50A 12V - może zrobić krzywd ę?

Data: 2010-01-15 12:17:11
Autor: Darkac
50A 12V - może zrobić krzywd ę?

Użytkownik "Miecio" <miecio@wp.pl> napisał w wiadomości news:hin56j$ml2$1mx1.internetia.pl...
Witam,

Czy prąd 50A o napięciu 12V może zrobić człowiekowi kuku??

A mnie kiedyś zrobiło kuku. Przy okazji pobiłem rekord świata w szybkości
zdejmowania z ręki zegarka i rzucania go na ziemię.

Grzebiąc przy silniku w starym samochodzie, nagle poczułem na przegubie
piekielnie gorące pieczenie od metalowej bransolety zegarka. W ułamku
sekundy zegarek leżał na ziemi i dymił sobie smrodkiem spalonej skóry.
Jak oprzytomniałem to doszedłem że zwarłem zegarkiem nieosłonięty dodatni
zacisk akumulatora z jakimś elementem na masie.
Zegarek przeżył i chodził sobie jak dawniej.
Na szczęście spalił się tylko starty naskórek który zebrał się między
segmentami bransolety. Przegub ręki miałem sparzony na czerwono i wkrótce
pokazał się duży podłużny bąbel. Goiło się dość długo.

Wszyscy skupili się na bezpośrednim przepływie prądu przez ciało, a nie pomyśleli o groźnym wpływie prądu przepływającego w pobliżu ciała. Ciekawe jaki prąd przepłynął przez bransoletę? Parędziesiąt amper mogło być.

Data: 2010-01-15 13:20:12
Autor: Mariusz Kruk
50A 12V - może zrobić krzywdę?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Darkac"
[...]

Nieistotne. Na liniach energetycznych ptaki siadają. I co? I nic.
Prąd przepłynął także po powierzchni ciała i to dało efekt jaki
opisałeś. Albo po prostu branzoletka się rozgrzała i konwencjonalnie cię
sparzyła.

PS: "Amperów", nie "amper".
--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- / |  Kruk@epsilon.eu.org   | | http://epsilon.eu.org/ | /-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \

Data: 2010-01-15 14:01:55
Autor: Darkac
50A 12V - może zrobić krzywdę?

[...]

W moim przypadku znaczenie miała moc jaka wydzieliła się w postaci ciepła na oporności bransoletki.
Przepływ prądu po powierzchni ciała był tak mały, że do pominięcia. Za to przepływ energii cieplnej z metalu, duży.
A więc znaczenie miała wielkość prądu jaki przepłynął i związana z nim energia. Prąd był duży mimo stosunkowo małego napięcia.

W przypadku ptaków jest inaczej. Prąd przepływający przez przewody wysokiego napięcia jest stosunkowo mały i na małej oporności przewodów powoduje małe straty cieplne. Więc ptakom przegrzanie nie grozi.

Data: 2010-01-15 14:26:42
Autor: Mariusz Kruk
50A 12V - może zrobić krzywdę?
[...]

Czyli istotny był nie przepływ prądu jako taki, tylko rozproszenie
energii w postaci ciepła. Równie dobrze mógłbyś podgrzać branzoletkę
palnikiem.

W przypadku ptaków jest inaczej. Prąd przepływający przez przewody wysokiego napięcia jest stosunkowo mały i na małej oporności przewodów powoduje małe straty cieplne. Więc ptakom przegrzanie nie grozi.

Nie spodziewałbym się aż tak małego prądu. W końcu mimo wysokiego
napięcia, jednak moc trzeba dość dużą zwykle taką linią przenieść,
nieprawdaż?

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2010-01-15 15:18:36
Autor: Darkac
50A 12V - może zrobić krzywdę?
Czyli istotny był nie przepływ prądu jako taki, tylko rozproszenie
energii w postaci ciepła. Równie dobrze mógłbyś podgrzać branzoletkę
palnikiem.

Ale przyczyną podgrzania był duży prąd (dziesiątki lub setki amperów) o
napięciu 12V, czyli taki jak w pytaniu. Tyle że kuku zrobił drogą pośrednią.
Widać że jeśli źródło prądu jest w stanie dostarczyć tak dużego prądu, to
nawet przy pozornie bezpiecznym napięciu żartów z nim nie ma.
Widziałem skutek jaki spowodował źle poprowadzony w samochodzie (przez
fachowców) przewód plusa akumulatora. Dotknął do kolektora wydechowego i z
akumulatora kipiało i strzelało ołowiem jak z czynnego wulkanu. Też było
groźnie.

[...]

Właśnie dlatego w liniach wysokiego napięcia stosuje się napięcia rzędu
setek kV, po to aby potrzebną moc przekazać z jak najmniejszymi prądami.
Mały prąd, to małe straty na oporności przewodów. Prawo Ohma: P = I^2 * R.
Czyli moc wydzielona na przewodach jest proporcjonalna do kwadratu natężenia
prądu.
Trzeba by spytać jakiegoś energetyka, ale nie wydaje mi się żeby płynęły
taką linią prądy większe niż kilka amperów.
Policz teraz moc na przykładzie linii 230 kV i prądzie 10 A. Przesyłana moc
to 2,3 MW.

Data: 2010-01-15 16:11:01
Autor: Mariusz Kruk
50A 12V - może zrobić krzywdę?
[...]

Oczywiście. Ale przyczyną był nie "przepływ prądu koło ciała", tylko
przepływ prądu przez przewodnik. I tylko tego się czepiam.

[...]

Równie dobrze można napisać, że P=U^2/R.

[...]

Myślisz, że z EC siekierki wychodzi tyle linii? Wydaje mi się, że
wątpię. (dla przypomnienia, EC siekierki dysponuje mocą elektryczną
622MW)

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ \  Kruk@epsilon.eu.org   / / http://epsilon.eu.org/ \ \/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/

Data: 2010-01-18 14:07:19
Autor: Darkac
50A 12V - może zrobić krzywdę?
Równie dobrze można napisać, że P=U^2/R.

To zależy co chcesz obliczyć. Ten wzór mógłby obliczyć straty energii na linii przesyłowej, jeśli za U podstawiłbyś spadek napięcia na linni pomiędzy elektrownią, a punktem docelowym. Więc napięcie linii (np. 230 kV) nie ma tu znaczenia, bo to napięcie między liniią a ziemią. Ten spadek na linii zależy wyłącznie od prądu i oporności U = I * R.

Myślisz, że z EC siekierki wychodzi tyle linii? Wydaje mi się, że
wątpię. (dla przypomnienia, EC siekierki dysponuje mocą elektryczną
622MW)

No to może płynie kilkadziesiąt amperów. Poza tym każda linia składa się z trzech faz a faza może składać się z kilku przewodów ( 2 lub 4). Nie wiem jak w Siekerkach, ale bywają linie 460 kV.
Policzmy. Niech będzie 30 A. W końcu przewody są grube, więcej niż centymetr średnicy.

3 fazy * 4 przewody * 30 A * 460KV = 360 A * 460 kV = 165,6 MW

Wystarczą 4 linie przesyłowe.
Dla 230 kV będzie 8.

-- /\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\
\  Kruk@epsilon.eu.org   /
/ http://epsilon.eu.org/ \
\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/

Data: 2010-01-18 14:26:14
Autor: qwerty
50A 12V - może zrobić krzywdę?
Użytkownik "Darkac" <darkac2@wp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hj1mf3$f4b$1@news.lublin.pl...
[...]

Warszawa ztcw ma pierścień 400kV. Dla przewodów AFL zależnie od przekroju (szacunkowo):
120mm2 -> 410 A
240mm2 -> 640 A
300mm2 -> 740 A
560mm2 -> 1040 A

Data: 2010-01-18 14:44:52
Autor: Darkac
50A 12V - może zrobić krzywdę?

[...]

No tak, widać że moja wiedza na ten temat jest mocno niekompletna. Nie spodziewałem się że aż tak duże prądy. Ale z drugiej strony to są spore przekroje przewodów i średnia gęstość prądu w najgorszym przypadku niecałe 3,5 A/mm2, co nie jest jakoś dużo.
Tak przy okazji zapytam z czego wynika różna gęstość prądu dla różnych przekrojów? Chyba nie efekt naskórkowości? To przecież mała częstotliwość.

50A 12V - może zrobić krzywd ę?