śląskie hałdy - pytanko do bywalców

Data: 2010-11-03 11:48:52
Autor: dobrov
śląskie hałdy - pytanko do bywalców
witam
Jestem od lat fanem zwiedzania na rowerze śląskich hałd. Świetne tereny do jazdy góralem i super widoczki. Pamiętam, że nie tylko ja tak mam, bo przewijały się już tematy hałd przez grupę.
Jako, że w blższej okolicy Katowic wszystko już wiele razy pozwiedzałem to chcę skoczyć troszkę dalej. Mam więc pytanie do hanysów o dwie wielkie hałdy:

Na południe od Knurowa:
http://tiny.pl/hwr8x

Na północny-wschód od Czerwionki:
http://tiny.pl/hwr8g

Czy są one dostępne dla zwiedzających, czy jest ryzyko, że przywita mnie jakiś płot?

BTW:
Taka refleksja mnie naszła - ciekawe dlaczego Śląsk ze swoimi hałdami i lasami wokół nie jest mekką wyścigów XC i maratonów MTB. Dziwne....

Data: 2010-11-03 11:41:49
Autor: te¿ lubie ha³dy
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców

BTW:
Taka refleksja mnie naszła - ciekawe dlaczego Śląsk ze swoimi hałdami i las
ami wokół nie jest mekką wyścigów XC i maratonów MTB. Dziwne....

2 godziny w poci±gu, 1 godzina jazdy autem, 3,4 godziny jazdy rowerem i jeste¶ w Beskidach przy których ha³dy to co najwy¿ej mi³y przerywnik po¶ród lasów. Poza tym urbanizacja i gêsta sieæ wa¿nych dróg. W Wielkopolsce czy na Mazowszu mo¿na robiæ p³askie wy¶cigi po lasach, ale tu maj±c Beskidy pod nosem sensu to nie ma. No i ha³dy to w³asno¶æ spó³ek wêglowych, pozwolenia, biurokracja itp, no i last but not least te kwestie zdrowia.

Co do tych dwóch ha³d to nie wiem, ale zazwyczaj wszêdzie da siê wjechaæ, a p³oty ju¿ dawno w skupach z³omu, je¶li jakie¶ by³y.

Data: 2010-11-03 13:57:14
Autor: dobrov
śląskie hałdy - pytanko do bywalcó w
W dniu 2010-11-03 12:41,  też lubie haÅ‚dy pisze:

BTW:
Taka refleksja mnie nasz�a - ciekawe dlaczego �l�sk ze swoimi ha�dami i las
ami
wokó� nie jest mekk� wy�cigów XC i maratonów MTB. Dziwne....

2 godziny w pociÄ…gu, 1 godzina jazdy autem, 3,4 godziny jazdy rowerem i jesteÅ› w
Beskidach przy których hałdy to co najwyżej miły przerywnik pośród lasów. Poza
tym urbanizacja i gęsta sieć ważnych dróg. W Wielkopolsce czy na Mazowszu można
robić płaskie wyścigi po lasach, ale tu mając Beskidy pod nosem sensu to nie ma.
No i hałdy to własność spółek węglowych, pozwolenia, biurokracja itp, no i last
but not least te kwestie zdrowia.

Co do tych dwóch hałd to nie wiem, ale zazwyczaj wszędzie da się wjechać, a płoty
już dawno w skupach złomu, jeśli jakieś były.

Ja wiem, że w Beskidach jest fajniej ale zauważ, że chyba największy w sensie liczby uczestników maraton MTB jest w Krakowie. A z Krakowa w różne górki rzut beretem. IMHO tutaj inny czynnik ma znaczenie - liczba ludności zamieszkującej okolicę. Niejednemu niedzielnemu, który chce spróbować sił w maratonie chce się podjechać 15km na start a 80km już by się nie chciało.

Jak jest ze spółkami węglowymi to nie wiem. W sumie co im zależy?

Co do zdrowia - w przypadku większości hałd uważam, że zagrożenia są mitem. No i nikt nikomu nie każe tam mieszkać. Taki wyścig to tylko kilka godzin :)

Data: 2010-11-03 14:25:36
Autor: bans
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
W dniu 2010-11-03 13:57, dobrov pisze:

Jak jest ze spó³kami wêglowymi to nie wiem. W sumie co im zale¿y?

Dupochron.

--
bans

Data: 2010-11-03 12:02:48
Autor: MadMan
śląskie hałdy - pytanko do bywalców
Dnia Wed, 03 Nov 2010 11:48:52 +0100, dobrov napisa³(a):

Taka refleksja mnie nasz³a - ciekawe dlaczego ¦l±sk ze swoimi ha³dami i lasami wokó³ nie jest mekk± wy¶cigów XC i maratonów MTB. Dziwne....

ZTCW ha³dy to z regu³y obiekty niebezpieczne g³ównie z powodu mo¿liwej
emisji gazów. To mo¿e byæ powodem. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-03 12:30:53
Autor: granat
MadMan pisze:

ZTCW ha³dy to z regu³y obiekty niebezpieczne g³ównie z powodu mo¿liwej
emisji gazów. To mo¿e byæ powodem.

+ pozar wewnatrz haldy, cos na podobienstwo pozarow torfowisk.

granat

Data: 2010-11-03 13:49:22
Autor: dobrov
W dniu 2010-11-03 12:02, MadMan pisze:
[...]

E... AFAIK tylko niektóre - te na których le¿y nieodsiany wêgiel. Czyli te starsze, kiedy technologia pozyskiwania wêgla by³a ma³o skuteczna.
Jakby faktycznie by³y niebezpieczne, to przynajmniej tablice by sta³y - je¿eli nie p³oty.

Data: 2010-11-03 18:13:03
Autor: Bart³omiej Zieliñski
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
U¿ytkownik dobrov napisa³:
Czy s± one dostêpne dla zwiedzaj±cych, czy jest ryzyko, ¿e przywita mnie
jaki¶ p³ot?

Na pewno by³a dostêpna ha³da ko³o dawnego Szybu Ostropa w Gliwicach, z tym ¿e za wielka to ona nie jest. Tym niemniej przy dobrej pogodzie widaæ z niej panoramê w stronê Bytomia oraz powinno byæ widaæ Skrzyczne.

* Bart³omiej Zieliñski            http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2010-11-03 11:21:45
Autor: Marek
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
Bart³omiej Zieliñski:

Na pewno by³a dostêpna ha³da ko³o dawnego Szybu Ostropa

By³a i jest. Niestety, ha³dy sta³y siê atrakcyjne dla crossowców
którzy szpetnie je rozje¿d¿aj± http://tiny.pl/h9cp1 .

Ha³da z pierwszego linku jest dostêpna tylko czê¶ciowo. To znaczy, ¿e
nie jest ogrodzona. Ale zdarzy³o mi siê kiedy¶ zostaæ tam zawróconym
przez ochronê.
To wci±¿ aktywny teren zwa³owiska kopalni Szczyg³owice.
Podobnie jest z ha³dami kolo Czerwionki. Tam najciekawsze s± te sypane
w sto¿ek. Choæ na zdjêciu satelitarnym to tylko plama lasu na po³udnie
od ulicy J. Markwicka. Na wy¿szej widaæ bezle¶ny pas wzd³u¿ linii
spiêtrzaj±cego j± kiedy¶ ta¶moci±gu. Dzi¶ po ta¶moci±gu zosta³y ju¿
tylko resztki drewnianych podpór.
By³em na szczycie, ale rower zostawi³em w chaszczach u podstawy.
Wydaje siê jednak, ¿e mo¿na stamt±d zjechaæ, choæ to spore wyzwanie.
Trafi³em na tak± pogodê, ¿e widaæ by³o góry od Policy w Beskidzie
¯ywieckim po Pradziada i ¦nie¿nik w Sudetach. Do tego Góra ¶w. Anny i
panorama ¦l±ska. Ale uwaga, ha³da siê pali. ¦mierdzi tam, a spod ziemi
miejscami wydobywa siê dym. Pró¿nie powsta³e w wyniku wewnêtrznego
wypalenia potrafi± siê zapa¶æ, wiêc jest w tym trochê ryzyka.

--
Marek

Data: 2010-11-03 22:29:13
Autor: dobrov
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
On 03.11.2010 19:21, Marek wrote:
Bart³omiej Zieliñski:

[...]

Faktycznie wygl±da gro¼nie.
Wszystkie ha³dy jakie znam w Katowicach i Rudzie ¦l±skiej s± zupe³nie "spokojne".
Tylko ta stara jak ¶wiat przy WPKiW trochê ¶mierdzia³a ale - co ciekawe - ze dwa lata temu zupe³nie j± rozkopali - nie mam pojêcia po co.

Na rower wolê generalnie takie, na które mo¿na wjechaæ o w³asnych si³ach, chocia¿ nie zaprzeczam, ¿e zaliczenie szczytu takiego sto¿ka, zw³asza z aparatem foto w ³apie to nielada gratka :)

Pewnie siê wybiorê dopiero na wiosnê.
Ta bli¿ej Czerwionki strasznie mnie intryguje ze wzglêdu na "bogate" ukszta³towanie terenu :)

Co do fajnych widoków, to polecam wysok± ha³dê w Kostuchnie :)
Mo¿na by tam spokojnie kilka wyci±gów postawiæ i by³oby zim± znacznie lepiej ni¿ za przeproszeniem w Suchej Górze w Bytomiu :)

Data: 2010-11-04 06:17:05
Autor: Bart³omiej Zieliñski
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
U¿ytkownik dobrov napisa³:
Na rower wolê generalnie takie, na które mo¿na wjechaæ o w³asnych
si³ach,
[...]

No to w Gliwicach Ostropie spe³nia te wymagania :-)

* Bart³omiej Zieliñski            http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2010-11-04 00:57:46
Autor: Marek
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
Ta na zdjêciu to ha³da pop³uczkowa ko³o Tarnowskich Gór. Niektórzy
nazywaj± j± Red Rock. Ma w jednym miejscu ciekawie ukszta³towane
zbocze (w formie cyrku) i by³a moim ulubionym miejscem wycieczek. Ale
od kilku lat stanowi teren parku kulturowego i podlega ochronie.
http://tiny.pl/hw9gt i kilka nastêpnych. Mo¿na na ni± wjechaæ ¶cie¿k±
od drugiej strony. Przy okazji ostatniej wizyty przymierzy³em siê do
zjazdu po usypisku w pobliskim kamienio³omie  http://tiny.pl/hw9gc ,
ale okaza³o siê tak nasi±kniête wod±, ¿e z trudem po tym zjecha³em na
butach, po kostki w brei. Lecz jak obeschnie lub zamarznie, to mo¿e
siê udaæ, choæ sporo tam niebezpiecznego betonowego gruzu.
Ciekawa jest zrekultywowana ha³da ko³o Przezchlebia. £atwo na ni±
wjechaæ i ma kilka zacnych zjazdów, a i widok z najwy¿szego punktu
jest ciekawy. Najbardziej wymagaj±cy zjazd (i podjazd) znajduje siê
pod szczytem, po obu stronach ³adnej, sztucznej dolinki http://tiny.pl/hw9g1
.. Jej dnem biegnie ¶cie¿ka, wykorzystywana w czasie zawodów MTB. Ha³da
jest czê¶ciowo rozkopana, bo zabiera siê z niej materia³ na budowê
autostrady. Ale nowa droga dojazdowa, ubita przez wywrotki, sta³a siê
dziêki temu kolejnym  zjazdem - podjazdem :).
Czy by³e¶ ju¿ na ha³dzie ko³o elektrowni w £aziskach? Jest na ni±
droga, a na p³askim szczycie, oprócz piêknego widoku na pobliskie
Beskidy, mo¿na znale¼æ niewielki stawek.
Per³± w¶ród ¶l±skich ha³d jest ta w Rydu³owach, na której szczycie
Angelus czeka na promieñ z Saturna :). To gigant o sto¿kowym
kszta³cie. Nie rozpozna³em jeszcze tego miejsca. Jest do¶æ daleko od
Gliwic. Ale kusi, bo ponoæ da siê wej¶æ na jej teren. A znajomi z ko³a
planuj± tam zimowy wypad skiturowy. http://pl.wikipedia.org/wiki/Ha%C5%82da_w_Rydu%C5%82towach

--
Marek

Data: 2010-11-04 09:36:30
Autor: dobrov
W dniu 2010-11-04 08:57, Marek pisze:
[...]

Ha³da w £aziskach wygl±da bardo zacnie z satelity
http://tiny.pl/hw9tq
Wiedzia³em ,¿e co¶ tam jest ale nie wiedzia³em, ¿e takie fajne :)
Wybiorê siê w dobr± pogodê z aparatem. Górki faktycznie mog± wyj¶æ ³adnie.

No a skoro to w Rydu³towach m³odzieniec przeczysty czeka na promieñ z Saturna, to ju¿ musowo muszê tam pojechaæ :)
To ta na wschodzie czy po³udniu?
http://tiny.pl/hw9tx

Pozosta³e te¿ ciekawe - ech bêdzie co zwiedzaæ na wiosnê :)
Dziêki za te informacje. Masz ju¿ uprawnienia przewodnika ha³dzianego? :)

Data: 2010-11-04 09:32:43
Autor: te¿ lubiê ha³dy
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
Ciekawa jest te¿ ha³da KWK Weso³a. ³adnie ukszta³towana.

A nie znaæ £azisk to wstyd! Jedna z najwiêkszych ha³d w Europie i fajny ok 900 metrowy podjazd z mocnymi ostatnimi 150 metrami.

Data: 2010-11-04 11:21:38
Autor: dobrov
W dniu 2010-11-04 10:32,  te¿ lubiê ha³dy pisze:
Ciekawa jest te¿ ha³da KWK Weso³a. ³adnie ukszta³towana.

A nie znaæ £azisk to wstyd! Jedna z najwiêkszych ha³d w Europie i fajny ok 900
metrowy podjazd z mocnymi ostatnimi 150 metrami.

Przepraszam, wstyd mi :)

Data: 2010-11-04 13:28:41
Autor: MadMan
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
Dnia Thu, 4 Nov 2010 09:32:43 +0000 (UTC),  te¿ lubiê ha³dy napisa³(a):

fajny ok 900 metrowy podjazd z mocnymi ostatnimi 150 metrami.

900 w górê? Co¶ mi siê wierzyæ nie chce. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-04 13:33:50
Autor: te¿ lubiê ha³dy
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
MadMan <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisa³(a):
Dnia Thu, 4 Nov 2010 09:32:43 +0000 (UTC),  te¿ lubiê ha³dy napisa³(a):

> fajny ok 900 > metrowy podjazd z mocnymi ostatnimi 150 metrami.

900 w górê? Co¶ mi siê wierzyæ nie chce.

Droga d³ugo¶ci dziewiêciuset metrów.

Data: 2010-11-04 15:17:13
Autor: MadMan
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
Dnia Thu, 4 Nov 2010 13:33:50 +0000 (UTC),  te¿ lubiê ha³dy napisa³(a):

fajny ok 900 metrowy podjazd z mocnymi ostatnimi 150 metrami.

900 w górê? Co¶ mi siê wierzyæ nie chce.

Droga d³ugo¶ci dziewiêciuset metrów.

No to dopytam - a ile w górê? Jak mniej ni¿ 100m to nie jest ostro :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-04 15:42:28
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 15:17, MadMan pisze:

Droga d³ugo¶ci dziewiêciuset metrów.

No to dopytam - a ile w górê? Jak mniej ni¿ 100m to nie jest ostro :)

125m o ile dobrze widzê. A droga biegnie serpentynami wokó³ ha³dy, wiêc jak r±bniesz na prze³aj (300m z hakiem) to nie¼le bêdzie ;)

http://tinyurl.com/26gwxxt

--
bans

Data: 2010-11-04 15:55:30
Autor: bans
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
W dniu 2010-11-04 15:49, MadMan pisze:

No, to niez³a górka. Krótka, ale ostra.

Za jako¶æ nawierzchni przy podje¼dzie "na wprost" nie rêczê ;)

--
bans

Data: 2010-11-04 15:56:05
Autor: MadMan
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
Dnia Thu, 04 Nov 2010 15:42:28 +0100, bans napisa³(a):

[...]

No, to niez³a górka. Krótka, ale ostra. Wedle moich informacji nie a¿
tak ostra, ale mo¿e przejadê siê kiedy¶ sprawdziæ, daleko nie ma :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-04 15:59:54
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 15:56, MadMan pisze:

No, to niez³a górka. Krótka, ale ostra. Wedle moich informacji nie a¿
tak ostra, ale mo¿e przejadê siê kiedy¶ sprawdziæ, daleko nie ma :)

To ja powtórzê jeszcze raz - te 300m to jest _na_wprost_ i raczej tak nie podjedziesz ;)

--
bans

Data: 2010-11-04 13:44:28
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 13:28, MadMan pisze:

900 w górê? Co¶ mi siê wierzyæ nie chce.

Te¿ pomys³, nie rób z ha³dy beskidzkiej góry ;)

--
bans

Data: 2010-11-04 14:08:06
Autor: MadMan
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
Dnia Thu, 04 Nov 2010 13:44:28 +0100, bans napisa³(a):

900 w górê? Co¶ mi siê wierzyæ nie chce.

Te¿ pomys³, nie rób z ha³dy beskidzkiej góry ;)

Beskidzkie góry te¿ nie maj± tyle w górê :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-04 14:14:24
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 14:08, MadMan pisze:

Beskidzkie góry te¿ nie maj± tyle w górê :)

Az mnie to zaciekawi³o. Chyba jednak parê szczytów by siê znalaz³o, Pilsko, Babia Góra (ta to licz±c z Zawoi Markowe to i sporo ponad 1000m ma), mo¿e jeszcze inne o wysoko¶ci powy¿ej powiedzmy 1300m npm. Idê szukaæ wsparcia ;)

Piszê oczywi¶cie o wysoko¶ci wzglêdnej, a nie o _sumie_ podjazdów.

--
bans

Data: 2010-11-04 14:24:35
Autor: MadMan
¶l±skie ha³dy - pytanko do bywalców
Dnia Thu, 04 Nov 2010 14:14:24 +0100, bans napisa³(a):

[...]

Nie da siê rowerem wjechaæ, wiêc te góry nie istniej±! :)

Piszê oczywi¶cie o wysoko¶ci wzglêdnej, a nie o _sumie_ podjazdów.

Ja te¿, bo suma podjazdów wiadomo, zwykle nieco wiêksza. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-04 14:40:51
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 14:24, MadMan pisze:

Nie da siê rowerem wjechaæ, wiêc te góry nie istniej±! :)

Ty¿ prowda :)

Weryfikowa³em to tu:

http://beta.mapmyride.com/

Tak z grubsza wychodzi z centrum Korbielowa na Pilsko nieco ponad 900m, a z parkingu Zawoja Markowe na Babi± 1000m.

Jakby siê napi±æ i ponaci±gaæ trasê to i z Wêgierskiej Górki na Rysiankê jest ponad 900 ;)

--
bans

Data: 2010-11-04 15:13:04
Autor: chary
On Thu, 4 Nov 2010 14:24:35 +0100, MadMan wrote:

Nie da siê rowerem wjechaæ, wiêc te góry nie istniej±! :)

Jak nie potrafisz, to nie mow od razu, ze sie nie da ;)

--
pozdrawiam,
Marek Sosnowski

Data: 2010-11-04 15:33:22
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 16:13, chary pisze:

Jak nie potrafisz, to nie mow od razu, ze sie nie da ;)

S± dwie mo¿liwo¶ci:

1. Nie zrozumia³e¶.
2. Zrozumia³e¶, ale brak ci klasy.

--
bans

Data: 2010-11-04 16:36:25
Autor: chary
On Thu, 04 Nov 2010 15:33:22 +0100, bans wrote:

W dniu 2010-11-04 16:13, chary pisze:

Jak nie potrafisz, to nie mow od razu, ze sie nie da ;)

S± dwie mo¿liwo¶ci:

1. Nie zrozumia³e¶.
2. Zrozumia³e¶, ale brak ci klasy.

3. Stales w kolejce po rozum (badz klase) kiedy rozdawali poczucie humoru.

--
pozdrawiam,
Marek Sosnowski

Data: 2010-11-04 10:01:21
Autor: bans
W dniu 2010-11-04 09:36, dobrov pisze:

No a skoro to w Rydu³towach m³odzieniec przeczysty czeka na promieñ z
Saturna, to ju¿ musowo muszê tam pojechaæ :)

Parafrazuj±c: "Ino niy godej do niego "chopie", ty ciulu!" ;)

--
bans

Data: 2010-11-04 13:45:44
Autor: Karol
W dniu 03.11.2010 22:29, dobrov pisze:
[...]

Co do wyci±gu to podobno kiedy¶ by³y takie plany, ale jak widaæ upad³o i pozosta³ sam Sopelek. Mo¿e to i dobrze, bo jakby zrobili taki wyciag to rowerem by zabronili je¼dziæ miejscami.

śląskie hałdy - pytanko do bywalców