737 uziemione

Data: 2019-04-04 02:29:39
Autor: Bruno
737 uziemione
W dniu wtorek, 12 marca 2019 19:08:52 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/pll-lot-tymczasowo-zawiesza-użytkowanie-samolotów-boeing-737-max-8/ar-BBUGCJR

"Polski operator jest kolejnym, który podjął podobną decyzję. Wcześniej we wtorek Wielka Brytania zabroniła używania wspomnianego typu boeingów w swojej przestrzeni powietrznej. Oznaczało to całkowity zakaz lotów na Wyspy i przelotów nad ich terytorium. Z dwóch boeingów 737 MAX 8 korzystały na potrzeby rejsów do Zjednoczonego Królestwa Polskie Linie Lotnicze LOT. Polski przewoźnik podjął decyzję o ich zastąpieniu i wysłaniu boeingów 737-800. Łącznie LOT ma w swojej flocie pięć takich samolotów. "

A jeszcze wczoraj byly twardzi, ze to nas nie dotyczy.

GB wie cos wiecej, czy to tylko polityczne przepychanki ... z Airbusem i/lub RR w tle ? :)

Właśnie jest przedstawiany wstępny raport na temat lotu ET302.
Wstępne ustalenia etiopskich badaczy wykazały, że:
1. Samolot posiadał ważny certyfikat przydatności do lotu;
2. Załoga posiadała niezbędne licencje i kwalifikacje do przeprowadzenia lotu;
3. Start przebiegł normalnie;
4. Załoga wykonała wszystkie procedury dostarczane przez producenta, ale nie była w stanie sterować samolotem.

Z tego co przekazali śledczy samolot kilkukrotnie nurkował i kilkukrotnie były wykonywane procedury awaryjne przewidziane przez Boeinga, niestety załodze nie udało się odzyskać kontroli nad samolotem.
Na podstawie wstępnych ustaleń etiopska komisja wydała dwa zalecenia:
1. Sprawdzenia przez producenta systemów kontroli lotu związanych ze sterowaniem samolotu ze względu na powtarzające się samoczynne wchodzenie w nurkowanie;
2. Sprawdzenie przez władze lotnicze czy przegląd (certyfikacja?) systemów kontroli lotu związanych ze sterowaniem samolotu został przez producenta prawidłowo wykonany.
https://www.bbc.com/news/business-47812225
https://edition.cnn.com/africa/live-news/ethiopian-airlines-black-box-report/index.html

--
Bruno

Data: 2019-04-04 05:33:01
Autor: Bruno
737 uziemione
W dniu czwartek, 4 kwietnia 2019 11:29:40 UTC+2 użytkownik Bruno napisał:
> [...]

2. Sprawdzenie przez władze lotnicze czy przegląd (certyfikacja?) systemów kontroli lotu związanych ze sterowaniem samolotu został przez producenta prawidłowo wykonany.

Wygląda na to, że piloci zgodnie z procedurą wyłączyli automatyczne trymowanie samolotu, jednak z powodu sił aerodynamicznych w nurkowaniu nie byli wstanie zmienić ustawienia statecznika ręcznie. https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeings-emergency-procedure-for-737-max-may-have-failed-on-ethiopian-flight/

Dla ułatwienia schemat układu trymowania 737 http://aerossurance.com/wp-content/uploads/2015/03/737-controls.png

--
Bruno

Data: 2019-04-04 18:13:27
Autor: Szczepan Bialek
737 uziemione

Użytkownik "Bruno" <brunoj@interia.pl> napisał w wiadomości news:5b84c147-d4e3-4724-a806-6b672f4cad53googlegroups.com...
[...]

"In the Lion Air crash, the MCAS forced the plane's nose down more than 24 times before it finally hit water, a"

[...]

<Moze zaloga przedwczesnie reagowala.
<Pilot Skorskiego po starcie z krotkiego pas kierowal samolot w dol aby sie rozpedzil.
<Moze komputer chcial samolot rozpedzic do zaplanowanej predkosci.
<Pisza ze brak jeszcze wielu informacji. Tej o masie startowej tez.
S*

Data: 2019-04-04 11:23:53
Autor: Bruno
737 uziemione

Data: 2019-04-05 03:31:59
Autor: Bruno
737 uziemione
W dniu czwartek, 4 kwietnia 2019 20:23:54 UTC+2 użytkownik Bruno napisał:
> [...]
> <Moze komputer chcial samolot rozpedzic do zaplanowanej predkosci.
> <Pisza ze brak jeszcze wielu informacji. Tej o masie startowej tez.

Cały raport: http://www.ecaa.gov.et/documents/20435/0/Preliminary+Report+B737-800MAX+%2C(ET-AVJ).pdf/4c65422d-5e4f-4689-9c58-d7af1ee17f3e

"Takeoff roll began from runway 07R at a field elevation of 2333.5 m at approximately 05:38, with a flap setting of 5 degrees and a stabilizer setting of 5.6 units. The takeoff roll appeared normal, including normal values of left and right angle-of-attack (AOA). During takeoff roll, the engines stabilized at about 94% N1, which matched the N1 Reference recorded on the DFDR. From this point for most of the flight, the N1 Reference remained about 94% and the throttles did not move."

Start przebiegł normalnie.

The N1 target indicated non data pattern 220 seconds before the end of recording. According to the CVR data and the control column forces recorded in DFDR, captain was the pilot flying. At 05:38:44, shortly after liftoff, the left and right recorded AOA values deviated. Left AOA
decreased to 11.1° then increased to 35.7° while value of right AOA indicated 14.94°. Then after, the left AOA value reached 74.5° in  3/4  seconds while the right AOA reached a maximum value of 15.3°.
At this time, the left stick shaker activated and remained active until near the end of the recording.
Also, the airspeed, altitude and flight director pitch bar values from the left side noted deviating from the corresponding right side values. The left side values were lower than the right side values until near the end of the recording."

Jak widać lewy czujnik AOA zaczął szaleć, stąd i uwaga śledczych skupiona na MCAS.

Masz i dane o załadunku:
The Aircraft left the stand with a weight of 72,011 kg.
The weight was distributed as follows:
? Operating Empty Weight: 47,090 kg;
? Passenger weight (148 adults and 2 children): 11,309 kg;
? A last-minute change (LMC) corrected the final weight to take into account the noshow of one passenger (- 100 kg).
? Hold weight (baggage3): 2,912 kg;
? Block fuel: 10,700 kg.
The taxiing fuel weight was 115 kg. The takeoff weight was 71,896 kg. The regulated takeoff weight is 72,400 kg.

Takeoff Center of Gravity (CG) was 23.12.
For this flight, the weight and balance determined by the crew of the Aircraft were within the limits
defined by the manufacturer.

Wszystko było zgodne z limitami przewidzianymi przez producenta. Masa startowa była nieco niższa od limitów.

--
Bruno

Data: 2019-04-05 12:27:47
Autor: Marcin Debowski
737 uziemione
On 2019-04-05, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
[...]

No dobrze, ale z tego wynika, że nawalił czujnik (nb. po co są dwa skoro nic nie sprawdza najwyraźniej korelacji?), a problemy z MCAS są niejako wtórne. Oczywiście jakby MCAS dał się permanentnie, a nie tylko tymczasowo wyłączyć, to pewnie nic by się nie stało.

Czy z Lionair też zaczeło się od czujnika czy też MCAs odwaliło z innego powodu? Wygląda, że tak:
Preliminary investigations revealed serious flight control problems that traumatized passengers and crew on the aircraft's previous flight, as well as signs of Angle of attack (AoA) sensor and other instrument failures on that and previous flights, tied to a potential design flaw involving the Maneuvering Characteristics.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lion_Air_Flight_610

--
Marcin

Data: 2019-04-05 05:49:13
Autor: Bruno
737 uziemione
W dniu piątek, 5 kwietnia 2019 14:27:48 UTC+2 użytkownik Marcin Debowski napisał:
On 2019-04-05, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
> [...]

Preliminary investigations revealed serious flight control problems that traumatized passengers and crew on the aircraft's previous flight, as well as signs of Angle of attack (AoA) sensor and other instrument failures on that and previous flights, tied to a potential design flaw involving the Maneuvering Characteristics.

O ile dobrze zrozumiałem w obecnej konfiguracji MCAS wkracza do akcji jeśli jeden z czujników wyskoczy poza dopuszczalny zakres, a w zasadzie jedynym sposobem by się zorientować, że coś się stało z czujnikami jest opcjonalny (i dodatkowo płatny) alarm "AoA disagree" wyświetlający się gdy wskazania czujników się nie zgadzają. Podobnie dodatkową i płatna opcja jest pokazanie odczytów czujnika na wyświetlaczu pilota. Samolot Ethopian tej opcji nie miał.

MCAS można wyłączyć permanentnie prztyczkami STAB TRIM CUTOUT rozłączającymi układ automatycznego trymowania, ale jednocześnie traci się elektryczne wspomaganie tej czynności i trzeba trymować ręcznie. Prawdopodobnie piloci ET302 powodu sił aerodynamicznych w nurkowaniu nie byli wstanie zmienić ustawienia statecznika ręcznie. https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeings-emergency-procedure-for-737-max-may-have-failed-on-ethiopian-flight/ --
Bruno

Data: 2019-04-05 06:11:17
Autor: anikiel.konrad
737 uziemione
W dniu piątek, 5 kwietnia 2019 14:49:14 UTC+2 użytkownik Bruno napisał:

> [...]

MCAS można wyłączyć permanentnie prztyczkami STAB TRIM CUTOUT rozłączającymi układ automatycznego trymowania, ale jednocześnie traci się elektryczne wspomaganie tej czynności i trzeba trymować ręcznie. Prawdopodobnie piloci ET302 powodu sił aerodynamicznych w nurkowaniu nie byli wstanie zmienić ustawienia statecznika ręcznie. https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeings-emergency-procedure-for-737-max-may-have-failed-on-ethiopian-flight/

Roger Boisjoly nie żyje od siedmiu lat, kto dziś pamięta jego walkę o etykę w przemyśle lotniczym? Boeing raczej nie...

Data: 2019-04-05 20:18:51
Autor: Szczepan Bialek
737 uziemione

Użytkownik "Bruno" <brunoj@interia.pl> napisał w wiadomości news:0ee0f372-ab41-4db6-b7f2-63629663087cgooglegroups.com...

> [...]

defined by the manufacturer.

Wszystko było zgodne z limitami przewidzianymi przez producenta. Masa startowa była nieco niższa od limitów.

<Raptem o pol tony.
<Stawiam na to ze Boeing obnizy nieco  regulated takeoff weight. Pelna jest 82 tony.
S*

Data: 2019-04-06 00:26:46
Autor: Bruno
737 uziemione
W dniu piątek, 5 kwietnia 2019 20:16:32 UTC+2 użytkownik Szczepan Bialek napisał:
> [...]

<Raptem o pol tony.
<Stawiam na to ze Boeing obnizy nieco  regulated takeoff weight. Pelna jest 82 tony.

Etiopia to płaskowyż. Średnio 2000 mnpm. To i nie dziw się, że ładowność mniejsza.

A Boeing jak na razie przyznaje się, że zawinił MCAS: https://www.o2.pl/artykul/katastrofa-w-etiopii-szef-boeinga-przyznal-ze-zawinil-system-6367126292703361

Dalej bedziesz bajał o przeładowaniu samolotu?

--
Bruno

Data: 2019-04-07 18:53:17
Autor: Szczepan Bialek
737 uziemione

Użytkownik "Bruno" <brunoj@interia.pl> napisał w wiadomości news:45c84f0a-c593-489d-83db-73b4f6707092googlegroups.com...

> [...]

Dalej bedziesz bajał o przeładowaniu samolotu?

<Nowe silniki mniej pala ale maja wieksze wentylatory.
<Takie silniki traca gwaltownie moc z wysokoscia..
<Trzeba samolot rozpedzic na malej wysokosci a  potem swieca w gore.
<Ale jak samolot ciezki to wkracza MCAS.
<Boeing sobie poradzi bez naszej pomocy.

<Bezpieczne 737 zabily ponad 4000 ludzi.
<Te dopiero niecale 400.
S*

Data: 2019-04-07 11:48:11
Autor: Bruno
737 uziemione
W dniu niedziela, 7 kwietnia 2019 18:50:53 UTC+2 użytkownik Szczepan Bialek napisał:

> [...]

<Nowe silniki mniej pala ale maja wieksze wentylatory.
<Takie silniki traca gwaltownie moc z wysokoscia..

A jakieś konkrety na ten temat potrafisz podać? Np. jakieś charakterystyki takich silników, biuletyny producenta?

<Trzeba samolot rozpedzic na malej wysokosci a  potem swieca w gore.
<Ale jak samolot ciezki to wkracza MCAS.

Zgadza się, kompletnie nie masz pojęcia co to jest ten MCAS i po co jest zamontowany w 737 MAX.

--
Bruno

Data: 2019-04-08 18:18:23
Autor: Szczepan Bialek
737 uziemione

.

> [...]

A jakieś konkrety na ten temat potrafisz podać? Np. jakieś charakterystyki takich silników, biuletyny producenta?

<Taki naped to co cos posredniego miedzy smiglowym a odrzutowym.
<Znalazles dane o masie samolotu to znajdziesz tez dane o silnikach,

<Trzeba samolot rozpedzic na malej wysokosci a  potem swieca w gore.
<Ale jak samolot ciezki to wkracza MCAS.

Zgadza się, kompletnie nie masz pojęcia co to jest ten MCAS i po co jest zamontowany w 737 MAX.

<Kazdy Ci powie ze aby ciezki samolot sie wznosil  prawidlowo to trzeba dac gaz do dechy i kat natarcia na max.
<Stary pilot to wie. Mlody komputer nie wiedzial.
<Podszkola go i wsio bedzie OK.
S*

Data: 2019-04-10 01:01:27
Autor: Bruno
737 uziemione
W dniu poniedziałek, 8 kwietnia 2019 18:16:02 UTC+2 użytkownik Szczepan Bialek napisał:
> [...]

<Taki naped to co cos posredniego miedzy smiglowym a odrzutowym.
<Znalazles dane o masie samolotu to znajdziesz tez dane o silnikach,

Czyli znowu zmyślasz.

> [...]

<Stary pilot to wie. Mlody komputer nie wiedzial.

Czyli nie wiesz.

--
Bruno

Data: 2019-04-06 19:09:57
Autor: J.F.
737 uziemione
Dnia Thu, 4 Apr 2019 05:33:01 -0700 (PDT), Bruno napisał(a):
[...]

Ale czegos nie rozumiem - to tylko trymowanie.
Sterowanie wolantem nie zadzialalo ?
Trymer mocniejszy ?

J.

Data: 2019-04-06 21:21:30
Autor: Shrek
737 uziemione
W dniu 06.04.2019 o 19:09, J.F. pisze:

Ale czegos nie rozumiem - to tylko trymowanie.
Sterowanie wolantem nie zadzialalo ?
Trymer mocniejszy ?

Na to wychodzi. Trymer to całym statecznikiem rusza. W sumie rzeczywiście dziwne, ze ma aż tak duży zakres, że może "przegadać" stery, ale widać jakiś tego powód jest.

Shrek

737 uziemione