Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.motocykle   »   2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne

2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne

Data: 2013-09-10 20:07:01
Autor: Tomek
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne

Użytkownik "p47" <karolakowie1@wp.pl> napisał w wiadomości news:522db8ff$0$1452$65785112news.neostrada.pl...
Jaka jest przyczyna, że zdecydowana większość produkowanych obecnie najmniejszych silników do jednośladów (tj. takie o poj.ok 50ccm) to 4-suwy, mimo, ze 2-takty konstrukcyjnie są prostsze, osiągi maja lepsze, w wykonaniu powinny być tańsze a ich być może nieco większe koszty eksploatacji (choć niekoniecznie,- bo odpada konieczność regulacji zaworów) MZ to nie argument?

Dwusuwy:
1. Większe jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych
2. Mniejsza jest czystość spalin
3. Większe zużycie oleju silnikowego
4. Większy hałas (trudniejszy do wyeliminowania)
5. Prostota rozrządu tłokowego daje symetrię w rozrządzie, co nie jest optymalne, a przepustnica obrotowa (jak w silniku P63 w Trabancie) zwiększa hałas
6. Nierównomierne obroty przy małych obciążeniach.

To podstawowe różnice.
T.

Data: 2013-09-11 07:20:10
Autor: Roman Niewiarowski
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze:

Dwusuwy:
1. Większe jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych
2. Mniejsza jest czystość spalin

Ale mamy XXIw., robi sie wtryski do 2-t.

pozdr
newrom
--
Cos Jesus he knows me And he knows I'm right

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints: news@netfront.net -- -

Data: 2013-09-11 07:49:52
Autor: Tomek
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne

Użytkownik "Roman Niewiarowski" <newrom@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:l0ouia$83n$1adenine.netfront.net...
W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze:

Dwusuwy:
1. Większe jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych
2. Mniejsza jest czystość spalin

Ale mamy XXIw., robi sie wtryski do 2-t.

Niezależnie od systemu zasilania przepłukanie i napełnienie w jednym suwie sprawiają, że nie da się uzyskać tak przewidywalnych warunków do wymiany ładunku, jak w silnikach czterosuwowych. Zawsze będzie to generować mniejszą czystość spalin. Byly projekty silników np. Orbital, gdzie były pompy ładujące, smarowanie pod ciśnieniem jak w czterosuwie- nie wyszło to za fazę projektów- przy podobnym zaawansowaniu konstrukcji łatwiej wykonać silnik czterosuwowy.

Z ciekawostek- silniki najmniejsze (np. modelarskie, do niekórych motorowerów itp) jak i silniki największe (np. okrętowe) są silnikami dwusuwowymi. Te pierwsze z uwagi na prostotę konstrukcji, te drugie- z uwagi moc i cechy użytkowe (np. niskie obroty pracy- rzędu 22-100 obr/min- co umożłiwia sprzężenie wału silnika bezpośrednio ze śrubą napędową statku- bez udziału drogiej i ciężkiej przekładni). Np. Silnik Wärtsilä-Sulzer RTA96-C o mocy ponad 100.000 KM.
  a.. Åšrednica cylindra 960 mm
  b.. Skok tÅ‚oka 2500 mm
  c.. pojemność skokowa jednego cylindra 1820 dm³
  d.. zakres obrotów użytkowych 22-105 obr/min
  e.. Pe 19,6 atm
https://en.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4rtsil%C3%A4-Sulzer_RTA96-C

T.

Data: 2013-09-11 17:46:44
Autor: zbigi
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Tomek napisał(a):
Użytkownik "Roman Niewiarowski" <newrom@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:l0ouia$83n$1adenine.netfront.net...

W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze:

Dwusuwy:
1. Większe jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych
2. Mniejsza jest czystość spalin

Ale mamy XXIw., robi sie wtryski do 2-t.

Niezależnie od systemu zasilania przepłukanie i napełnienie w jednym suwie sprawiają, że nie da się uzyskać tak przewidywalnych warunków do wymiany ładunku, jak w silnikach czterosuwowych.

Chyba, ze jest to wlasnie duuuzy silnik dwusuwowy z doladowaniem (a wlasciwie wymuszonym przeplukiwaniem).

Z ciekawostek- silniki najmniejsze (np. modelarskie, do niekórych motorowerów itp) jak i silniki największe (np. okrętowe) są silnikami dwusuwowymi. Te pierwsze z uwagi na prostotę konstrukcji, te drugie- z uwagi moc i cechy użytkowe (np. niskie obroty pracy- rzędu 22-100 obr/min- co umożłiwia sprzężenie wału silnika bezpośrednio ze śrubą napędową statku- bez udziału drogiej i ciężkiej przekładni).

oraz równie ważne:
- latwosc rozruchu
- latwosc uzyskania lewych obrotow (biegu wstecznego)
- wieksza moc jednostkowa
--
zbigi i stopka zastepcza

Data: 2013-09-12 09:11:32
Autor: Adam Wysocki
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Tomek <marekjan63@o2.pl> wrote:

 b.. Skok t³oka 2500 mm

To tam siê do cylindra po drabinie wchodzi?

--
Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r.
PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++
http://motogof.tumblr.com/

Data: 2013-09-12 09:16:39
Autor: masti
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Dnia pięknego Thu, 12 Sep 2013 09:11:32 +0000 osobnik zwany Adam Wysocki
napisał:

Tomek <marekjan63@o2.pl> wrote:

 b.. Skok tÅ‚oka 2500 mm

To tam siÄ™ do cylindra po drabinie wchodzi?

po schodach
http://www.wartsila.com/en/engines/low-speed-engines/RT-flex96C



--
BMW R1100GS '94
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2013-09-12 11:02:12
Autor: Adam Wysocki
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
masti <gone@to.hell> wrote:

To tam siê do cylindra po drabinie wchodzi?

po schodach

W sumie dobrze ¿e t³ok nie robi za windê :)

--
Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r.
PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++
http://motogof.tumblr.com/

Data: 2013-09-12 16:23:22
Autor: Tomek
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne

Użytkownik "masti" <gone@to.hell> napisał w wiadomości news:l0s0pn$v2p$3dont-email.me...
Dnia pięknego Thu, 12 Sep 2013 09:11:32 +0000 osobnik zwany Adam Wysocki
napisał:

Tomek <marekjan63@o2.pl> wrote:

 b.. Skok tÅ‚oka 2500 mm

To tam siÄ™ do cylindra po drabinie wchodzi?

po schodach
http://www.wartsila.com/en/engines/low-speed-engines/RT-flex96C

Warto zwrócić uwagę, że to silnik wodzikowy (z tłoczyskiem)
T.

Data: 2013-09-11 11:52:36
Autor: Jacot
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Roman Niewiarowski <newrom@poczta.onet.pl> wrote:

W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze:

Dwusuwy:
1. Wiêksze jednostkowe zu¿ycie paliwa, zw³. w warunkach nieustalonych
2. Mniejsza jest czysto¶æ spalin

Ale mamy XXIw., robi sie wtryski do 2-t.

Byc moze w wikipedii jeszcze o tem nie pisali...


--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://stokrotka.grejt.pl/

Data: 2013-09-24 14:34:49
Autor: maverik
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne

Użytkownik "Tomek" <marekjan63@o2.pl> napisał w wiadomości news:l0nn4f$f83$1portraits.wsisiz.edu.pl...

Dwusuwy:
1. Większe jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych

podobne bądź minimalne większe, załóż jednak że w 2T masz teoretycznie 2 razy wiekszą moc z tej samej pojemności

2. Mniejsza jest czystość spalin

niestety

3. Większe zużycie oleju silnikowego

2 T nie ma oleju silnikowego

4. Większy hałas (trudniejszy do wyeliminowania)

biorąc np MZ która miała swoje osiągi głównie dzięki wydechowi nie wiem o czym piszesz, Rowenta 2000W chodzi głośniej

5. Prostota rozrządu tłokowego daje symetrię w rozrządzie, co nie jest optymalne, a przepustnica obrotowa (jak w silniku P63 w Trabancie) zwiększa hałas

system YPVS Yamahy, RD 350, najprecyzyjniej chodzący silnik jaki miałem, a miałem 20 motocykli

6. Nierównomierne obroty przy małych obciążeniach.

bo? jak wyżej, silnikiem 2 T też da sie sterować

pozdr.

Data: 2013-09-24 15:14:30
Autor: Kuczu
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
W dniu 2013-09-24 14:34, maverik pisze:


3. Większe zużycie oleju silnikowego

2 T nie ma oleju silnikowego


Przykro mi ale ma. Olej silnikowy jest dozowany w paliwie. To ze nie znajduje sie on w misce olejowej nie oznacza ze to nie olej silnikowy.


--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

Data: 2013-09-27 09:08:15
Autor: Tomek
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne

Użytkownik "maverik" <biuro_aerograf@o2.pl> napisał w wiadomości news:524187b7$0$1218$65785112news.neostrada.pl...

Użytkownik "Tomek" <marekjan63@o2.pl> napisał w wiadomości news:l0nn4f$f83$1portraits.wsisiz.edu.pl...

Dwusuwy:
1. Większe jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych

podobne bądź minimalne większe, załóż jednak że w 2T masz teoretycznie 2 razy wiekszą moc z tej samej pojemności

Fakt, tylko w teorii moc jest 2x większa. Nigdy w praktyce (z uwagi na zagadnienia wymiany ładunku). Natomiast w sporcie motocyklowym, zwłaszcza w wyścigach, gdzie parametrem granicznym jest pojemność skokowa stosuje się zaworowe dwusuwy- jednak koszty tych rozwiązań sprawiaja, że w motocyklach użytkowych nie znajdą one praktycznego rozpowszechnienia.


3. Większe zużycie oleju silnikowego

2 T nie ma oleju silnikowego
Już ktoś odpisał.

4. Większy hałas (trudniejszy do wyeliminowania)

biorąc np MZ która miała swoje osiągi głównie dzięki wydechowi nie wiem o czym piszesz, Rowenta 2000W chodzi głośniej

W rozrządzie tłokowym (mówimy o motocyklach UŻYTKOWYCH) rosnący przekrój okna wydechowego w połączeniu ze zmianami ciśnienia nad tłokiem sprawia, że hałas jest trudniejszy do wyeliminowania, niż w czterosuwie.


5. Prostota rozrządu tłokowego daje symetrię w rozrządzie, co nie jest optymalne, a przepustnica obrotowa (jak w silniku P63 w Trabancie) zwiększa hałas

system YPVS Yamahy, RD 350, najprecyzyjniej chodzący silnik jaki miałem, a miałem 20 motocykli
Patrz pkt. 1

Dwusuwy mają jeszcze jedną zaletę- wyrównoważenie sił drugiego rzędu.
Silniki czerosuwowe są wyrównoważone, gdy w rzedzie jest 6 wykorbień (zatem silnik 8 cyl. widlasty nie będzie w pełni wyrównoważony)- w dwusuwach tego problemu nie ma gdyż bezwładność tłoka biegnącego do góry kompensuje rosnące ciśnienie sprężania ładunku. Stąd polskie silniki wodzikowe (okrętowe) z rodziny D55 miały 7 lub 9 cylindrów - takie rozwiązania w czterosuwach nie są stosowane.

T.

2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona