Data: 2010-01-08 21:18:47 | |
Autor: Maciej Litwiniuk | |
Ĺšwiece irydowe | |
Witam,
tak przeglądam sklepy moto, trafiłem na świece i mnie uderzyła różnica cenowa pomiędzy zwykłymi, a irydowymi (irydowe są jakieś 4x droższe). Pytanie brzmi - w czym irydowe są lepsze (bo ponoć są). I czy w ogóle jest sens kupować takowe. Pytanie raczej teoretyczne (nie mam zamiaru przepłacać), ale trochę mnie to intryguje. W marketingowych przekazach można znaleźć informacje, że polepszają spalanie, a zatem przyspieszenie, moc, itd. Bullshit, wiem. Ale wciąż ta różnica cenowa nie daje mi spokoju. Gdyby ktoś mógłby wytłumaczyć, byłbym wdzięczny :) Pozdrawiam, Maciej |
|
Data: 2010-01-08 13:09:20 | |
Autor: AZ | |
¦wiece irydowe | |
On 8 Sty, 21:18, Maciej Litwiniuk <mac...@litwiniuk.net> wrote:
Witam,W moim przypadku jakie¶ 2x. Jakie to dokładnie ¶wieczki? Pytanie brzmi - w czym irydowe s± lepsze (bo ponoć s±). I czy w ogóleJednak ta różnica cenowa z nik±d się nie bierze, poczytaj co jest używane do produkcji tych ¶wiec. Co do użytkowania, bardzo ciężkie do zalania, wytrzymuj± ponoć 4x dłużej, ja założyłem na pocz±tku sezonu po bodajże 18kkm jak je wyci±gałem wygl±dały prawie jak nówki - przerwa na elektrodach tak± jak producent ustalił. Wg. mnie dobrze wydane 240 PLN. -- Artur Maszyna budowlana ZZR 1200 |
|
Data: 2010-01-08 13:10:33 | |
Autor: AZ | |
¦wiece irydowe | |
On 8 Sty, 22:09, AZ <artur.zabron...@gmail.com> wrote:
Aha no i do tego szybciej się nagrzewaj± także ssanie można zrzucić już po kilkunastu sekundach. -- Artur Maszyna budowlana ZZR 1200 |
|
Data: 2010-01-08 22:16:56 | |
Autor: Don Pedro | |
¦wiece irydowe | |
AZ pisze:
On 8 Sty, 22:09, AZ <artur.zabron...@gmail.com> wrote: O, to długo¶ć pracy ssania zależy od temperatury ¶wiec? pozdr DP TL-S |
|
Data: 2010-01-08 13:35:20 | |
Autor: AZ | |
¦wiece irydowe | |
On 8 Sty, 22:16, Don Pedro <no.f...@op.pl> wrote:
A nie? -- Artur Maszyna budowlana ZZR 1200 |
|
Data: 2010-01-09 12:20:45 | |
Autor: Don Pedro | |
¦wiece irydowe | |
AZ pisze:
On 8 Sty, 22:16, Don Pedro <no.f...@op.pl> wrote: A nie. Hint: czy jak na rozgrzanym silniku wymienisz ¶wiece, to od nowa wł±czysz ssanie? ;) pozdr DP TL-S |
|
Data: 2010-01-11 10:09:03 | |
Autor: AZ | |
Ĺšwiece irydowe | |
On 2010-01-09, Don Pedro <no.fear@op.pl> wrote:
AZ pisze:Dobra sie trochę zagalopowałem ;-) Byc moze działa to w sposob - irydowe przyczyniaja sie do lepszego/efektywniejszego spalania mieszanki co w rezultacie przyczynia sie do szybszego nagrzewania silnika? Albo inaczej stabilniejsza praca swiecy pozwala zimnemu silnikowi chodzic na nizszych obrotach/bez ssania? -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2010-01-09 11:48:56 | |
Autor: Rafał VFR | |
¦wiece irydowe | |
Witam
Ja tam specjalist± nie jestem ale mnie uczono, że temperatura ¶wiecy (wła¶ciwa temperatura) odpowiada przede wszystkim za prawidłowe samooczyszczanie się ¶wiecy ale nie za bardzo ma to wiele wspólnego ze ssaniem. W ssaniach automatycznych dane o temepraturze nie s± chyba brane ze ¶wiec ? No ale najważniejsze moim zdaniem to przekanać siebie samego do dobrego zakupu. A najlepsze testy znów moim zdaniem to wzi±ć do¶ć leciwe już moto i wymienić ¶wiece lub filtr stożkowy lub wstawić magnetyzer albo dolać co¶ do oleju - potem oceniać jak to parametry się poprawiaj±. Iryd wg mojej wiedzy jest zdecydowanie twardzszy (elektroda) i taka ¶wieca wg teorii powinna być zdecydowanie trwalsza, elektorda jest mniejszej ¶rednicy (to też na +) no i odstęp elektrod na odpowiednim poziomie. Spalanie paliwa - zdecydowanie musi pój¶ć w dół :-) ale do tego wystarczy kupić na allegro magnetyzer - jest tańszy :-) Pzdr RK Aha no i do tego szybciej się nagrzewaj± także ssanie można zrzucić już po kilkunastu sekundach. |
|
Data: 2010-01-09 12:26:41 | |
Autor: []v[]artec | |
¦wiece irydowe | |
Rafał VFR pisze:
Iryd wg mojej wiedzy jest zdecydowanie twardzszy (elektroda) i taka ¶wieca wg teorii powinna być zdecydowanie trwalsza, elektorda jest mniejszej ¶rednicy (to też na +) no i odstęp elektrod na odpowiednim poziomie. Wła¶nie zakupiłem na przyszły sezon do swojego XX'a (jednak zostaje u mnie !) irydowe NGK CR9EHIX-9. Jak będzie z odpalaniem, prac± i spalaniem opowiem w sezonie. Serwisówka podaje wymianę normalnych ¶wiec CR9EHVX-9 co 24 ty¶. km. Zastanawiam się w takim razie o ile można (narazie teoretycznie) ten okres wydłużyć ??? Na opakowaniach chwal± się trwało¶ci± 120ty¶. km ale to raczej przy samochodowych obrotach... -- Martec - Jelenia Góra ..:: CBR 1100XX |
|
Data: 2010-01-09 14:13:58 | |
Autor: Kuczu | |
¦wiece irydowe | |
[]v[]artec pisze:
Wła¶nie zakupiłem na przyszły sezon do swojego XX'a (jednak zostaje u mnie !) irydowe NGK CR9EHIX-9. Jak będzie z odpalaniem, prac± i spalaniem opowiem w sezonie. Serwisówka podaje wymianę normalnych ¶wiec CR9EHVX-9 co 24 ty¶. km. Zastanawiam się w takim razie o ile można (narazie teoretycznie) ten okres wydłużyć ??? Na opakowaniach chwal± się trwało¶ci± 120ty¶. km ale to raczej przy samochodowych obrotach... Blad. EHVX to nie sa normalnee swiece. To sa swiece platynowe. Firma NGK juz od jakiegos czasu nie produkuje serii Platinum gdyz zastapila ja wlasnie seria Iridium. Tak wiec irydowe EHIX sa jak najbardziej odpowiednie i zalecane jako zamiennik do serii EHVX. I nic sie w trwalosci i oszczednosci nie zmieni. Normalne swiece w tej cieplocie to CR9E. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C 666 Edition www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ |
|
Data: 2010-01-08 21:58:50 | |
Autor: Vir | |
Ĺšwiece irydowe | |
Gdyby ktoś mógłby wytłumaczyć, byłbym wdzięczny :) za skutery.net: "Za pojazd testowy posłużyła moja Suzuki GSX600F. Motocykl nie pierwszej młodości, szczególnie wrażliwy na jakość świec i problemy związane z nieosiąganiem właściwej temperatury świec. Po wymianie świec na irydowe co ciekawe obrotomierz wskazywał obroty biegu jałowego równe o 0,1 tys/min. Niby niewielka różnica, ale jednak słyszalnie wpływająca na kulturę pracy silnika. Ponadto wskazówka obrotomierza nawet nie drgnęła podczas pracy na biegu jałowym. Rewelacyjnie świece sprawowały się także podczas uruchomienia zimnego silnika. Nie tylko silnik zaskakuje za dotknięciem rozrusznika nawet po zimnej nocy, ale drastycznie skrócił się potrzebny czas pracy silnika na ssaniu do unormowania się obrotów. Według naszych pomiarów Suzuki potrzebowała na fabrycznych świecach (standardowa świeca NGK dwuelektrodowa) około 3:30 min pracy silnika na ssaniu do osiągnięcia równej pracy silnika i wyeliminowania problemów przygasania. Po wymianie na świece irydowe, przy takich samych warunkach termicznych otoczenia silnik wyrównywał pracę na biegu jałowym po zaledwie 30 sekundach pracy na włączonym ssaniu. Silnik nie miał także skłonności do duszenia się przy szybszym dodaniu gazu na pierwszych metrach jazdy. Testowy pomiar wykonaliśmy na odcinku równym 1.000 km. Najbardziej interesowała nas różnica w spalaniu i wpływ „kosmicznych” świec na dynamikę motocykla. O ile podczas ubiegłorocznego testowania magnetyzerów różnica w spalaniu była na granicy błędu statystycznego, to w przypadku świec irydowych różnica wystąpiła całkiem spora. Uśredniając wyliczenia spalanie spadło o 9% (wyniki spalania: 5,4l-100km, 5,2l-100km, 5,6l-100km; przeciętny poziom spalania na standardowych świecach 6l-100km) – czyli więcej niż obiecywał producent! Rozczarował nas jednak wpływ „irydówek” na dynamikę motocykla. Pomiar przyspieszenia od 0 – 100 km wyniósł praktycznie tyle samo co przy standardowych świecach (5,8s do 100km/h – irydowe; 5,9s do 100km/h – fabryczne). Odczuwalna poprawa dynamiki występowała dopiero w górnym zakresie obrotów (od 8 tys obrotów). Na koniec, po przejechaniu testowego dystansu 1.000 km oceniliśmy stan świecy. Elektroda pozostała idealnie czysta, bez żadnych śladów okopcenia, nagaru czy innych zanieczyszczeń. Czy warto zainwestować w NGK Iridium? Odpowiadając sobie na to pytanie musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim to jak używasz jednośladu i czy zależy Ci nawet na drobnej poprawie osiągów. Świece nie należą do tanich i mimo ich dłuższej żywotności stanowią większy wydatek. Na pewno nie można kwestionować ich pozytywnego wpływu na kulturę pracy silnika, zmierzoną mniejszą konsumpcję paliwa i nieco lepszą dynamikę w górnym zakresie obrotów. Czy w takim razie stosować je tylko do maszyn po ekstremalnych modernizacjach? Nie – praktyka pokazuje, że na Zachodzie świece te stosowane są z dużym powodzeniem jako podstawowe wyposażenie fabrycznych pojazdów. W standardowym skuterze przynią się dużo lepiej do poprawy osiągów niż np. filtr stożkowy, a cenowo stanowią podobny wydatek. Zadbajmy więc o to, aby cylinder naszego jednośladu miał zdrowe i nowoczesne „serce zapłonu”." -- Vir Duża czarna bawarka i mała czarna japonka |
|
Data: 2010-01-09 08:23:11 | |
Autor: Tytus | |
Ĺšwiece irydowe | |
Siemka
*** Gdyby ktoś mógłby wytłumaczyć, byłbym wdzięczny :) Moj manual wyklucza inne...podobno w duzych V nie ma opcji. -- Tytus żółta motorynka |
|
Data: 2010-01-09 03:51:26 | |
Autor: Barnaba | |
¦wiece irydowe | |
On 9 Sty, 08:23, "Tytus" <tyt...@gazeta.pl> wrote:
Siemka Rowniez u mnie moge latac tylko na irydowych, czas zmienic, podobno roznica z przejscia ze zuzytych na nowe jest kolosalna. Nie wiem, nie znam sie, tak zaslyszalem :) -- Pozdrawiam, Barnaba VFR Zimowo Ski-Doo |
|
Data: 2010-01-09 10:45:13 | |
Autor: Piotr Klimek | |
¦wiece irydowe | |
Dnia (Sat, 9 Jan 2010 08:23:11 +0100) ktos podajacy sie za Tytus
wyklawiaturowal co nastepuje: *** Gdyby kto¶ mógłby wytłumaczyć, byłbym wdzięczny :) A u mnie zalecaja zwykle NGK CR8EK, lub Denso U24ETR. Wlasnie wymienilem swiece po 12kkm zgodnie z serwisowka, przez te 12kkm nie zauwazylem zadnych niepokojacych objawow w pracy silnika, ale moze moje V jest male :) -- Pozdrawiam Piotr Klimek Suzuki SV1000S K3 http://bikepics.com/members/piko/ |
|
Data: 2010-01-08 22:25:29 | |
Autor: Leszek Karlik | |
Ĺšwiece irydowe | |
On Fri, 08 Jan 2010 21:18:47 +0100, Maciej Litwiniuk <maciej@litwiniuk.net> wrote:
[...] tak przeglądam sklepy moto, trafiłem na świece i mnie uderzyła różnica cenowa pomiędzy zwykłymi, a irydowymi (irydowe są jakieś 4x droższe). Ja kupiłem na ebayu za tyle co normalne NGK w Polsce na allegro, aczkolwiek to było jak dolar stał po 2,5 zł :-) Pytanie brzmi - w czym irydowe są lepsze (bo ponoć są). I czy w ogóle jest sens kupować takowe. Ja tam mam mniej problemów z odpalaniem w niskich temperaturach. Poza tym są podobno odporniejsze na zalanie i trwalsze. -- Leszek 'Leslie' Karlik NTV 650 |
|
Data: 2010-01-10 20:00:29 | |
Autor: Ozz | |
Ĺšwiece irydowe | |
Maciej Litwiniuk pisze:
Witam, Teorie google Ci poda. W praktyce po wymianie na irydowe zaobserwowalem, ze przy zimnym silniku szybciej moglem wylaczyc ssanie. Jezdzilem do polowy grudnia przy temperaturach 0-5 stopni i rano jadac do pracy byly mniejsze problemy z nierowna praca silnika na pierwszych kilometrach. Spalanie na trasie spadlo srednio o pol litra. Roznica w cenie byla dwukrotna, za standardowe placilem 25-30zl za sztuke, za irydowe bodajze 58zl za jedna. Ozz |