Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   4x4 fakty i mity

4x4 fakty i mity

Data: 2012-01-24 15:21:21
Autor: AL
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 11:18, lux pisze:
Witam,
na początek link http://www.wojdas.24x7.pl/naped.html

pomijajac fakt, ze podzial jest bezsensowny:
SUW [rekreacyjno - sportowe] (np. Subaru Forester, Mitsubishi Outlander, Audi Allroad)
- SUV [rekreacyjno - terenowe] (np. Toyota RAV4, Nissan X-Trail, Honda CR-V, Land-Rover Freelander)

- zwlaszcza w tym drugim: rekreacyjno-terenowe :), gdyz przytoczone w nawiasie marki - zwlaszcza RAV4 i CR-V, freelander maja znacznie gorszy naped niz auta z grupy SUW [rekreacyjno - sportowe].


i mała historyjka:
podczas zimowego weekendu na stoku narciarskim mogłem obserwować jak
samochody 4x4 podjeżdżają pod pewną góreczkę i jak wygląda strach w
oczach kierowcy.


ja tez widzialem kierowce CR-V niemogacego podjechac pod gorke i obserwowalem sobie jak dziala ten dolaczany naped w tym aucie.
Tak wlasciwie to 4x4 w CRV aucie to raczej tylko chwytem marketingowym (praktycznie tylne kola wlaczaly sie tylko na moment jak przednie mialy poslizg i momentalnie wylaczaly - i tak w kolko).

Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru, CR-V, Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) - jest to bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i auto ma wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os wyciagala wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie).
Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie testu jest wlasnie Rav4 i CR-V.

Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest rowniez opcja LOCK.
W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie nie myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade dyferencjalow ale dod. reduktor w teren.

Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania dyferencjalow.


--
pozdr
Adam (AL)
TG

Data: 2012-01-24 15:41:01
Autor: GR001
4x4 fakty i mity


ja tez widzialem kierowce CR-V niemogacego podjechac pod gorke i obserwowalem sobie jak dziala ten dolaczany naped w tym aucie.
Tak wlasciwie to 4x4 w CRV aucie to raczej tylko chwytem marketingowym (praktycznie tylne kola wlaczaly sie tylko na moment jak przednie mialy poslizg i momentalnie wylaczaly - i tak w kolko).

Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru, CR-V, Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) - jest to bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i auto ma wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os wyciagala wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie).
Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie testu jest wlasnie Rav4 i CR-V.

Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest rowniez opcja LOCK.
W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie nie myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade dyferencjalow ale dod. reduktor w teren.

Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania dyferencjalow.


Użytecznośc tych opcji (Lock, diffLock, itp) jest ograniczona, głównie ze względu
na kulturę kierowcy. Niektóre z tych blokad można odpalić tylko na odpowiedniej nawierzcgni,
uruchumienie ich na sfalcie i próba skrętu spowoduje przemielenie całego napedu.
W dużych samochodach terenowych mechanika jest na tyle wytrzymała, że półosi o średnicy 20 mm
nie przemielisz przy lekkim skręcie, ale w Discovery już daje się to zrobic bez problemu.
Kazdy mający jakieś doświadczenie w jeździe 4x4 wie, że podstawą nie jest mechanizm blokady
mostów, centralnego reduktora, czy reduktor, ale masa pojazdu i rozmiar kół, opony i prześwit.
Dobre opony są podstawą prowadzenia się auta w terenie.
pozdr.
gr

Data: 2012-01-24 17:02:15
Autor: AL
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 15:41, GR001 pisze:



U�yteczno�c tych opcji (Lock, diffLock, itp) jest ograniczona, g��wnie ze
wzgl�du
na kultur� kierowcy. Niekt�re z tych blokad mo�na odpali� tylko na
odpowiedniej nawierzcgni,
uruchumienie ich na sfalcie i pr�ba skr�tu spowoduje przemielenie ca�ego
napedu.

tak - zgadza sie - i jest to zazwyczaj opisane w instrukcji

W du�ych samochodach terenowych mechanika jest na tyle wytrzyma�a, �e p�osi
o �rednicy 20 mm
nie przemielisz przy lekkim skr�cie, ale w Discovery ju� daje si� to zrobic
bez problemu.
Kazdy maj�cy jakie� do�wiadczenie w je�dzie 4x4 wie, �e podstaw� nie jest
mechanizm blokady
most�w, centralnego reduktora, czy reduktor, ale masa pojazdu i rozmiar k�,
opony i prze�wit.

i katy najazdu/zjadu



--
pozdr
Adam (AL)
TG

Data: 2012-01-24 17:06:16
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-24 15:41, GR001 pisze:

W dużych samochodach terenowych mechanika jest na tyle wytrzymała, że półosi
o średnicy 20 mm
nie przemielisz przy lekkim skręcie, ale w Discovery już daje się to zrobic
bez problemu.

Naprawdę? Czemu? Przecież moment na ośce nie jest większy od tego, jaki występuje np.
przy ruszaniu z poślizgiem opon. Rozumiem że jakby ktoś zapiął lock na stałe i tak
jeździł, to może po pewnym czasie... ale żeby tak od jednego zakrętu?

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2012-01-25 11:52:46
Autor: GR001
4x4 fakty i mity

Naprawdę? Czemu? Przecież moment na ośce nie jest większy od tego, jaki występuje np.
przy ruszaniu z poślizgiem opon. Rozumiem że jakby ktoś zapiął lock na stałe i tak
jeździł, to może po pewnym czasie... ale żeby tak od jednego zakrętu?

inne prędkości kątowe koła zewnętrznego i wewnętrznego...
pozdr.
gr.

Data: 2012-01-25 11:55:17
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Wed, 25 Jan 2012 11:52:46 +0100, GR001 napisał(a):


Naprawdę? Czemu? Przecież moment na ośce nie jest większy od tego, jaki występuje np.
przy ruszaniu z poślizgiem opon. Rozumiem że jakby ktoś zapiął lock na stałe i tak
jeździł, to może po pewnym czasie... ale żeby tak od jednego zakrętu?

inne prędkości kątowe koła zewnętrznego i wewnętrznego...
pozdr.
gr.

no ale bez przesady - na jednym zarkęcie przy małej prędkości nic
strasznego sie stanie - choć oczywiście zgadzam sie iż lepiej dmuchać na
zimne i oszczędzać auto.

Data: 2012-01-25 12:59:08
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-25 11:52, GR001 pisze:

Naprawdę? Czemu? Przecież moment na ośce nie jest większy od tego, jaki
występuje np.
przy ruszaniu z poślizgiem opon. Rozumiem że jakby ktoś zapiął lock na
stałe i tak
jeździł, to może po pewnym czasie... ale żeby tak od jednego zakrętu?

inne prędkości kątowe koła zewnętrznego i wewnętrznego...

No właśnie że takie same - po zablokowaniu dyfra. A moment skręcający działający
na oś pochodzi od tarcia opony, ograniczony jest siłą przy której się ona ślizga.
Dokładnie jak przy ruszaniu z poślizgiem.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2012-01-25 14:36:12
Autor: robot
4x4 fakty i mity
On Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski wrote:
[...]A moment skręcający działający
na oś pochodzi od tarcia opony, ograniczony jest siłą przy której się ona ślizga.
Dokładnie jak przy ruszaniu z poślizgiem.

Ja też tak to widzę. Ale ja się nie znam. Pewnie nie biorę czegoś pod
uwagę. Dlatego chętnie poznałbym więcej szczegółów na ten temat.

--
pozdro

Data: 2012-01-25 14:54:16
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
Użytkownik "robot"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:x9yw3pbzqi0f$.1k65atigtmw6s$.dlg@40tude.net...
On Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski wrote:
[...]A moment skręcający działający
na oś pochodzi od tarcia opony, ograniczony jest siłą przy której się ona ślizga.
Dokładnie jak przy ruszaniu z poślizgiem.

Ja też tak to widzę. Ale ja się nie znam. Pewnie nie biorę czegoś pod
uwagę. Dlatego chętnie poznałbym więcej szczegółów na ten temat.

Jeden niuans - przy piszczeniu mamy tarcie dynamiczne, a przy zakrecie bardziej statyczne, ktore powinno byc wieksze. No ale przyczepnosc trzeba kiedys zerwac, i wtedy tez jest statyczne.

Byc moze to sie tylko tak mowi "ukreca polosie", a naprawde chodzi o przyspieszone zuzycie przegubow pod wplywem duzego obciazenia.

J.

Data: 2012-01-25 15:10:20
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski napisał(a):

W dniu 2012-01-25 11:52, GR001 pisze:

Naprawdę? Czemu? Przecież moment na ośce nie jest większy od tego, jaki
występuje np.
przy ruszaniu z poślizgiem opon. Rozumiem że jakby ktoś zapiął lock na
stałe i tak
jeździł, to może po pewnym czasie... ale żeby tak od jednego zakrętu?

inne prędkości kątowe koła zewnętrznego i wewnętrznego...

No właśnie że takie same - po zablokowaniu dyfra.

takie same predkości kół to tylko przy zablokowaniu wszystkich
dyferencjałów. Problem jest wtedy w zasadzie taki iż auto nie bardzo chce
skręcać :)

Data: 2012-01-26 10:03:30
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-25 15:10, ...::QRT::... pisze:
Dnia Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski napisał(a):

W dniu 2012-01-25 11:52, GR001 pisze:

Naprawdę? Czemu? Przecież moment na ośce nie jest większy od tego, jaki
występuje np.
przy ruszaniu z poślizgiem opon. Rozumiem że jakby ktoś zapiął lock na
stałe i tak
jeździł, to może po pewnym czasie... ale żeby tak od jednego zakrętu?

inne prędkości kątowe koła zewnętrznego i wewnętrznego...

No właśnie że takie same - po zablokowaniu dyfra.

takie same predkości kół to tylko przy zablokowaniu wszystkich
dyferencjałów.

Błędnie założyłem że mówimy o dyferencjale na moście a nie centralnym.
Tyle, że przy samym centralnym widzę to bardzo podobnie.
W skręcie średnie promienie po których jadą osie różnią się, i jeśli zblokujemy
centralny, to jedna oś kręci się "średnio za wolno", ew. druga "za szybko", czyli
gdzieś nastąpi poślizg - ale występują identycznie ograniczenia na siły tarcia.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2012-01-26 10:17:44
Autor: J.F
4x4 fakty i mity
Użytkownik "Jakub Witkowski"  napisał w wiadomości
Błędnie założyłem że mówimy o dyferencjale na moście a nie centralnym.
Tyle, że przy samym centralnym widzę to bardzo podobnie.
W skręcie średnie promienie po których jadą osie różnią się, i jeśli zblokujemy
centralny, to jedna oś kręci się "średnio za wolno", ew. druga "za szybko", czyli
gdzieś nastąpi poślizg - ale występują identycznie ograniczenia na siły tarcia.

Wystarcza tez roznie zuzyte opony i na prostym odcinku dojdzie do obciazen.

J.

Data: 2012-01-26 12:52:54
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-26 10:17, J.F pisze:
Użytkownik "Jakub Witkowski" napisał w wiadomości
Błędnie założyłem że mówimy o dyferencjale na moście a nie centralnym.
Tyle, że przy samym centralnym widzę to bardzo podobnie.
W skręcie średnie promienie po których jadą osie różnią się, i jeśli zblokujemy
centralny, to jedna oś kręci się "średnio za wolno", ew. druga "za szybko", czyli
gdzieś nastąpi poślizg - ale występują identycznie ograniczenia na siły tarcia.

Wystarcza tez roznie zuzyte opony i na prostym odcinku dojdzie do obciazen.

No i pewnie takie obciążanie uwala szybko mechanizmy, ale nie jednokrotny skręt :)
A że padnie w końcu przy którymś zakręcie, to "panie, jeden skręt i już po ośce" :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2012-01-24 17:01:04
Autor: Cavallino
4x4 fakty i mity
Użytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisał w wiadomości news:

Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru, CR-V, Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) - jest to bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i auto ma wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os wyciagala wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie).
Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie testu jest wlasnie Rav4 i CR-V.

Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest rowniez opcja LOCK.
W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie nie myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade dyferencjalow ale dod. reduktor w teren.

Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania dyferencjalow.

Tak przy okazji - wie ktoś może jak pod tym względem wygląda Lancia Delta Integrale?
Bo zima nie chce przyjść i nie mam jak tego przetestować.
Elektroniki nie ma na pewno, a jak działa ta mechanika?

Data: 2012-01-25 10:59:15
Autor: kamil
4x4 fakty i mity
On 24/01/2012 16:01, Cavallino wrote:
Użytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisał w wiadomości news:

Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru,
CR-V, Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) -
jest to bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i
auto ma wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os
wyciagala wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie).
Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie
testu jest wlasnie Rav4 i CR-V.

Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest
rowniez opcja LOCK.
W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie
nie myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade
dyferencjalow ale dod. reduktor w teren.

Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale
najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania
dyferencjalow.

Tak przy okazji - wie ktoś może jak pod tym względem wygląda Lancia
Delta Integrale?
Bo zima nie chce przyjść i nie mam jak tego przetestować.
Elektroniki nie ma na pewno, a jak działa ta mechanika?


Taki stary rupieć? Na pewno dawno jest na złomowisku, powinieneś czym prędzej wymienić ją na nowego Ceeda.




--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-25 12:07:25
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Tue, 24 Jan 2012 17:01:04 +0100, Cavallino napisał(a):

Użytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisał w wiadomości news:

Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru, CR-V, Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) - jest to bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i auto ma wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os wyciagala wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie).
Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie testu jest wlasnie Rav4 i CR-V.

Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest rowniez opcja LOCK.
W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie nie myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade dyferencjalow ale dod. reduktor w teren.

Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania dyferencjalow.

Tak przy okazji - wie ktoś może jak pod tym względem wygląda Lancia Delta Integrale?
Bo zima nie chce przyjść i nie mam jak tego przetestować.
Elektroniki nie ma na pewno, a jak działa ta mechanika?

permanentny 4x4 + LSD

Data: 2012-01-25 18:21:45
Autor: Cavallino
4x4 fakty i mity
Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości news:t0ltli0k44e.6il2prfy0pl0$.dlg40tude.net...
Dnia Tue, 24 Jan 2012 17:01:04 +0100, Cavallino napisał(a):

Użytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisał w wiadomości news:

Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru, CR-V,
Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) - jest to
bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i auto ma
wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os wyciagala
wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie).
Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie testu
jest wlasnie Rav4 i CR-V.

Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest
rowniez opcja LOCK.
W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie nie
myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade dyferencjalow ale
dod. reduktor w teren.

Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale
najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania
dyferencjalow.

Tak przy okazji - wie ktoś może jak pod tym względem wygląda Lancia Delta
Integrale?
Bo zima nie chce przyjść i nie mam jak tego przetestować.
Elektroniki nie ma na pewno, a jak działa ta mechanika?

permanentny 4x4 + LSD

Czyli w rzeczonych warunkach da radę?
A co to jest LSD?

Data: 2012-01-25 20:01:51
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Wed, 25 Jan 2012 18:21:45 +0100, Cavallino napisał(a):

Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości news:t0ltli0k44e.6il2prfy0pl0$.dlg40tude.net...
Dnia Tue, 24 Jan 2012 17:01:04 +0100, Cavallino napisał(a):

Użytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisał w wiadomości news:

Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru, CR-V,
Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) - jest to
bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i auto ma
wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os wyciagala
wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie).
Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie testu
jest wlasnie Rav4 i CR-V.

Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest
rowniez opcja LOCK.
W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie nie
myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade dyferencjalow ale
dod. reduktor w teren.

Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale
najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania
dyferencjalow.

Tak przy okazji - wie ktoś może jak pod tym względem wygląda Lancia Delta
Integrale?
Bo zima nie chce przyjść i nie mam jak tego przetestować.
Elektroniki nie ma na pewno, a jak działa ta mechanika?

permanentny 4x4 + LSD

Czyli w rzeczonych warunkach da radę?

jasne.
A co to jest LSD?

nazwa ogólna na szpere/wizkoze/haldex czy inne tego typu dyferencjały Aczkolwiek wcale nie jestem pewien czy wszystkie delty integrale miały lsd
- poprostu wiem ze były takie co miały.

Data: 2012-01-26 02:35:21
Autor: Sebastian Kaliszewski
4x4 fakty i mity
Cavallino wrote:

Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości
news:t0ltli0k44e.6il2prfy0pl0$.dlg40tude.net...
Dnia Tue, 24 Jan 2012 17:01:04 +0100, Cavallino napisał(a):

Użytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisał w wiadomości news:

Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru,
CR-V, Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) -
jest to bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i
auto ma wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os
wyciagala wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie).
Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie
testu jest wlasnie Rav4 i CR-V.

Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest
rowniez opcja LOCK.
W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie
nie
myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade dyferencjalow
ale
dod. reduktor w teren.

Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale
najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania
dyferencjalow.

Tak przy okazji - wie ktoś może jak pod tym względem wygląda Lancia
Delta Integrale?
Bo zima nie chce przyjść i nie mam jak tego przetestować.
Elektroniki nie ma na pewno, a jak działa ta mechanika?

permanentny 4x4 + LSD

Czyli w rzeczonych warunkach da radę?
A co to jest LSD?

Limited Slip Differencial. Dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Różne "wiskozy" (sprzęgła wiskotyczne), haldexy, wielu zalicza tu również dyferencjały typu torsen.

Zależnie od konstrukcji blokuje szybciej lub wolniej (od "natychmiast" przy torsenach ślimakowych do "po chwili" w przypadku wynalazków bazujących na płynach). Jedne reagują na różnicę momentów inne na różnicę prędkości, jedne jak już złapią to utrzymują określony stan zblokowania aż do ustąpienia warunków powodujących to blokowanie, ale inne mogą odpuścić przy zbyt dużym obciążeniu (jakieś z tarczami ciernymi) albo np. po zbyt długiej pracy (zbytnim nagrzaniu się -- trafia się "wiskozom").

Ale ważne jeszcze czy to LSD jest tylko w centralnym mechanizmie różnicoweym czy również w którymś (zwykle tynym) albo i w obu mostach. Każdy kolejny taki mechanizm poprawia "przejezdliwość".

1. 4x4 jest sporo lepsze od ośki,
2. międzyosiowo zblokowane 4x4 jest sporo lepsze od 4x4 bez blokowania, 3. zblokowanie mechanizmu centralnego i tylnego mostu jest znów lepsze (ale różnica nie jest tak duża jak dla 1 i 2) od zblokowania samego mechanizmu centralnego (międzyosiowego) 4. zblokowania wszystkich mechanizmów jest jeszcze trochę lepsze (choć różnica względem 3 nie jest zbyt wielka -- ale jest).

Ale na dobrych oponach ze zwykłem 4x4 "otwartym" przejedziesz więcej niż z w pełni poblokowanym (tym samym) samochodzie na kiepskich dla danych warunków gumach.

I żaden napęd nie pomoże jak zawiśniesz na brzuchu :)

pzdr
\SK

Data: 2012-01-26 09:14:26
Autor: robot
4x4 fakty i mity
On Thu, 26 Jan 2012 02:35:21 +0100, Sebastian Kaliszewski wrote:

I żaden napęd nie pomoże jak zawiśniesz na brzuchu :)

Dlatego jak rozumiem krótka terenówka lepsza od długiej.

--
pozdro

Data: 2012-01-26 09:40:28
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Thu, 26 Jan 2012 09:14:26 +0100, robot napisał(a):

On Thu, 26 Jan 2012 02:35:21 +0100, Sebastian Kaliszewski wrote:

I żaden napęd nie pomoże jak zawiśniesz na brzuchu :)

Dlatego jak rozumiem krótka terenówka lepsza od długiej.

różnie - to także kwestia wielkości kół - np w koleinach to tylko wielkość
koła ma znaczenie. Ale zasadniczo czym innym sie jezdzi po skałach, czym innym po pustyni, a
co innego sie jeszcze topi na bagnach :)

Data: 2012-01-26 12:58:17
Autor: Jakub Witkowski
4x4 fakty i mity
W dniu 2012-01-26 02:35, Sebastian Kaliszewski pisze:
1. 4x4 jest sporo lepsze od ośki,

No chyba Ĺźe jedna z osi stoi na lodzie, to wtedy nie pojedziesz,
a ośką masz 50% szansy że to nie napędzająca :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepowaĹźne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2012-01-26 13:07:54
Autor: ...::QRT::...
4x4 fakty i mity
Dnia Thu, 26 Jan 2012 12:58:17 +0100, Jakub Witkowski napisał(a):

W dniu 2012-01-26 02:35, Sebastian Kaliszewski pisze:
1. 4x4 jest sporo lepsze od ośki,

No chyba że jedna z osi stoi na lodzie, to wtedy nie pojedziesz,
a ośką masz 50% szansy że to nie napędzająca :)

i w takich to właśnie wypadkach przydaje sie LSD, które i tak będzie w
takiej sytuacji przekazywać napęd na drugą oś :) Tak swoją drogą to sie zastanawiam czy sa w ogóle samochody 4x4 bez LSD
tudzież blokad. Wliczjąc to w jakieś elektroniczne systemy kontroli trakcji bo one w
praktyce spełniają podobną role.

Data: 2012-01-27 00:24:08
Autor: Irek N.
4x4 fakty i mity
Tak swoją drogą to sie zastanawiam czy sa w ogóle samochody 4x4 bez LSD
tudzież blokad. Wliczjąc to w jakieś elektroniczne systemy kontroli trakcji bo one w
praktyce spełniają podobną role.

A jak ma RAV4? Coś mi świta w głowie, że jest to dokładnie taki przypadek. Ma ktoś? Może sprawdzić jak jest w praktyce?

Miłego.
Irek.N.

Data: 2012-01-28 23:28:37
Autor: Sebastian Kaliszewski
4x4 fakty i mity
Jakub Witkowski wrote:

W dniu 2012-01-26 02:35, Sebastian Kaliszewski pisze:
1. 4x4 jest sporo lepsze od ośki,

No chyba Ĺźe jedna z osi stoi na lodzie, to wtedy nie pojedziesz,

jak wiesz jak to pojedziesz :)

pzdr
\SK

Data: 2012-01-25 17:55:25
Autor:
4x4 fakty i mity
Witam serdecznie.

AL <adam@skads.tam> napisał(a): ...
ja tez widzialem kierowce CR-V niemogacego podjechac pod gorke i obserwowalem sobie jak dziala ten dolaczany naped w tym aucie.
Tak wlasciwie to 4x4 w CRV aucie to raczej tylko chwytem marketingowym (praktycznie tylne kola wlaczaly sie tylko na moment jak przednie mialy poslizg i momentalnie wylaczaly - i tak w kolko).
Trzeba było postawić lustro z drugiej strony auta to zobaczyłbyś, że tył cały
czas działa.
Tam nie ma blokady dyfrów, więc napędza jedno koło z przodu i jedno z tyłu po
skosie. Działa to równie sprawnie jak zblokowane osie np. w Navarze. Jeździłem
na szkolenia z jazdy w terenie tymi autami i radziły sobie tak samo. CR-V z
racji mniejszego prześwitu tylko wcześniej zawisał.
Pozdrawiam.

Sebastian
http://speedyelise.fora.pl

--


4x4 fakty i mity

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona