A Sowieci stali z bronią u nogi

Data: 2010-08-01 20:29:04
Autor: the_foe
A Sowieci stali z bronią u nogi
Miasto konało, bolszewicy tylko patrzyli. - Cóż to był za cynizm - mówi
"Sławka". Jerzy Bartnik, pseudonim Magik, jest najmłodszym kawalerem
Virtuti Militari.

Miał 14 lat, gdy na barykadzie u zbiegu ulic Królewskiej i
Marszałkowskiej osobiście dekorował go gen. Tadeusz "Bór" Komorowski.
Pomimo młodego wieku "Magik" wyspecjalizował się w niszczeniu czołgów.
Podczas ciężkich walk w fabryce papierów wartościowych stracił prawe oko.

- Na kilka dni przed dekoracją Virtuti Militari wybrałem się na
rekonesans do piwnic domów znajdujących się w rękach Niemców. Na jednym
z podwórek natknąłem się na dwóch niemieckich oficerów. Blokowali mi
przejście, więc skosiłem ich obu z błyskawicy. Jak to zrobiłem po
utracie prawego oka? To proste. Strzelałem lewą ręką - wspomina Jerzy
Bartnik.

więcej:

http://www.rp.pl/artykul/2,516114_A_Sowieci_stali_z_bronia__u_nogi_.html

Bilans: 2 tys. zabitych Niemców, 18 tys. zabitych powstańców, 180 tys.
zabitych cywili, zniszczona Warszawa.

Wiesz, Polacy od 1939 roku popelniali zle decyzje ale poparte poprawana analiza. W 1939 roku wydawalo sie ze a) ZSRR zostanie w izolacji b) w przyadku ataku Niemcow Francja zakonczy sprawe od swojej strony. Jeszcze na poczatku 1939 roku Niemcy robili umizgi do Warszawy chcac zabezpieczyc sobie Wschod. Dlatego Polska grala twardo myslac ze Hitlerowi zostanie co najwyzej samobojcza misja ataku na Francje. I to bylo maniakalnym celem Adolfa. Przez polowe 1939 roku dowodztwo Wehramchtu przekonywalo ze wojna z Francja to blad. Hitler kombinowal tak: Uderzyc na Francje a Polske zaglaskac dyplomatycznie by nie ruszyli dupa. I nie bylo tak, ze Polska stala twardo na nie, tylko odbila jej szajba nacjonalistyczna. Bo zajeciu Zaolzia w kraju cieszono sie jak dzieci, ze utarlismy nosa Niemcom, ktorzy po prostu nie zdazyli tego zrobic. Juz wtedy nasi "wielcy" dowodcy uznali to za okazanie slabosci. Rzad sanycyjny byl jak oblezona twierdza. W prawdziwej Polsce, jej sercem rzadzila endecja. Od 1938 roku sanacja zaczela grac na tej nucie. Juz wczesniej probowala sie podlizac chlopstwu, elektoratowi PSL - nic z tego nie wyszlo. Z elektoratem endekow szlo lepiej. Wiadomo, endecja byla antyniemieckia. ZRad chcial na Hitlerze ugrac wielki sukces, czyli wchloniecie WMG i Slaska az pod Opole. Czyli wszytkie sporne tereny z poczatku lat 20. Twarda polityka w-c Niemiec miala popchnac ich na Francje i tam mieli ugrzasc na lata. Czy Polska pomoglaby Francji? Watpliwe. Zajelaby sporne tereny i zajelaby sie soba.
W 1944 roku AK znow dzialala w oparciu o tezy ktore Polske umiejscowialy w 1. lidze wydarzen. Nie zdawali sobie sprawy - lub nie chcieli wierzyc ze przyszlosc Polski juz byla zdeterminowana przez tzw. Wielka Trojke. Powstanie Warszawskie zastapilo pierwotna koncepcje powstania ogolnopolskiego. I mialo te sama wade, liczono ze po prostu Niemcy wykorzystaja te sytuacje jako klin rozdzielajacy ich od Rosjan. I mzoe tak by bylo gdyby Stalin nie stanal na Wisle. Ale nawet wtedy, korzystniejsze dla Hitlera byloby po prostu oddanie stolicy Powstancom. Nie zrobiono tego z przyczyn czysto propagandowych i ideologicznych.

--
the_foe

A Sowieci stali z bronią u nogi