysków w tandemie i głównym celem tego
rozwiązania jest zabezpieczenie danych przed awarią sprzętu. W
zależności od okoliczności i implementacji możesz mieć zysk na odczycie
jak w RAID0 (tak samo teoretyczny) lub ryzyko spowolnienia przy
zapisywaniu (przy rozwiązaniu stricte programowym).

Data: 2011-03-04 00:27:54
Autor: Przemysław Ryk
2 dyski i RAID - robiÄ? czy nie robiÄ?
Dnia Wed, 02 Mar 2011 14:42:51 +0100, Andrzej Ława napisał(a):

(ciach...)
RAID0 to tzw. stripping - dostajesz jeden duży dysk
zapisywany/odczytywany "na zmianę". Tego zdecydowanie nie polecam, bo
nie dość, że zysk często będzie tylko teoretyczny, to jeszcze padnięcie
jednego dysku _gwarantuje_ utratę wszystkich danych.

Co chciałeś powiedzieć pisząc, że "zysk często będzie tylko teoretyczny"?

(ciach...)

[ Fotografia żony w portfelu przypomina, że zamiast niej mogłoby być       ]
[ w tym miejscu znacznie więcej pieniędzy.                (JoeMonster.org) ]

Data: 2011-03-04 08:55:05
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-04 00:27, Przemysław Ryk wrote:
[...]

To niejako naturalne, awaria jednego dysku bez raidu tez gwarantuje utrate danych. Raid 0 tworzy sie w pewnym konkretnym celu -> zwiekszenia wydajnosci pamieci masowej (zapis + odczyt -> transfer + czas dostepu), odnosnie bezpieczenstwa - standardem jest tzw. backup danych ;)

Co chciałeś powiedzieć pisząc, że "zysk często będzie tylko teoretyczny"?

Dołączam się do pytania.

(ciach...)

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-03-04 09:10:30
Autor: Mariusz Kruk
2 dyski i RAID - robiÄ? czy nie robiÄ?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Rafał Łukawski"
[...]

[...], który nie jest RAID-em, dodajmy.

tworzy sie w pewnym konkretnym celu -> zwiekszenia wydajnosci pamieci masowej (zapis + odczyt -> transfer + czas dostepu),

To się wcale tak wszystko wprost nie przekłada.

Co chciałeś powiedzieć pisząc, że "zysk często będzie tylko teoretyczny"?
Dołączam się do pytania.

Stripping daje zysk w sytuacjach, w których masz ciągłe odczyty dużych
bloków danych (np. obróbka video). W pozostałych zysk jest zwykle
niezauważalny.

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ \  Kruk@epsilon.eu.org   / / http://epsilon.eu.org/ \ \/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/

Data: 2011-03-04 10:59:19
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-04 09:10, Mariusz Kruk wrote:
[...]

[...], ktĂłry nie jest RAID-em, dodajmy.

tworzy sie w pewnym konkretnym celu ->  zwiekszenia
wydajnosci pamieci masowej (zapis + odczyt ->  transfer + czas dostepu),

To się wcale tak wszystko wprost nie przekłada.

Moim zdaniem statystycznie user bedzie zadowolony w 99% przypadkach. Lata temu zrobilem raida (stripe) na 2x80, na owe czasy to byl szok w ladowaniu windowsow.

Raid 0 (albo bardziej raid1+0) jest najczesciej wykorzystywana konfiguracja dla baz danych (bardzo duzo *losowych* odczytow i zapisow). W najwiekszych systemach w Polsce, wiec

[...]

niezauwaĹźalny.

uzasadnianie obrobka wideo jest moim zdaniem nietrafione. oczywiscie to tez przyspiesz, ale takze sprawdzi sie w innych domowych zastosowaniach jak po prostu ladowanie systemu/aplikacji.

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-03-04 10:12:42
Autor: januszek
2 dyski i RAID - robiÄ? czy nie robiÄ?
Rafał Łukawski napisa?(a):

Moim zdaniem statystycznie user bedzie zadowolony w 99% przypadkach. Lata temu zrobilem raida (stripe) na 2x80, na owe czasy to byl szok w ladowaniu windowsow.

O owych czasach praca zgrubsza polegala na tym, ze co jakis czas ladowalo sie cos z dysku lub zapisywalo sie cos na dysk. Dzis, kiedy na raz dziala kilka a czasem nawet kilkanascie aplikacji, i kazda z nich praktycznie caly czas cos odczytuje i zapisuje taki raid0 moze byc wrecz ograniczeniem. IMO lepiej sie sprawdzi trzymanie systemu, plikow tymaczasowych i danych na roznych dyskach.

Raid 0 (albo bardziej raid1+0) jest najczesciej wykorzystywana konfiguracja dla baz danych (bardzo duzo *losowych* odczytow i zapisow). W najwiekszych systemach w Polsce, wiec

To jednak zupelnie inne zastosowanie od omawianego raid0 na ktorym stoi cale oprogramowanie domowego komputera.

j.

--
http://www.predkosczabija.pl/
"Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

Data: 2011-03-08 11:30:03
Autor: pioruns
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?
Dnia Fri, 04 Mar 2011 11:12:42 +0100, januszek napisał(a):

Rafał Łukawski napisa?(a):

[...]

I właśnie to zamierzam potestować wkrótce. Póki co, przeniosłem swapa z Windowsa i Linuksa na drugi dysk, na początkowy obszar. W komputerze jest 4GB pamięci. W krytycznych momentach, jak kompresowanie danych, które robię 7zipem (wiele procesów naraz) i do tego odpalę jakąś grę, wtedy system potrafi sięgnąć do tego swapu.
Gdybym nie zdecydował się na RAID, to przeniosę /home i windowsowy Documents And Settings na drugi dysk. I partycję z grami;)

[...]

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
Najbardziej interesuje mnie RAID-0, ale wtedy musiałbym dokupić trzeci dysk, żeby gdzieś trzymać backupy.
Gdybym zrobił RAID-1, to jak realna była by szansa na przyspieszenie odczytu? Uwzględniając sprzęt, który posiadam:
2xHitachi Deskstar 7K1000 1TB
Processor: AMD Phenom II X4 955 @ 3.20GHz (4 Cores)
Motherboard: ASUS M4A87TD/USB3
Chipset: ATI RX780/RX790

W BIOSie mam kreator do stworzenia RAID. Na tej płycie, ten kreator, stworzy tzw. fakeraid, prawda? Czyli będzie pobierał moc CPU do sprawdzania sum kontrolnych? O jakich wartościach użycia mocy CPU może być tu mowa, gdybym taki RAID-0 czy RAID-1 na tym zrobił?

A sama zasadność posiadania RAID-0 w komputerze domowym - chyba jest jednak jej sens. Skoro nowe gry, takie jak Disciples 3 czy Crysis potrafią się ładować na moim komputerze kilkadziesiąt sekund. Miło by było ten czas skrócić.

Dzięki i pozdrawiam.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2011-03-08 12:35:54
Autor: Mariusz Kruk
2 dyski i RAID - robiÄ? czy nie robiÄ?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "pioruns"
W BIOSie mam kreator do stworzenia RAID. Na tej płycie, ten kreator, stworzy tzw. fakeraid, prawda?

Tak.

Czyli będzie pobierał moc CPU do sprawdzania sum kontrolnych?

A skąd sumy kontrolne w RAID-1?

O jakich wartościach użycia mocy CPU może być tu mowa, gdybym taki RAID-0 czy RAID-1 na tym zrobił?

Niezauważalnych.

Data: 2011-03-09 21:00:47
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Tue, 8 Mar 2011 11:30:03 +0000 (UTC), pioruns napisał(a):

[...]

Ja chyba widać za stary jestem. Żeby jednocześnie grać i kompresować pliki?
:) No ale ja kompresję danych robię jednak rzadko i tylko dwurdzeniowca mam.
:D

Gdybym nie zdecydował się na RAID, to przeniosę /home i windowsowy Documents And Settings na drugi dysk. I partycję z grami;)

Zdrowe podejście. Z przenoszeniem danych użytkownika na inną partycję. :D

[...]

Albo być twardzielem... ;D

Gdybym zrobił RAID-1, to jak realna była by szansa na przyspieszenie odczytu?

IMVHO żadna.

(ciach...)
[...]

Przy RAID0 i RAID1 nie masz w ogóle do czynienia z takimi rzeczami, jak sumy
kontrolne.

[...]

Naprawdę robi Ci różnicę te kilkanaście / kilkadziesiąt sekund poczas
ładowania gry? Odpuść sobie wtedy dokonywanie operacji, które często
odwołują się do dysku (ot - kompresja danych na przykład). Jak zdarza Ci się
pracować z dużymi plikami (ja akurat w DTP, czasami obrabiam jakieś pliki
video, często też zdarza mi się przerzucać duże ilości danych na zewnętrzne
dyski) - wtedy zysk z RAID0 jest. O ile pamięta się o płynących z jego
stosowania zagrożeniach - czyli padnie Ci jeden dysk z RAID0 i masz
pozamiatane.

[ Foreman: You are aware of the Hippocratic oath, right? House: The one    ]
[ that starts, "First, do no harm", (...) Yeah. I took a read once. Wasn't ]
[ impressed.            (Gregory House "House M.D. 1x05 Damned If You Do") ]

Data: 2011-03-09 21:07:17
Autor: qwerty
Użytkownik "Przemysław Ryk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ckws8ey94oyk.dlg@maverick.przemekryk.no-ip.info...
[...]

Widać jesteś. Sam jednocześnie daje zadanie dla 7-zip i odpalam openarena. :) Czasami brakuje rdzeni jak dorzucę kodowanie wideo. ;)

Data: 2011-03-10 00:10:46
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Wed, 9 Mar 2011 21:07:17 +0100, qwerty napisał(a):

[...]

Niech i tak będzie. Jak mi się wreszcie trafia ta wolna chwila czasu na
pogranie, to wyłączam praktycznie wszystkie przeszkadzajki chodzące w tle.
Nie ma mnie na komunikatorze, nic się nie koduje / ściąga / kopiuje. Na
takie zadanie czas komp ma wtedy, kiedy ja smacznie śpię. :D

[ Ja tak się biję z moim wrodzonym lenistwem, że już sił nie starcza, aby  ]
[ coś zrobić.                                             (JoeMonster.org) ]

Data: 2011-03-10 17:34:56
Autor: Radosław Sokół
W dniu 04.03.2011 11:12, januszek pisze:
O owych czasach praca zgrubsza polegala na tym, ze co jakis czas
ladowalo sie cos z dysku lub zapisywalo sie cos na dysk. Dzis, kiedy na
raz dziala kilka a czasem nawet kilkanascie aplikacji, i kazda z nich

Chyba żartujesz. Większość użytkowników właśnie nie wykorzy-
stuje mocy obliczeniowej obecnych komputerów i uruchamia po
jednym programie naraz, a jeżeli już nawet kilka, to minima-
lizując każdy chwilowo nieużywany program "na pasek". Kiedyś
można było zobaczyć jeszcze ekran zapchany szczelnie okienkami
różnych programów, ciągle przełączanymi; dzisiaj w byle biurze
widać na każdym ekranie tylko zmaksymalizowaną przeglądarkę
WWW lub jakiegoś Worda.

Osobiście uważam, że nie należy używać RAID 0. Należy używać
*oszczędnych* programów, których główne pliki wykonywalne
mają po kilka megabajtów objętości i nie trzeba ciągle stro-
nicować ich na dysk. Typowy, normalnie używany komputer śred-
niej klasy działa szybko i wygodnie nawet bez macierzy.

Data: 2011-03-10 18:43:35
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Thu, 10 Mar 2011 17:34:56 +0100, Radosław Sokół napisał(a):

[...]

To ja w jakimś dziwnym biurze pracuję... Nie mówię już o swoim stanowisku,
bo tam zawsze fafnaście narzędzi, ale u koleżanek z działu standardem jest
Outlook, Word, Excel, system CRM, przeglądarka zdjęć, komunikator, w
przeglądarce minimum po 5 - 8 kart, często gęsto klient FTP

[...]

Powiedz to jeszcze producentom oprogramowania. O swoich zastosowaniach nawet
nie mówię, bo ja sobie akurat stosowanie RAID0 bardzo chwalę. :)

[ W kobiecie jest dobre tylko to, co jest w niej najlepsze.                ]
[                                                  (Nicholas de Cohamfort) ]

Data: 2011-03-12 14:49:17
Autor: Radosław Sokół
W dniu 10.03.2011 18:43, Przemysław Ryk pisze:
[...]

Ja bym to raczej właśnie nazwał może nie dziwnym, ale nie-
standardowym biurem, bo z moich doświadczeń wynika zgoła co
innego. Oczywiście, biura na mojej uczelni to już w ogóle
ekstremalny przykład, bo tam często na ekranach widać głów-
nie pulpit zawalony ikonkami ;) ale biura komercyjne też
często nie zaskakiwały mnie zbytnią intensywnością prac.

Powiedz to jeszcze producentom oprogramowania.

Właśnie to mówię. Użytkownikom. Historia zna wiele przypadków,
gdy niezadowolenie społeczne i globalny bojkot powodowały
zmiany polityczne i gospodarcze. Tylko trzeba to wszystko
jakoś zapoczątkować i przekonywać ludzi, że nie muszą wyda-
wać ciągle więcej na szybsze komputery, żeby móc używać
lepszego i bardziej niezawodnego oprogramowania.

Data: 2011-03-12 20:15:49
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Sat, 12 Mar 2011 14:49:17 +0100, Radosław Sokół napisał(a):

[...]

Dział marketingu w firmie będącej dystrybutorem różnego rodzaju sprzętu i
oprogramowania.

[...]

Chwilami, to by się nam wręcz przydało, by choć momentami intensywność
spadła. ;D

[...]

Pożyjemy to zobaczymy, jak to się będzie dalej toczyć.

[ Boksera obrazić może każdy, ale nie każdy zdąży przeprosić.              ]
[                               (z bloga Internetowego Obserwatora Mediów) ]

Data: 2011-03-04 11:19:48
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Ale wiesz, że zadowolenie użytkownika nie jest koniecznie zależne
bezpośrednio od jakiegokolwiek mierzalnego parametru? Czasem to po
prostu efekt placebo.

Raid 0 (albo bardziej raid1+0) jest najczesciej wykorzystywana konfiguracja dla baz danych (bardzo duzo *losowych* odczytow i zapisow). W najwiekszych systemach w Polsce, wiec

Więc nic. W największych systemach stosuje się rozwiązania na zupełnie
innym poziomie abstrakcji niż RAID.

Niezauważalnie.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2011-03-04 12:07:27
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-04 11:19, Mariusz Kruk wrote:
[...]

Ale wiesz, Ĺźe zadowolenie uĹźytkownika nie jest koniecznie zaleĹźne
[...]

innym poziomie abstrakcji niĹź RAID.

Nie zmieniajmy niepotrzebnie watku, na pewnym poziomach abstrakcji sa podobne rozwiazanie (oczywiscie nie mowa o fizycznym sprzecie). Raid0+1 jest stosowany. Jeżeli masz JAKIKOLWIEK dowód na to (artykuł, testy), że raid0 nie przyspiesza dzialania typowych systemów desktopowych typu Windows, proszę podaj (coś wiecej poza "niezauważalne")

NiezauwaĹźalnie.

Proszę o uzasadnienie.

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-03-04 12:32:13
Autor: Mariusz Kruk
[...]

To nie wsadzaj tu od czapy "największych systemów". Jak pisałem "obok" -
największe systemy to nie jeden pecet pana Kazia i fafset dysków
podłączonych pod jeden kontroler macierzowy.

jest stosowany. Jeżeli masz JAKIKOLWIEK dowód na to (artykuł, testy), że raid0 nie przyspiesza dzialania typowych systemów desktopowych typu Windows, proszę podaj (coś wiecej poza "niezauważalne")

Masz wiele testów. Choćby
http://www.hardwaresecrets.com/article/Does-RAID0-Really-Increase-Disk-Performance/394/1
RAID-0 _może_ poprawić zauważalnie wydajność, może poprawić
niezauważalnie wydajność, może wręcz spowodować spadek wydajności
w szczególnych wypadkach. Do tego dochodzi zwiększone ryzyko utraty
danych.
Owczy pęd bez większego sensu.

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2011-03-04 13:51:47
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-04 12:32, Mariusz Kruk wrote:
[...]

Nie wiem jaka jest funkcja czapy w "największych systemach".

Raidy są powszechnie stosowane we wszelkich rozwiązaniach enterprise i nie ma to nic wspólnego z "komputerem Pana Kazia" i innymi Twoimi teoriami.

jest stosowany. Jeżeli masz JAKIKOLWIEK dowód na to (artykuł, testy), że
raid0 nie przyspiesza dzialania typowych systemĂłw desktopowych typu
[...]

W praktyce ma sens, co dowodzi powszechność zastosowań, wystarczy rozumieć istotę raidu 0:

1. Zdecydowanie przyspiesza odczyt sekwencyjny
2. Zdecydowanie zwieksza wydajnosc w jakimkolwiek srodowisku gdzie warstwa dyskowa dostaje jednoczesnie wiele odczytów. Srodowisko takie ma od 2 do n niezaleznych zestawów głowic, *max.* średnie zmniejszenie czasu dostępu to średni czas dla dysku/liczbę dysków. Jest to przypadek teoretyczny. W praktyce jest zawsze coś pomiędzy, gdyż nie ma redundancji danych
3. W przypadku sekwencyjnego i losowego dostępu do danych (zachowanie się większości programów testujących zysk jest praktycznie zerowy), W rzeczywistości systemy typu DOS działały sekwencyjnie, obecnie kontroler/software obslugujacy raid jednoczesnie moze obslugiwac wiele operacji zapisu/odczytu asynchronicznie.

Data: 2011-03-04 13:59:17
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Bosz, misiek, czytaj może na jaki temat się wypowiadasz. Mówimy tu
o strippingu w domowym komputerze. Ja doskonale wiem, że różne RAID-y
się stosuje w wielu różnych zastosowaniach. Ale to nie jest tematem
dyskusji.

[...]

Oczywiście. A powszechność homeopatii potwierdza jej skuteczność.

wystarczy rozumieć istotę raidu 0:

I uwarunkowań w jakich działa.

1. Zdecydowanie przyspiesza odczyt sekwencyjny

O ile jest poprawnie zrobiony ;-)
Oraz o ile to dysk jest wąskim gardłem.

[...]

Przy czym oczywiście radośnie nie uwzględniasz "przeplatania"
konkurencyjnych odczytów.

Do tego dochodzi jeszcze cache i sensowne kolejkowanie, które może
poprawić osiągi w obu przypadkach.
--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2011-03-04 14:06:28
Autor: Rafał Łukawski
2 dyski i RAID - robiÄ? czy nie robiÄ?

Raidy są powszechnie stosowane we wszelkich rozwiązaniach enterprise i
nie ma to nic wspĂłlnego z "komputerem Pana Kazia" i innymi Twoimi teoriami.

Bosz, misiek, czytaj może na jaki temat się wypowiadasz. Mówimy tu
o strippingu w domowym komputerze. Ja doskonale wiem, şe róşne RAID-y
się stosuje w wielu różnych zastosowaniach. Ale to nie jest tematem
dyskusji.

no comment, proszę o zachowanie poziomu.

[...]

Nie ma związku z grupą

wystarczy
rozumieć istotę raidu 0:

I uwarunkowań w jakich działa.

To fakt.

1. Zdecydowanie przyspiesza odczyt sekwencyjny

O ile jest poprawnie zrobiony ;-)
Oraz o ile to dysk jest wąskim gardłem.

Przecież mowa o dysku, Zawsze można szukać dziury w całym i odwoływać się do homeopatii, ale nie o to chodzi w dyskusji.

2. Zdecydowanie zwieksza wydajnosc w jakimkolwiek srodowisku gdzie
warstwa dyskowa dostaje jednoczesnie wiele odczytĂłw. Srodowisko takie ma
[...]

konkurencyjnych odczytĂłw.

Nie wiem co to jest "radosne nieuwzględnianie" - może jakiś kolokwializm szkolny. Zaznaczyłem wyraźnie iż nie ma redundancji danych, co dla każdej osoby, która wie jak działa raid, oznaczać będzie jedno - w szczególnym przypadku tylko jeden dysk moze byc obciazony, co oczywiscie jest skrajnoscia.

Do tego dochodzi jeszcze cache i sensowne kolejkowanie, ktĂłre moĹźe
poprawić osiągi w obu przypadkach.

Co to jest "sensowne kolejkowanie", proszę o odpowiedź na poziomie, który pomoże osobie, która rozpoczęła ten wątek ;)

PS. Odwoływanie się do homeopatii, noży, rączek od noży, miśków i innych znajomych z podwórka jest niepotrzebne. Byłbym wdzięczny za trzymanie się tematu bez fantazji.

Data: 2011-03-04 14:17:57
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Poszukaj sobie kto zszedł na jakieś bazy danych największych serwisów w
Polsce, czy jakoś tak.

[...]

Mechanizm ten sam.

[...]

Ale chodzi o to, że mocno nie zawsze szybkość dysku jest wąskim gardłem.
A mówimy chyba o zastosowaniach praktycznych, a nie snujemy akademickie
dywagacje.

w szczególnym przypadku tylko jeden dysk moze byc obciazony, co oczywiscie jest skrajnoscia.

Tyle, że będzie w znaczący sposób wpływać na wydajność.

Do tego dochodzi jeszcze cache i sensowne kolejkowanie, które może
poprawić osiągi w obu przypadkach.
Co to jest "sensowne kolejkowanie",

http://en.wikipedia.org/wiki/I/O_scheduling
Współczesne systemy operacyjne sobie całkiem nieźle z tym radzą.

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ \  Kruk@epsilon.eu.org   / / http://epsilon.eu.org/ \ \/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/

Data: 2011-03-04 11:31:54
Autor: maX
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?

Użytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał w wiadomości news:slrnin17jm.gj1.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...

Raid 0

[...], który nie jest RAID-em, dodajmy.

RAID 0 nie jest RAID-em? Hmm...

Stripping daje zysk w sytuacjach, w których masz ciągłe odczyty dużych
bloków danych (np. obróbka video). W pozostałych zysk jest zwykle
niezauważalny.

To zależy od rozmiaru bloku, ustawionego podczas zakładania macierzy. W niektórych kontrolerach RAID są nawet predefinowane oznaczenia i ma się do wyboru np. A/V Editing (jeśli pracuje się głównie na dużych plikach), Server (jeśli na małych plikach) i Desktop (kombinacja dwóch pierwszych zastosowań).

Data: 2011-03-04 11:37:02
Autor: Mariusz Kruk
2 dyski i RAID - robiÄ? czy nie robiÄ?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "maX"
Raid 0
[...], który nie jest RAID-em, dodajmy.
RAID 0 nie jest RAID-em? Hmm...

Oczywiście. Wiesz co znaczy RAID? _Redundant_ Array of Inexpensive Disks.
Gdzie w RAID-0 masz redundancję?

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2011-03-04 11:45:49
Autor: maX

Użytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał w wiadomości news:slrnin1g6e.gj1.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...
[...]

W takim razie czym jest RAID-0?

W największych systemach stosuje się rozwiązania na zupełnie
innym poziomie abstrakcji niż RAID.

Mógłbyś napisać więcej? Nie znam sie na profesjonalnych rozwiązaniach (choć np. o 8-portowych kontrolerach RAID słyszałem), a zabrzmiało interesująco.

Data: 2011-03-04 12:01:34
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Jest macierzą, ale bez redundancji. Po prostu nazwa jest nieadekwatna do
rzeczywistości.

[...]

Poszukaj o klastrowaniu baz danych (i nie tylko). Przecież duże bazy
danych nie stoją na pojedynczym pececie u pana Kazia pod biurkiem.
Co nie wyklucza stosowania wydajnego storage'u w warstwie niższej.

Data: 2011-03-04 12:13:40
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-04 11:37, Mariusz Kruk wrote:
[...]

Zapoznaj się proszę z powszechnie uznawaną definicją poziomów RAID:

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

RAID-0 jest tu istotnym elementem chociażby ze względu na stosowanie kombinowanych raid'ów typu: RAID 1+0/0+1

Cały świat korzysta z tego nazewnictwa, nie ma uzasadnienia by na pl.comp.pecet wprowadzać coś innego ala AID-0.

Można to nazwać odejściem od bazowego klucza (Redudant), nie ma to jednak istotnego znaczenia (gdy RAID staje się nazwą własną), ważne *by być rozumianym*, jest stosowanie języka zrozumiałego przez cały świat.

Data: 2011-03-04 12:35:42
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Ja przecież nie twierdzę, że tego się tak nie oznacza powszechnie.
Twierdzę, że RAID-0 nie zapewnia redundancji.

RAID-0 jest tu istotnym elementem chociażby ze względu na stosowanie kombinowanych raid'ów

http://epsilon.eu.org/epsilon/index.php/pol/Varia/Odloz-ten-apostrof!

typu: RAID 1+0/0+1

Wiesz, to że możesz z drewna zrobić rączkę noża nie oznacza, że drewno
nadaje się do krojenia mięsa.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2011-03-04 13:53:36
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-04 12:35, Mariusz Kruk wrote:
[...]

To jest definicja macierzy RAID-0.

RAID-0 jest tu istotnym elementem chociażby ze względu na stosowanie
kombinowanych raid'Ăłw

http://epsilon.eu.org/epsilon/index.php/pol/Varia/Odloz-ten-apostrof!

"Module not found"

typu: RAID 1+0/0+1

Wiesz, to że możesz z drewna zrobić rączkę noża nie oznacza, że drewno
nadaje się do krojenia mięsa.

Nie związane z tematem grupy ani raid'ami.

Data: 2011-03-04 14:03:58
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Definicja RAID zawiera słowo "Redundant". Określenie sposobu działania
RAID-0 zawiera brak tej redundancji. Ot taka mała wewnętrzna
schizofrenia.

RAID-0 jest tu istotnym elementem chociażby ze względu na stosowanie
kombinowanych raid'ów
http://epsilon.eu.org/epsilon/index.php/pol/Varia/Odloz-ten-apostrof!
"Module not found"

Albo przeklejasz bez wykrzyknika, albo twoja przeglądarka sobie z nią
nie radzi.

Słyszałeś kiedyś o analogii?

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2011-03-04 12:50:28
Autor: Andrzej Ława
W dniu 04.03.2011 11:37, Mariusz Kruk pisze:
[...]

Zerową - jak sama nazwa wskazuje ;->

Data: 2011-03-04 09:27:20
Autor: Andrzej Ława
W dniu 04.03.2011 08:55, Rafał Łukawski pisze:
On 2011-03-04 00:27, Przemysław Ryk wrote:
[...]

Dlatego się pytałem, co chce uzyskać.

Co chciałeś powiedzieć pisząc, że "zysk często będzie tylko teoretyczny"?

Dołączam się do pytania.

Zależnie od zastosowania, zastosowanych interfejsów, kontrolera i całej
reszty systemu/komputera, to nie dysk może być wąskim gardłem.

A przy pewnych układach plików może się zdarzyć, że i tak będzie czytał
tylko z jednego dysku/zapisywał na jednym dysku.

To dla RAID0. W przypadku RAID1 wiele zaleĹźy od konkretnej implementacji
- teoretycznie możliwe jest, że przy odczycie kontroler RAID będzie
odczytywał na zmianę z obu dysków, ale nie zawsze jest to implementowane.

Generalnie bez informacji do czego to ma być - ciężko powiedzieć.

2 dyski i RAID - robiÄ? czy nie robiÄ?