254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi

Data: 2019-10-07 20:40:58
Autor: u2
254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi
znowu te hulajnogo elektryczne, czy to siê nigdy ju¿ nie skoñczy ?:)

https://www.stefczyk.info/2019/10/07/setki-niemcow-stracilo-prawa-jazdy-przez-elektryczne-hulajnogi/

Niemiecka policja poinformowa³a, ¿e 254 Niemców straci³o prawa jazdy. Wszystko przez to, ¿e je¼dzili elektrycznymi hulajnogami podczas Oktoberfest.

Wczoraj w Monachium zakoñczy³y siê tradycyjne do¿ynki piwne Oktoberfest. Ta niezwykle popularna impreza jest uznawana za najwiêkszy festyn ludowy na ¶wiecie.

W tym roku niemiecka policja postanowi³a przeprowadziæ akcjê wymierzon± w osoby, które pod wp³ywem wypitego na Oktoberfest piwa je¼dzi³y popularnymi tak¿e w Polsce elektrycznymi hulajnogami. Takie pojazdy zosta³y zalegalizowane w Niemczech dopiero w czerwcu. Rz±d w Berlinie uzna³ je jednak za pojazdy zmotoryzowane - a to oznacza, ¿e je¿d¿enie nimi pod wp³ywem alkoholu jest przestêpstwem i wi±¿e siê z takimi samymi karami jak je¿d¿enie po pijanemu samochodem.

Wielu Niemców przekona³o siê o tym bole¶nie na w³asnej skórze. Wed³ug o¶wiadczenia niemieckiej policji zatrzymano bowiem a¿ 414 uczestników festiwalu piwa je¿d¿±cych na hulajnogach pod wp³ywem alkoholu. 254 z nich odebrano prawa jazdy. W 32 przypadkach patrole policji interweniowa³y zanim pijani imprezowicze dali radê rozpocz±æ jazdê. Policjanci podkre¶laj±,¿e wiêkszo¶æ z zatrzymanych nie mia³a ¶wiadomo¶ci, ¿e w ogóle ³ami± prawo.

Zatrzymania pijanych kierowców hulajnóg nie by³y jedynym sposobem na walkê z t± plag± jaki zastosowa³a niemiecka policja. Policjanci przekonali równie¿ firmy, które je obs³uguj± w Monachium, ¿eby wy³±czy³y mo¿liwo¶æ wylogowania siê z aplikacji na terenie samego festynu po tym, gdy pijani imprezowicze masowo zostawiali je tu¿ przy stoiskach z piwem.

¬ród³o: BBC Autor: WM

Data: 2019-10-07 12:40:57
Autor: rowerex
254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi
W dniu poniedzia³ek, 7 pa¼dziernika 2019 20:41:00 UTC+2 u¿ytkownik u2 napisa³:
znowu te hulajnogo elektryczne, czy to siê nigdy ju¿ nie skoñczy ?:)

Odruch Paw³owa - mówisz "hulajnoga", my¶lisz "elektryczna" - czy rodzaj i istnienie dodatkowego napêdu ma tu jakiekolwiek znaczenie?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-10-07 13:13:17
Autor: WS
On Monday, October 7, 2019 at 9:40:59 PM UTC+2, row...@op.pl wrote:

Odruch Paw³owa - mówisz "hulajnoga", my¶lisz "elektryczna" - czy rodzaj i istnienie dodatkowego napêdu ma tu jakiekolwiek znaczenie?

raczej ma, jesli ma silnik, to pojazd silnikowy ;)

w cywilizowanych krajach z imprezy na rowerze mozna wracac ... ;) to prawie jak pieszo, czy na rolkach...
a jak samo jedzie, ~25km/h to juz sprawa sie troche komplikuje...

Data: 2019-10-07 13:46:02
Autor: rowerex
254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi
W dniu poniedzia³ek, 7 pa¼dziernika 2019 22:13:18 UTC+2 u¿ytkownik WS napisa³:
> [...]

a jak samo jedzie, ~25km/h to juz sprawa sie troche komplikuje...

No ale hulajnoga elektryczna chyba nie uniemo¿liwia stosowania tradycyjnego napêdu no¿nego? Np. silnik mo¿e w ogóle nie dzia³aæ z powodu padniêtej baterii - lub silnika mo¿e w ogóle nie byæ (ot, kto¶ z³o¶liwie podrzuci³ "atrapy", czyli hulajnogi bez silników do z³udzenia przypominaj±ce hulajnogi elektryczne) - chyba, ¿e jednak nie da siê jechaæ bez silnika, ale to by³oby bez sensu...
 A mo¿e policjanci na radar ³apali? ;-) Albo jednak fakt istnienia dodatkowego napêdu znaczenia nie ma.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-10-07 23:49:05
Autor: WS
On Monday, October 7, 2019 at 10:46:06 PM UTC+2, row...@op.pl wrote:

[...]

Nie, jesli to juz jest zakwalifikowane jak pojazd to po pijaku nijak jezdzic nie wolno, tak jak np. samochodem z gorki (bez odpalenia silnika) tez nie przejdzie.
Uszkodzony silnik to oznacza tylko uszkodzony pojazd...
Chyba, ze jest jakis wyjatek w prawie typu prowadzacy (w sesie pchajacy ;) ) rower/motocykl to pieszy...

Data: 2019-10-08 10:20:19
Autor: J.F.
254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi
U¿ytkownik "WS"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:37a13f0b-4b4b-4ca6-ab10-e023bff8d3c3@googlegroups.com...
[...]

18) pieszy - osobê znajduj±c± siê poza pojazdem na drodze i niewykonuj±c± na niej robót lub czynno¶ci przewidzianych odrêbnymi przepisami;
  za pieszego uwa¿a siê równie¿ osobê prowadz±c±, ci±gn±c± lub pchaj±c± rower, motorower, motocykl,
  wózek dzieciêcy, podrêczny lub inwalidzki, osobê poruszaj±c± siê w wózku inwalidzkim, a tak¿e osobê w wieku do 10 lat kieruj±c± rowerem pod opiek± osoby doros³ej;

I o ile swietnie pasuje do zwyklej hulajnogi po poziomej drodze,
to e-hulajnogi tam wprost nie wymieniono, chyba, ze traktowac j± jako motorower.

Wiec powiedzmy ze pchac elektryczna, odpychajac sie jedna droga od podloza mozna, tylko jak wykazac, ze sie silnika nie uzywalo - bo policjanci widzieli oczywiscie swoje :-)

Co prawda takie zelektronizowane moga miec jakis monitor poboru mocy ....

J.

Data: 2019-10-08 14:16:11
Autor: WS
On Tuesday, October 8, 2019 at 10:23:06 AM UTC+2, J.F. wrote:

[...]

ale rozmawiamy o D, i hgw jak to tam zapisali w przepisach ;)
u nas jeszcze teo nie ma...

ale troche analogicznie: sa takie zabytkowe motorowery z pedalami, jesli kierowca nie odpali w tym silnika tylko bedzie pedalowal, to jadac po pijaku podpada pod przepis dla rowerow? lub odpychajac sie moze udawac, ze jedzie na hulajnodze? ;) chociaz w formalnie motorower to nie pojazd silnikowy...

Data: 2019-10-09 14:05:04
Autor: J.F.
254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi
U¿ytkownik "WS"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:1444f4ff-ff2e-4eb6-9e29-efa98a6097e8@googlegroups.com...
[...]

Podejrzewam, ze w miare sensownie napisanych, a oni po prostu jechali na napedzie elekrycznym.

u nas jeszcze teo nie ma...

IMO - na obecnych przepisach taka hulajnoga to motorower, i tu sie duzo przepisow narusza.
Ubezpieczenie OC, kask,

ale troche analogicznie: sa takie zabytkowe motorowery z pedalami,

Sa ? Chyba juz dawno wyginely :-)
Nowsze nie maja - to widac glupi pomysl byl :-)

jesli kierowca nie odpali w tym silnika tylko bedzie pedalowal, to jadac po pijaku podpada pod przepis dla rowerow?

literalnie patrzac - mam pewne watpliwosci.

§ 1. Kto, znajduj±c siê w stanie nietrze¼wo¶ci lub pod wp³ywem ¶rodka odurzaj±cego,
prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu l±dowym, wodnym lub powietrznym,

No i domysl sie, co p/osel mial na mysli ...
Pojazd mechaniczny, czy nie, ma znaczenie ze akurat na pedalach, czy nie ...

lub odpychajac sie moze udawac, ze jedzie na hulajnodze? ;)

pchac moze - wtedy jest pieszym, wyraznie napisane :-)
Gorzej jak z³api± z górki :-)

chociaz w formalnie motorower to nie pojazd silnikowy...

Jest to jakis argument ..

J.

Data: 2019-10-09 12:16:01
Autor: WS
On Wednesday, October 9, 2019 at 2:07:55 PM UTC+2, J.F. wrote:

IMO - na obecnych przepisach taka hulajnoga to motorower, i tu sie duzo przepisow narusza.
Ubezpieczenie OC, kask,

hm... raczej nie, to jest "zabawka" i uzywajac jej jest sie pieszym, nalezy jezdzic po chodnikach itp...
gdyby uznac toto za motorower, to bedzie ciekawie, np. za brak OC UFG moglby naliczyc wlascicielowi kare 700PLN od sztuki, co moze zlikwidowac biznes typu e-hulajnogi na minuty ;)
no i dalej uwazam, ze nie da sie tego zarejestrowac jako motorower (chocby brak homologacji), czyli zakaz jazdy po drogach publicznych...

Data: 2019-10-10 14:24:06
Autor: J.F.
254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi
U¿ytkownik "WS"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:dadf9988-eaf7-43b6-a0c7-8cf9a9472dfb@googlegroups.com...
[...]

Nie ma w PoRD "zabawki".

gdyby uznac toto za motorower, to bedzie ciekawie, np. za brak OC UFG moglby naliczyc wlascicielowi kare 700PLN od sztuki, co moze zlikwidowac biznes typu e-hulajnogi na minuty ;)

Byc moze maja OC. Powinni miec chocby dla wlasnego spokoju.
Tylko czy takie "dla posiadacza pojazdow", a chocby zgodne z wymaganiami ...

no i dalej uwazam, ze nie da sie tego zarejestrowac jako motorower (chocby brak homologacji), czyli zakaz jazdy po drogach publicznych...

A co to ustawodawce obchodzi ?
Bedzie homologacja i rejestracja, to bedzie mozna jezdzic.
Nie bedzie, to nie bedzie mozna.

Ale ... no tak, obowiazek OC jest dla posiadacza zarejestrowanego pojazdu.
Oraz takiego, co sie po drogach publicznych porusza, wiec tu roznie moze byc.

A wczoraj slysze, ze Krakow zaczal wojenke - porzucone beda zbierane przez sluzby miejskie i odstawiane do biura rzeczy znalezionych.
Cel  - wyprowadzic hulajnogi z Rynku ...

Co by nie mowic - taka lezaca byle jak na chodniku to jest pewien problem, na jezdni jeszcze wiekszy.

J.

Data: 2019-10-10 06:57:17
Autor: przemek.jedrzejczak

na https://scootertalk.org masz kompletny poradnik jak wypruc gps-a i wgrac lewy soft wiec troche cierpliwosci :-)

Data: 2019-10-10 16:00:53
Autor: J.F.
254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi
U¿ytkownik  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:e4bcb076-cb25-4277-a50c-9ec9225afb30@googlegroups.com...
[...]

nasi juz tam byli :-)

http://metrowarszawa.gazeta.pl/metrowarszawa/7,141637,25216036,ukradli-hulajnogi-elektryczne-za-ponad-190-tys-zl-zatrzymani.html

Moze kiepsko znali jezyk, moze poradnik niekompletny ...

Tak czy inaczej - jest to jakies rozwiazanie problemu :-P

J.

Data: 2019-10-10 10:22:42
Autor: WS
254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi
On Thursday, October 10, 2019 at 2:27:06 PM UTC+2, J.F. wrote:

Nie ma w PoRD "zabawki".

No nie, ale czy wszystko musi byc skodyfikowane? Przez zabawki rozumiem "pojazdy" itp ktore nie lapia sie na kodeksowe definicje, czyli osoby nimi poruszajace sie to piesi w sensie PorD i powinni poruszac sie po chodnikach. Przykladowe "zabawki": hulajnogi (w tym elektryczne), rolki, wrotki, lyzwy, narty (zjazdowe, biegowe), deskorolki (w tym elektryczne), przyzady do skakania (skoczki)...

Jesli stanowia problem, to powinno sie to uwzglednic w PoRD (zwlaszcza, ze od dawna takie sie produkuje...), chocby wpisujac ogolny zakaz typu kazde ustrojstwo z silnikiem, ktore nie ma uregulowan w PoRD ma zakaz poruszania sie po drogach publicznych ;)

Data: 2019-10-10 19:40:52
Autor: J.F.
254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi
U¿ytkownik "WS"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:d1ce56f6-f47c-4e20-bc9f-6b7481d23dcf@googlegroups.com...
[...]

Problem w tym, ze te e-hulajnogi spelniaja kodeksowa definicje motoroweru.

i powinni poruszac sie po chodnikach.
Przykladowe "zabawki": hulajnogi (w tym elektryczne), rolki, wrotki, lyzwy, narty (zjazdowe, biegowe), deskorolki (w tym elektryczne), przyzady do skakania (skoczki)...

IMO - hulajnoga zwykla to rower.
Ale ze osoba  pcha ow rower, to sie kwalifikuje na kodeksowa definicje pieszego :-)

gorzej z rolki/wrotki/deskorolki.

[...]

A tu widzisz - motorower to nie pojazd silnikowy :)

J.

Data: 2019-10-10 11:32:26
Autor: WS
On Thursday, October 10, 2019 at 7:43:46 PM UTC+2, J.F. wrote:

Problem w tym, ze te e-hulajnogi spelniaja kodeksowa definicje motoroweru.

To juz kwestia dyskusyjna, aktualnie nasze sluzby maja odmienne zdanie. Wlasnie dlatego jestem za wpisaniem ogolnego zakazu poruszania sie wszelkich "wynalazkow" po drogach publicznych, dopiero uwzglednienie ich w PoRD powinno dac takie prawo... (BTW w GB chyba maja zakaz, tolerowano je, ale po serii wypadkow zaczeto scigac...)

IMO - hulajnoga zwykla to rower.
Ale ze osoba  pcha ow rower, to sie kwalifikuje na kodeksowa definicje pieszego :-)

a jak jedzie z gorki? ;)

A tu widzisz - motorower to nie pojazd silnikowy :)
pojazd szynowy tez nie ;)
ale jesli PoRD dopuszcza/okresla zasady ich poruszania sie po drogach publ., to OK, moga jezdzic ;)

Data: 2019-10-10 09:43:06
Autor: bytek.anonimowy
> [...]

raczej ma, jesli ma silnik, to pojazd silnikowy ;)

w cywilizowanych krajach z imprezy na rowerze mozna wracac ... ;)

A zapomnia³ jak w PL za jazdê na rowerze prawo jazdy zabierali?

Albo to:
cyt.
 Skuteczn± metod± na zmuszenie d³u¿nika do p³acenia alimentów jest mo¿liwo¶æ odebrania mu prawa jazdy za niep³acenie alimentów. Nie wiem czy to pomys³ pis/pe³o, wiem jedno. By³ to g³upek.

Data: 2019-10-10 19:24:38
Autor: Shrek
W dniu 10.10.2019 o 18:43, bytek.anonimowy@gmail.com pisze:

w cywilizowanych krajach z imprezy na rowerze mozna wracac ... ;)

A zapomnia³ jak w PL za jazdê na rowerze prawo jazdy zabierali?

Dlatego pisa³ o cywilizowanych krajach.

Shrek

Data: 2019-10-08 00:08:53
Autor: J.F.
254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi
Dnia Mon, 7 Oct 2019 20:40:58 +0200, u2 napisa³(a):
[...]

I u nas bedzie ta samo :-)

[...]

Nie rozumiem - chcieli naraziz na koszty czy zatrzymac dowody winy ?

Przeciez tak reklamuja - dojedz na miejsce i zostaw na ulicy :-)

J.

Data: 2019-10-10 09:53:36
Autor: bytek.anonimowy
254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi
Tu mamy najwa¿niejsze zdanie z ca³o¶ci:

 Takie pojazdy zosta³y zalegalizowane w Niemczech dopiero w czerwcu.

W euroko³chozie nic bez zgody w³adz?

Standardowa odpowied¼:
najpierw powsta³ samolot/samochód, pó¼niej ministerstwo transportu
czy inna chujnia reguluj±ca loty. Nie za¶ odwrotnie.

Data: 2019-10-10 10:31:08
Autor: rowerex
254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi
W dniu czwartek, 10 pa¼dziernika 2019 18:53:38 UTC+2 u¿ytkownik bytek.a...@gmail.com napisa³:
> [...]

najpierw powsta³ samolot/samochód, pó¼niej ministerstwo transportu
czy inna chujnia reguluj±ca loty. Nie za¶ odwrotnie.

Cytaty z jutrzejszej prasy: "Parlament Europejski przyj±³ przez aklamacjê wniosek o powo³anie Komisarza d.s. Hulajnóg Elektrycznych. Jednocze¶nie przyjêto dokument o powo³aniu Miêdzynarodowej Komisji Badañ Wypadków z Udzia³em Hulajnóg Elektrycznych oraz utworzeniu Centralnego Europejskiego Systemu Kontroli Ruchu Hulajnóg Elektrycznych"

"Prezesi najwiêkszych europejskich i amerykañskich koncernów samochodowych og³osili, ¿e do roku 2025 zostanie zakoñczona produkcja pojazdów czteroko³owych - jedynymi produktami w ofertach bêd± hulajnogi elektryczne"

"Spó³ka PKP S.A. og³osi³a wycofanie do koñca roku wszystkich sk³adów kolejowych poruszaj±cych siê na dwóch szynach. Od przysz³ego roku jedynymi sk³adami bêd± szynowe hulajnogi elektryczne poruszaj±ce siê po jednej szynie, co pozwoli dwukrotnie zwiêkszyæ przepustowo¶æ linii kolejowych"

"Ministerstwo Obrony Narodowej i Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych og³osi³y przetargi na Hulajnogowe Elektryczne Wozy Bojowe oraz Hulajnogowe Czo³gi Elektryczne."

"Ze sportu: - Czes³aw Lang zaprezentowa³ trasê przysz³orocznego wy¶cigu "Hulajnoga Tour De Pologne". Wy¶cig zakoñczy siê tradycyjn± hulajnogow± jazd± na czas ze wspinaczk± pod Orlinek"
- W finale wielkoszlemowego turnieju tenisa na hulajnogach Hulajnoga-US-Open Novak Djokovic pokona³ Rafaela Nadala" "Plotki: Ma³gorzata Rozenek-Majdan kupi³a now± hulajnogê elektryczn±! Radek siê w¶ciek³!"

;-)

Pozdr-
-Rowerex

254 Niemców straci³o prawa jazdy przez elektryczne hulajnogi