Data: 2013-09-10 20:07:01 | |
Autor: Tomek | |
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | |
Użytkownik "p47" <karolakowie1@wp.pl> napisał w wiadomości news:522db8ff$0$1452$65785112news.neostrada.pl... Jaka jest przyczyna, że zdecydowana większość produkowanych obecnie najmniejszych silników do jednośladów (tj. takie o poj.ok 50ccm) to 4-suwy, mimo, ze 2-takty konstrukcyjnie są prostsze, osiągi maja lepsze, w wykonaniu powinny być tańsze a ich być może nieco większe koszty eksploatacji (choć niekoniecznie,- bo odpada konieczność regulacji zaworów) MZ to nie argument? Dwusuwy: 1. Większe jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych 2. Mniejsza jest czystość spalin 3. Większe zużycie oleju silnikowego 4. Większy hałas (trudniejszy do wyeliminowania) 5. Prostota rozrządu tłokowego daje symetrię w rozrządzie, co nie jest optymalne, a przepustnica obrotowa (jak w silniku P63 w Trabancie) zwiększa hałas 6. Nierównomierne obroty przy małych obciążeniach. To podstawowe różnice. T. |
|
Data: 2013-09-11 07:20:10 | |
Autor: Roman Niewiarowski | |
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | |
W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze:
Dwusuwy: Ale mamy XXIw., robi sie wtryski do 2-t. pozdr newrom -- Cos Jesus he knows me And he knows I'm right -- - news://freenews.netfront.net/ - complaints: news@netfront.net -- - |
|
Data: 2013-09-11 07:49:52 | |
Autor: Tomek | |
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | |
Użytkownik "Roman Niewiarowski" <newrom@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:l0ouia$83n$1adenine.netfront.net... W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze: Niezależnie od systemu zasilania przepłukanie i napełnienie w jednym suwie sprawiają, że nie da się uzyskać tak przewidywalnych warunków do wymiany ładunku, jak w silnikach czterosuwowych. Zawsze będzie to generować mniejszą czystość spalin. Byly projekty silników np. Orbital, gdzie były pompy ładujące, smarowanie pod ciśnieniem jak w czterosuwie- nie wyszło to za fazę projektów- przy podobnym zaawansowaniu konstrukcji łatwiej wykonać silnik czterosuwowy. Z ciekawostek- silniki najmniejsze (np. modelarskie, do niekórych motorowerów itp) jak i silniki największe (np. okrętowe) są silnikami dwusuwowymi. Te pierwsze z uwagi na prostotę konstrukcji, te drugie- z uwagi moc i cechy użytkowe (np. niskie obroty pracy- rzędu 22-100 obr/min- co umożłiwia sprzężenie wału silnika bezpośrednio ze śrubą napędową statku- bez udziału drogiej i ciężkiej przekładni). Np. Silnik Wärtsilä-Sulzer RTA96-C o mocy ponad 100.000 KM. a.. Średnica cylindra 960 mm b.. Skok tłoka 2500 mm c.. pojemność skokowa jednego cylindra 1820 dm³ d.. zakres obrotów użytkowych 22-105 obr/min e.. Pe 19,6 atm https://en.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4rtsil%C3%A4-Sulzer_RTA96-C T. |
|
Data: 2013-09-11 17:46:44 | |
Autor: zbigi | |
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | |
Tomek napisał(a):
Użytkownik "Roman Niewiarowski" <newrom@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:l0ouia$83n$1adenine.netfront.net... Chyba, ze jest to wlasnie duuuzy silnik dwusuwowy z doladowaniem (a wlasciwie wymuszonym przeplukiwaniem). Z ciekawostek- silniki najmniejsze (np. modelarskie, do niekórych motorowerów itp) jak i silniki największe (np. okrętowe) są silnikami dwusuwowymi. Te pierwsze z uwagi na prostotę konstrukcji, te drugie- z uwagi moc i cechy użytkowe (np. niskie obroty pracy- rzędu 22-100 obr/min- co umożłiwia sprzężenie wału silnika bezpośrednio ze śrubą napędową statku- bez udziału drogiej i ciężkiej przekładni). oraz równie ważne: - latwosc rozruchu - latwosc uzyskania lewych obrotow (biegu wstecznego) - wieksza moc jednostkowa -- zbigi i stopka zastepcza |
|
Data: 2013-09-12 09:11:32 | |
Autor: Adam Wysocki | |
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | |
Tomek <marekjan63@o2.pl> wrote:
b.. Skok t³oka 2500 mm To tam siê do cylindra po drabinie wchodzi? -- Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++ http://motogof.tumblr.com/ |
|
Data: 2013-09-12 09:16:39 | |
Autor: masti | |
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | |
Dnia pięknego Thu, 12 Sep 2013 09:11:32 +0000 osobnik zwany Adam Wysocki
napisał: Tomek <marekjan63@o2.pl> wrote: po schodach http://www.wartsila.com/en/engines/low-speed-engines/RT-flex96C -- BMW R1100GS '94 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2013-09-12 11:02:12 | |
Autor: Adam Wysocki | |
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | |
masti <gone@to.hell> wrote:
To tam siê do cylindra po drabinie wchodzi? W sumie dobrze ¿e t³ok nie robi za windê :) -- Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++ http://motogof.tumblr.com/ |
|
Data: 2013-09-12 16:23:22 | |
Autor: Tomek | |
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | |
Użytkownik "masti" <gone@to.hell> napisał w wiadomości news:l0s0pn$v2p$3dont-email.me... Dnia pięknego Thu, 12 Sep 2013 09:11:32 +0000 osobnik zwany Adam Wysocki Warto zwrócić uwagę, że to silnik wodzikowy (z tłoczyskiem) T. |
|
Data: 2013-09-11 11:52:36 | |
Autor: Jacot | |
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | |
Roman Niewiarowski <newrom@poczta.onet.pl> wrote:
W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze: Byc moze w wikipedii jeszcze o tem nie pisali... -- Pozdrowionka Jacot M10 http://www.junak.riders.pl/ http://stokrotka.grejt.pl/ |
|
Data: 2013-09-24 14:34:49 | |
Autor: maverik | |
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | |
Użytkownik "Tomek" <marekjan63@o2.pl> napisał w wiadomości news:l0nn4f$f83$1portraits.wsisiz.edu.pl... Dwusuwy: podobne bądź minimalne większe, załóż jednak że w 2T masz teoretycznie 2 razy wiekszą moc z tej samej pojemności 2. Mniejsza jest czystość spalin niestety 3. Większe zużycie oleju silnikowego 2 T nie ma oleju silnikowego 4. Większy hałas (trudniejszy do wyeliminowania) biorąc np MZ która miała swoje osiągi głównie dzięki wydechowi nie wiem o czym piszesz, Rowenta 2000W chodzi głośniej 5. Prostota rozrządu tłokowego daje symetrię w rozrządzie, co nie jest optymalne, a przepustnica obrotowa (jak w silniku P63 w Trabancie) zwiększa hałas system YPVS Yamahy, RD 350, najprecyzyjniej chodzący silnik jaki miałem, a miałem 20 motocykli 6. Nierównomierne obroty przy małych obciążeniach. bo? jak wyżej, silnikiem 2 T też da sie sterować pozdr. |
|
Data: 2013-09-24 15:14:30 | |
Autor: Kuczu | |
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | |
W dniu 2013-09-24 14:34, maverik pisze:
Przykro mi ale ma. Olej silnikowy jest dozowany w paliwie. To ze nie znajduje sie on w misce olejowej nie oznacza ze to nie olej silnikowy. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X |
|
Data: 2013-09-27 09:08:15 | |
Autor: Tomek | |
2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | |
Użytkownik "maverik" <biuro_aerograf@o2.pl> napisał w wiadomości news:524187b7$0$1218$65785112news.neostrada.pl...
Fakt, tylko w teorii moc jest 2x większa. Nigdy w praktyce (z uwagi na zagadnienia wymiany ładunku). Natomiast w sporcie motocyklowym, zwłaszcza w wyścigach, gdzie parametrem granicznym jest pojemność skokowa stosuje się zaworowe dwusuwy- jednak koszty tych rozwiązań sprawiaja, że w motocyklach użytkowych nie znajdą one praktycznego rozpowszechnienia. Już ktoś odpisał.3. Większe zużycie oleju silnikowego 4. Większy hałas (trudniejszy do wyeliminowania) W rozrządzie tłokowym (mówimy o motocyklach UŻYTKOWYCH) rosnący przekrój okna wydechowego w połączeniu ze zmianami ciśnienia nad tłokiem sprawia, że hałas jest trudniejszy do wyeliminowania, niż w czterosuwie. Patrz pkt. 1 Dwusuwy mają jeszcze jedną zaletę- wyrównoważenie sił drugiego rzędu. Silniki czerosuwowe są wyrównoważone, gdy w rzedzie jest 6 wykorbień (zatem silnik 8 cyl. widlasty nie będzie w pełni wyrównoważony)- w dwusuwach tego problemu nie ma gdyż bezwładność tłoka biegnącego do góry kompensuje rosnące ciśnienie sprężania ładunku. Stąd polskie silniki wodzikowe (okrętowe) z rodziny D55 miały 7 lub 9 cylindrów - takie rozwiązania w czterosuwach nie są stosowane. T. |