Świece żarowe jako podgrzewacz.

Data: 2012-10-12 15:06:01
Autor: nadir
Świece żarowe jako podgrzewacz.
Mam w silniku zamontowane coś podobnego:
http://moto.allegro.pl/podgrzewacz-grzalka-ajm-1-9tdi-wody-passat-b5-115-i2629125580.html
Chciałbym to wykorzystać jako grzałkę silnika na zimę, wygląda na to że są tam zamontowane zwykłe świece żarowe, takie same jak do podgrzewania cylindrów.
Wymyśliłem sobie, że pod dwie lub trzy świece podłączę transformator 230/12V, muszę tylko dobrać jego moc i nasuwają mi się takie oto pytania:
1. Czy zwykłą świecę żarową można bez problemu zasilić prądem zmiennym, czy trzeba by go najpierw wyprostować?
2. Jakie max napięcie wytrzyma świeca na 12V, bo nawet jak wyprostuje napięcie, to stabilizować go raczej nie będę.
3. Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca? Próbowałem na zimno zmierzyć jej opór ale miernik, którym dysponuję na takich małych wartościach się wysypuje.

Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?

Data: 2012-10-12 17:40:47
Autor: sklep
W dniu 12.10.2012 15:06, nadir pisze:
[...]

można przemiennym
2. Jakie max napięcie wytrzyma świeca na 12V, bo nawet jak wyprostuje
napięcie, to stabilizować go raczej nie będę.
świeca jak każdy rezystor spali sie od za dużego ciepła, które to ciepło wywołuje prąd, który jest zależny od napięcia. może namieszałem. jak 12V w powietrzu nie spala świecy, to pod wodą wytrzyma dużo więcej. nikt Ci nie powie ile, sam sprawdzisz. JEdnakże jako bufora mozesz użyc akumulatora w aucie - i po problemie.
3. Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca?
10-15amper., czyli potrzebujesz około 15W na każdą z nich. dużo. Lepiej by było grzać z 230V

Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?

JEst to norma w wielu przemysłowych silnikach. Jak to chcesz zasilać, stojac w garazu? od tego zależy prawie wszystko!

ToMasz

Data: 2012-10-12 19:20:32
Autor: Tombo
Świece żarowe jako podgrzewacz.
W dniu 12.10.2012 17:40, sklep pisze:

[ciach]

JEst to norma w wielu przemysłowych silnikach.

Tak ale fabryczne grzanie jest zawsze paliwem (webasto/dewasto czy jak to tam zwał ).
Mocy potrzebnej do ogrzania tak dużej masy  w rozsądnym czasie z 12V ciężko
by było nastarczyć.

Stare polskie ursusy miały w bloku otwory. Wkładało się w nie grzałki na 220V
( takie popularne za czasów komuny, do parzenia herbaty w żelaznym kubku :P )
i po jakiejś godzinie cały blok był lekko podgrzany i
dało się wtedy zapalić przy dużych mrozach :D

Ps.
Rosyjska metoda -> garnek z podpalonymi szmatami i paliwem pod miskę olejową ;D.

--
  MG

Data: 2012-10-12 20:08:29
Autor: nadir
Świece żarowe jako podgrzewacz.

3. Jaki maksymalny prąd pobiera pojedyncza świeca?
10-15amper., czyli potrzebujesz około 15W na każdą z nich. dużo. Lepiej
by było grzać z 230V

No ja to zamierzam zasilać z sieci 230V, oczywiście po obniżeniu napięcia na transformatorze.

10-15A to dla trzech świec żarowych będzie 360-540W, czyli trafo na takie moce + zapas 20% powinno być OK.

Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?

JEst to norma w wielu przemysłowych silnikach. Jak to chcesz zasilać,
stojac w garazu? od tego zależy prawie wszystko!

Samochód stoi bezpośrednio pod oknem, więc w grę wchodzi przedłużacz i jakiś transformator zamontowany w komorze silnika, to tego jakieś zabezpieczenie po stronie wtórnej i pierwotnej transformatora i zmieszczę się w 150-200 zł.
Oryginalna grzałka DEFY do mojego samochodu kosztuje 250-300 zł, do tego dedykowany kabel zasilający za jakieś 100 zł, i już robią się konkretne pieniądze. Chociaż to można by jeszcze przeżyć, to najbardziej nie chce mi się pruć węży w silniku.

Data: 2012-10-12 20:35:57
Autor: ToMasz
[...]

jak chesz mieć komfort, to wystarczy że kupisz kaloryfer olejowy (mały zwarty) i ustawisz za siedzeniem kierowcy. 15 minut na maksa wystaczy aby ogrzać auto, ścieknie lód, odparują szyby.

urządzenie które "odpala" samochód z pilota (chyba że masz jakąś elektronikę blokującą i drogie auto) kosztuje 150zł + samodzielny montaż. Działało mi takie coś 2 zimy. Natomiast były problemy, kto wczoraj ostatni jeździł i zostawił auto na biegu.

najprostsza grzałka jaką widziałem, to właśnie stara świeca żarowa, wkręcona (przez redukcje) w otwór do spuszczania oleju.

inny patent był taki: wężyk z nagrzewnicy ciachnięty w 2 miejscach, 30 cm od siebie, w te miejsca wstawione dwie 5cm rurki miedziane. w te 30cm węża gumowego, wewnątrz podłączony drut oporowy. do tulejek miedzianych na zewnątrz podłączone kable.

natomiast najsensowniejsza będzie grzałka pod miską olejową. ogólnie miska ma dużo śrub, więc można się do nich "dokręcić" paskami blachy, obejmami, czymkolwiek czym zamocujesz grzałkę do michy. widziałem takie podwójne dno miski, 5mm wystarczyło żeby tam wsadzić grzałę zamocowaną na jakąś białą zaprawę (nie wiem co to było, gips, czy szpachlówka) w każdym razie wytrzymywało drgania i jako tako przenosiło ciepło.

Co byś nie wykonał, napisz koniecznie jak się sprawuje.
ToMasz

Data: 2012-10-12 20:57:39
Autor: Maciek
Świece żarowe jako podgrzewacz.
Dnia Fri, 12 Oct 2012 20:35:57 +0200, ToMasz napisa(a):

(...)

Ja widzialem grzalke - taka na 220 V, do robienia herbaty, wmontowana w
korek na chlodnicy. Podobno mniej efektywne od grzania oleju, ale
zdecydowanie najprostsze rozwiazanie.

--
Maciek

Karkulowsia zwartusia
Ratuwsianku Maciuwsio

Data: 2012-10-13 02:58:46
Autor: PiteR
wiece arowe jako podgrzewacz.
na  ** p.m.s **  ToMasz pisze tak:

w te 30cm wa gumowego, wewntrz podczony drut oporowy. do
tulejek miedzianych na zewntrz podczone kable.

cwane

--
    Piter
    vw golf  mk2 1.3 '87

Data: 2012-10-15 08:17:48
Autor: Ukaniu

Użytkownik "nadir" <none@hell.org> napisał w wiadomości news:k59mau$jlv$1news.vectranet.pl...
[...]

Ja Ci powiem tak, że szkłem d. nie podetrzesz.
Weź 1 świecę, podłącz pod akumular wsadź do wody i zobacz co się stanie. A najważniejsze zmierz prąd tej świecy.

--
Pozdrawiam,
Łukasz

Data: 2012-10-13 17:25:27
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 12 Oct 2012, sklep wrote:

W dniu 12.10.2012 15:06, nadir pisze:
3. Jaki maksymalny prd pobiera pojedyncza wieca?
10-15amper., czyli potrzebujesz okoo 15W na kad z nich.

  Tabliczk mnoenia ostatnio nowelizowali, czy czego nie wiem? ;)

duo.

  Duo.
  Ale duo wicej.
  Bo to chyba dla 12V ma by, jednak?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-10-15 11:22:32
Autor: R2r
[...]

  Tabliczkę mnożenia ostatnio nowelizowali, czy czegoś nie wiem? ;)

I gramatykę (odmiana jednostek miar)? ;-)

--
Pozdrawiam. Artur.

Data: 2012-10-12 17:52:04
Autor: kawana
Świece żarowe jako podgrzewacz.
Czy ktoś próbował takiego wynalazku, ma to szanse zadziałać?

a ja się zastanawiam nad takimi rzeczami:

1. w jakim celu jest to montowane akurat w dieslach a w benzynie nie, albo rzadko na tyle,
że nie widziałem poza może jakimiś luksusowaymi lajmuzynami

2. jaką to ma moc elektryczną przyjmując że ma wkręcone 4 świece żarowe

3. przyjmując, że w małym obiegu jest powiedzmy 3l. płynu to o ile skraca się czas podgrzania powiedzmy do 60st.
kiedy to nagrzewnica zaczyna dawać jakąś przyjemniejszą temperaturę?

4. przy jakiej temperaturze następuje odcinanie zasilania

5. czy dodając pompkę i włączając urządzenia na 10 minut można wejść do ciepłego auta
licząc na to, że aku ma jeszcze prąd na rozruch?

Data: 2012-10-12 18:03:35
Autor: Arbiter
wiece arowe jako podgrzewacz.

Uytkownik "kawana" <kawanek11211@o2.pl> napisa w wiadomoci news:50783ca5$0$26690

3. przyjmujc, e w maym obiegu jest powiedzmy 3l. pynu to o ile skraca si czas podgrzania powiedzmy do 60st.

bdne zaoenie - grzaka ma grza nie ciecz a silnik, ciecz jest tylko przekanikiem. Wic trzba by liczy ile kg way silnik.

5. czy dodajc pompk i wczajc urzdzenia na 10 minut mona wej do ciepego auta

to by grzaka musiaa mie z 5kW

liczc na to, e aku ma jeszcze prd na rozruch?

o zasilaniu z akumulatora w ogole nie ma co myle. Aby cokolwiek zagrza, potrzebna jest moc ktrej w akumulatorze nie ma.

Data: 2012-10-12 18:10:47
Autor: kawana
[...]

no ale to po wtre bdne zaoenie, bo woda te nie oddaje tej energii cieplnej w caoci,
wic trzeba by liczy ciepo waciwe stali silnika i zna jego powierzchnie styku z ciecz.
Ponadto silnik pracujc te zaczyna sam siogrzewa i w pewnym momencie oddaje ciepo do ukadu.

5. czy dodajc pompk i wczajc urzdzenia na 10 minut mona wej do ciepego auta

to by grzaka musiaa mie z 5kW

nie chodzi mi to eby wejc do auta gdzie jest 25st i nie miec lodu na szybach.
Jak na zewntrz jest -10 to wystarczy mi temp. podniesiona do +2 co bd uwaa
za duy komfort

liczc na to, e aku ma jeszcze prd na rozruch?

o zasilaniu z akumulatora w ogole nie ma co myle. Aby cokolwiek zagrza, potrzebna jest moc ktrej w akumulatorze nie ma.

dobry Aku o pojemnoci 80Ah powiedzmy, e ma 60Ah, ch wykorzysta poow jego pojemnoci
czyli 30Ah, to mi pozwala uy 2kW przez 10min. Tyle teoria. A jak z praktyk?

Data: 2012-10-12 18:24:59
Autor: ToMasz
wiece arowe jako podgrzewacz.
to by grzaka musiaa mie z 5kW
zazwyczaj maj mniej. ja widziaem 1.8kW (kimhotstart)

[...]

praktyka - nie zapalisz. znane mi jest masa prb odpale auta "na kable" w ktrych dawca nie mia zaczonego silnika, i po 15 minutach ju 2 auta nie umiay zapali. W przecitnym akumulatorze jest wystarczajco mocy aby zasili taki system ogrzewania, ale napicie tak spadnie, e nieda rady (pi razy oko) zapali silnika. wyjcie: 2 akumulatory, przyczym jeden tylko rozruchowy, drugi tylko na grzanie. oczywicie dodatkowe adowanie tego drugiego konieczne!

ToMasz

Data: 2012-10-12 18:23:30
Autor: Cezary Daniluk

[...]

Tak moc daje co co ju dawno kto wymyli - webasto, eberspacher = ogrzewanie postojowe.
Cignie sporo mocy podczas rozpalania, jednak o niebo mniej ni 4 wiece arowe, jak rozpali si palnik to pobiera tyle co wentylatory + pompka cieczy. W Golfie 3 nie miaem problemw z rozruchem, nawet jak wczyem 20 minut przed zejciem do samochodu (podczas -20 stopni) - schodziem do samochodu ktry miewa czasami i do 60 stopni na wskaniku temperatury ...

Pozdro !

Data: 2012-10-12 20:30:34
Autor: nadir
Użytkownik kawana napisał:
[...]

Diesel wolniej się nagrzewa niż benzyna więc pewnie dlatego?

2. jaką to ma moc elektryczną przyjmując że ma wkręcone 4 świece żarowe

W moim przypadku są trzy świece i działają przez przekaźnik bodajże 50A, czyli max mocy to 600W.

3. przyjmując, że w małym obiegu jest powiedzmy 3l. płynu to o ile
skraca się czas podgrzania powiedzmy do 60st.
kiedy to nagrzewnica zaczyna dawać jakąś przyjemniejszą temperaturę?

To nie ma za zadanie ogrzewania wnętrza pojazdu, ale wspomóc nagrzanie silnika w osiągnięciu optymalnej temp.
Są rozwiązania gdzie takie lub podobne świece montowane są bezpośrednio w nagrzewnicy, wtedy szybciej ogrzeje to wnętrze samochodu ale nie wiem jak się sprawują.

4. przy jakiej temperaturze następuje odcinanie zasilania

Nie mam pojęcia, ale słyszę jak działa ten przekaźnik a wskazówka temperatury jest nadal w pozycji minimum.

5. czy dodając pompkę i włączając urządzenia na 10 minut można wejść do
ciepłego auta
licząc na to, że aku ma jeszcze prąd na rozruch?

Na pewno nie, 10 minut to za mało a i moc nie jest zabójcza, ale myślę, że jak włączę na 30-40 minut, to po odpaleniu silnika szybciej wskoczy na właściwą temperaturę. Z tym że ja nie mam zamiaru zasilać tego z akumulatora a z sieci elektrycznej, stąd ten wątek.

Data: 2012-10-12 18:49:04
Autor: PiteR
wiece arowe jako podgrzewacz.
na  ** p.m.s **  nadir pisze tak:

1. Czy zwyk wiec arow mona bez problemu zasili prdem
zmiennym, czy trzeba by go najpierw wyprostowa?

nie trzeba prostowa

2. Jakie max napicie wytrzyma wieca na 12V, bo nawet jak wyprostuje napicie, to stabilizowa go raczej nie bd.

moesz odwin drut jli okae si zbyt due

Jaki maksymalny prd pobiera pojedyncza wieca? Prbowaem na zimno zmierzy jej opr ale miernik, ktrym dysponuj na takich maych wartociach si wysypuje.

to podcz miernik jako amperomierz na zakresie 20A
ale pewnie wemie wicej. Due trafo albo kilka zasilaczy od kompa.

--
    Piter
    vw golf  mk2 1.3 '87

Data: 2012-10-12 20:14:32
Autor: nadir
na  ** p.m.s **  nadir pisze tak:

1. Czy zwyk wiec arow mona bez problemu zasili prdem
zmiennym, czy trzeba by go najpierw wyprostowa?

nie trzeba prostowa

Te mi si tak wydawao w kocu to element oporowy, ale wolaem zapyta bo moe przy zmianie polaryzacji zachodz jakie zjawiska na powierzchni wiecy.

2. Jakie max napicie wytrzyma wieca na 12V, bo nawet jak wyprostuje
napicie, to stabilizowa go raczej nie bd.

moesz odwin drut jli okae si zbyt due

To chyba dla bezpieczestwa uyj trafo na 10V a nie na 12V, bo w przewijanie nie chce mi si bawi.

[...]

Nie mam akurat takiego pod rk, mj multimetr ma zakres do 10A a spodziewaem si duo wikszego prdu.

Data: 2012-10-12 21:57:26
Autor: Pawel O'Pajak
wiece arowe jako podgrzewacz.
  Powitanko,

to podcz miernik jako amperomierz na zakresie 20A
ale pewnie wemie wicej. Due trafo albo kilka zasilaczy od kompa.

Ale wez pod uwage, ze opornosc zalezy od temperatury dosc znacznie. Taka swieca normalnie pracuje w powietrzu, nagrzewa sie momentalnie do czerwonosci i wtedy bierze te kilkanascie A. Zmierz opornosc zimnej zarowki, wyjdzie prad kosmiczny i dlatego najczesciej zarowki padaja przy wlaczeniu.
W cieczy, gdzie wymiana cieplna jest tak ze 20 razy lepsza niz z gazem, a i temp. max bedzie ok. 120 oC, to ta opornosc bedzie duzo mniejsza, czyli prad wiekszy. Ponadto taka swieca ma mala powierzchnie, wiec bedzie sie pewnie tworzyla para wokol grzalki. Pobawic sie mozna, ale ja wybralem Defe i mam spokoj. 600W to troche malo, ale w najwieksze mrozy na dworze nagrzewala przynajmniej tyle, ze swiece zarowe sie nie wlaczaly i zapalal od 1 obrotu.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym pozna ma szkodliwo spoeczn?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mroek)

Data: 2012-10-15 12:33:12
Autor: Albercik
[...]

Gdzie je chcesz zamontować i jaki cel osiągnąć? łatwiejsze uruchamianie? szybsze nagrzanie silnika po odpaleniu? czy może ciepełko w aucie jak wsiadasz do niego? a może jeszcze coś innego?

Te grzałki nurkowe co zaprezentowałeś, to w przypadku laguny, pewnie w innych jest podobnie, powodują że silnik szybciej się rozgrzewa, one działają po rozruchu i dogrzewają płyn w małym obiegu. Świece żarowe(fabrycznie) zaś ułatwiają rozruch ogrzewając cylindry od wewnątrz przed, podczas rozruchu i chwilę po nim.

Generalnie samochody są przystosowane do pracy w danym klimacie i problemu z odpaleniem sprawnego samochodu być nie powinno. Jeżeli masz owe problemy to należało by poszukać przyczyny.
Jeżeli zaś chcesz nagrzać wnętrze żeby było ciepło, to nie ma sensu gmerać przy silniku ino wstawić jaką nagrzewnice do środka auta. Silnik nie jest izolowany termicznie więc większość ciepła pójdzie fpizdu.

Jak już bardzo chcesz ogrzać silnik, aby mu ułatwić życie, to moim zdaniem najlepszym wyjściem by było grzać olej. Ciepły olej to mniejsze opory przy rozruchu, szybsze smarowanie, szybkie dostarczenie ciepła do całego bloku. Mniejsze straty, bo grzejemy tylko to co w misce olejowej, poza tym grzejąc z dołu silnik ciepło się unosi w górę więc straty przynajmniej częściowo idą na ogrzanie reszty silnika. Jak będziesz grzał przez układ chłodzenia to nie zagrzejesz dołu silnika, no chyba że będziesz miał do dyspozycji kilka kW. Te świece nie powinno być większego problemu zainstalować w misce olejowej. Jednak trzeba by się zastanowić czy taka grzałka/świeca może być stosowana w cieczach, które jak by nie było, mogą ulec zapłonowi.

P.S. Skoro będziesz zasilał to to z sieci przez transformator, to może łatwiej będzie zanabyć trafo np 36V na 3 świece, czy coś koło tego i połączyć świece szeregowo. Wyjdzie mniejszy prąd a co za tym idzie cieńsze przewody.
Hardkorowo możesz podłączyć 20 świec bezpośrednio pod 230V:D ino bezpieczniki dobrze po drutuj. Wtedy to z 10 świec w obieg płynu + pompka, 4 świece w cylindrach(już są) resztę w miskę - w momencie masz ciepło:D

Świece żarowe jako podgrzewacz.