Data: 2015-01-29 11:01:18 | |
Autor: J.F. | |
ABS na szklance - b艂膮d czy funkcja? | |
U偶ytkownik "Gregoriusx" napisa艂 w wiadomo艣ci
Dzi艣 w okolicach DC trafi艂a si臋 go艂oled藕 co pozwoli艂o mi zaobserwowa膰 nowe zachowanie mojego auta (Laguna II) w takich warunkach. Po oko艂o kilometrze z pr臋dko艣ci膮 20-30 km/h gdzie co chwil臋 czu艂em, 偶e kt贸re艣 z k贸艂 艂apie po艣lizg na desce zapali艂 si臋 b艂膮d ABS i system zosta艂 wy艂膮czony. Dodam od razu, 偶e czasowo bo po zgaszeniu i powt贸rnym odpaleniu b艂膮d si臋 nie pojawi艂 wi臋c nie by艂 to np padni臋ty czujnik. Pojawi艂o mi si臋 za to pytanie czy to jest przemy艣lana funkcja bo jak wiadomo w takich warunkach ABS bardziej przeszkadza ni偶 pomaga czy po prostu b艂膮d wynikaj膮cy z zasady dzia艂ania systemu, kt贸ry sprawdza i por贸wnuje pr臋dko艣ci obrotowe poszczeg贸lnych k贸艂 i przy g艂upich odczytach po prostu si臋 podda艂? Raczej funkcja. Ale nie dlatego ze ABS przeszkadza, tylko dlatego ze wykryl uszkodzenie czujnika - raz daje impulsy, raz nie . Tylko mnie dziwi "co chwile lapie poslizg" ... w takich warunkach raczej sie toczy. Mozna zerwac przyczepnosc gazem, hamulcem - ale nimi pewnie delikatnie operowales. Masz jakies duze opory toczenia, zapieczony reczny, czy swiatelko ostrzega przed lodem ? J. |
|
Data: 2015-01-29 11:11:34 | |
Autor: Gregoriusx | |
ABS na szklance - b艂膮d czy funkcja? | |
W dniu 2015-01-29 o 11:01, J.F. pisze:
Tylko mnie dziwi "co chwile lapie poslizg" ... w takich warunkach raczej Tu raczej imho powody zerwania by艂y z drugiej strony - pomi臋dzy ko艂em a asfaltem. Jecha艂em maksymalnie spokojnie i delikatnie a mimo to na prostej drodze bez 偶adnych ruch贸w z mojej strony 2 razy pr贸bowa艂o postawi膰 mi auto bokiem. Po prostu trafia艂y si臋 nieregularne pasy lodu przysypanego 艣niegiem - czasami po ca艂o艣ci, czasami tak, 偶e p贸艂 auta jecha艂 po "czarnawym" a drugie p贸艂 po lodzie. -- Gregorius |
|
Data: 2015-01-29 11:19:19 | |
Autor: J.F. | |
ABS na szklance - b艂膮d czy funkcja? | |
U偶ytkownik "Gregoriusx" napisa艂 w wiadomo艣ci
W dniu 2015-01-29 o 11:01, J.F. pisze: Tylko mnie dziwi "co chwile lapie poslizg" ... w takich warunkach raczej Tu raczej imho powody zerwania by艂y z drugiej strony - pomi臋dzy ko艂em a asfaltem. Jecha艂em maksymalnie spokojnie i delikatnie a mimo to na prostej drodze bez 偶adnych ruch贸w z mojej strony 2 razy pr贸bowa艂o postawi膰 mi auto bokiem. Po prostu trafia艂y si臋 nieregularne pasy lodu przysypanego 艣niegiem - czasami po ca艂o艣ci, czasami tak, 偶e p贸艂 auta jecha艂 po "czarnawym" a drugie p贸艂 po lodzie. Tylko ze w takich warunkach kolo jedzie dalej i toczy sie z ta sama predkoscia. Chyba ze stromo bylo, gazem operowales duzo i dzieki dyfrowi napedzane kolo na lodzie wariowalo. J. |
|
Data: 2015-01-29 11:33:43 | |
Autor: Gregoriusx | |
ABS na szklance - b艂膮d czy funkcja? | |
W dniu 2015-01-29 o 11:19, J.F. pisze:
Tylko ze w takich warunkach kolo jedzie dalej i toczy sie z ta sama Prawda, ale tylko dla k贸艂 bez nap臋du. Nawet przy delikatnej je藕dzie na ko艂ach nap臋dowych b臋dzie moment kt贸ry przy zaniku przyczepno艣ci spowoduje g艂upi odczyt w ABS np prz贸d-ty艂 (przednie buksuj膮, ty艂 si臋 toczy - du偶a r贸偶nica w obrotach k贸艂) a w przypadku gdy jedno ko艂o nap臋dzane b臋dzie na lodzie a drugie nie to lewo-prawo - szczeg贸lnie, 偶e mechanizm r贸偶nicowy w normalnych autach jest g艂upi i wi臋kszo艣膰 momentu przeka偶e na to ko艂o kt贸re si臋 zacz臋艂o 艣lizga膰. -- Gregorius |
|
Data: 2015-01-29 12:06:39 | |
Autor: J.F. | |
ABS na szklance - b艂膮d czy funkcja? | |
U偶ytkownik "Gregoriusx" napisa艂 w wiadomo艣ci grup
W dniu 2015-01-29 o 11:19, J.F. pisze: Tylko ze w takich warunkach kolo jedzie dalej i toczy sie z ta sama Prawda, ale tylko dla k贸艂 bez nap臋du. Nawet przy delikatnej je藕dzie na ko艂ach nap臋dowych b臋dzie moment kt贸ry przy zaniku przyczepno艣ci spowoduje g艂upi odczyt w ABS np prz贸d-ty艂 (przednie buksuj膮, ty艂 si臋 toczy - du偶a r贸偶nica w obrotach k贸艂) a w przypadku gdy jedno ko艂o Nie, przy delikatnej nie bedzie. No chyba ze to jakis niedelikatny samochod, 300KM pod pedalem np :-) Albo nie doceniam tego lodu. Tym niemniej - sprawdzilbym opory kol, moze hamulce, moze lozyska ... nap臋dzane b臋dzie na lodzie a drugie nie to lewo-prawo - szczeg贸lnie, 偶e mechanizm r贸偶nicowy w normalnych autach jest g艂upi i wi臋kszo艣膰 momentu przeka偶e na to ko艂o kt贸re si臋 zacz臋艂o 艣lizga膰. Akurat moment to glupi dyfer rozdziela po rowno. J. |
|
Data: 2015-01-29 12:31:04 | |
Autor: Gregoriusx | |
ABS na szklance - b艂膮d czy funkcja? | |
W dniu 2015-01-29 o 12:06, J.F. pisze:
Akurat moment to glupi dyfer rozdziela po rowno. Zdziwi艂 by si臋 - spr贸buj ruszy膰 z miejsca gdy jedno ko艂o stoi na lodzie a drugie na czym艣 przyczepnym - dyfer bez ograniczonego po艣lizgu b臋dzie kr臋ci艂 tylko tym kt贸re stoi lodzie a to przyczepne b臋dzie sta艂o w miejscu. -- Gregorius |
|
Data: 2015-01-29 12:35:45 | |
Autor: J.F. | |
ABS na szklance - b艂膮d czy funkcja? | |
U偶ytkownik "Gregoriusx" napisa艂 w wiadomo艣ci
W dniu 2015-01-29 o 12:06, J.F. pisze: Akurat moment to glupi dyfer rozdziela po rowno. Zdziwi艂 by si臋 - spr贸buj ruszy膰 z miejsca gdy jedno ko艂o stoi na lodzie a drugie na czym艣 przyczepnym - dyfer bez ograniczonego po艣lizgu b臋dzie kr臋ci艂 tylko tym kt贸re stoi lodzie a to przyczepne b臋dzie sta艂o w miejscu. No bo rozdziela po rowno - na jedno kolo prawie zero, do krecenia na lodzie wystarczy, na drugie kolo takie samo prawie zero - wiec to kolo nie ciagnie :-) J. |
|