32% podatek dochodowy narusza konstytucyjną sprawiedliwość społeczną - zdaniem RPO

Data: 2009-07-14 18:12:11
Autor: Artur
32% podatek dochodowy narusza konstytucyjną sprawiedliwość społeczną - zdaniem RPO
http://e-podatki.dashofer.pl/?sect=art&id=10827&wa=N-P0929&sid=207525313&adr_no=E097809&adr_em=304438

--
AMD Phenom II X4 940 Black Edition 3000@3650MHz || Gigabyte GA-MA790GP-DS4H
ATI Radeon HD3300 (DirectX10) 128MB DDR3 1333MHz || Zalman ZM600-HP (600W)

Data: 2009-07-14 18:17:09
Autor: Arek
Artur pisze:
http://e-podatki.dashofer.pl/?sect=art&id=10827&wa=N-P0929&sid=207525313&adr_no=E097809&adr_em=304438

Hehehe - nic nie wskĂłra.
No chyba, Ĺźe podniesienie wszystkim do 32% ;)

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2009-07-14 11:25:09
Autor: BK
On 14 Lip, 18:17, Arek <a...@eteria.net> wrote:
Artur pisze:

>http://e-podatki.dashofer.pl/?sect=art&id=10827&wa=N-P0929&sid=207525...

Hehehe - nic nie wskóra.
No chyba, że podniesienie wszystkim do 32% ;)

Arek

-- http://www.arnoldbuzdygan.com

Czy ja wiem? Utrzymywanie 32% PIT to czysta socjotechnika i polityka.
Z ekonomicznego punktu widzenia fakt bez wiekszego znaczenia
strategicznego. Ile osob palci 32% PIT w tym roku? 2%? 5%? Ile to moze
byc dochodu do budzetu?

Data: 2009-07-14 20:01:51
Autor: Jacek_P
BK napisal:
[...]

W roku 2007 struktura wplywow PIT byla nastepujaca:
I prog   - 94,66% podatnikow dajacych 59,54% wplywow
II prog  - 4,48% podatnikow dajacych 20,56% wplywow
III prog - 0,86 podatnikow dajacych 19,90% wplywow

Wiec moge sie zgodzic, ze jest to socjotechnika i polityka,
ale ma znaczenie ekonomiczne.
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-07-14 23:50:40
Autor: q@gazeta.pl

"Jacek_P" <Lato-i-Upal@cyf-kr.edu.pl> wrote in message news:h3io7f$v04$1srv.cyf-kr.edu.pl...
BK napisal:
[...]

czy ten platnik z III progu liczony jest raz-generuje przychod w progu I rowniez...
chodz mi o informacje ile kasy jest z II i III progu odliczajac standatowy I prog.

Data: 2009-07-15 17:26:06
Autor: Jacek_P
q@gazeta.pl napisal:
> [...]
> III prog - 0,86 podatnikow dajacych 19,90% wplywow

czy ten platnik z III progu liczony jest raz

Nie.

chodz mi o informacje ile kasy jest z II i III progu odliczajac standatowy I

Ciezko ustalic, bo dane sa podane w szeregu rozdzielczym.
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-07-15 19:53:24
Autor: Arek
Jacek_P pisze:
-generuje przychod w progu I rowniez...
Nie.

Generuje.

Ciezko ustalic, bo dane sa podane w szeregu rozdzielczym.

Bardzo łatwo. Wystarczy policzyć. :)

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2009-07-15 18:09:31
Autor: Jacek_P
32% podatek dochodowy narusza konstytucyjną sprawiedliwość społeczną - zdaniem RPO
Arek napisal:
Generuje.

Chyba roznie rozumiemy pytanie przedpiscy. Moim zdaniem
pytal o to, czy podatnik wykazany w procentach jednego
progu jest wykazywany w procentach nizszych progow.
Wiec w takim ujeciu nie jest. Natomiast oczywiscie
chwyta go nizszy prog podatkowy, co z kolei jest zgodne
z twoim zdaniem, ale chyba nie o to przedpiscy chodzilo.

> Ciezko ustalic, bo dane sa podane w szeregu rozdzielczym.
Bardzo łatwo. Wystarczy policzyć. :)

Tak, ale trzeba miec kwote globalna i liczbe podatnikow PIT.
A az tak nie chcialo mi sie szukac. Niech sie sam pomeczy
czytaniem sprawozdan GUS.
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-07-16 19:26:05
Autor: Tomasz Pyra
Jacek_P pisze:
BK napisal:
[...]

Te dane są albo zupełnie błędne, albo w jakiś sposób zmanipulowane.

Podatników w I progu jest 21,12x więcej niż w II, płacą 2.89x większe podatki. Wynika z tego że przeciętny podatnik II progu płaci 7.30x większy podatek niż podatnik I progu.

Maksymalna stawka II progu to 23%, stała stawka I progu to 19%, a więc przeciętne wynagrodzenie w I progu, a maksymalne wynagrodzenie w II progu, nie może się różnić więcej niż 6x.

Ponieważ podatnik z II progu może zarobić maksymalnie 85528zł, to średnia pensja podatnika I progu nie może przekroczyć 14254zł netto rocznie, czyli 1187zł netto miesięcznie.

Lecąc dalej w drugą stronę
Przeciętny podatnik III progu płaci 5.04x większy podatek niż przeciętny podatnik II progu.
Stawka w III progu wychodzi mi około 30%, więc zarobki w III progu muszą być 3.86x wyższe niż w II progu, wychodzi więc że wyniosą w tym progu średnio 330.000zł.

Mamy więc _górne_ oszacowania średnich zarobków w grupach podatkowych:

I - 94.66% zarabia  14254zł
II - 4.48% zarabia  85528zł
III - .86% zarabia 330000zł

Średnia: 20162zł netto rocznie, czyli 1680zł miesięcznie.
To 1680zł nie zgadza się o prawie drugie tyle z danymi publikowanymi przez GUS.

Zaznaczam jeszcze raz że to _górne_ oszacowanie, jeżeli przyjmie się bardziej losowe rozkłady, ta średnia wyjdzie jeszcze niższa, a takiej biedy to tu chyba jednak nie ma.

Więc ja uważam że z tymi danymi coś jest nie tak.
Jakie jest ich źródło?

Data: 2009-07-16 17:41:29
Autor: Jacek_P

http://www.polskieradio.pl/gospodarka/tags/artykul71356.html
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-07-16 20:30:46
Autor: Tomasz Pyra
Jacek_P pisze:
Tomasz Pyra napisal:
Więc ja uważam że z tymi danymi coś jest nie tak.
Jakie jest ich źródło?

http://www.polskieradio.pl/gospodarka/tags/artykul71356.html

Czyli jest tak jak podejrzewałem.
Wyniki są zaprezentowane w mocno mylący sposób.

Jako przykład weźmy podatnika który zarobił 50000zł i tym samym załapał się ledwo na II próg zapłacił 9519zł podatku.

Żeby statystyka oddawała rzeczywistość należy powiedzieć:
19% z 50000zł, to 9500zł i tyle należy przyjąć jako dochody z I progu.
Pozostałe 19zł to dochód budżetu z tytułu II progu, czyli 0.19% całości.
Bo dochód II progu to różnica między tym co dzięki drugiej stawce wpłynęło do budżetu, a tym co by wpłynęło gdyby obowiązywała tylko stawka pierwsza.

W danych które przytoczyłeś całość podatku zapłaconego przez tego podatnika trafia do rubryczki II prog  - "4,48% podatnikow dajacych 20,56% wplywow", całe 9519zł doliczono do tych wpływów chociaż w rzeczywistości było to 19zł.

Żeby oszacować skalę zjawiska znowu założymy sobie że każdy z II progu zarabiał maksymalnie, czyli 85528zł. Zapłacić od tego 20177zł podatku.
19% z 85528zł to 16250,32zł.
Z II stawki podatkowej pochodzi więc maksymalnie 3926,68zł, czyli 19.5% zapłaconego podatku.

W rzeczywistości więc _conajmniej_ 80% tego co w cytowanym artykule zaliczono jako dochody od osób podlegających pod II próg, jest dochodami pochodzącymi z pierwszej, 19% stawki.

Drugi próg dał więc nie 20,56% wpływów, a _maksymalnie_ mógłby dać 4.1% + jakiś (nieduży) odsetek wpływów z II progu płacony przez tych którzy załapali się na III próg. Przy założeniu losowego rozkładu zarobków będzie tego około 2-3% dochodów z tytułu II progu podatkowego.

20% a 2-3% - przyznasz że jest różnica.

Sprawa ma się tak samo z III progiem, tylko z powodu braku górnej granicy zarobków trudno to tak jednoznacznie oszacować jak dla II progu.

Wyniki rzeczywiste zapewne będą takie że ponad 90% dochodów pochodzi z progu 19%. 2-3% z progu II i trudne zgadnięcia bez kompletu danych góra kilka procent pochodzące z progu III.

Data: 2009-07-16 20:39:54
Autor: Sandra
[...]

A rtobie abrakło wyobraźni.

Maksymalna stawka II progu to 23%, stała stawka I progu to 19%, a więc

Jeśli już tak to liczysz to I próg  też ma maksymalną stawkę
o kwocie wolnej od podatku syszałeś?

[...]

Nie może przekroczyć, ale może być dużo niższa oto przypadki:
1. rencista - np 600 pln/mies
2. student - umowa zlecenie na drobne kwoty tylko w wakacje
3. bezrobotny - zasiłek pobierany przez np. 6 mies.
do tego ulgi na dzieci internet wspólne rozliczanie osób samotnych z dziećmi
w takich przypadkach efektywny podatek nie jest większy niż część
na składkę "zdrowotną" czyli 7-8% a nie stałe 19% jak raczyłeś ogłosić.

[...]

Nie musi się zgadzać ne ma obowiązku pracy przez cały rok i są odliczenia.
Mylisz przychody netto podatnika z przychodami PIT dla skarbówki
to nie to samo.

Zaznaczam jeszcze raz że to _górne_ oszacowanie, jeżeli przyjmie się bardziej losowe rozkłady, ta średnia wyjdzie jeszcze niższa, a takiej biedy to tu chyba jednak nie ma.

Wnioski do dupy bo założenia błędne

Więc ja uważam że z tymi danymi coś jest nie tak.

Uważaj sobie co chcesz ale najpierw uważaj przy liczeniu.

Jakie jest ich źródło?

Błąd jest po twojej stronie a nie źródła.

Sandra

Data: 2009-07-16 21:07:31
Autor: Tomasz Pyra
Sandra pisze:
[...]

Wyobraźni to mi nie zabrakło, bo jest tak jak sądziłem.
W sumie to te dane są nawet prawidłowe, z tym że są nic nie mówiące.

Bo to że podatnicy podlegający pod II próg dostarczają 20.56% wpływów z podatku, to zupełnie inna informacja niż ta jakie są rzeczywiste wpływy z II progu podatkowego (czyli różnica wpływów między stawką 19 a 30%). A dopiero to byłaby istotna informacja.

A jak policzyłem w drugim poście te wartości się różnią od siebie wielokrotnie.

Patrząc na liczby i nie wczytując się w to czym są naprawdę można łatwo ulec błędnemu wrażeniu (manipulacji?) że gdyby nie progi podatkowe, to do budżetu wpłynęłoby 40% mniej pieniędzy.

Data: 2009-07-17 17:11:57
Autor: Sandra

Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:h3nuc4$gqq$1nemesis.news.neostrada.pl...
Sandra pisze:
[...]

Akurat o poprawność danych mi chodziło
cieszę się, że ją przestałeś kwestionować.

[...]

Zgadza się - zwłaszcza dla kogoś próbującego oszacoać skutki zmian
progów podatkowych lub ich zniesienia.

A jak policzyłem w drugim poście te wartości się różnią od siebie wielokrotnie.

Z tamtym postem się zgadzam.

Patrząc na liczby i nie wczytując się w to czym są naprawdę można łatwo ulec błędnemu wrażeniu (manipulacji?) że gdyby nie progi podatkowe, to do budżetu wpłynęłoby 40% mniej pieniędzy.

Ale co robiliby lewacy i populiści gdyby zamiast mówić o 40%
mowa byłaby tylko o 4%?  :-)

Sandra

Data: 2009-07-16 21:55:19
Autor: cef
Sandra wrote:

Jeśli już tak to liczysz to I próg  też ma maksymalną stawkę
o kwocie wolnej od podatku syszałeś?

Jak już jesteś taka precyzyjna, to gdzie w ustawie
jest zdefiniowana ta kwota wolna?  :-)

Data: 2009-07-17 17:19:30
Autor: Sandra
[...]

Jest zdefiniowana kwota zmniejszająca podatek to termin z ustawy
kwota ta powoduje że istnieje kwota wolna od podatku - to termin z życia.
Jak zwał tak zwał nikt nie płaci 19% efektywnego podatku w I progu
a tak liczył przedpiśćca.
Nie jestem precyzyjna prawnie (nie moja specjalność) - tylko rachunkowo.

Sandra

Data: 2009-07-14 19:31:47
Autor: Regand
[...]

Az trudno mi zrozumiec jak mozna byc az takim wiesniakiem ;)

moze jeszcze zrob  spis wszystkich swoich dresikow, butow, oraz samochodow czy co tam jeszcze nie masz ;)

Data: 2009-07-15 00:38:48
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Regand" <regand@vis.pl> napisał w wiadomości news:h3ig0u$ct$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Może pisuje z tymi samymi ustawieniami na grupy dyskusyjne, gdzie warunkiem pisania jest udzielanie takich informacji. Ja swego czasu zaprzestałem pisania przykładowo na grupie dotyczącej PEUGEOT-ów, bo co chwila jakiś kretyn domagał się podawania w stopce rodzaju używanego samochodu - bo sobie tak uchwalili. Akurat taki mam zawód, że używam każdego dnia kilku różnych samochodów. Ogólnie pewnie na bieżąco kilkunastu różnych typów. Jakbym chciał na grupy dotyczące tych marek pisać, to przy tego typu wymaganiach też bym musiał mieć taką okrutną stopkę ze spisem inwentarza robić. A trudno stopkę zmieniać co chwila.

Data: 2009-07-14 19:36:00
Autor: Tomasz Pyra
Artur pisze:

[...]

A ja mam Cinquecento

Data: 2009-07-16 13:30:43
Autor: Agent 0700
32% podatek dochodowy narusza konstytucyjną sprawiedliwość społeczną - zdaniem RPO
A ja mam Cinquecento

eeeeeeeee kiepski

Data: 2009-07-16 15:53:54
Autor: Tomasz Pyra
32% podatek dochodowy narusza konstytucyjną sprawiedliwość społeczną - zdaniem RPO
Agent 0700 pisze:
A ja mam Cinquecento

eeeeeeeee kiepski

To patrz na moją sygnaturkę: ;)
7 linijek - tyle co u niego.

--
Fiat Cinquecento (170) || Fiat 1242ccm 16V MPI 176 B9.000 || C.514.5.13 3,909/2,158/1,480/1,121/0,829 final:3,818 || 86KM(63KW)@5800rpm 115Nm@4000rpm || 50mm exhaust || 2xBimarco Cobra + FANGLE 4-point || Roll cage || undercarriage protection plate || Yokohama A539 175/60R13@5"x13" ET23 || Bilstein B6 shocks || Eibach ProKit -30mm springs || plastic bonnet || hot air intake with cone filter || lightened body || 0-100km/h 8.5s || Vmax=200km/h

Data: 2009-07-17 10:04:08
Autor: Agent 0700
32% podatek dochodowy narusza konstytucyjną sprawiedliwość społeczną - zdaniem RPO
lightened body || 0-100km/h 8.5s || Vmax=200km/h

Mam małego zygzaka, poleci 240 i co z tego skoro najszybciej jeżdżę 140?

Pozdrawiam

Jacek

Data: 2009-07-17 11:11:11
Autor: Herald
Dnia Fri, 17 Jul 2009 10:04:08 +0200, Agent 0700 napisał(a):

lightened body || 0-100km/h 8.5s || Vmax=200km/h

Mam małego zygzaka, poleci 240 i co z tego skoro najszybciej jeżdżę 140?

Mój duży blejd (SC57A) bez problemowo kręci te 290km/h, na pierwszym biegu
- 170km/h (bez żadnego PC, dynajet)
Przy tym jego kaszlaku to na "jednym" się przejeżdza przy jego maksie :)

Data: 2009-07-17 11:17:06
Autor: Agent 0700
32% podatek dochodowy narusza konstytucyjną sprawiedliwość społeczną - zdaniem RPO
Przy tym jego kaszlaku to na "jednym" się przejeżdza przy jego maksie :)

Niby tak, ale my sobie latamy lajtowo, a on się ściga w rajdach jakichś gdzieś i chyba byśmy wymiękli przy nim na jego terenie :-)

Pozdrawiam

Jacek

Data: 2009-07-17 11:40:48
Autor: Herald
Dnia Fri, 17 Jul 2009 11:17:06 +0200, Agent 0700 napisał(a):

Przy tym jego kaszlaku to na "jednym" się przejeżdza przy jego maksie :)

Niby tak, ale my sobie latamy lajtowo, a on się ściga w rajdach jakichś gdzieś i chyba byśmy wymiękli przy nim na jego terenie :-)

ehheheh - to musi być fascynujące, cienkim pomykać na "rajdach" ;)
Ale fakt - na terenie nie sprzyjającym bajkom hard-sport to nie dalibyśmy
mu rady ;)

Data: 2009-07-18 14:52:08
Autor: Tomasz Pyra
Herald pisze:
[...]

Aż tu nagle... zakręty ;)

Data: 2009-07-18 14:53:21
Autor: Tomasz Pyra
Agent 0700 pisze:
lightened body || 0-100km/h 8.5s || Vmax=200km/h

Mam małego zygzaka, poleci 240 i co z tego skoro najszybciej jeżdżę 140?

Ja tam się na ulicach moim raczej nie rozpędzam ponad 90 - za głośno :)

Data: 2009-07-15 00:09:19
Autor: Pa_blo

Użytkownik "Artur" <snxn@ryrxgeb-vafgny.pbz> napisał w wiadomości
[...]
SystemT; G-Force Protection - S-ATA150 || 160GB
LG DVDRW/DL GSA-H66N || Samsung DVDRW/DL SH-S202N

A obudowa niebieskie podswietlenie i szybke z pleksi ma?

Picasso

Data: 2009-07-15 04:59:52
Autor: Artur
Dnia Wed, 15 Jul 2009 00:09:19 +0200, Pa_blo napisał(a):

A obudowa niebieskie podswietlenie i szybke z pleksi ma?

Picasso

hahah - takie z was mastahy :
pab_lo <mysiaczek@pysiaczek.pl>
BK <bkapuscinski@gmail.com>
Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam>
Regand <regand@vis.pl>
no i lawa :)
a łamiecie podstawy że nie komentuje się cudzych sygnatur.
heheh - ponadto, czytnik news ("normalny") od delimitera usuwa treść, więc
zadaliście sobie trud jego edycji :)

Data: 2009-07-15 08:16:37
Autor: Tomasz Pyra
Artur pisze:

a łamiecie podstawy że nie komentuje się cudzych sygnatur.

A ile wierszy ma prawidłowa sygnatura? I do czego służy?
http://rtfm.killfile.pl/#lajza

Data: 2009-07-15 11:03:07
Autor: Pa_blo

Użytkownik "Artur" <snxn@ryrxgeb-vafgny.pbz> napisał w wiadomości news:s5uqu36mfs9n.1urecwm5s4c66$.dlg40tude.net...
[...]

Delimiter delimiterem a sygnaturka ma miec max 4 linijki...
Moze czas doroslec i przestac brandzlowac sie patrzac na wyniki z 3dmarka?
Polecam http://www.fkk-artemis.de/pl/index.php nawet tylko po to zeby popatrzec i skorzystać z sauny, masazu i basenu...

Picasso

Data: 2009-07-15 12:13:50
Autor: Herald
Dnia Wed, 15 Jul 2009 11:03:07 +0200, Pa_blo napisał(a):

Delimiter delimiterem a sygnaturka ma miec max 4 linijki...

Mnie to zwisa ile ma linijek czyj sig, ale jak tak spojrzeć na ten wątek to
generalnie tylko trzy posty dotyczą tematu - reszta to SPAM dotyczący
czyjegoś siga :)
A te pozostałe spmaerskie posty to generalnie są jeszcze gorsze od tego z
większym sigiem, ponieważ łamią KILKA prawideł Usenetu. Zapewne wiesz jako
stały bywalec "*.samochody" jakie złamałeś zasady netykiety - prawda? :)))

Polecam http://www.fkk-artemis.de/pl/index.php nawet tylko po to zeby popatrzec i skorzystać z sauny, masazu i basenu...

Wiesz, są tacy którym wystarczy pooglądanie paru fotek i już jest gotowy.
Widać że należysz do tej grupy "zajączków" :)
Aha - i lepiej dla sołeczeństwa będzie, jak pozostaniesz na etapie
oglądania zdjęć w internecie - przynajmniej nie uraczysz tego społeczeństwa
swoim potomkiem, co - o zgrozo - byłoby kataklizmem :)
Nie zadawaj sobie nadzwyczajnego trudu z odpisywaniem - lottosz mi :)

Data: 2009-07-15 15:27:42
Autor: Pa_blo

Użytkownik "Herald" <herald@onet.eu> napisał w wiadomości news:1m3pye7pn7ijx$.8ch5ihbt62uo$.dlg40tude.net...
[...]

Moze i zlamalem ale nie zrobilem IMO z siebie pajaca ...

Wiesz, są tacy którym wystarczy pooglądanie paru fotek i już jest gotowy.
Widać że należysz do tej grupy "zajączków" :)

Po czym wnosisz?

Aha - i lepiej dla sołeczeństwa będzie, jak pozostaniesz na etapie
oglądania zdjęć w internecie - przynajmniej nie uraczysz tego społeczeństwa
swoim potomkiem, co - o zgrozo - byłoby kataklizmem :)

Za pozno i to 2x...

Nie zadawaj sobie nadzwyczajnego trudu z odpisywaniem - lottosz mi :)

Wakacje sa, kryzys, nudzi mi sie, wiec znize sie do Twojego poziomu i odpisze...

Picasso

Data: 2009-07-15 01:23:41
Autor: Andrzej Lawa
Artur pisze:
http://e-podatki.dashofer.pl/?sect=art&id=10827&wa=N-P0929&sid=207525313&adr_no=E097809&adr_em=304438

Ja byłbym za wprowadzeniem podatku 90% dla lamerów z nieregulaminowymi
(i totalnie lamerskimi) sygnaturkami.

Data: 2009-07-15 08:15:09
Autor: Paweł
Użytkownik "Artur" <snxn@ryrxgeb-vafgny.pbz> napisał w wiadomości news:1n091upw4imcg$.1g59w89nwmafv$.dlg40tude.net...

--
[...]

+ jeden osioł pomiędzy klawiaturą i oparciem krzesła

--
Paweł

32% podatek dochodowy narusza konstytucyjną sprawiedliwość społeczną - zdaniem RPO