AO przed sprężarkę, do sprężania Helu, Argonu, Azotu.

Data: 2009-08-09 12:38:32
Autor:
AO przed sprężarkę, do sprężania Helu, Argonu, Azotu.
Nad jeziorem Białym padło pytanie, nie było czasu porozmawiać. Ponieważ więcej
osób może potrzebować tą informację to napisałem kilka uwag.

http://www.portalnurkowy.pl/forum/viewtopic.php?p=2636#2636

pozdrawiam rc

Data: 2009-08-09 12:56:34
Autor: pnk
On 9 Sie, 14:38, " " <demol...@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:
[...]

Interesujące podejście do tematu, jednak nie bardzo widzę uzasadnienia
ekonomicznego. Możesz to przybliżyć ?
O ile to nie kłopot.

Pozdrawiam

pnk

Data: 2009-08-09 22:06:56
Autor: Jan Werbiński
AO przed sprężarkę, do sprężania Hel u, Argonu, Azotu.

Chodzi o użyteczne wyssanie resztek helu z butli mających np 50 bar i napompowanie nimi twina do 200 bar.
Sprawdź ceny helu. Jest sprzedawany pod ciśnieniem 150 bar.

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Data: 2009-08-11 15:57:08
Autor: mysiar
AO przed sprężarkę, do spręża nia Helu, Argonu, Azotu.

Sprawdź ceny helu. Jest sprzedawany pod ciśnieniem 150 bar.
lub 200 bar

Data: 2009-08-10 08:32:52
Autor:
AO przed sprężarkę, do sprężania Helu, Argonu, Azotu.
pnk <pnowinow@wp.pl> napisał(a):
Interesuj=B1ce podej=B6cie do tematu, jednak nie bardzo widz=EA uzasadnieni=
ekonomicznego. Mo=BFesz to przybli=BFy=E6 ?
O ile to nie k=B3opot.

Przetłaczarka która służy do takich prac jest droga, to nisko budżetowe
rozwiązanie dla osób posiadających sprężarkę. Pozostaje kłopot gdy sprężamy
hel jako ostatni bo chłodnice między stopniowe i filtry, są napełnione drogim
helem. Z tej perspektywy warto zacząć od helu i dopompować nitroks tą samą
sprężarką. Wtedy po sprężaniu pozostaje w sprężarce tani nitroks.

pozdrawiam rc

Data: 2009-08-10 10:56:41
Autor: Wojtek Potoczak
" " <demolant.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):
Przetłaczarka która służy do takich prac jest droga, to nisko budżetowe
rozwiązanie dla osób posiadających sprężarkę.

My uzywamy jednostopniowego atomatu Faser. Dziala, jest tani i dotychczas niezawodny. Rozwiazanie polecone nam przez pewnego "padikowca"  :-D

 Z tej perspektywy warto zacząć od helu i dopompować nitroks tą
samą sprężarką.

Wlasnie niedawo zastanawialem sie jaki max. nitroks przepuscic przez sprezarke :-)

-
pozdrawiam
Wojtek Potoczak

Data: 2009-08-10 02:53:20
Autor: Andy
AO przed sprężarkę, do s prężania Helu, Arg onu, Azotu.
Fantastyczne macie pomysły Panowie.

Dużo szczęścia życzę, będzie wam potrzebne jak wam jeb#$%^@ sprężarka.
A dlaczego? A dlatego że He jest dużo rzadszy niż inne gazy, i
przenika między pierścieniami tłoków dostaje się do oleju który
smaruje sprężarkę gdzie się gromadzi i może doprowadzić do zagotowania
tegoż.

To o czym pisze to nie wymysły, to miało miejsce na prawdę i się
skończyło odbudowywaniem pomieszczenia.

Miłej Zabawy

Data: 2009-08-10 13:48:19
Autor: Jan Werbiński
AO przed sprężarkę, do s prężania He lu, Argonu, Azotu.
Gdybyś pisał o przetaczaniu tlenu lub gorącego nitroksu, to bym się zgodził, ale helu?
Mógłbyś precyzyjnie wyjaśnić dlaczego hel powoduje konieczność odbudowy budynku ze sprężarką?
Smarowanie i chłodzenie to i owszem są pewne wyzwania, ale o co Tobie chodzi z odbudową??? Nie pomyliło Ci się?

Data: 2009-08-10 18:08:19
Autor:
AO przed sprężarkę, do s prężania Helu, Argonu, Azotu.
Andy <agornicki@gmail.com> napisał(a):
Fantastyczne macie pomys=B3y Panowie.

Du=BFo szcz=EA=B6cia =BFycz=EA, b=EAdzie wam potrzebne jak wam jeb#$%^@ spr=
=EA=BFarka.
A dlaczego? A dlatego =BFe He jest du=BFo rzadszy ni=BF inne gazy, i
przenika mi=EAdzy pier=B6cieniami t=B3ok=F3w dostaje si=EA do oleju kt=F3ry
smaruje spr=EA=BFark=EA gdzie si=EA gromadzi i mo=BFe doprowadzi=E6 do zago=
towania
tego=BF.

To o czym pisze to nie wymys=B3y, to mia=B3o miejsce na prawd=EA i si=EA
sko=F1czy=B3o odbudowywaniem pomieszczenia.

Zgodnie z przepisami sprężarkownia ma jedną ścianę mocną a 3 pozostałe w
konstrukcji lekkiej. Żeby w przypadku wybuchu łatwo było odbudować i nie było
ciężkich odłamków.
Druga sprawa pomyliłeś hel z wodorem czy metanem, one rozpuszczają się w
oleju, zmniejszając jego lepkość. Wredny jest etylen tam sprężarka musi mieć
małe stopnie sprężania, żeby ogrzewanie podczas sprężania nie przekroczyło
temperatur wybuchu. Natomiast gazy szlachetne hel czy argon są bardzo oporne
chemicznie, bardzo trudno reagują z czymkolwiek. Dopiero przejście w stan
zjonizowany daje możliwość wejścia wyższych gazów szlachetnych w reakcje
chemiczne. Kolejna sprawa olej jest gorący, rozpuszczalność gazów mniejsza niż na zimno.

pozdrawiam rc

Data: 2009-08-10 13:40:24
Autor:
Wojtek Potoczak <wojtekp@post.plSIO> napisał(a):
> [...]

My uzywamy jednostopniowego atomatu Faser. Dziala, jest tani i dotychczas niezawodny. Rozwiazanie polecone nam przez pewnego "padikowca"  :-D

Jednostopniowego ? AP3 jest AO o stopniach połączonych, jeżeli to coś innego
to pokaż zdjęcie. AP3 to dobry AO do tego celu jeśli został gładko wykonany w
Faser.

 Z tej perspektywy warto zacząć od helu i dopompować nitroks tą
> samą sprężarką.

Wlasnie niedawo zastanawialem sie jaki max. nitroks przepuscic przez sprezarke :-)

Najwyższy jaki jeszcze przechodzi to 40%, w cylindrze jest gorąco są pary i
mgła olejowa To niestety dobre warunki do wybuchu. Do mieszania TMX o dużej
zawartości tlenu można użyć innego sposobu, zmieszać helioks z nitroksem.
Wtedy w obu składnikach możemy mieć do 40 % tlenu. Ale takie rzeczy to instr.
blendreski powinien Tobie wyjaśnić ("nurofen", jaja)

pozdrawiam rc

Data: 2009-08-11 11:21:30
Autor: jacekplacek
  <demolant.SKASUJ@gazeta.pl> napisał(a):
> [...]

instr.
blendreski powinien Tobie wyjaśnić ("nurofen", jaja)

Dlaczego "jaja"? Jest Trimix Gas Blender Instructor`em,

Data: 2009-08-11 11:33:08
Autor:
 jacekplacek <jacekiala.SKASUJ@gazeta.pl> napisał(a):
Dlaczego "jaja"? Jest Trimix Gas Blender Instructor`em,

Są kumplami, a to żadna tajemnica jak uzyskać wysoko tlenowy TMX.

pozdrawiam rc

Data: 2009-08-19 10:44:53
Autor: Włodzimierz Kołacz
AO przed sprężarkę, do sprężania Helu, Argonu, Azotu.
Ponieważ nie dało się załogować do tego forum (już pogubiłem nicki :(  to tu napiszę. Tętnienie w układzie dolotowym sprężarki, które stanowi istotę problemów z zasilaniem przez AO. Jeszcze można stosunkowo łatwo wyeliminować stosując większą objętość pomiędzy AO a wejściem do sprężarki. Objętość układu tłumienia musi być dobrana do częstotliwości i objętości ssania I st. sprężarki. Istotne jest i to że średnica takiego kompensatora drgań musi być spora. A jeszcze lepiej aby w środku miała system tłumików drgań np. w postaci mocnej włókniny o której pisałeś lub grodzi z naprzemiennie ustawionymi otworkami (wiele możliwości aby rozbić fale tętnienia gazu).
Rozwiązania z tłumieniem pneumatycznym drgań membrany raczej nie są najszczęśliwszym rozwiązaniem, choć interesującym i może rzeczywiście to działać skutecznie przy odpowiednio małym otworku ? Uważam tak ze względu na to iż membrana pomimo tłumienia z drugiej strony będzie poddawana tętnieniu od strony sprężarki a ponieważ jest giętka to może to i tak prowadzić do drgań na dźwigni układu gniazdo -grzybek.

 Tak sobie myślę że chyba lepszym rozwiązaniem było by zastosowanie po stronie komory wodnej raz tego otworka tłumiącego przepływ a dwa zwiększenie masy za membraną czyli warstwa np. gęstej cieczy wygaszająca drgania? Takie luźne myśli komplikujące rozwiązania ale może i usprawniające całość :-)
Pozdrawiam Włodek

Data: 2009-08-19 11:04:48
Autor:
Włodzimierz Kołacz <div100@poczta.onet.pl> napisał(a):
[...]

Takie rozwiązanie jest stale stosowane w instalacjach podciśnieniowych LPG, od
kilkudziesięciu lat.

pozdrawiam rc

Data: 2009-08-19 11:28:41
Autor: grupy
AO przed sprężarkę, do sprężania Helu, Argonu, Azotu.
Jak wyssać resztkę helu z butli? do zastosowania na własne ryzyko i na własne potrzeby (nie do zastosowań komercyjnych).

Odkręcamy drugi stopień automatu. Końcówkę węża od strony odkręconego drugiego stopnia wkładamy do przewodu zasysowego sprężarki. Połączenie owijamy czystą folią (worek plastikowy) i zaklejamy silwertejpem tak aby powstała pewna buforowa przestrzeń o objętości 10 litrów. Następnie otwieramy na zaworze butli z helem przepływ i włączamy sprężarkę. Obserwując napełnianie się (puchnięcie) lub zapadanie buforowej przestrzeni przymykamy lub otwieramy zawór na butli helowej do momentu ustalenia stanu równowagi z przewagą na bardzo powolne puchnięcie (drobny nadmiar helu uchodzi przez nieszczelności).

W wersji oszczędnej napełnianego twina otwieramy zaraz po odpaleniu sprężarki a po skończeniu się helu w butli "matce" pozwalamy sprężarce nabijać twina jeszcze przez 1 minutę aby cały hel przeszedł do twina.

W wersji nie oszczędnej pierwszą minutę wywalamy w kosmos i dopiero otwieramy przepływ do twina na koniec kiedy w butli matce kończy się hel od razu odcinamy dopływ gazu do twina.

Po nabiciu określonej ilości heli do twina mierzymy czujnikiem tlenowym zawartość tlenu w twinie. Każdy 1% tlenu świadczy o tym, że domieszało nam się około 5% powietrza. Czyli mieszanka pokazująca 2% tlenu zawiera najprawdopodobniej 10% powietrza i 90% helu- czyli uzyskaliśmy wstępnie TMx 2/90

Potem dobijamy określonym nitroksem aby uzyskać odpowiedni skład TMx.

Coś jak groza ale sprawdza się w warunkach polowych. Najlepiej mieć jednak zestaw butli i robić to kaskadowo a resztkę z ostatniej butli wypuścić na wolność. Jeszcze lepiej dać zarobić centrum które bije stale takie gazy i nie musi kombinować a my mamy więcej czasu na planowanie nurkowań.

MSC

p.s. dyskusja o okienku tlenowym nam się urwała a rc się jakoś wypisał

Data: 2009-08-19 10:54:10
Autor:
grupy <kraken@kraken.pl> napisał(a):
[...]

Można zrobić nieco inaczej, zatkać wlot do sprężarki i pozwolić jej pracować.
odpompuje się ze skrzyni korbowej i ze stopni. Potem podajemy małą porcję żeby
przepłukać i znowu niech się odpompuje. To czyste przeniesienie płukania z
obiegów zamkniętych. Dające dobre wypłukanie małymi ilościami. Płukanie które
proponujesz nie wietrzy skrzyni korbowej z której jest podawany gaz na 1
stopień, dłuższa praca dopiero usuwa powietrze z tej części sprężarki.

p.s. dyskusja o okienku tlenowym nam się urwała a rc się jakoś wypisał

Wpisy w tamtym temacie krzaczyły się strasznie, możemy tu przenieść dalsze
rozważania.

pozdrawiam rc

--

AO przed sprężarkę, do sprężania Helu, Argonu, Azotu.