7['] Video dzisiejszej katastrofy z Bagram

Data: 2013-04-30 12:40:59
Autor: mcmlxxi.xi.xi
7['] Video dzisiejszej katastrofy z Bagram
Przeciagniecie czy poszly silniki? Wyglada fatalnie -jak bezwladny kawal zlomu:

http://www.sfora.pl/Zgineli-tuz-po-starcie-Zobacz-jak-samolot-runal-na-ziemie-a55156

Data: 2013-04-30 21:57:51
Autor: Smok Eustachy
W dniu 30.04.2013 21:40, mcmlxxi.xi.xi@gmail.com pisze:
Przeciagniecie czy poszly silniki? Wyglada fatalnie -jak bezwladny kawal zlomu:

http://www.sfora.pl/Zgineli-tuz-po-starcie-Zobacz-jak-samolot-runal-na-ziemie-a55156

Zakładam przeciągnięcie jako bezpośrednią przyczynę.

Data: 2013-04-30 22:41:52
Autor: Delfino Delphis
7['] Video dzisiejszej katastrofy z Bagram
Smok Eustachy wrote:

Zakładam przeci±gnięcie jako bezpo¶redni± przyczynę.

Podobno przemieszczenie ładunku.

Ale my¶lę, że można spokojnie rozważać hipotezę zamachu. Nawet widać eksplozję.

Data: 2013-04-30 23:52:27
Autor: Smok Eustachy
W dniu 30.04.2013 22:41, Delfino Delphis pisze:
Smok Eustachy wrote:

Zakładam przeci±gnięcie jako bezpo¶redni± przyczynę.

Podobno przemieszczenie ładunku.

Ale my¶lę, że można spokojnie rozważać hipotezę zamachu. Nawet widać
eksplozję.

Zamach polegaj±cy na przecięciu mocowań

Data: 2013-05-01 00:21:07
Autor: Kris
W dniu wtorek, 30 kwietnia 2013 22:41:52 UTC+2 użytkownik Delfino Delphis napisał:

Ale my¶lę, że można spokojnie rozważać hipotezę zamachu. Nawet widać eksplozję.

W której minucie słychać strzały?

Data: 2013-05-01 19:43:15
Autor: Dariusz K. Ładziak
Smok Eustachy wrote:

Zakładam przeci±gnięcie jako bezpo¶redni± przyczynę.

Podobno przemieszczenie ładunku.

Ale my¶lę, że można spokojnie rozważać hipotezę zamachu. Nawet widać
eksplozję.

Dwie. I helu im pewnie kto¶ napu¶cił... Po cholerę w ogóle Smoczkowi odpowiadasz?

--
Darek

Data: 2013-05-01 20:24:23
Autor: lowelanto
7['] Video dzisiejszej katastrofy z Bagram

Jebniety w rozum idiota.

Data: 2013-05-02 00:45:48
Autor: Marek
7['] Video dzisiejszej katastrofy z Bagram
On Tue, 30 Apr 2013 22:41:52 +0200, Delfino Delphis <DelfinoD@wytnijto.op.pl> wrote:
Ale myślę, że można spokojnie rozważać hipotezę zamachu. Nawet
widać
eksplozjÄ™.

:)
SwojÄ… drogÄ… bardzo dobry przykĹ‚ad co siÄ™ dzieje z "pancerna" konstrukcja  samolotu  przy zwykĹ‚ym (prawie swobodnym) upadku z niewielkiej wysokoĹ›ci, ciekawe co z niego zostaĹ‚o.

--
Marek

Data: 2013-05-02 00:37:06
Autor: mcmlxxi.xi.xi
W dniu czwartek, 2 maja 2013 00:45:48 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
On Tue, 30 Apr 2013 22:41:52 +0200, Delfino Delphis <DelfinoD@wytnijto.op.pl> wrote:

> Ale my¶lę, że można spokojnie rozważać hipotezę zamachu. Nawet widać > eksplozję.

:)

Swoj± drog± bardzo dobry przykład co się dzieje z "pancerna" konstrukcja  samolotu  przy zwykłym (prawie swobodnym) upadku z niewielkiej wysoko¶ci, ciekawe co z niego zostało.

Miał pelne zbiorniki paliwa, to co miało zostać?
Osmalone poskrecane resztki szkieletu...

Data: 2013-05-02 08:22:55
Autor: TJ_Blues
On Thursday, May 2, 2013 3:37:06 AM UTC-4, mcmlxx...@gmail.com wrote:

> Miał pelne zbiorniki paliwa, to co miało zostać?

Osmalone poskrecane resztki szkieletu...

Ja stawiam na golenie podwozia i turbiny... Co do paliwa, to nie uwazasz, ze 6 ton jet fuel + pary paliwa wypelniajace
zbiorniki to jednak nie takie nic?

cheers

Data: 2013-05-02 17:51:10
Autor: Big Jack
7['] Video dzisiejszej katastrofy z Bagram
W wiadomo¶ci
*TJ_Blues* napisał(-a):

Co do paliwa, to nie uwazasz, ze 6 ton jet fuel

Tylko 6 ton??

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2013-05-02 11:11:13
Autor: TJ_Blues
7['] Video dzisiejszej katastrofy z Bagram
Tyle deklarowali przy ostatnim kontakcie Moskwa Kontrola I pierwszym ze Smolenskim. Jesli sie myle to prosze o poprawke.

Cheers

Data: 2013-05-02 20:51:59
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik TJ_Blues napisał:
Tyle deklarowali przy ostatnim kontakcie Moskwa Kontrola I pierwszym ze Smolenskim.
Jesli sie myle to prosze o poprawke.

Raczej 11 - 12 ton (różnie podawali, Moskwie mniej, Smoleńskowi więcej - przecież po drodze nie dotankowali...) czyli jednak dwa razy więcej niż podałe¶. A pożar był niewielki bo skrzydła poległy w starciu z lasem, silniki przeszły dalej, iskrzenia nie było bo to bagno - więc większo¶ć paliwa została tam gdzie nie było Ľródła zapłonu, tam gdzie Ľródło zapłonu było - paliwa pozostały resztki. A po ponad godzinie lotu paliwo w zbiornikach jest dosyć zimne - a nafta sama z siebie ma mał± prężno¶ć par, przy -25 można ni± ognisko ugasić... Zatem opary w zbiornikach maj± niewielkie znaczenie.

--
Darek

Data: 2013-05-02 10:18:15
Autor: sebcio
W dniu 2013-05-02 09:37, mcmlxxi.xi.xi@gmail.com pisze:
[...]

Swoją drogą bardzo dobry przykład co się dzieje z "pancerna"

konstrukcja  samolotu  przy zwykĹ‚ym (prawie swobodnym) upadku z

niewielkiej wysokości, ciekawe co z niego zostało.

Miał pelne zbiorniki paliwa, to co miało zostać?
Osmalone poskrecane resztki szkieletu...

Przecież samolot leciał wolno i spadł na brzuch, spokojnie co najmniej 3 osoby powinny z tego wyjść cało.

Data: 2013-05-02 13:31:18
Autor: mcmlxxi.xi.xi
W dniu czwartek, 2 maja 2013 10:18:15 UTC+2 użytkownik sebcio napisał:
> [...]

>>> eksplozję.

> Miał pelne zbiorniki paliwa, to co miało zostać?

> Osmalone poskrecane resztki szkieletu...

Przecież samolot leciał wolno i spadł na brzuch, spokojnie co najmniej 3 osoby powinny z tego wyj¶ć cało.

Wolno spadl z 400m. Ja mysle ze z tych 7 osob ['] powinno wyj¶ć z tego calo co najmniej 96 [']. W końcu to solidna hamerykanska konstrukcja. Nie to co ruskie ucywilnione badziewie. A z takiej przecież wiecej pasazerow/zalogi wychodzi niż uprzednio wen weszlo...
Niech ci ziemia lekka będzie gdy w nia kiedy¶ sam "wparujesz". Szczerze zycze. I odrobiny szoku jak najszybciej. Dla otrzeĽwienia. ;P

Data: 2013-05-02 19:49:50
Autor: Delfino Delphis
sebcio wrote:

Przecież samolot leciał wolno i spadł na brzuch, spokojnie co najmniej 3
osoby powinny z tego wyj¶ć cało.

My¶lę, że to dlatego, że spadł niebezpiecznie na koła, zamiast bezpiecznie na dach.

Data: 2013-05-02 10:19:01
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik mcmlxxi.xi.xi@gmail.com napisał:
[...]

Szkielet tez jest aluminiowy - pytanie czy tlenu na spalenie aluminium wystarczyło? Zwykle zostaj± elementy stalowe i najgrubsze profile aluminiowe - reszta się po prostu spali.

Ale to i tak się nie liczy - to był zwykły Boeing a nie przerobiony b±blowiec i Smoczu¶ ci zaraz napisze że przerobiony b±blowiec wyl±dowałby w jednym kawałku a załoga wyszła w szyku reprezentacyjnym kurz otrzepuj±c z ubrań.

--
Darek

Data: 2013-05-06 21:09:51
Autor: miumiu
7['] Video dzisiejszej katastrofy z Bagram

Użytkownik "Smok Eustachy" <smok@wurg.pl> napisał w wiadomo¶ci news:51802240$0$26683$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Wytłumacznie laikowi, dlaczego samoloty pasazerskie startuj± bardzo często tak agresywnie w górę, na granicy przeci±gnięcia (tudzież porzygania się)? Czy to jest jaki¶ problem, żeby startować łagodniej? Czy takie startowanie daje jakie¶ korzysci? Latatalem kiedys liniami wewnetrznymi w Libii i tam to juz w ogole zycie mi przed oczami przelatywało ;)

Pzdr

Data: 2013-05-06 21:59:04
Autor: /dev/SU45
[...]

Podobnie jak na wyciągarce szybowcowej - wysokość jest lepszym zasobnikiem energii niż prędkość. Chodzi o to by maksymalnie zmagazynować dostępną energię, by się było jak uratować jakby co. Lepiej mieć 500 m wysokości i 300 km/h niż 100 m wysokości i 700 km/h.

Inaczej jest gdy się robi "soft field departure" - jak najszybciej się oderwać i nabrać prędkości w locie tuż nad powierzchnią, korzystając z mniejszych oporów wskutek efektu przyziemnego. Ale to raczej nie na odrzutowcach - choć ponoć jak-40 był projektowany do startów z trawy? Eksploatowano je w ten sposób gdzieś na peryferiach CCCP?

Data: 2013-05-07 00:28:54
Autor: JJR
7['] Video dzisiejszej katastrofy z Bagram
Użytkownik "/dev/SU45" <nie.ma.zupelnie@w.pl> napisał

odrzutowcach - choć ponoć jak-40 był projektowany do startów z trawy? Eksploatowano je w ten sposób gdzieś na peryferiach CCCP?

Jak najbardziej, z tego powodu jako jeden z niewielu samolotów był też wyposażony we własny trap - żeby mógł obsługiwać nieprzygotowane lądowiska.
Oczywiście dla radzieckiego sprzętu to nie jest nic niezwykłego. Tu masz AN-24 http://tomsk.fm/watch/246710 (start w błocie pośniegowym), tu Iła 76 (start z trawy) http://www.avsim.ru/f/on-the-ground-videos-99/rise-of-il-76-from-the-soil-27726.htm

--
pzdr,
Jędrzej

<yyyy> Dziewczyno, nie trać czasu na ciuchy! Jeśli ubierzesz minispódniczkę to 9 na 10 chłopa nie zwróci uwagi na to czy twoja torebka pasuje do butów. A czy dla tego jednego geja warto się tak poświęcać?

Data: 2013-05-07 12:21:48
Autor: J.F
Użytkownik "/dev/SU45"  napisał w wiadomości
[...]

No, teoretycznie to tych 700km/h pozwala sie wzniesc na 2km, gdyby nie bylo oporow powietrza.
Opory sa, ale podejrzewam ze z nawiazka na tych 500m starczy ... o ile sie nie przeciagnie - co przy tej predkosci nie jest latwe (tzn latwo poleciec prawidlowo).

Na wyciagarce szybowcowej tez chyba chodzi o wykorzystanie liny - skoro mozna sie wznosic pod jakims katem, to czemu robic to pod mniejszym - tylko sie szybciej lina skonczy i na mniejsza wysokosc wyholuje.

J.

Data: 2013-05-07 13:04:30
Autor: /dev/SU45
[...]

No nie do końca, trzeba zmieniać konfigurację - klapy, sloty, trymowanie itd, szybko chować podwozie, i dużo innych problemów.

Na wyciagarce szybowcowej tez chyba chodzi o wykorzystanie liny - skoro
mozna sie wznosic pod jakims katem, to czemu robic to pod mniejszym -
tylko sie szybciej lina skonczy i na mniejsza wysokosc wyholuje.

To też, i wyciągarkowy (oraz lina) nie lubią zmiennego obciążenia, lepiej od razu "zaciążyć" silnik i przekładnię na stałym i dużym obciążeniu.

Data: 2013-05-06 22:32:45
Autor: Bruno
Dnia Mon, 6 May 2013 21:09:51 +0200, miumiu napisał(a):

[...]

Akurat w okolicach bazy Bagram panuj± specyficzne warunki: tubylcy maj±
niemiły zwyczaj ostrzeliwania nisko przelatuj±cych maszyn. Takim działaniom
sprzyja położenie bazy w dolinie otoczonej do¶ć wysokimi wzgórzami. Z
dwojga złego piloci często wybieraj± lot na granicy przeci±gnięcia licz±c
na szybkie opuszczenie niebezpiecznej strefy.
 --
Pozdrawiam!
Bruno

Data: 2013-05-07 22:07:19
Autor: Delfino Delphis
miumiu wrote:

Wytłumacznie laikowi, dlaczego samoloty pasazerskie startuj± bardzo często
tak agresywnie w górę, na granicy przeci±gnięcia (tudzież porzygania się)?

Do przeci±gnięcia im daleko. Samolot który wykorzystuje maksymalny ci±g do startu (a to też nie reguła, bo maj±c długi pas, redukuje się ci±g startowy), po oderwaniu się musi szybko nabierać wysoko¶ci, gdyż za chwilę przekroczyłby dopuszczalne prędko¶ci klap. Redukcja ci±gu na tym etapie to kiepski pomysł, więc prędko¶ć po prostu redukuje się tempem wznoszenia. Podczas gdy klapy s± chowane, wznoszenie się redukuje, a na odpowiedniej wysoko¶ci także moc silników.

Data: 2013-05-08 00:48:08
Autor: PMG
W dniu 2013-05-06 21:09, miumiu pisze:

[...]

Przyczyn± jest CI  - Cost Index czyli parametr, który okre¶la kompromis pomiędzy kosztem paliwa a czasem przelotu. Zazwyczaj każda linia ma swoje zakresy CI jakie należy stosować na poszczególnych trasach.

Generalnie im niższe CI tym zużycie paliwa niższe ale czas osi±gnięcia celu dłuższy i odwrotnie. W przypadku niskiego CI wznoszenie powinno być jak najbardziej strome a zniżanie możliwie najłagodniejsze. Z niskim CI wi±ż± się też pewne problemy bo trudno jest przewidzieć czy kontroler przy zniżaniu nie każe Ci zmienić prędko¶ci i całe kalkulacje bior± w łeb.

Zatem prawdopodobnie latałe¶ liniami, które stosowały niski CI ;-)

Na kalkulacje prędko¶ci wznoszenia maj± też wpływ inne czynniki, w zasadzie nie zależne od pilota, jak masa do startu, ci¶nienie, temperatura a także specyfika danego lotu np. dystans do pokonania a więc pułap na jaki ma się wznie¶ć.

Data: 2013-05-11 15:14:29
Autor: miumiu
7['] Video dzisiejszej katastrofy z Bagram
Zatem prawdopodobnie latałe¶ liniami, które stosowały niski CI ;-)

Podobno wahadlowiec starujacy z Florydy jest w stanie po wystartowaniu przerwać procedure wejscia na orbite i wyladowac lotem szybowcowym w europie lub polnocnej afryce. To jest dopiero niski CI ;)
Dzieki wszystkim za wyjasnienia z roznych jak sie okazuje punktow widzenia!

Pzdr

7['] Video dzisiejszej katastrofy z Bagram