A propos badań DNA

Data: 2018-04-06 12:50:22
Autor: Tomasz Kaczanowski
A propos badań DNA
Były rozważania co do błędu w badaniach DNA, tu (nie wiem na ile obiektywny artykuł, ale znalazłem)
http://www.wykop.pl/ramka/4250073/bylo-badanie-dna-wykluczajace-tomasza-komende-jako-morderce-ale-je-pominieto/

fragment:
"Badania genetyczne obok śladu osmologicznego i odcisku zębów na ciele zgwałconej i zamordowanej Małgosi były głównymi dowodami na to, że to Tomasz Komenda jest winny zbrodni, do której doszło w sylwestra 1996/1997 roku w Miłoszycach.
Dwa badania DNA

Wyniki uzyskano przy pomocy testu Polymarker, który wszedł do użycia na początku lat 90. Pozwalał on rozpoznać wybrane markery znajdujące się w kodzie DNA. Tyle że markery, które wówczas badano, nie są przypisane tylko jednej osobie na świecie, ale mogą powtarzać się w populacji. A Tomasz Komenda, na swoje nieszczęście, ma w kodzie cechy, które w populacji występują dość często. Jak zaznaczyli wówczas biegli wykonujący badanie, powtarzają się one raz na 71 przypadków.

Sąd w uzasadnieniu do wyroku wspomniał o tych wątpliwościach. Nie wspomniał jednak o badaniach DNA, które również były przeprowadzane w czasie śledztwa, a które wykluczyły, że którykolwiek z przebadanych włosów mógł należeć do Komendy."

--
http://zrzeda.pl

Data: 2018-04-06 20:25:28
Autor: Robert Tomasik
A propos badań DNA
W dniu 06-04-18 o 12:50, Tomasz Kaczanowski pisze:

[...]

Czyli prawdopodobieństwo błędu 1,5% - sporo, choć mniej, niż mi się
wydawało.

Data: 2018-04-06 21:24:03
Autor: Shrek
A propos badań DNA

[...]

Czyli rzczywiście 71%. No dobrze - ale były 4 dowody i dwa które wykluczyły "obecnego" sprawcę.

0,3^6=0,003%

Ale zaraz - skoro wykluczyło wtedy podejrzanego, to jakim cudem teraz się zgadza?

Shrek

Data: 2018-04-06 21:33:47
Autor: Robert Tomasik
A propos badań DNA
W dniu 06-04-18 o 21:24, Shrek pisze:

[...]

Co to za równanie?

Ale zaraz - skoro wykluczyło wtedy podejrzanego, to jakim cudem teraz
się zgadza?

Z czym zgadza?

Data: 2018-04-06 21:42:47
Autor: Shrek
A propos badań DNA

[...]

30%(prawdopodobieństwo błędu)*30%*30%*30%*30%*30%
Co to za równanie?

Ale zaraz - skoro wykluczyło wtedy podejrzanego, to jakim cudem teraz
się zgadza?

Z czym zgadza?

Z nowym podejrzanym?

Shrek

Data: 2018-04-07 05:35:04
Autor: Liwiusz
A propos badań DNA
W dniu 2018-04-06 o 21:42, Shrek pisze:

[...]

Jeden błąd na 71 nie oznacza 30% prawdopodobieństwa błędu.

--
Liwiusz

A propos badań DNA