Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Światła Skandynawskie

Światła Skandynawskie

Data: 2015-12-05 15:29:17
Autor: PlaMa
Światła Skandynawskie
Po kolejnym uprzejmym pomruganiu długimi, stwierdziłem, że mam zbyt dziurawą pamięć i w końcu zarobię mandat za jazdę bez świateł i pora coś z tym zrobić.


Stwierdziłem, że albo montuję automatyczne dzienne albo włączam skandynawskie.

Jako, że w Focus 2 włączenie opcji świateł skandynawskich to kwestia jednego przełącznika za 9 zł i 3 bezpieczników, postanowiłem zacząć od tego.

Cały proces się udał się bez problemów, wraz z zapłonem włączają mi się światła mijania, bez pozycji, tylnych i tablicy.

No właśnie - miałem ostatnio dyskusję na ten temat ze znajomym i stwierdził on, że za brak tylnych i tablicy dostanę mandat przy kontroli.

Jak to jest? Czy ktoś mógłby mnie skierować do przepisu, który to reguluje?


Pytanie dodatkowe - podobno w światłach skandynawskich światła mijania muszą świecić słabiej... jak to sprawdzić organoleptycznie?
Jasne - przełączyć i porównać, ale wydaje mi się oczywiste, że same światła mijania będą "słabsze" od tandemu mijania+pozycje.
Jak się upewnić, że w opcji skandynawskiej mijania świecą na 70% niż gdy są włączone razem z pozycyjnymi?

Data: 2015-12-05 15:42:34
Autor: Tomasz Pyra
Światła Skandynawskie
Dnia Sat, 5 Dec 2015 15:29:17 +0100, PlaMa napisał(a):

No właśnie - miałem ostatnio dyskusję na ten temat ze znajomym i stwierdził on, że za brak tylnych i tablicy dostanę mandat przy kontroli.

W porze dziennej mandat chyba niekoniecznie.
Natomiast policjant powinien zatrzymać dowód rejestracyjny za niesprawne
oświetlenie.

Jak to jest? Czy ktoś mógłby mnie skierować do przepisu, który to reguluje?

rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

Pytanie dodatkowe - podobno w światłach skandynawskich światła mijania muszą świecić słabiej... jak to sprawdzić organoleptycznie?

Mijania to mijania - nie mogą świecić w żaden inny sposób niż w pełni i
zawsze muszą działać razem z pozycyjnymi.

Jak się upewnić, że w opcji skandynawskiej mijania świecą na 70% niż gdy są włączone razem z pozycyjnymi?

Mam wrażenie że mylisz kilka rzeczy.

Są rozwiązania że rolę świateł dziennych pełnią światła drogowe świecące
słabiej. Jednak formalnie będzie to legalnie wyłącznie jak reflektory
świateł drogowych oznakowane są znakiem RL.

Jeśli nie - musisz mieć dodatkowe lampy do jazdy dziennej, w samochodach
zarejestrowanych w 2010 roku i nowszych nie mogą działać razem z
pozycyjnymi (w starszych mogą).

A jak nie dodatkowe lampy, to automatyczny włącznik świateł może włączać po
prostu światła mijania (włącznie z pozycyjnymi).

Data: 2015-12-05 18:49:22
Autor: jerzu.xyz
Światła Skandynawskie
On Sat, 5 Dec 2015 15:42:34 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

W porze dziennej mandat chyba niekoniecznie.
Natomiast policjant powinien zatrzymać dowód rejestracyjny za niesprawne
oświetlenie.

Chwila, ale to auto ma homologację na rynek europejski. Za co zabranie
DR?

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński jerzu/@/irc/pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim `06 3.3t

Data: 2015-12-05 18:56:58
Autor: Tomasz Pyra
Światła Skandynawskie
Dnia Sat, 05 Dec 2015 18:49:22 +0100, jerzu.xyz@irc.pl napisał(a):

On Sat, 5 Dec 2015 15:42:34 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

W porze dziennej mandat chyba niekoniecznie.
Natomiast policjant powinien zatrzymać dowód rejestracyjny za niesprawne
oświetlenie.

Chwila, ale to auto ma homologację na rynek europejski. Za co zabranie
DR?

Światła mijania nie mogą działać bez pozycyjnych.
Par. 13 pkt 2 rozporządzenia.

Data: 2015-12-05 19:06:38
Autor: jerzu.xyz
Światła Skandynawskie
On Sat, 5 Dec 2015 18:56:58 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:


Światła mijania nie mogą działać bez pozycyjnych.
Par. 13 pkt 2 rozporządzenia.

Czyli taki Focus2 sprowadzony ze Szwecji nie powinien być
zarejestrowany w Polsce. Dobrze rozumiem? ;)

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński jerzu/@/irc/pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim `06 3.3t

Data: 2015-12-05 19:32:39
Autor: Tomasz Pyra
Światła Skandynawskie
Dnia Sat, 05 Dec 2015 19:06:38 +0100, jerzu.xyz@irc.pl napisał(a):

On Sat, 5 Dec 2015 18:56:58 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:


Światła mijania nie mogą działać bez pozycyjnych.
Par. 13 pkt 2 rozporządzenia.

Czyli taki Focus2 sprowadzony ze Szwecji nie powinien być
zarejestrowany w Polsce. Dobrze rozumiem? ;)

Jeśli nie spełnia rozporządzenia to nie.
To dokładnie ta sama sytuacja co gdyby miał czerwone lampy z przodu i białe
z tyłu, bo powiedzmy sprowadzony z jakiegoś "Bananostanu" gdzie tak wolno.

Data: 2015-12-05 19:37:55
Autor: Tomasz Pyra
Światła Skandynawskie
Dnia Sat, 5 Dec 2015 19:32:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

Dnia Sat, 05 Dec 2015 19:06:38 +0100, jerzu.xyz@irc.pl napisał(a):

On Sat, 5 Dec 2015 18:56:58 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:


Światła mijania nie mogą działać bez pozycyjnych.
Par. 13 pkt 2 rozporządzenia.

Czyli taki Focus2 sprowadzony ze Szwecji nie powinien być
zarejestrowany w Polsce. Dobrze rozumiem? ;)

Jeśli nie spełnia rozporządzenia to nie.
To dokładnie ta sama sytuacja co gdyby miał czerwone lampy z przodu i białe
z tyłu, bo powiedzmy sprowadzony z jakiegoś "Bananostanu" gdzie tak wolno.

Tzn. może być jeszcze inaczej - jeśli te lampy mają oznaczenie RL i
homologację, to po prostu są też światłami do jazdy dziennej.
Wtedy mogą świecić bez postojówek.

Co nie zmienia faktu że jest to głupie, bo mając takie "prawie mijania"
zapalone, chyba łatwo zapomnieć włączyć prawdziwych świateł mijania (widząc
że coś się tam z przodu jednak świeci) i jak zapada zmrok, to zostać z
ciemnym tyłem w nocy.

Data: 2015-12-05 22:42:12
Autor: PlaMa
Światła Skandynawskie
W dniu 2015-12-05 o 19:37, Tomasz Pyra pisze:

Co nie zmienia faktu że jest to głupie, bo mając takie "prawie mijania"
zapalone, chyba łatwo zapomnieć włączyć prawdziwych świateł mijania (widząc
że coś się tam z przodu jednak świeci) i jak zapada zmrok, to zostać z
ciemnym tyłem w nocy.

u mnie działa to tak, że nie świeci się także podświetlenie licznika, więc jak nie będziesz w stanie sprawdzić prędkości bo będzie za ciemno to raczej zorientujesz się, że coś jest nie tak :)

Data: 2015-12-05 20:36:52
Autor: J.F.
Światła Skandynawskie
Dnia Sat, 5 Dec 2015 18:56:58 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
Dnia Sat, 05 Dec 2015 18:49:22 +0100, jerzu.xyz@irc.pl napisał(a):
W porze dziennej mandat chyba niekoniecznie.
Natomiast policjant powinien zatrzymać dowód rejestracyjny za niesprawne
oświetlenie.
Chwila, ale to auto ma homologację na rynek europejski. Za co zabranie
DR?
Światła mijania nie mogą działać bez pozycyjnych.
Par. 13 pkt 2 rozporządzenia.

Uprawniony do badania zgodnosci przepisow z umowami miedzynarodowymi
jest Trybunal Konstytucyjny :-)

J.

Data: 2015-12-05 18:51:26
Autor: jerzu.xyz
Światła Skandynawskie
On Sat, 5 Dec 2015 15:42:34 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

Mijania to mijania - nie mogą świecić w żaden inny sposób niż w pełni i
zawsze muszą działać razem z pozycyjnymi.

No paczpan, a w takim Transicie świecą na 70% jako dzienne. I to
kupionym w Polsce. Zresztą w FF2 też można tak zrobić, kwestia jednego
przekaźnika i dodania drutu oporowewgo instalacji. Ba, niektóre
egzemplarze mają drut oporowy, brak tylko przekaźnika.

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński jerzu/@/irc/pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim `06 3.3t

Data: 2015-12-05 19:00:46
Autor: Tomasz Pyra
Światła Skandynawskie
Dnia Sat, 05 Dec 2015 18:51:26 +0100, jerzu.xyz@irc.pl napisał(a):

On Sat, 5 Dec 2015 15:42:34 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

Mijania to mijania - nie mogą świecić w żaden inny sposób niż w pełni i
zawsze muszą działać razem z pozycyjnymi.

No paczpan, a w takim Transicie świecą na 70% jako dzienne.

Ale mijania?
Bo owszem - widziałem samochody z DRL na światłach drogowych świecących
słabiej.
Ale w przypadku świateł mijania (które z założenia świecą w ulicę przed
samochód, a nie w przód), to trochę bez sensu


Zresztą w FF2 też można tak zrobić, kwestia jednego
przekaźnika i dodania drutu oporowewgo instalacji. Ba, niektóre
egzemplarze mają drut oporowy, brak tylko przekaźnika.

Zrobić oczywiście można wszystko, tylko niektórych rzeczy nie wolno :)

Data: 2015-12-05 19:05:12
Autor: jerzu.xyz
Światła Skandynawskie
On Sat, 5 Dec 2015 19:00:46 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

Ale mijania?

Miajania. Ja mam tak zrobione w swoim Focusie, fabrycznie jest tak w
Kudze, Fieście, Focusy 2 z czujnikiem zmierzchu też tak mają. W trybie
AUTO w dzień świecą się mijania na 70% jako dzienne, w nocy światła
mijania świecą na 100% plus palą się pozycyjne z przodu i z tyłu.

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński jerzu/@/irc/pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim `06 3.3t

Data: 2015-12-05 19:35:28
Autor: Tomasz Pyra
Światła Skandynawskie
Dnia Sat, 05 Dec 2015 19:05:12 +0100, jerzu.xyz@irc.pl napisał(a):

On Sat, 5 Dec 2015 19:00:46 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

Ale mijania?

Miajania. Ja mam tak zrobione w swoim Focusie, fabrycznie jest tak w
Kudze, Fieście, Focusy 2 z czujnikiem zmierzchu też tak mają. W trybie
AUTO w dzień świecą się mijania na 70% jako dzienne, w nocy światła
mijania świecą na 100% plus palą się pozycyjne z przodu i z tyłu.

Przedziwny pomysł - po prostu głupi :)
Bo o ile słabiej świecące światła drogowe to całkiem dobry pomysł (ze
względu na kąty świecenia), to światła mijania które świecą w asfalt przed
autem to już po prostu słaby pomysł.

Data: 2015-12-05 20:50:08
Autor: P.B.
Światła Skandynawskie
Dnia Sat, 5 Dec 2015 19:35:28 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

Przedziwny pomysł - po prostu głupi :)
Bo o ile słabiej świecące światła drogowe to całkiem dobry pomysł (ze
względu na kąty świecenia), to światła mijania które świecą w asfalt przed
autem to już po prostu słaby pomysł.

A właśnie, że nie! Różnica w jasności świecenia świateł mijania w trybie
dziennych, a zwykłych mijania jest niemal niezauważalna, a żarówki H7
wytrzymują na dwa lata,a nie dwa miesiące codziennej jazdy. W moim FF2 FL
nie mam czujnika zmierzchu i działa to tak, że w pozycji "0" przełącznika
świateł świeci wszytko co normalnie: przód tył, oświetlenie tablicy, a
mijania na 70% mocy. Po "włączeniu" świateł, mijania świecą pełną mocą i
można na stała zapalić drogowe i przeciwmgielne. W praktyce "włączam" światła tylko podczas dłuższych podróży pozamiejskich.
W mieście, czy na obwodnicy trójmiasta ta zmniejszona moc świateł
wystarcza, żeby swobodnie jezdzić nocą. --
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2015-12-05 15:52:02
Autor: Tom N
Światła Skandynawskie
PlaMa w <news:5662f4b9$0$22824$65785112news.neostrada.pl>:

Po kolejnym uprzejmym pomruganiu długimi, stwierdziłem, że mam zbyt dziurawą pamięć i w końcu zarobię mandat za jazdę bez świateł i pora coś z tym zrobić.

Stwierdziłem, że albo montuję automatyczne dzienne albo włączam skandynawskie.

Jako, że w Focus 2 włączenie opcji świateł skandynawskich to kwestia jednego przełącznika za 9 zł i 3 bezpieczników, postanowiłem zacząć od tego.

Cały proces się udał się bez problemów, wraz z zapłonem włączają mi się światła mijania, bez pozycji, tylnych i tablicy.

Mijania z przodu muszą być z pozycjami tylnymi

No właśnie - miałem ostatnio dyskusję na ten temat ze znajomym i stwierdził on, że za brak tylnych i tablicy dostanę mandat przy kontroli.

Tak, bo brak pozycji tylnych jest dopuszczalny ze światłami dziennymi

Jak to jest? Czy ktoś mógłby mnie skierować do przepisu, który to reguluje?

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20150000305

--
'Tom N'

Data: 2015-12-05 23:07:16
Autor: PlaMa
Światła Skandynawskie
W dniu 2015-12-05 o 15:29, PlaMa pisze:

No właśnie - miałem ostatnio dyskusję na ten temat ze znajomym i
stwierdził on, że za brak tylnych i tablicy dostanę mandat przy kontroli.

No to zaczyna się robić ciekawie (cytat, tekst nie mój):

Zgodnie z zapisami "Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej", światło realizujące wiele funkcji może mieć oznaczenie homologacyjne dla funkcji głównej i nie musi mieć oznaczenia homolagocyjnego dla innych funkcji - pod warunkiem, że realizuje je zgodnie z podanym Regulaminem.

Toteż światła mijania w funkcji świateł dziennych - po ograniczeniu mocy do ok 70-80% - są w pełni zgodne z zapisami Regulaminu dotyczącymi DRL i są absolutnie legalne w Polsce i każdym innym kraju UE. I nie muszą mieć żadnych napisów "RL"!

Poza tym - zgodnie z zapisami Regulaminu świecenie wraz z DRL świateł pozycyjnych i oświetlenia tablicy rejestracyjnej oraz kokpitu jest JEDYNIE DOPUSZCZALNE dla samochodów zarejestrowanych przed 01.01.2010 i NIE JEST DOZWOLONE dla samochodów rejestrowanych po raz pierwszy po tej dacie. Oznacza to, że dowolny samochód (także rejestrowany wcześniej), jeśli posiada prawidłowe DRL może nie mieć innych świateł włączonych - bo taki stan prawny jest stanem podstawowym.

Data: 2015-12-05 23:18:32
Autor: PlaMa
Światła Skandynawskie
W dniu 2015-12-05 o 23:07, PlaMa pisze:

No i jeszcze:

przepisy są jasne i Policja nie ma prawa karać za włączenie świateł mijania w funkcji świateł dziennych pod warunkiem, że ich intensywność świecenia jest ograniczona do wymaganego przepisam poziomu (w naszym przypadku za pomocą przewidzianego fabrycznie drutu oporowego) i zastosowania żarówek zgodnych ze specyfikacją na reflektorze.

Dla porządku linki Regulaminów dla wszytkich:
To jest Regulamin 48
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0152:PL:PDF

a to Regulamin 87:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0068:PL:PDF

Ten drugi Regulamin też jest ważny. Obydwa obowiązują bezwzględnie w Polsce.

A tu jest kluczowy cytat z Regulaminu 87:

5.1.2. W przypadku stwierdzenia, że światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone spełniają wymagania kilku regulaminów stanowiących załączniki do Porozumienia z 1958 r., można zastosować jeden międzynarodowy znak homologacji, jednakże pod warunkiem, że takie światła nie są zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone ze światłem lub światłami niespełniającymi przepisów któregokolwiek z tych regulaminów.

Czyli - jeśli DRL zrealizowany za pomocą świateł mijania jest zgodny z wymogami dotyczącymi DRL, to znak homologacyjny RL nie jest wymagany. Wystarczy znak homologacyjny świateł mijania.



Co Wy na to?

Data: 2015-12-06 00:41:49
Autor: Tomasz Pyra
Światła Skandynawskie
Dnia Sat, 5 Dec 2015 23:18:32 +0100, PlaMa napisał(a):

W dniu 2015-12-05 o 23:07, PlaMa pisze:

No i jeszcze:

przepisy są jasne i Policja nie ma prawa karać za włączenie świateł mijania w funkcji świateł dziennych pod warunkiem, że ich intensywność świecenia jest ograniczona do wymaganego przepisam poziomu (w naszym przypadku za pomocą przewidzianego fabrycznie drutu oporowego) i zastosowania żarówek zgodnych ze specyfikacją na reflektorze.

Dla porządku linki Regulaminów dla wszytkich:
To jest Regulamin 48
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0152:PL:PDF

a to Regulamin 87:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0068:PL:PDF

Ten drugi Regulamin też jest ważny. Obydwa obowiązują bezwzględnie w Polsce.

A tu jest kluczowy cytat z Regulaminu 87:

5.1.2. W przypadku stwierdzenia, że światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone spełniają wymagania kilku regulaminów stanowiących załączniki do Porozumienia z 1958 r., można zastosować jeden międzynarodowy znak homologacji, jednakże pod warunkiem, że takie światła nie są zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone ze światłem lub światłami niespełniającymi przepisów któregokolwiek z tych regulaminów.

Czyli - jeśli DRL zrealizowany za pomocą świateł mijania jest zgodny z wymogami dotyczącymi DRL, to znak homologacyjny RL nie jest wymagany. Wystarczy znak homologacyjny świateł mijania.



Co Wy na to?

Podstawowa sprawa jest taka, że są to przepisy dotyczące homologacji.
Czyli mówią na co może sobie pozwolić producent samochodów homologując, a
nie o tym co sobie można samemu wybudować we własnym samochodzie.

Z tych regulaminów wynika więc że producent który homologuje lampę jako
lampę główną z funkcją DRL, nie musi umieszczać na niej symbolu RL.
Tylko tyle.

Jednak nie oznacza to, że na dowolnej lampie bez symbolu RL wolno
użytkownikowi uruchomić sobie funkcjonalność DRL.
Byłoby to legalne tylko w przypadku lamp które zostały homologowane z
funkcją DRL.
A te lampy które taką funkcję spełniają fabrycznie zawsze widziałem że
symbol RL miały, czyli wygląda na to, że producenci nie korzystają z
możliwości nieumieszczenia znaku RL. I owszem okazuje się że jest to teoretycznie możliwe że lampy do DRL nie
będą mieć znaku RL, ale praktycznie sądzę że może to być zjawisko
niespotykane.

Kolejne ryzyko jest takie, że jak wiadomo w Polsce najwyższą instancją
dotyczącą zgodności pojazdu z przepisami jest policjant i nie przysługuje
Ci żadne prawo odwołania od jego decyzji.
Policjant zabierze dowód i koniec sprawy.
A SKP wyda odpłatnie zaświadczenie na podstawie którego Ci dowód oddadzą,
pod warunkiem że instalacja dziennych zniknie, albo na kloszu pojawi się RL
- też żadnego odwołania prawo tu nie przewiduje.
Można by się pewnie sądzić w Strassburgu o odmowę prawa do procesu sądowego
i ciekawe jaki będzie rezultat (mi od czasu kiedy mam na to ochotę nikt nie
chciał jeszcze zabrać DR).

No i ostatnia sprawa - dlaczego mijania? :) Przecież to bez sensu.
Na DRL dobrze nadają się osłabione światła drogowe lub przeciwmgłowe.
Mijania są chyba najgorszym wyborem (nie mówiąc że od tego 2010 to chyba
już 90% aut ma ksenonowe lampy).

Data: 2015-12-06 00:57:20
Autor: PlaMa
Światła Skandynawskie
W dniu 2015-12-06 o 00:41, Tomasz Pyra pisze:

Podstawowa sprawa jest taka, że są to przepisy dotyczące homologacji.
Czyli mówią na co może sobie pozwolić producent samochodów homologując, a
nie o tym co sobie można samemu wybudować we własnym samochodzie.
Z tych regulaminów wynika więc że producent który homologuje lampę jako
lampę główną z funkcją DRL, nie musi umieszczać na niej symbolu RL.
Tylko tyle.

No tak, ale spójrzmy na to z punktu praktycznego - następuje kontrola, ja mówię policjantowi, że mam dzienne, ale zgodnie z rozporządzeniem czy innym regulaminem nie ma na nich oznaczenie DRL bo nie musi być.

Pomijając sytuację, że trafię na idiotę z niedorostem penisa a przerostem ego to sytuacja nie do podważenia przez policjanta.

A te lampy które taką funkcję spełniają fabrycznie zawsze widziałem że
symbol RL miały, czyli wygląda na to, że producenci nie korzystają z
możliwości nieumieszczenia znaku RL.

To jeszcze o niczym nie świadczy :)

No i ostatnia sprawa - dlaczego mijania? :) Przecież to bez sensu.
Na DRL dobrze nadają się osłabioneświatła drogowe lub przeciwmgłowe.
Mijania są chyba najgorszym wyborem

czemu?

Data: 2015-12-06 01:53:35
Autor: Tomasz Pyra
Światła Skandynawskie
Dnia Sun, 6 Dec 2015 00:57:20 +0100, PlaMa napisał(a):

W dniu 2015-12-06 o 00:41, Tomasz Pyra pisze:

Podstawowa sprawa jest taka, że są to przepisy dotyczące homologacji.
Czyli mówią na co może sobie pozwolić producent samochodów homologując, a
nie o tym co sobie można samemu wybudować we własnym samochodzie.
Z tych regulaminów wynika więc że producent który homologuje lampę jako
lampę główną z funkcją DRL, nie musi umieszczać na niej symbolu RL.
Tylko tyle.

No tak, ale spójrzmy na to z punktu praktycznego - następuje kontrola, ja mówię policjantowi, że mam dzienne, ale zgodnie z rozporządzeniem czy innym regulaminem nie ma na nich oznaczenie DRL bo nie musi być.

Z praktycznego punktu widzenia to żadne oznaczenia na niczym nie mają
znaczenia, a jedynie to czy spełniają praktyczną funkcję.

Pomijając sytuację, że trafię na idiotę z niedorostem penisa a przerostem ego to sytuacja nie do podważenia przez policjanta.

Jeżeli pomijasz idiotów, to raczej nie powinno być problemów z żadnym
_rozsądnie_ zrobionym oświetleniem, jeśli spełnia swoją funkcję.

Przepychanki na paragrafy zaczną się albo jeżeli Twoje oświetlenie nie
spełnia funkcji prawidłowo, albo jeżeli policjant koniecznie chce Ci zrobić
na złość z innego powodu.
W jednym i drugim przypadku brak RL na lampie będzie pewnie wystarczającym
argumentem żeby zatrzymać dowód rejestracyjny.

A te lampy które taką funkcję spełniają fabrycznie zawsze widziałem że
symbol RL miały, czyli wygląda na to, że producenci nie korzystają z
możliwości nieumieszczenia znaku RL.

To jeszcze o niczym nie świadczy :)

Teoretycznie nie, ale zakładając nawet że sprawę miałby rozpatrywać sąd, to
ten za pośrednictwem biegłego zwróciłby się do producenta lampy z pytaniem
czy lampa ta jest homolgowana jako DRL.
I pewnie okazałoby się że nie jest.
Bo gdyby była, to by na niej prodcuent to RL umieścił (bo co mu zależy?).


No i ostatnia sprawa - dlaczego mijania? :) Przecież to bez sensu.
Na DRL dobrze nadają się osłabioneświatła drogowe lub przeciwmgłowe.
Mijania są chyba najgorszym wyborem

czemu?

Bo mają sprzeczne cele z DRL.
Światła mijania mają tak świecić żeby było jak najmniej widoczne dla
jadących z przeciwka (nie oślepiać w nocy) za to maksymalnie oświetlać
jezdnię, a DRL wręcz przeciwnie bo nie muszą świecić w jezdnie za to mają
być dobrze widoczne w świetle dnia.

Do tego chyba znakomita większość świateł mijania to ksenony, a tych się
nie ściemni tak łatwo.

No i mając robić DRL na mijania to po co w ogóle bawić się w ściemniacze? Ja po prostu jeżdżę na mijania.
Świecący tył jakoś mi nie ciąży.

Data: 2015-12-06 02:34:22
Autor: PlaMa
Światła Skandynawskie
W dniu 2015-12-06 o 01:53, Tomasz Pyra pisze:

Przepychanki na paragrafy zaczną się albo jeżeli Twoje oświetlenie nie
spełnia funkcji prawidłowo, albo jeżeli policjant koniecznie chce Ci zrobić
na złość z innego powodu.
W jednym i drugim przypadku brak RL na lampie będzie pewnie wystarczającym
argumentem żeby zatrzymać dowód rejestracyjny.

Pomimo wspomnianych przeze mnie wytycznych?

No i ostatnia sprawa - dlaczego mijania? :) Przecież to bez sensu.
Na DRL dobrze nadają się osłabioneświatła drogowe lub przeciwmgłowe.
Mijania są chyba najgorszym wyborem
czemu?
Bo mają sprzeczne cele z DRL.
Światła mijania mają tak świecić żeby było jak najmniej widoczne dla
jadących z przeciwka (nie oślepiać w nocy) za to maksymalnie oświetlać
jezdnię, a DRL wręcz przeciwnie bo nie muszą świecić w jezdnie za to mają
być dobrze widoczne w świetle dnia.
Do tego chyba znakomita większość świateł mijania to ksenony, a tych się
nie ściemni tak łatwo.

Chyba w ogóle nie ściemni - co w świetle powyższego wpisu zwiększa chyba ich użytkowość jako DRL?

Zauważyłem, że u mnie światłą mijania przełączone na funkcję dziennych/skandynawskich, pomimo zmniejszenia natężenia światła, automatycznie ustawiają się na najwyższą pozycję - czyli dążą do właściwości, które opisałeś?

No i mając robić DRL na mijania to po co w ogóle bawić się w ściemniacze?
Ja po prostu jeżdżę na mijania.
Świecący tył jakoś mi nie ciąży.

Też tego nie robię dla oszczędzania żarówek, tylko zwyczajnie żeby nie dostać mandatu.

Jakoś tak mam, że wsiadając "za pierwszym razem" zawsze pamiętam o światłach. Jeśli jednak wysiądę i robię coś co wymaga niewiele czasu i wracam z powrotem do samochodu, to nie włącza mi się checklista i zapominam o tych światłach. Już kilka raz uprzejmi kierowcy mrugali mi żebym je włączył (szczytową ironią było jak chciałem zamrugać komuś, że nie ma świateł i okazało się, że jadę bez świateł :D. Inna przygoda to jak jadę 7ką w łomiankach i kumpel krzyczy - Policja! Patrzę na licznik, wszystko legalnie, więc jadę z łokciem za szybą, wyprzedzam KIE, patrzę się w oczy wyprzedzanego gliniarza z nieprowokującym ale jednak chyba widocznym uśmieszkiem ala "nic mi nie możesz zrobić", jadę dalej z 5 kilosów, zajeżdżam na stację i widzę, że jechałem bez świateł _-_).

Trochę poprosiłem o komentarze na p.s.prawo i forum forda, jeśli wyjdzie że masz racje to będę włączał światła a te skandynawskie traktował jako koło ratunkowe.

Pytanie pomocnicze: nie będę miał problemów z przeglądem jak nie mogę wyłączyć świateł? Bo teraz mam opcję:
1. same mijania
2. same postojowe
3. mijania i postojowe + ew. drogowe.

Data: 2015-12-06 19:40:12
Autor: Tomasz Pyra
Światła Skandynawskie
Dnia Sun, 6 Dec 2015 02:34:22 +0100, PlaMa napisał(a):

W dniu 2015-12-06 o 01:53, Tomasz Pyra pisze:

Przepychanki na paragrafy zaczną się albo jeżeli Twoje oświetlenie nie
spełnia funkcji prawidłowo, albo jeżeli policjant koniecznie chce Ci zrobić
na złość z innego powodu.
W jednym i drugim przypadku brak RL na lampie będzie pewnie wystarczającym
argumentem żeby zatrzymać dowód rejestracyjny.

Pomimo wspomnianych przeze mnie wytycznych?

Myślę że tak.
Dlatego że jak producent lampę homolgował jako DRL, to napisał też na niej
RL. Nawet jeśli nie musiał.

Jak Opel od któregoś rocznika zaczął robić DRL na ściemnionych światłach
przeciwmgłowych, to w lampach nic się nie zmieniło, poza tym że pojawił się
znaczek RL.

A policjant zabiera DR za samo podejrzenie niezgodności.


Bo mają sprzeczne cele z DRL.
Światła mijania mają tak świecić żeby było jak najmniej widoczne dla
jadących z przeciwka (nie oślepiać w nocy) za to maksymalnie oświetlać
jezdnię, a DRL wręcz przeciwnie bo nie muszą świecić w jezdnie za to mają
być dobrze widoczne w świetle dnia.
Do tego chyba znakomita większość świateł mijania to ksenony, a tych się
nie ściemni tak łatwo.

Chyba w ogóle nie ściemni - co w świetle powyższego wpisu zwiększa chyba ich użytkowość jako DRL?

Zauważyłem, że u mnie światłą mijania przełączone na funkcję dziennych/skandynawskich, pomimo zmniejszenia natężenia światła, automatycznie ustawiają się na najwyższą pozycję - czyli dążą do właściwości, które opisałeś?

No całkiem możliwe, ale ja się zastanawiam gdzie tu jest haczyk.
Bo komplikują całą sprawę, zamiast użyć do DRL świateł drogowych, których
sprawność w zakresie świecenia w oczy jadącym z przeciwka jest jednak dużo
lepsza.
Do osiągnięcia tego samego efektu widoczności zawsze w drogowych wystarczy
mniejsza moc niż w mijania.

No i mając robić DRL na mijania to po co w ogóle bawić się w ściemniacze?
Ja po prostu jeżdżę na mijania.
Świecący tył jakoś mi nie ciąży.

Też tego nie robię dla oszczędzania żarówek, tylko zwyczajnie żeby nie dostać mandatu.

Etam - mandatu to tak łatwo też się nie dostaje :)
Aż tak bardzo bym się nie przejmował.

Też mam możliwość uruchomienia takich opcji w komputerze, ale właśnie
realizacja tego na światłach mijania przy zgaszonych pozycjach z tyłu jest
dla mnie zbyt ryzykowna że ja albo ktoś zapomni tego przełączyć i będzie
sobie radośnie jechał w nocy nie wiedząc że z tyłu nic się nie świeci.

Pytanie pomocnicze: nie będę miał problemów z przeglądem jak nie mogę wyłączyć świateł? Bo teraz mam opcję:
1. same mijania
2. same postojowe
3. mijania i postojowe + ew. drogowe.

Też tak mam :)

Data: 2015-12-06 15:53:42
Autor: jerzu.xyz
Światła Skandynawskie
On Sun, 6 Dec 2015 00:41:49 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

Z tych regulaminów wynika więc że producent który homologuje lampę jako
lampę główną z funkcją DRL, nie musi umieszczać na niej symbolu RL.
Tylko tyle.

I nie umieszcza. A teraz niech mi policjant na drodze udowodni, że
auto nie wyszło tak z fabryki?
Tak BTW to reflektor z Focusa ma homologację HCR. D to xenony. A co to
za lampa z homologacją DRL?
Inna sprawa to to, że aby zobaczyć jaką homologację ma ten reflektor,
to trzeba by go było wymontować. Bo inaczej to nic nie widać.


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński jerzu/@/irc/pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim `06 3.3t

Data: 2015-12-06 08:31:13
Autor: Zenek Kapelinder
Światła Skandynawskie
On ci nie bedzie nic udowadnial. Za niesluszne zabranie dowodu rejestracyjnego policjant nie ponosi zadnych komsekwencji. Jedyne wyjscie jak ktos spodziewa sie zabrania dowodu rejestracyjnego i wie ze jego odzyskanie bedzie klopotliwe to od razu policjantowi meldowac ze sie go zapomnialo i przyjac na klate 5 dych mandatu.

Data: 2015-12-06 19:49:05
Autor: LEPEK
Światła Skandynawskie
W dniu 2015-12-06 o 15:53, jerzu.xyz@irc.pl pisze:
 A teraz niech mi policjant na drodze udowodni, że
auto nie wyszło tak z fabryki?

On ci nie będzie nic udowadniał. Jak zechce, to ci powie "Panie Dariuszu, zatrzymuję Panu dowód rejestracyjny na co wystawiam pokwitowanie ważne 7 dni; dowód rejestracyjny będzie Pan mógł odebrać w urzędzie, który go wydał po przedstawieniu zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów;proszę podpisać; do widzenia; nie ma za co; i tobie też".

Pozdr,
--
L E P E K    Pruszcz   Gdański
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm
Avensis CDT220 1CDFTV sedan'01
Avensis ADT250 1ADFTV sedan'08
Majesty YP125R SE068  sqter'08
MX-5 II NB FL  B6-ZE  rdstr'03

Data: 2015-12-07 00:09:18
Autor: re
Światła Skandynawskie


Użytkownik "LEPEK"

 A teraz niech mi policjant na drodze udowodni, że
auto nie wyszło tak z fabryki?

On ci nie będzie nic udowadniał. Jak zechce, to ci powie "Panie
Dariuszu, zatrzymuję Panu dowód rejestracyjny na co wystawiam
pokwitowanie ważne 7 dni;
-- -
Czemu miałby wystawić pokwitowanie ważne 7 dni ?

Data: 2015-12-06 16:20:58
Autor: Zenek Kapelinder
Światła Skandynawskie
bo ludzki pan i da na tydzien. A moglby na trzy dni albo zakazac jazdy by mogl. I co mu zrobisz? Zasada jest prosta. Im bardziej kierowca sie madruje tym ostrzejsza kara. Dlatego jak juz sie nie da nadlozyc drogi zeby ominac kontrole i jak zatrzymaja to warto zlozyc samokrytyke, poplakac sie czy w inny sposob zrobic z siebie idiote. Niebieski poczuje sie dowartosciowany i odpusci. Policja od mafi rozni sie tylko tym ze ma legalnie bron kupiona za pieniadze podatnika. Oni tylko w telewizji uczynni i zyczliwi. W realu nigdy jeszcze nie spotkalem policjanta co by nie byl cwokiem. W necie jest sporo filmikow ktore potwierdzaja moje skromne doswiadczenia.

Data: 2015-12-07 22:05:05
Autor: jerzu.xyz
Światła Skandynawskie
On Sun, 6 Dec 2015 19:49:05 +0100, LEPEK <gdzies@wsi.pl> wrote:

On ci nie będzie nic udowadniał. Jak zechce, to ci powie "Panie Dariuszu, zatrzymuję Panu dowód rejestracyjny
(...)

No i będę się wtedy martwił ;) Na razie jeźdzę tak blisko rok i jakoś
nikt się nie czepnął :)


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński jerzu/@/irc/pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim `06 3.3t

Data: 2015-12-06 19:50:23
Autor: Tomasz Pyra
Światła Skandynawskie
Dnia Sun, 06 Dec 2015 15:53:42 +0100, jerzu.xyz@irc.pl napisał(a):

On Sun, 6 Dec 2015 00:41:49 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

Z tych regulaminów wynika więc że producent który homologuje lampę jako
lampę główną z funkcją DRL, nie musi umieszczać na niej symbolu RL.
Tylko tyle.

I nie umieszcza.

No ale tak naprawdę to widziałeś taką lampę?
Ja nie mówię że taka nie istnieje, ale te gdzie widziałem wszystkie miały
zawsze RL.

A teraz niech mi policjant na drodze udowodni, że
auto nie wyszło tak z fabryki?

Niestety ale jest tak że policjant niczego nie musi udowadniać.
Wystarczy że podejrzewa i tracisz DR.
A wtedy to Ty masz obowiązek na własny koszt dostarczyć dowody że samochód
spełnia wymogi.



Tak BTW to reflektor z Focusa ma homologację HCR. D to xenony. A co to
za lampa z homologacją DRL?

To nie jest homologacja DRL, a znak RL w lampach które mają funkcję świateł
dziennych.
Takie coś:
http://moto-lider.pl/foty/drl705rl002_small.jpg

Np. lampy zespolone z wbudowanymi światłami dziennymi mają taki znak na
lampie.
W Oplu światła przeciwmgłowe z taką funkcją też miały napisane RL, chociaż
nie różniły się niczym od lamp w samochodach bez tej funkcji (poza tym że
nie miały znaków RL).

Inna sprawa to to, że aby zobaczyć jaką homologację ma ten reflektor,
to trzeba by go było wymontować. Bo inaczej to nic nie widać.

Oznaczenia są z przodu na kloszu.
A zazwyczaj tam jest już całkiem sporo napisane, więc jedno RL w te czy w
tamte nie robi różnicy:
http://imagizer-cv.imageshack.us/a/img594/3703/9nn8.jpg

Data: 2015-12-06 21:34:15
Autor: jerzu.xyz
Światła Skandynawskie
On Sun, 6 Dec 2015 19:50:23 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

Oznaczenia są z przodu na kloszu.

Akurat niekoniecznie i nie zawsze. Często są na obudowie lampy.

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński jerzu/@/irc/pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim `06 3.3t

Data: 2015-12-06 21:48:43
Autor: jerzu.xyz
Światła Skandynawskie
On Sun, 6 Dec 2015 19:50:23 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

No ale tak naprawdę to widziałeś taką lampę?

Podałem Ci przykład w innym poście. BMW E46, tyle że tam dzienne
realizowane są przez światła drogowe, które świecą ZTCP na 30%. Auto
wyszło tak z fabryki, sprawdzane po nr VIN.

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński jerzu/@/irc/pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim `06 3.3t

Data: 2015-12-06 22:33:36
Autor: Tomasz Pyra
Światła Skandynawskie
Dnia Sun, 06 Dec 2015 21:48:43 +0100, jerzu.xyz@irc.pl napisał(a):

On Sun, 6 Dec 2015 19:50:23 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

No ale tak naprawdę to widziałeś taką lampę?

Podałem Ci przykład w innym poście. BMW E46, tyle że tam dzienne
realizowane są przez światła drogowe, które świecą ZTCP na 30%. Auto
wyszło tak z fabryki, sprawdzane po nr VIN.

No ciekawe, ale patrząt na te regulaminy jak najbardziej możliwe.

Chociaż teraz próbując znaleźć historię regulacji 48 mówiącej o światłach,
to wzmianka o DRL pojawia się chyba dopiero w 1999, a E46 produkowany jest
od 1998, czyli może się po prostu nie załapał na odpowiednie symbole na
lampach?

Może to był pionier świateł dziennych jeszcze nim zostały europejsko
"wyregulowane"? :)

Data: 2015-12-06 22:50:57
Autor: jerzu.xyz
Światła Skandynawskie
On Sun, 6 Dec 2015 22:33:36 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

Chociaż teraz próbując znaleźć historię regulacji 48 mówiącej o światłach,
to wzmianka o DRL pojawia się chyba dopiero w 1999, a E46 produkowany jest
od 1998, czyli może się po prostu nie załapał na odpowiednie symbole na
lampach?

To było E46 kombi po lifcie, OIDP to 2002 albo 2003 rok.

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński jerzu/@/irc/pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim `06 3.3t

Data: 2015-12-06 16:01:02
Autor: jerzu.xyz
Światła Skandynawskie
On Sun, 6 Dec 2015 00:41:49 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

A te lampy które taką funkcję spełniają fabrycznie zawsze widziałem że
symbol RL miały, czyli wygląda na to, że producenci nie korzystają z
możliwości nieumieszczenia znaku RL.

BMW e46, światła dzienne realizowane za pomocą świateł drogowych.
Homologacja HCR.


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński jerzu/@/irc/pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim `06 3.3t

Data: 2015-12-06 10:21:36
Autor: re
Światła Skandynawskie


UĹźytkownik "PlaMa"

....
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0152:PL:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0068:PL:PDF
-- -
Page not found

Data: 2015-12-07 11:51:56
Autor: Kamil 'Model'
Światła Skandynawskie
W dniu 2015-12-05 o 15:29, PlaMa pisze:
Po kolejnym uprzejmym pomruganiu długimi, stwierdziłem, że mam zbyt
dziurawą pamięć i w końcu zarobię mandat za jazdę bez świateł i pora coś
z tym zrobić.


Stwierdziłem, że albo montuję automatyczne dzienne albo włączam
skandynawskie.

Jako, że w Focus 2 włączenie opcji świateł skandynawskich to kwestia
jednego przełącznika za 9 zł i 3 bezpieczników, postanowiłem zacząć od
tego.

Cały proces się udał się bez problemów, wraz z zapłonem włączają mi się
światła mijania, bez pozycji, tylnych i tablicy.

No właśnie - miałem ostatnio dyskusję na ten temat ze znajomym i
stwierdził on, że za brak tylnych i tablicy dostanę mandat przy kontroli.

Jak to jest? Czy ktoś mógłby mnie skierować do przepisu, który to reguluje?


Pytanie dodatkowe - podobno w światłach skandynawskich światła mijania
muszą świecić słabiej... jak to sprawdzić organoleptycznie?
Jasne - przełączyć i porównać, ale wydaje mi się oczywiste, że same
światła mijania będą "słabsze" od tandemu mijania+pozycje.
Jak się upewnić, że w opcji skandynawskiej mijania świecą na 70% niż gdy
są włączone razem z pozycyjnymi?
Ojciec w FF2 (2010r.) ma automatyczne światła mijania. Auto z polskiego salonu, kupił używkę. Jak to jest zrobione to nie wiem...

Data: 2015-12-07 22:07:36
Autor: jerzu.xyz
Światła Skandynawskie
On Mon, 7 Dec 2015 11:51:56 +0100, Kamil 'Model'
<kamil.wytnijto.komodzinski@gazeta.pl> wrote:

Ojciec w FF2 (2010r.) ma automatyczne światła mijania. Auto z polskiego salonu, kupił używkę. Jak to jest zrobione to nie wiem...

ZTCW to większośc (jak nie wszystkie) Focusów 2 po lifcie (koniec
2007) tak mają.

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński jerzu/@/irc/pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim `06 3.3t

Data: 2015-12-08 10:21:24
Autor: Kamil 'Model'
Światła Skandynawskie
W dniu 2015-12-07 o 22:07, jerzu.xyz@irc.pl pisze:
On Mon, 7 Dec 2015 11:51:56 +0100, Kamil 'Model'
<kamil.wytnijto.komodzinski@gazeta.pl> wrote:

Ojciec w FF2 (2010r.) ma automatyczne światła mijania. Auto z polskiego
salonu, kupił używkę. Jak to jest zrobione to nie wiem...

ZTCW to większośc (jak nie wszystkie) Focusów 2 po lifcie (koniec
2007) tak mają.

Tego nie wiem. Ja w Pugu 307, Pugu 206 i Cytrynie Xsarze aktywowałem automatyczne światła mijania interfejsem. Nazywały się "opcja świateł skandynawskich" i świecą się pełne światła mijania (czyli przód, tył, oświetlenie tablicy, oświetlenie zegarów i konsoli). Podobno w niektórych wersjach aut z PSA różnie to świeci (np. sam przód). Zależne niby od wersji BSI w aucie i softu...

Światła Skandynawskie

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona