85% ceny papieros贸w b臋d膮 stanowi膰 podat ki

Data: 2012-09-24 00:49:57
Autor: Przemys艂aw W
85% ceny papieros贸w b臋d膮 stanowi膰 podat ki
85% ceny papieros贸w b臋d膮 stanowi膰 podatki

Od 1 stycznia czekaj膮 nas podwy偶ki podatku akcyzowego na papierosy i inne wyroby tytoniowe. Po tej podwy偶ce VAT i akcyza b臋d膮 stanowi膰 w sumie oko艂o 85% ceny paczki papieros贸w. Ju偶 dzi艣 Polska zajmuje pod tym wzgl臋dem czwarte miejsce w UE. Wy偶szy od nas udzia艂 podatk贸w w cenie papieros贸w maj膮 tylko Bu艂garia, W臋gry i Estonia.

Podwy偶k臋 podatku akcyzowego zak艂adaj膮 zmiany ustawy o podatku akcyzowym zawarte w projekcie ustawy oko艂obud偶etowej, przygotowanym przez Ministerstwo Finans贸w. Resort uzasadnia j膮 konieczno艣ci膮 spe艂nienia wymog贸w okre艣lonych prawem europejskim. Podwy偶ka akcyzy na papierosy zwi膮zana jest z konieczno艣ci膮 osi膮gni臋cia w przysz艂o艣ci unijnego minimum podatkowego na te wyroby. Od 1 stycznia 2014 r. minimalny ca艂kowity podatek akcyzowy na papierosy wynie艣膰 ma co najmniej 60% 艣redniej wa偶onej ceny detalicznej, ale nie mo偶e by膰 ni偶szy ni偶  90 EUR na 1000 sztuk papieros贸w (dyrektywa Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrob贸w tytoniowych). Polska uzyska艂a okres przej艣ciowy do dnia 31 grudnia 2017 r. na podwy偶szenie stawek do tego poziomu. Resort finans贸w zdecydowa艂 si臋 na stopniowe podwy偶ki,  by w ten spos贸b zneutralizowa膰 skutki spo艂eczne i gospodarcze jednorazowej, za to znacznej podwy偶ki w 2017 roku. W 2012 r. podwy偶ka wynosi艂a 4% , w 2013 roku akcyza na papierosy wzro艣nie po raz kolejny i nie ostatni.

Wzro艣nie stawka kwotowa

Stawka akcyzy na papierosy ma charakter mieszany. Z jednej strony ustala si臋 akcyz臋 przyjmuj膮c okre艣lony procent od tzw. maksymalnej ceny detalicznej, jednocze艣nie podatek nalicza si臋 od ka偶dego tysi膮ca sztuk papieros贸w stosuj膮c stawk臋 kwotow膮. Projektowane regulacje zak艂adaj膮, z jednej strony wzrost stawki kwotowej, a z drugiej obni偶enie stawki procentowej. Taki zabieg s艂u偶y fiskusowi do zapewnienia wy偶szej stabilno艣ci wp艂yw贸w z akcyzy za papierosy do bud偶etu. Podwy偶szaj膮c wi臋c stawk臋 kwotow膮 (od ilo艣ci sztuk) i obni偶aj膮c stawk臋 procentow膮 (stosowan膮 do ceny), zmniejsza si臋 oddzia艂ywanie producent贸w, importer贸w i nabywc贸w wewn膮trzwsp贸lnotowych na wysoko艣膰 opodatkowania akcyz膮 poprzez obni偶anie poziomu cen detalicznych.

Zdaniem resortu, wy偶sza stawka kwotowa mo偶e mie膰 korzystny efekt dla konsument贸w. Mo偶e bowiem sprawi膰, 偶e producenci zaczn膮 konkurowa膰 mi臋dzy sob膮 jako艣ci膮 wyrob贸w tytoniowych, a nie cen膮.

Zgodnie z projektem od stycznia 2013 roku stawka na papierosy ma wynosi膰:

- stawka kwotowa 鈥 222,58 z艂 za ka偶de 1 000 sztuk i - stawka procentowa w wysoko艣ci 25,00 % maksymalnej ceny detalicznej.

Obecnie stawki te wynosz膮:

170,97 z艂 za ka偶de 1000 sztuk i 31,41% maksymalnej ceny detalicznej.

Wzrost o 5% akcyzy to o 60 gr. dro偶sza paczka papieros贸w

Podwy偶ki te oznaczaj膮, 偶e akcyza na papierosy wzro艣nie o 5%. Oznacza, to 偶e paczka papieros贸w w nowym roku, z now膮 akcyz膮 b臋dzie kosztowa艂a 60 groszy wi臋cej. Wed艂ug wylicze艅 resortu finans贸w, w przypadku proponowanej podwy偶ki akcyzy og贸艂em na papierosy, jej udzia艂 w 艣redniej wa偶onej detalicznej cenie sprzeda偶y papieros贸w, osi膮gn膮艂by poziom 66,26%, a to oznacza, 偶e uwzgl臋dniaj膮c tak偶e VAT, 艂膮cznie w paczce papieros贸w b臋dzie oko艂o 85% podatk贸w. W paczce za kt贸r膮 trzeba zap艂aci膰 13 z艂 b臋dzie wi臋c ponad 10 z艂 podatk贸w. W Polsce chocia偶 samo obci膮偶enie akcyz膮 papieros贸w nie jest jednym z wy偶szych, to jednak udzia艂 podatk贸w w cenie jest na poziomie ok. 84%, co lokuje nas na 4. miejscu w UE pod wzgl臋dem procentowego obci膮偶enia podatkami papieros贸w (wy偶sze jest w Bu艂garii - ok.86%, na W臋grzech 鈥 ok. 85%, i w Estonii 鈥 ok. 84%).

--

"G艂贸wn膮 motywacj膮 mojej aktywno艣ci publicznej by艂a potrzeba w艂adzy
i 偶膮dza popularno艣ci. Ta druga by艂a nawet silniejsza od pierwszej,

- Donald Tusk: Gazeta Wyborcza, 15鈥16 pa藕dziernika 2005

Data: 2012-09-24 08:00:24
Autor: Przemys砤w M.
85% ceny papieros贸w b臋d膮 stanowi膰 podat ki
Dnia Mon, 24 Sep 2012 00:49:57 -0500, Przemys砤w W napisa(a):

85% ceny papieros體 b阣 stanowi podatki

I bardzo dobrze! Do舵 smrodzenia!

--

Nie ukrywam swojego negatywnego stosunku do Donalda Tuska. Je秎i to by "tylko" wypadek, to tym bardziej ponosi odpowiedzialno舵 za 秏ier Lecha Kaczy駍kiego i ca砮j delegacji prezydenckiej. Musia砨ym by psychicznie niezr體nowa縪ny, 縠by tolerowa Tuska, kt髍y odpowiada za 秏ier moich przyjaci蟪. Powtarzam, 縠 nie kieruj si 勘dz zemsty. Ja potrafi砮m w 縴ciu wybaczy wielokrotnie, ale pan Tusk nie spe硁ia 縜dnego kryterium, 縠bym mia mu wybaczy - podsumowuje
Kaczy駍ki.

Data: 2012-09-24 09:59:37
Autor: Rafa艂 Maszkowski
85% ceny papieros贸w b臋d膮 stanowi膰 podatki
On pon, 24 wrz 2012 08:00:24 Przemys艂aw M. <BronimyPiSprzedPO@gaztea.pl> wrote:
Dnia Mon, 24 Sep 2012 00:49:57 -0500, Przemys艂aw W napisa艂(a):
85% ceny papieros贸w b臋d膮 stanowi膰 podatki
I bardzo dobrze! Do艣膰 smrodzenia!

Jak d艂ugo nie jest respektowane moje prawo do nie palenia jestem za
podwy偶szaniem ceny nawet do 1000 z艂 za paczk臋. Chocia偶 wola艂bym 偶eby
pa艅stwo wykaza艂o si臋 bardziej bezpo艣rednio w kwestii zmuszania do
palenia niewinnych obywateli.

R.
--
袞懈褌褜 薪邪写芯 褌邪泻, 褔褌芯斜褘 褌械斜褟 锌芯屑薪懈谢懈 懈 褋胁芯谢芯褔懈. (肖邪懈薪邪 袚械芯褉谐懈械胁薪邪 袪邪薪械胁褋泻邪褟)

Data: 2012-09-26 02:02:26
Autor: Przemys艂aw W
85% ceny papieros贸w b臋d膮 stanowi膰 po datki
Rafa艂 Maszkowski:
[...]

Jak dlugo nie jest respektowane prawo do karania oszustow, tak
dlugo jestem za obnizeniem ceny nawet do 1 zl za trzy paczki.

Donald Tusk: "Wyrzuc臋 z rz膮du tego, kto zaproponuje podniesienie podatk贸w."

> Chocia偶 wola艂bym 偶eby pa艅stwo wykaza艂o si臋 bardziej bezpo艣rednio w
> kwestii zmuszania do palenia niewinnych obywateli.

A ja bym chcial, zeby panstwo nie zmuszalo obywateli do tolerowania
u sterow wladzy durnia.

Data: 2012-09-26 17:15:44
Autor: Przemys砤w M.
85% ceny papieros贸w b臋d膮 stanowi膰 po datki
Dnia Wed, 26 Sep 2012 02:02:26 -0500, Przemys砤w W napisa(a):

Rafa Maszkowski:
On pon, 24 wrz 2012 08:00:24 Przemys砤w M. <BronimyPiSprzedPO@gaztea.pl> wrote:
Dnia Mon, 24 Sep 2012 00:49:57 -0500, Przemys砤w W napisa(a):
85% ceny papieros體 b阣 stanowi podatki
I bardzo dobrze! Do舵 smrodzenia!

Jak d硊go nie jest respektowane moje prawo do nie palenia jestem za
podwy縮zaniem ceny nawet do 1000 z za paczk.

Jak dlugo nie jest respektowane prawo do karania oszustow, tak
dlugo jestem za obnizeniem ceny nawet do 1 zl za trzy paczki.

Donald Tusk: "Wyrzuc z rz眃u tego, kto zaproponuje podniesienie podatk體."

 > Chocia wola砨ym 縠by pa駍two wykaza硂 si bardziej bezpo秗ednio w
 > kwestii zmuszania do palenia niewinnych obywateli.

A ja bym chcial, zeby panstwo nie zmuszalo obywateli do tolerowania
u sterow wladzy durnia.

Dlatego Kaczy駍ki Jaros砤w nie jest premierem.

--

Wyst眕ienie Jaros砤wa Kaczy駍kiego dowiod硂, dlaczego jest tylko jeden kandydat na przyw骴ztwo w PiS. - Chc zabiega o to, by stan辨 jeszcze raz na czele rz眃u Rzeczypospolitej - krzycza dono秐ie prezes PiS.
Brawo! - odpowiedzieli delegaci, wstaj眂 z krzese. - Nie dla w砤dzy, ale po to by zrealizowa program 2020, zamo縩a Polska w G20 - zako馽zy

85% ceny papieros贸w b臋d膮 stanowi膰 podat ki