2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?

Data: 2011-02-27 15:31:40
Autor: pioruns
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?
Witajcie. Mam do dyspozycji dwa dyski SATA firmy Hitachi:

Model Family:     Hitachi Deskstar 7K1000.C
Device Model:     Hitachi HDS721010CLA332
1,000,204,886,016 bytes - 1TB
32MB wewn. cache
艣rednia pr臋dko艣膰 odczytu 113,1MB/s
艣redni czas dost臋pu: 14,3ms

oraz

Model Family:     Hitachi Deskstar 7K1000.B
Device Model:     Hitachi HDT721010SLA360
1,000,204,886,016 bytes - 1TB
16MB wewn. cache
Testy wydajno艣ci:
艣rednia pr臋dko艣膰 odczytu 91,2MB/s
艣redni czas dost臋pu: 13,7ms

Oba prawie nowe, 0 bad sektor贸w, stan SMART bardzo dobry, liczba godzin online niska.
Pierwszy dysk z racji ulepsze艅 (linia C) oraz 32MB cache, jest nieco szybszy. Wiem, 偶e RAID powinno si臋 robi膰 przy takich samych modelach dysk贸w, jednak zastanawiam si臋, czy nie uda艂o by si臋 tego nagi膮膰 w tym przypadku? Je艣li tak, to jaki robi膰: RAID 0, RAID 1, czy LVM jaki艣 (nie znam si臋, nie wiem, czy Windows 7 to obs艂uguje? zamierzam tam zainstalowa膰 Linuksa i Windows). Czy ze wzgl臋du na r贸偶nice w wydajno艣ci dysk贸w b臋dzie nadal jaki艣 przyrost, w por贸wnaniu z zainstalowaniem po prostu systemu na szybszym dysku, bez RAID? Prosz臋 o wasze opinie i podpowiedzi.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2011-02-27 17:04:36
Autor: qwerty
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?
U偶ytkownik "pioruns"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:ikdqor$ci8$3@news.onet.pl...
Wiem, 偶e RAID powinno si臋 robi膰 przy takich samych modelach
dysk贸w, jednak zastanawiam si臋, czy nie uda艂o by si臋 tego nagi膮膰 w tym
przypadku?

Nie jest to prawd膮. Mo偶esz inne modele innych producent贸w z inn膮 pojemno艣ci膮.

Je艣li tak, to jaki robi膰: RAID 0, RAID 1,

Co wymagasz? Wi臋kszej niezawodno艣ci, czy szybko艣ci dzia艂ani?

czy LVM jaki艣 (nie
znam si臋, nie wiem, czy Windows 7 to obs艂uguje?

Skoro mia艂 win 2000 to czemu seven mia艂by nie obs艂ugiwa膰?

Czy ze wzgl臋du na r贸偶nice w wydajno艣ci
dysk贸w b臋dzie nadal jaki艣 przyrost, w por贸wnaniu z zainstalowaniem po
prostu systemu na szybszym dysku, bez RAID? Prosz臋 o wasze opinie i
podpowiedzi.

Jak zrobisz raid0 to b臋dzie wzrost wydajno艣ci.

Data: 2011-03-02 14:42:51
Autor: Andrzej 艁awa
W dniu 27.02.2011 16:31, pioruns pisze:

Pierwszy dysk z racji ulepsze艅 (linia C) oraz 32MB cache, jest nieco szybszy. Wiem, 偶e RAID powinno si臋 robi膰 przy takich samych modelach dysk贸w, jednak zastanawiam si臋, czy nie uda艂o by si臋 tego nagi膮膰 w tym

Bez przesady...

[...]

A co chcesz uzyska膰, bo wersje macierzy, o kt贸re si臋 pytasz, s艂u偶膮 do
skrajnie odmiennych cel贸w.

Je艣li chcesz mie膰 jeden du偶y dysk (JBOD) - 艂膮czysz dwa dyski w jeden
du偶y. Ale generalnie nie polecam, bo jak ci jeden padnie, to ryzykujesz
utrat臋 wszystkich danych.

RAID0 to tzw. stripping - dostajesz jeden du偶y dysk
zapisywany/odczytywany "na zmian臋". Tego zdecydowanie nie polecam, bo
nie do艣膰, 偶e zysk cz臋sto b臋dzie tylko teoretyczny, to jeszcze padni臋cie
jednego dysku _gwarantuje_ utrat臋 wszystkich danych.

Z kolei RAID1 to praca dysk贸w w tandemie i g艂贸wnym celem tego
rozwi膮zania jest zabezpieczenie danych przed awari膮 sprz臋tu. W
zale偶no艣ci od okoliczno艣ci i implementacji mo偶esz mie膰 zysk na odczycie
jak w RAID0 (tak samo teoretyczny) lub ryzyko spowolnienia przy
zapisywaniu (przy rozwi膮zaniu stricte programowym).

Data: 2011-03-04 00:27:54
Autor: Przemys砤w Ryk
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?
Dnia Wed, 02 Mar 2011 14:42:51 +0100, Andrzej wa napisa(a):

(ciach...)
RAID0 to tzw. stripping - dostajesz jeden du縴 dysk
zapisywany/odczytywany "na zmian". Tego zdecydowanie nie polecam, bo
nie do舵, 縠 zysk cz阺to b阣zie tylko teoretyczny, to jeszcze padni阠ie
jednego dysku _gwarantuje_ utrat wszystkich danych.

Co chcia砮 powiedzie pisz眂, 縠 "zysk cz阺to b阣zie tylko teoretyczny"?

(ciach...)

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Fotografia 縪ny w portfelu przypomina, 縠 zamiast niej mog硂by by       ]

Data: 2011-03-04 08:55:05
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-04 00:27, Przemys艂aw Ryk wrote:
Dnia Wed, 02 Mar 2011 14:42:51 +0100, Andrzej 艁awa napisa艂(a):

(ciach...)
[...]

To niejako naturalne, awaria jednego dysku bez raidu tez gwarantuje utrate danych. Raid 0 tworzy sie w pewnym konkretnym celu -> zwiekszenia wydajnosci pamieci masowej (zapis + odczyt -> transfer + czas dostepu), odnosnie bezpieczenstwa - standardem jest tzw. backup danych ;)

Co chcia艂e艣 powiedzie膰 pisz膮c, 偶e "zysk cz臋sto b臋dzie tylko teoretyczny"?

Do艂膮czam si臋 do pytania.

(ciach...)

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-03-04 09:10:30
Autor: Mariusz Kruk
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Rafa kawski"
[...]

[...], kt髍y nie jest RAID-em, dodajmy.

tworzy sie w pewnym konkretnym celu -> zwiekszenia wydajnosci pamieci masowej (zapis + odczyt -> transfer + czas dostepu),

To si wcale tak wszystko wprost nie przek砤da.

Co chcia砮 powiedzie pisz眂, 縠 "zysk cz阺to b阣zie tylko teoretyczny"?
Do潮czam si do pytania.

Stripping daje zysk w sytuacjach, w kt髍ych masz ci眊砮 odczyty du縴ch
blok體 danych (np. obr骲ka video). W pozosta硑ch zysk jest zwykle
niezauwa縜lny.

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ \  Kruk@epsilon.eu.org   / / http://epsilon.eu.org/ \ \/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/

Data: 2011-03-04 10:59:19
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-04 09:10, Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done<  "Rafa艂 艁ukawski"
[...]

[...], kt贸ry nie jest RAID-em, dodajmy.

tworzy sie w pewnym konkretnym celu ->  zwiekszenia
wydajnosci pamieci masowej (zapis + odczyt ->  transfer + czas dostepu),

To si臋 wcale tak wszystko wprost nie przek艂ada.

Moim zdaniem statystycznie user bedzie zadowolony w 99% przypadkach. Lata temu zrobilem raida (stripe) na 2x80, na owe czasy to byl szok w ladowaniu windowsow.

Raid 0 (albo bardziej raid1+0) jest najczesciej wykorzystywana konfiguracja dla baz danych (bardzo duzo *losowych* odczytow i zapisow). W najwiekszych systemach w Polsce, wiec

Co chcia艂e艣 powiedzie膰 pisz膮c, 偶e "zysk cz臋sto b臋dzie tylko teoretyczny"?
Do艂膮czam si臋 do pytania.

Stripping daje zysk w sytuacjach, w kt贸rych masz ci膮g艂e odczyty du偶ych
blok贸w danych (np. obr贸bka video). W pozosta艂ych zysk jest zwykle
niezauwa偶alny.

uzasadnianie obrobka wideo jest moim zdaniem nietrafione. oczywiscie to tez przyspiesz, ale takze sprawdzi sie w innych domowych zastosowaniach jak po prostu ladowanie systemu/aplikacji.

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-03-04 10:12:42
Autor: januszek
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?
Rafa艂 艁ukawski napisa?(a):

Moim zdaniem statystycznie user bedzie zadowolony w 99% przypadkach. Lata temu zrobilem raida (stripe) na 2x80, na owe czasy to byl szok w ladowaniu windowsow.

O owych czasach praca zgrubsza polegala na tym, ze co jakis czas ladowalo sie cos z dysku lub zapisywalo sie cos na dysk. Dzis, kiedy na raz dziala kilka a czasem nawet kilkanascie aplikacji, i kazda z nich praktycznie caly czas cos odczytuje i zapisuje taki raid0 moze byc wrecz ograniczeniem. IMO lepiej sie sprawdzi trzymanie systemu, plikow tymaczasowych i danych na roznych dyskach.

Raid 0 (albo bardziej raid1+0) jest najczesciej wykorzystywana konfiguracja dla baz danych (bardzo duzo *losowych* odczytow i zapisow). W najwiekszych systemach w Polsce, wiec

To jednak zupelnie inne zastosowanie od omawianego raid0 na ktorym stoi cale oprogramowanie domowego komputera.

j.

--
http://www.predkosczabija.pl/
"Pr臋dko艣膰 zabija. W艂膮cz my艣lenie!"

Data: 2011-03-08 11:30:03
Autor: pioruns
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?
Dnia Fri, 04 Mar 2011 11:12:42 +0100, januszek napisa艂(a):

Rafa艂 艁ukawski napisa?(a):

[...]

I w艂a艣nie to zamierzam potestowa膰 wkr贸tce. P贸ki co, przenios艂em swapa z Windowsa i Linuksa na drugi dysk, na pocz膮tkowy obszar. W komputerze jest 4GB pami臋ci. W krytycznych momentach, jak kompresowanie danych, kt贸re robi臋 7zipem (wiele proces贸w naraz) i do tego odpal臋 jak膮艣 gr臋, wtedy system potrafi si臋gn膮膰 do tego swapu.
Gdybym nie zdecydowa艂 si臋 na RAID, to przenios臋 /home i windowsowy Documents And Settings na drugi dysk. I partycj臋 z grami;)

[...]

Dzi臋kuj臋 wszystkim za odpowiedzi.
Najbardziej interesuje mnie RAID-0, ale wtedy musia艂bym dokupi膰 trzeci dysk, 偶eby gdzie艣 trzyma膰 backupy.
Gdybym zrobi艂 RAID-1, to jak realna by艂a by szansa na przyspieszenie odczytu? Uwzgl臋dniaj膮c sprz臋t, kt贸ry posiadam:
2xHitachi Deskstar 7K1000 1TB
Processor: AMD Phenom II X4 955 @ 3.20GHz (4 Cores)
Motherboard: ASUS M4A87TD/USB3
Chipset: ATI RX780/RX790

W BIOSie mam kreator do stworzenia RAID. Na tej p艂ycie, ten kreator, stworzy tzw. fakeraid, prawda? Czyli b臋dzie pobiera艂 moc CPU do sprawdzania sum kontrolnych? O jakich warto艣ciach u偶ycia mocy CPU mo偶e by膰 tu mowa, gdybym taki RAID-0 czy RAID-1 na tym zrobi艂?

A sama zasadno艣膰 posiadania RAID-0 w komputerze domowym - chyba jest jednak jej sens. Skoro nowe gry, takie jak Disciples 3 czy Crysis potrafi膮 si臋 艂adowa膰 na moim komputerze kilkadziesi膮t sekund. Mi艂o by by艂o ten czas skr贸ci膰.

Dzi臋ki i pozdrawiam.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2011-03-08 12:35:54
Autor: Mariusz Kruk
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "pioruns"
W BIOSie mam kreator do stworzenia RAID. Na tej p硑cie, ten kreator, stworzy tzw. fakeraid, prawda?

Tak.

Czyli b阣zie pobiera moc CPU do sprawdzania sum kontrolnych?

A sk眃 sumy kontrolne w RAID-1?

O jakich warto禼iach u縴cia mocy CPU mo縠 by tu mowa, gdybym taki RAID-0 czy RAID-1 na tym zrobi?

Niezauwa縜lnych.

Data: 2011-03-09 21:00:47
Autor: Przemys砤w Ryk
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?
Dnia Tue, 8 Mar 2011 11:30:03 +0000 (UTC), pioruns napisa(a):

I w砤秐ie to zamierzam potestowa wkr髏ce. P髃i co, przenios砮m swapa z Windowsa i Linuksa na drugi dysk, na pocz眛kowy obszar. W komputerze jest 4GB pami阠i. W krytycznych momentach, jak kompresowanie danych, kt髍e robi 7zipem (wiele proces體 naraz) i do tego odpal jak倍 gr, wtedy system potrafi si阦n辨 do tego swapu.

Ja chyba wida za stary jestem. 痚by jednocze秐ie gra i kompresowa pliki?
:) No ale ja kompresj danych robi jednak rzadko i tylko dwurdzeniowca mam.
:D

Gdybym nie zdecydowa si na RAID, to przenios /home i windowsowy Documents And Settings na drugi dysk. I partycj z grami;)

Zdrowe podej禼ie. Z przenoszeniem danych u縴tkownika na inn partycj. :D

To jednak zupelnie inne zastosowanie od omawianego raid0 na ktorym stoi
cale oprogramowanie domowego komputera.

Dzi阫uj wszystkim za odpowiedzi.
Najbardziej interesuje mnie RAID-0, ale wtedy musia砨ym dokupi trzeci dysk, 縠by gdzie trzyma backupy.

Albo by twardzielem... ;D

Gdybym zrobi RAID-1, to jak realna by砤 by szansa na przyspieszenie odczytu?

IMVHO 縜dna.

(ciach...)
W BIOSie mam kreator do stworzenia RAID. Na tej p硑cie, ten kreator, stworzy tzw. fakeraid, prawda? Czyli b阣zie pobiera moc CPU do sprawdzania sum kontrolnych? O jakich warto禼iach u縴cia mocy CPU mo縠 by tu mowa, gdybym taki RAID-0 czy RAID-1 na tym zrobi?

Przy RAID0 i RAID1 nie masz w og髄e do czynienia z takimi rzeczami, jak sumy
kontrolne.

A sama zasadno舵 posiadania RAID-0 w komputerze domowym - chyba jest jednak jej sens. Skoro nowe gry, takie jak Disciples 3 czy Crysis potrafi si 砤dowa na moim komputerze kilkadziesi眛 sekund. Mi硂 by by硂 ten czas skr骳i.

Naprawd robi Ci r罂nic te kilkana禼ie / kilkadziesi眛 sekund poczas
砤dowania gry? Odpu舵 sobie wtedy dokonywanie operacji, kt髍e cz阺to
odwo硊j si do dysku (ot - kompresja danych na przyk砤d). Jak zdarza Ci si
pracowa z du縴mi plikami (ja akurat w DTP, czasami obrabiam jakie pliki
video, cz阺to te zdarza mi si przerzuca du縠 ilo禼i danych na zewn阾rzne
dyski) - wtedy zysk z RAID0 jest. O ile pami阾a si o p硑n眂ych z jego
stosowania zagro縠niach - czyli padnie Ci jeden dysk z RAID0 i masz
pozamiatane.

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Foreman: You are aware of the Hippocratic oath, right? House: The one    ]

Data: 2011-03-09 21:07:17
Autor: qwerty
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?
U縴tkownik "Przemys砤w Ryk"  napisa w wiadomo禼i grup dyskusyjnych:ckws8ey94oyk.dlg@maverick.przemekryk.no-ip.info...
[...]

Wida jeste. Sam jednocze秐ie daje zadanie dla 7-zip i odpalam openarena. :) Czasami brakuje rdzeni jak dorzuc kodowanie wideo. ;)

Data: 2011-03-10 00:10:46
Autor: Przemys砤w Ryk
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?
Dnia Wed, 9 Mar 2011 21:07:17 +0100, qwerty napisa(a):

[...]

Niech i tak b阣zie. Jak mi si wreszcie trafia ta wolna chwila czasu na
pogranie, to wy潮czam praktycznie wszystkie przeszkadzajki chodz眂e w tle.
Nie ma mnie na komunikatorze, nic si nie koduje / 禼i眊a / kopiuje. Na
takie zadanie czas komp ma wtedy, kiedy ja smacznie 秔i. :D

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Ja tak si bij z moim wrodzonym lenistwem, 縠 ju si nie starcza, aby  ]

Data: 2011-03-10 17:34:56
Autor: Rados砤w Sok蟪
W dniu 04.03.2011 11:12, januszek pisze:
O owych czasach praca zgrubsza polegala na tym, ze co jakis czas
ladowalo sie cos z dysku lub zapisywalo sie cos na dysk. Dzis, kiedy na
raz dziala kilka a czasem nawet kilkanascie aplikacji, i kazda z nich

Chyba 縜rtujesz. Wi阫szo舵 u縴tkownik體 w砤秐ie nie wykorzy-
stuje mocy obliczeniowej obecnych komputer體 i uruchamia po
jednym programie naraz, a je縠li ju nawet kilka, to minima-
lizuj眂 ka縟y chwilowo nieu縴wany program "na pasek". Kiedy
mo縩a by硂 zobaczy jeszcze ekran zapchany szczelnie okienkami
r罂nych program體, ci眊le prze潮czanymi; dzisiaj w byle biurze
wida na ka縟ym ekranie tylko zmaksymalizowan przegl眃ark
WWW lub jakiego Worda.

Osobi禼ie uwa縜m, 縠 nie nale縴 u縴wa RAID 0. Nale縴 u縴wa
*oszcz阣nych* program體, kt髍ych g丑wne pliki wykonywalne
maj po kilka megabajt體 obj阾o禼i i nie trzeba ci眊le stro-
nicowa ich na dysk. Typowy, normalnie u縴wany komputer 秗ed-
niej klasy dzia砤 szybko i wygodnie nawet bez macierzy.

| Rados砤w Sok蟪  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika 眘ka                   |

Data: 2011-03-10 18:43:35
Autor: Przemys砤w Ryk
2 dyski i RAID - robi? czy nierobi?
Dnia Thu, 10 Mar 2011 17:34:56 +0100, Rados砤w Sok蟪 napisa(a):

[...]

To ja w jakim dziwnym biurze pracuj... Nie m體i ju o swoim stanowisku,
bo tam zawsze fafna禼ie narz阣zi, ale u kole縜nek z dzia硊 standardem jest
Outlook, Word, Excel, system CRM, przegl眃arka zdj赕, komunikator, w
przegl眃arce minimum po 5 - 8 kart, cz阺to g阺to klient FTP

[...]

Powiedz to jeszcze producentom oprogramowania. O swoich zastosowaniach nawet
nie m體i, bo ja sobie akurat stosowanie RAID0 bardzo chwal. :)

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ W kobiecie jest dobre tylko to, co jest w niej najlepsze.                ]

Data: 2011-03-12 14:49:17
Autor: Rados砤w Sok蟪
W dniu 10.03.2011 18:43, Przemys砤w Ryk pisze:
[...]

Ja bym to raczej w砤秐ie nazwa mo縠 nie dziwnym, ale nie-
standardowym biurem, bo z moich do秝iadcze wynika zgo砤 co
innego. Oczywi禼ie, biura na mojej uczelni to ju w og髄e
ekstremalny przyk砤d, bo tam cz阺to na ekranach wida g丑w-
nie pulpit zawalony ikonkami ;) ale biura komercyjne te
cz阺to nie zaskakiwa硑 mnie zbytni intensywno禼i prac.

Powiedz to jeszcze producentom oprogramowania.

W砤秐ie to m體i. U縴tkownikom. Historia zna wiele przypadk體,
gdy niezadowolenie spo砮czne i globalny bojkot powodowa硑
zmiany polityczne i gospodarcze. Tylko trzeba to wszystko
jako zapocz眛kowa i przekonywa ludzi, 縠 nie musz wyda-
wa ci眊le wi阠ej na szybsze komputery, 縠by m骳 u縴wa
lepszego i bardziej niezawodnego oprogramowania.

Data: 2011-03-12 20:15:49
Autor: Przemys砤w Ryk
2 dyski i RAID - robi? czy nierobi?
Dnia Sat, 12 Mar 2011 14:49:17 +0100, Rados砤w Sok蟪 napisa(a):

[...]

Dzia marketingu w firmie b阣眂ej dystrybutorem r罂nego rodzaju sprz阾u i
oprogramowania.

Oczywi禼ie, biura na mojej uczelni to ju w og髄e
ekstremalny przyk砤d, bo tam cz阺to na ekranach wida g丑w-
nie pulpit zawalony ikonkami ;) ale biura komercyjne te
cz阺to nie zaskakiwa硑 mnie zbytni intensywno禼i prac.

Chwilami, to by si nam wr阠z przyda硂, by cho momentami intensywno舵
spad砤. ;D

[...]

Po縴jemy to zobaczymy, jak to si b阣zie dalej toczy.

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Boksera obrazi mo縠 ka縟y, ale nie ka縟y zd笨y przeprosi.              ]

Data: 2011-03-04 11:19:48
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Ale wiesz, 縠 zadowolenie u縴tkownika nie jest koniecznie zale縩e
bezpo秗ednio od jakiegokolwiek mierzalnego parametru? Czasem to po
prostu efekt placebo.

Raid 0 (albo bardziej raid1+0) jest najczesciej wykorzystywana konfiguracja dla baz danych (bardzo duzo *losowych* odczytow i zapisow). W najwiekszych systemach w Polsce, wiec

Wi阠 nic. W najwi阫szych systemach stosuje si rozwi眤ania na zupe硁ie
innym poziomie abstrakcji ni RAID.

Niezauwa縜lnie.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2011-03-04 12:07:27
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-04 11:19, Mariusz Kruk wrote:
[...]

Ale wiesz, 偶e zadowolenie u偶ytkownika nie jest koniecznie zale偶ne
bezpo艣rednio od jakiegokolwiek mierzalnego parametru? Czasem to po
prostu efekt placebo.

Raid 0 (albo bardziej raid1+0) jest najczesciej wykorzystywana
konfiguracja dla baz danych (bardzo duzo *losowych* odczytow i zapisow).
W najwiekszych systemach w Polsce, wiec

Wi臋c nic. W najwi臋kszych systemach stosuje si臋 rozwi膮zania na zupe艂nie
innym poziomie abstrakcji ni偶 RAID.

Nie zmieniajmy niepotrzebnie watku, na pewnym poziomach abstrakcji sa podobne rozwiazanie (oczywiscie nie mowa o fizycznym sprzecie). Raid0+1 jest stosowany. Je偶eli masz JAKIKOLWIEK dow贸d na to (artyku艂, testy), 偶e raid0 nie przyspiesza dzialania typowych system贸w desktopowych typu Windows, prosz臋 podaj (co艣 wiecej poza "niezauwa偶alne")

Niezauwa偶alnie.

Prosz臋 o uzasadnienie.

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-03-04 12:32:13
Autor: Mariusz Kruk
[...]

To nie wsadzaj tu od czapy "najwi阫szych system體". Jak pisa砮m "obok" -
najwi阫sze systemy to nie jeden pecet pana Kazia i fafset dysk體
pod潮czonych pod jeden kontroler macierzowy.

jest stosowany. Je縠li masz JAKIKOLWIEK dow骴 na to (artyku, testy), 縠 raid0 nie przyspiesza dzialania typowych system體 desktopowych typu Windows, prosz podaj (co wiecej poza "niezauwa縜lne")

Masz wiele test體. Cho鎎y
http://www.hardwaresecrets.com/article/Does-RAID0-Really-Increase-Disk-Performance/394/1
RAID-0 _mo縠_ poprawi zauwa縜lnie wydajno舵, mo縠 poprawi
niezauwa縜lnie wydajno舵, mo縠 wr阠z spowodowa spadek wydajno禼i
w szczeg髄nych wypadkach. Do tego dochodzi zwi阫szone ryzyko utraty
danych.
Owczy p阣 bez wi阫szego sensu.

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2011-03-04 13:51:47
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-04 12:32, Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done<  "Rafa艂 艁ukawski"
Wi臋c nic. W najwi臋kszych systemach stosuje si臋 rozwi膮zania na zupe艂nie
innym poziomie abstrakcji ni偶 RAID.
Nie zmieniajmy niepotrzebnie watku,

To nie wsadzaj tu od czapy "najwi臋kszych system贸w". Jak pisa艂em "obok" -
najwi臋ksze systemy to nie jeden pecet pana Kazia i fafset dysk贸w
pod艂膮czonych pod jeden kontroler macierzowy.

Nie wiem jaka jest funkcja czapy w "najwi臋kszych systemach".

Raidy s膮 powszechnie stosowane we wszelkich rozwi膮zaniach enterprise i nie ma to nic wsp贸lnego z "komputerem Pana Kazia" i innymi Twoimi teoriami.

jest stosowany. Je偶eli masz JAKIKOLWIEK dow贸d na to (artyku艂, testy), 偶e
raid0 nie przyspiesza dzialania typowych system贸w desktopowych typu
Windows, prosz臋 podaj (co艣 wiecej poza "niezauwa偶alne")

Masz wiele test贸w. Cho膰by
http://www.hardwaresecrets.com/article/Does-RAID0-Really-Increase-Disk-Performance/394/1
RAID-0 _mo偶e_ poprawi膰 zauwa偶alnie wydajno艣膰, mo偶e poprawi膰
niezauwa偶alnie wydajno艣膰, mo偶e wr臋cz spowodowa膰 spadek wydajno艣ci
w szczeg贸lnych wypadkach. Do tego dochodzi zwi臋kszone ryzyko utraty
danych.
Owczy p臋d bez wi臋kszego sensu.

W praktyce ma sens, co dowodzi powszechno艣膰 zastosowa艅, wystarczy rozumie膰 istot臋 raidu 0:

1. Zdecydowanie przyspiesza odczyt sekwencyjny
2. Zdecydowanie zwieksza wydajnosc w jakimkolwiek srodowisku gdzie warstwa dyskowa dostaje jednoczesnie wiele odczyt贸w. Srodowisko takie ma od 2 do n niezaleznych zestaw贸w g艂owic, *max.* 艣rednie zmniejszenie czasu dost臋pu to 艣redni czas dla dysku/liczb臋 dysk贸w. Jest to przypadek teoretyczny. W praktyce jest zawsze co艣 pomi臋dzy, gdy偶 nie ma redundancji danych
3. W przypadku sekwencyjnego i losowego dost臋pu do danych (zachowanie si臋 wi臋kszo艣ci program贸w testuj膮cych zysk jest praktycznie zerowy), W rzeczywisto艣ci systemy typu DOS dzia艂a艂y sekwencyjnie, obecnie kontroler/software obslugujacy raid jednoczesnie moze obslugiwac wiele operacji zapisu/odczytu asynchronicznie.

Data: 2011-03-04 13:59:17
Autor: Mariusz Kruk
[...]
Nie wiem jaka jest funkcja czapy w "najwi阫szych systemach".

Raidy s powszechnie stosowane we wszelkich rozwi眤aniach enterprise i nie ma to nic wsp髄nego z "komputerem Pana Kazia" i innymi Twoimi teoriami.

Bosz, misiek, czytaj mo縠 na jaki temat si wypowiadasz. M體imy tu
o strippingu w domowym komputerze. Ja doskonale wiem, 縠 r罂ne RAID-y
si stosuje w wielu r罂nych zastosowaniach. Ale to nie jest tematem
dyskusji.

[...]
W praktyce ma sens, co dowodzi powszechno舵 zastosowa,

Oczywi禼ie. A powszechno舵 homeopatii potwierdza jej skuteczno舵.

wystarczy rozumie istot raidu 0:

I uwarunkowa w jakich dzia砤.

1. Zdecydowanie przyspiesza odczyt sekwencyjny

O ile jest poprawnie zrobiony ;-)
Oraz o ile to dysk jest w眘kim gard砮m.

2. Zdecydowanie zwieksza wydajnosc w jakimkolwiek srodowisku gdzie warstwa dyskowa dostaje jednoczesnie wiele odczyt體. Srodowisko takie ma od 2 do n niezaleznych zestaw體 g硂wic, *max.* 秗ednie zmniejszenie czasu dost阷u to 秗edni czas dla dysku/liczb dysk體. Jest to przypadek teoretyczny. W praktyce jest zawsze co pomi阣zy, gdy nie ma redundancji danych

Przy czym oczywi禼ie rado秐ie nie uwzgl阣niasz "przeplatania"
konkurencyjnych odczyt體.

Do tego dochodzi jeszcze cache i sensowne kolejkowanie, kt髍e mo縠
poprawi osi眊i w obu przypadkach.
--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2011-03-04 14:06:28
Autor: Rafa艂 艁ukawski
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?

Raidy s膮 powszechnie stosowane we wszelkich rozwi膮zaniach enterprise i
nie ma to nic wsp贸lnego z "komputerem Pana Kazia" i innymi Twoimi teoriami.

Bosz, misiek, czytaj mo偶e na jaki temat si臋 wypowiadasz. M贸wimy tu
o strippingu w domowym komputerze. Ja doskonale wiem, 偶e r贸偶ne RAID-y
si臋 stosuje w wielu r贸偶nych zastosowaniach. Ale to nie jest tematem
dyskusji.

no comment, prosz臋 o zachowanie poziomu.

[...]

Oczywi艣cie. A powszechno艣膰 homeopatii potwierdza jej skuteczno艣膰.

Nie ma zwi膮zku z grup膮

wystarczy
rozumie膰 istot臋 raidu 0:

I uwarunkowa艅 w jakich dzia艂a.

To fakt.

1. Zdecydowanie przyspiesza odczyt sekwencyjny

O ile jest poprawnie zrobiony ;-)
Oraz o ile to dysk jest w膮skim gard艂em.

Przecie偶 mowa o dysku, Zawsze mo偶na szuka膰 dziury w ca艂ym i odwo艂ywa膰 si臋 do homeopatii, ale nie o to chodzi w dyskusji.

[...]

Przy czym oczywi艣cie rado艣nie nie uwzgl臋dniasz "przeplatania"
konkurencyjnych odczyt贸w.

Nie wiem co to jest "radosne nieuwzgl臋dnianie" - mo偶e jaki艣 kolokwializm szkolny. Zaznaczy艂em wyra藕nie i偶 nie ma redundancji danych, co dla ka偶dej osoby, kt贸ra wie jak dzia艂a raid, oznacza膰 b臋dzie jedno - w szczeg贸lnym przypadku tylko jeden dysk moze byc obciazony, co oczywiscie jest skrajnoscia.

Do tego dochodzi jeszcze cache i sensowne kolejkowanie, kt贸re mo偶e
poprawi膰 osi膮gi w obu przypadkach.

Co to jest "sensowne kolejkowanie", prosz臋 o odpowied藕 na poziomie, kt贸ry pomo偶e osobie, kt贸ra rozpocz臋艂a ten w膮tek ;)

PS. Odwo艂ywanie si臋 do homeopatii, no偶y, r膮czek od no偶y, mi艣k贸w i innych znajomych z podw贸rka jest niepotrzebne. By艂bym wdzi臋czny za trzymanie si臋 tematu bez fantazji.

Data: 2011-03-04 14:17:57
Autor: Mariusz Kruk
[...]
no comment, prosz o zachowanie poziomu.

Poszukaj sobie kto zszed na jakie bazy danych najwi阫szych serwis體 w
Polsce, czy jako tak.

[...]
Nie ma zwi眤ku z grup

Mechanizm ten sam.

1. Zdecydowanie przyspiesza odczyt sekwencyjny
O ile jest poprawnie zrobiony ;-)
Oraz o ile to dysk jest w眘kim gard砮m.
Przecie mowa o dysku, Zawsze mo縩a szuka dziury w ca硑m i odwo硑wa si do homeopatii, ale nie o to chodzi w dyskusji.

Ale chodzi o to, 縠 mocno nie zawsze szybko舵 dysku jest w眘kim gard砮m.
A m體imy chyba o zastosowaniach praktycznych, a nie snujemy akademickie
dywagacje.

w szczeg髄nym przypadku tylko jeden dysk moze byc obciazony, co oczywiscie jest skrajnoscia.

Tyle, 縠 b阣zie w znacz眂y spos骲 wp硑wa na wydajno舵.

Do tego dochodzi jeszcze cache i sensowne kolejkowanie, kt髍e mo縠
poprawi osi眊i w obu przypadkach.
Co to jest "sensowne kolejkowanie",

http://en.wikipedia.org/wiki/I/O_scheduling
Wsp蟪czesne systemy operacyjne sobie ca砶iem nie糽e z tym radz.

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ \  Kruk@epsilon.eu.org   / / http://epsilon.eu.org/ \ \/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/

Data: 2011-03-04 11:31:54
Autor: maX
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?

U縴tkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisa w wiadomo禼i news:slrnin17jm.gj1.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...

Raid 0

[...], kt髍y nie jest RAID-em, dodajmy.

RAID 0 nie jest RAID-em? Hmm...

Stripping daje zysk w sytuacjach, w kt髍ych masz ci眊砮 odczyty du縴ch
blok體 danych (np. obr骲ka video). W pozosta硑ch zysk jest zwykle
niezauwa縜lny.

To zale縴 od rozmiaru bloku, ustawionego podczas zak砤dania macierzy. W niekt髍ych kontrolerach RAID s nawet predefinowane oznaczenia i ma si do wyboru np. A/V Editing (je秎i pracuje si g丑wnie na du縴ch plikach), Server (je秎i na ma硑ch plikach) i Desktop (kombinacja dw骳h pierwszych zastosowa).

Data: 2011-03-04 11:37:02
Autor: Mariusz Kruk
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "maX"
Raid 0
[...], kt髍y nie jest RAID-em, dodajmy.
RAID 0 nie jest RAID-em? Hmm...

Oczywi禼ie. Wiesz co znaczy RAID? _Redundant_ Array of Inexpensive Disks.
Gdzie w RAID-0 masz redundancj?

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2011-03-04 11:45:49
Autor: maX
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?

U縴tkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisa w wiadomo禼i news:slrnin1g6e.gj1.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...
[...]

W takim razie czym jest RAID-0?

W najwi阫szych systemach stosuje si rozwi眤ania na zupe硁ie
innym poziomie abstrakcji ni RAID.

M骻砨y napisa wi阠ej? Nie znam sie na profesjonalnych rozwi眤aniach (cho np. o 8-portowych kontrolerach RAID s硑sza砮m), a zabrzmia硂 interesuj眂o.

Data: 2011-03-04 12:01:34
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Jest macierz, ale bez redundancji. Po prostu nazwa jest nieadekwatna do
rzeczywisto禼i.

[...]

Poszukaj o klastrowaniu baz danych (i nie tylko). Przecie du縠 bazy
danych nie stoj na pojedynczym pececie u pana Kazia pod biurkiem.
Co nie wyklucza stosowania wydajnego storage'u w warstwie ni縮zej.

Data: 2011-03-04 12:13:40
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-04 11:37, Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done<  "maX"
Raid 0
[...], kt贸ry nie jest RAID-em, dodajmy.
RAID 0 nie jest RAID-em? Hmm...

Oczywi艣cie. Wiesz co znaczy RAID? _Redundant_ Array of Inexpensive Disks.
Gdzie w RAID-0 masz redundancj臋?

Zapoznaj si臋 prosz臋 z powszechnie uznawan膮 definicj膮 poziom贸w RAID:

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

RAID-0 jest tu istotnym elementem chocia偶by ze wzgl臋du na stosowanie kombinowanych raid'贸w typu: RAID 1+0/0+1

Ca艂y 艣wiat korzysta z tego nazewnictwa, nie ma uzasadnienia by na pl.comp.pecet wprowadza膰 co艣 innego ala AID-0.

Mo偶na to nazwa膰 odej艣ciem od bazowego klucza (Redudant), nie ma to jednak istotnego znaczenia (gdy RAID staje si臋 nazw膮 w艂asn膮), wa偶ne *by by膰 rozumianym*, jest stosowanie j臋zyka zrozumia艂ego przez ca艂y 艣wiat.

Data: 2011-03-04 12:35:42
Autor: Mariusz Kruk
[...]
Zapoznaj si prosz z powszechnie uznawan definicj poziom體 RAID:

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Ja przecie nie twierdz, 縠 tego si tak nie oznacza powszechnie.
Twierdz, 縠 RAID-0 nie zapewnia redundancji.

RAID-0 jest tu istotnym elementem chocia縝y ze wzgl阣u na stosowanie kombinowanych raid'體

http://epsilon.eu.org/epsilon/index.php/pol/Varia/Odloz-ten-apostrof!

typu: RAID 1+0/0+1

Wiesz, to 縠 mo縠sz z drewna zrobi r眂zk no縜 nie oznacza, 縠 drewno
nadaje si do krojenia mi阺a.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2011-03-04 13:53:36
Autor: Rafa艂 艁ukawski
On 2011-03-04 12:35, Mariusz Kruk wrote:
[...]

Ja przecie偶 nie twierdz臋, 偶e tego si臋 tak nie oznacza powszechnie.
Twierdz臋, 偶e RAID-0 nie zapewnia redundancji.

To jest definicja macierzy RAID-0.

RAID-0 jest tu istotnym elementem chocia偶by ze wzgl臋du na stosowanie
kombinowanych raid'贸w

http://epsilon.eu.org/epsilon/index.php/pol/Varia/Odloz-ten-apostrof!

"Module not found"

typu: RAID 1+0/0+1

Wiesz, to 偶e mo偶esz z drewna zrobi膰 r膮czk臋 no偶a nie oznacza, 偶e drewno
nadaje si臋 do krojenia mi臋sa.

Nie zwi膮zane z tematem grupy ani raid'ami.

Data: 2011-03-04 14:03:58
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Definicja RAID zawiera s硂wo "Redundant". Okre秎enie sposobu dzia砤nia
RAID-0 zawiera brak tej redundancji. Ot taka ma砤 wewn阾rzna
schizofrenia.

RAID-0 jest tu istotnym elementem chocia縝y ze wzgl阣u na stosowanie
kombinowanych raid'體
http://epsilon.eu.org/epsilon/index.php/pol/Varia/Odloz-ten-apostrof!
"Module not found"

Albo przeklejasz bez wykrzyknika, albo twoja przegl眃arka sobie z ni
nie radzi.

typu: RAID 1+0/0+1
Wiesz, to 縠 mo縠sz z drewna zrobi r眂zk no縜 nie oznacza, 縠 drewno
nadaje si do krojenia mi阺a.
Nie zwi眤ane z tematem grupy ani raid'ami.

S硑sza砮 kiedy o analogii?

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2011-03-04 12:50:28
Autor: Andrzej wa
W dniu 04.03.2011 11:37, Mariusz Kruk pisze:
[...]

Zerow - jak sama nazwa wskazuje ;->

Data: 2011-03-04 09:27:20
Autor: Andrzej 艁awa
W dniu 04.03.2011 08:55, Rafa艂 艁ukawski pisze:
On 2011-03-04 00:27, Przemys艂aw Ryk wrote:
[...]

Dlatego si臋 pyta艂em, co chce uzyska膰.

Co chcia艂e艣 powiedzie膰 pisz膮c, 偶e "zysk cz臋sto b臋dzie tylko teoretyczny"?

Do艂膮czam si臋 do pytania.

Zale偶nie od zastosowania, zastosowanych interfejs贸w, kontrolera i ca艂ej
reszty systemu/komputera, to nie dysk mo偶e by膰 w膮skim gard艂em.

A przy pewnych uk艂adach plik贸w mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e i tak b臋dzie czyta艂
tylko z jednego dysku/zapisywa艂 na jednym dysku.

To dla RAID0. W przypadku RAID1 wiele zale偶y od konkretnej implementacji
- teoretycznie mo偶liwe jest, 偶e przy odczycie kontroler RAID b臋dzie
odczytywa艂 na zmian臋 z obu dysk贸w, ale nie zawsze jest to implementowane.

Generalnie bez informacji do czego to ma by膰 - ci臋偶ko powiedzie膰.

Data: 2011-03-10 17:37:35
Autor: Rados砤w Sok蟪
2 dyski i RAID - robi? czy nie robi?
W dniu 27.02.2011 16:31, pioruns pisze:
szybszy. Wiem, 縠 RAID powinno si robi przy takich samych modelach

Niekonieczne, ale jest to zalecane.

dysk體, jednak zastanawiam si, czy nie uda硂 by si tego nagi辨 w tym
przypadku? Je秎i tak, to jaki robi: RAID 0, RAID 1, czy LVM jaki (nie

Do jakich zastosowa? Przy typowej pracy -- albo RAID 1,
albo w og髄e nie r骲 macierzy.