3x 1GB DDR2 Dual Chanel AMD 780G

Data: 2012-07-18 19:44:35
Autor: m7marek
3x 1GB DDR2 Dual Chanel AMD 780G
Mam płytę GA-MA78GM-S2H na AMD 780G, a na niej 2 takie same 1GB DDR2, wiec działa w DualChanel. Co sie stanie gdy dołożę trzeci moduł 1GB, prawopodobnie nie taki sam, ale to samo CL i taktowanie,
1) czy będzie działać w Dual?
jesli tak to:
  2) czy przyspieszenie w zwiazku ze 128bitami jest na pierwszych 2GB, a dalej 64bity?
  3) czy wtedy wbudowana grafika kozystałaby własnie tylko z tego modułu
  4) a co jesli ten trzeci moduł bedzie 2GB?
jesli nie:
  5) a co jesli dołoże dwa moduły po 1GB to samo CL i taktowanie, ale jednak inne?

--
m7marek

Data: 2012-07-18 23:57:31
Autor: Michal
W dniu 2012-07-18 19:44, m7marek pisze:
[...]

To nie nForce2 - 3x 1GB na 780G - o DC zapomnij.

jesli tak to:
  2) czy przyspieszenie w zwiazku ze 128bitami jest na pierwszych 2GB, a
dalej 64bity?

Tu też się trochę pozmieniało od pierwszych DC i CPU jednordzeniowych - domyślnym (i chyba najlepszym rozwiązaniem) jest tryb unganged - działa to jak dwa kontrolery po 64bit każdy.
Podobnie działają zresztą 256/384 bitowe kontrolery kart graficznych - też masz kanały po 64-bit i przełącznik krzyżowy.

  3) czy wtedy wbudowana grafika kozystałaby własnie tylko z tego modułu

Nawet jeśli przydzieliłbyś jej na sztywno 1GB (bez sensu IMHO na 3GB) to i tak mam wątpliwości, że chipset traktuje jeden moduł z wydzieleniem wyłącznie na potrzeby grafiki. Zresztą byłoby to mocno bez sensu - akurat grafika potrzebuje dużych przepustowości, mniejsze znaczenie niż przy pamięci operacyjnej mają opóźnienia w dostępie, a przy wydzieleniu 1 modułu ograniczałbyś grafikę do 64bit, bo przecież 1 moduł DIMM to 64bit.

  4) a co jesli ten trzeci moduł bedzie 2GB?

Dalej tak samo - wszystko działa i tak w Singlu.

jesli nie:
  5) a co jesli dołoże dwa moduły po 1GB to samo CL i taktowanie, ale
jednak inne?

Loteria - trzeba sprawdzić. Większość płyt z serii 7xx i nie tylko lojalnie zaleca IDENTYCZNE moduły ZWŁASZCZA przy obsadzeniu wszystkich czterech. 4 moduły DIMM to i tak duże obciążenie dla kontrolera K10,5, zwłaszcza w rewizjach C2 i starszych. Dopiero Phenomy C3 i nowsze nie mają np: problemów ze stabilnością przy CommandRate 1T na 4 modułach (co IMHO ma większy wpływ na wydajność w stosunku do 2T niż DC - architektura K10,5 lubi bardziej krótki czas dostępu niż samą przepustowość - to nie P4).

--
/MB

Data: 2012-07-19 07:29:08
Autor: m7marek
Użytkownik "Michal" <usenet@invalid.pl> napisał w wiadomości news:ju7bmo$ere$1mx1.internetia.pl...
To nie nForce2 - 3x 1GB na 780G - o DC zapomnij.

Dalej tak samo - wszystko działa i tak w Singlu.

To trochę mnie zmartwiłeś. Wniosek: musiałbym wymienić obu moduły na wieksze, aby utrzymać DC. Zostanę wiec chyba przy tych 2GB, szkoda pakować kasy do starej architektury, może to dziwne w dzisiejszych czasach, ale 1,75GB mi starcza, a chciałem dołożyc by pozbyc się całkiem pliku wymiany, z uwagi na SSD.

Dzieki za konkretną odpowiedz, ostatnio rzadko się ją tu spotyka.

--
m7marek

Data: 2012-07-19 14:32:57
Autor: Michal
W dniu 2012-07-19 07:29, m7marek pisze:

To trochę mnie zmartwiłeś. Wniosek: musiałbym wymienić obu moduły na
wieksze, aby utrzymać DC.

Albo dołoży dwa takie same moduły na do drugiego kanału. Trzeba liczyć się jednak z obniżeniem command rate w konfiguracji 4 modułowej
- mniej więcej na jedno wyjdzie jeśli chodzi o wydajność.

Zostanę wiec chyba przy tych 2GB, szkoda
pakować kasy do starej architektury, może to dziwne w dzisiejszych
czasach, ale 1,75GB mi starcza, a chciałem dołożyc by pozbyc się całkiem
pliku wymiany, z uwagi na SSD.

Jeśli w grę wchodzi SSD i uważanie na jego wear level, to ponownie zastanowiłbym się nad 4 GB, nawet na systemie 32bit, a jak OS 64bit to nawet nie ma nad czym się zastanawiać.
System 32bit wykorzysta ~3,4 GB, resztę możesz przeznaczyć na RAMdysk -
bardzo łądnie spisuje się DATA RAM:
http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramdisk
W wersji free można go skonfigurować, by od razu na starcie ładował się jako usługa i zakładał katalog TEMPa, a ponadto wykorzystywał dzięki PAE pamięć niedostępną dla OSa. Do 4GB Ramdysku jest darmowy dla użytkowników domowych.

Oczywiście jeśli chodzi o DDR2 szukaj pamięci używanej - jak będziesz cierpliwy kupisz za małe pieniądze potrzebny Ci zestaw 2x 1 GB - ludzie bardzo często sprzedają taką właśnie typową ilość pamięci na aukcjach - wystarczy odrobina cierpliwości (jeśli chodzi o RAM nie pali się przecież).

--
/MB

Data: 2012-07-19 22:07:54
Autor: m7marek

Użytkownik "Michal" <usenet@invalid.pl> napisał w wiadomości news:ju8v07$rln$1mx1.internetia.pl...
System 32bit wykorzysta ~3,4 GB, resztę możesz przeznaczyć na RAMdysk -
bardzo łądnie spisuje się DATA RAM:

oj chyba wprowadziłeś mnie w błąd, cytat z FAQ programu:
"Dataram RAMDisk cannot make use of memory that is not available in 32-bit Windows systems between 3 and 4 GB. RAMDisk can use memory not seen by 32-bit Windows ABOVE 4 GB, i.e. 6 or 8 GB"

a ja juz jednak kupiłem pamieci...
 2x1GB identyczne jak mam (przynajmniej po symbolu, ilości kości i mniej wiecej wyglądzie, bo z tego co widzę po aukacjach to GOODRAM ma co najmniej trzy róznie wygladające wersje o tym samym symbolu GR800D264L5/1G) za 70zł z przesyłką, może bym 10zł zaoszczedził jak bym czyhał na okazje, ale szkoda czasu. Coś za łatwo ostatni trace kase na mój staroć, ostatnio SSD, wczesniej procek z Athlon64 LE-1620 na AthlonII X2 250, ale to już ostatnia rozbudowa tego złoma

ciekawe ile wiecej Watów pobierze przez ten dodatkowy RAM?, już na procek 20W wiecej (ale w bezczynnosci to chyba nie powinna być wielka róznica mocy?) a miało byc w miarę ekologicznie :)

--
m7marek

Data: 2012-07-21 22:15:07
Autor: Michal
W dniu 2012-07-19 22:07, m7marek pisze:

[...]

Niemniej na pewne wykorzysta do 4GB na Ramdysk pod OSem 32bit- jestem tego w 100% pewny, bo sam go tak używałem z 8 GB RAM przed przejściem na OS 64bit i był to jedyny sensowne sposób wykorzystanie tej pamięci w takich okolicznościach.

[...]

No i OK - 80 zł to nieduże pieniądze, a bez co najmniej 4 GB RAM dziś nie ma poważniejszej pracy. A prędzej czy później przejdziesz i tak na OS 64bit.

Coś za łatwo ostatni trace kase na mój staroć, ostatnio SSD, wczesniej
> procek z Athlon64 LE-1620 na AthlonII X2 250, ale to już ostatnia
> rozbudowa tego złoma

To już prędzej nad tym można było się zastanowić porzy starej płycie AM2 z SATA2 i kontrolerem AMD - SSD trochę jednak na tym tracą, na szczęście w najważniejszym dla OS i szybkiego uruchamiania aplikacji
czasie dostępu i tak stosunkowo mniej niż na transferze liniowym.

ciekawe ile wiecej Watów pobierze przez ten dodatkowy RAM?,

AFAIR ~6-8W na moduł.

> już na  procek 20W wiecej (ale w bezczynnosci to chyba nie powinna
> być wielka róznica mocy?) a miało byc w miarę ekologicznie :)

Przejmujesz się różnicą poniżej 30W i to pod obcążeniem? W IDLE zresztą różnicy prawie nie ma przy tych CPU. Dla uspokojenia sumienia można kupić licznik wtykany pomiędzy gniazdko a główną listwę. Czasem działa na wyobraźnię i pokazuje, że nawet głupie głośniki warto wyłączyć nie tylko wyłącznikiem na nich tylko od zasilania - nawet po wyłączeniu przyciskiem na konsoli czy przewodowej konsoli jak w Logitechachów X-540 pobierają one ~15W będąc tylko podłączone do prądu.

A co do energochłonności - nie wiem jaka tam jest u Ciebie grafika, ale
to ma zazwyczaj największy wpływ na pobór prądu. Teraz konfig pod pełnym obciążeniem (jednostka centralna, monitory, infrastruktura sieciowa (3 routery) głośniki itp. drobiazgi ciągnie mi ponad 500W,
jak dodatkowo włączy się drukarkę to z laserówką na rozgrzewaniu wychodzi AFAIR ~1 kW. Ekologia jak cholera ;>

--
/MB

Data: 2012-07-27 08:00:03
Autor: m7marek

Użytkownik "Michal" <usenet@invalid.pl> napisał w wiadomości news:juf2qt$h8f$1mx1.internetia.pl...

Tu też się trochę pozmieniało od pierwszych DC i CPU jednordzeniowych - domyślnym (i chyba najlepszym rozwiązaniem) jest tryb unganged - działa to jak dwa kontrolery po 64bit każdy.
na starym jednordzeniowcu miałem bios przy starcie wyświetlał mi Dual 128bit
teraz na X2 - BIOS i podobnie CPU-Z wyświetla Dual unganged, nawet gdy biosie ustawię ganged,
wyświetla tez to przy 3x1GB, czyżby jednak częsciowo działał tryb dual na 3 modułach?

[...]

ten Dataram RamDisk, przynajmniej aktulana wersja jednak nie potrafi, sprawdzałem;
ale Govette RamDisk juz tak, choć nie do końca. Używam wbudowanej grafiki i zależy, jeśli w Biosie mam ustawione Frame Buffer Location:
    na <4GB to działa, dysk zawsze wielkości 768MB niezależnie od ustawień, ale gdy np. przypiszę dla grafiki 512MB to w systemie zostaje mi tylko 2,75G niezależnie czy mam ramdysk czy nie.
    na >4GB - pamięci dostępnej w systemie mam  zawsze 3,25GB, ale zainstalowanie ramdysku, kończy się zamazaniem obszaru grafiki i "widzę ciemność".

No i OK - 80 zł to nieduże pieniądze, a bez co najmniej 4 GB RAM dziś
tylko 70zł, jak bym poczekał może i za 60 znalazłbym, a 80 to już przepłaciłbym :)

[...]

Wiem dlatego kupiłem tańszy, ale i wolniejszy OCZ Petrol, na SATA3 powinien mieć 360/180MB/s, a mam jakieś 270/170MB/s na SATA2,  szkoda że później doczytałem że trochę awaryjna ta seria, mam nadzieję ze podmiana firmware pomoże.

3x 1GB DDR2 Dual Chanel AMD 780G