Śmierć właściciel firmy i co dalej?

Data: 2017-08-29 18:47:22
Autor: Jacek
Śmierć właściciel firmy i co dalej?
Mąż znajomej miał jednoosobową DG, Zmarł, ale w testamencie wszystko zapisał żonie.
Jak to jest teraz z tym, co pozostało z DG? Jest tam sporo wyposażenia, trochę towaru, jakieś ŚT.
Czy wdowa po zmarłym chce to wszystko szybko sprzedać, ale może to sprzedać na FV, czy jakoś inaczej się to robi?
Jacek

Data: 2017-08-30 10:23:00
Autor: Pete
W dniu 2017-08-29 o 18:47, Jacek pisze:
Mąż znajomej miał jednoosobową DG, Zmarł, ale w testamencie wszystko zapisał żonie.

Testament testamentem, ale czy są inni ustawowi spadkobiercy?

--
Pete

Data: 2017-08-30 10:53:05
Autor: Robert Tomasik
W dniu 29-08-17 o 18:47, Jacek pisze:
[...]

Z chwilą śmierci właściciela umiera również sama firma. Spadkobiercy
sprzedają te rzeczy na własny rachunek, a zatem "broń boże" nie na
fakturę na zmarłego. Bo kto by taką fakturę podpisał? Sprzedaż odbywa
się w analogiczny sposób, jak swoich prywatnych rzeczy7 Spadkobiercy
nabywają ich własność  chwilą śmierci spadkodawcy.

Data: 2017-08-30 11:44:15
Autor: Liwiusz
"broń boże" nie na
fakturę na zmarłego. Bo kto by taką fakturę podpisał?

A po co ktoś miałby podpisywać?

--
Liwiusz

Data: 2017-08-30 15:16:34
Autor: Robert Tomasik
W dniu 30-08-17 o 11:44, Liwiusz pisze:
"broń boże" nie na
fakturę na zmarłego. Bo kto by taką fakturę podpisał?

A po co ktoś miałby podpisywać?

OK! Tak, czy siak wystawienie faktury na podmiot nieżyjący jest
fałszerstwem dokumentu.

Data: 2017-08-30 15:56:03
Autor: J.F.
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:59a67cf3$0$660$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

No, jest pare ciemnych punktow.
Np od przejecia towarow handlowych na prywatne potrzeby podatnika trzeba zaplacic VAT.
ST chyba tez.
A PIT za zmarlego kto rozliczy ?

Z drugiej strony o ile pamietam to "sprzedaz przedsiebiorstwa" VATowi nie podlega.
Pytanie, czy da sie tak sprzedac.

A w ramach wspolnoty malzenskiej zona nie prowadzi tej DG wspolnie z mezem?
Co by jej dawalo np prawo do podpisania faktury (ktora juz nie wymaga podpisywania), a pewnie i obowiazek zaplacenia podatkow :-)

J.

Data: 2017-08-30 10:55:44
Autor: witek
On 8/30/2017 8:56 AM, J.F. wrote:
A PIT za zmarlego kto rozliczy ?

Robi to US w postaci decyzji o dopłacie lub zwrocie podatku.

Tyle, ze zwykle trzeba zainicjować to z własnej strony czyli napisać do US, zeby to zrobił.

Data: 2017-08-30 19:25:33
Autor: Robert Tomasik
W dniu 30-08-17 o 17:55, witek pisze:
On 8/30/2017 8:56 AM, J.F. wrote:
A PIT za zmarlego kto rozliczy ?
Robi to US w postaci decyzji o dopłacie lub zwrocie podatku.
Tyle, ze zwykle trzeba zainicjować to z własnej strony czyli napisać do
US, zeby to zrobił.

A kto - i przede wszystkim dlaczego - miałby być stroną takiego
postępowania? Jedynym znanym mi wyjątkiem jest wspólne rozliczanie się
przez małżonków z dochodu i prawo do zwrotu nadpłaty dla małżonka oraz
obowiązek zapłaty podatku. Ale to wpisano wprost w ordynację podatkową.

Data: 2017-08-30 14:36:55
Autor: witek
On 8/30/2017 8:56 AM, J.F. wrote:
[...]

Wiesz moje pismo z US zaczyna się tak

Decyzja

Działając na podstawie art 27, art 97 par 1 art 104 par 3 oraz art 74a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ordynacja podatkowa w zwiazku z art 10 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych naczelnik urzed skarbowego okresla wysokośc nadpłaty w kwocie xyz zł należnemu panu Kowalskiemu jako spadkobiercy po zmarłym  Kowalskim z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 20xx.

A potem jeszcze 4 strony uzasadnienia (ci urzednicy to jednak mają pisane).

I to jest to wlasnie "rozliczenie" PIT za zmarłego bo w toku postępowania spadkobiercy są wzywani do dostarczenia dokumentów mających wpływ na wyliczenie należności podatkowej.

Data: 2017-08-30 22:38:19
Autor: Robert Tomasik
W dniu 30-08-17 o 21:36, witek pisze:

[...]

Czyli po prostu zwracają nadpłatę. No bo jak niby spadkobiercy mieliby
to zrobić? Przecież nie mają informacji o dochodach. Urząd zresztą też
ma szczątkową.

Data: 2017-08-30 17:47:10
Autor: witek
On 8/30/2017 3:38 PM, Robert Tomasik wrote:
[...]

Lub wyliczają ile spadkobiercy mają dopłacić.
Na podstawie tych dokumentów co mają.
Najpierw spadobiercy dostaną postanowienie o wszczęciu postępowania z informacją,  że mają 30 dni na doniesienie dokumentów, ktore wg nich mogę zmienić wymiar podatku.
Po 30+ dniach dostaną decyzję z konkretną kwotą do zapłaty lub zwrotu i 14 dni na jej ewentualną wpłatę.

Data: 2017-08-31 11:20:23
Autor: radekp@konto.pl
Śmierć właściciel firmy i co dalej?
Wed, 30 Aug 2017 17:47:10 -0500, w <oo7f19$7ed$1@dont-email.me>, witek
<witek7205@gazeta.pl> napisał(-a):

[...]

Z tym, że jeżeli później wypłyną nowe dokumenty, to można wnieść o korektę
decyzji i wysokości podatku.

Data: 2017-08-31 12:48:02
Autor: witek
On 8/31/2017 4:20 AM, radekp@konto.pl wrote:
[...]

Z tym, że pamiętam skądś przypadek, że US odmówił korekty po upływie 5 lat czyli przedawnieniu sie podatku.

Data: 2017-08-31 20:05:42
Autor: radekp@konto.pl
Śmierć właściciel firmy i co dalej?
Thu, 31 Aug 2017 12:48:02 -0500, w <oo9hsb$ak9$1@dont-email.me>, witek
> [...]

> decyzji i wysokości podatku.

Z tym, że pamiętam skądś przypadek, że US odmówił korekty po upływie 5 lat czyli przedawnieniu sie podatku.

Tak -- ale to logiczne, że w tym przypadku przedawnienie też ma zastosowanie.

Data: 2017-09-06 16:15:16
Autor: ąćęłńóśźż
Śmierć właściciel firmy i co dalej?
Ile lat po uprawomocnieniu postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku można się w US ubiegać o zwrot nadpłaty w PIT?

-- -- -

Data: 2017-08-30 19:23:08
Autor: Robert Tomasik
W dniu 30-08-17 o 15:56, J.F. pisze:

No, jest pare ciemnych punktow.
Np od przejecia towarow handlowych na prywatne potrzeby podatnika trzeba
zaplacic VAT.

Tyle, że podatnik zmarł, a żon płatnikiem VAT nie jest - oczywiście z
założenia.

ST chyba tez.
A PIT za zmarlego kto rozliczy ?

A kto by to niby miał zrobić? Nikt.

Z drugiej strony o ile pamietam to "sprzedaz przedsiebiorstwa" VATowi
nie podlega.
Pytanie, czy da sie tak sprzedac.

Jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa? Pytanie było o środki trwałe.

A w ramach wspolnoty malzenskiej zona nie prowadzi tej DG wspolnie z mezem?

Nie mam zielonego pojęcia, ale pytający nic o tym nie wspomina.

Co by jej dawalo np prawo do podpisania faktury (ktora juz nie wymaga
podpisywania), a pewnie i obowiazek zaplacenia podatkow :-)

Nie, bo nawet gdyby miała pełnomocnictwo, to wygasa ono z chwilą śmierci.

Data: 2017-08-30 14:27:14
Autor: witek
On 8/30/2017 12:23 PM, Robert Tomasik wrote:
A PIT za zmarlego kto rozliczy ?
A kto by to niby miał zrobić? Nikt.

Urząd Skarbowy!!!!

Data: 2017-09-06 16:13:15
Autor: ąćęłńóśźż
Śmierć właściciel firmy i co dalej?
Coś się zmieniło niedawno (lub lada moment ma się zmienić).

-- -- -
Z chwilą śmierci właściciela umiera również sama firma.

Data: 2017-08-30 11:28:54
Autor: radekp@konto.pl
Śmierć właściciel firmy i co dalej?
Tue, 29 Aug 2017 18:47:22 +0200, w <oo45qr$qb5$1@node2.news.atman.pl>, Jacek
<krystian.mazurek@alektum.com> napisał(-a):

[...]

Jeżeli wdowa jest jedynym spadkobiercą, to majątek jest jej własnością w chwili
śmierci. Sprzedaje wszystko na własne konto (podatkowo pewnie PCC, może coś
jeszcze).

Podatek za zmarłego oblicza US, ale nie jestem pewny jak to wygląda w przypadku
małżeństw.

Data: 2017-08-30 15:18:23
Autor: Robert Tomasik
W dniu 30-08-17 o 11:28, radekp@konto.pl pisze:

[...]

Składasz deklarację. W pierwszej grupie podatkowej podatku nie ma.

Śmierć właściciel firmy i co dalej?