4x4 fakty i mity

Data: 2012-01-25 11:24:55
Autor: Marek P.
4x4 fakty i mity
http://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY

na tym filmuku masz wyraźnie pokazaną różnice pomiędzy napędem dolączanym a stałym. (żeby nie było mi bardziej pasuje dołączany)

Data: 2012-01-25 22:34:02
Autor: Irek N.
4x4 fakty i mity
Marek P. pisze:
http://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY

na tym filmuku masz wyraźnie pokazaną różnice pomiędzy napędem dolączanym a stałym. (żeby nie było mi bardziej pasuje dołączany)
Kompletna bzdura, mam XC70 i wiem co potrafi, jeżeli jest sprawne technicznie.

Irek.N.

Data: 2012-01-26 13:07:25
Autor: Sebastian Kaliszewski
4x4 fakty i mity
Irek N. wrote:
Marek P. pisze:
http://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY

na tym filmuku masz wyraźnie pokazaną różnice pomiędzy napędem dolączanym a stałym. (żeby nie było mi bardziej pasuje dołączany)

Kompletna bzdura,

Tak, tak oczywiście.
Trzebaby popatrzeć co się dzieje z kołami z drugiej (nie pokazanej przez kamerę) strony. Okazałoby się, że nie bzdura?

mam XC70 i wiem co potrafi, jeżeli jest sprawne technicznie.

XC70 ma Haldex -- II albo III generacja (zależnie od rocznika, III handlowo nazwana "Instant Traction") który dołącza sensowną ilość napędu na tylą oś gdy wyjkryje poślizg. Subaru domyślnie rozdziela 50:50 i zmienia to gdy wykryje że jest niepotrzebne.

\SK

Data: 2012-01-27 00:17:36
Autor: Irek N.
4x4 fakty i mity
Kompletna bzdura,

Tak, tak oczywiście.
Trzebaby popatrzeć co się dzieje z kołami z drugiej (nie pokazanej przez kamerę) strony. Okazałoby się, że nie bzdura?

Drogi kolego, sprzęgło przyłączy tylną oś, mechanizm różnicowy rozdzieli napęd na lewą i prawą stronę i tyle. Jeśli jakieś koło stanie, to oznacza że po przeciwnej kręci się 2x szybciej. W takim przypadku komp dohamuje to koło aby ruszyć zatrzymane. Tak się powinno dziać i tak się w moim samochodzie dzieje. Odgłosy nie są przyjemne i przypominają ABS, ale... jest to skuteczne. Jakieś 2 lata temu pisałem na grupie jak bardzo skuteczne. To że tutaj nie kręci się tylne koło świadczy o wadliwej pracy układu. Zastanów się proszę - czy taka porównawcza reklama subaru w wykonaniu amatorskim jest wiarygodna?

XC70 ma Haldex -- II albo III generacja (zależnie od rocznika, III handlowo nazwana "Instant Traction") który dołącza sensowną ilość napędu na tylą oś gdy wyjkryje poślizg.

I robi to na tyle szybko i skutecznie, że przednie koła nie wpadają mi w poślizg gdy dynamicznie ruszam na śliskim (o czym właśnie się przekonuję po chwilowej przesiadce do Mondka... człowiek się bardzo szybko przekonuje do wygodniejszego/lepszego/jakkolwiek). Teoretycznie sprzęgło wymaga czasu na przełączenie - nie wiem dokładnie jak to jest w XC70 zrobione, ale szczerze - mam wrażenie że jest włączone zawsze.

Subaru domyślnie rozdziela 50:50 i zmienia to gdy wykryje że jest niepotrzebne.

Dobrze, powiedz mi proszę co to znaczy że ma 50% przód i 50% tył, bo ja nie ogarniam takiego podziału. Jeżeli istnieje "mechanizm różnicowy" pomiędzy przednią a tylną osią (a musi istnieć jeżeli napęd jest stały), to teoretycznie zerwanie przyczepności na jednej z osi osłabia drugą (tak jak to ma miejsce w klasycznym mechanizmie na jednej osi - pomiędzy stronami). Musi więc istnieć mechanizm zapobiegający, czyli co... blokada tego mechanizmu? Jeśli blokada, to podział 50/50 nie ma sensu, a jeśli nie ma blokady, to o żadnym podziale nie ma mowy (tak jak w klasycznym Audi, jedno koło na lodzie i cała fura stoi).

Musisz sobie zdać sprawę z jednego prostego faktu. Nie ma idealnych rozwiązań - zawsze są jakieś kompromisy.
Stały napęd na 4 koła jest bardzo fajny przy sportowej jeździe, ale bez wspomagania elektroniką nic nie daje w przypadku warunków ciężkich (np: brnięcie przez śnieg). A jeśli jest wspomagany elektroniką, to niewiele różni się od rozwiązania ze sprzęgłem.
Z kolei dołączany napęd słabo pomaga przy sportowej jeździe (no może przy starcie, później i tak jest odłączany), za to doskonale sprawdzi się w bocie czy śniegu, jeśli tylko konstruktorzy poprawnie go zbudowali (a bywa różnie - np: CRV-ka). Jeszcze lepiej sprawdzi się stały napęd z blokowanymi mechanizmami różnicowymi - koła będą obracały się "synchronicznie" i zapewni to największy uciąg, ale już do jazdy z dobrą przyczepnością - w ogóle się nie nada, blokady trzeba będzie odłączyć.

Reasumując - producenci zapewnili wybór rozwiązania, od użytkownika zależy czego oczekuje i co wybierze. Jeśli wybierze źle - później czytamy że napęd się nie sprawdza.

Miłego.
Irek.N.

4x4 fakty i mity