ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?

Data: 2011-08-17 14:51:05
Autor: Krzysztof 45
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
Twat napisa艂(a):
Czy jest jaka艣 skuteczna metoda na osiedlowy sklep alkoholowy 24h aby: -ograniczy膰 godziny pracy/sprzeda偶y % -doprowadzi膰 do zamkni臋cia sklepu
A mo偶na wiedzie膰 jaki jest argument by go zamkn膮膰?

Na pewno ma spe艂nione wymagania koncesyjne, wi臋c legalnie
(prawnie) ci臋偶ka sprawa. Lub co艣 ma naci膮gni臋te. Dok艂adnie sprawdzi膰
czy spe艂nia wymagania koncesji.

Tak w wielkim skr贸cie absurd贸w.
Kiedy艣 by艂 reporta偶 o sklepie alkoholowym kt贸rego kilku ludziom sie
nie podoba艂, i chcieli go zlikwidowa膰. Dopatrzyli si臋 偶e nie ma
spe艂nionego wymogu odleg艂o艣ci od szko艂y. Chodzi艂o o r贸偶nic臋 oko艂o
10-15 metr贸w. (kiedy艣 mia艂, a teraz nie ma) My艣leli 偶e go ujajali, to
w艂a艣ciciel sklepu przed wej艣ciem, ustawi艂 z p艂otu 15 metrowy slalom.
Tym sposobem spe艂ni艂 wym贸g i sklepik dalej funkcjonuje :D
--
Krzysiek

Data: 2011-08-17 15:22:36
Autor: Twat
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
wiem, widzia艂em ten reporta偶 :)

zazwyczaj taki sklep przeszkadza tylko kilku najbli偶szym s膮siadom, pami臋tam reporta偶 o tym jak facet si臋 spali艂 bo mia艂 klub przed oknem kt贸ry ha艂asowa艂 przez p贸艂 nocy a pisma na policj臋 i UM nic nie dawa艂y (odbijanka), u mnie jest podobnie

wiadomo: zakaz picia w miejscu publicznym i w pobli偶u sklepu to fikcja, podobnie ze sprzeda偶膮 osobom pod wp艂ywem, nie mam zamiaru nikogo wysy艂a膰 na odwyk wr臋cz przeciwnie im wi臋cej g艂upiego narodu si臋 zachleje na 艣mier膰 tym lepiej

problem w tym 偶e kupowa艂em mieszkanie jak w tym lokalu by艂 sklep spo偶ywczy kt贸ry zlikwidowano i otwarto sklep 24h w贸dka

warto艣膰 mojego mieszkania spad艂a, uci膮偶liwo艣膰 jest POT臉呕NA bez por贸wnania z czas贸w kiedy nie by艂o tego sklepu, sklep 艣ci膮ga klient贸w daleko spoza rejonu, jedyna budka otwarta we wszelkie 艣wi臋ta, wstajesz widzisz sikaj膮ce zapijaczone mordy, idziesz spa膰 widzisz to samo, w nocy to samo, ale widok to pryszcz w por贸wnaniu do ha艂asuj膮cych samochod贸w i grupek rozpitych osobnik贸w w przedziale wiekowym ~13-80, sprzeda偶 mieszkania nie wchodzi w gr臋

w贸dopoje otwieraj膮 na osiedlach bez 偶adnych ogranicze艅 co 100m w贸dka 24h, zanim pa艅stwo si臋 zorientuje w problemie minie ~30 lat, jestem za szwedzkim rozwi膮zaniem tj 1-2 sklepy z alkoholem na ca艂e miasto

pytam jak to jest od strony prawnej czy jest jaka艣 szansa na OGRANICZENIE GODZIN PRACY, URZ膭D MIASTA napisa艂 偶e nie mo偶e wp艂ywa膰 na godziny pracy bo to reguluje sobie przedsi臋biorca, czy naprawd臋 mamy takie debilne przepisy 偶e mo偶na sobie otworzy膰 uci膮偶liwy lokal w 艣rodku sypialni jak膮 jest osiedle na terenie miasta a miasto nie ma na to wp艂ywu???

Data: 2011-08-17 15:30:13
Autor: SDD
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?

U偶ytkownik "Twat" <nosp@org.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:j2gfcb$bsr$1inews.gazeta.pl...

w贸dopoje otwieraj膮 na osiedlach bez 偶adnych ogranicze艅 co 100m w贸dka 24h, zanim pa艅stwo si臋 zorientuje w problemie minie ~30 lat, jestem za szwedzkim rozwi膮zaniem tj 1-2 sklepy z alkoholem na ca艂e miasto

Gdy bedziemy juz mieli takie PKB jak Szwecja, to kto wie, kto wie...
Poki co - zapamietaj sobie - im wiecej narodu chleje, tym dla wladzy lepiej. Hitler w GG prohibicji nie wprowadzal, wiedzial co robi.
Tak wiec na wsparcie wladzy nie licz - nie bedzie podcinac galezi, na ktorej siedzi.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-08-17 16:31:30
Autor: Twat
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?

[...]

faktycznie teraz przeczyta艂em to
http://dt.bip.krakow.pl/interpelacje/Odp_IV_Krzysztof_Su%C5%82owski_2007-01-10.PDF

i nic tylko sobie strzeli膰 w 艂eb

Data: 2011-08-17 17:24:43
Autor: Piotrek
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
On 2011-08-17 16:31, Twat wrote:
i nic tylko sobie strzeli膰 w 艂eb

Mo偶e poci膮gnij w膮tek tych pijanych 13 latk贸w. Je艣li z艂api膮 kogo艣 na sprzeda偶y alkoholu nieletnim to poza innymi sankcjami spokojnie polec膮 im po koncesji. A przynajmniej masz szans臋 dopilnowa膰 tego.

Tyle tylko, 偶e pewnie na ich miejscu powstanie kolejny w贸dop贸j.

Piotrek

Data: 2011-08-17 18:39:17
Autor: Twat
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
W dniu 2011-08-17 17:24, Piotrek pisze:
On 2011-08-17 16:31, Twat wrote:
[...]

to akurat by艂 tylko przyk艂ad z innego osiedla, przerazi艂y mnie te dowody s膮downie potwierdzone jakie trzeba mie膰 aby odebrano koncesj臋, samo dzwonienie na policj臋 kt贸ra przyje偶d偶a i jest pusto (bo wszyscy uciekli) nic nie daje

wi臋c trzeba z艂apa膰 pijanego i udowodni膰 偶e w贸dka kt贸r膮 ma w brzuchu i we krwi pochodzi z tego sklepu!

Data: 2011-08-17 18:05:37
Autor: to
ALKOHOLE 24h jaki przepis?
begin Twat
wi臋c trzeba z艂apa膰 pijanego i udowodni膰 偶e w贸dka kt贸r膮 ma w brzuchu i we
krwi pochodzi z tego sklepu!

Pochodzi膰 z tego sklepu mo偶e zupe艂nie legalnie, o ile on jej tam nie kupi艂. ;)

Data: 2011-08-17 20:21:51
Autor: Twat
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
W dniu 2011-08-17 20:05, to pisze:
begin Twat

wi臋c trzeba z艂apa膰 pijanego i udowodni膰 偶e w贸dka kt贸r膮 ma w brzuchu i we
krwi pochodzi z tego sklepu!

Pochodzi膰 z tego sklepu mo偶e zupe艂nie legalnie, o ile on jej tam nie
kupi艂. ;)

oczywi艣cie je偶eli rozrabia, bo jest pod wp艂ywem (i w pobli偶u sklepu) to trzeba udowodni膰 偶e kupi艂 alkohol w tym sklepie :)

Data: 2011-08-17 15:44:29
Autor: mvoicem
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
(17.08.2011 15:22), Twat wrote:
[...]
w贸dopoje otwieraj膮 na osiedlach bez 偶adnych ogranicze艅 co 100m w贸dka
24h, zanim pa艅stwo si臋 zorientuje w problemie minie ~30 lat, jestem za
szwedzkim rozwi膮zaniem tj 1-2 sklepy z alkoholem na ca艂e miasto

Gorzej jak to akurat Tobie si臋 trafi ten 1-2 sklep :).

[...]

Na pewno kilkana艣cie lat temu, godziny sprzeda偶y alkoholi by艂y regulowane. W niegdy艣 moim mie艣cie sklep sprzedawa艂 alkohol tylko do 24, potem stawa艂 si臋 zwyk艂ym spo偶ywczym, za艣 w Zakopanem na Krup贸wkach nie uda艂o mi si臋 kupi膰 piwa, bo by艂o 5 po 22 i "sorry, ale boimy si臋 straci膰 koncesj臋, a t膮 mamy tylko do 22".

Wi臋c albo co艣 si臋 zmieni艂o, albo UM 艣ciemnia.

p. m.

Data: 2011-08-18 12:50:50
Autor: Gotfryd Smolik news
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
On Wed, 17 Aug 2011, mvoicem wrote:

(17.08.2011 15:22), Twat wrote:
[...]
w骴opoje otwieraj na osiedlach bez 縜dnych ogranicze co 100m w骴ka
24h, zanim pa駍two si zorientuje w problemie minie ~30 lat, jestem za
szwedzkim rozwi眤aniem tj 1-2 sklepy z alkoholem na ca砮 miasto

Gorzej jak to akurat Tobie si trafi ten 1-2 sklep :).

  To jest w砤秐ie meritum problemu.
  Nie "centralizacja" stanowi problem, lecz przyzwolenie przez w砤dze
na uci笨liwo禼i dla s眘iednich posesji.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-08-17 16:33:57
Autor: qwerty
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
U偶ytkownik "Twat"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:j2gfcb$bsr$1@inews.gazeta.pl...
[...]

Jak zamkn膮膰 ko艣ci贸艂? Jak wprowadza艂em si臋 do mieszkania to obok by艂 plac z boiskiem do pi艂ki no偶nej. Niestety po kilkunastu latach teren przej臋艂a czarna mafia. Ok艂ama艂o spo艂ecze艅stwo, 偶e boisko zrobi w innym miejscu. Co niedziela napieprza z nag艂o艣nienia jak p(%*#&@ny. Czasami nawet potrafi wali膰 dzwonami. Przecie偶 to nie normalne, aby by艂a parafia co skrzy偶owanie...

Data: 2011-08-17 18:09:44
Autor: tad
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?

U偶ytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisa艂 w wiadomo艣ci news:j2gjf5$oq3$1inews.gazeta.pl...
[...]

Jak zamkn膮膰 Internet?
20 lat temu gdy korzysta艂em z Internetu (np.grup dyskusyjnych) to korespondentami byli sami m膮drzy ludzie.
Dzisiaj co 2 to 艣wir.

tad

Data: 2011-08-17 18:41:21
Autor: Twat
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?

[...]

hahaha , niby tak ale czy opr贸cz tych dzwon贸w kt贸re nie dzwoni膮 od 22 do 6 rano s膮 jeszcze jakie艣 minusy :P

u mnie dzwoni膮 CA艁膭 DOB臉

Data: 2011-08-17 18:58:48
Autor: qwerty
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
U偶ytkownik "Twat"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:j2gr18$gji$2@inews.gazeta.pl...
hahaha , niby tak ale czy opr贸cz tych dzwon贸w kt贸re nie dzwoni膮 od 22 do 6 rano s膮 jeszcze jakie艣 minusy :P

u mnie dzwoni膮 CA艁膭 DOB臉

Jeste艣 pewien? Bo potrafi dzwoni膰 i odprawia膰 czarne msze w nocy.

Data: 2011-08-17 19:05:28
Autor: spp
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
W dniu 2011-08-17 18:58, qwerty pisze:

hahaha , niby tak ale czy opr贸cz tych dzwon贸w kt贸re nie dzwoni膮 od 22
do 6 rano s膮 jeszcze jakie艣 minusy :P

u mnie dzwoni膮 CA艁膭 DOB臉

Jeste艣 pewien? Bo potrafi dzwoni膰 i odprawia膰 czarne msze w nocy.

Tw贸j poprzednik chcia艂 zapewne u偶y膰 s艂owa 'tr膮bi膮'. ;)

--
spp

Data: 2011-08-17 18:22:29
Autor: Tomasz Pyra
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
W dniu 2011-08-17 15:22, Twat pisze:

w贸dopoje otwieraj膮 na osiedlach bez 偶adnych ogranicze艅 co 100m w贸dka
24h, zanim pa艅stwo si臋 zorientuje w problemie minie ~30 lat, jestem za
szwedzkim rozwi膮zaniem tj 1-2 sklepy z alkoholem na ca艂e miasto

I dzi艣 w "Twoim" sklepie zaopatruje si臋 tylko okolica.
S膮dzisz 偶e lepiej by by艂o gdyby by艂 to jedyny sklep z alkoholem w mie艣cie?

[...]

Prawda jest taka, 偶e to nie sklep jest uci膮偶liwy, a pijane towarzystwo woko艂o.

Tak naprawd臋 wystarczy 偶eby dzielnicowemu si臋 chcia艂o i zrobi z tym porz膮dek. Oczywi艣cie nie b臋dzie to prohibicja, ale znam przypadki wypracowania kompromisu, gdzie pijaczki pod naciskiem przenie艣li si臋 bezpo艣rednio spod sklepu w jakie艣 bardziej ustronne miejsce i wszyscy byli w miar臋 zadowoleni.

Samo si臋 nie zrobi - wykombinuj gdzie mo偶na by pijaczk贸w relokowa膰, zaszczep pomys艂 dzielnicowemu tak 偶eby my艣la艂 偶e sam na to wpad艂 i mo偶e si臋 uda :)

Ewentualnie kwestia przyjaznej infrastruktury - menele gromadz膮 si臋 zazwyczaj pod daszkami, na 艂aweczkach, murkach itp. Je偶eli jest taka infrastruktura w miejscu uci膮偶liwym, to przekonuj w艂adnych w stron臋 likwidacji jej, albo najlepiej przeniesienia gdzie艣 gdzie nie b臋d膮 przeszkadza膰.

Bo prawnych mo偶liwo艣ci zamkni臋cia sklepu pewnie nie ma.
Uroki 偶ycia w mie艣cie - nie ma si臋 wp艂ywu 偶e obok nie pojawi si臋 co艣 czego by艣my sobie nie 偶yczyli, czy to b臋dzie droga, inny budynek, sklep, plac zabaw czy cokolwiek. Trzeba si臋 wyprowadzi膰 na wie艣, kupi膰 ziemi po horyzont i wtedy si臋 jest na swoim.

Data: 2011-08-17 18:45:45
Autor: Twat
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?

Samo si臋 nie zrobi - wykombinuj gdzie mo偶na by pijaczk贸w relokowa膰,
zaszczep pomys艂 dzielnicowemu tak 偶eby my艣la艂 偶e sam na to wpad艂 i mo偶e
si臋 uda :)

"menele" to nie problem, oni s膮 bardzo zgodni, ju偶 si臋 przenie艣li, reaguj膮 na pro艣by

gorzej z wyrostkami, oni uwa偶aj膮 偶e s膮 panami 艣wiata i nic ich nie rusza, stanie w pi臋ciu z flaszkami piwa o 1 w nocy w powi膮zaniu z burzliwymi dyskusjami na wszelakie tematy to norma

[...]

wszystkie 艂awki zlikwidowane, a偶 s膮siedzi maj膮 pretensje bo w dzie艅 nie maj膮 gdzie odpocz膮膰

Data: 2011-08-17 19:26:14
Autor: mvoicem
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
(17.08.2011 18:45), Twat wrote:

[...]

To mo偶e odwrotnie, gdzie艣 machn膮膰 艂awkowisko 偶eby ich tam ci膮gn臋艂o?

p. m.

Data: 2011-08-18 08:25:20
Autor: Kamil
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
Dnia Wed, 17 Aug 2011 18:45:45 +0200, Twat napisa(a):

wszystkie 砤wki zlikwidowane, a s眘iedzi maj pretensje bo w dzie nie maj gdzie odpocz辨

Kiedy by硑 bardzo modne takie sto砮czki dla w阣karzy ;)
Lekutkie, sk砤dane ;)

Data: 2011-08-18 08:22:36
Autor: Kamil
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
Dnia Wed, 17 Aug 2011 18:22:29 +0200, Tomasz Pyra napisa(a):

Trzeba si wyprowadzi na wie, kupi ziemi po horyzont i wtedy
si jest na swoim.

No tak, ale tutaj tak縠 PZP mo縠 si zmieni i wok蟪 jego nieruchomo禼i
powstan np. dzia砶i przemys硂we :)
Mo縠 za 5, 10, 25 lat ;)
A mo縠 wcale..... ;)

Data: 2011-08-17 20:58:59
Autor:
ALKOHOLE 24h jaki przepis?
pytam jak to jest od strony prawnej czy jest jaka szansa na OGRANICZENIE GODZIN PRACY, URZ MIASTA napisa 縠 nie mo縠 wp硑wa na godziny pracy bo to reguluje sobie przedsi阞iorca,

Jak zechce to mo縠. Przedsi阞iorca nie ma tu ca砶owicie wolnej r阫i. Ale samorz眃y uchwalaj stosowne prawo lokalne bardzo rzadko.

czy naprawd mamy takie debilne przepisy 縠 mo縩a sobie otworzy uci笨liwy lokal w 秗odku sypialni jak jest osiedle na terenie miasta a miasto nie ma na to wp硑wu?

Jak cz阺to zg砤szasz pope硁iane wykroczenia policji / stra縴 miejskiej? Jesli tego nie robisz to znaczy, 縠 uciazliwosci nie ma :)

Data: 2011-08-18 11:32:48
Autor: Mark
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
Dnia Wed, 17 Aug 2011 15:22:36 +0200, Twat napisa(a):

wiadomo: zakaz picia w miejscu publicznym i w pobli縰 sklepu to fikcja, podobnie ze sprzeda勘 osobom pod wp硑wem, nie mam zamiaru nikogo wysy砤 na odwyk wr阠z przeciwnie im wi阠ej g硊piego narodu si zachleje na 秏ier tym lepiej

To moze zacznij dzialania zmierzajace do tego by nie byla to fikcja?
Jak Straz Miejska bedzie non stop walila mandatami (a mandaty to cos co uni
wrecz uwielbiaja) to teren szybko sie oczysci. Jak Straz Miejska sie boi ( a
odwazni to oni raczej nie sa) to niech patroluja z Policja.
U mnie pod blokiem jak miasto zmienilo przyulicnzy parking na przystanek
autobusowy, a ludzie dalej parkowali, to SM/Policja przez 3 miesiace prawie
sie nie ruszala z okolicy, a zniwa mieli potezne. Efekt - nikt sie juz tam
nie odwazy parkowac.
Uczenie "przez kieszen" bywa najskuteczniejsze. T

w骴opoje otwieraj na osiedlach bez 縜dnych ogranicze co 100m w骴ka 24h, zanim pa駍two si zorientuje w problemie minie ~30 lat, jestem za szwedzkim rozwi眤aniem tj 1-2 sklepy z alkoholem na ca砮 miasto

Przesadzasz. Od tego jest rynek by regulowal ilosc sklepow, a sluzby od
pilnowania porzadku
Moze lepiej skopncentruj swoja energie na zwiekszeniu intensywnosci prac
sluzb, zamiast zamykaniu sklepow

--
Mark

Data: 2011-08-18 12:40:46
Autor: mvoicem
ALKOHOLE 24h jaki przepis?
(18.08.2011 11:32), Mark wrote:
> [...]

wrecz uwielbiaja) to teren szybko sie oczysci. Jak Straz Miejska sie boi ( a
odwazni to oni raczej nie sa) to niech patroluja z Policja.

Obawiam si, 縠
- nawet jak SM b眃 policja b阣zie wali砤 mandatami, to rotacja klient體 pewnie jest taka 縠 w praktyce nie b阣zie takiego zjawiska 縠 kto dosta mandat i nast阷nym razem zachowuje si ju grzeczniej, 縠by nie dosta nast阷nego. Zw砤szcza 縠 SM/Policja b阣zie to robi na tyle rzadko 縠 nie b阣zie wymaganego "zag阺zczenia mandat體",

- SM/Policja raz czy dwa zrobi akcj mandatow, a potem b阣zie to robi na tyle niemrawo 縠 nie b阣zie to mia硂 縜dnego sensu, t硊macz眂 si tym 縠 brak ludzi, brak 秗odk體, tyle wa縩iejszych spraw itd....

Za to 縠 m硂dzie馽y z piwem b阣 mieli Twata na oku i b阣 mu utrudnia 縴cie, to ma niemal jak w banku.

p. m.

Data: 2011-08-17 18:28:48
Autor: Swierszcz
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
W dniu 2011-08-17 14:51, Krzysztof 45 pisze:
(kiedy艣 mia艂, a teraz nie ma) My艣leli 偶e go ujajali, to
w艂a艣ciciel sklepu przed wej艣ciem, ustawi艂 z p艂otu 15 metrowy slalom.
Tym sposobem spe艂ni艂 wym贸g i sklepik dalej funkcjonuje :D

G prawda. Ten plot bym samowola budowlana i musial zostac rozebrany. Sklep nie sprzedaje alkoholu.

Data: 2011-08-18 08:44:40
Autor: Kamil
ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?
Dnia Wed, 17 Aug 2011 18:28:48 +0200, Swierszcz napisa艂(a):

Ten plot bym samowola budowlana i musial zostac rozebrany.

P艂ot?
Hmmm....chyba 偶e m贸wisz o murze ponad 1,8m wysokim, lub jakim艣 specjalnym.
Bo p艂ot do 1,8m podlega tylko zg艂oszeniu.
A w sumie, to istotna jest DROGA DOJ艢CIA a nie odleg艂o艣膰 w linii prostej ;)

Ciekawe jak zako艅czy艂a si臋 sprawa w tym przypadku:
http://www.nie.com.pl/art2650.htm

/cite/
Latem bli偶ej

W Papalandzie odleg艂o艣膰 mi臋dzy dwoma budynkami zale偶y od pory roku.

Dawno temu kto艣 wymy艣li艂, 偶eby dla uczczenia 25-lecia PRL wybudowa膰 w
D臋bicy knajp臋 i nazwa膰 j膮 patriotycznie "Jubilatk膮". Stan膮艂 okaza艂y jak na
owe czasy budynek: na dole sklepy, na g贸rze wyszynk. Gdy nasta艂 wolny
rynek, leciwy ju偶 obiekt znacznie podupad艂. Znalaz艂 si臋 jednak kupiec,
firma STEK-ROL nale偶膮ca do dw贸ch go艣ci, kt贸rzy postanowili przywr贸ci膰
"Jubilatce" dawn膮 艣wietno艣膰.

Gdy nowi w艂a艣ciciele remontowali zabytek PRL, po drugiej stronie ulicy
budowano ko艣ci贸艂 gigant na par臋 tysi臋cy luda 鈥 dla uczczenia jubileuszu
2000. urodzin Jezusa. Wsp贸lnicy sp贸艂ki STEK-ROL par臋 razy mierzyli
odleg艂o艣膰 ich budynku od 艣wi臋tego miejsca i zawsze wychodzi艂o im ciut
wi臋cej ni偶 magiczne (i ustawowe) 100 m.

Pewni sukcesu zapukali do Urz臋du Miasta po zezwolenie na sprzeda偶 alkoholu.
Sam wiceburmistrz Zygmunt 呕abicki obieca艂, 偶e je bez problemu dostan膮. 18
lutego 2003 r. odby艂a si臋 wizja lokalna zako艅czona spisaniem protoko艂u:
Odleg艂o艣膰 od drzwi wej艣ciowych pawilonu handlowego do drzwi wej艣ciowych
ko艣cio艂a pw. Ducha 艢w. wynosi 104,9 m. Nic nie sta艂o wi臋c na przeszkodzie,
by burmistrz klepn膮艂 zezwolenie na rozpijanie spo艂ecze艅stwa.

Dawna "Jubilatka" przekszta艂ci艂a si臋 w ca艂kiem przyzwoity market ze
"spo偶ywk膮", chemi膮 i artyku艂ami przemys艂owymi, z czysto polskim kapita艂em i
23-osobow膮 za艂og膮. Interes si臋 kr臋ci艂. Patrzy艂 na to proboszcz J贸zef
Le艣niowski z jubileuszowego ko艣cio艂a i cholera go bra艂a, gdy偶 s膮siedzi nie
dali mu zwyczajowego haraczu.

Zgrzyt i niesmak

Klecha polecia艂 do magistratu z donosem, 偶e chciwi bezbo偶nicy podst臋pnie
ustawili na chodniku prowizoryczne barierki, byle tylko sztucznie wyd艂u偶y膰
tras臋 ze sklepu do ko艣cio艂a, a gdy wy艂udzili zgod臋 na handel w贸d膮, to
barierki zdj臋li.

Po tej interwencji barierki wr贸ci艂y na miejsce. Wielebny dzia艂a艂 jednak
dalej. Trzasn膮艂 pismo do Urz臋du Miejskiego domagaj膮c si臋 cofni臋cia
zezwolenia na sprzeda偶 napoj贸w wyskokowych. Przypuszczam, 偶e w trakcie
pomiar贸w brano pod uwag臋 odleg艂o艣膰 od drzwi ko艣cio艂a do drzwi sklepu w
linii doj艣cia. Wyja艣niam: taka interpretacja jest b艂臋dna 鈥 poucza
urz臋dnik贸w proboszcz. 鈥 Obiektem kultu religijnego jest nie tylko budynek z
drzwiami, ale wszystko to, co si臋 znajduje w linii ogrodzenia obiektu
sakralnego, a wi臋c plac ko艣cielny z budynkiem. Zatem odleg艂o艣膰 od obiektu
sakralnego nale偶y mierzy膰 od wej艣cia g艂贸wnego na plac ko艣cielny (...). Dla
rozwiania wszelkich w膮tpliwo艣ci, czy plac ko艣cielny jest obiektem kultu
religijnego, czy nie, pragn臋 zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e od wiosny do jesieni na tym
placu bardzo du偶a ilo艣膰 wiernych uczestniczy we Mszy 艣w.

Na koniec argument nie do odrzucenia: Przy otwartych drzwiach ko艣cio艂a
mo偶na ze stoiska alkoholowego w sklepie zobaczy膰 o艂tarz g艂贸wny. Jest to
wielki zgrzyt i pozostawia ogromny niesmak. A przecie偶 gdy klienci widz膮
o艂tarz, w dodatku g艂贸wny, mo偶e ich to odwie艣膰 od nabycia gorza艂y lub nawet
sk艂oni膰 do modlitwy. Wierni za艣, stoj膮c przodem do o艂tarza, stoiska z
alkoholem w og贸le nie widz膮.

Uwa偶am, 偶e ta sprawa w najwy偶szym stopniu obra偶a uczucia ludzi wierz膮cych i
nie tylko prosz臋, ale bezwzgl臋dnie 偶膮dam zweryfikowania decyzji w
przedmiotowej sprawie 鈥 nakaza艂a w艂adzy 艣wieckiej w艂adza duchowna.

Gdzie wynik贸w sze艣膰

Rz膮dz膮ca w mie艣cie pseudolewica, jak dobrze wyszkolony pies na rozkaz pana,
rzuci艂a si臋 do gard艂a firmie STEK-ROL. Z upowa偶nienia burmistrza Edwarda
Brzostowskiego znanego z tego, 偶e sam za ko艂nierz nie wylewa, wznowiono
post臋powanie w sprawie w贸dczanego biznesu.

Ratuszowa burza m贸zg贸w przynios艂a odkrycie, 偶e w lutym tego roku, gdy
mierzono odleg艂o艣膰 od klamki do klamki, le偶a艂 艣nieg, a gdzieniegdzie nawet
zaspy. A omini臋cie jednej tylko zaspy, c贸偶 dopiero dw贸ch lub trzech,
wyd艂u偶a tras臋!

29 maja 2003 r. cz艂onkowie Miejskiej Komisji Rozwi膮zywania Problem贸w
Alkoholowych przeprowadzili nowe ogl臋dziny. By艂a to scena warta
sfilmowania: sze艣膰 razy mierzyli drog臋 ze sklepu do ko艣cio艂a i z powrotem,
za ka偶dym razem otrzymuj膮c inny wynik. Mo偶e wprawia艂 ich w nerwowy dygot
asystuj膮cy przy tym ksi膮dz wikary Wolanin.

Z sze艣ciu wynik贸w wysoka komisja wybra艂a najlepszy dla strony ko艣cielnej:
97 m od drzwi sklepu do g艂贸wnych drzwi 艣wi膮tyni, a w odwrotnym kierunku ju偶
tylko 95,7 m (jak to mo偶liwe, wie jedynie Duch 艢wi臋ty). Na wszelki wypadek
ustalono te偶 odleg艂o艣ci od wej艣cia na kultowy plac (54 m) oraz od schod贸w
ko艣cio艂a (83,5 m). Firma STEK-ROL za偶膮da艂a powo艂ania bieg艂ego geodety, lecz
komisja orzek艂a, 偶e sama 艣wietnie sobie radzi z pomiarami.

Wyrok zapad艂, zezwolenie na handel alkoholem zosta艂o cofni臋te, ksi臋偶a
odprawili dzi臋kczynne mod艂y, okoliczni balangowicze ur偶n臋li si臋 z 偶alu.
Dwaj biznesmeni ze sp贸艂ki STEK-ROL zapowiedzieli, 偶e zwolni膮 ca艂膮 za艂og臋,
zamkn膮 sklep i p贸jd膮 na ryby.

Mocno wystraszony personel wys艂a艂 damsk膮 delegacj臋 do proboszcza, aby go
zmi臋kczy膰, co si臋 jednak nie powiod艂o. Owszem, wielebny wsp贸艂czuje, modli
si臋 za bezrobotnych, ale ohydnego widoku butelek z w贸d膮 nie 艣cierpi.

Rozgrzeszenie gwarantowane

Ostatni膮 szans膮 na uratowanie sklepu by艂o za偶alenie do Samorz膮dowego
Kolegium Odwo艂awczego w Rzeszowie.

Chc膮c co艣 wywalczy膰 w post臋powaniu administracyjnym obywatel Papalandu musi
odwo艂ywa膰 si臋 nie tylko do prawa stanowionego w RP. Tak偶e do prawa
kanonicznego, wewn膮trzko艣cielnego, kt贸re organ贸w pa艅stwowych w og贸le nie
powinno obchodzi膰. Dwaj d臋biccy biznesmeni wytkn臋li wi臋c ksi臋dzu
Le艣niowskiemu, 偶e zali-czy艂 plac ko艣cielny do miejsc 艣wi臋tych, cho膰 鈥
wed艂ug kanon贸w 1214 鈥1243 鈥 艣wi臋te s膮 tylko ko艣cio艂y, kaplice, sanktuaria i
cmentarze.

I jeszcze jeden detal. Grzebi膮c w dokumentach w艂a艣ciciele firmy STEK-ROL
wykryli, 偶e protok贸艂 z pierwszej wizji lokalnej, 18 lutego 2003 r., dziwnie
si臋 zmieni艂. Po s艂owach ...wynosi 104,9 m, gdzie wcze艣niej by艂a tylko
kropka, pojawi艂 si臋 dopisek innym charakterem pisma: mierzona w warunkach
zimowych przy zaspach 艣nie偶nych. Ma艂e fa艂szerstwo na chwa艂臋 bo偶膮, z
gwarantowanym rozgrzeszeniem.

Samorz膮dowe Kolegium Odwo艂awcze zepsu艂o ca艂膮 t臋 mistern膮 robot臋. 18
sierpnia 2003 r. uchyli艂o antyalkoholow膮 decyzj臋 w艂adz D臋bicy wykazuj膮c, 偶e
nie by艂o podstaw prawnych do wznowienia post臋powania. Dodatkowo prezes SKO
zawiadomi艂 prokuratur臋, 偶e w sprawie zachodzi膰 mog膮 przes艂anki do
rozwa偶enia przez Pana Prokuratora zasadno艣ci uczestnictwa w post臋powaniu.

Mora艂: w艂azisz bez myd艂a ksi臋dzu 鈥 nie zostawiaj 艣lad贸w. Znaj膮c d臋bickie
uk艂ady, nie bardzo jednak wierzymy, 偶e prokuratura da ratuszowym po 艂apach.

* * *

Naszym zdaniem, je艣li wsadza si臋 nowy ko艣ci贸艂 mi臋dzy dzia艂aj膮ce od dawna
knajpy i sklepy z gorza艂k膮, przepis o 100-metrowej strefie ochronnej wok贸艂
miejsca 艣wi臋tego w og贸le nie powinien obowi膮zywa膰! Z jakiej racji ludzie
maj膮 likwidowa膰 swoje biznesy tylko dlatego, 偶e w pobli偶u zagnie藕dzili si臋
czarni? Dlatego proponujemy zakaz stawiania obiekt贸w kultu religijnego w
promieniu 100 m od w贸dopoj贸w. Numer: 38/2003
Autor: Dorota Zielinska / Arkadiusz Kajetan
/cite/

ALKOHOLE 24h jaki艣 przepis?