A propos lichwiarstwa...

Data: 2009-05-25 07:27:07
Autor: MK
A propos lichwiarstwa...
Kredyt na 612 proc.
(PAP, tm/25.05.2009, godz. 06:03)

Lichwiarze wykorzystują to, że Polacy popadają w coraz większą spiralę zadłużenia - pisze "Dziennik".

Według ostatnich danych ponad 600 tys. osób krąży od banku do banku, by dostać pożyczkę na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów. Banki odsyłają je z kwitkiem. To świetna okazja dla nieuczciwych naciągaczy, bo coraz więcej ludzi trafia właśnie do nich. Istnieje cały system pożyczek w drugim obiegu, reklamowanych jako dostępne dla każdego, nawet najbardziej zadłużonego.

Naciągacze sprytnie obchodzą ustawę antylichwiarską. Biorą dodatkowe opłaty wstępne, za ubezpieczenie i podpisanie umowy. Rzeczywiste oprocentowanie w firmie, która udziela szybkich pożyczek, o nazwie SMS Kredyt wynosi... 612 procent - przestrzega "Dziennik".
http://biznes.onet.pl/0,1976816,wiadomosci.html

Az z ciekawosci zerknalem na https://www.smskredyt.pl/oferta.html... Poczytajcie i teraz sobie dalej zle piszcie o bankach ;)
Co ciekawe za takich ludzi nikt sie nie bierze...

1/ twierdza "Pamiętaj! Weryfikujemy naszych klientów w Biurze Informacji Kredytowej (BIK), więc jeśli masz negatywny wpis, nie składaj wniosku. Musisz posiadać także udokumentowane stałe miesięczne dochody, które będziemy potwierdzać u Twojego pracodawcy. " https://www.smskredyt.pl/pozyczka_krok_po_kroku.html - nikomu nie przyszlo do glowy sprawdzic dlaczego i na jakich zasadach maja dostep, oczywiscie zapewne jest to jedna wielka sciema, ale sprawdzic byloby warto bo moze ktos z BIKu lub jakiegos banku sprzedaje dane o klientach...

2/ sprzedaja "NOWOŚĆ W OFERCIE! KREDYT GOTÓWKOWY " https://www.smskredyt.pl/kredyt_gotowkowy.html - AFAIK udzielanie kredytow jest zarezerwowane tylko dla bankow a to jest jakas sp. z o.o. http://krs.cors.gov.pl/Podmiot.aspx?nrkrs=0000284629

MK

Data: 2009-05-25 05:16:29
Autor: macka
A propos lichwiarstwa...
On 25 Maj, 13:29, Miernik <pub...@public.miernik.name> wrote:
MK <ma...@interia.pl> wrote:
> [...]
> oczywiscie zapewne jest to jedna wielka sciema, ale sprawdzic byloby
> warto bo moze ktos z BIKu lub jakiegos banku sprzedaje dane o

Każda firma, nie tylko bank może mieć dostęp do danych BIK poprzezhttp://www.infomonitor.pl/u235/navi/31628

Chyba do danych o przedsiebiorcach... Na pewno nie ma do danych ofob
fizycznych, ktore nie prowadza dzialalnosci gospodarczej... a jesli ma
to raczej nie w sposob zgodny z prawem...

http://www.bik.pl/bik/poradnik/faq
Czy pośrednicy finansowi udzielający kredytów ratalnych też korzystają
z danych BIK?
Do danych zgromadzonych w BIK mają dostęp wyłącznie banki, SKOK-i oraz
instytucje upoważnione, typu prokuratura, policja, sądy.

Podstawa prawna działania BIK?
Biuro Informacji Kredytowej S.A. jest instytucją utworzoną i
działającą na podstawie art. 105 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997
r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. nr 72, poz. 665 z późn. zm.).
Zgodnie z tym przepisem banki, wspólnie z bankowymi izbami
gospodarczymi mogą utworzyć instytucję do gromadzenia, przetwarzania i
udostępniania:

-    bankom - informacji, stanowiących tajemnicę bankową w zakresie, w
jakim
     informacje te są potrzebne w związku z wykonywaniem czynności
bankowych,
-    instytucjom upoważnionym do udzielania kredytów  - informacji o
     wierzytelnościach oraz o obrotach i stanach rachunków bankowych w
zakresie,
     w jakim informacje te sa niezbędne w związku z udzielaniem
kredytów,
     pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych i poręczeń.

Zwracam uwage na slowo 'kredyt', zeby nikt nie pomylil z pozyczka...

MK

Data: 2009-05-25 15:10:39
Autor: Brzezi
A propos lichwiarstwa...
pon, 25 maj 2009 o 14:16 GMT, macka@interia.pl napisał(a):

Chyba do danych o przedsiebiorcach... Na pewno nie ma do danych ofob
fizycznych, ktore nie prowadza dzialalnosci gospodarczej... a jesli ma
to raczej nie w sposob zgodny z prawem...

Taki kokos tez przeprowadza weryfikacje w BIK, tyle ze z tego co pamietam
trzeba wyrazic na to zgode...

Pozdrawiam
Brzezi

Data: 2009-05-25 07:31:43
Autor: MK
A propos lichwiarstwa...

Az z ciekawosci zerknalem na https://www.smskredyt.pl/oferta.html... Poczytajcie i teraz sobie dalej zle piszcie o bankach ;)

Hehe... to mi sie podoba...
"Prawo nakłada obowiązek informowania Klientów o wielkości stopy RRSO. Wielkość ta zależy w dużej mierze od okresu na jaki udzielana jest pożyczka. Zapraszamy do zapoznania się z artykułem publikowanym w Gazecie Bankowej oraz Rzeczpospolitej na temat RRSO. Artykuł ten wyjaśnia błędne postrzeganie RRSO oraz tłumaczy dlaczego przy takim samym koszcie pożyczki a różnych okresach spłaty następuje nieuzasadniony wzrost wartości stopy RRSO."

MK

Data: 2009-05-25 08:16:19
Autor: Darek
A propos lichwiarstwa...
- AFAIK udzielanie kredytow
jest zarezerwowane tylko dla bankow a to jest jakas sp. z o.o.

Nie, przyjmowanie wkładów (lokaty) jest zarezerwowane dla banków. Pożyczki może udzielać każdy.

Darek

Data: 2009-05-24 23:30:04
Autor: szczurwa
A propos lichwiarstwa...
On 25 Maj, 08:16, "Darek" <n...@podam.maila.pl> wrote:

Nie, przyjmowanie wkładów (lokaty) jest zarezerwowane dla banków. Pożyczki
może udzielać każdy.

Niekoniecznie, możesz włożyć wkład np. do spółki komandytowej.. Jeśli
się umówisz, może on byc oprocentowany według dowolnej stopy.

Data: 2009-05-25 10:53:46
Autor: J.F.
A propos lichwiarstwa...
Użytkownik "szczurwa" <szczurwa@gmail.com> napisał w wiadomości news:92ff3a97-6682-47f1-afad-81bc78d29035l12g2000yqo.googlegroups.com...
[...]

A w ogole moze byc oprocentowany, czy masz tylko udzial w zyskach wedle umowy ?

Co do lokat to spolka moze wyemitowac obligacje .. oraz np udzielic kredytu kupieckiego :-)

J.

Data: 2009-05-25 05:13:45
Autor: szczurwa
A propos lichwiarstwa...
On 25 Maj, 10:53, "J.F." <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

A w ogole moze byc oprocentowany, czy masz tylko udzial w zyskach
wedle umowy ?

Może być oprocentowany, jeśli umowa spółki tak stanowi. Udział w
zyskach to swoją drogą.

Data: 2009-05-25 08:19:34
Autor: MK
A propos lichwiarstwa...
"Darek" <nie@podam.maila.pl> wrote in message news:gvdd3k$mvi$1news.onet.pl...
- AFAIK udzielanie kredytow
jest zarezerwowane tylko dla bankow a to jest jakas sp. z o.o.

Nie, przyjmowanie wkładów (lokaty) jest zarezerwowane dla banków. Pożyczki może udzielać każdy.

Pozyczki tak, kredytu nie.

MK

Data: 2009-05-25 10:54:07
Autor: J.F.
A propos lichwiarstwa...
Użytkownik "MK" <macka@interia.pl> napisał w wiadomości news:gvdd9o$el6$1news.wp.pl...
"Darek" <nie@podam.maila.pl> wrote in message
Nie, przyjmowanie wkładów (lokaty) jest zarezerwowane dla banków. Pożyczki może udzielać każdy.

Pozyczki tak, kredytu nie.

A to jakas roznica ?

J.

Data: 2009-05-25 03:53:43
Autor: macka
A propos lichwiarstwa...
On 25 Maj, 10:54, "J.F." <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

> Pozyczki tak, kredytu nie.

A to jakas roznica ?

Miedzy kredytem i pozyczka? Oczywiscie, ze jest... dla zwyklego
uzytkownika najbardziej widoczna roznica jest to, ze pozycki udziela
sie w oparciu o Kodeks cywilny, a kredytu o Prawo bankowe. Jak sie
zablebisz to zobaczych np. ze udzialenie kredytu jest czynnoscia
bankowa, a udzielenie pozyczki jest taka tylko jesli to robi bank.
Zobaczysz takze, ze inne sa regulacje co do wlasnosci, zaplaty itd...

MK

Data: 2009-05-25 16:58:58
Autor: Chris
A propos lichwiarstwa...
Dnia Mon, 25 May 2009 03:53:43 -0700 (PDT), macka@interia.pl napisał(a):

[...]

A bardziej konkretnie, jakie mogą być skutki tych różnic?
Albo chociaż jakiś link?
Bo już wielokrotnie widziałem tutaj wyrazy oburzenia z powodu nie
odróżniania przez kogoś pożyczki od kredytu, ale jakoś nikt z tych
oburzonych nigdy nie pokwapił się o wyjaśnienie, na czym *konkretnie* te
różnice polegają. --
Pozdrowienia,
Krzysztof

Data: 2009-05-25 08:35:19
Autor: macka
A propos lichwiarstwa...
On 25 Maj, 16:58, Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> wrote:

[...]

Uzytkownicy Internetu powinni wiedziec gdzie szukac takich
informacji :). Ale prosze bardzo...

http://www.nbportal.pl/pl/np/porady/poradniki/kredyty-i-pozyczki/dlug-nie-jedno-ma-imie

MK

Data: 2009-05-25 22:19:52
Autor: Chris
A propos lichwiarstwa...
Dnia Mon, 25 May 2009 08:35:19 -0700 (PDT), macka@interia.pl napisał(a):

Uzytkownicy Internetu powinni wiedziec gdzie szukac takich
informacji :).

Kiedyś nawet próbowałem googlać w poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie,
ale w rezultacie dostałem wyłącznie linki do komentarzy zawierających
wyrazy zdziwienie, że ktoś może nie odróżniać kredytu od pożyczki, ale
żadnych użytecznych informacji.

Ale prosze bardzo...

http://www.nbportal.pl/pl/np/porady/poradniki/kredyty-i-pozyczki/dlug-nie-jedno-ma-imie

A za to pięknie dziękuję :)

--
Pozdrowienia,
Krzysztof

Data: 2009-05-25 20:06:45
Autor: scream
A propos lichwiarstwa...
Dnia Mon, 25 May 2009 07:27:07 +0200, MK napisał(a):

Poczytajcie i teraz sobie dalej zle piszcie o bankach ;)

Nie trzeba daleko szukać. Pozyczka w Millenium brana rok temu. Kwota 20k
zł, okres spłaty 5 lat, do spłaty 33 tysiące, z czego prawie 5 tysięcy to
"koszty obsługi". Dodatkowo liczone ubezpieczenie, i dopiero odsetki.

--
best regards, scream Samobójcy są arystokracją wśród umarłych.

Data: 2009-05-25 20:37:54
Autor: Andrzej
A propos lichwiarstwa...
Użytkownik MK napisał:

[...]

wyliczyłem sobie na szybko: przy pozyczce 600pln na 15 dni (koszt 161PLN) oprocentowanie wychodzi 652,94% w skali roku. Na 30 dni jest trochę lepiej, bo średio 350%.
Ale zerknijcie tu, tabelki na 2 stronie:

https://www.smskredyt.pl/media/files/Regulamin_pozyczek_SMSKredyt_30_04_2009.pdf

czego nie uwzględniłem, że mi wyszło takie "niskie" oprocentowanie?

Data: 2009-05-25 21:25:43
Autor: Krzysztof Halasa
A propos lichwiarstwa...
Andrzej <andrzejk@porsche.de> writes:

[...]

Moze oni tez przed chwila odkryli procenty skladane (tyle ze nie do
konca sprawnie im idzie).

A moze powinno tam byc:
* W przypadku bledow obliczeniowych przyjmuje sie, ze poprawnie podana
jest RRSO, i kwote do splaty oblicza sie na tej podstawie :-)
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-05-25 21:26:34
Autor: MK
A propos lichwiarstwa...
"Andrzej" <andrzejk@porsche.de> wrote in message news:gveoff$d44$1news.telbank.pl...

[...]

((761/600)^(365/15)-1)*100%=32410% :)

MK

Data: 2009-05-25 21:43:07
Autor: Krzysztof Halasa
A propos lichwiarstwa...
"MK" <macka@interia.pl> writes:

czego nie uwzględniłem, że mi wyszło takie "niskie" oprocentowanie?

((761/600)^(365/15)-1)*100%=32410% :)

No tak, nie chce byc inaczej.

15 dni i ponad 1/4 "kosztow"... Dobrze ze nie pozyczaja na 1 dzien.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-05-26 10:11:53
Autor: J.F.
A propos lichwiarstwa...
Użytkownik "MK" <macka@interia.pl> napisał w wiadomości news:gvda7b$cqq$1news.wp.pl...
[...]

A jakbym pobiegl do banku i poprosil o 300zl kredytu na 15 dni, to ile by mnie to kosztowalo ?
Nie przedzierajac sie przez rozne opcje, nie szukajac najtanszego sposobu - chcialby pieniadze gora za trzy dni ..

Co ciekawe za takich ludzi nikt sie nie bierze...

Oni przynajmniej jasno napisali ile to kosztuje - mozna nie korzystac.
Choc kto wie, moze w umowie cos dopisano.

J.

Data: 2009-05-26 10:24:19
Autor: Liwiusz
A propos lichwiarstwa...
J.F. pisze:
[...]

Ja też nie rozumiem tego podniecenia się grupy zapisem "antylichwiarskim" w kc. Wynika z niego, że jeśli ktoś chciałby pożyczyć 300zł na 15 dni, to całość kosztów i odsetek nie powinna przekroczyć 2,60zł. Kto podejmie takie ryzyko w tym przypadku za 2,60zł? Zatem to nie "lichwiarze" są be, tylko prawo jest do d*py.

--
Liwiusz

Data: 2009-05-26 12:47:13
Autor: majcher
A propos lichwiarstwa...
[...]
A no właśnie, w skali roku to wychodzą kosmiczne odsestki, ale jeśli ktoś chce pożyczyć kasę na kilka dni, to zgodnie z ustawą antylichwiarską więcej by kosztowało wydrukowanie umowy niż zarobiło by się na odsetkach. Np. pożyczka 300 zł na 7 dni to tylko 1,15zł odsetek. Dla mnie pożyczka to produkt jak każdy inny. Jeśli ktoś chce go sprzedawać na 600% rocznie to jego wybór i klienta. Tak samo jak mogę sobie wypić piwo kupione w markecie za 2 zł albo w restauracji to samo piwo za 10 zł. __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusów 4102 (20090525) __________

Data: 2009-05-26 12:52:36
Autor: Michał
A propos lichwiarstwa...
majcher pisze:
[...]

Ustawa o kredycie konsumenckim:
- ogranicza jedynie oprocentowanie _nominalne_, co przy różniących się zasadach spłaty daje spore zróżnicowanie w łącznych kosztach i RRSO
- pozwala na pobieranie dodatkowych prowizji, np. za rozpatrzenie wniosku
- dodatkowe prowizje jedynie nakazuje uwzględnić w RRSO

--
pzdr, Michał
http://finances.pl

Data: 2009-06-01 08:40:11
Autor: MK
A propos lichwiarstwa...
"majcher" <majcher@tkdami.net> wrote in message news:gvget8$br9$1news.vectranet.pl...

[...]

Skoro sa przepisy prawne to trzeba ich przestrzegac... i dotyczy to wszystkich...

MK

Pożyczkodawcy spoza sektora bankowego naruszają ustawę antylichwiarską
(IAR, dd/01.06.2009, godz. 06:21)

Firmy spoza sektora bankowego zajmujące się udzielaniem kredytów i pożyczek nagminnie naruszają ustawę antylichwiarską - pisze "Gazeta Prawna". Ich oferty pożyczkowe wielokrotnie przekraczają maksymalne odsetki dopuszczone przez prawo.

Instytucje finansowe przenoszą bowiem ciężar finansowy z odsetek na inne koszty związane z udzieleniem kredytu lub w inny sposób próbują obchodzić ustawowo wyznaczone limity - powiedziała "Gazecie Prawnej" rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Małgorzata Cieloch. Gorące tematy!

Odsetki od pożyczki i kredytu nie mogą przekraczać 21 proc. w skali roku. Tymczasem nawet 100 proc. wynosi realne oprocentowanie pożyczki udzielanej przez firmę parabankową.

Biorąc pożyczkę wysokości 600 zł na 15 dni w firmie smskredyt, pożyczkobiorca za ubezpieczenie musi zapłacić 125 zł.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi obecnie postępowania przeciwko czterem firmom pożyczkowo-kredytowym. Za pobieranie zbyt wysokich odsetek od pożyczki grozi kara nawet do dwóch lat więzienia.

Więcej na ten temat w "Gazecie Prawnej".
http://biznes.onet.pl/0,1981313,wiadomosci.html

Data: 2009-05-26 12:48:36
Autor: Michał
A propos lichwiarstwa...
Liwiusz pisze:
[...]

Oczywiście, że tak. Paradoksalnie lichwa jest potrzebna. Bo potrzebny na
rynku jest spory zakres oprocentowania uzależniony od warunków
rynkowych, warunków umowy czy ryzyka związanego z
kredytobiorcą/pożyczkobiorcą. Oczywiście nie warto dopuścić do sytuacji,
gdy na rynku dominuje lichwa, ale to odrębna sprawa.

Przez zapisy antylichwiarskie, które uważam za szkodliwe, dochodzi tylko
do jeszcze większych paradoksów. I zamiast otwartej lichwy mamy
manipulacje warunkami umowy przez co rzeczywisty koszt jest mniej widoczny.

Czy Provident zakończył działalność po wejściu w życie ustawy o kredycie
konsumenckim? Nie. Wszyscy, którzy muszą, stosują się do ograniczenia
dot. oprocentowania nominalnego, ale manipulują np. terminami,
prowizjami, ubezpieczeniami.

Widać to po RRSO, gdzie np. kredyt nominalnie oprocentowany na 15% daje
RRSO na poziomie 50%.

--
pzdr, Michał
http://finances.pl

Data: 2009-05-26 13:08:30
Autor: Marx
A propos lichwiarstwa...
Michał pisze:
Widać to po RRSO, gdzie np. kredyt nominalnie oprocentowany na 15% daje
RRSO na poziomie 50%.

ale dobre jest to ze to widac. Pusty smiech mnie ogarnia, gdy slysze reklame kredytu w ktorej jednym tchem wymienia sie dwa diametralnie rozne oprocentowania...
Marx

A propos lichwiarstwa...