25ISO>400ISO

Data: 2014-04-04 22:43:21
Autor: JD
25ISO>400ISO
Witam grupowiczĂłw.

Odnalazłem w szafce starego olka XA2,
z filmem w środku. Po wyjęciu naświetlonego filmu okazało się,
że sierotka, która zmieniała film ;) nie przestawiła światłomierza
z 400ISO na 25. Założony do środka film to AGFA APX25 z datą wywołania
ok 2006 rok.

Poproszę o pomysły na wywołanie go tak, aby coś sie dało jeszcze zeskanować.

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

JD

Data: 2014-04-06 22:57:25
Autor: jo44
25ISO>400ISO

http://www.analogowiortodoksi.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=356&start=10

Data: 2014-04-06 23:10:11
Autor: Adam
25ISO>400ISO
W dniu 2014-04-04 22:43, JD pisze:
Witam grupowiczów.

Odnalazłem w szafce starego olka XA2,
z filmem w ¶rodku. Po wyjęciu na¶wietlonego filmu okazało się,
że sierotka, która zmieniała film ;) nie przestawiła ¶wiatłomierza
z 400ISO na 25. Założony do ¶rodka film to AGFA APX25 z dat± wywołania
ok 2006 rok.

Poproszę o pomysły na wywołanie go tak, aby co¶ sie dało jeszcze
zeskanować.

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

Czyli czterokrotnie niedo¶wietlony.
Ale to materiał cz-b a nie kolor, materiały cz-b miały większ± tolerancję.

Do tego dochodzi czynnik czasu, czyli choćby ogólne przydymienie :(

Przy tak starym i niedo¶wietlonym materiale trzeba niew±tpliwie mocno forsować wywoływanie.

Ja w wywoływaniu starych materiałów nie mam do¶wiadczenia, więc nie pomogę. Szukaj w Necie hasła "push processing"

Kilka lat temu zagl±dał na tę grupę Czarek - może jeszcze istnieje, to by pomógł.

Chyba, że chcesz scedować na kogo¶ odpowiedzialno¶ć ;) to wy¶lij np. tu:
http://www.wywolywanie.com/pl/wywolywanie-filmow/negatywy-czarno-biale/

Adres znaleziony przypadkowo - nie znam firmy.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2014-04-07 08:58:54
Autor: cef
25ISO>400ISO
W dniu 2014-04-06 23:10, Adam pisze:

z 400ISO na 25.

Czyli czterokrotnie niedo¶wietlony.

Jak się dochodzi do takiego wyniku?

Data: 2014-04-07 09:43:16
Autor: Adam
25ISO>400ISO
W dniu 2014-04-07 08:58, cef pisze:
W dniu 2014-04-06 23:10, Adam pisze:

z 400ISO na 25.

Czyli czterokrotnie niedo¶wietlony.

Jak się dochodzi do takiego wyniku?

pl.wikipedia.org/wiki/Czuło¶ć_filmu

skala logarytmiczna, podobnie jak do natężenia dĽwięku [dB]

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2014-04-07 10:06:15
Autor: JD
25ISO>400ISO
W dniu 2014-04-07 09:43, Adam pisze:
[...]

25>50  2x niedo¶wietlenie
25>100 4x niedo¶wietlenie
25>200 8x niedo¶wietlenie
25>400 16x niedo¶wietlenie

Chyba się koledze ASA z DIN pomyliły.

Dzięki za sugestie, mam już odważnego,
który podj±ł się forsowania :)

JD

Data: 2014-04-07 10:26:09
Autor: Adam
25ISO>400ISO
W dniu 2014-04-07 10:06, JD pisze:
[...]

25 -> 50 -> 100 -> 200

jako¶ tak to szło.

Tak samo przysłona:

2 -> 4 -> 8 -> 16 -> 32

Przy okazji:

przy wywoływaniu starych materiałów trzeba zwracać uwagę na czas, temperaturę i skład wywoływacza. Należałoby dodać ¶rodków, aby zniwelować zadymienie. Trzeba uważać na kontrast.

Nie wiem, komu dajesz, ale zważ na to, czy człowiek wie, co robi i czy ma do¶wiadczenie. Oczywi¶cie kwestia, czy wywołujesz tak z ciekawo¶ci, czy też masz ważne ujęcia, których nie chciałby¶ stracić.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2014-04-07 08:54:38
Autor: Krzysztof Gajdemski
25ISO>400ISO
Jest Mon, 07 Apr 2014 10:26:09 +0200, Adam pisze:
przy wywoływaniu starych materiałów trzeba zwracać uwagę na czas, temperaturę i skład wywoływacza. Należałoby dodać ¶rodków, aby zniwelować zadymienie.

Antyzadymiacz (np. bromek potasu) należy dodawać naprawdę w
uzasadnionych przypadkach, tzn. je¶li mamy pewno¶ć, że bez niego z
posiadanego materiału nie da się uzyskać zadowalaj±cych odbitek.

Nie s±dzę, aby w opisywanym tu przypadku była taka potrzeba. Zdarzało mi
się wywoływać o wiele starsze (i gorsze) negatywy. Zadymienie było duże,
ale bez problemu udawało się dobrać odpowiedni± gradację filtra i
uzyskać dobre jako¶ciowo odbitki.

      k.
PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: 3C38979D

Data: 2014-04-07 12:27:15
Autor: JD
25ISO>400ISO
W dniu 2014-04-07 10:26, Adam pisze:
[...]

je¶li już to:
2 > 2,8 > 4 > 5,6

Za to czasy migawki:
1/30 > 1/60 > 1/125 > 1/250

Nie wiem, komu dajesz, ale zważ na to, czy człowiek wie, co robi i czy
ma do¶wiadczenie. Oczywi¶cie kwestia, czy wywołujesz tak z ciekawo¶ci,
czy też masz ważne ujęcia, których nie chciałby¶ stracić.

W zasadzie z ciekawo¶ci.

JD

Data: 2014-04-07 10:14:53
Autor: cef
25ISO>400ISO
[...]

Mnie nadal nie wychodzi czterokrotnie.

Data: 2014-04-06 23:39:39
Autor: Bartolomeo
25ISO>400ISO
W dniu 2014-04-04 22:43, JD pisze:
Witam grupowiczów.

Odnalazłem w szafce starego olka XA2,
z filmem w ¶rodku. Po wyjęciu na¶wietlonego filmu okazało się,

Pytanie kiedy ten film był na¶wietlony? Jeżeli kilka lat temu to niewiele na nim pozostało.

Data: 2014-04-07 08:41:19
Autor: Maciek
25ISO>400ISO
Dnia Sun, 06 Apr 2014 23:39:39 +0200, Bartolomeo napisał(a):

Pytanie kiedy ten film był na¶wietlony? Jeżeli kilka lat temu to niewiele na nim pozostało.

Bzdura....

--
Maciek

Kobiety s± zasadniczo trudne w obsłudze
Na szczę¶cie maj± pare paneli dotykowych i myszkę

Data: 2014-04-07 09:48:25
Autor: Adam
25ISO>400ISO
W dniu 2014-04-07 08:41, Maciek pisze:
Dnia Sun, 06 Apr 2014 23:39:39 +0200, Bartolomeo napisał(a):

Pytanie kiedy ten film był na¶wietlony? Jeżeli kilka lat temu to
niewiele na nim pozostało.

Bzdura....

Oczywi¶cie, że bzdura.
Chyba, że film kto¶ trzymał w piekarniku ;)

Z upływem czasu film się zadymia. Na Sieci s± przykłady filmów/błon/klisz przedwojennych, aktualnie wywołanych z powodzeniem.

Tu jest "tylko" 20-letni przykład, z linku z poprzedniego posta:
http://www.wywolywanie.com/static/media/images/Orwo-NP22.jpg

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2014-04-07 12:36:18
Autor: SD!
25ISO>400ISO
On 2014-04-07 07:48:25 +0000, Adam said:

Pytanie kiedy ten film był naświetlony? Jeżeli kilka lat temu to
niewiele na nim pozostało.

Bzdura....

Oczywiście, że bzdura.
Chyba, że film ktoś trzymał w piekarniku ;)

Z upływem czasu film się zadymia. Na Sieci są przykłady filmów/błon/klisz przedwojennych, aktualnie wywołanych z powodzeniem.

Tu jest "tylko" 20-letni przykład, z linku z poprzedniego posta:
http://www.wywolywanie.com/static/media/images/Orwo-NP22.jpg

Też zdarzyło mnie się odzyskać zdjęcia dobrze ponad 20 lat po naświetleniu ale naświetlone prawidłowo a tutaj mówimy dodatkowo o procesie, który musiałby „popchnąć” naświetlenie o cztery działki. Pewnie się da coś odzyskać ale oba czynniki razem wzięte z pewnością nie pomagają.

--
SD!

Data: 2014-04-07 20:30:42
Autor: Maciek
25ISO>400ISO
Dnia Mon, 7 Apr 2014 12:36:18 +0200, SD! napisaů(a):

Teý zdarzyůo mnie sić odzyskaă zdjćcia dobrze ponad 20 lat po naúwietleniu ale naúwietlone prawidůowo a tutaj mówimy dodatkowo o procesie, który musiaůby Ąpopchnŕ㡠naúwietlenie o cztery dziaůki. Pewnie sić da coú odzyskaă ale oba czynniki razem wzićte z pewnoúciŕ nie pomagajŕ.

Ale nie zawsze trzeba klasycznie forsowac. Nie znam tej Agfy z praktyki,
ale niektore klisze naswietlane znacznie powyzej nominalnej czulosci daja
sie wywolywac metoda standing development (czy to sie juz dorobilo polskiej
nazwy?) z bardzo dobrymi efektami.

--
Maciek

Kobiety sŕ zasadniczo trudne w obsůudze
Na szczćúcie majŕ pare paneli dotykowych i myszkć

Data: 2014-04-07 23:07:57
Autor: Maciek
25ISO>400ISO
Dnia Mon, 7 Apr 2014 20:30:42 +0200, Maciek napisał(a):

powyzej

Ponizej ;)

Data: 2014-04-17 16:10:05
Autor: dagon0@vp.pl
25ISO>400ISO
W dniu poniedziałek, 7 kwietnia 2014 12:36:18 UTC+2 użytkownik SD! napisał:

Też zdarzyło mnie się odzyskać zdjęcia dobrze ponad 20 lat po na¶wietleniu ale na¶wietlone prawidłowo a tutaj mówimy dodatkowo o procesie, który musiałby "popchn±ć" na¶wietlenie o cztery działki. Pewnie się da co¶ odzyskać ale oba czynniki razem wzięte z pewno¶ci± nie pomagaj±.

-- SD!
No cóż, film zdecydowanie niedo¶wietlony to minus, natomiast plus to jego bardzo niska czuło¶ć. Maj±c taki materiał sforsowałbym go gdzie¶ do 200.
PS Agfa APX na polskim rynku pokazała się w drugiej połowie lat 90tych, a więc ze względu na materiał srebrowy i nisk± czuło¶ć nie obawiałbym się zadymienia tak bardzo jak niedo¶wietlenia.
Pozdro Marcin
PS Mój rekord to błona zwojowa cz-b Agfy na¶wietlona pod koniec lat 50tych. Leżał wraz z aparatem w garażu. Dało się wykonać odbitki.. Tyle że na emulsji znalazły się cyferki z papieru ochronnego

Data: 2014-05-21 02:21:29
Autor: SD!
25ISO>400ISO
On 2014-04-17 23:10:05 +0000, dagon0@vp.pl said:

PS Mój rekord to błona zwojowa cz-b Agfy na¶wietlona pod koniec lat 50tych. Leżał wraz z aparatem w garażu. Dało się wykonać odbitki. Tyle że na emulsji znalazły się cyferki z papieru ochronnego

:-) Zwojowy jak rozumiem? A w jakim aparacie leżał?

--
SD!

Data: 2014-05-21 09:54:54
Autor: Sergiusz Rozanski
25ISO>400ISO
On 2014-04-17 23:10:05 +0000, dagon0@vp.pl said:

PS Mój rekord to błona zwojowa cz-b Agfy naświetlona pod koniec lat 50tych. Leżał wraz z aparatem w garażu. Dało się wykonać odbitki. Tyle że na emulsji znalazły się cyferki z papieru ochronnego

:-) Zwojowy jak rozumiem? A w jakim aparacie leżał?

A na pisał W? Leżał wraz, co znaczy że mógł obok :)

Niedawno moja pani znalazła błonę z lat 70tych, naświetlona w Gdyni na
starcie któregoś rejsu Batorego do NY. Materiał 6x6, całkiem całkiem.
Też widać odciski papieru. Błona leżała bez żadnego poszanowania w warunkach
wysokiej temperatury i wilgoci.

Data: 2014-05-21 15:33:01
Autor: SD!
25ISO>400ISO

On 2014-04-17 23:10:05 +0000, dagon0@vp.pl said:

[...]

Prawda. Albo „pod”, albo „na” :-P Zatem poprawiając się: jeżeli ten film był W aparacie, to w jakim? Jeżeli to nie tajemnica oczywiście..

--
SD!

Data: 2014-05-22 05:56:17
Autor: dagon0@vp.pl
25ISO>400ISO
W dniu ¶roda, 21 maja 2014 15:33:01 UTC+2 użytkownik SD! napisał:

> [...]

Prawda. Albo "pod", albo "na" :-P Zatem poprawiaj±c się: jeżeli ten film był W aparacie, to w jakim? Jeżeli to nie tajemnica oczywi¶cie...

 Leżał "w" Ful Vue.
Pozdrawiam Marcin

Data: 2014-04-17 16:13:58
Autor: dagon0@vp.pl
25ISO>400ISO
W dniu pi±tek, 4 kwietnia 2014 22:43:21 UTC+2 użytkownik JD napisał:
[...]

Teraz popatrzyłem do góry.... Film z 2006 roku zwłaszcza niskoczuły wystarczy sforsować na 400. Żadnych antyzadymiaczy ! Ten film jest praktycznie ¶wieży- jeżeli nie leżał na kaloryferze.
Pozdrawiam Marcin

Data: 2014-05-27 22:16:24
Autor: JD
25ISO>400ISO
[...]

Doszedłem do wniosku, że nie będę wołał tego filmu.
Wyciągnę końcówkę i naświetlę jeszcze raz poprawnie.
Ciekaw jestem efektu ;)

JD

Data: 2014-06-17 07:57:52
Autor: MSXTVY
25ISO>400ISO

Doszedłem do wniosku, że nie będę wołał tego filmu.
Wyciągnę końcówkę i naświetlę jeszcze raz poprawnie.
Ciekaw jestem efektu ;)

-- Pozdrawiam
JD

to po co zawracałeś dupę miszczom dupku żołędny?

ciuuule

Data: 2014-06-17 23:02:57
Autor: jo44
25ISO>400ISO
W dniu 2014-06-17 07:57, MSXTVY pisze:

to po co zawracałeś dupę miszczom dupku żołędny?

PLONK

Data: 2014-06-21 15:48:38
Autor: dagon0@vp.pl
25ISO>400ISO
W dniu wtorek, 17 czerwca 2014 23:02:57 UTC+2 użytkownik jo44 napisał:
W dniu 2014-06-17 07:57, MSXTVY pisze:

> to po co zawracałe¶ dupę miszczom dupku żołędny?

PLONK

Nad nasz± wsi±, przeleciał meteoryt...
pozdrawiam Marcin

25ISO>400ISO