Data: 2010-12-04 15:39:35 | |
Autor: BartekK | |
ściąganie = asymetryczność napędu? | |
Pytanie może dziwne, ale pewnie wielu zauważyło to przy obecnej pogodzie.
auto FWD, silnik w poprzek, z boku skrzynia, półosie różnej długości, czyli typowy układ (corsa, astra, itd) Jedziemy _prosto_ (i kierownica jest prosto) i dodanie dużo-za-dużo gazu, koła się kręcą dużo bardziej niż auto jedzie ;) I dziwny objaw - zawsze ściąga wtedy w prawo, nawet przy kierownicy skontrowanej w lewo (jazdę na wprost uzyskuję około 90' skrętu kierownicy!) Wystarczy odpuścić gaz i nagle auto wyrywa nam w lewo o tyle co kierownica była skręcona. Trzeba pamiętać by pracować równomiernie kierownica-kontra i gaz, inaczej się zygzakuje... Nie jest to wina pochyłej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze ściąga w prawo auta, a nie na zewnątrz drogi), nie jest to wina opon lub różnicy cisnień, sprawdzone na kilku różnych autach (z takim samym rozkładem silnik-skrzynia-półosie Czy winą za taki stan rzeczy należy obarczać asymetrię układu napędowego (różnej długości półosie?) czy asymetrię rozkładu masy (silnik po prawej stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca też po lewej a po prawej pustka)? -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2010-12-04 16:24:31 | |
Autor: Marcin Stankiewicz | |
ściąganie = asymetryczność napędu? | |
Dnia Sat, 04 Dec 2010 15:39:35 +0100, BartekK na pl.misc.samochody
napisa³(a): Czy win± za taki stan rzeczy nale¿y obarczaæ asymetriê uk³adu napêdowego (ró¿nej d³ugo¶ci pó³osie?) czy asymetriê rozk³adu masy (silnik po prawej stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca te¿ po lewej a po prawej pustka)? Has³o-klucz : torque steering. -- Marcin Stankiewicz [ a.k.a. motomouse ;-) ] m.stankiewicz na pomarañczka [ czyli orange ].pl "Najlepsze s³owa to s³owa najkrótsze. Sand George" |
|
Data: 2010-12-04 17:51:57 | |
Autor: J.F. | |
œci¹ganie = asymetrycznoœæ napêdu? | |
On Sat, 04 Dec 2010 15:39:35 +0100, BartekK wrote:
Jedziemy _prosto_ (i kierownica jest prosto) i dodanie du¿o-za-du¿o gazu, ko³a siê krêc± du¿o bardziej ni¿ auto jedzie ;) I dziwny objaw - zawsze ¶ci±ga wtedy w prawo, Czy win± za taki stan rzeczy nale¿y obarczaæ asymetriê uk³adu napêdowego (ró¿nej d³ugo¶ci pó³osie?) czy asymetriê rozk³adu masy (silnik po prawej stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca te¿ po lewej a po prawej pustka)? A moze najpierw zapros kolege podobnej postury na pasazera, albo popros kogoz z Anglii o podobny test J. |
|
Data: 2010-12-04 17:57:37 | |
Autor: Kuba \(aka cita\) | |
ściąganie = asymetryczność napędu? | |
Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości news:iddk77$sa6$1mx1.internetia.pl... Nie jest to wina pochyłej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze ściąga w prawo auta, a nie na zewnątrz drogi), nie jest to wina opon lub różnicy cisnień, sprawdzone na kilku różnych autach (z takim samym rozkładem silnik-skrzynia-półosie skoro nie pochyłość drogi, ani opony ... to zostaje jeszcze np. luz na wahaczach. Sprawdz zawieszenie. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka |
|
Data: 2010-12-04 18:24:24 | |
Autor: BartekK | |
ściąganie = asymetryczność napędu ? | |
W dniu 2010-12-04 17:57, Kuba (aka cita) pisze:
Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009, Astra (starsza). Wszystkie dokładnie tak samo się zachowujące - trzeba kontrować przy przyspieszaniu, ale tylko pod warunkiem że przyspieszanie = zerwanie przyczepności. -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2010-12-04 19:52:55 | |
Autor: Kuba \(aka cita\) | |
ściąganie = asymetryczność napędu? | |
Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości news:iddtsc$oo5$1mx1.internetia.pl... W dniu 2010-12-04 17:57, Kuba (aka cita) pisze: popełniasz jakiś bład w założeniach. Powodem takiego zachowania napewno nie jest poprzeczne ułożenie silnika i skrzynia z jednej strony. Albo testujesz auta w niepowtarzalnych warunkach, albo czegoś nie bierzesz pod uwage. Sprawdz jeszcze raz pochyłość drogi (zwróć uwage, ze droga zwykle ma spadek do krawężnika z jednej i drugiej strony jezdni) oraz sprawdz głębokość kolein (tych w asfalcie i tych w śniegu). Na równej prostej drodze efekt nie ma prawa występować. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka |
|
Data: 2010-12-04 21:26:26 | |
Autor: BartekK | |
ściąganie = asymetryczność napędu ? | |
W dniu 2010-12-04 19:52, Kuba (aka cita) pisze:
pochyłość wykluczyłem, bo efekt występuje na każdej oblodzonej nawierzchni, albo wyślizganym śniegu, obojętnie czy to parking marketu, lewy pas jezdni, czy pas "pod prąd" prawy (gdzie spad powinien być w przeciwną stronę, do lewego rowu, a mnie nadal ciągnie w prawo). Przyznam że każde z aut testowałem gdzieś i kiedy indziej, nie ten sam odcinek, ale wszystkie zachowywały się tak samo.Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009,Albo testujesz auta w niepowtarzalnych warunkach, albo czegoś nie -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2010-12-06 09:43:51 | |
Autor: CUT_INZ | |
ściąganie = asymetryczność napędu ? | |
W dniu 04-12-2010 17:57, Kuba (aka cita) pisze:
Dokładnie tak jest jak napisał wcześniej kolega. Miałem Corsę C 1.8. Puszczasz kierownice, strzelasz ze sprzęgła ostro dodając gazu to kierownica sama skręca przez moment. |
|
Data: 2010-12-05 05:04:40 | |
Autor: to | |
¶ci±ganie | |
begin BartekK
Czy winą za taki stan rzeczy należy obarczać asymetrię układu napędowego Ja w dwóch FWD (jedno ok. 100 koni drugie ok. 200) nie zauważam nic takiego. -- ignorance is bliss |
|
Data: 2010-12-05 18:55:03 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
ściąganie = asymetryczność napędu ? | |
W dniu 2010-12-04 15:39, BartekK pisze:
Nie jest to wina pochyłej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze ściąga A na siedzeniu pasażera ktoś siedzi, czy pusto? Jeżeli Ty siedzisz po lewej, a po prawej nikogo nie ma, to masz nierówny rozkład masy prawo-lewo. I w tej sytuacji na śliskim, prawe koła trzymają słabiej, a lewe bardziej dociążone koło ma większy ciąg i powodują sciąganie samochodu w prawo na takiej zasadzie na jakiej skręca się czołgiem. Nacisk na każde koło można zmierzyć na SKP na przyrządzie do badania amortyzatorów (podaje też statyczny nacisk). Wtedy możesz policzyć ile balastu gdzie potrzebujesz i porobić eksperymenty. |