Data: 2013-11-18 10:56:18 | |
Autor: Jacek | |
ABS i "pralka" | |
Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie?
Hamowanie na nawierzchni, gdzie sÄ wygniecione w gorÄ cym (w lecie, nie teraz) asfalcie poprzeczne wgĹÄbienia, a caĹoĹÄ niezbyt czysta - trochÄ piachu. Auto jedzie, jak na lodzie, z tÄ róşnicÄ , Ĺźe trzÄsie od nierĂłwnoĹci i brzÄczy ABS. Droga hamowania znacznie dĹuĹźsza, niĹź, gdyby ABS nie byĹo? Dla porĂłwnania chciaĹbym przejechaÄ siÄ innym autem bez ABS ale nie ma od kogo poĹźyczyÄ. Amortyzatory mam chyba dobre, bo auto ma dopiero 100 kkm a na przeglÄ dzie wyszĹo ponad 60%. |
|
Data: 2013-11-18 11:06:27 | |
Autor: P.B. | |
ABS i "pralka" | |
Dnia Mon, 18 Nov 2013 10:56:18 +0100, Jacek napisał(a):
Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie? Jeżeli to auto to Ford Focus MK II, to TTM. Na coś podobnego skarżyli się też użytkownicy Vectry B. Niektóre samochody mają bardzo histerycznie działający ABS - w Focusie wystarczy większa nierówność i auto leeeci. I piszę tu o samochodzie nowym, bo graty z wylanymi amortyzatorami to już całkiem może być dramat. -- Pozdrawiam, Przemek |
|
Data: 2013-11-18 15:54:27 | |
Autor: BUNIEK | |
ABS i "pralka" | |
Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie? DoĹÄ czÄsta przypadĹoĹÄ na takiej nawierzchni z ABS - taka wada zachowania sterowalnoĹci. A co do ABS - wyjmij bezpiecznik tego systemu bÄdziesz miaĹ bez ABS. Buniek |
|
Data: 2013-11-18 20:48:31 | |
Autor: Artur MaĹlÄ g | |
ABS i "pralka" | |
W dniu 2013-11-18 15:54, BUNIEK pisze:
Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie? Raczej niespecjalnie. NiektĂłre tak majÄ i to najczÄĹciej uszkodzone. A co do ABS - wyjmij bezpiecznik tego systemu bÄdziesz miaĹ bez ABS. Ĺwietna rada - daj link do danych, na podstawie ktĂłrych bÄdziesz odpowiadaĹ za skutki z niej skorzystania :> |
|
Data: 2013-11-18 23:42:53 | |
Autor: Adam | |
ABS i "pralka" | |
W dniu 2013-11-18 20:48, Artur Maśląg pisze:
W dniu 2013-11-18 15:54, BUNIEK pisze: Jakie skutki? Czyżby w Polsce nie było żadnego samochodu bez ABS? Zresztą na tego typu nawierzchniach (tarka, miks asfalt/błoto, piasek, trawa, itp) - często auto bez ABS jest bardziej przewidywalne. Nie dotyczy oczywiście hamowania w ciasnym zakręcie. Chociaż to ja może się nie znam ;) bo wychowywałem się na książkach m.in. Witolda Rychtera, Sobiesława Zasady, bo jestem po wyższej szkole techniki jazdy (tej "starej", klasycznej: zwrot Kampbela, czy jak mu tam było, przewrót Aaltonena, itp). W każdym razie wyjmując bezpiecznik (tylko na czas testów) z ABS, trzeba brać poprawkę na inne zachowanie pojazdu. I przy okazji można się zdziwić, jak mocno samochód hamuje np. w piasku. Poważnie. -- Pozdrawiam. Adam. |
|
Data: 2013-11-19 08:11:57 | |
Autor: Artur Maśląg | |
ABS i "pralka" | |
W dniu 2013-11-18 23:42, Adam pisze:
W dniu 2013-11-18 20:48, Artur Maśląg pisze: Takie negatywne, czyli dla przykładu niepoprawny rozkład sił hamowania. Czyżby w Polsce nie było żadnego samochodu bez ABS? Odróżniasz samochód bez ABS-u od samochodu z ABS z wyjętym bezpiecznikiem? (...) W każdym razie wyjmując bezpiecznik (tylko na czas testów) z ABS, trzeba To testów czy cywilnej jazdy jak tu poprzednik zaproponował? |
|
Data: 2013-11-19 11:30:41 | |
Autor: Adam | |
ABS i "pralka" | |
W dniu 2013-11-19 08:11, Artur Maśląg pisze:
W dniu 2013-11-18 23:42, Adam pisze: Pośpieszyłem się. Masz rację - za szybko myślałem ;) Oczywiście - do testów można. Do codziennej jazdy - tylko niektóre najstarsze ABS-y jednokanałowe można odłączyć, co zresztą też nie jest wskazane. Natomiast w nowszych autach, zwłaszcza tych z kontrolą trakcji - nie należy odłączać ABS. Sam zresztą kiedyś miałem problem, aby Land Roverem wyjechać z błota - kręcił tylko dwoma kołami po przekątnej. Problem znalazłem dopiero jakieś 2 godziny później - uszkodzone mocowanie czujnika pedału sprzęgła. Wciśnięcie sprzęgła rozłącza w tym aucie układy kontroli uślizgu kół, więc nie działały "blokady", realizowane przez hamowanie ślizgającego się koła. Ach, ta wszechobecna elektronika ;) -- Pozdrawiam. Adam. |
|
Data: 2013-11-19 14:41:09 | |
Autor: Artur Maśląg | |
ABS i "pralka" | |
W dniu 2013-11-19 11:30, Adam pisze:
W dniu 2013-11-19 08:11, Artur Maśląg pisze: Do testów to się zgadzam, tylko z tego niewielki sens w kontekście jazdy w realnych warunkach. Jeżeli już to się bawić samochodem bez ABS, bądź takim który jest przystosowany do jazdy bez niego. Do codziennej jazdy - tylko niektóre najstarsze ABS-y jednokanałowe Nie zgadzam się z jednokanałowością - można wyłączyć nawet w wielokanałowych, jeżeli funkcja ABS jest tylko stricte antypoślizgowa i nie jest on wykorzystywany przez inne systemy jako jeden z elementów wykonawczych. Natomiast w nowszych autach, zwłaszcza tych z kontrolą trakcji - nie Tak jak i w wielu starszych, które mają rozkład sił hamowania kontrolowany przez ABS, a nie stricte fizycznie, przez regulatory hydrauliczne. (...) ślizgającego się koła. Ach, ta wszechobecna elektronika ;) Ano powszechna, aktywna i powala spokojnie i bezpiecznie jeździć. |
|
Data: 2013-11-18 16:21:11 | |
Autor: Trybun | |
ABS i "pralka" | |
W dniu 2013-11-18 10:56, Jacek pisze:
Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie? Wszystkie auta ktĂłrymi miaĹem okazjÄ jeĹşdziÄ inaczej sie zachowujÄ w czasie hamowanie na rĂłwnym asfalcie, a inaczej np. na trawie. A wiÄc w odpowiedzi - naleĹźy przypuszczaÄ Ĺźe takie zachowanie to norma w autach wyposaĹźonych w ABS. |
|
Data: 2013-11-18 17:16:25 | |
Autor: jerzu | |
ABS i "pralka" | |
On Mon, 18 Nov 2013 10:56:18 +0100, Jacek <spaammmm@o2.pl> wrote:
Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie? Ale co z tą pralką? -- Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński xxx.jerzu@interia.pl http://jerzu.waw.pl GG:129280 Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL + AP1200 Ford Mondeo 2.0 TDDi 115KM Ghia`02 -> M-Tech Legend II + ML145 |
|
Data: 2013-11-18 17:40:18 | |
Autor: Axel | |
ABS i "pralka" | |
"jerzu" wrote in message news:eafk8993k8ogtgqck7t27rn7hsoorlptlj4ax.com...
Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie? Ale co z tą pralką? Ale Ty jerzu niedomyślny jesteś... Jak jeszcze nie było pralek, to na czym się prało? :-P Myślisz, że on wie, co to było? ;-P -- Axel |
|
Data: 2013-11-18 19:33:10 | |
Autor: Jacek | |
ABS i "pralka" | |
W dniu 2013-11-18 17:16, jerzu pisze:
On Mon, 18 Nov 2013 10:56:18 +0100, Jacek <spaammmm@o2.pl> wrote:Pralka typu "tara" - rodzaj nawierzchni jezdni spotykany w zakresie długości geograficznych od 15 stopni na wschód ;-) odpowiednik pralki ręcznej: http://img3.sprzedajemy.pl/540x405_stara-reczna-pralka-- 744168.jpg Jacek |
|
Data: 2013-11-18 20:33:08 | |
Autor: WOJO | |
ABS i "pralka" | |
Data: 2013-11-20 01:34:26 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
ABS i "pralka" | |
Dnia Mon, 18 Nov 2013 10:56:18 +0100, Jacek napisał(a):
Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie? Z ABS już tak jest, że samochód hamuje fatalnie, jedzie jak po lodzie, odpuszcza za szybko i w ogóle jest źle, a auto zatrzymuje się np. po 20m. W tych samych warunkach bez ABS, auto staje prawie dęba, dosłownie w miejscu, już 25m od miejsca gdzie zaczniesz hamować. ;) I ja nie żartuję... Amortyzatory mam chyba dobre, bo auto ma dopiero 100 kkm a na przeglądzie wyszło ponad 60%. Jeżeli ABS działa przy niewielkim nacisku na hamulec to znaczy że jakieś koło, lub koła straciły przyczepność. Nie ma w zasadzie czegoś takiego jak za szybko odpuszczający ABS. ABS działa w ten sposób, że uaktywnia się dopiero po wykryciu nagłego spadku prędkości koła podczas hamowania. Tego się nie bardzo da oszukać - któreś koło przyczepność straciło. Być może chwilowo. Ale ogólnie nie świadczy to dobrze o zawieszeniu (natomiast nadal może być tak, że zawieszenie jest fatalne już na pierwszym montażu). Co do samego ABS - czy korzystasz z hamulca poprawnie? Czy naciskasz pedał w takim wypadku z całej siły? Jeśli nie, być może doprowadzasz do sytuacji kiedy np. jedno koło traci przeczepność, czujesz na stopie działanie systemu ABS, ale nadal nie wykorzystujesz przyczepności pozostałych kół, a przynajmniej nie dzieje się to w chwilach kiedy koła odzyskują przyczepność. Również EBD podobnie stuka pedałem w stopę przy hamowaniu, a opony nadal mogą mieć zapas przyczepności. Poza luźnymi nawierzchniami, to już musi być jakiś szczególny pech (albo niesprawność systemu) żeby samochód z ABS hamował jakoś wyraźnie gorzej. |