4e romet

Data: 2012-10-19 17:37:15
Autor: Pawel O'Pajak
4e romet

Powitanko,

Po co robi膰 co艣 takiego.

Bylem na pokazie i jazdach testowych. Tez sie zastanawiam kto to za tyle kupi. Silnik 5kW AC 3 fazowy, spodziewalem sie, ze bedzie wol, ale jakos sie rozkreca. Do 60 da sie dojsc, do 65 nie udalo sie. Zwrotny jest calkiem.
Wyposazenie, komfort, jakosc wykonania jak wczesny maluch. Sa tylko siedzenia z przodu, ale tylne drzwi sa. To ze wzgledu na trudnosci z homologacja. Nie robili crash testow, ale drzwi cieniutkie, z przodu 5 akumulatorow na solidnych rurach, a za nimi kabina, nie wrozy to dobrze.
Przyciskany do muru dyrektor nie chcial powiedziec ile z tego jest polskie, a ile sklada Chinczyk. Falownik/sterownik jest angielski, tyle wiem. Cieplo z falownika i z silnika jest wydmuchiwane na zewnatrz, a do ogrzewania kabiny sluzy osobna grzalka, chyba ich przekonalem, ze to nie jest szczyt inzynierskiego zmyslu;-)
Akumulatory trakcyjne 8v 9szt. Wkrotce beda montowali nowe polskie o 1200 cyklach. Jak juz ktos zauwazyl akumulatory (nawet trakcyjne) nie lubia glebokiego rozladowania, wiec codzienne ladowanie z pewnoscia ich zywotnosc poprawi. Te 400 cykli obecnie, wkrotce 1200 jest liczone od pelnego naladowania do calkowitego zdechniecia, rozladowanie w ilus % i ladowanie da lata bezproblemowej pracy.
Z minusow jeszcze - brak odzyskiwania energii podczas hamowania. Toz to sredniowiecze. Widocznosc do tylu bardzo kiepska - idiotycznie przyciemniana szyba.
Well, za cene takiego lepszego skuterka moglby sie sprzedawac, za 34kzl moze ktos sie zlituje i kupi, ale chyba kolejek nie bedzie;-)
Jako, ze to elektryk mozna nim wjechac w miejsca niedostepne dla spalinowych (np. Stare Miasto) no i w korku nic nie spala. Moja srednia predkosc (normalnym samochodem) to 28-30km/h po miescie, wiec do miasteczka 4e jest w zupelnosci wystarczajacy, zasieg, predkosc, przyspieszenie, zwrotnosc itd. Jakby kosztowal polowe tego co teraz i przeszedl jakies crash testy, to bym sie zastanawial.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym pozna膰 ma艂膮 szkodliwo艣膰 spo艂eczn膮?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mro偶ek)

Data: 2012-10-19 17:44:08
Autor: J.F
4e romet
U偶ytkownik "Pawel O'Pajak"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup
Jako, ze to elektryk mozna nim wjechac w miejsca niedostepne dla spalinowych (np. Stare Miasto)

A jaki tam znak stoi ?

no i w korku nic nie spala. Moja srednia predkosc (normalnym samochodem) to 28-30km/h po miescie, wiec do miasteczka 4e jest w zupelnosci wystarczajacy, zasieg, predkosc, przyspieszenie, zwrotnosc itd.

Ale porownania w ruchu ulicznym nie miales ?

Bo mnie sie cos widzi ze na swiatlach "ja mu w gaz, a z tylu klaksony" :-)

J.

Data: 2012-10-19 20:26:22
Autor: Pawel O'Pajak
4e romet

Powitanko,

A jaki tam znak stoi ?

Nie wiem, prezentacja byla w BlueCity, zrobilismy rundke po okolicznych uliczkach, wjechalismy do parku na zdjecia i tyle. Ponoc w Krakowie mozna na rynek wjezdzac elektrycznym.

Ale porownania w ruchu ulicznym nie miales ?

Bo mnie sie cos widzi ze na swiatlach "ja mu w gaz, a z tylu klaksony" :-)

No wiec o dziwo wcale nie. Przy tej masie i mocy silniczka z 2 osobami spodziewalem sie rozpedzania do 60 w 3,2 tygodnia;-). Tymczasem ruszalo sie zwawiej od wiekszosci innych samochodow. Nie mierzylem "osiagow", ale takie mam odczucia. Silnik elektrryczny ma max moment obrotowy praktycznie od 0 rpm.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2012-10-19 18:28:41
Autor: ToMasz
4e romet

[...]
5kW i to jeszcze na pr膮d przemienny - ca艂kiem fajny silnik! Pozatym, ta elektronika -to kawa艂 dobrej roboty. Dlaczego niema odzysku energii? To powinno by膰 karalne. Z drugiej strony, tak si臋 dzieje jak niema konkurencji. Czy jest w nim jakakolwiek skrzynia bieg贸w? gdzie jest slinik?
Wyposazenie, komfort, jakosc wykonania jak wczesny maluch. Sa tylko
siedzenia z przodu, ale tylne drzwi sa. To ze wzgledu na trudnosci z
homologacja.
brak dodatk贸w - rozumiem. drzwi z ty艂u - nie.

Akumulatory trakcyjne 8v 9szt.
dlaczego nie dali 6x12V? za tanio by by艂o?
> Jakby kosztowal polowe tego co teraz i
przeszedl jakies crash testy, to bym sie zastanawial.

Czyli pole do popisu dla kolejnej firmy. Sprzedamy wam podr贸bk臋 E4, ale za to ze zwyk艂ymi akumulatorami - wi臋c ta艅sz膮 i odzyskiem energii

ToMasz

Ps

r臋ce za艂amuj臋 nad polsk膮 my艣l膮 techniczn膮. Jak to jest 偶e mamy tylu uzdolnionych in偶ynier贸w (nawet tu na grupie) i zero wsparcia ze strony biznesu. Za to "Biznes" wymy艣la takie pseudo-ekologiczne elektryczne niewiadomo co

Data: 2012-10-19 19:33:02
Autor: RoMan Mandziejewicz
4e romet
Hello ToMasz,

Friday, October 19, 2012, 6:28:41 PM, you wrote:

[...]

Akumulatory trakcyjne 8v 9szt.
dlaczego nie dali 6x12V? za tanio by by硂?

Akumulatory trakcyjne 8V 150Ah to standard. Tani standard, powszechnie
dost阷ny.

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2012-10-19 20:51:24
Autor: Pawel O'Pajak
4e romet

Powitanko,

5kW i to jeszcze na pr膮d przemienny - ca艂kiem fajny silnik!

No wlasnie sie zastanawiam, czemu stosuje sie AC? W koncu stalym znacznie prosciej sterowac.
Ten w 4E jest bezszczotkowy.

 Z drugiej strony, tak si臋 dzieje jak niema
konkurencji.

Oj jest, od firm przerabiajacych klasyczne samochody na elektryczne, po budowe od poczatku.
http://www.samochodyelektryczne.org/kategorie/display_left_samochody.htm
W Polsce tez sie sporo dzieje, jest calkiem zgrabny quad na litowo-jonowych aku, co ciekawe temperatura stabilizowana ciecza, jest tez 3-kolowiec (nie sadzilem, ze moze byc cos brzydszego od 2CV, a jednak):
http://lepszeauta.pl/page19.php
i cos wiekszego tez powstaje (moze bedzie ladniejsze).
Odwiedzilem tez firme, ktora przerabia na ev zwykle samochody, wlasnie przerabiali... Lublina.

Czy jest w nim jakakolwiek skrzynia bieg贸w?

A po co?

gdzie jest slinik?

Kawaleczek przed tylna osia.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2012-10-19 20:56:40
Autor: J.F.
4e romet
Dnia Fri, 19 Oct 2012 20:51:24 +0200, Pawel O'Pajak napisa(a):
Powitanko,
5kW i to jeszcze na pr眃 przemienny - ca砶iem fajny silnik!
No wlasnie sie zastanawiam, czemu stosuje sie AC? W koncu stalym znacznie prosciej sterowac.
Ten w 4E jest bezszczotkowy.

No to juz wiesz czemu sie stosuje AC.

A sterowanie ... przy 5kW nawet i DC nie jest takie proste.

J.

Data: 2012-10-20 12:30:01
Autor: BartekK
4e romet
W dniu 2012-10-19 20:56, J.F. pisze:
Dnia Fri, 19 Oct 2012 20:51:24 +0200, Pawel O'Pajak napisa艂(a):
Powitanko,
[...]

Powiedz to komu艣 z kolei od elektrowoz贸w :>

Data: 2012-10-20 15:18:14
Autor: J.F.
4e romet
Dnia Sat, 20 Oct 2012 12:30:01 +0200, BartekK napisa(a):
[...]

Powiedz to komu z kolei od elektrowoz體 :>

Wystarczy spojrzec na schemat elektrowozu, na cene, a potem spytac czemu to
takie drogie :-)
Bo mimo pozornej prostoty starych konstrukcji - to mechaniczne przelaczanie
3kV DC nie jest proste.

Bo nowe konstrukcje ... kolej tez juz przeszla AC.

Bezszczotkowe silniki lepsze, a i elektronicznie latwiej kontrolowac 600A w kazdej z trzech faz, niz 2000 w jednej.

J.

Data: 2012-10-20 08:23:28
Autor: kogutek44
4e romet
W dniu sobota, 20 pa糳ziernika 2012 15:18:04 UTC+2 u縴tkownik J.F. napisa:
Dnia Sat, 20 Oct 2012 12:30:01 +0200, BartekK napisa锟(a):

> [...]

Bezszczotkowe silniki lepsze, a i elektronicznie latwiej kontrolowac 600A w kazdej z trzech faz, niz 2000 w jednej.

Elektrowozy drogie bo du縠 i ci昕kie a nie dlatego 縠 jakie cuda s potrzebne do za潮czania i sterowania silnika. Jak du縴 pr眃 to wi阫szy w潮cznik. Jak by sterowanie w elektrowozie by硂 skomplikowane to by nie by硂 na Ziemi 縜dnego elektrowozu.

Data: 2012-10-20 13:27:40
Autor: t慰
4e romet
J.F. wrote:

Bezszczotkowe silniki lepsze, a i elektronicznie latwiej kontrolowac
600A w kazdej z trzech faz, niz 2000 w jednej.

Ja w moim Polonezie Trucku Royu bez problemu kontroluj臋 elektronicznie 2000A w ka偶dej z trzech faz!

--
ss岽壥卶 s岽 菨蓴u蓯晒ou蓳岽

Data: 2012-10-19 21:49:18
Autor: ToMasz
4e romet
W dniu 19.10.2012 20:51, Pawel O'Pajak pisze:

Powitanko,

5kW i to jeszcze na pr膮d przemienny - ca艂kiem fajny silnik!

No wlasnie sie zastanawiam, czemu stosuje sie AC? W koncu stalym
znacznie prosciej sterowac.
Ten w 4E jest bezszczotkowy.
wbrew pozorom, w AC 艂atwiej jest zrobi膰 p艂ask膮 charakterystyk臋. W艂a艣nie w wielu konstrukcjach z DC wymagana jest skrzynia bieg贸w.

Z drugiej strony, tak si臋 dzieje jak niema
konkurencji.

Oj jest, od firm przerabiajacych klasyczne samochody na elektryczne, po
budowe od poczatku.
JEdnak, gdyby jaka艣 firma zdecydowa艂a si臋 na hurtowy zakup/monta偶 silnik贸w, sterowania, akumulator贸w - ceny spad艂yby mocno. JA bym sobie 偶yczy艂 silnik w pia艣cie. wystarczy艂oby 1kW w tylne ko艂o w normalnej osob贸wce i masz hybryd臋 za par臋 ty艣.

ToMasz

Data: 2012-10-20 23:31:37
Autor: LEPEK
4e romet

W dniu 2012-10-19 17:37, Pawel O'Pajak pisze:> Sa tylko
> siedzenia z przodu, ale tylne drzwi sa. To ze wzgledu na trudnosci z
> homologacja.

Suuuper :)

> [...]

Suuuper :)

> Przyciskany do muru dyrektor nie chcial powiedziec ile z tego jest

Znaj膮c romet, to jest gorzej, ni偶 w LPP: chi艅ska my艣l techniczna w kompletacji wg. polskiego zamawiaj膮cego. Tylko i a偶 tyle. Za dwa lata wszyscy przedstawi膮 ten sam prototyp w kolejce po dotacje.

Pozdr,--
L E P E K    Pruszcz   Gda艅ski
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm
Corolla E11 4E-FE   sedan  '97