Data: 2012-01-24 15:21:21 | |
Autor: AL | |
4x4 fakty i mity | |
W dniu 2012-01-24 11:18, lux pisze:
Witam,pomijajac fakt, ze podzial jest bezsensowny: SUW [rekreacyjno - sportowe] (np. Subaru Forester, Mitsubishi Outlander, Audi Allroad) - SUV [rekreacyjno - terenowe] (np. Toyota RAV4, Nissan X-Trail, Honda CR-V, Land-Rover Freelander) - zwlaszcza w tym drugim: rekreacyjno-terenowe :), gdyz przytoczone w nawiasie marki - zwlaszcza RAV4 i CR-V, freelander maja znacznie gorszy naped niz auta z grupy SUW [rekreacyjno - sportowe]. i maĹa historyjka: ja tez widzialem kierowce CR-V niemogacego podjechac pod gorke i obserwowalem sobie jak dziala ten dolaczany naped w tym aucie. Tak wlasciwie to 4x4 w CRV aucie to raczej tylko chwytem marketingowym (praktycznie tylne kola wlaczaly sie tylko na moment jak przednie mialy poslizg i momentalnie wylaczaly - i tak w kolko). Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru, CR-V, Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) - jest to bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i auto ma wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os wyciagala wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie). Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie testu jest wlasnie Rav4 i CR-V. Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest rowniez opcja LOCK. W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie nie myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade dyferencjalow ale dod. reduktor w teren. Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania dyferencjalow. -- pozdr Adam (AL) TG |
|
Data: 2012-01-24 15:41:01 | |
Autor: GR001 | |
4x4 fakty i mity | |
Użytecznośc tych opcji (Lock, diffLock, itp) jest ograniczona, głównie ze względu na kulturę kierowcy. Niektóre z tych blokad można odpalić tylko na odpowiedniej nawierzcgni, uruchumienie ich na sfalcie i próba skrętu spowoduje przemielenie całego napedu. W dużych samochodach terenowych mechanika jest na tyle wytrzymała, że półosi o średnicy 20 mm nie przemielisz przy lekkim skręcie, ale w Discovery już daje się to zrobic bez problemu. Kazdy mający jakieś doświadczenie w jeździe 4x4 wie, że podstawą nie jest mechanizm blokady mostów, centralnego reduktora, czy reduktor, ale masa pojazdu i rozmiar kół, opony i prześwit. Dobre opony są podstawą prowadzenia się auta w terenie. pozdr. gr |
|
Data: 2012-01-24 17:02:15 | |
Autor: AL | |
4x4 fakty i mity | |
W dniu 2012-01-24 15:41, GR001 pisze:
U�yteczno�c tych opcji (Lock, diffLock, itp) jest ograniczona, g��wnie ze tak - zgadza sie - i jest to zazwyczaj opisane w instrukcji W du�ych samochodach terenowych mechanika jest na tyle wytrzyma�a, �e p�osi i katy najazdu/zjadu -- pozdr Adam (AL) TG |
|
Data: 2012-01-24 17:06:16 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
4x4 fakty i mity | |
W dniu 2012-01-24 15:41, GR001 pisze:
W dużych samochodach terenowych mechanika jest na tyle wytrzymała, że półosi Naprawdę? Czemu? Przecież moment na ośce nie jest większy od tego, jaki występuje np. przy ruszaniu z poślizgiem opon. Rozumiem że jakby ktoś zapiął lock na stałe i tak jeździł, to może po pewnym czasie... ale żeby tak od jednego zakrętu? -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2012-01-25 11:52:46 | |
Autor: GR001 | |
4x4 fakty i mity | |
inne prędkości kątowe koła zewnętrznego i wewnętrznego... pozdr. gr. |
|
Data: 2012-01-25 11:55:17 | |
Autor: ...::QRT::... | |
4x4 fakty i mity | |
Dnia Wed, 25 Jan 2012 11:52:46 +0100, GR001 napisał(a):
no ale bez przesady - na jednym zarkęcie przy małej prędkości nic strasznego sie stanie - choć oczywiście zgadzam sie iż lepiej dmuchać na zimne i oszczędzać auto. |
|
Data: 2012-01-25 12:59:08 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
4x4 fakty i mity | |
W dniu 2012-01-25 11:52, GR001 pisze:
No właśnie że takie same - po zablokowaniu dyfra. A moment skręcający działający na oś pochodzi od tarcia opony, ograniczony jest siłą przy której się ona ślizga. Dokładnie jak przy ruszaniu z poślizgiem. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2012-01-25 14:36:12 | |
Autor: robot | |
4x4 fakty i mity | |
On Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski wrote:
[...]A moment skręcający działający Ja też tak to widzę. Ale ja się nie znam. Pewnie nie biorę czegoś pod uwagę. Dlatego chętnie poznałbym więcej szczegółów na ten temat. -- pozdro |
|
Data: 2012-01-25 14:54:16 | |
Autor: J.F | |
4x4 fakty i mity | |
Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:x9yw3pbzqi0f$.1k65atigtmw6s$.dlg@40tude.net...
On Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski wrote: [...]A moment skręcający działający Ja też tak to widzę. Ale ja się nie znam. Pewnie nie biorę czegoś pod Jeden niuans - przy piszczeniu mamy tarcie dynamiczne, a przy zakrecie bardziej statyczne, ktore powinno byc wieksze. No ale przyczepnosc trzeba kiedys zerwac, i wtedy tez jest statyczne. Byc moze to sie tylko tak mowi "ukreca polosie", a naprawde chodzi o przyspieszone zuzycie przegubow pod wplywem duzego obciazenia. J. |
|
Data: 2012-01-25 15:10:20 | |
Autor: ...::QRT::... | |
4x4 fakty i mity | |
Dnia Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski napisał(a):
W dniu 2012-01-25 11:52, GR001 pisze: takie same predkości kół to tylko przy zablokowaniu wszystkich dyferencjałów. Problem jest wtedy w zasadzie taki iż auto nie bardzo chce skręcać :) |
|
Data: 2012-01-26 10:03:30 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
4x4 fakty i mity | |
W dniu 2012-01-25 15:10, ...::QRT::... pisze:
Dnia Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski napisał(a): Błędnie założyłem że mówimy o dyferencjale na moście a nie centralnym. Tyle, że przy samym centralnym widzę to bardzo podobnie. W skręcie średnie promienie po których jadą osie różnią się, i jeśli zblokujemy centralny, to jedna oś kręci się "średnio za wolno", ew. druga "za szybko", czyli gdzieś nastąpi poślizg - ale występują identycznie ograniczenia na siły tarcia. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2012-01-26 10:17:44 | |
Autor: J.F | |
4x4 fakty i mity | |
Użytkownik "Jakub Witkowski" napisał w wiadomości
Błędnie założyłem że mówimy o dyferencjale na moście a nie centralnym. Wystarcza tez roznie zuzyte opony i na prostym odcinku dojdzie do obciazen. J. |
|
Data: 2012-01-26 12:52:54 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
4x4 fakty i mity | |
W dniu 2012-01-26 10:17, J.F pisze:
Użytkownik "Jakub Witkowski" napisał w wiadomości No i pewnie takie obciążanie uwala szybko mechanizmy, ale nie jednokrotny skręt :) A że padnie w końcu przy którymś zakręcie, to "panie, jeden skręt i już po ośce" :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2012-01-24 17:01:04 | |
Autor: Cavallino | |
4x4 fakty i mity | |
UĹźytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisaĹ w wiadomoĹci news:
Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru, CR-V, Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) - jest to bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i auto ma wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os wyciagala wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie). Tak przy okazji - wie ktoĹ moĹźe jak pod tym wzglÄdem wyglÄ da Lancia Delta Integrale? Bo zima nie chce przyjĹÄ i nie mam jak tego przetestowaÄ. Elektroniki nie ma na pewno, a jak dziaĹa ta mechanika? |
|
Data: 2012-01-25 10:59:15 | |
Autor: kamil | |
4x4 fakty i mity | |
On 24/01/2012 16:01, Cavallino wrote:
Użytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisał w wiadomości news: Taki stary rupieć? Na pewno dawno jest na złomowisku, powinieneś czym prędzej wymienić ją na nowego Ceeda. -- Pozdrawiam, Kamil http://bynajmniej.net |
|
Data: 2012-01-25 12:07:25 | |
Autor: ...::QRT::... | |
4x4 fakty i mity | |
Dnia Tue, 24 Jan 2012 17:01:04 +0100, Cavallino napisał(a):
Użytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisał w wiadomości news: permanentny 4x4 + LSD |
|
Data: 2012-01-25 18:21:45 | |
Autor: Cavallino | |
4x4 fakty i mity | |
Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości news:t0ltli0k44e.6il2prfy0pl0$.dlg40tude.net...
Dnia Tue, 24 Jan 2012 17:01:04 +0100, Cavallino napisał(a): Czyli w rzeczonych warunkach da radę? A co to jest LSD? |
|
Data: 2012-01-25 20:01:51 | |
Autor: ...::QRT::... | |
4x4 fakty i mity | |
Dnia Wed, 25 Jan 2012 18:21:45 +0100, Cavallino napisał(a):
Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości news:t0ltli0k44e.6il2prfy0pl0$.dlg40tude.net... jasne. A co to jest LSD? nazwa ogólna na szpere/wizkoze/haldex czy inne tego typu dyferencjały Aczkolwiek wcale nie jestem pewien czy wszystkie delty integrale miały lsd - poprostu wiem ze były takie co miały. |
|
Data: 2012-01-26 02:35:21 | |
Autor: Sebastian Kaliszewski | |
4x4 fakty i mity | |
Cavallino wrote:
UĹźytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisaĹ w wiadomoĹci Limited Slip Differencial. DyferencjaĹ o ograniczonym poĹlizgu. Róşne "wiskozy" (sprzÄgĹa wiskotyczne), haldexy, wielu zalicza tu rĂłwnieĹź dyferencjaĹy typu torsen. ZaleĹźnie od konstrukcji blokuje szybciej lub wolniej (od "natychmiast" przy torsenach Ĺlimakowych do "po chwili" w przypadku wynalazkĂłw bazujÄ cych na pĹynach). Jedne reagujÄ na róşnicÄ momentĂłw inne na róşnicÄ prÄdkoĹci, jedne jak juĹź zĹapiÄ to utrzymujÄ okreĹlony stan zblokowania aĹź do ustÄ pienia warunkĂłw powodujÄ cych to blokowanie, ale inne mogÄ odpuĹciÄ przy zbyt duĹźym obciÄ Ĺźeniu (jakieĹ z tarczami ciernymi) albo np. po zbyt dĹugiej pracy (zbytnim nagrzaniu siÄ -- trafia siÄ "wiskozom"). Ale waĹźne jeszcze czy to LSD jest tylko w centralnym mechanizmie róşnicoweym czy rĂłwnieĹź w ktĂłrymĹ (zwykle tynym) albo i w obu mostach. KaĹźdy kolejny taki mechanizm poprawia "przejezdliwoĹÄ". 1. 4x4 jest sporo lepsze od oĹki, 2. miÄdzyosiowo zblokowane 4x4 jest sporo lepsze od 4x4 bez blokowania, 3. zblokowanie mechanizmu centralnego i tylnego mostu jest znĂłw lepsze (ale róşnica nie jest tak duĹźa jak dla 1 i 2) od zblokowania samego mechanizmu centralnego (miÄdzyosiowego) 4. zblokowania wszystkich mechanizmĂłw jest jeszcze trochÄ lepsze (choÄ róşnica wzglÄdem 3 nie jest zbyt wielka -- ale jest). Ale na dobrych oponach ze zwykĹem 4x4 "otwartym" przejedziesz wiÄcej niĹź z w peĹni poblokowanym (tym samym) samochodzie na kiepskich dla danych warunkĂłw gumach. I Ĺźaden napÄd nie pomoĹźe jak zawiĹniesz na brzuchu :) pzdr \SK |
|
Data: 2012-01-26 09:14:26 | |
Autor: robot | |
4x4 fakty i mity | |
On Thu, 26 Jan 2012 02:35:21 +0100, Sebastian Kaliszewski wrote:
I żaden napęd nie pomoże jak zawiśniesz na brzuchu :)Dlatego jak rozumiem krótka terenówka lepsza od długiej. -- pozdro |
|
Data: 2012-01-26 09:40:28 | |
Autor: ...::QRT::... | |
4x4 fakty i mity | |
Dnia Thu, 26 Jan 2012 09:14:26 +0100, robot napisał(a):
On Thu, 26 Jan 2012 02:35:21 +0100, Sebastian Kaliszewski wrote: różnie - to także kwestia wielkości kół - np w koleinach to tylko wielkość koła ma znaczenie. Ale zasadniczo czym innym sie jezdzi po skałach, czym innym po pustyni, a co innego sie jeszcze topi na bagnach :) |
|
Data: 2012-01-26 12:58:17 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
4x4 fakty i mity | |
W dniu 2012-01-26 02:35, Sebastian Kaliszewski pisze:
1. 4x4 jest sporo lepsze od oĹki, No chyba Ĺźe jedna z osi stoi na lodzie, to wtedy nie pojedziesz, a oĹkÄ masz 50% szansy Ĺźe to nie napÄdzajÄ ca :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ byÄ niepowaĹźne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadaÄ w czÄĹci gts /kropka/ pl | lub caĹoĹci poglÄ dom ich Autora. |
|
Data: 2012-01-26 13:07:54 | |
Autor: ...::QRT::... | |
4x4 fakty i mity | |
Dnia Thu, 26 Jan 2012 12:58:17 +0100, Jakub Witkowski napisał(a):
W dniu 2012-01-26 02:35, Sebastian Kaliszewski pisze: i w takich to właśnie wypadkach przydaje sie LSD, które i tak będzie w takiej sytuacji przekazywać napęd na drugą oś :) Tak swoją drogą to sie zastanawiam czy sa w ogóle samochody 4x4 bez LSD tudzież blokad. Wliczjąc to w jakieś elektroniczne systemy kontroli trakcji bo one w praktyce spełniają podobną role. |
|
Data: 2012-01-27 00:24:08 | |
Autor: Irek N. | |
4x4 fakty i mity | |
Tak swoją drogą to sie zastanawiam czy sa w ogóle samochody 4x4 bez LSD A jak ma RAV4? Coś mi świta w głowie, że jest to dokładnie taki przypadek. Ma ktoś? Może sprawdzić jak jest w praktyce? Miłego. Irek.N. |
|
Data: 2012-01-28 23:28:37 | |
Autor: Sebastian Kaliszewski | |
4x4 fakty i mity | |
Jakub Witkowski wrote:
W dniu 2012-01-26 02:35, Sebastian Kaliszewski pisze: jak wiesz jak to pojedziesz :) pzdr \SK |
|
Data: 2012-01-25 17:55:25 | |
Autor: | |
4x4 fakty i mity | |
Witam serdecznie.
AL <adam@skads.tam> napisał(a): ... ja tez widzialem kierowce CR-V niemogacego podjechac pod gorke i obserwowalem sobie jak dziala ten dolaczany naped w tym aucie.Trzeba było postawić lustro z drugiej strony auta to zobaczyłbyś, że tył cały czas działa. Tam nie ma blokady dyfrów, więc napędza jedno koło z przodu i jedno z tyłu po skosie. Działa to równie sprawnie jak zblokowane osie np. w Navarze. Jeździłem na szkolenia z jazdy w terenie tymi autami i radziły sobie tak samo. CR-V z racji mniejszego prześwitu tylko wcześniej zawisał. Pozdrawiam. Sebastian http://speedyelise.fora.pl -- |