29er dobór ramy

Data: 2014-08-27 13:42:54
Autor: quasi
29er dobór ramy
Witam,
Rok temu pytałem tutaj o trekkinga i ostatecznie kupiłem Waganta 2.0 na ramie 20 cali (mam 180cm/82cm). Piszę tutaj gdyż mam nadzieję, że podzielicie się swoimi doświadczeniami odnośnie doboru ramy przy kołach 29 cali. Oczywiście możecie napisać że dopóki się nie przymierzę to się nie dowiem. Przymierzyłem się i dalej mam wątpliwości.

Obecnie bardzo mocno zastanawiam się nad góralem, gdyż trekkingiem nie pojeżdżę po lesie - myślałem, że nie będę miał takiej potrzeby, a jednak mnie ciągnie. Jeździłbym w lasach w mojej okolicy (Puszcza Wkrzańska oraz Puszcza Bukowa) oraz w przyszłości rozważam wyjazdy np. na singletrek pod Smrkiem (mam w robocie kolegów którzy tam jeżdżą), albo w Beskidy po których trochę chodziłem podczas tegorocznego urlopu.

Byłby to drugi rower używany tylko okazjonalnie, bo do roboty albo na przejażdżki po asfalcie zostawił bym sobie trekkinga.

Chodzę sobie po sklepach i mierzę różne rowery. Musze przyznać, że przy moich gabarytach rama 19 jest bardzo na styk. Jeżeli już to bardziej 17.

Mierzyłem, a nawet jeździłem na Romecie R-Line 2.0 na ramie 17 i muszę przyznać, że przekrok był ok, ale był on dosyć krótki - pozycja była prawie jak na trekkingu. Sprzedawca mówił, że to rama na mnie, ale wątpię w jego szczere intencje. Sztyca była praktycznie na maksa, a mimo to uważam, że brakowało jeszcze około 2 cm. Podejrzewam, że na ramie 19 bym wisiał.

(Jakiś miesiąc temu ten Romet na ramie 17 był do kupienia na allegro około 30% taniej. Pewnie gdybym nie miał wątpliwości co do rozmiaru to bym go wziął mimo tego, że już jednego Rometa kupiłem przez internet i obiecałem sobie, że więcej nie kupię roweru przez internet, a tym bardziej Rometa. 1000zł to już jednak duży pieniądz).

Drugi rower który mierzyłem to Kellys TNT (chciałbym TNT 30, ale ich na ramie 19 już praktycznie nie ma). Siedziałem na TNT na ramie 17 tutaj trochę lepiej - chociaż wydaje mi się, że na góralu pozycja powinna być bardziej wyciągnięta.

Trochę lepiej siedziało mi się na Giancie Talonie 18 cali, ale ze względu na osprzęt w zakładanym przeze mnie budżecie odpada.

Tutaj jest mój faworyt, ale z przymiarką byłby problem:
http://www.radon-bikes.de/bikes/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-70/ w 3k z przesyłką bym się zmieścił

Ostatnio chodzi mi po głowie pomysł żeby zaszaleć na grubo (jak na moje potrzeby) i kupić fula za 4 tysiące. Podejrzewam, że za tyle mógłbym wyrwać Kellys Reyon 10. Tutaj górna rura jest gięta więc z przekrokiem nie byłoby źle, ale wirtualna rura pozioma ma 62cm.

Jest to jednak pomysł w kategorii science-fiction.

Jakie są wasze doświadczenia z doborem 29er?

Data: 2014-08-27 17:39:48
Autor: qrt
29er dobór ramy
Dnia Wed, 27 Aug 2014 13:42:54 +0200, quasi napisa³(a):

Jakie s± wasze do¶wiadczenia z doborem 29er?

krótko i na temat. mam 178. Jezdzi³em na 19 i jednak IMO za du¿a. Mia³em 18 i by³o ok. Mam teraz 17 i te¿ jest ok choæ to ju¿ wymaga sztycy 400. Ty jednak jeste¶ trochê wy¿szy wiec 17.5/18 wydaje mi sie dobr± opcj±. Bo z
tego co czytam nie lubisz raczej du¿ych ram. D³ugo¶æ ramy w zasadzie to ju¿ jest cecha producenta a nie wielko¶ci ramy -
tutaj jest jak sobie projektant wymy¶li. Ale generalnie 29er raczej maj± problem w tym ze sa za d³ugie ni¿ za
krótkie. W kazdym razie wa¿ne by nogami nie haczyæ o przednie ko³o.

Pozycja wyci±gniêta czy nie to ju¿ sobie skorygujesz mostkiem tak jak
lubisz. albo kierownic± z gieciem w przód:
http://ritcheylogic.com/mountain/bars/superlogic-carbon-flat-10d-mountain-bar.html to tyle jak na moje :)

Data: 2014-08-27 18:22:17
Autor: quasi
29er dobór ramy
W dniu 2014-08-27 17:39, qrt pisze:
[...]

Jak ju¿ napisa³em trekkinga mam na ramie 20 cali i to jest uwa¿am maksimum. Na postoju jak siedzê na siodle to nie siêgam nog± do ziemi - muszê zsi±¶æ, a rura pozioma jest na styk. Aczkolwiek to jest ca³kiem inny rower i taka du¿a rama do jazdy po asfalcie jest nawet wygodna. Góral raczej powinien mieæ mniejsz± ramê.

Romet którego dosiada³em mia³ standardowo sztycê chyba 32cm wiêc trochê ma³o. Przy sztycy 40cm pewnie móg³bym sobie ustawiæ tak ¿eby by³o ok i jeszcze by³by zapas.

Romet jest dosyæ krótki rura pozioma przy 17 calach to 58cm, natomiast w Kellysie (17) rura pozioma ma te 60cm chocia¿ wydawa³o mi siê ma³o. Mog³a to byæ wina ¼le ustawionego siod³a. Dawno nie je¼dzi³em na góralu, wiêc moje odczucia mog± byæ b³êdne.

Radon jest na ramie 18 i chyba to by³aby najlepsza opcja. No i do lansu +100 za markê. Ponadto w tym bud¿ecie nawet Canyon nie ma lepszej oferty.

Data: 2014-08-27 18:24:32
Autor: ToMasz
29er dobór ramy
W dniu 27.08.2014 13:42, quasi pisze:
Witam,
Rok temu pytałem tutaj o trekkinga i ostatecznie kupiłem Waganta
(...)
Obecnie bardzo mocno zastanawiam się nad góralem, gdyż trekkingiem nie
pojeżdżę po lesie -
załóż opony
http://www.italbike.eu/images/strona2012/01VRB/14VRB081Cbig.jpg
Będziesz śmigał po lesie bez problemu. mnie te opony wiozły przez plaże, na podobnym poziomie jak zwykłe górale

[...]
trudno wyrokować. 29er zazwyczaj wyżej stoi, ale nie jest dłuższy. jednak 17 cali dla 182cm faceta - raczej mała rama

(Jakiś miesiąc temu ten Romet na ramie 17 był do kupienia na allegro
około 30% taniej.
dobrze że go nie kupiłeś, bo romet właśnie zrobił kolejną promocje. jak będzeisz chciał kupić to daj znać
:)

Jakie są wasze doświadczenia z doborem 29er?

fajnie się jedzie za pierwszym razem. potem niestety trzeba wybierać, czy się ma opony na teren i na asfalcie jest "rzucawka", czy na asfalt i w terenie jest kiszka. Nie da się założyć błotników.
W zasadzie, masz rower, podobny do 29er, tylko ma opony cieńsze....

ToMasz

Data: 2014-08-27 18:47:53
Autor: quasi
29er dobór ramy
W dniu 2014-08-27 18:24, ToMasz pisze:
załóż opony
http://www.italbike.eu/images/strona2012/01VRB/14VRB081Cbig.jpg
Będziesz śmigał po lesie bez problemu. mnie te opony wiozły przez plaże,
na podobnym poziomie jak zwykłe górale

Myślałem o tym. Szersze laczki (ciekawe czy weszły by 2 cale?) zdemontować resztę klamotów (bagażnik, błotniki, lampki, osłonę łańcucha, nóżkę), ale gdybym musiał awaryjnie zejść to mogłoby to być bolesne przy tej ramie.

[...]

Fajnie, ale rama 19 chyba raczej będzie za wielka, a na 17 ledwo się mieszczę.
Zdaję sobie sprawę że 10-15% z ceny katalogowej można urwać nawet w środku sezonu. Teraz idzie jesień więc mniej chodliwe modele będzie można wyrwać nawet 30% taniej, ale góral z powietrznym widelcem i dość dobrym osprzętem raczej się do tej grupy nie zalicza.

Chyba że to jakaś inna promocja na rocznik 2014 związana z wprowadzeniem kolekcji na rok 2015. Zakup rowera jeżeli w ogóle dojdzie do skutku to kwestia raczej przyszłego miesiąca niż tygodnia.

Data: 2014-08-27 18:59:12
Autor: quasi
29er dobór ramy
[...]

1. Czy na te obręcze (Schurman YAK19 przód, Alexrims ACE18 tył) mogę założyć opony od 29er'a np. Schwalbe Smart Sam 29x1,75 albo Rapid Rob 29x2.25?

2. Czy takie opony będą pasować do mojej ramy/widelca?

29er dobór ramy