Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   ABS i "pralka"

ABS i "pralka"

Data: 2013-11-18 10:56:18
Autor: Jacek
ABS i "pralka"
Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie?
Hamowanie na nawierzchni, gdzie są wygniecione w gorącym (w lecie, nie teraz) asfalcie poprzeczne wgłębienia, a całość niezbyt czysta - trochę piachu. Auto jedzie, jak na lodzie, z tą różnicą, że trzęsie od nierówności i brzęczy ABS. Droga hamowania znacznie dłuższa, niż, gdyby ABS nie było? Dla porównania chciałbym przejechać się innym autem bez ABS ale nie ma od kogo pożyczyć.
Amortyzatory mam chyba dobre, bo auto ma dopiero 100 kkm a na przeglądzie wyszło ponad 60%.

Data: 2013-11-18 11:06:27
Autor: P.B.
ABS i "pralka"
Dnia Mon, 18 Nov 2013 10:56:18 +0100, Jacek napisał(a):

Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie?
Hamowanie na nawierzchni, gdzie są wygniecione w gorącym (w lecie, nie teraz) asfalcie poprzeczne wgłębienia, a całość niezbyt czysta - trochę piachu. Auto jedzie, jak na lodzie, z tą różnicą, że trzęsie od nierówności i brzęczy ABS. Droga hamowania znacznie dłuższa, niż, gdyby ABS nie było? Dla porównania chciałbym przejechać się innym autem bez ABS ale nie ma od kogo pożyczyć.
Amortyzatory mam chyba dobre, bo auto ma dopiero 100 kkm a na przeglądzie wyszło ponad 60%.

Jeżeli to auto to Ford Focus MK II, to TTM. Na coś podobnego skarżyli się
też użytkownicy Vectry B. Niektóre samochody mają bardzo histerycznie
działający ABS - w Focusie wystarczy większa nierówność i auto leeeci. I
piszę tu o samochodzie nowym, bo graty z wylanymi amortyzatorami to już
całkiem może być dramat. --
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2013-11-18 15:54:27
Autor: BUNIEK
ABS i "pralka"
Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie?
Hamowanie na nawierzchni, gdzie są wygniecione w gorącym (w lecie, nie teraz) asfalcie poprzeczne wgłębienia, a całość niezbyt czysta - trochę piachu. Auto jedzie, jak na lodzie, z tą różnicą, że trzęsie od nierówności i brzęczy ABS. Dla porównania chciałbym przejechać się innym autem bez ABS ale nie ma od kogo pożyczyć.

Dość częsta przypadłość na takiej nawierzchni z ABS - taka wada zachowania sterowalności.
A co do ABS - wyjmij bezpiecznik tego systemu będziesz miał bez ABS.

Buniek

Data: 2013-11-18 20:48:31
Autor: Artur Maśląg
ABS i "pralka"
W dniu 2013-11-18 15:54, BUNIEK pisze:
Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie?
Hamowanie na nawierzchni, gdzie są wygniecione w gorącym (w lecie, nie
teraz) asfalcie poprzeczne wgłębienia, a całość niezbyt czysta -
trochę piachu. Auto jedzie, jak na lodzie, z tą różnicą, że trzęsie od
nierówności i brzęczy ABS. Dla porównania chciałbym przejechać się
innym autem bez ABS ale nie ma od kogo pożyczyć.

Dość częsta przypadłość na takiej nawierzchni z ABS - taka wada
zachowania sterowalności.

Raczej niespecjalnie. Niektóre tak mają i to najczęściej uszkodzone.

A co do ABS - wyjmij bezpiecznik tego systemu będziesz miał bez ABS.

Świetna rada - daj link do danych, na podstawie których będziesz
odpowiadał za skutki z niej skorzystania :>

Data: 2013-11-18 23:42:53
Autor: Adam
ABS i "pralka"
W dniu 2013-11-18 20:48, Artur Maśląg pisze:
W dniu 2013-11-18 15:54, BUNIEK pisze:
(...)
A co do ABS - wyjmij bezpiecznik tego systemu będziesz miał bez ABS.

Świetna rada - daj link do danych, na podstawie których będziesz
odpowiadał za skutki z niej skorzystania :>


Jakie skutki?

Czyżby w Polsce nie było żadnego samochodu bez ABS?

Zresztą na tego typu nawierzchniach (tarka, miks asfalt/błoto, piasek, trawa, itp) - często auto bez ABS jest bardziej przewidywalne.
Nie dotyczy oczywiście hamowania w ciasnym zakręcie.

Chociaż to ja może się nie znam ;) bo wychowywałem się na książkach m.in. Witolda Rychtera, Sobiesława Zasady, bo jestem po wyższej szkole techniki jazdy (tej "starej", klasycznej: zwrot Kampbela, czy jak mu tam było, przewrót Aaltonena, itp).

W każdym razie wyjmując bezpiecznik (tylko na czas testów) z ABS, trzeba brać poprawkę na inne zachowanie pojazdu. I przy okazji można się zdziwić, jak mocno samochód hamuje np. w piasku. Poważnie.


--
Pozdrawiam.

Adam.

Data: 2013-11-19 08:11:57
Autor: Artur Maśląg
ABS i "pralka"
W dniu 2013-11-18 23:42, Adam pisze:
W dniu 2013-11-18 20:48, Artur Maśląg pisze:
W dniu 2013-11-18 15:54, BUNIEK pisze:
(...)
A co do ABS - wyjmij bezpiecznik tego systemu będziesz miał bez ABS.

Świetna rada - daj link do danych, na podstawie których będziesz
odpowiadał za skutki z niej skorzystania :>

Jakie skutki?

Takie negatywne, czyli dla przykładu niepoprawny rozkład sił hamowania.

Czyżby w Polsce nie było żadnego samochodu bez ABS?

Odróżniasz samochód bez ABS-u od samochodu z ABS z wyjętym
bezpiecznikiem?

(...)
W każdym razie wyjmując bezpiecznik (tylko na czas testów) z ABS, trzeba

To testów czy cywilnej jazdy jak tu poprzednik zaproponował?

Data: 2013-11-19 11:30:41
Autor: Adam
ABS i "pralka"
W dniu 2013-11-19 08:11, Artur Maśląg pisze:
W dniu 2013-11-18 23:42, Adam pisze:
W dniu 2013-11-18 20:48, Artur Maśląg pisze:
W dniu 2013-11-18 15:54, BUNIEK pisze:
(...)
A co do ABS - wyjmij bezpiecznik tego systemu będziesz miał bez ABS.

Świetna rada - daj link do danych, na podstawie których będziesz
odpowiadał za skutki z niej skorzystania :>

Jakie skutki?

Takie negatywne, czyli dla przykładu niepoprawny rozkład sił hamowania.

Czyżby w Polsce nie było żadnego samochodu bez ABS?

Odróżniasz samochód bez ABS-u od samochodu z ABS z wyjętym
bezpiecznikiem?

(...)
W każdym razie wyjmując bezpiecznik (tylko na czas testów) z ABS, trzeba

To testów czy cywilnej jazdy jak tu poprzednik zaproponował?



Pośpieszyłem się.
Masz rację - za szybko myślałem ;)

Oczywiście - do testów można.
Do codziennej jazdy - tylko niektóre najstarsze ABS-y jednokanałowe można odłączyć, co zresztą też nie jest wskazane.
Natomiast w nowszych autach, zwłaszcza tych z kontrolą trakcji - nie należy odłączać ABS.

Sam zresztą kiedyś miałem problem, aby Land Roverem wyjechać z błota - kręcił tylko dwoma kołami po przekątnej. Problem znalazłem dopiero jakieś 2 godziny później - uszkodzone mocowanie czujnika pedału sprzęgła. Wciśnięcie sprzęgła rozłącza w tym aucie układy kontroli uślizgu kół, więc nie działały "blokady", realizowane przez hamowanie ślizgającego się koła. Ach, ta wszechobecna elektronika ;)


--
Pozdrawiam.

Adam.

Data: 2013-11-19 14:41:09
Autor: Artur Maśląg
ABS i "pralka"
W dniu 2013-11-19 11:30, Adam pisze:
W dniu 2013-11-19 08:11, Artur Maśląg pisze:
W dniu 2013-11-18 23:42, Adam pisze:
W dniu 2013-11-18 20:48, Artur Maśląg pisze:
W dniu 2013-11-18 15:54, BUNIEK pisze:
(...)
A co do ABS - wyjmij bezpiecznik tego systemu będziesz miał bez ABS.

Świetna rada - daj link do danych, na podstawie których będziesz
odpowiadał za skutki z niej skorzystania :>

Jakie skutki?

Takie negatywne, czyli dla przykładu niepoprawny rozkład sił hamowania.

Czyżby w Polsce nie było żadnego samochodu bez ABS?

Odróżniasz samochód bez ABS-u od samochodu z ABS z wyjętym
bezpiecznikiem?

(...)
W każdym razie wyjmując bezpiecznik (tylko na czas testów) z ABS, trzeba

To testów czy cywilnej jazdy jak tu poprzednik zaproponował?


Pośpieszyłem się.
Masz rację - za szybko myślałem ;)

Oczywiście - do testów można.

Do testów to się zgadzam, tylko z tego niewielki sens w kontekście
jazdy w realnych warunkach. Jeżeli już to się bawić samochodem
bez ABS, bądź takim który jest przystosowany do jazdy bez niego.

Do codziennej jazdy - tylko niektóre najstarsze ABS-y jednokanałowe
można odłączyć, co zresztą też nie jest wskazane.

Nie zgadzam się z jednokanałowością - można wyłączyć nawet w
wielokanałowych, jeżeli funkcja ABS jest tylko stricte
antypoślizgowa i nie jest on wykorzystywany przez inne systemy
jako jeden z elementów wykonawczych.

Natomiast w nowszych autach, zwłaszcza tych z kontrolą trakcji - nie
należy odłączać ABS.

Tak jak i w wielu starszych, które mają rozkład sił hamowania
kontrolowany przez ABS, a nie stricte fizycznie, przez regulatory
hydrauliczne.

(...)
ślizgającego się koła. Ach, ta wszechobecna elektronika ;)

Ano powszechna, aktywna i powala spokojnie i bezpiecznie
jeździć.

Data: 2013-11-18 16:21:11
Autor: Trybun
ABS i "pralka"
W dniu 2013-11-18 10:56, Jacek pisze:
Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie?
Hamowanie na nawierzchni, gdzie są wygniecione w gorącym (w lecie, nie teraz) asfalcie poprzeczne wgłębienia, a całość niezbyt czysta - trochę piachu. Auto jedzie, jak na lodzie, z tą różnicą, że trzęsie od nierówności i brzęczy ABS. Droga hamowania znacznie dłuższa, niż, gdyby ABS nie było? Dla porównania chciałbym przejechać się innym autem bez ABS ale nie ma od kogo pożyczyć.
Amortyzatory mam chyba dobre, bo auto ma dopiero 100 kkm a na przeglądzie wyszło ponad 60%.

Wszystkie auta którymi miałem okazję jeździć inaczej sie zachowują w czasie hamowanie na równym asfalcie, a inaczej np. na trawie. A więc w odpowiedzi - należy przypuszczać że takie zachowanie to norma w autach wyposażonych w ABS.

Data: 2013-11-18 17:16:25
Autor: jerzu
ABS i "pralka"
On Mon, 18 Nov 2013 10:56:18 +0100, Jacek <spaammmm@o2.pl> wrote:

Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie?

Ale co z tą pralką?

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński  xxx.jerzu@interia.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL + AP1200
Ford Mondeo 2.0 TDDi 115KM Ghia`02 -> M-Tech Legend II + ML145

Data: 2013-11-18 17:40:18
Autor: Axel
ABS i "pralka"
"jerzu"  wrote in message news:eafk8993k8ogtgqck7t27rn7hsoorlptlj4ax.com...



Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie?

Ale co z tą pralką?

Ale Ty jerzu niedomyślny jesteś... Jak jeszcze nie było pralek, to na czym się prało? :-P Myślisz, że on wie, co to było? ;-P

--
Axel

Data: 2013-11-18 19:33:10
Autor: Jacek
ABS i "pralka"
W dniu 2013-11-18 17:16, jerzu pisze:
On Mon, 18 Nov 2013 10:56:18 +0100, Jacek <spaammmm@o2.pl> wrote:

Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie?

Ale co z tą pralką?

Pralka typu "tara" - rodzaj nawierzchni jezdni spotykany w zakresie długości geograficznych od 15 stopni na wschód ;-)
odpowiednik pralki ręcznej:
http://img3.sprzedajemy.pl/540x405_stara-reczna-pralka-- 744168.jpg

Jacek

Data: 2013-11-18 20:33:08
Autor: WOJO
ABS i "pralka"
http://img3.sprzedajemy.pl/540x405_stara-reczna-pralka-- 744168.jpg

Jednak wiedział... :)
WOJO

Data: 2013-11-20 01:34:26
Autor: Tomasz Pyra
ABS i "pralka"
Dnia Mon, 18 Nov 2013 10:56:18 +0100, Jacek napisał(a):

Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie?
Hamowanie na nawierzchni, gdzie są wygniecione w gorącym (w lecie, nie teraz) asfalcie poprzeczne wgłębienia, a całość niezbyt czysta - trochę piachu. Auto jedzie, jak na lodzie, z tą różnicą, że trzęsie od nierówności i brzęczy ABS. Droga hamowania znacznie dłuższa, niż, gdyby ABS nie było? Dla porównania chciałbym przejechać się innym autem bez ABS ale nie ma od kogo pożyczyć.

Z ABS już tak jest, że samochód hamuje fatalnie, jedzie jak po lodzie,
odpuszcza za szybko i w ogóle jest źle, a auto zatrzymuje się np. po 20m.

W tych samych warunkach bez ABS, auto staje prawie dęba, dosłownie w
miejscu, już 25m od miejsca gdzie zaczniesz hamować. ;)

I ja nie żartuję...


Amortyzatory mam chyba dobre, bo auto ma dopiero 100 kkm a na przeglądzie wyszło ponad 60%.

Jeżeli ABS działa przy niewielkim nacisku na hamulec to znaczy że jakieś
koło, lub koła straciły przyczepność.
Nie ma w zasadzie czegoś takiego jak za szybko odpuszczający ABS. ABS
działa w ten sposób, że uaktywnia się dopiero po wykryciu nagłego spadku
prędkości koła podczas hamowania.
Tego się nie bardzo da oszukać - któreś koło przyczepność straciło. Być
może chwilowo.

Ale ogólnie nie świadczy to dobrze o zawieszeniu (natomiast nadal może być
tak, że zawieszenie jest fatalne już na pierwszym montażu).

Co do samego ABS - czy korzystasz z hamulca poprawnie? Czy naciskasz pedał
w takim wypadku z całej siły?

Jeśli nie, być może doprowadzasz do sytuacji kiedy np. jedno koło traci
przeczepność, czujesz na stopie działanie systemu ABS, ale nadal nie
wykorzystujesz przyczepności pozostałych kół, a przynajmniej nie dzieje się
to w chwilach kiedy koła odzyskują przyczepność.

Również EBD podobnie stuka pedałem w stopę przy hamowaniu, a opony nadal
mogą mieć zapas przyczepności.

Poza luźnymi nawierzchniami, to już musi być jakiś szczególny pech (albo
niesprawność systemu) żeby samochód z ABS hamował jakoś wyraźnie gorzej.

ABS i "pralka"

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona