Å‚adowanie akumulatora w notebooku

Data: 2010-12-28 11:33:10
Autor: Piotr Wozniacki
Å‚adowanie akumulatora w notebooku
Witam,

Są różne "szkoły" - ale w przypadku współczesnych baterii Li-Ion, czy jest zalecane ich wyjmowanie (albo wyłączanie ładowania, gdy laptop ma taką funkcję) na okres użytkowania "stacjonarnego", tzn. gdy gniazdko sieciowe/zasilacz są stale pod ręką?

Piotr

Data: 2010-12-28 16:27:20
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 28.12.2010 Piotr Wozniacki <p.wozniacki@wp.pl> napisał/a:
[...]

Nie, bateria lion lubią być pełne, więc normalnie nic nie robisz.
Warto jednak czasami na baterii popracować, choćby ze względu na
kalibrację układów podających zakładany czas na 1 ładowaniu.

Data: 2010-12-29 12:52:36
Autor: ::-::dysmorfofob::-::
Å‚adowanie akumulatora w notebooku
[ciach]
Są różne "szkoły" - ale w przypadku współczesnych baterii Li-Ion, czy jest
[ciach]
Nie, bateria lion lubią być pełne, więc normalnie nic nie robisz.

No wiec druga szkola mawia, ze li-ion najbardziej lubia byc troche wiecej niz "pol-pelne". Nie lubia natomiast dobijania do pelna po malym rozladowaniu (np. zanik pradu w lokalu, przejscie do innego pokoju, itp.). Co wiecej np. sony dodaje do vaio soft pozwalajacy okreslic % naladowania, przy ktorym ladowanie ustaje i wg nich to cos (jesli dobrze pamietam) ok. 60% zapewnia maksymalne zycie aku. Beterie wiszace na sznurku caly czas widzialem juz wielokrotnie padniete po ok. pol roku (to domena np. hp).

::F::

Data: 2010-12-29 12:14:45
Autor: adresss
³adowanie akumulatora w notebooku
On Tue, 28 Dec 2010 11:33:10 +0100, "Piotr Wozniacki"

Witam,

S± ró¿ne "szko³y" - ale w przypadku wspó³czesnych baterii Li-Ion, czy jest zalecane ich wyjmowanie (albo wy³±czanie ³adowania, gdy laptop ma tak± funkcjê) na okres u¿ytkowania "stacjonarnego", tzn. gdy gniazdko sieciowe/zasilacz s± stale pod rêk±?

ja w stacjonarnym notebooku mam akumulator w szufladzie i wkladam go
raz na 2-3 miesiace. Lezac rozladowuje sie samoistnie jakies 30%. A
czasami jade na akku aby go calkowicie rozladowac.

--
ThinkXtra

Data: 2010-12-29 22:46:01
Autor: JaromirD
�adowanie akumulatora w notebooku
adresss@poczta.pl wrote:

w stacjonarnym notebooku

Ciekawy oksymoron...

Data: 2010-12-30 14:38:32
Autor: Piotr Wozniacki
Å‚adowanie akumulatora w notebooku

Użytkownik "JaromirD"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:ifga6p$o5i$1@news.onet.pl...

adresss@poczta.pl wrote:

w stacjonarnym notebooku

Ciekawy oksymoron...

Oksymoron, to fakt - ale chyba każdy wie, o co chodzi...

Mój laptop pracuje cały czas na biurku, a z baterii korzystać zamierzam średnio raz- dwa na miesiąc, gdy zabieram go na prezentację czy szkolenie (a nawet wtedy, tylko "na wszelki wypadek", bo z reguły zasilanie sieciowe też jest dostępne)..

Pozdrawiam

Piotr

Data: 2010-12-31 00:52:02
Autor: adresss
³adowanie akumulatora w notebooku

adresss@poczta.pl wrote:

w stacjonarnym notebooku

Ciekawy oksymoron...

ale mysle, ze trafne stwierdzenie. Coraz czesciej ludzie kupuja
notebooka, zamiast stacjonarny komputer, aby....mnie miejsca zajmowal.
A to, ze czasami gdzies go zabiora ze soba, to nie jest zaprzeczeniem
stwierdzenia "stacjonarny notebook". Przeciez z rzeczowniku notebook
nie nic nie wskazuje, ze jest niestacjonarny.

nawet nie wiedzialem, ze jest takie slowo jak "oksymoron".

--
ThinkXtra

Data: 2010-12-31 01:23:03
Autor: Przemys³aw Ryk
³adowanie akumulatora w notebooku
Dnia Fri, 31 Dec 2010 00:52:02 +0100, adresss@poczta.pl napisa³(a):

Ciekawy oksymoron...

ale mysle, ze trafne stwierdzenie. Coraz czesciej ludzie kupuja
notebooka, zamiast stacjonarny komputer, aby....mnie miejsca zajmowal.

Owszem. Za jaki¶ czas patrzy siê jednak na sytuacje, gdy ów notebook obrasta
zewnêtrzn± klawiatur±, mysz±, dodatkowym dyskiem, niejednokrotnie jak±¶
podstawk±, aby ekran pod wygodniejszym k±tem by³. Pl±tanina kabli ro¶nie,
ale dalej nazywa siê, ¿e mniej miejsca notebook zajmuje. I choæ mo¿e jest w
tym trochê prawdy, to ¶miem twierdziæ, ¿e pieprznik z kablami bywa mocno
wiêkszy. :) ¯e siê tak trochê powyz³o¶liwiam i ponabijam. ;D

(ciach...)

--
[ Przemys³aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Kobiety pracuj± obecnie jak d¿okeje, przewodz± firmom i prowadz± badania ]

Data: 2010-12-31 09:46:11
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
³adowanie akumulatora w notebooku
Dnia 2010-12-31, o godz. 01:23:03
Przemys³aw Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com> napisa³(a):

> [...]

notebook zajmuje. I choæ mo¿e jest w tym trochê prawdy, to ¶miem
twierdziæ, ¿e pieprznik z kablami bywa mocno wiêkszy. :) ¯e siê tak

Ta... ;-) W domu sam laptok+zasilacz g³ównie na stoliku na kanapie w
salonie. Drugi laptok ¿ony (dosta³em w rozliczeniu za tzw. fuchê bo
inaczej bym nie kupi³) robi za stacjonarkê w kuchni. Ale w pracy mój
laptok czêsto dla wygody jest podpiêty pod monitor wiêkszy, mysz,
klawiaturê, siec na kabelku bo szybsza, czêsto jaki¶ dysk po USB, do
tego stacja dokuj±ca do telefonu etc. No i efekt jest taki ¿e na biurku
trza wiêcej miejsca ni¿ na zwyk³e 3 monitory, 3 klawiatury i 3 myszki
bo jeszcze laptok siê musi zmie¶ciæ. Tylko mi nie piszcie o KVM-ie bo
jeden komplet jest po 8- a drugi pod 16-portowy podpiêty ;-)

Zdrówko

Data: 2010-12-31 12:07:00
Autor: Sergiusz Rozanski
Å‚adowanie akumulatora w notebooku
Dnia 31.12.2010 Przemys³aw Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com> napisa³/a:
[...]

Ale jak nie obrasta, albo obrost jest sporadyczny, to w³a¶ciwie po pracy zamykam
klape, na pó³kê a nie ma pud³a w domu. No i mo¿na z nim usi±¶æ gdzie siê chce,
a do odbioru tre¶ci gdzie w³a¶ciwie tylko touchpad i kursory to i po³o¿yæ - jak lekki.

--
"A có¿ to za sens kupowaæ samochód, ¿eby je¼dziæ po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedzia³ek zaczyna siê w sobotê.

Data: 2010-12-31 23:30:41
Autor: Przemys³aw Ryk
Å‚adowanie akumulatora w notebooku
Dnia 31 Dec 2010 12:07:00 GMT, Sergiusz Rozanski napisa³(a):

[...]

Tej - ale wiesz, ¿e w chwili obecnej wcale nie jest specjalnie trudno
zbudowaæ przyzwoity komputer, który nie bêdzie straszy³ gabarytami? :)

--
[ Przemys³aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Nie nale¿y siadaæ na honorze, bo jedynym efektem bêd± odciski na dupie.  ]

Data: 2011-01-01 23:08:15
Autor: Sergiusz Rozanski
Å‚adowanie akumulatora w notebooku
Dnia 31.12.2010 Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com> napisał/a:
Dnia 31 Dec 2010 12:07:00 GMT, Sergiusz Rozanski napisał(a):

Ale jak nie obrasta, albo obrost jest sporadyczny, to właściwie po pracy zamykam
klape, na półkę a nie ma pudła w domu. No i można z nim usiąść gdzie się chce,
a do odbioru treści gdzie właściwie tylko touchpad i kursory to i położyć - jak lekki.

Tej - ale wiesz, że w chwili obecnej wcale nie jest specjalnie trudno
zbudować przyzwoity komputer, który nie będzie straszył gabarytami? :)

WIem, ale choćby monitor, klawiatura, mysz itd to jednak gdzieś stoi,
a nie musi.

Data: 2010-12-31 09:36:53
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
³adowanie akumulatora w notebooku
Dnia 2010-12-31, o godz. 00:52:02
adresss@poczta.pl napisa³(a):

>Ciekawy oksymoron...

ale mysle, ze trafne stwierdzenie. Coraz czesciej ludzie kupuja
notebooka, zamiast stacjonarny komputer, aby....mnie miejsca zajmowal.

W takiej sytuacji jak ma ma³o miejsca zajmowaæ to ja radze co¶ w stylu
np. http://sklep.adax.pl/product_info.php?products_id=7111 choæ to
akurat do¶æ spore jest bo ma CD zwyk³y a nie slim. Jak mniej mocy
potrzeba to jeszcze co¶ mniejszego na Atomie o np.
http://pl.asus.com/product.aspx?P_ID=JEaDVvtKZ9hHhda2 który mo¿na
zamontowaæ z ty³u monitora czy nawet telewizora.

Zdrówko

Data: 2010-12-29 22:29:27
Autor: Rados³aw Sokó³
W dniu 28.12.2010 11:33, Piotr Wozniacki pisze:
[...]

http://www.grush.one.pl/article.php?id=baterie

| Rados³aw Sokó³  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Data: 2011-01-02 11:43:06
Autor: Bogdan
³adowanie akumulatora w notebooku
U¿ytkownik "Rados³aw Sokó³"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych

http://www.grush.one.pl/article.php?id=baterie

Wszystko ³adnie, tylko trochê brak konsekwencji:
-  na stronie 3 w rozdziale "Ci±g³a praca na zasilaniu sieciowym" mamy takie zdanie:
Aby przechowywaæ bateriê, na³aduj j± do pe³nej pojemno¶ci, roz³aduj w czasie normalnej, niezbyt intensywnej pracy do poziomu oko³o 50%, wy³±cz komputer i od³ó¿ wyjêt± bateriê w bezpieczne, suche i ch³odne miejsce. Po kilku miesi±cach (byle co najmniej dwa razy w roku) zamontuj j± na nowo, roz³aduj normaln± prac± i powtórz procedurê ³adowania, roz³adowania i demonta¿u.
-  na str.4 w "Podsumowaniu" mamy natomiast:
nieu¿ywan± bateriê przechowuj co najwy¿ej w po³owie na³adowan±, w jak najni¿szej (lecz dodatniej) temperaturze i w suchym otoczeniu; nie pozwól jej roz³adowaæ siê do zera, a przed powtórnym u¿yciem na³aduj j± do pe³na
To jak trzeba post±piæ po ponownym zamontowaniu baterii: najpierw j± na³adowaæ do pe³na, czy od razu roz³adowaæ normaln± prac±??
Pozdrawiam Bogdan

Data: 2011-01-15 22:51:22
Autor: Rados³aw Sokó³
W dniu 02.01.2011 11:43, Bogdan pisze:
[...]

Roz³adowaæ. W podsumowaniu jest skrót my¶lowy. Elektronika
baterii dobrze rozpoznaje w zasadzie jedynie moment roz³ado-
wania; niezbyt dobrze radzi sobie te¿ z roz³adowaniem samo-
istnym wynikaj±cym z d³ugotrwa³ego przechowywania. Dlatego
lepiej jest roz³adowaæ d³u¿ej przechowywany akumulator i go
w pe³ni na³adowaæ, co rekalibruje elektronikê i zapobiega
niepotrzebnej stracie pojemno¶ci.

Data: 2011-01-16 14:30:10
Autor: the_foe
W dniu 2010-12-28 11:33, Piotr Wozniacki pisze:
[...]

bateria LI-IOn musi zachowywac odpowiednie minimalne napiecie inaczej ulega uszkodzeniu. W istocie te baterie nie rozladowuja sie do konca - odpowiedni uklad elektroniczny baterii to uniemzliwia. Jednak pozostawiona bateria na dlugi czas bez zrodla doladowania ulegnie uszkodzeniu. Poza tym bateria zabezpiecza nas przed uszkodzeniami, utrata danych wywolanymi naglym brakiem zasilania. Cena nowej baterii to 10-20% ceny nowego laptopa. raczej bym sie nie katowal by przedluzyc jej zywot. od czasu do czasu po prostu nazlezy laptopa odlaczyc od zasilacza - to powinno wystarczyc

--
the_foe

Data: 2011-01-17 21:18:18
Autor: Rados³aw Sokó³
W dniu 16.01.2011 14:30, the_foe pisze:
nowej baterii to 10-20% ceny nowego laptopa. raczej bym sie nie katowal by przedluzyc jej zywot. od czasu do czasu po prostu nazlezy laptopa odlaczyc od zasilacza - to powinno wystarczyc

Firmówki wytrzymuj±cej trzy lata czy podróby nawalaj±cej po
roku? Bo z moich do¶wiadczeñ firmowa bateria potrafi koszto-
waæ ponad 500 z³, a to czasem ponad 20% ceny taniego komputera.
Z kolei wydawanie po 200 z³ na podróbkê cztery czy piêæ razy
pod rz±d to bêdzie ju¿ gdzie¶ 1/3 ceny ;)