2 terabajty za niewiele ponad 200zl

Data: 2011-09-27 09:25:08
Autor: Pszemol
2 terabajty za niewiele ponad 200zl
Co to sie porobiło na tym świecie - szukam sobie dysku twardego
do wmontowania do peceta nagrywającego telewizję HDTV i widzę
ceny szokujące mnie bo dawno na ceny dysków nie zaglądałem:
http://www.portatech.com/catalog/viewitem.asp?id=41116&r=p
Samsung 2TB New w/ 3yr Wnty - Spinpoint HD204UI za $78 USD.

Czy taki rozmiar partycji w ogóle obsłuży Windows XP 32-bit SP3?
Coś mi świta w głowie że był jakiś limit w XP do 137GB czy coś?

Data: 2011-09-27 16:57:18
Autor: Rafał

Pszemol wrote:

Czy taki rozmiar partycji w ogóle obsłuży Windows XP 32-bit SP3?
Coś mi świta w głowie że był jakiś limit w XP do 137GB czy coś?

obsłuży...
ale XP na tym dysku zachowuje się dość dziwnie - mianowicie podczas
uruchamiania na dole pojawia się pasek stanu. Na dyskach poniżej 2T
paska nie ma. A tak wogóle jest OK.
Dysk pracuje nawet w archaicznej kieszeni pod USB.

Coś mi świta w głowie że był jakiś limit w XP do 137GB czy coś?

to na Win98 i coś mi się w głowie kołacze, że jest to ograniczenie FAT32

R.

Data: 2011-09-27 16:57:20
Autor: Latet
2 terabajty za niewiele ponad 200zl
Samsung 2TB New w/ 3yr Wnty - Spinpoint HD204UI za $78 USD.
Czy taki rozmiar partycji w ogóle obsłuży Windows XP 32-bit SP3?

Bez problemu.
Pamiętaj tylko, że ten dysk to "Advanced Format Drive" (sektory 4KB), czyli nie należy zakładać na takim dysku partycji pod WinXP, bo troszkę pogorszy to wydajność (zapisu, bez wpływu na odczyt).

latet

Data: 2011-09-27 10:10:56
Autor: Pszemol
"Latet" <latet@latet.pl> wrote in message news:j5so8i$i6$1inews.gazeta.pl...
[...]

Nic mi o tym nie wiadomo - szukam właśnie na witrynie Samsunga
datasheeta do tego dysku i dziwnie nie mogę nic znaleźć takiego jak
dla konkurencji Westerna Digitala... notabene 2TB z serii czarnej WD
kosztuje dwa razy tyle co ten Samsung...

Wkładam go do peceta co ma zapisywać na żywo telewizję HD
z cyfrowego tunera w postaci karty na PCI-E x1. Interesuje mnie
maksymalna pojemność dysku przy wydajności niezbędnej dla
takiej pracy ale sądzę że nada się do tego celu nawet
najpowolniejszy dziś produkowany dysk 5400rpm...

O Advanced Format Drive nie słyszałem - będę musiał doczytać ;-)

Data: 2011-09-27 17:23:30
Autor: Latet
[...]

Skoro do takiego zapisu video nie jest potrzebna duża wydajność, to raczej nie musisz sobie zawracać głowy prawidłowym założeniem partycji. Wydajność zapisu sekwencyjnego w przypadku partycji źle założonej spada bardzo nieznacznie.

latet

Data: 2011-09-27 16:59:46
Autor: Rafał

Latet wrote:

> [...]

należy zakładać na takim dysku partycji pod WinXP, bo troszkę pogorszy to
wydajność (zapisu, bez wpływu na odczyt).

ja założyłem partycje NTFS pod PartitionMagic
czy to znaczy, że zrobiłem błąd?

Data: 2011-09-27 17:07:58
Autor: Latet
2 terabajty za niewiele ponad 200zl
ja założyłem partycje NTFS pod PartitionMagic
czy to znaczy, że zrobiłem błąd?

Nie wiem, ale bardzo łatwo to sprawdzić. Najprościej programem "AS SSD Benchmark":
http://pliki.onet.pl/plik2122_AS.SSD.Benchmark.1.6.4237.30508.html
Pod linkiem jest też screen i tam widać taki czerwony napis "8032 K - BAD". Czyli źle. Jeśli natomiast partycja jest poprawnie założona, to będzie tam zielony napis "xxxxx OK". Linię wyżej z kolei jest napis, który daje info o tym, czy właczony jekst tryb AHCI.

latet

Data: 2011-09-27 17:15:17
Autor: Rafał

Latet wrote:

> [...]

zielony napis "xxxxx OK". Linię wyżej z kolei jest napis, który daje info o tym,

u mnie jest  :
Si3531 - OK
31 K - BAD

znaczy coś nie tak?

Data: 2011-09-27 17:20:27
Autor: Latet
2 terabajty za niewiele ponad 200zl
u mnie jest  :
Si3531 - OK
31 K - BAD
znaczy coś nie tak?

Zgadza się. "31 K - BAD" - czyli partycja założona w taki sam sposób, jak robi to WinXP.
Powinno być "1024 K - OK".

latet

Data: 2011-09-27 17:25:35
Autor: Rafał

Latet wrote:

> [...]
> znaczy coś nie tak?

Zgadza się. "31 K - BAD" - czyli partycja założona w taki sam sposób, jak robi

Przypomniało mi się. Gdy ten surowy dysk założyłem pod Win7
to podczas inicjacji dysku o coś mnie pytał.

O MBR czy… i to już zapomniałem ;)

Jako się nie wiedziałem co odpowiedzieć partycje założyłem PartitionMagicem.
A jak należy poprawnie założyć tą partycje?

Data: 2011-09-27 17:37:31
Autor: Latet
[...]

Jak założysz po prostu normalnie zwykłą partycję pod Win7 (lub instalatorem Win7) to będzie OK.

Możesz też to zrobić przy pomocy BootIT NG (o ile włączysz w nim opcję "2048 Aligment") lub innego tego typu narzędzia uruchamianego z bootowalnej płyty CD. Pewnie Partition Magic też ma taką opcję, tylko jej nie włączyłeś.

latet

Data: 2011-09-27 17:40:16
Autor: Rafał

Latet wrote:

> [...]
> A jak należy poprawnie założyć tą partycje?

Jak założysz po prostu normalnie zwykłą partycję pod Win7 (lub instalatorem

problem w tym, że Win7 zadawał mi pytania, na które nie umiałem odpowiedzić :)
coś z tym MBR...

Data: 2011-09-27 18:20:02
Autor: Latet
[...]

Nie kojarzę co to za pytanie. Kilkanaście razy zakładałem partycje z poziomu Win7 i nie przypominam sobie żadnego takiego pytania. Czy na pewno wybrałeś normalną partycję (tzn. "wolumin prosty")? A może próbowałeś założyć "wolumin łaczony" lub "rozproszony" (czy jakoś tak)?

latet

Data: 2011-09-27 18:59:56
Autor: Rafał
Latet wrote:

> [...]

normalną partycję (tzn. "wolumin prosty")? A może próbowałeś założyć "wolumin
łaczony" lub "rozproszony" (czy jakoś tak)?

załozyłem surowy dysk i zaraz po %SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s
poproszono mnie o wybór - MBR czy XXX
niestety dysk zapchałem danymi wiec operacja jest nie do powtórzenia.

Data: 2011-09-27 22:35:27
Autor: Adam
W dniu 2011-09-27 18:59, Rafał pisze:
Latet wrote:

[...]

Pod linuksem tego typu pytanie miałoby sens: czy grub-a kłaść na MBR czy na partycji startowej.
Może Win7 już umie sektor rozruchowy położyć na partycji?

--
Pozdrawiam.

Adam.

Data: 2011-09-28 00:03:21
Autor: Michal Kawecki

Latet wrote:

[...]

Coś mi się wydaje, że Grub położony na partycji też korzysta z MBR.
Umieszcza tam mały kawałek swojego kodu, niezbędny do załadowania reszty
z partycji. Czyli zachowuje się dokładnie tak samo, jak ntloader w
połączeniu z master boot code.
--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/

Data: 2011-09-28 23:39:48
Autor: Michal
[...]

Win7 64bit (i tylko ten, 32bit nie obsługuje AFAIK partycji >2TB) pyta przy dyskach >2 TB czy ma być założona klasyczna tablica partycji MBR czy GUID:
http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

GUID może być założona nawet na komputerach z klasycznym BIOSem, nie tylko UEFI, ale wtedy taki dysk nie jest bootowalny. Dodatkowo wiele programów narzędziowych wykrzacza się dziś na partycjach GUID - nie obsługują ich. Z kolei przy partycji MBR dysk jest bootowalny, ale marnuje się wszystko > 2TB (z powodu ograniczenia adresowania w zapisie tablicy partycji MBR). Jak masz jeden dysk >2TB, to praktycznie nie ma wyjścia - albo dla komputera z UEFI (lub SSD jako HDD bootowalny) zakłada się tablicę partycji w notacji GUID, albo tracisz pojemność
>2 TB, ale przynajmniej przy jednym takim dysku jesteś w stanie wystartować z niego system.
U siebie mam z kolei 3x 1 TB Samsungi HD103SJ w RAID0 (dość szybkie skubańce przy zapisie/odczycie sekwencyjnym) - wtedy warto ustawić cześć macierzy na RAID0 z przydzieleniem dla niej max 2048 GB by dało się bez problemu założyć tablicę partycji MBR, a resztę (najlepiej na początku dysku) w RAID0 lub RAID1 czy 5 na system i tam założyć 64-128 GB partycję systemową - powinno być szybko i unika się problemów z większością dzisiejszego softu narzędziowego nie obsługującego dysków
z tablicą partycji GUID w systemach 64-bit.

--
/MB

Data: 2011-09-29 21:32:13
Autor: zlotowinfo
Użytkownik "Michal" <usenet@invalid.pl> napisał w wiadomości news:j60479$gqh$1mx1.internetia.pl...
> [...]
>2 TB, ale przynajmniej przy jednym takim dysku jesteś w stanie

ostatnio za dużo z dyskami się nie bawiłem
kiedyś często wystarczało że dysk jest widziany przez bios
a windows już dalej wiedział co z dyskiem robić
byle tylko system wystartował i reszta pojemności była już potem widziana

tak miał moj brat dysk 160 ale ograniczał go bios do 120gb
ale w windowsie już normalnie założyłem partycję na brakujących 40GB

jak to się ma do tych dysków 2TB?
czy to znaczy że nieświadomie wykorzystywałem UEFI?

http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator/

Data: 2011-09-30 01:20:35
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Thu, 29 Sep 2011 21:32:13 +0200, zlotowinfo napisał(a):

[...]

Nie zawsze. :) Swego czasu, lat ładnych „kilka” wstecz, jeszcze w czasach,
gdy katowałem PII 350 miałem płytę, która nie wykrywała normalnie dysku o
pojemności 40GB. Jedynym ratunkiem było pozostawienie jako systemowego
napędu starszego dysku 8GB (normalnie wykrywanego przez BIOS płyty),
wyłączenie wykrywania napędu na kanale, do którego był podpięty 40GB napęd i
pozostawienie tego tematu systemowi. Gdybym miał tylko ów 40GB napęd, byłoby
mniej wesoło - zworkami ograniczanie pojemności do 32GB, którą BIOS już
normalnie widział. Przy tych pojemnościach i ówczesnych cenach, podarowania
sobie 20% pojemności dysku, to bym chyba nie zdzierżył. :)

tak miał moj brat dysk 160 ale ograniczał go bios do 120gb
ale w windowsie już normalnie założyłem partycję na brakujących 40GB

A nie do 132 czy 148GB? :)

jak to się ma do tych dysków 2TB?
czy to znaczy że nieświadomie wykorzystywałem UEFI?

Masz takowy na płycie (w sensie BIOS UEFI)? Masz dysk o pojemności ponad
2TB, na którym założyłeś partycje tak, że dysk jest nie tylko widziany dla
systemu jako przechowalnik danych, ale można ustawić go i (po instalacji
systemu na nim) uczynić go dyskiem startowym?

[ Lord Marshal: Irgun. One of my best. Richard B. Riddick: If you say so.  ]
[                                            ("The Chronicles of Riddick") ]

Data: 2011-09-27 18:04:04
Autor: Tomasz Jasiński
2 terabajty za niewiele ponad 200zl
Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 27 Sep 2011 17:25:35 +0200  doszła do mnie wiadomość  <4E81EAEF.3A82AC57@gazeta.pl>  od Rafał <bezspamuXXX@gazeta.pl>  :

Latet wrote:

> [...]

Jako się nie wiedziałem co odpowiedzieć partycje założyłem PartitionMagicem.
A jak należy poprawnie założyć tą partycje?

Dla dysków twardych o wielkości sektora fizycznego 4KiB numer
pierwszego sektora logicznego partycji(liczymy 512B/sektor) musi być
podzielny przez 8, czyli np 64(XP domyślniie zakłada od sektora 63),
nie musimy jechać z tym początkiem na LBA 1024, bo nie ma sensu.
Dla dysków SSD sprawa jest nieco bardziej skomplikowana:
http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=107126

Data: 2011-09-27 18:25:56
Autor: Latet
[...]

Święta prawda.

nie musimy jechać z tym początkiem na LBA 1024, bo nie ma sensu.

Nie LBA 1024, tylko LBA 2048 (czyli 1024 KB). Teoretycznie nie ma sensu odsuwać pierwszej partycji aż tak daleko, ale jest to domyślna metoda stosowana przez Win7. Zresztą, daj spokój, kto by się na dysku 2TB przejmował "stratą" niecałego 1 MB?

Dla dysków SSD sprawa jest nieco bardziej skomplikowana:

Nie jest skomplikowana. Aligment od LBA 2048 wystarcza spokojnie z dużym zapasem dla obecnie istniejących dysków SSD.

latet

Data: 2011-09-27 20:51:26
Autor: Tomasz Jasiński
2 terabajty za niewiele ponad 200zl
Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 27 Sep 2011 18:25:56 +0200  doszła do mnie wiadomość  <j5steo$gsl$1@inews.gazeta.pl>  od "Latet" <latet@latet.pl>  :

[...]

No co ty, nie wolno tak marnować miejsca, na megabajcie to swobodnie
pornola upchniesz:
http://fun.drno.de/ascii/pr0n.html
:)
--
Najjaśniejsza światłość wiekuista tylko u nas.
Gwarantowana łaska - bezpośrednie połączenie z niebem.

Data: 2011-09-27 20:53:54
Autor: qwerty
Użytkownik "Latet"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j5spjv$4fm$1@inews.gazeta.pl...
Zgadza się. "31 K - BAD" - czyli partycja założona w taki sam sposób, jak robi to WinXP.
Powinno być "1024 K - OK".

Win 7 też tak potrafi założyć partycję (31 K - BAD). Mam partycję 29,5 MiB na boot, a druga partycja to system (jak rozmiar jednostki alokacji jest > 4 KiB to system się nie odpali bez tej "sztuczki").

Data: 2011-09-27 22:36:41
Autor: Latet
[...]

Nie bardzo rozumiem.

latet

Data: 2011-09-28 09:25:47
Autor: qwerty
2 terabajty za niewiele ponad 200zl
Użytkownik "Latet"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j5tc4s$gov$1@inews.gazeta.pl...
Nie bardzo rozumiem.

Dzieliłem dysk na partycję i 1 (startową) ustawił na "31 K".

Data: 2011-09-27 20:42:35
Autor: qwerty
Użytkownik "Latet"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j5sosj$276$1@inews.gazeta.pl...
[...]

Ten program jest całkowicie niedopracowany. Nie widzi partycji truecrypt. :[

Data: 2011-09-27 20:47:45
Autor: Latet
[...]

Fakt, nie widzi, ale nie nazwałbym go z tego powodu całkowicie niedopracowanym.
Zresztą to raczej chyba wina TC, że wirtualne partycje nie w 100% udają fizyczne.

Aligment partycji TC można sprawdzić inną metodą, np. poleceniem:
wmic partition get BlockSize, StartingOffset, Name, Index

latet

Data: 2011-09-28 00:03:20
Autor: Michal Kawecki
Dnia Tue, 27 Sep 2011 20:42:35 +0200, qwerty napisał(a):

[...]

Bo to nie jest partycja, tylko emulacja partycji dokonywana przez
sterownik.

Data: 2011-09-27 20:48:43
Autor: Seba_Fan

Użytkownik "Latet" <latet@latet.pl> napisał w wiadomości news:j5so8i$i6$1inews.gazeta.pl...
[...]

ja uzywam jest OK, tyle ze wolno dziala, mi nie przeszkadza

Data: 2011-09-27 19:17:16
Autor: zlotowinfo
[OT ]2 terabajty za niewiele ponad 200zl
caviar black 1tb win7

AS SSD Benchmark 1.6.4237.30508
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Name: WDC WD1002FAEX-00Z3A0 ATA Device
Firmware: 05.01D05
Controller: intelide
Offset: 1024 K - OK
Size: 931,51 GB
Date: 27-09-2011 19:15:55
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Sequential:
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Read: 126,93 MB/s
Write: 126,53 MB/s
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
4K:
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Read: 0,59 MB/s
Write: 0,86 MB/s
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
4K-64Threads:
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Read: 0,67 MB/s
Write: 0,87 MB/s
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Access Times:
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Read: 13,164 ms
Write: 4,452 ms
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Score:
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Read: 14
Write: 14
Total: 36
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator/

Data: 2011-09-27 19:59:58
Autor: Latet
[OT ]2 terabajty za niewiele ponad 200zl
caviar black 1tb win7
AS SSD Benchmark 1.6.4237.30508

Jak sobie włączysz tryb AHCI to w tym teście poprawi się to:

4K-64Threads:
Read: 0,67 MB/s

Powinno się zwiększyć do ok. 1,0-1,2 MB/s.

Pozostałe wyniki będą bez zmian.
Sprawdź i powiedz czy mam rację ;-)

latet

Data: 2011-09-28 13:08:50
Autor: zlotowinfo
[OT ]2 terabajty za niewiele ponad 200zl
Użytkownik "Latet" <latet@latet.pl> napisał w wiadomości news:j5t2v1$e5q$1inews.gazeta.pl...
caviar black 1tb win7
AS SSD Benchmark 1.6.4237.30508

Jak sobie włączysz tryb AHCI to w tym teście poprawi się to:

nie mam takiej opcji, w biosie
MSI P31 Neo (MS-7392)

http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator/

Data: 2011-09-28 06:18:56
Autor: Jacek
Dnia Tue, 27 Sep 2011 09:25:08 -0500, Pszemol napisał(a):

[...]

Poczekaj do listopada:)

http://kopalniawiedzy.pl/Seagate-dysk-twardy-13967.html

2 terabajty za niewiele ponad 200zl