8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?

Data: 2011-12-01 07:00:55
Autor: Rafał
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Płyta : Asus P8P67 LE
Jeśli chciałbym mieć 8 GB RAM to ma znaczenie jakie pamięci zainstaluje, chodzi o to czy lepiej będzie zainstalować  2x4GB czy 4x2GB?

Bo problem z tym, że jak dotąd miałem Geil 1333 2x2GB (zgodne ze specyfikacją zgodności opublikowanej przez Asusa) i dorzuciłem dokładnie takie same do kolejnych gniazd, czyli 4x2GB, a tu... zaskoczenie. System Win7 uruchamia się wolniej... a i wskaźnik wydajności systemu dla RAM nagle zrobił się niższy.

Ktoś wie dlaczego?
w Biosie jest wszystko ok, a i CPU-Z potwierdza te parametry.

Czy problemem jest sama obsługa większej ilości ram, czy może fakt, że kości są w czterech gniazdach i lepiej by było, aby były w dwóch, czyli dwie kości po 4GB. Pamietam, że kiedyś były takie relacje...

Data: 2011-12-01 07:36:04
Autor: jureq
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Dnia Thu, 01 Dec 2011 07:00:55 +0000,  Rafał napisał(a):

Czy problemem jest sama obsługa większej ilości ram, czy może fakt, że
kości są w czterech gniazdach i lepiej by było, aby były w dwóch, czyli
dwie kości po 4GB. Pamietam, że kiedyś były takie relacje...

W manualu masz dla pamięci tabelę Qualified Vendor List. Zwróć uwagę, że dla niektórych pamięci 1333 nie ma kropek w kolumnie C odpowiadającej konfiguracji z 4-ema modułami RAM. Może twoja pamięć też należy do takich "ograniczonych"

Data: 2011-12-01 07:40:30
Autor: Rafał
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
jureq <jureq@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> napisał(a):
W manualu masz dla pamięci tabelę Qualified Vendor List. Zwróć uwagę,
Ĺźe
dla niektórych pamięci 1333 nie ma kropek w kolumnie C odpowiadającej konfiguracji z 4-ema modułami RAM. Może twoja pamięć też należy do
takich
 "ograniczonych"

nie, jak pisałem - zastosowałem te pamieci zalecane przez producenta
konkretnie jest to GEIL GB24GB8500C5DC

Data: 2011-12-01 09:19:50
Autor: Q
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Jeśli chciałbym mieć 8 GB RAM to ma znaczenie jakie pamięci zainstaluje,
chodzi o to czy lepiej będzie zainstalować  2x4GB czy 4x2GB?

Ja bym wybral 2x4GB - mniej pradu bedzie zuzywac :).

System Win7 uruchamia się wolniej... a i wskaźnik wydajności systemu dla RAM
nagle zrobił się niższy.

Bardzo dziwne - nie powinno tak byc.
Moze pamiec jest walnieta?
Problemy z komaptybilnoscia plyta-ram?
Masaj?

Data: 2011-12-01 08:32:40
Autor: Rafał
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Q <no@spam.pl> napisał(a):
> [...]

Ja bym wybral 2x4GB - mniej pradu bedzie zuzywac :).

> System Win7 uruchamia się wolniej... a i wskaźnik wydajności systemu dla > RAM

to wykluczam jedna para 2x2GB chodzi dobrze, druga para też dobrze. Wszystko razem z deka wolniej.

Problemy z komaptybilnoscia plyta-ram?

wg. producenta wszystko powinno chodzic...
ciekawe, jak by to chodziło w wersji 2x4GB

Data: 2011-12-01 11:10:54
Autor: Rafał Łukawski
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?

wg. producenta wszystko powinno chodzic...
ciekawe, jak by to chodziło w wersji 2x4GB

Kiedys biosy przy starcie wypisywaly w jakim trybie obsluguja pamiec (np. Dual Channel). Jak to jest u Ciebie, czy jest jakas roznica pomiedzy 2x2GB a 4x2GB? (w sensie trybu pracy)

Data: 2011-12-01 11:26:11
Autor: Piotr M
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
W dniu 1 grudnia 08:00,  Rafał pisze:
a i wskaźnik wydajności systemu dla RAM
nagle zrobił się niższy.

Czy mógłbyś podać czym mierzyłeś, chętnie sprawdzę u siebie.

--
Pozdrawiam, Piotr M

"Google zachowuje się jak kobieta. Ledwie zacznę zdanie, już próbuje je dokończyć na tuzin sposobów."

Data: 2011-12-01 10:52:09
Autor: Rafał
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Piotr M <xx@xx.xx> napisał(a):
W dniu 1 grudnia 08:00,  Rafał pisze:
> a i wskaźnik wydajności systemu dla RAM
> nagle zrobił się niższy.

Czy mógłbyś podać czym mierzyłeś, chętnie sprawdzę u siebie.

choćby tym wskaźnikiem wydajności systemu  było 7.9 a teraz jest 7.6 - test puszczany wielokrotnie

Data: 2011-12-01 16:43:50
Autor: Rafał Łukawski
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
On 2011-12-01 11:52,  Rafał wrote:
Piotr M<xx@xx.xx>  napisał(a):

[...]

Tak naprawde nikt nie wie, co oznaczaja te liczby. Co zas pokazuje niezalezne narzedzie do testowania sprawnosci pamieci - memtest? Czy sa jakies roznice w liczbach (transfer do pamieci?)?

Data: 2011-12-01 12:23:32
Autor: Vituniu
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
(...) dorzuciłem dokładnie takie same do kolejnych gniazd,
czyli 4x2GB, a tu... zaskoczenie. System Win7 uruchamia się wolniej...
Ktoś wie dlaczego?

Glupie pytanie - a przypadkiem swap nie spuchl po tym zwiekszeniu RAMu?

[...]

Niektore konstrukcje maja ograniczenia powodujace obnizenie
taktowania modulow pamieci przy obsadzeniu wiekszej ilosci gniazd.
Moze tez byc cos na rzeczy z obsluga dual channel.
Ale z drugiej strony skoro piszesz, ze BIOS poustawial wszystko
poprawnie...

pozdrawiam,
Vituniu

Data: 2011-12-01 11:47:07
Autor: Rafał
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Vituniu <vituniu@poczta.fm> napisał(a):
> [...]
> Ktoś wie dlaczego?

Glupie pytanie - a przypadkiem swap nie spuchl po tym zwiekszeniu RAMu?

a podobno nie ma głupich pytań ;)
a swap nie spuchł, bo używam Win7 w wersji 32-bit więc swap jest taki jak dostępna pamieć, czyli 3GB. Bez zmian

> [...]

Niektore konstrukcje maja ograniczenia powodujace obnizenie
taktowania modulow pamieci przy obsadzeniu wiekszej ilosci gniazd.

właśnie o to mi chodzi...
nie wiem czy z moja płytą tak nie jest i czy któś mógłby to potwierdzić.

Moze tez byc cos na rzeczy z obsluga dual channel.

Bios i programy diagnostyczne pokazują, że jest OK
a system dluzej sie uruchamia...
moze jak wpadna mi w rece 2x4GB to sprawdze

Data: 2011-12-01 13:09:07
Autor: Q
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Bios i programy diagnostyczne pokazują, że jest OK

Probowales sie bawic ustawieniami pamieci w biosie?
Sprawdziles czy nic sie nie poprzestawialo?
Moze pobaw sie z ustawieniami Ganged/Unganged?

Nie mam pojecia co to moze byc...

Data: 2011-12-01 13:31:13
Autor: Kamil 'Model'
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
W dniu 2011-12-01 12:47,  Rafał pisze:

a podobno nie ma głupich pytań ;)
a swap nie spuchł, bo używam Win7 w wersji 32-bit więc swap jest taki jak
dostępna pamieć, czyli 3GB. Bez zmian

A jaki jest sens instalowania 8GB RAM gdzie masz system 32bit??
Czy na wersji x64 jest to samo (system zwalnia czy jednak chodzi szybciej)
Pozostaje jeszcze kwestia sprawdzenia cy na konfiguracji 2x2GB system chodzi szybciej niż na jednej kości, czy może nie ma różnicy. Bo po co przepłacać do 8GB skoro na 4GB nie będzie różnicy w szybkości pracy. Chyba, że planujesz instalację Win x64 więc wtedy jak najbardziej jest sens (przynajmniej wykorzystasz pamięć w pełni)

Data: 2011-12-01 12:45:38
Autor: Rafał
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Kamil 'Model' <kamil.wytnijto.komodzinski@gazeta.pl> napisał(a):
> [...]

> dostępna pamieć, czyli 3GB. Bez zmian

A jaki jest sens instalowania 8GB RAM gdzie masz system 32bit??

no np. można utworzyć 5GB RAMDisk i udostepnić programowi,
który do swojej pracy tyle miejsca potrzebuje i który na ogół
wykorzystuje do tego celu HDD
Komfort pracy podnosi się znacznie!
Można też do RamDysk wrzucić swapa - jełsi ktoś używa pamieciożernych programów. Wtedy efekt wymiany pamięci, tak bardzo odczuwalny przy HDD jest prawie niezauważalny.
Czy na wersji x64 jest to samo (system zwalnia czy jednak chodzi szybciej)

no tego nie sprawdziłem. W zasadzie nie używam x64

Pozostaje jeszcze kwestia sprawdzenia cy na konfiguracji 2x2GB system chodzi szybciej niż na jednej kości, czy może nie ma różnicy. Bo po co przepłacać do 8GB skoro na 4GB nie będzie różnicy w szybkości pracy.

mnie głównie zalezy na tym RAMDysku, ale wkurza mnie jeśli to jest okupione
dłuższym uruchamianiem systemu i to, że jest trochę wolniej.

Data: 2011-12-01 13:53:27
Autor: Piotr M
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
W dniu 1 grudnia 13:45,  Rafał pisze:

A jaki jest sens instalowania 8GB RAM gdzie masz system 32bit??

no np. można utworzyć 5GB RAMDisk i udostepnić programowi,

A to się tak da? Mimo, że system używa max 3GB?

który do swojej pracy tyle miejsca potrzebuje i który na ogół
wykorzystuje do tego celu HDD
Komfort pracy podnosi się znacznie!

A z tych, któremu programowi byś udostępnił, używam:
przeglądarki, Dreamwavera, Photoshopa, Thunderbirda, Sello

Data: 2011-12-01 13:00:22
Autor: Rafał
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Piotr M <xx@xx.xx> napisał(a):

> no np. można utworzyć 5GB RAMDisk i udostepnić programowi,

A to się tak da? Mimo, że system używa max 3GB?

bez problemu
ja używam Gavotte Ramdisk

> [...]

A z tych, któremu programowi byś udostępnił, używam:
przeglądarki, Dreamwavera, Photoshopa, Thunderbirda, Sello

np. Photoshop - on czasem tworzy na swój użytek kilku GB pliki

Data: 2011-12-01 18:08:22
Autor: Przemek
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
 Rafał nam wczesniej objawił, a ja odpowiadam:
A to się tak da? Mimo, że system używa max 3GB?
bez problemu
ja używam Gavotte Ramdisk

A jesteś pewien, że Gavotte Ramdisk zobaczy te pamięci, skory SYSTEM umie zaadresować tylko 3GB z groszami? Niby w jaki sposób Gavotte Ramdisk miałby zobaczyć resztę?
Przem

Data: 2011-12-01 18:03:04
Autor: Rafał
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Przemek <raz@onet.pl> napisał(a):
 Rafał nam wczesniej objawił, a ja odpowiadam:
> bez problemu
> ja używam Gavotte Ramdisk

A jesteś pewien, że Gavotte Ramdisk zobaczy te pamięci

no tak, bo mam 5GB RAMDysk, a wcześniej (kiedy miałem 4GB RAM) było 1GB :)

, skory SYSTEM umie
zaadresować tylko 3GB z groszami?

system Windows - dodajmy, bo ktoś sobie wymyślił, że 3GB (ściślej to 4GB) to wystarczy

Niby w jaki sposób Gavotte Ramdisk miałby zobaczyć resztę?

jest takie coś jak PAE - Physical Address Extension, czyli rozszerzenie adresy fizycznego, funkcja procesora i dzieki temu można się dostać do reszty pamięci.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

To jest mocna sprawa, jeśli 3GB swap umieścimy na tym RAMdysku. Windows 32-bit pracuje wtedy nie gorzej jak Windows 64-bit

instnieją tez programy "odblokowywujące" dostęp to reszty pamięci na Win 32-b.
System 32-b wtedy widzi cały RAM.
Działają one właśnie wykorzystując PAE. Jednak programy są niestabilne, a nikt nie chcę ich dopracowywać. Być może dlatego, bo użytkownicy szybciej zainbteresowali się aplikacjami i systemamy 64-b

Data: 2011-12-02 16:55:51
Autor: Q
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
A jesteś pewien, że Gavotte Ramdisk zobaczy te pamięci

no tak, bo mam 5GB RAMDysk, a wcześniej (kiedy miałem 4GB RAM) było 1GB :)

Ja mam 3.25 system + 4.75 ramdysk,
ale to Gavotte + PAE nie jest az takie fajne -
- czasami chcialbym miec 2 sys + 6 ramdysk i co?
I dupa.
W trybie PAE mozesz miec tylko jedna wielkosc ramdysku.
Trzeba tez uwazac jak sie ma zintegrowana grafike,
co by pamiec przydzielona do niej nie znalazla sie
w przestrzeni ramdysku.

system Windows - dodajmy, bo ktoś sobie wymyślił, że 3GB (ściślej to 4GB) to
wystarczy

Pewnie wykastrowali PAE, co by ludzie kupowali wersje serwerowe windowsa :).

To jest mocna sprawa, jeśli 3GB swap umieścimy na tym RAMdysku.

IMHO (i nie tylko :) umieszczanie swapa w ramdysku,
to troche malo trafiony pomysl i naprawde musi byc ostry powod,
zeby odwalic taka szopke.

instnieją tez programy "odblokowywujące" dostęp to reszty pamięci na Win 32-b.
System 32-b wtedy widzi cały RAM.

"Odblokowuja" tak, ze system widzi cala pamiec?
Mozesz zapodac jakis przyklad?

Data: 2011-12-02 18:10:44
Autor: Rafal
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Q wrote:

> [...]

Ja mam 3.25 system + 4.75 ramdysk,
ale to Gavotte + PAE nie jest az takie fajne -
- czasami chcialbym miec 2 sys + 6 ramdysk i co?

można utworzyc dwa dyski - jeden 1GB z tego systemowego kawałka
a drugi z PAE
i po problemie.

> To jest mocna sprawa, jeśli 3GB swap umieścimy na tym RAMdysku.

IMHO (i nie tylko :) umieszczanie swapa w ramdysku,
to troche malo trafiony pomysl i naprawde musi byc ostry powod,
zeby odwalic taka szopke.

powód może być jeden - duża ilość pamięciożernych programów
których używanie skutkuje częstym swapowaniem.
W praktyce u mnie taka sytuacja jeszcze się nie zdarza,
ale wypraktykowałem tą opcję (oddaliłem co miałem
i to wielokrotnie) i muszę przyznać, że działa całkiem fajnie.
No nie ma tego efektu zamulania, w którym normalnie pracuje HDD

> instnieją tez programy "odblokowywujące" dostęp to reszty pamięci na Win
> 32-b.
> System 32-b wtedy widzi cały RAM.

"Odblokowuja" tak, ze system widzi cala pamiec?

tak,
na Win7

Mozesz zapodac jakis przyklad?

na tą chwilę nie, bo wywałiłem ten program :)
i zrezygnowąłem z tego patentu, po tym jak usłyszałem,
jakie szkody ów program może przynieść.
Zapytaj na forum windows7.

Data: 2011-12-02 21:42:43
Autor: Q
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
można utworzyc dwa dyski - jeden 1GB z tego systemowego kawałka
a drugi z PAE
i po problemie.

....i umiescisz na tych 2 dyskach jeden, duzy ciagly plik? :)
(np. obraz wirtualki)

Czyli problem jest i na dodatek nie ominiesz go nawet na 64-bit. systemie
jesli korzystasz ze zintegrowanej karty graficznej,
bo ramdysk najedzie Ci na pamiec grafiki -
- niezaleznie czy masz w biosie rezerwacje pamieci IGP
above 4GB albo below 4GB.

Data: 2011-12-02 22:02:20
Autor: Rafal
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Q wrote:

> [...]
> a drugi z PAE
> i po problemie.

...i umiescisz na tych 2 dyskach jeden, duzy ciagly plik? :)

nie,
ale programy do obróbki dzwięku lub zdjęć, a z takich ja korzystam
spokojnie i efektywnie wykorzystują dwa ramdyski
Jeden się kończy to sie podbiera następny.

Czyli problem jest

pod warunkiem, że chcesz ten problem znaleźć :)
Wiesz, jak uważasz, że Ramdysk jest zły, to wcale nie musisz
z niego korzytać i zostawić 1GB niewykorzystany

i na dodatek nie ominiesz go nawet na 64-bit. systemie
jesli korzystasz ze zintegrowanej karty graficznej,

ja omijam takie płyty z daleka

reasumując : RamDysk jest nie dla wszystkich.
Dla mnie idealny i dlatego potrzebuje 8 GB, by mieć 5 GB RAMDysku
Dla Ciebie się nie nada...

Data: 2011-12-02 22:07:37
Autor: Q
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Wiesz, jak uważasz, że Ramdysk jest zły, to wcale nie musisz
z niego korzytać i zostawić 1GB niewykorzystany

Uwazam, ze ramdysk to jedno z wiekszych dobrodziejstw ludzkosci :).

ja omijam takie płyty z daleka

A ja nie, bo po co mi grafika-grzejnik jak i tak nie gram?
W budzie jest pusciej, chlodniej, ciszej - same plusy.

Dla mnie idealny i dlatego potrzebuje 8 GB, by mieć 5 GB RAMDysku
Dla Ciebie się nie nada...

Nada, ale u mnie jedynym wyjsciem bylo dokupienie kolejnych 8GB
a pamiec jest juz tak tania, ze nie warto bylo zalowac.
Zwlaszcza, ze jedno wyjscie do knajpy kosztuje mnie znacznie wiecej :).

Data: 2011-12-03 08:44:39
Autor: Rafal
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Q wrote:

> [...]

> ja omijam takie płyty z daleka

A ja nie, bo po co mi grafika-grzejnik jak i tak nie gram?

ja też nie gram i mam pasywną grafikę - jest zupełnie chłodna.
Ja po prostu nie lubie, jak ktoś mi coś wciska na siłę
- sam 'se' wole grafike kupic, taka jaka mi odpowiada.

Data: 2011-12-01 16:28:51
Autor: qwerty
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
Użytkownik " Rafał"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jb78n7$oik$1@inews.gazeta.pl...
Czy problemem jest sama obsługa większej ilości ram, czy może fakt, że kości
są w czterech gniazdach i lepiej by było, aby były w dwóch, czyli dwie kości
po 4GB. Pamietam, że kiedyś były takie relacje...

Sam jesteś kość...
Oczywiście, że gdy zajmiesz wszystkie gniazda to będzie mniej wydajniej, ale nie powinno to być aż tak zauważalne.

Data: 2011-12-01 17:02:45
Autor: Piotr Rezmer
8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?
qwerty pisze:

Oczywiście, że gdy zajmiesz wszystkie gniazda to będzie mniej wydajniej,
ale nie powinno to być aż tak zauważalne.

Dlaczego jest to takie oczywiste? Czy nie jest to analogia do różnicy wydajności pomiędzy pamięciami Single Sided i Double Sided?

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

8 GB RAM 2x4GB czy 4x2GB?