Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.film   »   26. Warsaw Film Festiwal

26. Warsaw Film Festiwal

Data: 2010-10-09 00:55:44
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal

To co? Lekko ju偶 tradycyjnie ja zaczn臋? ;-)

Rok min膮艂, politycy wci膮偶 si臋 k艂贸c膮, Nobel wybierany jest wed艂ug troszk臋
mniej dziwnych kryteri贸w, ale za to spos贸b wyboru film贸w przez wsp贸艂widz贸w
jest dla mnie zagadkowy. Dlaczego pierwszym wykupionym filmem by艂a
produkcja, kt贸ra kilka dni po festiwalu wchodzi do szerokiej dystrybucji? A
tyle innych - i niepowtarzalnych - mo偶liwo艣ci filmowych jest r贸wnolegle...

I disclaimer: mog膮 by膰 spoilery i liter贸wki. Mo偶e to komu艣 pomo偶e w
wybraniu seansu dla siebie 鈥 a je艣li nie, to przynajmniej w przysz艂o艣ci
kto艣 to przeczyta...  No i mo偶e kto艣 si臋 do艂膮czy do opisywania ;-)

--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-09 00:57:47
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal
Dzie艅 pierwszy:


The Taqwacores, re偶. Eyad Zahra, USA 2010

Moja ocena: 5/10

Ekranizacja powie艣ci o 艣wiecie m艂odych muzu艂man, kt贸rzy oddaj膮 si臋 pasji,
jak膮 jest granie specyficznej odmiany punku.

Jest to typowa teen comedy, ale dla niepoznaki przybrana w troszeczk臋 inne
szaty. Czyli w tym wypadku w 艣rodowisko ameryka艅skich zbuntowanych
muzu艂man. Ale wszystkie archetypy znane z tego typu rodzaj贸w produkcji s膮
obecne. I podobnie jak wi臋kszo艣膰 produkcji tego typu, film wygl膮da jakby
zbytnio nie mia艂 scenariusza. Owszem, co艣 si臋 dzieje 鈥 ale bardziej
przypomina to zbi贸r skeczy ni偶 fabu艂臋 opowiadaj膮c膮 widzowi jak膮艣 histori臋.
Mo偶e troszeczk臋 negatywnie na m贸j odbi贸r wp艂yn臋艂o to, 偶e film opowiada o
ludziach do艣膰 odleg艂ych od tego co znam na co dzie艅 i przez to nie uda艂o mi
si臋 鈥瀢czu膰鈥 w koleje losu bohater贸w. Du偶ym plusem filmu jest muzyka, b臋d膮ca prawie w ca艂o艣ci tw贸rczo艣ci膮
rzeczywistych kapel ameryka艅skich muzu艂man 鈥 艣wietnie si臋 s艂ucha tych
kawa艂k贸w. Innym plusem tego filmu jest odtw贸rca g艂贸wnej roli - Bobby
Naderi. Co prawda wygl膮da on bardziej na wczesn膮 30-tk臋 ni偶 na studenta
pierwszego roku, ale dzi臋ki podobie艅stwu do m艂odego George鈥檃 Clooney鈥檃
mo偶na mu to wybaczy膰.

A swoj膮 drog膮 to miar膮 鈥瀗iszowo艣ci鈥 warunk贸w produkcyjnych tego filmu jest
to, 偶e za catering odpowiada艂a 鈥濻teve's pizza鈥濃



Polowanie na ma艂e drapie偶niki / Lov na drebni hishtnitsi , re偶. Tzvetodar
Markov, Bu艂garia 2010

Moja ocena: 6/10

Thriller o zabojcy, ktorego dopadaja duchy przyszlosci. I o nastolatku,
ktory sie wplatuje w ta historie przypadkiem...

Ca艂kiem interesuj膮ca historia, kt贸ra potrafi wci膮gn膮膰. Co prawda mo偶na
narzeka膰, na to 偶e jest zbyt w膮t艂a by ud藕wign膮膰 pe艂nometra偶owy film 鈥 ale
dzi臋ki umiej臋tnemu wpleceniu przez tw贸rc臋 pobocznych w膮tk贸w nastolatk贸w i
wykorzystaniu takich zabieg贸w formalnych jak nielinearno艣膰 opowie艣ci, czy
te偶 przeskakiwanie pomi臋dzy bohaterami opowiadaj膮cymi histori臋 鈥 nie
wyczuwa si臋 tego.

Og艂ada si臋 to dobrze r贸wnie偶 dlatego, 偶e tw贸rca filmu 鈥瀋zuje鈥 wsp贸艂czesny
spos贸b opowiadania. Jest tutaj sporo dynamicznych uj臋膰 kamery, czasem
monta偶 przyspiesza, a wszystko okraszone jest muzyk膮 wspomagaj膮c膮
przekazywane informacje. I dobrze sobie radzi w g艂贸wnej roli 鈥 niestety ale
nie uda艂o mi si臋 znale藕膰 nazwiska 鈥 kt贸ry niby gra tylko jednym grymasem,
ale w bardzo sugestywny spos贸b鈥


Morderca z kamer膮 / Der Kameram枚rder , re偶. Robert A. Pejo , Austria 2010

Moja ocena: 4/10

 艢wi膮teczny wyjazd grupy znajomych zaczyna si臋 zamienia膰 w koszmar, kiedy z
s膮siedztwa znika tr贸jka ch艂opc贸w 鈥 a pojawia sie nagranie wideo z ich
morderstwa鈥

Ca艂kiem sympatyczny film. Co nie jest 偶adn膮 wad膮 鈥 ale chyba nie powinna to
by膰 dominuj膮ca cecha thrillera. A tutaj niestety napi臋cia nie ma za grosz.
Niby tw贸rcy filmu staraj膮 si臋 kluczy膰 i nie zdradza膰 nam zbyt du偶o 鈥 ale
kiepsko im to wychodzi. Nawet je艣li wykorzystuj膮 do tego ukrywanie przed
widzem cz臋艣ci informacji (jak to, 偶e jeden z bohater贸w nie ma alibi).
Dodatkowo g艂贸wna posta膰 z perspektywy kt贸rej opowiadana jest historia jest
偶enuj膮co wr臋cz naiwna 鈥 zapewne gdyby morderca zacz膮艂 przed ni膮 wymachiwa膰
transparentem z przyznaniem si臋 do winy, to i tak by stwierdzi艂a i偶 to
sympatyczny cz艂owiek i tego nie by艂by w stanie zrobi膰鈥

Du偶膮 zalet膮 filmu s膮 zdj臋cia w przepi臋knym zak膮tku W臋gier i fantastyczna
architektura domku letniskowego rodem z Bauhausa. Ale to chyba kiepska
zaleta thrillera鈥


--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-10 00:34:37
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal

Dzie艅 drugi:

Obcy / Die Fremde ,re偶. Feo Aladag, Niemcy 2010

Moja ocena: 3/10

Maltretowana Turczynka ucieka do Berlina, ale taki post臋pek oznacza
splamienie honoru rodziny. Kt贸ry musi by膰 naprawiony.

Dla mnie by艂o to spore rozczarowanie, po przeczytaniu wcze艣niejszych 鈥 do艣膰
entuzjastycznych recenzji. Ale nie zdziwi臋 si臋, je偶eli w plebiscycie
publiczno艣ci ten film zajdzie wysoko. Bowiem wykorzystuje on modne tematy,
gra na emocjach a ko艅czy modelowym wr臋cz wyciskaczem 艂ez. Swoj膮 drog膮 chyba
pierwszy raz zdarzy艂o mi si臋 艣mia膰 si臋 (dodam 偶e dyskretnie) na widok tak
tragicznych wydarze艅. Bowiem zastanawia艂em si臋, jak uda si臋 autorce filmu
jeszcze bardziej zagrana emocjach widza, je艣li na pocz膮tku filmu pokazuje
sceny z chronologicznego zako艅czenia. I w momencie gdy stwierdzi艂em, 偶e m贸j
pomys艂 jest zbyt wy艣wiechtany 鈥 to okaza艂o si臋 偶e dok艂adnie on zosta艂
wykorzystany鈥

W dodatku tw贸rczyni tego filmu idzie strasznie na skr贸ty pokazuj膮c nam
g艂贸wnych bohater贸w. A wi臋c 鈥 m膮偶 bohaterki w pierwszej swojej scenie bije
dziecko, a w drugiej j膮 gwa艂ci. Potrzebujemy co艣 wi臋cej o nim wiedzie膰?
Kamera w pewnym momencie koncentruje si臋 na jakim艣 facecie, kompletnie bez
zwi膮zku z aktualn膮 akcj膮 鈥 trzy sceny p贸藕niej jest to nowy gach naszej
g艂贸wnej bohaterki. Skoro z przedstawieniem os贸b dramatu tw贸rczyni idzie na
tak膮 艂atwizn臋, to dlaczego mia艂aby nie i艣膰 na skr贸ty z opowie艣ci膮. Tak
wi臋c, chocia偶 bohaterka robi r贸偶ne g艂upoty 鈥 to punkt po punkcie realizuje
modelowy przyk艂ad odej艣cia z dysfunkcyjnego 艣rodowiska. Bo to w zamy艣le
zosta艂 stworzony modelowy film pokazuj膮cy jak dzia艂a膰 kobietom w tego typu
sytuacji. I jak bardzo dobrze i pomocnie skonstruowany jest niemiecki
system pomocy osobom w trudnej sytuacji rodzinnej.

Swoj膮 drog膮 bardzo mnie ubawi艂o to, 偶e g艂owa rodziny po rad臋 jak odzyska膰
honor jedzie gdzie艣 na prowincj臋 Turcji. Bo przecie偶 偶aden Iman w
cywilizowanej europie by nie poradzi艂 takiego sposobu na pomszczenie
dobrego imienia rodziny. 鈥濵y鈥, europejczycy, jeste艣my cywilizowani w ko艅cu鈥


Milcz膮ce dusze / Ovsyanki, re偶. Aleksei Fedorchenko, Rosja 2010

Moja ocena: 8/10

Rytua艂 po偶egnania zmar艂ej 偶ony 鈥 zgodnie z tradycj膮 starego ugrofi艅skiego
ludu.

Przez ca艂y seans wydawa艂o mi si臋, 偶e jest to etnologiczna podr贸偶 w 艣wiat
dawnej kultury ubrana dla 艂atwiejszego przyswojenia przez widza w otoczk臋
fabularn膮. Dopiero po filmie, dopytywany przez widz贸w scenarzysta przyzna艂,
偶e s膮 to kompletnie fikcyjne rytua艂y, a tylko nazwy w艂asne wzi臋te s膮 od
staro偶ytnego ludu. Taki stopie艅 鈥瀦mylenia鈥 widz贸w daje bardzo dobr膮 ocen臋
pracy koncepcyjnej tw贸rc贸w filmu.

A poza tym, otrzymujemy pi臋kny film, pe艂en zadumy i uczu膰, o godzeniu si臋
ze strat膮 bliskiej osoby. Kt贸ra mo偶e odej艣膰 鈥 ale uczucia po niej
pozostan膮. Spor膮 zalet膮 filmu jest dw贸jka g艂贸wnych bohater贸w, kt贸rzy wioz膮
zw艂oki zmar艂em nad Ok臋 by j膮 spali膰 i 鈥瀘dda膰鈥 wodzie. Inn膮 zalet膮 filmu
jest oszcz臋dna i intryguj膮ca 艣cie偶ka d藕wi臋kowa. Mi osobi艣cie r贸wnie偶 bardzo
podoba艂a si臋 scena erotyczna w kt贸rej tw贸rcy interesuj膮co wybrn臋li z
konieczno艣ci pokazania ma艂o apetycznego cia艂a faceta 艣rednio-starszego
pokolenia w 艂贸偶ku.


Pogorzelisko / Incendies, re偶. Denis Villeneuve, Kanada, Francja 2010

Moja ocena: 6/10 (g艂贸wnie za ko艅c贸wk臋)

Dwoje dzieci musi wype艂ni膰 testament zmar艂ej matki 鈥 dostarczenie list贸w do
ojca, kt贸rego uznawa艂y za nie偶yj膮cego, i do nieznanego im brata.

Musz臋 si臋 przyzna膰, 偶e dawno mnie nic tak nie zaskoczy艂o 鈥 czy te偶 nawet
wprawi艂o w os艂upienie 鈥 jak pomys艂 na spl膮tanie poszczeg贸lnych w膮tk贸w w
zako艅czeniu tego filmu. Jakie艣 5-10 minut przed ko艅cem seansu, siedzia艂em
sobie wygodnie w fotelu i rozmy艣la艂em co by napisa膰 o nim i jak por贸wna膰
poziom m膮dro艣ci w nim zawartych to obecnego aktualnie na ekranach 鈥濲edz,
m贸dl si臋 i kochaj鈥. A tutaj okaza艂o si臋, 偶e 鈥 na pewno z premedytacj膮, bo
przypadkiem takiego poziomu debilizmu nie da si臋 osi膮gn膮膰 鈥 pisarz
pierwowzoru lub scenarzysta potrafi艂 zakasowa膰 tw贸rc贸w 鈥濪ynastii鈥 a nawet
latynoskie telenowele. Plus taka urocza wisienka na torcie, kiedy matka zza
grobu, po wrzuceniu psychiki swoich dzieci do wir贸wki, pisze im w li艣cie
kup臋 m膮dro艣ci jakich nie powstydzi艂by si臋 sam Paulo Coelho. D艂ugo zbiera艂em
szcz臋k臋 z pod艂ogi鈥

A wcze艣niej zapowiada艂 si臋 ten film na 艣rednio interesuj膮cy lekko
filozofuj膮cy bryk o tym, 偶e trzeba si臋 cofn膮膰 by i艣膰 naprz贸d, czy te偶
pozna膰 siebie poprzez histori臋 swoich przodk贸w. Co prawda w brzydkich
okoliczno艣ciach bliskowschodnich konflikt贸w a nie jaki艣 艂adnych
egzotycznych pejza偶ach 鈥 ale r贸wnie interesuj膮ce jak i warto艣ciowe. Na
dodatek cz臋艣膰 鈥瀐istoryczna鈥 odbywa si臋 w trakcie jednej z tamtejszych
wojen, podczas kt贸rych nie za bardzo wiadomo kto z kim i dlaczego.
Szczeg贸lnie 偶e  tw贸rca filmu funduje nam przeskoki w chronologii bez
zbytnich wyja艣nie艅.



--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-11 00:05:54
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal
10.10.10, czyli dzie艅 trzeci.


Po艂udniowa dzielnica / Zona Sur, re偶. Juan Carlos Valdivia, Boliwia 2009

Moja ocena: 5/10

Obraz idyllicznego 偶ycia ludzi z bogatej cz臋艣ci La Paz. Idyllicznego tylko
do czasu鈥

Wbrew pozorom zanurzenie si臋 w 艣wiat pewne bogatej boliwijskiej rodziny
jest ca艂kiem interesuj膮ce. Bowiem pod przykrywk膮 idealnego 偶ycia w
presti偶owej dzielnicy kryje si臋 sporo problem贸w. Dzieci s膮 rozpuszczone,
samotna matka 艣rednio sobie radzi z utrzymaniem tego wszystkiego 鈥 a s艂u偶ba
te偶 ma swoje sekrety. Co prawda mo偶na si臋 przyczepi膰 do tego, 偶e w pewnym
momencie zaczynaj膮 si臋 d艂u偶yzny i filmowi na dobre by wysz艂o skr贸cenie o
jakie艣 p贸艂 godziny, ale to drobny szczeg贸艂. Ciekawostk膮 w tym filmie s膮 zdj臋cia. D艂ugie i bardzo d艂ugie uj臋cia, kr臋cone
z ruchomej przez ca艂y czas kamery. Czasem potrafi膮cej wykona膰 powolny obr贸t
pokazuj膮cy nam panoram臋 miejsca w kt贸rym odbywa si臋 uj臋cie 鈥 a czasem w
do艣膰 karko艂omny spos贸b wykorzystuj膮ce mo偶liwo艣ci jakie daje praca z
wysi臋gnikiem鈥


Jeste艣 tam? / R U There, re偶. David Verbeek, Holandia, Tajwan 2010

Moja ocena: 5/10

Wirtualny 艣wiat jest pi臋kny 鈥 ale czy mo偶na, po zatopieniu si臋 w nim, 艂atwo
wr贸ci膰 do rzeczywisto艣ci?

Taka filmowa ba艣艅, kt贸ra jest bardzo w duchu 鈥淢i臋dzy s艂owami鈥. Podobnie jak
tam mamy po艂膮czenie egzotyki i przedstawiciela znudzonego do g艂臋bi
zachodniego 艣wiata. Ca艂kiem sympatycznie si臋 to ogl膮da, szczeg贸lnie 偶e ca艂a
ta historia jest pokazana w r贸wnie pi臋kny co i powolny spos贸b. Te偶 mo偶na
zaduma膰 si臋 nad swoim miejscem w otaczaj膮cym nas wy艣cigu szczur贸w. I
spokojnie si臋, przez te nieca艂e p贸艂torej godziny wyciszy膰鈥


Cyrus, re偶.  Jay Duplass, Mark Duplass, USA 2010

Moja ocena: 5/10

Opowie艣膰 o tym, jak trudno do艂膮czy膰 m臋偶czy藕nie do zwi膮zku samotnej matki z
synem.

Dziwna komedia o dziwnych ludziach i o 艂膮cz膮cym ich r贸wnie dziwnym
tr贸jk膮cie uczuciowym. Nie potrafi艂em si臋 jako艣 wczu膰 w ten film i przez to
mo偶e nie w do ko艅ca jestem w stanie doceni膰 t膮 produkcj臋.  Owszem,
bohaterowie s膮 interesuj膮cy, kilka naprawd臋 ciekawych scen jest, par臋
艣miesznych moment贸w r贸wnie偶 鈥 ale jako艣 nie wzbudzi艂o to we mnie wi臋kszych
uczu膰.

Na pewno spor膮 zalet膮 tego filmu jest tr贸jka g艂贸wnych aktor贸w, z Johnem C.
Reilly na czele. Kt贸ry przewa偶nie grywa takich nie do ko艅ca pasuj膮cych do
naszej rzeczywisto艣ci ludzi, wi臋c osi膮gn膮艂 ju偶 w tym mistrzostwo. Wi臋c jego
John jest uroczo wykolejony, ale jednocze艣nie 鈥 w por贸wnaniu z pozosta艂ymi
ramionami tr贸jk膮ta zadziwiaj膮co normalny. Partneruje mu bardzo 艂adnie si臋
starzej膮ca Marisa Tomei. A na ni膮 zawsze warto po艣wi臋ci膰 p贸艂torej godziny w
kinie鈥



--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-12 00:40:34
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal


7 dni / Les 7 Jours du Talion, re偶. Daniel Grou (Podz), Kanada 2009

Moja ocena: 7/10

Wzi臋ty chirurg porywa gwa艂ciciela I morderc臋 swojej c贸rki. Planuje odp艂aci膰
mu pi臋knym za nadobne鈥

Pi臋kny film 鈥 je偶eli tylko mo偶na sobie pozwoli膰 na taki przymiotnik w
okre艣leniu obrazu o sadystycznym mordowaniu gwa艂ciciela. Bardzo
interesuj膮co si臋 ogl膮da to studium szale艅stwa, w kt贸rym widzimy jak zemsta
wcale nie ukaja b贸lu 鈥 a nawet, by zacytowa膰 jedn膮 osob臋 z tego filmu,
tylko zadaje ten b贸l kolejny raz. G艂贸wny bohater, lekarz kt贸ry na spokojnie
przygotowa艂 plan zemsty, zaczyna si臋 w niej zatraca膰. I niby potrafimy
zrozumie膰 to co on robi, ale jednocze艣nie w艂os si臋 zaczyna je偶y膰 jak
widzimy 偶e staje si臋 zwyrodnialcem kt贸ry nie kontroluje zbytnio tego co
robi. Bardzo dobrym pomys艂em by艂o podkre艣lanie tego co widzimy na ekranie
ujmuj膮c膮 cisz膮 鈥 jeszcze mocniej wtedy dzia艂a przekaz, 偶e ka偶dy w nas nosi
potwora, kt贸ry tylko czeka by si臋 wyrwa膰鈥


Brat / Hermano, re偶. Marcel Rasquin, Wenezuela 2010

Moja ocena: 4/10

Historia braci, kt贸rzy staj膮 przez tragicznym wyborem 鈥 czy mo偶na wybra膰
w艂asne szcz臋艣cie kosztem 偶ycia brata?

Ach jaka pi臋kna bajka. I jaka pouczaj膮ca. Przecie偶 takich m膮dro艣ci jak
鈥炁粂cie strzela nam gole 鈥 ale dla nas zawsze powinno by膰 zero-zero鈥 nie
s艂yszy si臋 cz臋sto. A poza tym jest rzecz膮 powszechnie wiadom膮 偶e nic tak
dobrze nie wp艂ywa na karier臋 pi艂karsk膮 jak skopanie i zamordowanie
cz艂owieka na oczach setek widz贸w鈥

Jaki艣 czas temu mia艂em okazj臋 zobaczy膰 鈥濺udo y Cursi鈥 z Gael Garc铆a
Bernalem i Diego Lun膮, kt贸ry opowiada艂 bardzo podobn膮 histori臋 dw贸ch braci,
dla kt贸rych jedyn膮 szans膮 jest gra w profesjonalnym zespole. Co prawda by艂a
to komedia i niekt贸re sytuacje by艂y mocno przejaskrawione by wydoby膰 komizm
鈥 ale by艂a to historia du偶o ciekawsza i bardziej bliska rzeczywisto艣ci鈥


Zwi膮zani / Pouta, re偶. Radim 艩pa膷ek, Czechy 2010

Moja ocena: 7/10

Historia z czas贸w komunistycznych 鈥 opowie艣膰 o agencie, dysydencie i jego
kochance鈥

Troszk臋 zaskakuj膮cy film. Czytaj膮c jego opis spodziewa艂em si臋 jakiego艣
przyci臋偶kawego obrazu w stylu niedawno goszcz膮cego na naszych ekranach
鈥濩zeskiego b艂臋du鈥. A tutaj niespodzianka 鈥 historia owszem, dzieje si臋 w
poprzedniej epoce 鈥 ale bez wi臋kszych problem贸w mo偶na j膮 przystosowa膰 do
zupe艂nie innych okoliczno艣ci. Bo przecie偶 historia o drapie偶niku, kt贸ry
zaczyna by膰 zafascynowany ofiar膮, i to co z tego wynika jest do艣膰
uniwersalna. Ogromnym atutem filmu jest Ondrej Mal媒 graj膮cy g艂贸wn膮 rol臋 oficera
bezpieki. Mimo niepozornej sylwetki emanuje wr臋cz z niego si艂a i nie mamy
problem贸w z uwierzenie, 偶e to on jest samcem alfa w tym towarzystwie. Inn膮
zalet膮 filmu jest muzyka. Taka nowoczesna, niby niepasuj膮ca do czeskich lat
osiemdziesi膮tych, lekko industrialna, ale doskonale podkre艣laj膮ca mroczny
nastr贸j tej produkcji.


--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-13 00:51:05
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal

Aurora / Aurora, re偶. Cristi Puiu, Rumunia, Francja, Szwajcaria, Niemcy
2010

Moja ocena: 4/10

P贸艂torej doby z 偶ycia pewnego przeci臋tnego faceta. A przynajmniej
sprawiaj膮cego takie wra偶enie鈥

Hmmm, chyba najlepszym podsumowaniem tego filmu b臋d膮 twarde liczby: podczas
pierwszej godziny seansu wysz艂o 29 os贸b. W trakcie drugiej kolejne 66. Tak,
liczy艂em. Mog艂em sobie pozwoli膰 na rozgl膮danie si臋 po kinie, poniewa偶 akcja
w tym filmie p艂ynie bardzo powoli i na ekranie niewiele si臋 dzieje. G艂贸wny
bohater zanim zacznie co艣 robi膰 czy te偶 m贸wi膰 musi si臋 zawsze zastanowi膰 鈥
wi臋c nic dziwnego 偶e seans trwa ponad trzy godziny鈥  A偶 tak 藕le si臋 tego
nie ogl膮da, jako艣 nie mia艂em problem贸w z zasypianiem, ale na pewno wysz艂o
by mu na zdrowie skr贸cenie o po艂ow臋, i eliminacja kilku niezbyt potrzebnych
zdarze艅 z dnia bohatera. Oko nad Prag膮 / Oko nad Prahou, re偶. Olga 艩p谩tov谩, Czechy 2010

Moja ocena: 6/10

Zapis absurdalnych wydarze艅, jakie mia艂y miejsce po rozwi膮zaniu konkursu
architektonicznego na projekt Biblioteki Narodowej w Pradze.

Jak to mi艂o jest widzie膰, 偶e nie tylko u nas dziej膮 si臋 tak absurdalne
spory 鈥 nie tylko u nas politycy my艣l膮 tylko o ko艅cu w艂asnego nosa鈥 Zapewne
je偶eli b臋d膮 ten dokument ogl膮da膰 innym kr臋gu kulturowym, to widzowie mog膮
si臋 zdziwi膰, jak mo偶na prosty konkurs architektoniczny w coraz dziwniejszy
spos贸b sabotowa膰, tak by pokaza膰 swoj膮 wa偶no艣膰. Troszeczk臋 przed seansem
obawia艂em si臋 o obiektywno艣膰 tego dokumentu, bowiem za produkcj臋
odpowiada艂a wdowa po architekcie zwyci臋skiego projektu 鈥 ale na szcz臋艣cie
moje obawy okaza艂y si臋 p艂onne. Racje obu stron sporu s膮 pokazane, co prawda
jednej strony mo偶e troszk臋 bardziej 鈥 ale tylko troszk臋鈥



Nielegalni / Ill茅gal, re偶. Olivier Masset-Depasse, Belgia, Luksemburg,
Francja

Moja ocean: 3/10

Historia Tanii, kt贸ra ma zosta膰 deportowana  z Belgii 鈥 I straci przez to
kontakt z nastoletnim synem.

Ach, ech, jaki to pi臋kny wyciskacz 艂ez鈥 Jest matka roz艂膮czona z synem, s膮
藕li stra偶nicy wi臋zienni i sympatyczne wsp贸艂czekaj膮ce na deportacj臋. No i
jest mora艂 na koniec. Tylko jako艣 ta historia zbytnio nie wci膮ga i nie
interesuje. I od pewnego momentu cz艂owiek bardziej czeka a偶 g艂贸wn膮
bohaterk臋 w ko艅cu deportuj膮 鈥 ni偶 na nieuchronne po艂膮czenie w艣r贸d fontann
艂ez z synem. Po filmie mia艂em ochot臋 powt贸rzy膰 za jedynym polskim zdaniem w
tym filmie (bohaterka ma by膰 bowiem deportowana na pok艂adzie samolotu do
Warszawy) 鈥瀌laczego nikt z tym nic nie zrobi艂鈥? I jako艣 tego scenariusza
przed produkcj膮 nie podrasowa艂???



--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-13 22:27:54
Autor: Gre
26. Warsaw Film Festiwal
U縴tkownik "abelicoln" <abelincoln@poczta.onet.pl> napisa w wiadomo禼i news:1513wyd8205l$.1mhgniezdsgxu$.dlg40tude.net...

Aurora / Aurora, re. Cristi Puiu, Rumunia, Francja, Szwajcaria, Niemcy
2010

[..] ale na pewno wysz硂
by mu na zdrowie skr骳enie o po硂w, i eliminacja kilku niezbyt potrzebnych
zdarze z dnia bohatera.

Filmu nie widzia砮m, ale czy aby nie sugerujesz, 縠 utw髍 ma za du縪 nut:-)



Nielegalni / Ill間al, re. Olivier Masset-Depasse, Belgia, Luksemburg,
Francja

Moja ocean: 3/10

Historia Tanii, kt髍a ma zosta deportowana  z Belgii - I straci przez to
kontakt z nastoletnim synem.

Ach, ech, jaki to pi阫ny wyciskacz 砮z. Jest matka roz潮czona z synem, s
糽i stra縩icy wi陑ienni i sympatyczne wsp蟪czekaj眂e na deportacj. No i
jest mora na koniec. Tylko jako ta historia zbytnio nie wci眊a i nie
interesuje. I od pewnego momentu cz硂wiek bardziej czeka a g丑wn
bohaterk w ko馽u deportuj - ni na nieuchronne po潮czenie w秗骴 fontann
砮z z synem. Po filmie mia砮m ochot powt髍zy za jedynym polskim zdaniem w
tym filmie (bohaterka ma by bowiem deportowana na pok砤dzie samolotu do
Warszawy) "dlaczego nikt z tym nic nie zrobi"? I jako tego scenariusza
przed produkcj nie podrasowa???

Ten film widzia砮m. Oceni砮m na "taki sobie". Tytu kr髏ki, zobowi眤uj眂y.
Jednak zjawisko nielegalnej imigracji nie jest uj阾a do舵 szeroko,
jak sobie oczekiwa砮m. Film wchodzi troch w moralizowanie,
i w砤秐ie szkoda 縠 nie bardziej. O jednym my秎a砮m:
co takiego jest w tej dzisiejszej Rosji okropnego,
縠 g丑wna bohaterka Rosjanka gotowa jest na "caly ten szit",
kt髍ego do秝iadcza w obozie, aby tylko nie  wr骳i do swojego kraju.
Jednak nad tym film (w pewnym epizodzie) zabrania sie zastanawia.
Podsumowuj眂 - niedosyt.

Pozdrawiam
G.

Data: 2010-10-13 23:57:55
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal
Dnia Wed, 13 Oct 2010 22:27:54 +0200, Gre napisa(a):

U縴tkownik "abelicoln" <abelincoln@poczta.onet.pl> napisa w wiadomo禼i news:1513wyd8205l$.1mhgniezdsgxu$.dlg40tude.net...

Aurora / Aurora, re. Cristi Puiu, Rumunia, Francja, Szwajcaria, Niemcy
2010

Filmu nie widzia砮m, ale czy aby nie sugerujesz, 縠 utw髍 ma za du縪 nut:-)


Po trzech godzinach tego spokojnego filmu te by tak stwierdzi... Bo na
przyk砤d niezbyt przydatna je秎i chodzi o rozw骿 fabu硑 by砤 informacja o
tym, 縠 c髍ka kochanki g丑wnego bohatera potrzebuje 6 komplet體 ubra na
wyjazd, czyli 6 sztuk bielizny, 3 spodni oraz 6 koszulek i bluz. Na dodatek
nie mo縠 ubra swoich elkeganckich d縤ns體 bo, jak og髄enie wiadomo, w
poci眊ach jest brudno - wi阠 fioletowy dres ma by wykorzystany, a tak
wog髄e jeszcze buty trzeba wybra... A ju nawet nie wspominam o bardzo
dok砤dnej ablucji bohatera pod prysznicem. Baaardzo dok砤dniej. I d硊giej
;-)

--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-13 23:59:15
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal

Zaginiony bez wie艣ci / Propavshyi bez vesty, re偶. Anna Fenchenko, Rosja
2010

Moja ocena: 4/10

Opowie艣膰 o cz艂owieku kt贸ry nagle traci cenion膮 dotychczas samodzielno艣膰. Przez prawie p贸艂tora godziny 鈥 czyli znacz膮c膮 wi臋kszo艣膰 tego filmu
zastanawia艂em si臋 o co w nim chodzi. Bo o ile jeszcze mo偶na jako艣 zrozumie膰
absurdalno艣膰 rosyjskiej rzeczywisto艣ci 鈥 to ju偶 p贸藕niejsze post臋powanie
g艂贸wnego bohatera niezbyt. Przez du偶膮 cz臋艣膰 projekcji coraz bardziej
zanurza si臋 w 艣wiat uciekinier贸w przed w艂adz膮, a jakby na to nie patrze膰
niewiele z nimi ma wsp贸lnego. Chyba 鈥 bowiem nie mamy okazji pozna膰 ich
historii. Pomimo tej og贸lnej bezsensowno艣ci fabu艂y, to da si臋 obejrze膰 film, mo偶e
dlatego 偶e oferuje widzowi zag艂臋bienie si臋 w egzotyk臋 Rosji. No i
wsp贸艂towarzysze g艂贸wnego bohatera stanowi膮 do艣膰 kolorow膮 mieszank臋, kt贸r膮
si臋 interesuj膮co ogl膮da.



Zabawa w 艣mier膰 / Le Jeu de la mort, re偶. Christophe Nick, Thomas Bornot,
Francja 2010

Moja ocena: 7/10

Dokument o teleturnieju w kt贸rym uczestnicy mieli uczestniczy膰 w
torturowaniu ludzi.

Film podczas kt贸rego je偶y si臋 w艂os na g艂owie. Niby wszyscy 鈥 a przynajmniej
spora cz臋艣膰 z nas 鈥 wiedz膮, 偶e w pewnych warunkach prawie ka偶dy cz艂owiek
zdolny jest do bardzo z艂ych rzeczy. Ale co艣 innego czyta膰 o jaki艣
eksperymencie z lat 60-tych, a zupe艂nie co艣 innego to ogl膮da膰 to w formie
teleturnieju鈥 Na dodatek kt贸ry pokazuje w艂adz臋 jak膮 ma nad nami telewizja.
Bowiem gdy osob膮 nakazuj膮c膮 ra偶enie innych pr膮dem by艂 naukowiec, odsetek
zdolnych do zadania 艣miertelnej dawki elektrowstrz膮s贸w wynosi艂 60%. Gdy
zamiast naukowca pojawi艂a si臋 prowadz膮ca telewizyjne show, a wszystko
dzia艂o si臋 w jego trakcie 鈥 to odsetek wzr贸s艂 do 80%. Wstrz膮saj膮ce 鈥 ale
niestety prawdziwe鈥



Dmuchana lala / Kuki Ningyo, re偶. Hirokazu Kore-eda, Japonia 2009

Moja ocena: 7/10

Oparta na mandze mocna historia o dmuchanej lalce z seks-szopu, kt贸ra
o偶ywa.

Bardzo fajny film. Interesuj膮ca, opowie艣膰 o powszechnej w dzisiejszym
艣wiecie samotno艣ci 鈥 a jednocze艣nie 艂adna ba艣艅 o 艣wiecie widzianym oczyma
dziecka. A w艂a艣ciwie o偶ywionej dmuchanej lalce. Bardzo powolny rytm
opowie艣ci zbytnio nie nu偶y, poniewa偶 ekran zaludnia spora ilo艣膰
interesuj膮cych bohater贸w 鈥 nawet je艣li tylko s膮 kilkuscenowym t艂em, jak na
przyk艂ad staruszek. I 艣wietna scena 鈥瀌muchania鈥 w sklepie.


--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-15 01:45:31
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal

Rabia,  re偶. Sebasti谩n Cordero, Hiszpania, Kolumbia 2009

Moja ocena: 6/10

Ukrywaj膮cy si臋 robotnik staje si臋 podgl膮daczem codziennego 偶ycia domu w
kt贸rym przebywa.

Film do艣膰 powoli i niemrawo si臋 zaczyna i potrafi troszk臋 nawet zniech臋ci膰.
Ale jak ju偶 opowie艣膰 przeniesie si臋 do domu i zaczniemy by膰 podgl膮daczami
偶ycia mieszka艅c贸w 鈥 to zaczyna by膰 interesuj膮co. W ko艅cu chyba w ka偶dym z
widz贸w jest co艣 z natury Wielkiego Brata. Jedynym powa偶nym zarzutem jaki
mam dla tego filmu jest fakt i偶 strasznie starali si臋 tw贸rcy skomplikowa膰
sytuacj臋 鈥 i zrzucili na g艂贸wne postaci dramatu wszystkie mo偶liwe plagi. A
pono膰 nieszcz臋艣cia chadzaj膮 tylko parami ;-)


The Sentimental Engine Slayer, re偶. Omar Rodr铆guez-L贸pez

Moja ocena: 4/10

Zrozpaczony i rozbity m艂ody cz艂owiek z powodu rozwodu rodzic贸w z dnia na
dzie艅 coraz mocniej poddaje si臋 autodestrukcji. Film chyba niezbyt si臋 nadaje do ogl膮dania na trze藕wo. Jest bowiem r贸wnie
dziwny co zakr臋cony. Akcja lubi przestawia膰 w przesz艂o艣膰, czasem widzimy
halucynacje czy te偶 bardziej rzeczy dziej膮ce si臋 w g艂owie g艂贸wnego bohatera
鈥 a czasem nie za bardzo wiadomo co widzimy. Bardzo dziwnie jest
wykorzystywana 艣cie偶ka d藕wi臋kowa. Nietypowe d藕wi臋ki, muzyka 鈥 a czasem
zwyk艂膮 zabawa z elektronicznie przetworzonymi wypowiedziami bohater贸w.
Jednym z producent贸w filmu jest John Frusciante z Red Hot Chili Peppers.


Brzmienie ha艂asu / Sound of noise, re偶. Ola Simonsson, Johannes Stj盲rne
Nilsson, Szwecja 2010

Moja ocena: 8/10

Policjant staje przed nowym zadaniem, powstrzyma膰 atak muzycznych
terroryst贸w.

Ogl膮danie tego filmu sprawia autentyczn膮 frajd臋. I na dodatek uda艂o si臋
tw贸rcom tego muzycznego obrazu uda艂o unikn膮膰 mielizny przyt艂oczenia fabu艂y
przez d藕wi臋k. Co prawda  jest ona do艣膰 umowna i w艂a艣ciwie drugorz臋dna, ale
mimo tego przyjemnie si臋 j膮 ogl膮da. A sama muzyka? 艢wietne d藕wi臋ki i rytmy
wydobywane z przedmiot贸w, kt贸re na pierwszy rzut oka nie wydaj膮 si臋 by膰
instrumentami 鈥 ale bardzo umiej臋tnie s膮 wykorzystane w ten spos贸b.
Majstersztykiem jest jedna z pierwszych scen. Widzimy szybko jad膮c膮
furgonetk臋, po chwili w艂膮cza si臋 perkusja, kt贸ra nadaje tempa tej je藕dzie.
Chwilk臋 potem kamera przenosi si臋 z kierowcy na ty艂 vana. A tam siedzi
facet i uderza w perkusje nadaj膮c rytm. 艢wietne wprowadzenie do tego filmu.

Po wi臋kszej cz臋艣ci festiwalu 鈥 jest to m贸j faworyt do miana najlepszego
filmu.


--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-15 21:57:19
Autor: Gre
26. Warsaw Film Festiwal
U縴tkownik "abelicoln" <abelincoln@poczta.onet.pl> napisa w wiadomo禼i news:5annmwq39zu1.166okdo8suyuz$.dlg40tude.net...

Brzmienie ha砤su / Sound of noise, re. Ola Simonsson, Johannes Stj鋜ne
Nilsson, Szwecja 2010

Moja ocena: 8/10

[....]
Majstersztykiem jest jedna z pierwszych scen. Widzimy szybko jad眂
furgonetk, po chwili w潮cza si perkusja, kt髍a nadaje tempa tej je糳zie.
Chwilk potem kamera przenosi si z kierowcy na ty vana. A tam siedzi
facet i uderza w perkusje nadaj眂 rytm. ietne wprowadzenie do tego filmu.

To pewnie ta scena
http://www.youtube.com/watch?v=Qct3nBWlNTA

Po wi阫szej cz甓ci festiwalu - jest to m骿 faworyt do miana najlepszego
filmu.

To zazdroszcze. Obawam sie, ze ja w tym roku nie przyznam pierwszej nagrody.
G.

Data: 2010-10-16 01:26:33
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal
Dnia Fri, 15 Oct 2010 21:57:19 +0200, Gre napisa(a):

To zazdroszcze. Obawam sie, ze ja w tym roku nie przyznam pierwszej nagrody.
G.


Nie robi砮m jeszcze podsumowania, ale festiwal w tym roku rzeczywi禼ie
wydaje si s砤bszy. A zaliczy awans do tzw. "listy A" festiwali filmowych
- wi阠 powinno w selekcji l眃owa wi阠ej ciekawych film體.

--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-18 00:05:27
Autor: Gre
26. Warsaw Film Festiwal
Brzmienie ha砤su / Sound of noise, re. Ola Simonsson, Johannes Stj鋜ne
Nilsson, Szwecja 2010

Po wi阫szej cz甓ci festiwalu - jest to m骿 faworyt do miana najlepszego
filmu.

Tw骿 fawort zwyci昕yl w plebiscycie publiczno禼i oraz w konkursie Wolny Duch
http://www.wff.pl/aktualnosci/nagroda-publicznosci-26-warszawskiego-festiwalu-filmowego/

Pozdrawiam
G.

Data: 2010-10-16 01:28:32
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal


Pie艣ni mi艂o艣ci i nienawi艣ci / Songs of Love and Hate, re偶. Katalin G枚dr枚s,
Szwajcaria 2010

Moja ocena: 6/10

Dorastanie dziewczynki pokazane przez pryzmat rodzinnego domu i zmian w jej
zachowaniu.

艁adnych par臋 lat temu amerykanie nakr臋cili taki film 鈥濿icked鈥, w kt贸rym
g艂贸wna bohaterka stara艂a si臋 by膰 jedyn膮 osob膮 w sersu swojego tatusia 鈥
najcz臋艣ciej poprzez eliminacj臋 wszelkich konkurentek. Tutaj nie jest a偶 tak
drastycznie, ale post臋pki g艂贸wnej postaci tego filmu je偶膮 w艂os na g艂owie.
Oba te filmy mo偶na wykorzystywa膰 jako form臋 naturalnej antykoncepcji 鈥
bowiem ma艂o kto b臋dzie chcia艂 fundowa膰 sobie takie 鈥瀖ale艅stwo鈥.

A tak ju偶 powa偶niej, to jest to bardzo subtelny film, kt贸ry pokazuje jak
ma艂ymi kroczkami mo偶na sta膰 si臋 z normalnej dziewczynki potworem. I jaki to
ma wp艂yw na otaczaj膮ce j膮 osoby. Ju偶 od pierwszych scen, gdzie dla czystej
rozrywki czy te偶 dla przyjemno艣ci zadawania cierpienia zabijany jest 艣limak
trzyma ten film w napi臋ciu. Trwaj膮cym pomimo wolnej akcji i spokojnego
rytmu opowiadania. Kaboom, re偶. Gregg Araki, USA 2010

Moja ocena: 7/10

W skutek zjedzenia pewnego ciasteczka, student my艣li i偶  by艂 艣wiadkiem
makabrycznego morderstwa zagadkowej Dziewczyny o Czerwonych W艂osach.
Ca艂kiem zabawne kino. Udane po艂膮czenie teen Komedy, thrillera i filmu
akcji. No i kawa艂ek filmu katastroficznego si臋 tam znajdzie. Sporo moment贸w
w kt贸rych widownia wybucha 艣miechem 鈥 no i ten w膮tek spiskowy, kt贸ry ci臋偶ko
jest 艣ledzi膰 na powa偶nie. Kolejna bardzo dobra produkcja spod r臋ki Gregga
Arakiego, tym razem w du偶o l偶ejszej tonacji. Na pewno warta zobaczenia.
Szczeg贸lnie 鈥 niczego nie zdradzaj膮c 鈥 niespodziewane zako艅czenie鈥

Opona / Rubber, re偶. Quentin Dupieux, USA, Francja 2010

Moja ocena: 6/10

Robert - opona samochodowa porzucona na pustyni, nagle o偶ywa. Nabywa
umiej臋tno艣膰 poruszania si臋 i odkrywa w sobie pasj臋 do niszczenia oraz
zabijania.

Hmmm, ci臋偶ko jest w jakikolwiek spos贸b zrecenzowa膰 ten film. Bowiem jego
tw贸rcy byli przewiduj膮cy i umie艣cili w nim wszystko. 艁膮cznie z widowni膮, i
jej przedstawicielem, kt贸ry zg艂asza krytyczne uwagi tw贸rcom. Wi臋c co
jeszcze mo偶na doda膰? Poza tym, 偶e jest tutaj kupa 艣miechu, dziwnych
pomys艂贸w (jak wspomniana wcze艣niej widownia na ekranie) i absurdalnych
pomys艂贸w. Na pewno ka偶dy wielbiciel tego typu humoru b臋dzie si臋 dobrze
bawi艂. Reszta raczej powinna ten film omija膰鈥



--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-16 23:15:58
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal

HavanyorK, re偶. Luciano Larobina, Meksyk 2010

Moja ocena: 3/10

Dokument badaj膮cy wi臋zi mi臋dzy hip hopem kuba艅skim a nowojorskim.
Ten film ma dwie 鈥 bardzo powa偶ne wady. Po pierwsze pr贸buje zbyt du偶o
rzeczy opowiedzie膰, a po drugie jego tw贸rcy s膮 nieobiektywni. Co mo偶e nie
jest a偶 tak膮 wad膮 鈥 ale troszk臋 za bardzo odciska si臋 to na przekazie.
Je偶eli chodzi o pierwszy zarzut, to widzimy informacje o pocz膮tkach i
korzeniach tej muzyki, zar贸wno je艣li chodzi o jej wydanie nowojorskie jak i
kuba艅skie. Potem jest troch臋 wywiad贸w o aktualnym stanie, potem jeszcze
艣ledzenie po艂膮cze艅 pomi臋dzy nimi i wzajemnych opinii. Na wszystko jest
raptem 90 minut, tak wi臋c odbywa si臋 to mocno po 艂ebkach. Na przyk艂ad o
wsp贸艂czesnym ameryka艅skim hip-hopie wiemy tylko 偶e koncentruje si臋 na gang
sta-rapie. I jako jego przedstawicieli serwuje si臋 nam jakie艣 karykaturalne
postaci wymachuj膮ce gnatami. A to raczej nie jest ca艂o艣膰 obrazu.

Bardzo wyra藕nie wida膰 w tym dokumencie, 偶e jego tw贸rcy uwa偶aj膮 i偶 rap
powinien si臋 zajmowa膰 tylko sprawami spo艂ecznymi, walk膮 z ludzkimi
krzywdami. I tak robi艂 to na pocz膮tku w stanach i tak robi teraz na Kubie.
I przedstawieni tw贸rcy wzajemnie si臋 chwal膮 tym i opowiadaj膮 o swojej wizji
艣wiata. A wszelkie inne zagadnienia traktowane s膮 lekcewa偶膮co i
pob艂a偶liwie鈥


Freakonomia / Freakonomics, USA 2010

Moja ocena: 5/10

Filmowa wersja bestsellerowej ksi膮偶ki ekonomisty Stevena D. Levitta i
pisarza Stephena J. Dubnera

Taka ekonomia na weso艂o, podawania do艣膰 ciekawych informacji w lu藕ny
spos贸b. Czy ma to jak膮艣 wi臋ksz膮 warto艣膰 i czy mo偶na si臋 dowiedzie膰 czego艣
przydatnego na co dzie艅? 艢rednio. Czy jest to kawa艂ek rozrywki? Owszem. Ale
tak na dobr膮 spraw臋 niewiele bym straci艂 gdybym tego nie obejrza艂, bo
jedyna informacja kt贸ra mnie zainteresowa艂a, czyli du偶y wp艂yw zniesienia
zakazu aborcji w latach 70-tych na spadek przest臋pczo艣ci w USA w latach
90-tych 鈥 by艂a podana na tyle pobie偶nie, 偶e nie za bardzo wiadomo dlaczego
tw贸rcy doszli do takich wniosk贸w. Bardzo interesuj膮cych i mo偶liwych do
wykorzystania w innych krajach鈥  Taqwacore: narodziny islamskiego punka / Taqwacore: The Birth of Punk
Islam, re偶. Omar Majeed, Kanada 2010

Moja ocena: 5/10

Kronika rodz膮cego si臋 ruchu muzu艂ma艅skiego punk rocka w Ameryce.
Dokument sk艂ada si臋 z dw贸ch cz臋艣ci 鈥 pierwsza opowiada o raczkuj膮cym ruchy
islamskiego punku. I bardzo dajnie si臋 ogl膮da jak grupa zespo艂贸w pomimo
trudno艣ci kr膮偶y po stanach. A pr贸ba zagrania na kongresie ameryka艅skich
muzu艂man jest bardzo interesuj膮ca. Natomiast druga cz臋艣膰 opowiada o podr贸偶y
do Pakistanu 鈥 i to ju偶 og艂ada si臋 du偶o trudniej. Bo bardziej koncentruje
si臋 na sentymentalnej podr贸偶y Michaela Knighta, kt贸ry napisa艂 ksi膮偶k臋
b臋d膮c膮 pocz膮tkiem i inspiracj膮 dla tego ruchu. Jak on sam stwierdzi艂 鈥濨a艂em
si臋 czy uda si臋 przenie艣膰 ducha Taquacore do Pakistanu鈥. Moim zdaniem si臋
nie uda艂o.

Ciekawostk膮 jest to, 偶e jedynymi osobami kt贸re 鈥 w mojej kilkuletniej
historii na festiwalu 鈥 oferowa艂y do sprzedania kopie filmu i gad偶ety z nim
zwi膮zane by艂 re偶yser tego filmu i re偶yser ekranizacji ksi膮偶ki Michaela
Knighta鈥


--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-18 00:06:47
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal

Inny swiat / L'autre monde, re偶. Gilles Marchand, Francja, Belgia 2010

Moja ocena: 2/10

Gaspard i Marion s膮 par膮 zakochanych. Pewnego dnia Gaspard poznaje Audrey.
Ona jest pi臋kna, ale te偶 jadowita i niebezpieczna.

Ech, od czego by tu zacz膮膰鈥 Fajnie by by艂o jakby rozw贸j fabu艂y nie polega艂
ca艂kowicie na g艂upocie g艂贸wnego bohatera. A tutaj niestety tak jest. Ka偶da
decyzja jak膮 podejmuje jest najmniej logiczn膮 w danym momencie 鈥 wi臋c
ci臋偶ko si臋 przej膮膰 losem takiej osoby. Fajnie by by艂o, jakby nastolatk贸w
gra艂y osoby w podobnym wieku. Tutaj aktor graj膮cy g艂贸wnego bohatera
bardziej pasowa艂 na wczesn膮 trzydziestk臋鈥 I fajnie by by艂o, jakby przestano
wykorzystywa膰 wirtualn膮 rzeczywisto艣膰 do t艂umaczenia wszystkiego z艂ego. Bo
takim sposobem ka偶da bzdura scenariuszowa mo偶e zosta膰 wyt艂umaczona jak膮艣
logik膮 odmiany 鈥濻econd life鈥檜鈥 鈥 nawet tak膮 ma艂o interesuj膮c膮 jak tutejszy
鈥瀊lack hole鈥. Win\Win, re偶.  Jaap van Heusden, Holandia 2010

Makler Ivan pracuje jako asystent w banku. Wyrasta na now膮 gwiazd臋 gie艂dy.
Ale wszystko ma swoj膮 cen臋鈥

Hmmm, podoba艂 mi si臋 ten film. Bardzo przyjemnie si臋 go ogl膮da艂o. Ale 偶eby
konkretnie napisa膰 dlaczego 鈥 to ju偶 b臋dzie du偶o trudniejsze. Bo tak na
dobr膮 spraw臋 nie ma jednego wyr贸偶niaj膮cego go elementu, wszystko tutaj jest
na r贸wnym, wysokim poziomie. Historia Midasa, kt贸ry potrafi zamieni膰
wszystko w z艂oto 鈥 ale kt贸ry jest nieszcz臋艣liwy, bo nie za bardzo potrafi
osi膮gn膮膰 takie sukcesy z innymi 鈥 jest bardzo wci膮gaj膮ca. A graj膮cy
tytu艂ow膮 rol臋 aktor jest charyzmatyczny, wi臋c to te偶 wp艂ywa pozytywnie na
odbi贸r filmu. I nawet, troszk臋 zaskakuj膮ca, ko艅c贸wka nie razi 鈥 bowiem
jeste艣my w stanie uwierzy膰, 偶e naszego bohatera sta膰 na takie zachowanie鈥


Spl膮tane korzenie / V盲盲r盲t juuret, re偶. Saara Saarela,Finlandia 2009

Moja ocena: 6/10

Ojciec rodziny dowiaduje si臋, 偶e zapad艂 na chorob臋 o pod艂o偶u genetycznym.
Zaczyna si臋 martwi膰. Jak d艂ugo b臋dzie w stanie prowadzi膰 rodzinny interes,
kt贸ry odziedziczy艂 po ojcu?

Interesuj膮cy i bardzo intymny film o radzeniu sobie z ciosem spadaj膮cym na
rodzin臋. Powolne nasilanie si臋 symptom贸w choroby ojca, a tak偶e trudno艣膰 w
radzeniu sobie z t膮 smutn膮 wiadomo艣ci膮 s膮 tutaj bardzo 艂adnie 鈥 a przede
wszystkim ze smakiem pokazane. Tak samo zreszt膮 jak pr贸by radzenia sobie
potomstwa z faktem i偶 mog膮 te uszkodzone geny odziedziczy膰. No i
sympatyczny w膮tek magiczny z najm艂odszym potomkiem, adoptowanym z Chin.
Warte zobaczenia w jaki艣 zimny, przygn臋biaj膮cy jesienny wiecz贸r. Bo jednak
milsze okoliczno艣ci szkoda psu膰 takim pesymistycznym tematem鈥


--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-20 18:48:18
Autor: Gre
26. Warsaw Film Festiwal
U偶ytkownik "abelicoln" <abelincoln@poczta.onet.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:owxgzo1osn5m.uf8s7kkqgttp.dlg40tude.net...

Inny swiat / L'autre monde, re偶. Gilles Marchand, Francja, Belgia 2010

Moja ocena: 2/10

Gaspard i Marion s膮 par膮 zakochanych. Pewnego dnia Gaspard poznaje Audrey.
Ona jest pi臋kna, ale te偶 jadowita i niebezpieczna.

Ech, od czego by tu zacz膮膰鈥 Fajnie by by艂o jakby rozw贸j fabu艂y nie polega艂
ca艂kowicie na g艂upocie g艂贸wnego bohatera. A tutaj niestety tak jest. Ka偶da
decyzja jak膮 podejmuje jest najmniej logiczn膮 w danym momencie 鈥 wi臋c
ci臋偶ko si臋 przej膮膰 losem takiej osoby. Fajnie by by艂o, jakby nastolatk贸w
gra艂y osoby w podobnym wieku. Tutaj aktor graj膮cy g艂贸wnego bohatera
bardziej pasowa艂 na wczesn膮 trzydziestk臋鈥 I fajnie by by艂o, jakby przestano
wykorzystywa膰 wirtualn膮 rzeczywisto艣膰 do t艂umaczenia wszystkiego z艂ego. Bo
takim sposobem ka偶da bzdura scenariuszowa mo偶e zosta膰 wyt艂umaczona jak膮艣
logik膮 odmiany 鈥濻econd life鈥檜鈥 鈥 nawet tak膮 ma艂o interesuj膮c膮 jak tutejszy
鈥瀊lack hole鈥.


Moje wra偶enia po obejrzeniu tego filmu sa raczej pozytywne a ocena wy偶sza ni偶 2/10. W艂a艣ciwie to jeden z lepszych filmow, jaki udalo mi sie obejrze膰 na tegorocznym festiwalu. Zupelnie inaczej oceniam dobor aktorow. Graj膮cy g艂贸wne rol臋 mesk膮 to rocznik 1987, nie wygl膮da艂 mi na trzydziestolatka, przeciwnie imho pasowa艂 do roli g贸wniarza. Jego partnetki bardzo dobrze dobrane pod wzgl臋dem prezencji. Wirtualna rzeczywisto艣膰, jak mi sie wydaje, nie by艂a w filmie demonizowana - jest tylko medium, narz臋dziem a nie sednem sprawy. A logika poczyna艅 g艂贸wnego bohatera... jest taka jak mlodzie艅ca zauroczonego jak膮艣 lal膮, wszystko OK. Ogl膮dalo mi si臋 nie藕le (mo偶e nie do ko艅ca, ale przez wi臋kszo艣膰 seansu). Nie wiem tylko po co komu taki film. Na wlasny u偶ytek uznalem, 偶e to dobra historia umoralniaj膮ca dla m艂odzie偶y. Ocena 2 na 20 to za malo, dalbym nawet trzy razy wi臋ksz膮.

Pozdrawiam
G.

Data: 2010-10-18 01:39:53
Autor: abelicoln
26. Warsaw Film Festiwal

No to czas na podsumowanie. Oficjalne wyniki pod tym adresem:
http://goo.gl/9p4l
nagrody publiczno艣ci:
http://goo.gl/nuwJ

Poziom film贸w w tym roku - patrz膮c po wra偶eniach mocno spad艂. Natomiast jak
sobie podliczy艂em oceny, to wysz艂o mi, 偶e spadek a偶 tak drastyczny nie by艂,
bowiem w zesz艂ym roku 艣rednia moja ocena filmu wynosi艂a 5.65 (艣rednia z 60
film贸w), a w tym roku by艂o to r贸wne 5 (61 film贸w). Sporo w tym roku by艂o
obraz贸w s艂abych i 艣rednich, a tylko kilka si臋 wyr贸偶nia艂o na plus. Tylko dwa
鈥 鈥濨rzmienie ha艂asu鈥 i 鈥濵ilcz膮ce dusze鈥 zas艂u偶y艂y na 8. Tak si臋 zastanawia艂em dlaczego w tym roku by艂o sporo rozczarowa艅 i
doszed艂em do wniosku 偶e wynika to z awansu festiwalu i wi臋kszej ilo艣ci
film贸w 鈥炁泈ie偶ych鈥 o kt贸rych jeszcze nie ma zbyt wielu informacji. W zesz艂ym
roku, po przejrzeniu pobie偶nym programu mia艂em wypisanych kilkana艣cie
film贸w, o kt贸rych s艂ysza艂em co艣 pozytywnego i chcia艂em je zobaczy膰. W tym
roku takie filmy mo偶na by艂o policzy膰 na palcach jednej r臋ki.

Najlepszy film: 鈥濨rzmienie ha艂asu鈥. Fajny film do obejrzenia w wolny
wiecz贸r, ale nie maj膮cy aspiracji do poruszania jakichkolwiek
powa偶niejszych temat贸w. 鈥濵ilcz膮ce dusze鈥 jako艣 troszk臋 zblad艂y z czasem i
przez to nie s膮 najlepsze.

Najlepszy dokument: 鈥瀂abawa w 艣mier膰鈥. Niby co艣 oczywistego 鈥 ale pokazane
w spos贸b kt贸ry przekonuje. I kt贸ry napawa l臋kiem, szczeg贸lnie osob臋 kt贸ra
nie ogl膮da telewizji, wi臋c 艣rednio wie do jakiego miejsca dosz艂y dzisiejsze
teleturnieje鈥

Najwi臋ksze zaskoczenie: 鈥濸ogorzelisko鈥. Niby zwyci臋zca festiwalu, a film
tak przekombinowany, 偶e u mnie dosta艂 tak膮 a nie inn膮 ocen臋 bardziej  za
bycie tak g艂upim 偶e a偶 艣miesznym 鈥 a nie dlatego 偶e by艂 tak dobry. Bo
naprawd臋, taka wolta w ko艅c贸wce wymaga艂a sporej wyobra藕ni鈥

Najwi臋ksze rozczarowanie: brak. Jak pisa艂em wy偶ej 鈥 nie mia艂em zbyt du偶o
film贸w wobec kt贸rych czegokolwiek oczekiwa艂em, wi臋c i nie ma rozczarowa艅.

Honorowa nagroda Pustego Pude艂ka Po Popcornie: te偶 brak. W tym roku nie
by艂o jaki艣 ra偶膮cych niedoci膮gni臋膰, wi臋c nie ma co szuka膰 na si艂臋 dziury w
ca艂ym. Ale 鈥 je艣li mog臋 sobie egocentrycznie przyzna膰 zas艂ug臋 鈥 to kiedy艣
narzeka艂em na niesymetryczno艣膰 ocen w plebiscycie publiczno艣ci. I teraz ju偶
s膮 po dwie oceny po obu stronach skali. Wi臋c troszk臋 pomarudz臋. W
czwartkowej sto艂ecznej mutacji GW ukaza艂 si臋 list od czytelnika krytykuj膮cy
spos贸b dystrybucji bilet贸w w przedsprzeda偶y 鈥 kompletnie dyskryminuj膮cych
osoby spoza Warszawy bo wymagaj膮cy dw贸ch wcze艣niejszych wizyt w tym
mie艣cie. Ja dorzuc臋 swoje 0,03 PLN. Po pierwsze 鈥 dlaczego wci膮偶 nie mo偶na zap艂aci膰 kart膮 p艂atnicz膮 za bilety?
W ko艅cu mamy 2 dekad臋 XXI wieku, mo偶e odrobin臋 post臋pu? Nie wiem jak inni,
ale ja na tyle przeszed艂em ju偶 na p艂atno艣ci bezgot贸wkowe, 偶e czuj臋 si臋
dziwnie maj膮c ze sob膮 par臋set z艂otych by zap艂aci膰 za bilety鈥

Po drugie 鈥 tegoroczne Era Nowe Horyzonty pokaza艂y, 偶e mo偶na wprowadzi膰
rezerwacje przez Internet, co prawda z ma艂ymi problemami, ale c贸偶, choroba
wieku dzieci臋cego. Mo偶e by skorzysta膰 z tych wzor贸w. A po trzecie 鈥 mo偶e czas na jakie艣 karnety? W tym roku co艣 strasznie du偶o
by艂o os贸b z identyfikatorami/ akredytacjami. Nie wspominaj膮c ju偶 o takiej
ciekawej sytuacji, gdzie na sali zosta艂 wyg艂oszony komunikat i偶  znaleziono
identyfikator niejakiego Marka S. Zg艂osi艂a si臋 po niego dziewczyna. A 偶e
wchodzi艂a przede mn膮 wraz z kole偶ank膮 (na bezp艂atne wej艣ci贸wki wa偶ne tylko
z identyfikatorem), to widzia艂em, 偶e raczej owego Marka S. na sali nie ma鈥
C贸偶, w przysz艂ym roku chyba trzeba b臋dzie si臋 rozejrze膰 za jak膮艣
akredytacj膮 z niszowego pisemka. W ko艅cu jest o po艂ow臋 ta艅sza ni偶 to ile
mnie kosztowa艂y bilety鈥


Aha, na koniec przepraszam wszystkich kt贸rych nie zainteresowa艂y moje
rozmowy samego z sob膮. ;-)


--
Pozdrawiam,
abelincoln
http://dlugajczyk.pl

Data: 2010-10-17 22:40:52
Autor: rs
26. Warsaw Film Festiwal
On Mon, 18 Oct 2010 01:39:53 +0200, abelicoln
<abelincoln@poczta.onet.pl> wrote:

Aha, na koniec przepraszam wszystkich kt髍ych nie zainteresowa硑 moje
rozmowy samego z sob. ;-)

spoko. chcetnie przeczytalem, wiekszosc twoich opinii. dzieki.
przynajmniej wiem jakich filmow, w kinie europejskim, unikac. <rs>

Data: 2010-10-18 18:56:43
Autor: Fidelio
26. Warsaw Film Festiwal
U縴tkownik "rs" <no.address@no.spam.pl> napisa w wiadomo禼i news:qpcnb6lvs9sv0732rod5h0jlrieq0a8c5u4ax.com...
On Mon, 18 Oct 2010 01:39:53 +0200, abelicoln
<abelincoln@poczta.onet.pl> wrote:

Aha, na koniec przepraszam wszystkich kt髍ych nie zainteresowa硑 moje
rozmowy samego z sob. ;-)

spoko. chcetnie przeczytalem, wiekszosc twoich opinii. dzieki.
przynajmniej wiem jakich filmow, w kinie europejskim, unikac. <rs>

W砤秐ie, dobra robota, dzi阫i.

26. Warsaw Film Festiwal

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona