4x4 fakty i mity

Data: 2012-01-24 11:18:20
Autor: lux
4x4 fakty i mity
Witam,
na pocz膮tek link http://www.wojdas.24x7.pl/naped.html

i ma艂a historyjka:
podczas zimowego weekendu na stoku narciarskim mog艂em obserwowa膰 jak samochody 4x4 podje偶d偶aj膮 pod pewn膮 g贸reczk臋 i jak wygl膮da strach w oczach kierowcy.

Ot贸偶 niejaki Lexus RX300 nie wyjecha艂 po 艣niegu pod g贸reczk臋. Stacza艂 si臋 ty艂em na zablokowanych ko艂ach i cudem przed spadni臋ciem ze skarpy si臋 zatrzyma艂.
  Za nim sta艂o Audi Q7, kt贸rego kierowca z u艣mieszkiem politowania postanowi艂 pokaza膰 Lexusowi jak to si臋 robi. Tak偶e zosta艂 艣ci膮gni臋ty na d贸艂 z po艂owy g贸rki.

Co ciekawe wszystkie auta podczas podjazdu mieli艂y ko艂ami ale z r贸偶nym pr臋dko艣ciami, czasem nawet jedno z k贸艂 stawa艂o. W ka偶dym razie nie by艂o takiej sytuacji, 偶e wszystkie 4 ci膮gn臋艂y r贸wno.

Rozczytuj膮c temat stwierdzam, ze to quattro to jest 艣ciema bo przy ma艂ych pr臋dko艣ciach mamy normalny nap臋d na 2 ko艂a i co najwy偶ej blokuje si臋 centralny dyfer (ale musz膮 by膰 obroty), do tego elektroniczna blokada przedniego i tylnego co najmniej si臋 nie sprawdza.

Nieopodal w zaspach sta艂y te偶 Hummer H2 (mieli艂 bezradnie jednym ko艂em na osi) oraz Merc G i tu 艂adnie si臋 sprawowa艂, bo r贸wno cztery ko艂a si臋 obraca艂y od najmniejszych pr臋dko艣ci.(ale tu wiadomo pe艂ne blokady przyciskami na desce mo偶na za艂膮czy膰)

Mam pytanie czy BMW xDrive, albo nap臋d Subaru te偶 jest taki bezw艂adny jak quattro?
  Z filmik贸w na YT widz臋, 偶e kr贸lem jest SHAWD Hondy.

Data: 2012-01-24 11:02:34
Autor: spaceman
4x4 fakty i mity
On 2012-01-24, lux <brak@brak.de> wrote:
Mam pytanie czy BMW xDrive, albo nap臋d Subaru te偶 jest taki bezw艂adny jak quattro?
  Z filmik贸w na YT widz臋, 偶e kr贸lem jest SHAWD Hondy.

Nie wiem jak Subaru, ale BMW sprawuje sie tak jak pisales.
Co do prawdziwego 4x4 to polecam tylko i wylacznie Toyote Land Cruiser
albo Nissana Patrola (mieszkam w Dubaju, na pustyni nic innego sie
spotka). Te auta daja sobie rade w kazdym terenie.

Data: 2012-01-25 00:03:28
Autor: tippyland
4x4 fakty i mity
On 24 Sty, 12:02, spaceman <space...@one.pixelspace.info> wrote:
On 2012-01-24, lux <b...@brak.de> wrote:

> [...]

albo Nissana Patrola (mieszkam w Dubaju, na pustyni nic innego sie
spotka). Te auta daja sobie rade w kazdym terenie.

tak, tak..."prawdziwy 4x4" jest zwlaszcza ten twoj Patrol z napedem na
tyl.

Data: 2012-01-25 10:25:13
Autor: spaceman
4x4 fakty i mity
On 2012-01-24, lux <b...@brak.de> wrote:

> [...]

spotka). Te auta daja sobie rade w kazdym terenie.

tak, tak..."prawdziwy 4x4" jest zwlaszcza ten twoj Patrol z napedem na

Ja mam akurat land cruisera, ale nie slyszalem, zeby byly tu w sprzedazy
patrole z napedem innym niz 4x4.Watek jest o atach 4x4 a nie jakis
dziwactwatch.

Data: 2012-01-25 11:31:01
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Wed, 25 Jan 2012 00:03:28 -0800 (PST), tippyland napisa艂(a):

On 2012-01-24, lux <b...@brak.de> wrote:

[...]

jak najbardziej standardowy/klasyczny nap臋d w teren贸wkach. Permanentny na
ty艂 i do艂膮czany prz贸d bez dyferencja艂u centralnego. Ale nie zapominajmy o czym艣 takim jak np jimny. Dzieki ma艂ej masie, ma艂emu rozstawowi ko艂, sztywnym mostom to auto
doskonale sobie radzi w terenie. Cho膰 oczywi艣cie 鈥瀟wardzieli鈥 mo偶e nieco zra偶a膰 jego wygl膮d :D

Data: 2012-01-25 02:55:22
Autor: tippyland
4x4 fakty i mity
On 25 Sty, 11:31, "...::QRT::..." <ni...@m.mejla> wrote:
Dnia Wed, 25 Jan 2012 00:03:28 -0800 (PST), tippyland napisa(a):

> tak, tak..."prawdziwy 4x4" jest zwlaszcza ten twoj Patrol z napedem na
> tyl.

jak najbardziej standardowy/klasyczny nap阣 w teren體kach. Permanentny na
ty i do潮czany prz骴 bez dyferencja硊 centralnego.

Ale nie zapominajmy o czym takim jak np jimny.
Dzieki ma砮j masie, ma砮mu rozstawowi ko, sztywnym mostom to auto
doskonale sobie radzi w terenie.
Cho oczywi禼ie "twardzieli" mo縠 nieco zra縜 jego wygl眃 :D

okey, zgodze sie. Jednakze pernamentny tyl i dolaczany przod wg. mnie
sprawdza sie, jesli mamy czas i mozliwosci na zapiecie przodu np.
upalanie w terenie. W przypadku Patrola jazda po czarnym (RWD) nie
uchroni nas przed sliska jezdnia (deszcz, oblodzenie). Pajero ma
swojego Super Selecta, ktory do pewnej predkosci ratuje tylek.

Data: 2012-01-25 15:20:16
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Wed, 25 Jan 2012 02:55:22 -0800 (PST), tippyland napisa(a):

On 2012-01-24, lux <b...@brak.de> wrote:

[...]

przede wszystkim my秎e i jecha rozwa縩ie :) Ale jak jest snieg czy jaka tak breja to ja w zasadzie zapinam prz骴 i
poprostu tak je縟筷

Data: 2012-01-24 12:01:43
Autor: Maciek
4x4 fakty i mity
Dnia Tue, 24 Jan 2012 11:18:20 +0100, lux napisa(a):

(...)

Moze na poczatek odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz miec naped na
wszytskie kola do jazdy w terenie, czy do jazdy po szosie. IMHO kazdy
samochod bez (nawet czesciowej) blokady mechanizmu roznicowego przynajmniej
jednej osi bedzie sie nadawal raczej do tego drugiego celu.

A jak sie jakis Lexus czy insze audi zsuwalo po sniegu, to pewnie pzez
opony.

--
Maciek

Data: 2012-01-24 12:57:34
Autor: lux
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 12:01, Maciek pisze:
[...]

===
ok, ale samoch骴 do jazdy po szosie w zasadzie powinien sprawdza si na 秐iegu, bo to 90% kierowc體 tak je糳zi np na narty. Kupuj眂 limuzyn 4x4 to chce si mie t pewno舵, 縠 na 秐iegu nap阣 idzie na ko砤 z przyczepno禼i.
Mo縠 opony to mieli s砤be, ale jak daj gazu to chcia砨ym aby przynajmniej wszystkie 4 kr阠i硑 si, cho鎎y auto sta硂 w miejscu.

Data: 2012-01-24 13:55:28
Autor: Agent
4x4 fakty i mity

Mo縠 opony to mieli s砤be, ale jak daj gazu to chcia砨ym aby
przynajmniej wszystkie 4 kr阠i硑 si, cho鎎y auto sta硂 w miejscu.

Mo縠 zadzia砤 system antypo秎izgowy przy ruszaniu.

Data: 2012-01-24 21:45:58
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 13:55, Agent pisze:

Mo縠 opony to mieli s砤be, ale jak daj gazu to chcia砨ym aby
przynajmniej wszystkie 4 kr阠i硑 si, cho鎎y auto sta硂 w miejscu.

Mo縠 zadzia砤 system antypo秎izgowy przy ruszaniu.

A mo縠 stara zasada: "maszyna gwizda, tylko maszynista pizda"?
Patrz眂 na spor cz甓 u縴szkodnik體 SUV體, kt髍zy nawet do instrukcji auta cz阺to nie zagl眃aj, "no bo co ja tam wyczytam? to to wszystko jedno i to samo!"...

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wroc砤w, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2012-01-24 12:19:39
Autor: yabba
4x4 fakty i mity
U偶ytkownik "lux" <brak@brak.de> napisa艂 w wiadomo艣ci news:4f1e856f$0$1221$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Je艣li si臋 stacza艂 na zablokowanych ko艂ach, to raczej opony mia艂y za s艂ab膮 przyczepno艣膰. Nap臋d nie mia艂 tu znaczenia.

[...]

4 ko艂a r贸wno ci膮gn膮ce to rzadko艣膰. Nawet w samochodach terenowych cz臋sto nie ma fabrycznie blokady wszystkich mechanizm贸w r贸偶nicowych.

[...]

Czy H2 ma blokady mechanizm贸w r贸偶nicowych?

oraz Merc G i tu 艂adnie si臋 sprawowa艂, bo r贸wno cztery ko艂a si臋 obraca艂y od najmniejszych pr臋dko艣ci.(ale tu wiadomo pe艂ne blokady przyciskami na desce mo偶na za艂膮czy膰)

Sam sobie odpowiedzia艂e艣. Samoch贸d musi by膰 przystosowany na ekstremalne warunki, 偶eby je pokona膰.

Mam pytanie czy BMW xDrive, albo nap臋d Subaru te偶 jest taki bezw艂adny jak quattro?
 Z filmik贸w na YT widz臋, 偶e kr贸lem jest SHAWD Hondy.

Na YT jest film z BMW x5 jak wszystkie ko艂a r贸wno ci膮gn膮, ale opony szosowe na trawie nie daj膮 rady i efekt jest podobny do opisanego przez Ciebie Lexusa.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2012-01-24 12:43:54
Autor: Andrzej Lawa
4x4 fakty i mity
W dniu 24.01.2012 12:19, yabba pisze:

Nieopodal w zaspach sta艂y te偶 Hummer H2 (mieli艂 bezradnie jednym ko艂em
na osi)

Czy H2 ma blokady mechanizm贸w r贸偶nicowych?

Oj, przecie偶 H2 to tak na prawd臋 Chevrolet Silverado - taka z niego
teren贸wka jak hipopotama pies obronny ;)

Data: 2012-01-24 13:08:21
Autor: lux
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 12:19, yabba pisze:

[...]

opony pomijam, chodzi o to, 偶e wszystkie ko艂a si臋 nie kr臋ci艂y

4 ko艂a r贸wno ci膮gn膮ce to rzadko艣膰. Nawet w samochodach terenowych cz臋sto
nie ma fabrycznie blokady wszystkich mechanizm贸w r贸偶nicowych.
===
no w艂a艣nie, potem s膮 takie szopki jak audi stoi z jednym ko艂em na lodzie i nie ruszy z miejsca. Te wszystkie Audi i tak w teren nie je偶d偶膮 i quatrro ma pomaga膰 w typowo miejskich warunkach.
Chyba jednak era quattro powoli mija na rzecz takich system贸w jak xDrive czy Hondy.

Data: 2012-01-24 13:32:49
Autor: yabba
4x4 fakty i mity
U偶ytkownik "lux" <brak@brak.de> napisa艂 w wiadomo艣ci news:4f1e9f38$0$26694$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Nie rozumiem. Czy ko艂a by艂y zablokowane hamulcem?

Albo tanie albo dobre.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2012-01-24 13:58:14
Autor: kamil
4x4 fakty i mity
On 24/01/2012 12:08, lux wrote:
W dniu 2012-01-24 12:19, yabba pisze:

Ot罂 niejaki Lexus RX300 nie wyjecha po 秐iegu pod g髍eczk. Stacza
si ty砮m na zablokowanych ko砤ch i cudem przed spadni阠iem ze skarpy
si zatrzyma.

Je秎i si stacza na zablokowanych ko砤ch, to raczej opony mia硑 za
s砤b przyczepno舵. Nap阣 nie mia tu znaczenia.
===
opony pomijam, chodzi o to, 縠 wszystkie ko砤 si nie kr阠i硑

A wiesz, jak dzia砤 dyferencja..?

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-24 13:10:56
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
U偶ytkownik "lux"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup
na pocz膮tek link http://www.wojdas.24x7.pl/naped.html

Nawet tam masz cala mase tych napedow.
Ja po paru przemysleniach dochodze do wniosku ze tego sie nie da dobrze zrobic - trzeba poczekac na elektryczne samochody :-)

[...]

Jesli cie dobrze rozumiem - to i bez napedu po wcisnieciu hamulcow sie zsuwal.
No coz - pretensje do gospodarza terenu, albo do producenta opon.
Bo to ten przypadek co na "ale urwal" - skoro nie moze sie utrzymac, to i nie ma szans podjechac, chyba ze rozpedem. I zaden naped tu nie pomoze.

Co ciekawe wszystkie auta podczas podjazdu mieli艂y ko艂ami ale z r贸偶nym pr臋dko艣ciami, czasem nawet jedno z k贸艂 stawa艂o. W ka偶dym razie nie by艂o takiej sytuacji, 偶e wszystkie 4 ci膮gn臋艂y r贸wno.

Ze stawalo, to nie znaczy ze nie ciagnelo.
Problem jest raczej taki ze jedno kolo na lodzie lub w powietrzu potrafi sie krecic i przy okazji "zdejmuje" naped z pozostalych kol. Z tym sie walczy roznymi  dyframi LSD lub systemami TCS/ASR - same otwarte dyfry nei wystarcza.

[...]

Mysle ze sie troche mylisz - po prostu warunki byly ekstremalne. Przy nieco lzejszych quatro by przejechalo, a wszelkie inne jednooski nie.
Ale .. ja, stary narciarz, to znaczy pod rozne strome i oblodzone gory sie podjezdzalo, a lancuchy uzylem raz, w praktyce oska wystarczy  :-)

Nieopodal w zaspach sta艂y te偶 Hummer H2 (mieli艂 bezradnie jednym ko艂em

H2 to chyba "miejska terenowka" ? Z otwartymi dyframi ?
Tym niemniej wydajnosc torsena jest ograniczona.

na osi) oraz Merc G i tu 艂adnie si臋 sprawowa艂, bo r贸wno cztery ko艂a si臋 obraca艂y od najmniejszych pr臋dko艣ci.(ale tu wiadomo pe艂ne blokady przyciskami na desce mo偶na za艂膮czy膰)

Ale podjechal ten merc czy tez nie ?

Mam pytanie czy BMW xDrive, albo nap臋d Subaru te偶 jest taki bezw艂adny jak quattro?
Z filmik贸w na YT widz臋, 偶e kr贸lem jest SHAWD Hondy.

Tu masz pewne porownanie
http://www.youtube.com/watch?v=ooQRxlChvMw

Ale wydaje mi sie ze kiedys widzialem lepszy film z tego samego stanowiska.

http://www.youtube.com/watch?v=kRniF4JQN2U

J.

Data: 2012-01-24 13:28:54
Autor: DoQ
4x4 fakty i mity
W dniu 24-01-2012 11:18, lux pisze:
Nieopodal w zaspach sta硑 te Hummer H2 (mieli bezradnie jednym ko砮m
na osi) oraz Merc G i tu 砤dnie si sprawowa, bo r體no cztery ko砤 si
obraca硑 od najmniejszych pr阣ko禼i.(ale tu wiadomo pe硁e blokady
przyciskami na desce mo縩a za潮czy)

Na PMS dowiedzia砮m si 縠 w takich przypadkach najwa縩iejsza jest wk砤dka pomi阣zy kierownic a peda砤mi. Gdyby tam by kto z PMSu to by pokaza tym sierotom jak si wje縟縜 i to RWD.

--
Pawe

Data: 2012-01-24 13:21:28
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin DoQ
Na PMS dowiedzia艂em si臋 偶e w takich przypadkach najwa偶niejsza jest
wk艂adka pomi臋dzy kierownic膮 a peda艂ami. Gdyby tam by艂 kto艣 z PMSu to by
pokaza艂 tym sierotom jak si臋 wje偶d偶a i to RWD.

Dok艂adnie, wa偶ne s膮 te偶 dobre opony (najlepsze to D臋bica Frigo, a kto uwa偶a inaczej, ten debil) i wy艂膮czenie ABS-u oraz innych trzyliterowych bo偶k贸w.

Data: 2012-01-24 14:30:23
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
U偶ytkownik "to"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup
[...]

No widzisz, ty sie nasmiewasz, a ja kiedys bylem na imprezie z ktorej trzeba bylo wyjechac pod gore w glebokim sniegu i jedyny ktorego nie pchalismy mial wlasnie Frigo. Nawet tego na lancuchach pchac musielismy.

Aczkolwiek musze przyznac ze raz ASR docenilem. Nie wiem jakie mial gosc opony, ale tam gdzie ja wysilalem wkladke zeby sie nie osmieszyc - on po prostu wyjechal.

J.

Data: 2012-01-24 14:46:10
Autor: DoQ
4x4 fakty i mity
W dniu 24-01-2012 14:30, J.F pisze:
No widzisz, ty sie nasmiewasz, a ja kiedys bylem na imprezie z ktorej
trzeba bylo wyjechac pod gore w glebokim sniegu i jedyny ktorego nie
pchalismy mial wlasnie Frigo. Nawet tego na lancuchach pchac musielismy.

Rozumiem 縠 wszyscy na imprez przyjechali identycznymi samochodami?

--
Pawe

Data: 2012-01-24 14:54:58
Autor: RoMan Mandziejewicz
4x4 fakty i mity
Hello DoQ,

[...]

Si nabijaj... Naprawd stare, klockowate Kormoran Winter czy D阞ica
Frigo w pewnych warunkach s lepsze od Krisalp體 i innych
wsp蟪czesnych badziewii nadaj眂ych si jedynie na czarny asfalt.

Spod domu do drogi mam 80 metr體. I wiem, jak si wyje縟縜硂 w 秐iegu
na Kormoran Winter i jak wyje縟縜 si obecnie na Kleberach Krisalp.
Tym samym samochodem.

Na Winterach nigdy si nie zakopa砮m. Krisalpy si po prostu 秎izgaj.

--
Best regards,

Data: 2012-01-24 15:07:52
Autor: DoQ
4x4 fakty i mity
[...]

W zesz硑m roku mia砮m w s硊縝owym samochodzie nowiutkie Krisalpy i szczerze m體i眂 by硑 mocno przeci阾ne, zachowywa硑 si tak jakby bie縩ik momentalnie zapycha si 秐iegiem. Tak 縠 raczej nie traktowa砨ym tych opon jako wyk砤dnika.

--
Pawe

Data: 2012-01-24 15:22:20
Autor: RoMan Mandziejewicz
4x4 fakty i mity
Hello DoQ,

[...]

Dok砤dnie tak. One nawet nie sa w stanie si za bardzo zakopa. Po
prostu zaklej si i zero trakcji. Ale takie w砤秐ie s obecne zim體ki
- bie縩ik jak w letniej, tylko guma mi阫sza i lamelki ponacinane.

Tak 縠 raczej nie traktowa砨ym tych
opon jako wyk砤dnika.

Mia砮m r罂ne opony zimowe i na przejechanie zasp na mojej dr罂ce
zawsze najlepsze okazywa硑 si stare Wintery. 痮na wyje縟縜砤
kaszlakiem na Frigo r體niez bez wi阫szych problem體 - raz si zakopa砤
ale to raczej z powodu braku umiej阾no禼i ni opon.

Tak, 縠 - pomijaj眂 w昕e ogrodowe - na 秐ieg stare, klockowate
bie縩iki jednak sa najlepsze. Ale na asflacie sa g硂秐e strasznie.

Jak wyko馽z Klebery, to ze wstydem chyba kupi te nieszcz阺ne Frigo -
na Nokiany mnie nie sta, poza tym troch g硊pio potraja warto舵
samochodu oponami. W昕em nie owin bo wstyd jeszcze wi阫szy ni Frigo.

--
Best regards,

Data: 2012-01-24 15:17:53
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin RoMan Mandziejewicz
Dok艂adnie tak. One nawet nie sa w stanie si臋 za bardzo zakopa膰. Po
prostu zaklej膮 si臋 i zero trakcji. Ale takie w艂a艣nie s膮 obecne zim贸wki -
bie偶nik jak w letniej, tylko guma mi臋ksza i lamelki ponacinane.

Nie trollu, takie s膮 obecnie najta艅sze zim贸wki. Kup kiedy艣 porz膮dne opony, to przestaniesz pieprzy膰 g艂upoty.

Tak, 偶e - pomijaj膮c w臋偶e ogrodowe - na 艣nieg stare, klockowate bie偶niki
jednak sa najlepsze. Ale na asflacie sa g艂o艣ne strasznie.

O w mord臋...

Data: 2012-01-24 17:03:21
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
[...]

A jak sie okaze ze sa rownie dobre albo nawet gorsze niz Frigo ?
Zal z powodu wlasnej glupoty do konca zycia zostanie :-)

J.

Data: 2012-01-24 16:53:48
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin J.F
A jak sie okaze ze sa rownie dobre albo nawet gorsze niz Frigo ? Zal z
powodu wlasnej glupoty do konca zycia zostanie :-)

Tak, tak, ca艂a Europa og艂upiona, GY og艂upiony produkuje najlepsze zim贸wki pod najta艅sz膮 mark膮... oczywi艣cie. :-)

Data: 2012-01-24 18:16:50
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
[...]

Cala Europa to sie przede wszystkim nie calkiem dala oglupic zimowkami w ogole, Niemcow trzeba bylo dopiero mandatami zachecac, choc w sumie to u nich w zasadzie potrzebne.
GY nie produkuje juz najlepszych zimowek, przynajmniej w/g ADAC. Nie wiem - moze za malo zaplacil.

A jak spojrzec w dane szczegolowe - to wrecz bardzo kiepskie sa na sniegu, nawet Barumy sa lepsze :-)

J.

Data: 2012-01-25 10:02:57
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin J.F
Cala Europa to sie przede wszystkim nie calkiem dala oglupic zimowkami w
ogole,

Jakbym mieszka艂 we W艂oszech czy w Hiszpanii, to te偶 bym nie da艂 si臋 "og艂upi膰". :>

GY nie produkuje juz najlepszych zimowek, przynajmniej w/g ADAC. Nie
wiem - moze za malo zaplacil.

Jak patrzy艂em w poprzednich latach to ustawienie lider贸w zmienia艂o si臋 w zale偶no艣ci od rozmiaru opony (albo metodologii testu), generalnie wszystkie typowe opony by艂y por贸wnywalne. Ja akurat je偶d偶臋 na Dunlopach 3D, a kolejne to pewnie b臋d膮 4D, bo by艂em z nich bardzo zadowolony. G艂贸wne dlatego, 偶e s膮 bardzo uniwersalne i przewidywalne.

A jak spojrzec w dane szczegolowe - to wrecz bardzo kiepskie sa na
sniegu, nawet Barumy sa lepsze :-)

Tylko, 偶e ten 艣nieg jest mo偶e przez kilka dni w ci膮gu zimy. W pozosta艂e dni jest sucho/mokro/mokro + b艂oto + 艣nieg. --

Data: 2012-01-25 15:07:16
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
[...]

http://www.youtube.com/watch?v=A-lJ-_G5mkg

Ale najwyrazniej i w Niemczech daje sie cala zime przejezdzic i widziec tylko posolony asfalt ... choc nie kazdego roku :-)

A jak spojrzec w dane szczegolowe - to wrecz bardzo kiepskie sa na
sniegu, nawet Barumy sa lepsze :-)
Tylko, 偶e ten 艣nieg jest mo偶e przez kilka dni w ci膮gu zimy. W pozosta艂e
dni jest sucho/mokro/mokro + b艂oto + 艣nieg.

No i teraz pytanie - potrzebujesz opony zeby zap* 150 po mokrej autostradzie, czy potrzebujesz opony zeby raz na miesiac podjechac pod osniezona gorke ? :-)

J.

Data: 2012-01-25 15:16:52
Autor: RoMan Mandziejewicz
4x4 fakty i mity
Hello J.F,

Cala Europa to sie przede wszystkim nie calkiem dala oglupic
zimowkami w ogole,

[...]

No i teraz pytanie - potrzebujesz opony zeby zap* 150 po mokrej autostradzie, czy potrzebujesz opony zeby raz na miesiac podjechac pod
osniezona gorke ? :-)

Jesli od tego podjazdu b阣zie zale縜砤 moja wyp砤ta, to wol
zwolni na mokrej autostradzie do tych powiedzmy 145 ale mie
mo縧iwo舵 podjechania.

W tym roku b阣zie to raz w miesi眂u ale bywa硑 i b阣a jeszcze zimy, w
kt髍ych b阣zie to potrzeba cz阺tsza.

--
Best regards,

Data: 2012-01-26 12:24:18
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin RoMan Mandziejewicz
Jesli od tego podjazdu b臋dzie zale偶a艂a moja wyp艂ata, to wol臋 zwolni膰 na
mokrej autostradzie do tych powiedzmy 145 ale mie膰 mo偶liwo艣膰
podjechania.

Normalne opony pozwalaj膮 na jedno i drugie, nawet kilkuletnie. Nie wiem sk膮d Wy bierzecie gumy, na kt贸rych si臋 byle gdzie zakopujecie -- ze 艣mietnika?

Data: 2012-01-26 13:41:10
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
[...]
A kto jezdzi na oponach w takim stanie ze boi sie na ustawke stawic ? :-P
Pewnie najlepszy  model, kupione raptem trzy lata temu w salonie :-)

Na mokrym ... pozwalaja, pozwalaja, a potem czlowiek sie w szpitalu budzi.

A w zimowych warunkach ... roznie bywa. Zdarzalo mi ze nie moglem z plaskiego parkingu ruszyc przy stosunkowo niewielkiej ilosci sniegu, a jednoczesnie po osniezonych gorach jezdzilem.  Dlatego chetnie bym jakies przeciaganie urzadzil.
Trzeba przyznac ze dobra zimowka ma to do siebie ze buksuje, buksuje, ale jednak po centymetrze do przodu jedzie.

J.

Data: 2012-01-26 15:19:21
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin J.F
A kto jezdzi na oponach w takim stanie ze boi sie na ustawke stawic ?
:-P
Pewnie najlepszy  model, kupione raptem trzy lata temu w salonie :-)

Bo jaki sens por贸wnywa膰 zu偶yte opony z nowymi?

I za co niby chcesz przeci膮ga膰? ;)

Data: 2012-01-26 16:59:35
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
[...]

Po pierwsze - nie pisalem ze bedzie sie porownywac z nowymi,
po drugie - czemu jezdzisz na oponach ze smietnika, a nie kupisz sobie nowych, dobrych ?
Wiem - pewnie wezem owinales :-P

[...]

Za hak. Nie masz ? To to jest jeszcze zaczep do holowania, obowiazkowy :-)

J.

Data: 2012-01-26 23:21:52
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin J.F
Po pierwsze - nie pisalem ze bedzie sie porownywac z nowymi,

Stare z (inaczej) starymi w ro偶nych autach -- jaki sens ma takie por贸wnanie?

po drugie -
czemu jezdzisz na oponach ze smietnika, a nie kupisz sobie nowych,
dobrych ?

Bo to auto zrobi tej zimy mo偶e 3 tys. km, uzna艂em, 偶e jeszcze dadz膮 rade. Poza tym 3 sezony i 6 mm to nie jest jeszcze 艣mietnik. Nie przesadzajmy.

Za hak. Nie masz ? To to jest jeszcze zaczep do holowania, obowiazkowy
:-)

W膮tpi臋, 偶eby ten zaczep mia艂 wystarczaj膮c膮 wytrzyma艂o艣膰... A w ka偶dym razie nie chc臋 tego sprawdza膰. ;)

Data: 2012-01-27 00:39:36
Autor: J.F.
4x4 fakty i mity
Dnia 26 Jan 2012 23:21:52 GMT, to napisa(a):
begin J.F
Po pierwsze - nie pisalem ze bedzie sie porownywac z nowymi,
Stare z (inaczej) starymi w ro縩ych autach -- jaki sens ma takie por體nanie?

Bedziesz wiedzial czy lepsze uzywane Frigo, czy uzywane takie jak masz :-)

po drugie -
czemu jezdzisz na oponach ze smietnika, a nie kupisz sobie nowych,
dobrych ?
Bo to auto zrobi tej zimy mo縠 3 tys. km, uzna砮m, 縠 jeszcze dadz rade. Poza tym 3 sezony i 6 mm to nie jest jeszcze 秏ietnik. Nie przesadzajmy.

Ogrodnik. Ten od weza. Wiesz ze masz kiepskie opony, ale nie wymienisz :-P

Za hak. Nie masz ? To to jest jeszcze zaczep do holowania, obowiazkowy
:-)
W眛pi, 縠by ten zaczep mia wystarczaj眂 wytrzyma硂舵... A w ka縟ym razie nie chc tego sprawdza. ;)

Staniesz kiedys na podjezdzie 10%, sila potrzebna do jazdy pojazdem okaze
sie wieksza niz tarcie opon, podjedzie matiz, zaproponuje pomoc .. a ty co
- nie, dziekuje za checi, ale boje sie ze mi sie hak urwie, poczekam
spokojnie do wiosny ? ;-)

J.

P.S. Pie* Matiz bedzie oczywiscie na pie* Debicach :-)

Data: 2012-01-28 18:33:54
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin J.F.
Bedziesz wiedzial czy lepsze uzywane Frigo, czy uzywane takie jak masz
:-)

Ale one s膮 przecie偶 inaczej u偶ywane i w dodatku nie wiadomo jak inaczej.

Wiesz ze masz kiepskie opony, ale nie wymienisz :-P

Te opony przed zim膮 mia艂y 2,5 sezonu i z 6-7 mm -- kto normalny by je wymienia艂? :> Mnie w ka偶dym razie na takie fanaberie nie sta膰. Natomiast za rok trzeba b臋dzie ju偶 si臋 nad tym zastanowi膰.

[...]

Bardzo mo偶liwe, traktor te偶 dalej zajedzie, ale co z tego? :-) --

Data: 2012-01-28 19:44:37
Autor: J.F.
4x4 fakty i mity
Dnia 28 Jan 2012 18:33:54 GMT, to napisa(a):
begin J.F.
Bedziesz wiedzial czy lepsze uzywane Frigo, czy uzywane takie jak masz
:-)
Ale one s przecie inaczej u縴wane i w dodatku nie wiadomo jak inaczej.

Wiesz ze masz kiepskie opony, ale nie wymienisz :-P
Te opony przed zim mia硑 2,5 sezonu i z 6-7 mm -- kto normalny by je wymienia? :>

Czyli uwazasz ze calkiem dobre ? To czego sie boisz :-)

[...]

Bardzo mo縧iwe, traktor te dalej zajedzie, ale co z tego? :-)

Bedziesz czekal do wiosny ? J.

Data: 2012-02-01 16:33:49
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin J.F.
Wiesz ze masz kiepskie opony, ale nie wymienisz :-P
Te opony przed zim膮 mia艂y 2,5 sezonu i z 6-7 mm -- kto normalny by je
wymienia艂? :>

Czyli uwazasz ze calkiem dobre ? To czego sie boisz :-)

Od biedy nadaj膮 si臋 jeszcze do je偶d偶enia, a co do test贸w to ju偶 si臋 wypowiedzia艂em. :>

Bardzo mo偶liwe, traktor te偶 dalej zajedzie, ale co z tego? :-)

Bedziesz czekal do wiosny ?

Traktor mnie poholuje. :>

Data: 2012-02-01 19:35:20
Autor: J.F.
4x4 fakty i mity
Dnia 01 Feb 2012 16:33:49 GMT, to napisa(a):
begin J.F.
Bardzo mo縧iwe, traktor te dalej zajedzie, ale co z tego? :-)
Bedziesz czekal do wiosny ?
Traktor mnie poholuje. :>

Nie poholuje, tylko urwie ten hak, o ktory sie tak teraz boisz :-)

J.

Data: 2012-02-01 20:33:22
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin J.F.
Traktor mnie poholuje. :>

Nie poholuje, tylko urwie ten hak, o ktory sie tak teraz boisz :-)

To si臋 wtedy b臋d臋 martwi艂. :>

Data: 2012-01-24 15:36:47
Autor: DoQ
4x4 fakty i mity
Dok砤dnie tak. One nawet nie sa w stanie si za bardzo zakopa. Po
prostu zaklej si i zero trakcji. Ale takie w砤秐ie s obecne zim體ki
- bie縩ik jak w letniej, tylko guma mi阫sza i lamelki ponacinane.

Wstyd przyzna, ale w takim samym samochodzie lepiej mi si jecha硂 na Polaris 2 ;)

[...]

Ja mam teraz u siebie Nokiany WR G2 i jestem z nich b.zadowolony, tym bardziej 縠 uda硂 mi si kupi n體ki w promocji za b. przyzwoite pieni眃ze - tak wi阠 czasem warto przejrze wi阠ej ofert sprzeda縴 ;)

--
Pawe

Data: 2012-01-24 15:59:32
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
U縴tkownik "DoQ"  napisa w wiadomo禼i grup
[...]

Ja tam nie wiem, bo po doswiadczeniach z polarisem bez numerka przyrzeklem sobie ze Baruma dlugo jeszcze nie kupie :-)

J.

Data: 2012-01-24 16:38:04
Autor: DoQ
4x4 fakty i mity
W dniu 24-01-2012 15:59, J.F pisze:
[...]

Tak, te bez numerka by硑 mega badziewne.

--
Pawe

Data: 2012-01-25 08:27:32
Autor: Andrzej Lawa
4x4 fakty i mity
W dniu 24.01.2012 16:38, DoQ pisze:
[...]

Z ciekawostek...

2 zimy temu je糳zi砮m Pand na zimowych oponach (w sumie nie pami阾am
jakich, bo to nie by砤 moja Panda i je糳zi砮m niedu縪, ale chyba D阞ice,
w ka縟ym razie wtedy mia硊 ju 4 lata) i by硂 bardzo niepewnie i 秎isko.

Zesz潮 zim przeje糳zi砮m t moj star Cors na nowiutkich... letnich
(kupionych wiosn) - te co z D阞icy. W sumie je糳zi硂 mi si nieco
lepiej ni tamt Pand na zimowych, a k硂poty miewa砮m w miejscach,
gdzie inni mieli k硂poty (jak by硂 wi阠ej 秐iegu to zak砤da砮m 砤馽uchy
i by硂 pi阫nie).

Teraz mam z przodu zimowe Barumy, a z ty硊 wielosezonowe z D阞icy
(Nawigator 2 zdaje si) i je糳zi mi si pi阫nie, nawet na tej
wczorajszej "szklance" by硂 zupe硁ie OK - nawet je秎i traci砮m
przyczepno舵, to nie z zaskoczenia i kontrol zawsze mia砮m.

Data: 2012-01-25 14:50:10
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
U縴tkownik "Andrzej Lawa"  napisa w wiadomo禼i grup
Z ciekawostek...
[...]

No coz - dawniej nie bylo opon zimowych i wszystkie jakos dawaly rade na sniegu. Najgorzej jest jak doswiadczony kierowca trafi pierwszy raz na prawdziwie letnie opony, a jeszcze sobie pomysli ze teraz ma nowe i moze bardziej poszalec  :-)

[...]

Uwazaj - bo ja mam pewne zastrzezenia co do Navigatorow na lodzie, i nie wiem - winny lod, zuzycie czy wiek.

J.

Data: 2012-01-26 08:56:10
Autor: Andrzej Lawa
4x4 fakty i mity
W dniu 25.01.2012 14:50, J.F pisze:

[...]

A ile ju mia硑 lat i kilometr體?

Swoj drog poda砮m sw骿 raport jako w sumie sugesti, 縠 czynnik體 jest
na tyle du縪, 縠 ci昕ko por體nywa opony je秎i nie por體na si ich w
identycznych warunkach z tym samym kierowc za kierownic w tym samym
samochodzie i z takim samym przebiegiem oraz wiekiem tych opon ;)

Bo ja w sumie nie wiem, czy u mnie to by砤 zas硊ga opon, rozk砤du masy
oraz charakterystyki nap阣u pojazdu czy... rosn眂ej wprawy (w sumie za
kierownic samochodu usiad砮m te 2 lata temu po
d硊uuuuuuuuuuuuuuuuuugiej przerwie - kurs robi砮m w okolicy roku 2000, a
potem tylko na 2 ko砤ch lub zbiorkomem) czy te kombinacji tych czynnik體

Data: 2012-01-26 11:32:05
Autor: DoQ
4x4 fakty i mity
W dniu 26-01-2012 08:56, Andrzej Lawa pisze:
A ile ju mia硑 lat i kilometr體?

Znaj眂 podej禼ie J.F do motoryzacji (np. wymiana amortyzator體 dopiero jak si urw), to z jego opon wy砤zi硑 ju kordy :-)

--
Pawe

Data: 2012-01-26 13:01:44
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-26 11:32, DoQ pisze:
W dniu 26-01-2012 08:56, Andrzej Lawa pisze:
A ile ju mia硑 lat i kilometr體?

Znaj眂 podej禼ie J.F do motoryzacji (np. wymiana amortyzator體 dopiero jak si urw)

Nie no bez przesady.
Jak wylej to skrzypi, i troch obciach, wi阠 si wymienia :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog by niepowa縩e,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiada w cz甓ci

Data: 2012-01-26 13:52:27
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
U縴tkownik "Jakub Witkowski"  napisa w wiadomo禼i
[...]

Amory sie urywaja bez skrzypienia :-)

Co do kordu, to nie wiem jak chcecie tego uniknac, bo wychodzi na dystansie rzedu 200 do 1 kilometra - zalezy jak liczyc :-)

Ale te navigatory to tak raptem 2-3 lata, przebieg musialbym odszukac, ale niezbyt duzy i bieznik polowicznie zuzyty.

J.

Data: 2012-01-26 14:50:15
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-26 13:52, J.F pisze:
[...]

To 縠 wymieniasz urwane ju ustalili秏y ;)

Ja sugeruj 縠 mo縠 r體nie, ewentualnie, skrzypi眂e...?

Data: 2012-01-26 15:08:41
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
[...]

Ale nie skrzypia, to czemu wymieniac ? :-)

J.

Data: 2012-01-26 16:47:29
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-26 15:08, J.F pisze:

To 縠 wymieniasz urwane ju ustalili秏y ;)
Ja sugeruj 縠 mo縠 r體nie, ewentualnie, skrzypi眂e...?

Ale nie skrzypia, to czemu wymieniac ? :-)

Jak nie skrzypi to wszystko w porz眃eczku :)

Data: 2012-01-24 15:16:18
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin RoMan Mandziejewicz
Si臋 nabijaj... Naprawd臋 stare, klockowate Kormoran Winter czy D臋bica
Frigo w pewnych warunkach s膮 lepsze od Krisalp贸w i innych wsp贸艂czesnych
badziewii nadaj膮cych si臋 jedynie na czarny asfalt.

Ale przecie偶 podobno Frigo to to samo co nowy Goodyear. Tego dowiedzia艂em si臋 z tej grupy kilka miesi臋cy temu.

Spod domu do drogi mam 80 metr贸w. I wiem, jak si臋 wyje偶d偶a艂o w 艣niegu na
Kormoran Winter i jak wyje偶d偶a si臋 obecnie na Kleberach Krisalp. Tym
samym samochodem.

No fakt, Kleber Krisalp to rzeczywi艣cie topowa opona. Szacun.

Data: 2012-01-24 20:10:42
Autor: Maciek
4x4 fakty i mity
Dnia Tue, 24 Jan 2012 14:54:58 +0100, RoMan Mandziejewicz napisa(a):

(...)
[...]

Ja mam tak samo - 100 metrow z gorki/pod gorke albo alernatywa - 250 m
polna droga z kopnym sniegiem. Mam zalozone Krisalpy i zaryzykowalbym
stwierdzenie, ze wlasnie w sniegu sprawuja sie najlepiej. Na blocie czy
lodzie sa takie sobie.

--
Maciek

Data: 2012-01-24 16:04:22
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
[...]

Roznymi, ale wszystkie pchalismy. A to jedno to tez nie bylo Duparu czy Snowrover, ale zwykle przecietne FWD dla rodziny.

J.

Data: 2012-01-24 16:34:28
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 16:04, J.F pisze:
[...]

Stare frigo to jedyne opony zimowe jakie mia砮m, kt髍e na suchym 秐iegu, twardym czy
kopnym, dawa硑 poczucie jakbym jecha po hmmm... piasku? Po prostu czu硂 si, 縠 te klocki
gryz 秐ieg a nie 秎izgaj si po nim. Inne (nie powiem 縠 z wysokich p蟪ek, ale na pewno
dro縮ze) jako tak dobrze na 秐iegu nie dzia砤硑, cho mia硑 wiele innych przewag :)

Data: 2012-01-24 15:37:18
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin Jakub Witkowski
Stare frigo to jedyne opony zimowe jakie mia艂em, kt贸re na suchym 艣niegu,
twardym czy kopnym, dawa艂y poczucie jakbym jecha艂 po hmmm... piasku? Po
prostu czu艂o si臋, 偶e te klocki gryz膮 艣nieg a nie 艣lizgaj膮 si臋 po nim.
Inne (nie powiem 偶e z wysokich p贸艂ek, ale na pewno dro偶sze) jako艣 tak
dobrze na 艣niegu nie dzia艂a艂y, cho膰 mia艂y wiele innych przewag :)

Powiedz jeszcze w jakim samochodzie mia艂e艣 te Frigo i jakie to s膮 te nowsze opony i w jakich autach je testowa艂e艣.

Data: 2012-01-24 16:51:11
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 16:37, to pisze:
[...]

I cokolwiek napisz臋, odpiszesz 偶e to g... i 偶ebym kupi艂 dobre? Jaaasne :>

Ale niech tam: bezpo艣rednie por贸wnanie na tym samym aucie mam pomi臋dzy
frigo "jedynkami" a fuldami montero, 2 a potem 3. O innych samochodach
nie napisz臋 bo na nich albo nie mia艂em frigo, albo tylko frigo :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog膮 by膰 niepowa偶ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiada膰 w cz臋艣ci

Data: 2012-01-24 16:53:40
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity

Ale niech tam: bezpo艣rednie por贸wnanie na tym samym aucie mam pomi臋dzy
frigo "jedynkami" a fuldami montero, 2 a potem 3.

nissan primera, rozmiar 185/65R14 - dla uzupe艂nienia.

Data: 2012-01-24 16:57:09
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin Jakub Witkowski
Ale niech tam: bezpo艣rednie por贸wnanie na tym samym aucie mam pomi臋dzy
frigo "jedynkami" a fuldami montero, 2 a potem 3. O innych samochodach
nie napisz臋 bo na nich albo nie mia艂em frigo, albo tylko frigo :)

Te ostatnie Fuldy to pono膰 ca艂kiem niez艂e opony -- z tych ta艅szych. Ale s膮 to opony raczej uniwersalne. Por贸wnywa艂e艣 te偶 na mokrym? Jak膮 przyj膮艂e艣 metodologi臋 bada艅? Czy czasem nie by艂o to "pami臋tam, 偶e czy lata temu frigasy zapierdala艂y tutaj durzo lepiej!!!"? :>

No i ostatnie pytanie -- po co kupi艂e艣 3x z rz臋du Fuldy, skoro niby Frigo by艂y lepsze? ;)

Data: 2012-01-25 12:18:51
Autor: Sebastian Kaliszewski
4x4 fakty i mity
to wrote:
begin Jakub Witkowski

[...]

Klockowate bie偶niki na mokrym s膮 zwykle kiepskie a na 艣niegu zwykle radz膮 sobie dobrze. Na takich klasycznych klockach na 艣niegu cz臋sto pojedziesz lepiej ni偶 na o wiele dro偶szych nowoczesnych zim贸wkach. Tylko potem na mokrym, posolonym czarnym asfalcie jest tego, no... :)

pzdr
\SK

Data: 2012-01-25 12:18:28
Autor: RoMan Mandziejewicz
4x4 fakty i mity
Hello Sebastian,

Ale niech tam: bezpo秗ednie por體nanie na tym samym aucie mam pomi阣zy
frigo "jedynkami" a fuldami montero, 2 a potem 3. O innych samochodach
nie napisz bo na nich albo nie mia砮m frigo, albo tylko frigo :)
Te ostatnie Fuldy to pono ca砶iem niez砮 opony -- z tych ta駍zych. Ale
s to opony raczej uniwersalne. Por體nywa砮 te na mokrym?
Klockowate bie縩iki na mokrym s zwykle kiepskie a na 秐iegu zwykle radz sobie
dobrze. Na takich klasycznych klockach na 秐iegu cz阺to pojedziesz lepiej ni na
o wiele dro縮zych nowoczesnych zim體kach. Tylko potem na mokrym, posolonym
czarnym asfalcie jest tego, no... :)

Jest g硂sno ale da si jecha. --
Best regards,

Data: 2012-01-25 14:27:47
Autor: Sebastian Kaliszewski
4x4 fakty i mity
RoMan Mandziejewicz wrote:
[...]

Jest g硂sno ale da si jecha.

Jecha da si. Z hamowaniem bywa zabawniej :)

\SK

Data: 2012-01-26 12:27:40
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin Sebastian Kaliszewski
Na takich klasycznych klockach na 艣niegu cz臋sto pojedziesz

Ale potem trzeba wyciera膰 podeszwy. Nie lepiej zawczasu patrze膰 gdzie si臋 chodzi?

Data: 2012-01-25 12:26:11
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 17:57, to pisze:

s膮 to opony raczej uniwersalne. Por贸wnywa艂e艣 te偶 na mokrym? Jak膮
przyj膮艂e艣 metodologi臋 bada艅? Czy czasem nie by艂o to "pami臋tam, 偶e czy
lata temu frigasy zapierdala艂y tutaj durzo lepiej!!!"? :>

Oczywi艣cie, to po prostu moje wra偶enia. Ale ch臋tnie pos艂ucham o Twojej metodologii :)

No i ostatnie pytanie -- po co kupi艂e艣 3x z rz臋du Fuldy, skoro niby Frigo
by艂y lepsze? ;)

Czy samodzielnie wy艂uskanie tej informacji z fragmentu kt贸ry wyci膮艂e艣 przekracza dzisiaj
Twoje si艂y? Mo偶e kawa, kefirek? ;) Dla u艂atwienia uwypukli艂em co trzeba wielkimi literami:

Data: 2012-01-24 17:55:11
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik
4x4 fakty i mity
On 2012-01-24 16:37, to wrote:
begin Jakub Witkowski

[...]

Powiedz jeszcze w jakim samochodzie mia砮 te Frigo i jakie to s te
nowsze opony i w jakich autach je testowa砮.

Akurat tak si sk砤da, 縠 Frigo JEST bardzo dobr opona na 秐ieg. Natomiast kiepsk na szczeg髄nie na mokrej nawierzchni.

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2012-01-24 18:02:04
Autor: DoQ
4x4 fakty i mity
W dniu 24-01-2012 17:55, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
Akurat tak si sk砤da, 縠 Frigo JEST bardzo dobr opona na 秐ieg.
Natomiast kiepsk na szczeg髄nie na mokrej nawierzchni.

Jak ma by dobra tylko na 秐iegu, to zamiast frigo r體nie dobrze mo縩a za硂縴 砤馽uchy.

--
Pawe

Data: 2012-01-25 12:27:49
Autor: Sebastian Kaliszewski
4x4 fakty i mity
DoQ wrote:
[...]

Ale upierdliwo舵 zak砤dania i zdejmowania 砤馽uch體 te si liczy :)

BTW. czasem takie maj sens -- sam z rozmys砮m za硂縴砮m par lat opony kt髍e w te禼ie na 秐iegu wypada硑 najlepiej a na mokrej drodze s砤bo. C罂 samoch骴 nietypowy -- z takim zawieszeniem, po硂縠niem 秗odka ci昕ko禼i itp i tak do szale駍twa po drodze si nie nadaje -- trzeba jecha spokojnie ze znacznym zapasem -- jazda zaczyna si tam gdzie inne typowe pojazdy maj w og髄e spore problemy :) i dobr trakcj na 秐iegu mo縩a wykorzysta.

\SK

Data: 2012-01-26 12:09:32
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin Sebastian Kaliszewski
BTW. czasem takie maj膮 sens -- sam z rozmys艂em za艂o偶y艂em par臋 lat opony
kt贸re w te艣cie na 艣niegu wypada艂y najlepiej a na mokrej drodze s艂abo.
C贸偶 samoch贸d nietypowy -- z takim zawieszeniem, po艂o偶eniem 艣rodka
ci臋偶ko艣ci itp i tak do szale艅stwa po drodze si臋 nie nadaje -- trzeba
jecha膰 spokojnie ze znacznym zapasem -- jazda zaczyna si臋 tam gdzie inne
typowe pojazdy maj膮 w og贸le spore problemy :) i dobr膮 trakcj臋 na 艣niegu
mo偶na wykorzysta膰.

Ciekawa strategia... Auto 藕le si臋 prowadzi艂o na asfalcie, wi臋c jeszcze to prowadzenie pogorszy艂e艣 oponami. ;) Ciekawe, co by艣 zrobi艂 gdyby艣 musia艂 co艣 omin膮膰 czy zahamowa膰.

Data: 2012-01-25 12:31:10
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 18:02, DoQ pisze:
[...]

a w baga縩iku wozi s硊勘cego do ich zak砤dania ;)

Data: 2012-01-26 09:09:16
Autor: ACTA
4x4 fakty i mity
U縴tkownik "Marcin 'Yans' Bazarnik"

Akurat tak si sk砤da, 縠 Frigo JEST bardzo dobr opona na 秐ieg.

Zgadza si, cho w tym roku ci昕ko to sprawdzi :)

Natomiast kiepsk na szczeg髄nie na mokrej nawierzchni.

Nie zauwa縴砮m 縜dnej r罂nicy na minus pomi阣zy UG6 kt髍e mia砮m poprzednio, a Frigo, kt髍e za硂zy砮m w tym roku.

Ten sam pojazd, 縠by nie by硂 w眛pliwo禼i

Data: 2012-01-26 09:42:32
Autor: Chris
4x4 fakty i mity
ACTA nabazgra(a):

U縴tkownik "Marcin 'Yans' Bazarnik"
Akurat tak si sk砤da, 縠 Frigo JEST bardzo dobr opona na 秐ieg.
Zgadza si, cho w tym roku ci昕ko to sprawdzi :)

Wpadnij do DC dzi sypie :)

--
www.bezwypadkowy.net - Sprawd histori auta i zobacz czy nie by硂 wrakiem.
www.automo.pl - Sprawd VIN, wyposa縠nie, przebieg, histori wypadkow.

Data: 2012-01-26 12:49:14
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-26 09:09, ACTA pisze:

Natomiast kiepsk na szczeg髄nie na mokrej nawierzchni.

Nie zauwa縴砮m 縜dnej r罂nicy na minus pomi阣zy UG6 kt髍e mia砮m poprzednio, a Frigo, kt髍e za硂zy砮m w tym roku.

Ja zauwa縴砮m og髄nie kiepsk trakcj na frigaskach na asfalcie. Troch jak balonik,
ew. gumka-myszka. Ponadto frigo ma pewn "zalet": bardzo 砤two kr阠i kierownic bez
wspomagania. Co pasuje mi do tej kiepskiej trakcji: opona s砤bo "trzyma kierunek".
Na tych fuldach kt髍e obecnie uje縟縜m takiej r罂nicy letnia-zim體ka nie ma,
(no ale jest wspomaganie, wi阠 mam prawo mniej to czu).

Data: 2012-01-24 15:14:50
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin J.F
No widzisz, ty sie nasmiewasz, a ja kiedys bylem na imprezie z ktorej
trzeba bylo wyjechac pod gore w glebokim sniegu i jedyny ktorego nie
pchalismy mial wlasnie Frigo. Nawet tego na lancuchach pchac musielismy.

Zaraz jeszcze powiesz, 偶e na tych Frigo wyci膮ga艂e艣 traktor z zaspy. :>

Aczkolwiek musze przyznac ze raz ASR docenilem. Nie wiem jakie mial gosc
opony, ale tam gdzie ja wysilalem wkladke zeby sie nie osmieszyc - on po
prostu wyjechal.

Te nowsze ASR-y potrafi膮 troch臋 symulowa膰 szper臋. ;)

Data: 2012-01-24 16:38:58
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 16:14, to pisze:
begin J.F

[...]

Trzeba zatem zorganizowa膰 identyczne pojazdy, jednemu za艂o偶y膰 frigo, drugiemu
co艣, co uwa偶asz za dobre, poszuka膰 za艣nie偶onej drogi, i pobawi膰 si臋 w przeci膮ganie liny.
Oto postawa godna d偶entelmen贸w. Innej opcji nie widz臋 ;>

Data: 2012-01-24 16:59:56
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
U偶ytkownik "Jakub Witkowski"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup
[...]

Proponowalem rok temu i dwa lata temu, ale chetnych nie bylo.
A w tym roku sniegu nie dowiezli :-)

Ech, chyba sie kiedys zmobilizuje i zrobie sobie w koncu dynamometr.

J.

Data: 2012-01-24 17:09:10
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 16:59, J.F pisze:
[...]

Troch臋 si臋 nam臋czysz, ale satysfakcja z filmiku na jutubie pokazuj膮cego czarno
na bia艂ym Kto Tu Ma Racj臋 - bezcenna ;)

Data: 2012-01-24 16:58:27
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin Jakub Witkowski
Troch臋 si臋 nam臋czysz, ale satysfakcja z filmiku na jutubie pokazuj膮cego
czarno na bia艂ym Kto Tu Ma Racj臋 - bezcenna ;)

Ale tego, 偶e Frigo s膮 przyzwoite NA 艢NIEGU nikt nie neguje (a w ka偶dym razie nie ja). Tyle, 偶e od opon zimowych wymaga si臋 czego艣 wi臋cej.

Data: 2012-01-25 12:34:21
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 17:58, to pisze:
begin Jakub Witkowski

[...]

No ale tak si臋 sk艂ada 偶e tylko ten aspekt (wjazd gdzie艣 po 艣niegu) by艂 przez J.F. poruszony ;)

Data: 2012-01-24 17:20:00
Autor: RoMan Mandziejewicz
4x4 fakty i mity
Hello Jakub,

[...]

Troch si nam阠zysz, ale satysfakcja z filmiku na jutubie pokazuj眂ego czarno
na bia硑m Kto Tu Ma Racj - bezcenna ;)

Tfu! Pieprzone Frigo!

--
Best regards,

Data: 2012-01-24 17:23:42
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
[...]

Nie na tyle bezcenna zeby mi sie chcialo kupowac dwa komplety opon, w tym jedne drogie :-)
Wiec to raczej tak dla wlasnej informacji.

Ale moze kolega to poda region i sasiedzi zorganizuja jakies zawody .... jak snieg spadnie.

J.

Data: 2012-01-24 17:02:16
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin J.F
Ale moze kolega to poda region i sasiedzi zorganizuja jakies zawody ...
jak snieg spadnie.

Moje zim贸wki s膮 ju偶 zu偶yte (co prawda zosta艂o jeszcze z 6 mm, ale to ju偶 ich 3 sezon) wi臋c nie ma sensu ich testowa膰, natomiast ca艂oroczne mam nowe, mo偶na by sprawdzi膰 jak sobie radz臋 w por贸wnaniu z nowymi zim贸wkami. Tyle, 偶e kto艣 musia艂by mie膰 takie samo auto, bo por贸wnanie dw贸ch r贸偶nych jest lekko bez sensu...

Data: 2012-01-24 18:23:42
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
[...]

Nie pekaj - zawsze mozemy sprawdzic czy lepiej sie oplaca kupic Ultragripy na 3 lata, czy Frigo na 2 lata - co i tak taniej wychodzi :-)

[...]

No ale zaczac mozesz sam - a noz sie okaze  ze to lekkie miejskie toczydelko ciagnie duze auto z zaciagnietym recznym, a w druga strone nie :-)

J.

Data: 2012-01-26 12:26:06
Autor: to
4x4 fakty i mity
begin J.F
No ale zaczac mozesz sam - a noz sie okaze  ze to lekkie miejskie
toczydelko ciagnie duze auto z zaciagnietym recznym, a w druga strone
nie :-)

Zapewne tak b臋dzie, bo tym wi臋kszym ci臋偶ko p艂ynnie ruszy膰 na 艣niegu.

Data: 2012-01-24 21:38:45
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
Tak a propos zimowek i calorocznych

Ktos kto zna biegle niemiecki moze obejrzec video na zakladce Bilder & Videos ?
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2011_Ganzjahresreifen_Test_175_65_R14.aspx?tabid=tab2

Tam jest wszystko pomieszane - ale jesli sie nie myle to pod koniec porownuja hamowanie GY Vector 4S z zimowkami.
Wyglada to tragicznie ... albo GY nie umie dobrych opon robic, albo tam lod jest, albo ktos tu oszukuje.

No i te "4m" z ktorych sie tak "to" nasmiewa nabiera bardziej realnego wymiaru :-)

Szkoda ze ADAC nie publikuje juz zrodlowych wynikow testow - bo teraz to nie wiem czy gorsza ocena oznacza 50m zamiast 45, czy np 50 zamiast 10m drogi hamowania.

J.

Data: 2012-01-24 22:16:45
Autor: Tomasz Pyra
4x4 fakty i mity
On Tue, 24 Jan 2012 16:38:58 +0100, Jakub Witkowski wrote:

[...]

Zaraz jeszcze powiesz, 縠 na tych Frigo wyci眊a砮 traktor z zaspy. :>

Trzeba zatem zorganizowa identyczne pojazdy, jednemu za硂縴 frigo, drugiemu
co, co uwa縜sz za dobre, poszuka za秐ie縪nej drogi, i pobawi si w przeci眊anie liny.
Oto postawa godna d縠ntelmen體. Innej opcji nie widz ;>

Ja si ju par razy 禼iga砮m zim.
Wyniki s powtarzalne - najszybciej kolce, niewiele gorzej Frigo, potem
d硊go d硊go nic i ca砤 reszta mniej-wi阠ej od najdro縮zych do najta駍zych.

Samochody najr罂niejsze, kierowcy w przewa縜j眂ej wi阫szo禼i kumaci.

Data: 2012-01-24 14:05:09
Autor: kamil
4x4 fakty i mity
On 24/01/2012 10:18, lux wrote:
Witam,
na pocz眛ek link http://www.wojdas.24x7.pl/naped.html

Robi si to tak:

http://www.youtube.com/watch?v=lOdTCNRWrH4

Z mojego do秝iadczenia, quattro z torsenem jest nieco bardziej przewidywalne od sprz阦砤 wiskotycznego w subaru i przy okazji o wiele bardziej odporne na przegrzanie, rozmiary opon i inne cyrki, poza tym torsen nie wymaga dolewania stosowania oleju z jednoro縞體 w skrzyni, 縠by nie pad.

Podstawa to opony, piszesz 縠 auta ze秎izgiwa硑 si po zatrzymaniu, wi阠 nie wymagaj podjechania pod g髍 bez solidnego rozp阣u..

Chcesz auto w teren, kup Range Rovera, Q7 i inne Lexusy maj dojecha do pracy i do domku nad jeziorem jak 秐iegu troch napada, a nie wdrapywa si na stoki narciarskie..

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-24 15:44:51
Autor: DoQ
4x4 fakty i mity
W dniu 24-01-2012 15:05, kamil pisze:
Chcesz auto w teren, kup Range Rovera, Q7 i inne Lexusy maj dojecha do
pracy i do domku nad jeziorem jak 秐iegu troch napada, a nie wdrapywa
si na stoki narciarskie..

http://www.youtube.com/watch?v=DQq33-RBNuo
To jest fajne autko, niepozorne (co prawda do舵 brzydkie) ale ca砶iem daje rad w 秐iegu. Zesz砮j zimy mia砮m okazje pobawi si czym takim na 秐iegu, pozytywne wra縠nia.

--
Pawe

Data: 2012-01-24 17:16:48
Autor: Gabriel'wilk'
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 15:44, DoQ pisze:
[...]

Auto OK, na 秐iegu i  b硂cie na podg髍skich, wiejskich dr罂kach w okolicach Wis硑 i B.Bia砮j daje rad a do tego stosunkowo tanie w utrzymaniu i zakupie jak na autko 4x4 - minusem jest mikroskopijny baga縩ik. Jednak znajoma pomimo nap阣u 4x4 zaliczy砤 b眂zka tamtej zimy na 硊ku le秐ej drogi, zreszt podobnie jak pewien kierownik Nissana Qashqai :-(

M體i prawd i umie prawd 縴 - oto rzecz wielkiej wagi.
   Oskar Wilde

Data: 2012-01-24 12:24:37
Autor: s_13
4x4 fakty i mity
>http://www.youtube.com/watch?v=DQq33-RBNuo
> To jest fajne autko, niepozorne (co prawda do舵 brzydkie) ale ca砶iem
> daje rad w 秐iegu. Zesz砮j zimy mia砮m okazje pobawi si czym takim
> na 秐iegu, pozytywne wra縠nia.

Auto OK, na 秐iegu i 燽硂cie na podg髍skich, wiejskich dr罂kach w
[...]
pozdrawiam

testowa砮m sx4 i grand vitar, ten pierwszy komfortem jazdy
przypomina matiza... cho to 秗edniej wielko禼i autko, ka縟y wyb骿
by硂 czu na siedzeniu, ale je秎i chodzi o nap阣, to sprawdza si
nie糽e, nawet bez blokowania 砤dnie radzi sobie w b硂cie na wiejskiej
drodze, prze秝it raptem 2 cm mniejszy ni w vitarze, ale ostatecznie
cena zbyt wysoka jak na takie autko... niewiele wi阠ej da砮m za grand
vitar, a to ju zupe硁ie inna klasa... t testowa砮m codziennie na
drodze dojazdowej do domu, przez las, cz阺to po g酬bokim b硂cie, gdzie
osob體k nie odwa縴砨ym si wjecha, dawa砤 sobie rade doskonale, nie
zu縴waj眂 specjalnie zawieszenia (kaszkaj s眘iada po jednym sezonie
mia przeguby do wymiany), jednak na asfalcie, przy 秎iskiej
nawierzchni, przy pr阣ko禼iach oko硂 100 ju nosi硂 troch, czu by硂
jak elektronika "rozdziela" nap阣 na ko砤, bez przyzwyczajenia mog硂
troch t阾no wzrasta...

pozdrawiam
s_13

Data: 2012-01-24 21:38:52
Autor: Cavallino
4x4 fakty i mity
U縴tkownik "s_13" <s_13@interia.pl> napisa w wiadomo禼i news:

testowa砮m sx4 i grand vitar, ten pierwszy komfortem jazdy
przypomina matiza... cho to 秗edniej wielko禼i autko,

痚 co?
Przecie to takie mniej wi阠ej Punto, tyle 縠 wy縮ze, nawet kompakt toto nie jest.
Troch wi阫szy od Matiza jest, ale to nadal gabarytami auto klasy B.

Data: 2012-01-24 17:46:34
Autor: DoQ
4x4 fakty i mity
W dniu 24-01-2012 17:16, Gabriel'wilk' pisze:
baga縩ik. Jednak znajoma pomimo nap阣u 4x4 zaliczy砤 b眂zka tamtej zimy
na 硊ku le秐ej drogi, zreszt podobnie jak pewien kierownik Nissana
Qashqai :-(

Bo AWD b眂zki si kr阠i bardzo 砤two :)

--
Pawe

Data: 2012-01-24 18:43:03
Autor: Gabriel'wilk'
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 17:46, DoQ pisze:
[...]

Zw砤szcza jak to nie jest prawdziwy czyt. "sta硑-sztywny" nap阣 tylko do潮czany w zale縩o禼i od sytuacji, 縠 tak powiem bez ostrze縠nia, znienacka i mamy pi阫nego althonen :-) Ca砮 szcz甓cie Fiacik Sidlici zrobi nieca砮 360st i zatrzyma si w zaspie, zar體no kierowniczka jak i fiacik bez obra縠 - nie musia ju w tym dniu pi kawy w pracy na przebudzenie :-)

Data: 2012-01-24 18:51:09
Autor: DoQ
4x4 fakty i mity
W dniu 24-01-2012 18:43, Gabriel'wilk' pisze:
Zw砤szcza jak to nie jest prawdziwy czyt. "sta硑-sztywny" nap阣 tylko
do潮czany w zale縩o禼i od sytuacji, 縠 tak powiem bez ostrze縠nia,
znienacka i mamy pi阫nego althonen :-) Ca砮 szcz甓cie Fiacik Sidlici

Dlatego jak jest 秎isko i niepewnie wciska si guziczek na konsoli "AWD LOCK" :P

--
Pawe

Data: 2012-01-27 00:27:57
Autor: Irek N.
4x4 fakty i mity
Bo AWD b眂zki si kr阠i bardzo 砤two :)

No kiedy nie bardzo, ja swoim nie potrafi si pobawi. Zupe硁ie nie wyczuwam go i w razie po秎izgu jestem bezbronny. Sunie g硊pol bokiem i nie s硊cha co do niego m體i :( Kurs by si jaki przyda...

__
Irek.N.

Data: 2012-01-24 15:21:21
Autor: AL
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 11:18, lux pisze:
Witam,
na pocz膮tek link http://www.wojdas.24x7.pl/naped.html

pomijajac fakt, ze podzial jest bezsensowny:
SUW [rekreacyjno - sportowe] (np. Subaru Forester, Mitsubishi Outlander, Audi Allroad)
- SUV [rekreacyjno - terenowe] (np. Toyota RAV4, Nissan X-Trail, Honda CR-V, Land-Rover Freelander)

- zwlaszcza w tym drugim: rekreacyjno-terenowe :), gdyz przytoczone w nawiasie marki - zwlaszcza RAV4 i CR-V, freelander maja znacznie gorszy naped niz auta z grupy SUW [rekreacyjno - sportowe].

i ma艂a historyjka:
podczas zimowego weekendu na stoku narciarskim mog艂em obserwowa膰 jak
samochody 4x4 podje偶d偶aj膮 pod pewn膮 g贸reczk臋 i jak wygl膮da strach w
oczach kierowcy.

ja tez widzialem kierowce CR-V niemogacego podjechac pod gorke i obserwowalem sobie jak dziala ten dolaczany naped w tym aucie.
Tak wlasciwie to 4x4 w CRV aucie to raczej tylko chwytem marketingowym (praktycznie tylne kola wlaczaly sie tylko na moment jak przednie mialy poslizg i momentalnie wylaczaly - i tak w kolko).

Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru, CR-V, Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) - jest to bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i auto ma wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os wyciagala wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie).
Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie testu jest wlasnie Rav4 i CR-V.

Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest rowniez opcja LOCK.
W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie nie myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade dyferencjalow ale dod. reduktor w teren.

Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania dyferencjalow.

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2012-01-24 15:41:01
Autor: GR001
4x4 fakty i mity

[...]

U縴teczno禼 tych opcji (Lock, diffLock, itp) jest ograniczona, g丑wnie ze wzgl阣u
na kultur kierowcy. Niekt髍e z tych blokad mo縩a odpali tylko na odpowiedniej nawierzcgni,
uruchumienie ich na sfalcie i pr骲a skr阾u spowoduje przemielenie ca砮go napedu.
W du縴ch samochodach terenowych mechanika jest na tyle wytrzyma砤, 縠 p蟪osi o 秗ednicy 20 mm
nie przemielisz przy lekkim skr阠ie, ale w Discovery ju daje si to zrobic bez problemu.
Kazdy maj眂y jakie do秝iadczenie w je糳zie 4x4 wie, 縠 podstaw nie jest mechanizm blokady
most體, centralnego reduktora, czy reduktor, ale masa pojazdu i rozmiar k蟪, opony i prze秝it.
Dobre opony s podstaw prowadzenia si auta w terenie.
pozdr.
gr

Data: 2012-01-24 17:02:15
Autor: AL
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 15:41, GR001 pisze:

U锟統teczno锟絚 tych opcji (Lock, diffLock, itp) jest ograniczona, g锟斤拷wnie ze
wzgl锟絛u
na kultur锟 kierowcy. Niekt锟絩e z tych blokad mo锟絥a odpali锟 tylko na
odpowiedniej nawierzcgni,
uruchumienie ich na sfalcie i pr锟絙a skr锟絫u spowoduje przemielenie ca锟絜go
napedu.

tak - zgadza sie - i jest to zazwyczaj opisane w instrukcji

W du锟統ch samochodach terenowych mechanika jest na tyle wytrzyma锟絘, 锟絜 p锟給si
o 锟絩ednicy 20 mm
nie przemielisz przy lekkim skr锟絚ie, ale w Discovery ju锟 daje si锟 to zrobic
bez problemu.
Kazdy maj锟絚y jakie锟 do锟絯iadczenie w je锟絛zie 4x4 wie, 锟絜 podstaw锟 nie jest
mechanizm blokady
most锟絯, centralnego reduktora, czy reduktor, ale masa pojazdu i rozmiar k锟,
opony i prze锟絯it.

i katy najazdu/zjadu

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2012-01-24 17:06:16
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
[...]

Naprawd? Czemu? Przecie moment na o禼e nie jest wi阫szy od tego, jaki wyst阷uje np.
przy ruszaniu z po秎izgiem opon. Rozumiem 縠 jakby kto zapi背 lock na sta砮 i tak
je糳zi, to mo縠 po pewnym czasie... ale 縠by tak od jednego zakr阾u?

Data: 2012-01-25 11:52:46
Autor: GR001
4x4 fakty i mity

[...]

inne pr阣ko禼i k眛owe ko砤 zewn阾rznego i wewn阾rznego...
pozdr.
gr.

Data: 2012-01-25 11:55:17
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Wed, 25 Jan 2012 11:52:46 +0100, GR001 napisa(a):

[...]

no ale bez przesady - na jednym zark阠ie przy ma砮j pr阣ko禼i nic
strasznego sie stanie - cho oczywi禼ie zgadzam sie i lepiej dmucha na
zimne i oszcz阣za auto.

Data: 2012-01-25 12:59:08
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-25 11:52, GR001 pisze:

[...]

No w砤秐ie 縠 takie same - po zablokowaniu dyfra. A moment skr阠aj眂y dzia砤j眂y
na o pochodzi od tarcia opony, ograniczony jest si潮 przy kt髍ej si ona 秎izga.
Dok砤dnie jak przy ruszaniu z po秎izgiem.

Data: 2012-01-25 14:36:12
Autor: robot
4x4 fakty i mity
On Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski wrote:
[...]A moment skr阠aj眂y dzia砤j眂y
na o pochodzi od tarcia opony, ograniczony jest si潮 przy kt髍ej si ona 秎izga.
Dok砤dnie jak przy ruszaniu z po秎izgiem.

Ja te tak to widz. Ale ja si nie znam. Pewnie nie bior czego pod
uwag. Dlatego ch阾nie pozna砨ym wi阠ej szczeg蟪體 na ten temat.

--
pozdro

Data: 2012-01-25 14:54:16
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
U縴tkownik "robot"  napisa w wiadomo禼i grup dyskusyjnych:x9yw3pbzqi0f$.1k65atigtmw6s$.dlg@40tude.net...
[...]

Jeden niuans - przy piszczeniu mamy tarcie dynamiczne, a przy zakrecie bardziej statyczne, ktore powinno byc wieksze. No ale przyczepnosc trzeba kiedys zerwac, i wtedy tez jest statyczne.

Byc moze to sie tylko tak mowi "ukreca polosie", a naprawde chodzi o przyspieszone zuzycie przegubow pod wplywem duzego obciazenia.

J.

Data: 2012-01-25 15:10:20
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski napisa(a):

[...]

takie same predko禼i k蟪 to tylko przy zablokowaniu wszystkich
dyferencja丑w. Problem jest wtedy w zasadzie taki i auto nie bardzo chce
skr阠a :)

Data: 2012-01-26 10:03:30
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-25 15:10, ...::QRT::... pisze:
[...]

B酬dnie za硂縴砮m 縠 m體imy o dyferencjale na mo禼ie a nie centralnym.
Tyle, 縠 przy samym centralnym widz to bardzo podobnie.
W skr阠ie 秗ednie promienie po kt髍ych jad osie r罂ni si, i je秎i zblokujemy
centralny, to jedna o kr阠i si "秗ednio za wolno", ew. druga "za szybko", czyli
gdzie nast眕i po秎izg - ale wyst阷uj identycznie ograniczenia na si硑 tarcia.

Data: 2012-01-26 10:17:44
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
[...]

Wystarcza tez roznie zuzyte opony i na prostym odcinku dojdzie do obciazen.

J.

Data: 2012-01-26 12:52:54
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-26 10:17, J.F pisze:
[...]

No i pewnie takie obci笨anie uwala szybko mechanizmy, ale nie jednokrotny skr阾 :)
A 縠 padnie w ko馽u przy kt髍ym zakr阠ie, to "panie, jeden skr阾 i ju po o禼e" :)

Data: 2012-01-24 17:01:04
Autor: Cavallino
4x4 fakty i mity
U偶ytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisa艂 w wiadomo艣ci news:

[...]

Tak przy okazji - wie kto艣 mo偶e jak pod tym wzgl臋dem wygl膮da Lancia Delta Integrale?
Bo zima nie chce przyj艣膰 i nie mam jak tego przetestowa膰.
Elektroniki nie ma na pewno, a jak dzia艂a ta mechanika?

Data: 2012-01-25 10:59:15
Autor: kamil
4x4 fakty i mity
On 24/01/2012 16:01, Cavallino wrote:
U縴tkownik "AL" <adam@skads.tam> napisa w wiadomo禼i news:

[...]

Tak przy okazji - wie kto mo縠 jak pod tym wzgl阣em wygl眃a Lancia
Delta Integrale?
Bo zima nie chce przyj舵 i nie mam jak tego przetestowa.
Elektroniki nie ma na pewno, a jak dzia砤 ta mechanika?

Taki stary rupie? Na pewno dawno jest na z硂mowisku, powiniene czym pr阣zej wymieni j na nowego Ceeda.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-25 12:07:25
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Tue, 24 Jan 2012 17:01:04 +0100, Cavallino napisa(a):

permanentny 4x4 + LSD

Data: 2012-01-25 18:21:45
Autor: Cavallino
4x4 fakty i mity
U縴tkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisa w wiadomo禼i news:t0ltli0k44e.6il2prfy0pl0$.dlg40tude.net...
[...]

Czyli w rzeczonych warunkach da rad?
A co to jest LSD?

Data: 2012-01-25 20:01:51
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Wed, 25 Jan 2012 18:21:45 +0100, Cavallino napisa(a):

[...]

jasne.
A co to jest LSD?

nazwa og髄na na szpere/wizkoze/haldex czy inne tego typu dyferencja硑 Aczkolwiek wcale nie jestem pewien czy wszystkie delty integrale mia硑 lsd
- poprostu wiem ze by硑 takie co mia硑.

Data: 2012-01-26 02:35:21
Autor: Sebastian Kaliszewski
4x4 fakty i mity
Cavallino wrote:

U偶ytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisa艂 w wiadomo艣ci
Dnia Tue, 24 Jan 2012 17:01:04 +0100, Cavallino napisa艂(a):

[...]

Czyli w rzeczonych warunkach da rad臋?
A co to jest LSD?

Limited Slip Differencial. Dyferencja艂 o ograniczonym po艣lizgu. R贸偶ne "wiskozy" (sprz臋g艂a wiskotyczne), haldexy, wielu zalicza tu r贸wnie偶 dyferencja艂y typu torsen.

Zale偶nie od konstrukcji blokuje szybciej lub wolniej (od "natychmiast" przy torsenach 艣limakowych do "po chwili" w przypadku wynalazk贸w bazuj膮cych na p艂ynach). Jedne reaguj膮 na r贸偶nic臋 moment贸w inne na r贸偶nic臋 pr臋dko艣ci, jedne jak ju偶 z艂api膮 to utrzymuj膮 okre艣lony stan zblokowania a偶 do ust膮pienia warunk贸w powoduj膮cych to blokowanie, ale inne mog膮 odpu艣ci膰 przy zbyt du偶ym obci膮偶eniu (jakie艣 z tarczami ciernymi) albo np. po zbyt d艂ugiej pracy (zbytnim nagrzaniu si臋 -- trafia si臋 "wiskozom").

Ale wa偶ne jeszcze czy to LSD jest tylko w centralnym mechanizmie r贸偶nicoweym czy r贸wnie偶 w kt贸rym艣 (zwykle tynym) albo i w obu mostach. Ka偶dy kolejny taki mechanizm poprawia "przejezdliwo艣膰".

1. 4x4 jest sporo lepsze od o艣ki,
2. mi臋dzyosiowo zblokowane 4x4 jest sporo lepsze od 4x4 bez blokowania, 3. zblokowanie mechanizmu centralnego i tylnego mostu jest zn贸w lepsze (ale r贸偶nica nie jest tak du偶a jak dla 1 i 2) od zblokowania samego mechanizmu centralnego (mi臋dzyosiowego) 4. zblokowania wszystkich mechanizm贸w jest jeszcze troch臋 lepsze (cho膰 r贸偶nica wzgl臋dem 3 nie jest zbyt wielka -- ale jest).

Ale na dobrych oponach ze zwyk艂em 4x4 "otwartym" przejedziesz wi臋cej ni偶 z w pe艂ni poblokowanym (tym samym) samochodzie na kiepskich dla danych warunk贸w gumach.

I 偶aden nap臋d nie pomo偶e jak zawi艣niesz na brzuchu :)

pzdr
\SK

Data: 2012-01-26 09:14:26
Autor: robot
4x4 fakty i mity
On Thu, 26 Jan 2012 02:35:21 +0100, Sebastian Kaliszewski wrote:

I 縜den nap阣 nie pomo縠 jak zawi秐iesz na brzuchu :)

Dlatego jak rozumiem kr髏ka teren體ka lepsza od d硊giej.

--
pozdro

Data: 2012-01-26 09:40:28
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Thu, 26 Jan 2012 09:14:26 +0100, robot napisa(a):

On Thu, 26 Jan 2012 02:35:21 +0100, Sebastian Kaliszewski wrote:

I 縜den nap阣 nie pomo縠 jak zawi秐iesz na brzuchu :)

Dlatego jak rozumiem kr髏ka teren體ka lepsza od d硊giej.

r罂nie - to tak縠 kwestia wielko禼i k蟪 - np w koleinach to tylko wielko舵
ko砤 ma znaczenie. Ale zasadniczo czym innym sie jezdzi po ska砤ch, czym innym po pustyni, a
co innego sie jeszcze topi na bagnach :)

Data: 2012-01-26 12:58:17
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-26 02:35, Sebastian Kaliszewski pisze:
1. 4x4 jest sporo lepsze od o艣ki,

No chyba 偶e jedna z osi stoi na lodzie, to wtedy nie pojedziesz,
a o艣k膮 masz 50% szansy 偶e to nie nap臋dzaj膮ca :)

Data: 2012-01-26 13:07:54
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Thu, 26 Jan 2012 12:58:17 +0100, Jakub Witkowski napisa(a):

W dniu 2012-01-26 02:35, Sebastian Kaliszewski pisze:
1. 4x4 jest sporo lepsze od o秌i,

No chyba 縠 jedna z osi stoi na lodzie, to wtedy nie pojedziesz,
a o秌 masz 50% szansy 縠 to nie nap阣zaj眂a :)

i w takich to w砤秐ie wypadkach przydaje sie LSD, kt髍e i tak b阣zie w
takiej sytuacji przekazywa nap阣 na drug o :) Tak swoj drog to sie zastanawiam czy sa w og髄e samochody 4x4 bez LSD
tudzie blokad. Wliczj眂 to w jakie elektroniczne systemy kontroli trakcji bo one w
praktyce spe硁iaj podobn role.

Data: 2012-01-27 00:24:08
Autor: Irek N.
4x4 fakty i mity
Tak swoj drog to sie zastanawiam czy sa w og髄e samochody 4x4 bez LSD
tudzie blokad. Wliczj眂 to w jakie elektroniczne systemy kontroli trakcji bo one w
praktyce spe硁iaj podobn role.

A jak ma RAV4? Co mi 秝ita w g硂wie, 縠 jest to dok砤dnie taki przypadek. Ma kto? Mo縠 sprawdzi jak jest w praktyce?

Mi砮go.
Irek.N.

Data: 2012-01-28 23:28:37
Autor: Sebastian Kaliszewski
4x4 fakty i mity
Jakub Witkowski wrote:

W dniu 2012-01-26 02:35, Sebastian Kaliszewski pisze:
1. 4x4 jest sporo lepsze od o艣ki,

No chyba 偶e jedna z osi stoi na lodzie, to wtedy nie pojedziesz,

jak wiesz jak to pojedziesz :)

pzdr
\SK

Data: 2012-01-25 17:55:25
Autor:
4x4 fakty i mity
Witam serdecznie.

AL <adam@skads.tam> napisa(a): ...
[...]
Trzeba by硂 postawi lustro z drugiej strony auta to zobaczy砨y, 縠 ty ca硑
czas dzia砤.
Tam nie ma blokady dyfr體, wi阠 nap阣za jedno ko硂 z przodu i jedno z ty硊 po
skosie. Dzia砤 to r體nie sprawnie jak zblokowane osie np. w Navarze. Je糳zi砮m
na szkolenia z jazdy w terenie tymi autami i radzi硑 sobie tak samo. CR-V z
racji mniejszego prze秝itu tylko wcze秐iej zawisa.
Pozdrawiam.

Sebastian
http://speedyelise.fora.pl

Data: 2012-01-25 11:24:55
Autor: Marek P.
4x4 fakty i mity
http://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY

na tym filmuku masz wyra糿ie pokazan r罂nice pomi阣zy nap阣em dol眂zanym a sta硑m. (縠by nie by硂 mi bardziej pasuje do潮czany)

Data: 2012-01-25 22:34:02
Autor: Irek N.
4x4 fakty i mity
Marek P. pisze:
http://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY

na tym filmuku masz wyra糿ie pokazan r罂nice pomi阣zy nap阣em dol眂zanym a sta硑m. (縠by nie by硂 mi bardziej pasuje do潮czany)
Kompletna bzdura, mam XC70 i wiem co potrafi, je縠li jest sprawne technicznie.

Irek.N.

Data: 2012-01-26 13:07:25
Autor: Sebastian Kaliszewski
4x4 fakty i mity
Irek N. wrote:
Marek P. pisze:
http://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY

na tym filmuku masz wyra糿ie pokazan r罂nice pomi阣zy nap阣em dol眂zanym a sta硑m. (縠by nie by硂 mi bardziej pasuje do潮czany)

Kompletna bzdura,

Tak, tak oczywi禼ie.
Trzebaby popatrze co si dzieje z ko砤mi z drugiej (nie pokazanej przez kamer) strony. Okaza硂by si, 縠 nie bzdura?

mam XC70 i wiem co potrafi, je縠li jest sprawne technicznie.

XC70 ma Haldex -- II albo III generacja (zale縩ie od rocznika, III handlowo nazwana "Instant Traction") kt髍y do潮cza sensown ilo舵 nap阣u na tyl o gdy wyjkryje po秎izg. Subaru domy秎nie rozdziela 50:50 i zmienia to gdy wykryje 縠 jest niepotrzebne.

\SK

Data: 2012-01-27 00:17:36
Autor: Irek N.
4x4 fakty i mity
Kompletna bzdura,

Tak, tak oczywi禼ie.
Trzebaby popatrze co si dzieje z ko砤mi z drugiej (nie pokazanej przez kamer) strony. Okaza硂by si, 縠 nie bzdura?

Drogi kolego, sprz阦硂 przy潮czy tyln o, mechanizm r罂nicowy rozdzieli nap阣 na lew i praw stron i tyle. Je秎i jakie ko硂 stanie, to oznacza 縠 po przeciwnej kr阠i si 2x szybciej. W takim przypadku komp dohamuje to ko硂 aby ruszy zatrzymane. Tak si powinno dzia i tak si w moim samochodzie dzieje. Odg硂sy nie s przyjemne i przypominaj ABS, ale... jest to skuteczne. Jakie 2 lata temu pisa砮m na grupie jak bardzo skuteczne. To 縠 tutaj nie kr阠i si tylne ko硂 秝iadczy o wadliwej pracy uk砤du. Zastan體 si prosz - czy taka por體nawcza reklama subaru w wykonaniu amatorskim jest wiarygodna?

XC70 ma Haldex -- II albo III generacja (zale縩ie od rocznika, III handlowo nazwana "Instant Traction") kt髍y do潮cza sensown ilo舵 nap阣u na tyl o gdy wyjkryje po秎izg.

I robi to na tyle szybko i skutecznie, 縠 przednie ko砤 nie wpadaj mi w po秎izg gdy dynamicznie ruszam na 秎iskim (o czym w砤秐ie si przekonuj po chwilowej przesiadce do Mondka... cz硂wiek si bardzo szybko przekonuje do wygodniejszego/lepszego/jakkolwiek). Teoretycznie sprz阦硂 wymaga czasu na prze潮czenie - nie wiem dok砤dnie jak to jest w XC70 zrobione, ale szczerze - mam wra縠nie 縠 jest w潮czone zawsze.

Subaru domy秎nie rozdziela 50:50 i zmienia to gdy wykryje 縠 jest niepotrzebne.

Dobrze, powiedz mi prosz co to znaczy 縠 ma 50% prz骴 i 50% ty, bo ja nie ogarniam takiego podzia硊. Je縠li istnieje "mechanizm r罂nicowy" pomi阣zy przedni a tyln osi (a musi istnie je縠li nap阣 jest sta硑), to teoretycznie zerwanie przyczepno禼i na jednej z osi os砤bia drug (tak jak to ma miejsce w klasycznym mechanizmie na jednej osi - pomi阣zy stronami). Musi wi阠 istnie mechanizm zapobiegaj眂y, czyli co... blokada tego mechanizmu? Je秎i blokada, to podzia 50/50 nie ma sensu, a je秎i nie ma blokady, to o 縜dnym podziale nie ma mowy (tak jak w klasycznym Audi, jedno ko硂 na lodzie i ca砤 fura stoi).

Musisz sobie zda spraw z jednego prostego faktu. Nie ma idealnych rozwi眤a - zawsze s jakie kompromisy.
Sta硑 nap阣 na 4 ko砤 jest bardzo fajny przy sportowej je糳zie, ale bez wspomagania elektronik nic nie daje w przypadku warunk體 ci昕kich (np: brni阠ie przez 秐ieg). A je秎i jest wspomagany elektronik, to niewiele r罂ni si od rozwi眤ania ze sprz阦砮m.
Z kolei do潮czany nap阣 s砤bo pomaga przy sportowej je糳zie (no mo縠 przy starcie, p蠹niej i tak jest od潮czany), za to doskonale sprawdzi si w bocie czy 秐iegu, je秎i tylko konstruktorzy poprawnie go zbudowali (a bywa r罂nie - np: CRV-ka). Jeszcze lepiej sprawdzi si sta硑 nap阣 z blokowanymi mechanizmami r罂nicowymi - ko砤 b阣 obraca硑 si "synchronicznie" i zapewni to najwi阫szy uci眊, ale ju do jazdy z dobr przyczepno禼i - w og髄e si nie nada, blokady trzeba b阣zie od潮czy.

Reasumuj眂 - producenci zapewnili wyb髍 rozwi眤ania, od u縴tkownika zale縴 czego oczekuje i co wybierze. Je秎i wybierze 糽e - p蠹niej czytamy 縠 nap阣 si nie sprawdza.

Mi砮go.
Irek.N.

4x4 fakty i mity