?¹rodkowy pas na S8

Data: 2014-03-01 17:17:32
Autor: Dres Golf
?¹rodkowy pas na S8
W dniu 2014-02-27 11:15, Poldek pisze:

Czy tylko mnie pod-- -Ä… sympatyczni, sceptyczni
kierownikowie/kierowniczki, którzy/e jadą sobie środkowym pasem S8 z
prędkością 90 km/godz? Oczywiście nikogo nie wyprzedzają, prawy pas jest
pusty, na lewym lecą komety po 140+, a na środkowym tworzy się korek.

Nie lubię porównań do zachodu, ale jak na niemieckiej autostradzie się
zagapię i nie zjadę na prawy pas, to zaraz mnie ktoś zmiga długimi. U
nas wydaje mi się, że jest społeczne przyzwolenie na nie jechanie
najbardziej prawym pasem, jeżeli się nikogo nie wyprzedza.

1. Problem korzystania z wielu pasów dotyczy każdej drogi. Teoretycznie nasz kodeks w obecnej postaci ZABRANIA korzystania z innego niż prawy pas niezależnie od okoliczności.

Jazdę po pasach regulują w Polsce dwa artykuły 16 i 22:
I) Art. 16. pkt. 4 "Kierujący pojazdem jest OBOWIĄZANY jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni".
II) Przy skręcie w lewo Art.22. pkt. 2. ust 2).
III) Art. 22. Pkt 1. i pkt. 4. (zmiana pasa ruchu).

2. Teraz ponieważ kodeks literalnie ZABRANIA korzystania z innego niż prawy pas pojawia się samowola interpretacyjna i tutaj można by wymieniać całą listę dziennikarzy i komentatorów, policjantów itp. którzy wymyślają nieistniejące przepisy na temat tego KOMU i KIEDY wolno korzystać z innego niż prawy pas.
Ja zauważyłem jedną prawidłowość. Z kim nie rozmawiam każdy kierowca mówi że wszyscy inni powinni jechać prawym pasem z wyjątkiem JEGO jaśnie wielmożnego kierowcy.
Wystarczy przeszukać Internet to jest tego pełno - zawsze są to kłótnie.
Mnie instruktor LOK na kursie uczył np. że po skręcie w jezdnię wielopasmową zajmuję taki pas który jest najbardziej optymalny z punktu widzenia dalszej jazdy. Czyli jeśli na następnym skrzyżowaniu będę skręcał w lewo to zajmuję lewy pas.

3. Kolega się powołał na Niemcy, a mogę złośliwie zapytać dlaczego nie na np. USA? Oczywiście powinniśmy powoływać się na kodeks polski, ale w nim jest tylko, żeby się trzymać prawego krawężnika. W Ameryce takie zmienianie pasów nazywa się "weaving" i jest karalne. Z kolei w Niemczech weaving jest w kodeksie, bo trzeba ciągle zmieniać pas na najbardziej wolny prawy. W Ameryce jest zasada, żeby nie zmieniać pasów bo każda zmiana pasa to dodatkowy manewr i ryzyko. I jest 8 pasów przez LA na autostradzie 405 i rzadko widzę zmiany pasów mimo, że np. na 3. i 4. pasie porobiły się dziury, to ci z 6 pasa nie wjeżdżają na 3 pas "bo 3 pas jest wolny". Dzięki temu że jest zasada "trzymaj się pasa na którym się ustawiłeś" rozprowadzanie ruchu na skomplikowanych węzłach jest bardzo proste. U nas z kolei jedne węzły autostradowe są rozwiązane po amerykańsku - kuriozum to tabliczka "trzymaj pas" - (pytanie czy taka tabliczka zwalnia mnie od obowiązku zjeżdżania na skrajnie prawy pas?), a inne po niemiecku.

4. A teraz podaję wymyślone sytuacje kiedy MOŻNA jechać innym niż prawy pas:

A) Korzystanie z lewego pasa jest dopuszczalne jeżeli prawy ma dziury lub omijam dołki na prawym pasie - 90%
B) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli wyprzedzam - 99%. To jest wymysł niektórych dziennikarzy, chociaż nikt nie potrafi wskazać paragrafu, bo prawo polskie nie definiuje takiego wyjątku od obowiązku jazdy prawym pasem.
C) Korzystanie z lewego jest dozwolone jest tylko dla tych, którzy przekraczają prędkość co najmniej o 20 km/h. Jeśli ktoś chce łamać ograniczenie prędkości to lewy pas jest po to, aby mu to umożliwić. Jeśli ktoś jedzie po lewym pasie z maksymalną prędkością kodeksową to go blokuje - 80%.
Komentarz: w sytuacji kiedy pojazdy na prawym pasie jadą z prędkością większą niż dopuszczalna wyprzedzanie jest zabronione, więc korzystanie z lewego pasa też, jeśli przyjmiemy że lewy jest do wyprzedzania.
D) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli dojeżdżam do świateł, przed którymi na prawym pasie stoi już samochód i chcę się ustawić obok niego do szybkiego startu. - 70%
E) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli na prawym znajdują się pojazdy.
Komentarz: Art. 16 mówi, że kierowca musi jechać "możliwie" blisko, zatem powinien zjechać na prawy pas pomiędzy samochody, a nie jechać lewym pasem.
F) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone na obszarze zabudowanym. W dużych miastach kierowcy nagminnie walą równo wszystkimi nawet trzema pasami, zamiast zgodnie z literą prawa korzystać wyłącznie z prawego pasa.
G) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli jest korek. Stosujemy tzw. zamek.
Komentarz: Przypomnę że żadnego zamka nie ma w polskim kodeksie, a znak zamka nie znajduje się w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych więc z punktu widzenia prawa jest to reklama przydrożna. Niektórzy po stłuczce mogli się ze zdziwieniem przekonać, że jednak art. 22. pkt. 4 jest obowiązującym prawem.

Ja nie komentuję czy powyższe argumenty są słuszne czy nie.

Kwestia jest taka, że skoro
- nie sÄ… wpisane do kodeksu,
- nie idzie za tym spójny system szkolenia lub co gorsza co instruktor to inna wykładnia,
- nie idzie za tym system karania
- nie idą za tym warunki techniczne budowy dróg
wobec tego stosowanie się do takich dziennikarskich nawoływań jest ryzykowne.
Praktycznie nie ma znaczenia co jest w kodeksie, ani do jakiego wnisku dojdzie kłótnia w tym wątku, bo i tak nawet do tych przepisów które są ewidentne i spójne niewielu się stosuje. Więc trzeba uważać co robi przeciwnik na drodze i dostosowywać się do sytuacji, bo może jest z innej szkoły. Jedni czytają "Motor" inni "Auto świat", a jeszcze inni byli w Reichu i uważają że w Polsce obowiązuje (a jak nie to powinien) niemiecki kodeks.

Ale jakoś w tej dżungli jeździmy.

A teraz do wątkotwórcy:
Skoro prawy pas jest pusty, to w czym masz problem wyprzedzić z prawej strony?

Ja zawsze wyprzedzam jadących środkowym pasem z prawej strony gdyż:
a) Jest to zgodne z kodeksem Art. 24, pkt. 10, ust 1).
b) Jakbym wyprzedzał z lewej to zawsze mi ktoś siądzie na ogonie i pogania długimi mimo że staram się jechać powyżej "pierwszej prędkości karalnej". Na prawym pasie to się nie dzieje - chociaż nie wiem dlaczego?
c) Po wyprzedzaniu mam komfort powrotu na środkowy pas, gdyż mam pierwszeństwo przed delikwentem, który wyprzedzał z lewej strony zgodnie z Art. 22. pkt. 4. chociaż parę razy zostałem obtrąbiony.

Data: 2014-03-01 17:30:56
Autor: Dres Golf
?¹rodkowy pas na S8

[...]

paragrafu, bo prawo polskie nie definiuje takiego wyjÄ…tku od obowiÄ…zku
[...]
jest obowiÄ…zujÄ…cym prawem.

H) Aha jeszcze zapomniałem o rondach. Niektórzy uważają, że obowiązek jazdy prawym pasem na rondzie również nie obowiązuje. Chociaż zachowanie i sygnalizowanie na rondach to temat zasługujący na osobne forum.

Data: 2014-03-01 19:33:35
Autor: J.F.
?¹rodkowy pas na S8
Dnia Sat, 01 Mar 2014 17:30:56 +0100, Dres Golf napisa³(a):
4. A teraz podajê wymy¶lone sytuacje kiedy MO¯NA jechaæ innym ni¿ prawy
pas:
A) Korzystanie z lewego pasa jest dopuszczalne je¿eli prawy ma dziury
lub omijam do³ki na prawym pasie - 90%

Pojezdzilbys kiedys po A4, tej starej. To nie jest calkiem wymyslony
powod.
A jak glina uwaza inaczej, to pogrozic ze chyba usiluje zabojstwo
popelnic :-)

Stara A4 jeszcze czesciowo istnieje
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,15526104,Urwane_kola__zgubiony_na_wertepach_towar__Pseudoautostrada.html

tylko teraz oba pasy ... w zasadzie nie nadaja sie do jazdy :-)

B) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone je¶li wyprzedzam - 99%. To
jest wymys³ niektórych dziennikarzy, chocia¿ nikt nie potrafi wskazaæ
paragrafu, bo prawo polskie nie definiuje takiego wyj±tku od obowi±zku
jazdy prawym pasem.

Ale nakazuje (z wyjatkami) wyprzedzanie z lewej strony. Chyba
zrozumiale ze lewym pasem. A wyprzedzanie jeszcze nie jest ogolnie
zakazane.

C) Korzystanie z lewego jest dozwolone jest tylko dla tych, którzy
przekraczaj± prêdko¶æ co najmniej o 20 km/h. Je¶li kto¶ chce ³amaæ
ograniczenie prêdko¶ci to lewy pas jest po to, aby mu to umo¿liwiæ.
Je¶li kto¶ jedzie po lewym pasie z maksymaln± prêdko¶ci± kodeksow± to go
blokuje - 80%.
Komentarz: w sytuacji kiedy pojazdy na prawym pasie jad± z prêdko¶ci±
wiêksz± ni¿ dopuszczalna wyprzedzanie jest zabronione, wiêc korzystanie
z lewego pasa te¿, je¶li przyjmiemy ¿e lewy jest do wyprzedzania.

Owszem, ale nawet jadac z dopuszczalna nalezy to robic prawym pasem
:-)

D) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone je¶li doje¿d¿am do ¶wiate³,
przed którymi na prawym pasie stoi ju¿ samochód i chcê siê ustawiæ obok
niego do szybkiego startu. - 70%

Ale wtedy jest kilka pasow do jazdy na wprost, a jak wiadomo znaki
maja pierwszenstwo przef regulami ogolnymi.

G) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone je¶li jest korek. Stosujemy
tzw. zamek.
Komentarz: Przypomnê ¿e ¿adnego zamka nie ma w polskim kodeksie, a znak
zamka nie znajduje siê w rozporz±dzeniu o znakach i sygna³ach drogowych
wiêc z punktu widzenia prawa jest to reklama przydro¿na. Niektórzy po
st³uczce mogli siê ze zdziwieniem przekonaæ, ¿e jednak art. 22. pkt. 4
jest obowi±zuj±cym prawem.

W odroznieniu od Niemiec, u nas ta reklama w zasadzie nic nie mowi.
Moze jakies przypomnienie, zeby kulturalnie sie zachowac i wpuscic.
Niemcy maja w swoim kodeksie dosc rozsadny nakaz jazdy swoim pasem az
do jego konca.

H) Aha jeszcze zapomnia³em o rondach. Niektórzy uwa¿aj±, ¿e obowi±zek jazdy prawym pasem na rondzie równie¿ nie obowi±zuje. Chocia¿ zachowanie i sygnalizowanie na rondach to temat zas³uguj±cy na osobne forum.

osobny, ale na niektorych nawet oznakowanie wymusza jazde lewym pasem.

J.

Data: 2014-03-01 20:58:51
Autor: Shrek
?rodkowy pas na S8
On 2014-03-01 19:33, J.F. wrote:

[...]

Z tym, ¿e te wyj±tki to... droga o dwóch pasach w ka¿d± stronê, bez pasa zieleni poza zabudowanym. Wiêc nie - prawo dopuszcza wyprzedzanie dowolnym pasem za jednym ma³ym wyj±tkiem (co i tak nie wystêpuje w praktyce).

[...]

Ogólnie jak literalnie traktujesz prawo, to mo¿esz korzystaæ z lewego tylko przy skrêcie;) Jak zwykle powstaje pytanie co ci marzekaj±cy na idiotów na lewy sami robili na lewym - i to chyba podsumowuje dyskusjê - wiêkszo¶ci wydaje siê ¿e lewy pas zbudowano tylko i wy³±cznie dla niech;)

Shrek.

Data: 2014-03-03 09:32:08
Autor: Dres Golf
?rodkowy pas na S8

[...]

Zdaje mi siê, ¿e droga jednojezdniowa, dwukierunkowa 4-pasmowa, poza obszarem zabudowanym jest na przedmie¶ciach Koszalina. Droga krajowa nr 6, wjazd od strony zachodniej. Je¶li tak jest nadal, to tam nie wolno wyprzedzaæ z prawej strony.

Data: 2014-03-03 10:06:34
Autor: RoMan Mandziejewicz
?rodkowy pas na S8
Hello Dres,

Monday, March 3, 2014, 9:32:08 AM, you wrote:

[...]

Przedmie¶cia nie s± zabudowane?

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-03-03 09:42:12
Autor: Dres Golf
?rodkowy pas na S8
W dniu 2014-03-01 19:33, J.F. pisze:
D) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone je¶li doje¿d¿am do ¶wiate³,
Ale wtedy jest kilka pasow do jazdy na wprost, a jak wiadomo znaki
maja pierwszenstwo przef regulami ogolnymi.

OK. Dopisujê kolejny dozwolony wyj±tek pozwalaj±cy na korzystanie z innego ni¿ prawy pas:

H) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone je¶li s± ustawione znaki pionowe F-10 "Kierunki na pasach ruchu" lub znaki poziome P8-a "Strza³ka kierunkowa na wprost".

Rozumiem, ¿e do tej kategorii nie wrzucasz jednak znaków E2-d "Drogowskaz tablicowy umieszczany nad jezdni± na autostradzie", które s± umieszczane na bramownicach nad autostrad± i zawieraj± strza³ki "na wprost"?

Data: 2014-03-03 11:32:01
Autor: J.F
?rodkowy pas na S8
U¿ytkownik "Dres Golf"  napisa³ w wiadomo¶ci
> [...]

Rozumiem, ¿e do tej kategorii nie wrzucasz jednak znaków E2-d "Drogowskaz tablicowy umieszczany nad jezdni± na autostradzie", które s± umieszczane na bramownicach nad autostrad± i zawieraj± strza³ki "na wprost"?

A, to zalezy co napisane.
Bo jesli nad lewym pasem prosto pisze Jedrzychowice, a nad prawym Olszyna, to moze to miec znaczenie za kilkanascie sekund ...

J.

Data: 2014-03-01 17:42:56
Autor: Poldek
?¹rodkowy pas na S8
Dres Golf wrote:

A teraz do wątkotwórcy:
Skoro prawy pas jest pusty, to w czym masz problem wyprzedzić z prawej
strony?

Otóż często tak czynię, ale z poczuciem winy. Prawdopodobnie w dzieciństwie miał na mnie wpływ ktoś kto był w Reichu, pewnie na robotach :-o

?¹rodkowy pas na S8