Data: 2012-01-24 13:10:56 | |
Autor: J.F | |
4x4 fakty i mity | |
U偶ytkownik "lux" napisa艂 w wiadomo艣ci grup
na pocz膮tek link http://www.wojdas.24x7.pl/naped.html Nawet tam masz cala mase tych napedow. Ja po paru przemysleniach dochodze do wniosku ze tego sie nie da dobrze zrobic - trzeba poczekac na elektryczne samochody :-) podczas zimowego weekendu na stoku narciarskim mog艂em obserwowa膰 jak samochody 4x4 podje偶d偶aj膮 pod pewn膮 g贸reczk臋 i jak wygl膮da strach w oczach kierowcy. Ot贸偶 niejaki Lexus RX300 nie wyjecha艂 po 艣niegu pod g贸reczk臋. Stacza艂 si臋 ty艂em na zablokowanych ko艂ach i cudem przed spadni臋ciem ze skarpy si臋 zatrzyma艂. Jesli cie dobrze rozumiem - to i bez napedu po wcisnieciu hamulcow sie zsuwal. No coz - pretensje do gospodarza terenu, albo do producenta opon. Bo to ten przypadek co na "ale urwal" - skoro nie moze sie utrzymac, to i nie ma szans podjechac, chyba ze rozpedem. I zaden naped tu nie pomoze. Co ciekawe wszystkie auta podczas podjazdu mieli艂y ko艂ami ale z r贸偶nym pr臋dko艣ciami, czasem nawet jedno z k贸艂 stawa艂o. W ka偶dym razie nie by艂o takiej sytuacji, 偶e wszystkie 4 ci膮gn臋艂y r贸wno. Ze stawalo, to nie znaczy ze nie ciagnelo. Problem jest raczej taki ze jedno kolo na lodzie lub w powietrzu potrafi sie krecic i przy okazji "zdejmuje" naped z pozostalych kol. Z tym sie walczy roznymi dyframi LSD lub systemami TCS/ASR - same otwarte dyfry nei wystarcza. Rozczytuj膮c temat stwierdzam, ze to quattro to jest 艣ciema bo przy ma艂ych pr臋dko艣ciach mamy normalny nap臋d na 2 ko艂a i co najwy偶ej blokuje si臋 centralny dyfer (ale musz膮 by膰 obroty), do tego elektroniczna blokada przedniego i tylnego co najmniej si臋 nie sprawdza. Mysle ze sie troche mylisz - po prostu warunki byly ekstremalne. Przy nieco lzejszych quatro by przejechalo, a wszelkie inne jednooski nie. Ale .. ja, stary narciarz, to znaczy pod rozne strome i oblodzone gory sie podjezdzalo, a lancuchy uzylem raz, w praktyce oska wystarczy :-) Nieopodal w zaspach sta艂y te偶 Hummer H2 (mieli艂 bezradnie jednym ko艂em H2 to chyba "miejska terenowka" ? Z otwartymi dyframi ? Tym niemniej wydajnosc torsena jest ograniczona. na osi) oraz Merc G i tu 艂adnie si臋 sprawowa艂, bo r贸wno cztery ko艂a si臋 obraca艂y od najmniejszych pr臋dko艣ci.(ale tu wiadomo pe艂ne blokady przyciskami na desce mo偶na za艂膮czy膰) Ale podjechal ten merc czy tez nie ? Mam pytanie czy BMW xDrive, albo nap臋d Subaru te偶 jest taki bezw艂adny jak quattro? Tu masz pewne porownanie http://www.youtube.com/watch?v=ooQRxlChvMw Ale wydaje mi sie ze kiedys widzialem lepszy film z tego samego stanowiska. http://www.youtube.com/watch?v=kRniF4JQN2U J. |
|