Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   4x4 fakty i mity

4x4 fakty i mity

Data: 2012-01-24 12:19:39
Autor: yabba
4x4 fakty i mity
Użytkownik "lux" <brak@brak.de> napisał w wiadomości news:4f1e856f$0$1221$65785112news.neostrada.pl...
Witam,
na poczÄ…tek link http://www.wojdas.24x7.pl/naped.html

i mała historyjka:
podczas zimowego weekendu na stoku narciarskim mogłem obserwować jak samochody 4x4 podjeżdżają pod pewną góreczkę i jak wygląda strach w oczach kierowcy.

Otóż niejaki Lexus RX300 nie wyjechał po śniegu pod góreczkę. Staczał się tyłem na zablokowanych kołach i cudem przed spadnięciem ze skarpy się zatrzymał.

Jeśli się staczał na zablokowanych kołach, to raczej opony miały za słabą przyczepność. Napęd nie miał tu znaczenia.



 Za nim staÅ‚o Audi Q7, którego kierowca z uÅ›mieszkiem politowania postanowiÅ‚ pokazać Lexusowi jak to siÄ™ robi. Także zostaÅ‚ Å›ciÄ…gniÄ™ty na dół z poÅ‚owy górki.

Co ciekawe wszystkie auta podczas podjazdu mieliły kołami ale z różnym prędkościami, czasem nawet jedno z kół stawało. W każdym razie nie było takiej sytuacji, że wszystkie 4 ciągnęły równo.

4 koła równo ciągnące to rzadkość. Nawet w samochodach terenowych często nie ma fabrycznie blokady wszystkich mechanizmów różnicowych.


Rozczytując temat stwierdzam, ze to quattro to jest ściema bo przy małych prędkościach mamy normalny napęd na 2 koła i co najwyżej blokuje się centralny dyfer (ale muszą być obroty), do tego elektroniczna blokada przedniego i tylnego co najmniej się nie sprawdza.

Nieopodal w zaspach stały też Hummer H2 (mielił bezradnie jednym kołem na osi)

Czy H2 ma blokady mechanizmów różnicowych?

oraz Merc G i tu ładnie się sprawował, bo równo cztery koła się obracały od najmniejszych prędkości.(ale tu wiadomo pełne blokady przyciskami na desce można załączyć)


Sam sobie odpowiedziałeś. Samochód musi być przystosowany na ekstremalne warunki, żeby je pokonać.

Mam pytanie czy BMW xDrive, albo napęd Subaru też jest taki bezwładny jak quattro?
 Z filmików na YT widzÄ™, że królem jest SHAWD Hondy.

Na YT jest film z BMW x5 jak wszystkie koła równo ciągną, ale opony szosowe na trawie nie dają rady i efekt jest podobny do opisanego przez Ciebie Lexusa.


--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2012-01-24 12:43:54
Autor: Andrzej Lawa
4x4 fakty i mity
W dniu 24.01.2012 12:19, yabba pisze:

Nieopodal w zaspach stały też Hummer H2 (mielił bezradnie jednym kołem
na osi)

Czy H2 ma blokady mechanizmów różnicowych?

Oj, przecież H2 to tak na prawdę Chevrolet Silverado - taka z niego
terenówka jak hipopotama pies obronny ;)

Data: 2012-01-24 13:08:21
Autor: lux
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 12:19, yabba pisze:

Otóż niejaki Lexus RX300 nie wyjechał po śniegu pod góreczkę. Staczał
się tyłem na zablokowanych kołach i cudem przed spadnięciem ze skarpy
się zatrzymał.

Jeśli się staczał na zablokowanych kołach, to raczej opony miały za
słabą przyczepność. Napęd nie miał tu znaczenia.
===
opony pomijam, chodzi o to, że wszystkie koła się nie kręciły


4 koła równo ciągnące to rzadkość. Nawet w samochodach terenowych często
nie ma fabrycznie blokady wszystkich mechanizmów różnicowych.
===
no właśnie, potem są takie szopki jak audi stoi z jednym kołem na lodzie i nie ruszy z miejsca. Te wszystkie Audi i tak w teren nie jeżdżą i quatrro ma pomagać w typowo miejskich warunkach.
Chyba jednak era quattro powoli mija na rzecz takich systemów jak xDrive czy Hondy.

Data: 2012-01-24 13:32:49
Autor: yabba
4x4 fakty i mity
Użytkownik "lux" <brak@brak.de> napisał w wiadomości news:4f1e9f38$0$26694$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2012-01-24 12:19, yabba pisze:

Otóż niejaki Lexus RX300 nie wyjechał po śniegu pod góreczkę. Staczał
się tyłem na zablokowanych kołach i cudem przed spadnięciem ze skarpy
się zatrzymał.

Jeśli się staczał na zablokowanych kołach, to raczej opony miały za
słabą przyczepność. Napęd nie miał tu znaczenia.
===
opony pomijam, chodzi o to, że wszystkie koła się nie kręciły


Nie rozumiem. Czy koła były zablokowane hamulcem?


4 koła równo ciągnące to rzadkość. Nawet w samochodach terenowych często
nie ma fabrycznie blokady wszystkich mechanizmów różnicowych.
===
no właśnie, potem są takie szopki jak audi stoi z jednym kołem na lodzie i nie ruszy z miejsca. Te wszystkie Audi i tak w teren nie jeżdżą i quatrro ma pomagać w typowo miejskich warunkach.
Chyba jednak era quattro powoli mija na rzecz takich systemów jak xDrive czy Hondy.


Albo tanie albo dobre.


--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2012-01-24 13:58:14
Autor: kamil
4x4 fakty i mity
On 24/01/2012 12:08, lux wrote:
W dniu 2012-01-24 12:19, yabba pisze:

Otó¿ niejaki Lexus RX300 nie wyjecha³ po ¶niegu pod góreczkê. Stacza³
siê ty³em na zablokowanych ko³ach i cudem przed spadniêciem ze skarpy
siê zatrzyma³.

Je¶li siê stacza³ na zablokowanych ko³ach, to raczej opony mia³y za
s³ab± przyczepno¶æ. Napêd nie mia³ tu znaczenia.
===
opony pomijam, chodzi o to, ¿e wszystkie ko³a siê nie krêci³y

A wiesz, jak dzia³a dyferencja³..?




--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

4x4 fakty i mity

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona