Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Å›ciÄ…ganie = asymetryczność napÄ™du?

ściąganie = asymetryczność napędu?

Data: 2010-12-04 15:39:35
Autor: BartekK
ściąganie = asymetryczność napędu?
Pytanie może dziwne, ale pewnie wielu zauważyło to przy obecnej pogodzie.
auto FWD, silnik w poprzek, z boku skrzynia, półosie różnej długości, czyli typowy układ (corsa, astra, itd)
  Jedziemy _prosto_ (i kierownica jest prosto) i dodanie dużo-za-dużo gazu, koÅ‚a siÄ™ krÄ™cÄ… dużo bardziej niż auto jedzie ;) I dziwny objaw - zawsze Å›ciÄ…ga wtedy w prawo, nawet przy kierownicy skontrowanej w lewo (jazdÄ™ na wprost uzyskujÄ™ okoÅ‚o 90' skrÄ™tu kierownicy!) Wystarczy odpuÅ›cić gaz i nagle auto wyrywa nam w lewo o tyle co kierownica byÅ‚a skrÄ™cona. Trzeba pamiÄ™tać by pracować równomiernie kierownica-kontra i gaz, inaczej siÄ™ zygzakuje...
Nie jest to wina pochyłej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze ściąga w prawo auta, a nie na zewnątrz drogi), nie jest to wina opon lub różnicy cisnień, sprawdzone na kilku różnych autach (z takim samym rozkładem silnik-skrzynia-półosie

Czy winą za taki stan rzeczy należy obarczać asymetrię układu napędowego (różnej długości półosie?) czy asymetrię rozkładu masy (silnik po prawej stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca też po lewej a po prawej pustka)?

--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2010-12-04 16:24:31
Autor: Marcin Stankiewicz
ściąganie = asymetryczność napędu?
Dnia Sat, 04 Dec 2010 15:39:35 +0100, BartekK na pl.misc.samochody
napisa³(a):

Czy win± za taki stan rzeczy nale¿y obarczaæ asymetriê uk³adu napêdowego (ró¿nej d³ugo¶ci pó³osie?) czy asymetriê rozk³adu masy (silnik po prawej stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca te¿ po lewej a po prawej pustka)?

Has³o-klucz : torque steering.

--
Marcin Stankiewicz [ a.k.a. motomouse ;-) ]
m.stankiewicz na pomarañczka [ czyli orange ].pl
"Najlepsze s³owa to s³owa najkrótsze. Sand George"

Data: 2010-12-04 17:51:57
Autor: J.F.
œci¹ganie = asymetrycznoœæ napêdu?
On Sat, 04 Dec 2010 15:39:35 +0100,  BartekK wrote:
 Jedziemy _prosto_ (i kierownica jest prosto) i dodanie du¿o-za-du¿o gazu, ko³a siê krêc± du¿o bardziej ni¿ auto jedzie ;) I dziwny objaw - zawsze ¶ci±ga wtedy w prawo,

Czy win± za taki stan rzeczy nale¿y obarczaæ asymetriê uk³adu napêdowego (ró¿nej d³ugo¶ci pó³osie?) czy asymetriê rozk³adu masy (silnik po prawej stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca te¿ po lewej a po prawej pustka)?

A moze najpierw zapros kolege podobnej postury na pasazera, albo
popros kogoz z Anglii o podobny test J.

Data: 2010-12-04 17:57:37
Autor: Kuba \(aka cita\)
ściąganie = asymetryczność napędu?

Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości news:iddk77$sa6$1mx1.internetia.pl...
Nie jest to wina pochyłej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze ściąga w prawo auta, a nie na zewnątrz drogi), nie jest to wina opon lub różnicy cisnień, sprawdzone na kilku różnych autach (z takim samym rozkładem silnik-skrzynia-półosie



skoro nie pochyłość drogi, ani opony ... to zostaje jeszcze np. luz na wahaczach. Sprawdz zawieszenie.


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

Data: 2010-12-04 18:24:24
Autor: BartekK
ściąganie = asymetryczność napędu ?
W dniu 2010-12-04 17:57, Kuba (aka cita) pisze:

Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości
news:iddk77$sa6$1mx1.internetia.pl...
Nie jest to wina pochyłej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze
ściąga w prawo auta, a nie na zewnątrz drogi), nie jest to wina opon
lub różnicy cisnień, sprawdzone na kilku różnych autach (z takim samym
rozkładem silnik-skrzynia-półosie



skoro nie pochyłość drogi, ani opony ... to zostaje jeszcze np. luz na
wahaczach. Sprawdz zawieszenie.
Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009, Astra (starsza). Wszystkie dokładnie tak samo się zachowujące - trzeba kontrować przy przyspieszaniu, ale tylko pod warunkiem że przyspieszanie = zerwanie przyczepności.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2010-12-04 19:52:55
Autor: Kuba \(aka cita\)
ściąganie = asymetryczność napędu?

Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości news:iddtsc$oo5$1mx1.internetia.pl...
W dniu 2010-12-04 17:57, Kuba (aka cita) pisze:
Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009, Astra (starsza). Wszystkie dokładnie tak samo się zachowujące - trzeba kontrować przy przyspieszaniu, ale tylko pod warunkiem że przyspieszanie = zerwanie przyczepności.


popełniasz jakiś bład w założeniach.

Powodem takiego zachowania napewno nie jest poprzeczne ułożenie silnika i skrzynia z jednej strony.

Albo testujesz auta w niepowtarzalnych warunkach, albo czegoÅ› nie bierzesz pod uwage.
Sprawdz jeszcze raz pochyłość drogi (zwróć uwage, ze droga zwykle ma spadek do krawężnika z jednej i drugiej strony jezdni) oraz sprawdz głębokość kolein (tych w asfalcie i tych w śniegu).
Na równej prostej drodze efekt nie ma prawa występować.


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

Data: 2010-12-04 21:26:26
Autor: BartekK
ściąganie = asymetryczność napędu ?
W dniu 2010-12-04 19:52, Kuba (aka cita) pisze:
Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009,
Astra (starsza). Wszystkie dokładnie tak samo się zachowujące - trzeba
kontrować przy przyspieszaniu, ale tylko pod warunkiem że
przyspieszanie = zerwanie przyczepności.
Albo testujesz auta w niepowtarzalnych warunkach, albo czegoÅ› nie
bierzesz pod uwage.
Sprawdz jeszcze raz pochyłość drogi (zwróć uwage, ze droga zwykle ma
spadek do krawężnika z jednej i drugiej strony jezdni) oraz sprawdz
głębokość kolein (tych w asfalcie i tych w śniegu).
Na równej prostej drodze efekt nie ma prawa występować.
pochyłość wykluczyłem, bo efekt występuje na każdej oblodzonej nawierzchni, albo wyślizganym śniegu, obojętnie czy to parking marketu, lewy pas jezdni, czy pas "pod prąd" prawy (gdzie spad powinien być w przeciwną stronę, do lewego rowu, a mnie nadal ciągnie w prawo). Przyznam że każde z aut testowałem gdzieś i kiedy indziej, nie ten sam odcinek, ale wszystkie zachowywały się tak samo.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2010-12-06 09:43:51
Autor: CUT_INZ
ściąganie = asymetryczność napędu ?
W dniu 04-12-2010 17:57, Kuba (aka cita) pisze:

Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości
news:iddk77$sa6$1mx1.internetia.pl...
Nie jest to wina pochyłej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze
ściąga w prawo auta, a nie na zewnątrz drogi), nie jest to wina opon
lub różnicy cisnień, sprawdzone na kilku różnych autach (z takim samym
rozkładem silnik-skrzynia-półosie



skoro nie pochyłość drogi, ani opony ... to zostaje jeszcze np. luz na
wahaczach. Sprawdz zawieszenie.



Dokładnie tak jest jak napisał wcześniej kolega. Miałem Corsę C 1.8. Puszczasz kierownice, strzelasz ze sprzęgła ostro dodając gazu to kierownica sama skręca przez moment.

Data: 2010-12-05 05:04:40
Autor: to
¶ci±ganie
begin BartekK
Czy winą za taki stan rzeczy należy obarczać asymetrię układu napędowego
(różnej długości półosie?) czy asymetrię rozkładu masy (silnik po prawej
stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca też po lewej a po prawej
pustka)?

Ja w dwóch FWD (jedno ok. 100 koni drugie ok. 200) nie zauważam nic takiego. --
ignorance is bliss

Data: 2010-12-05 18:55:03
Autor: Tomasz Pyra
ściąganie = asymetryczność napędu ?
W dniu 2010-12-04 15:39, BartekK pisze:

Nie jest to wina pochyłej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze ściąga
w prawo auta, a nie na zewnÄ…trz drogi), nie jest to wina opon lub
różnicy cisnień, sprawdzone na kilku różnych autach (z takim samym
rozkładem silnik-skrzynia-półosie

A na siedzeniu pasażera ktoś siedzi, czy pusto?

Jeżeli Ty siedzisz po lewej, a po prawej nikogo nie ma, to masz nierówny rozkład masy prawo-lewo.

I w tej sytuacji na śliskim, prawe koła trzymają słabiej, a lewe bardziej dociążone koło ma większy ciąg i powodują sciąganie samochodu w prawo na takiej zasadzie na jakiej skręca się czołgiem.

Nacisk na każde koło można zmierzyć na SKP na przyrządzie do badania amortyzatorów (podaje też statyczny nacisk). Wtedy możesz policzyć ile balastu gdzie potrzebujesz i porobić eksperymenty.

ściąganie = asymetryczność napędu?

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona