Data: 2020-10-13 08:59:13 | |
Autor: u2 | |
ĹwinoujĹcie: Z Chin przypĹynÄĹa wielk a maszyna, ktĂłra wydrÄ Ĺźy tunel pod ĹwinÄ | |
https://telewizjarepublika.pl/swinoujscie-z-chin-przyplynela-wielka-maszyna-ktora-wydrazy-tunel-pod-swina,103421.html
Rozładowano części maszyny TBM, która wybuduje tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu (Zachodniopomorskie). Maszyna przed transportem została rozłożona na 129 elementów, pracę ma rozpocząć w marcu przyszłego roku. TBM (Tunnel Boring Machine) przypłynęła do Świnoujścia z portu Nansha w Chinach na statku Da Chang, pokonując Północną Drogę Morską. - Można powiedzieć, że dzisiaj perspektywy, które przed nami, w kwestii stałego - wreszcie - połączenia Świnoujścia z Polską są realizowane. (...) Około pół roku - to czas, kiedy wykonawca zrealizuje komorę startową, kiedy zmontuje w niej maszynę TBM, która jest dzisiaj rozładowywana i ta maszyna będzie mogła rozpocząć wiercenie tunelu - powiedział w piątek podczas briefingu prasowego prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. Dodał, że wcześniej odbędzie się "chrzest" maszyny, której imię wybiorą mieszkańcy miasta. - Ten rząd od początku mówił, że jego celem jest polityka zrównoważonego rozwoju, polityka likwidacji wykluczeń - zarówno w sferze społecznej (...), ale również wykluczeń w wymiarze przestrzennym, komunikacyjnym. (...) To przekłada się na konkretne problemy ludzi w ich codziennym życiu, chociażby mieszkańców Świnoujścia i gości, którzy muszą korzystać z przepraw promowych, co jest niewygodne, utrudnia codzienne funkcjonowanie - powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marcin Horała. TBM została wyprodukowana w Chinach, specjalnie do drążenia tunelu pod Świną. Ma długość 101 m i waży 2,74 tys. ton. Będzie przewiercała się pod dnem Świny, wykonując jednocześnie obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów. Maszyna wiercenie rozpocznie na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości. Obecnie na wyspie Uznam budowana jest komora startowa - będzie miała 120 m długości i 20 m szerokości. Wykonywany jest wykop pod płytę denną komory. Na wyspie Wolin budowana jest natomiast komora odbiorcza maszyny TBM. Działa też zakład prefabrykacji, w którym wykonywane są elementy obudowy tunelu (tubingi). Inwestorem jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Koszt inwestycji wynosi ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł to unijne dofinansowanie. Resztę inwestor, miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu. Prace mają się zakończyć w ostatnim kwartale 2022 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR i Gulermak. Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach - Warszów i Centrum. Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na marzec 2021 r. Budowa stałego połączenia ma się zakończyć we wrześniu 2022 r. Źródło: swinioujscie.pl, onet.pl |
|
Data: 2020-10-13 09:12:13 | |
Autor: Runt | |
ĹwinoujĹcie: Z Chin przypĹynÄĹa w ielka maszyna, ktĂłra wydrÄ Ĺźy tunel pod Ĺwin Ä | |
W dniu 2020-10-13 o 08:59, u2 pisze:
https://telewizjarepublika.pl/swinoujscie-z-chin-przyplynela-wielka-maszyna-ktora-wydrazy-tunel-pod-swina,103421.html Razem z nową odmianą chińskiego syfu? ;-)))) -- Runt Keep smilling. All's well that ends well. |
|