ATA-100 vs SATA-150 dla starszej p³yty Intela ?

Data: 2012-12-07 10:02:08
Autor: Swift
ATA-100 vs SATA-150 dla starszej p³yty Intela ?
Ta starsza p³yta to Intel D865GBF, procesor P4 2,8 GHz, RAM 2GB DDR1. Czy wymieniaj±c dysk ATA-100 (p³yta obs³uguje maksimum ATA-100) na SATA-150 zyskam znacz±c± poprawê szybko¶ci dzia³ania komputera ? Obecny dysk i tak powinienem wymieniæ ze wzglêdu na wielko¶æ - 40GB, nie mniej czy wymiana na SATA spowoduje widoczn± poprawê ?
Teoretycznie powinna, ale ¿e nie mam zbyt wielkich do¶wiadczeñ to pytam.
PP

Data: 2012-12-07 19:11:44
Autor: Przemys³aw Ryk
ATA-100 vs SATA-150 dla starszej p³yty Intela ?
Dnia Fri, 7 Dec 2012 10:02:08 -0800 (PST), Swift napisa³(a):

[...]

W czasach przesiadki z Athlona 64 na wersjê dwurdzeniow± przy tych samych
dyskach SATA dzia³aj±cych pojedynczo ró¿nica by³a wyczuwalna w sytuacji
kopiowania z dysku na dysk, kiedy oba napêdy by³y na tej samej ta¶mie ATA.
Natomiast znacznie poprawi³ mi siê komfort pracy, kiedy powsta³a docelowa
konfiguracja 2*500GB w RAID0 (na tym system plus obrabiane dokumenty) plus
dysk na backup.

--
[ Przemys³aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Nadzieja to najgorsze skurwysyñstwo jakie wysz³o z puszki Pandory.       ]

Data: 2012-12-08 11:31:47
Autor: Tomek GÅ‚owacki
ATA-100 vs SATA-150 dla starszej płyty Intela ?
W dniu 2012-12-07 19:02, Swift pisze:
Ta starsza płyta to Intel D865GBF, procesor P4 2,8 GHz, RAM 2GB DDR1. Czy wymieniając dysk ATA-100 (płyta obsługuje maksimum ATA-100) na SATA-150 zyskam znaczącą poprawę szybkości działania komputera ? Obecny dysk i tak powinienem wymienić ze względu na wielkość - 40GB, nie mniej czy wymiana na SATA spowoduje widoczną poprawę ?
Teoretycznie powinna, ale że nie mam zbyt wielkich doświadczeń to pytam.
PP

Powiem tak, zwykła zmiana starej 40tki na coś nowego (jakąś nową 500kę z dużym buforem), nawet na ATA-100 da sporo. Przesiadka na SATA jest w porządku, ale to chyba musiałbyś kontroler dokupić?

--
Tomek GÅ‚owacki

Data: 2012-12-08 12:35:49
Autor: Jacek Maciejewski
ATA-100 vs SATA-150 dla starszej płyty Intela ?
Dnia Sat, 08 Dec 2012 11:31:47 +0100, Tomek G³owacki napisa³(a):

ale to chyba musia³by¶ kontroler dokupiæ?

ma dwa z³±cza SATA
--
Jacek

Data: 2012-12-08 10:07:35
Autor: Swift
ATA-100 vs SATA-150 dla starszej p³yty Intela ?
W dniu sobota, 8 grudnia 2012 12:35:49 UTC+1 u¿ytkownik Jacek Maciejewski napisa³:
Dnia Sat, 08 Dec 2012 11:31:47 +0100, Tomek G³owacki napisa³(a):

> ale to chyba musia³by¶ kontroler dokupiæ?

ma dwa z³±cza SATA

-- Jacek

Dok³adnie tak, p³yta ma dwa porty SATA-150. Poniewa¿ mam XP, to jedyny problem to sterowniki SATA. Na stronie Intela dedykowanych do tej p³yty pod XP nie ma, ale jest do pobrania pakiet Intel Matrix Storage i tam widzê sterowniki SATA pod  XP.
Powracaj±c do dysku ATA - du¿y bufor to 8M ?
PP

Data: 2012-12-08 19:13:50
Autor: Tomek GÅ‚owacki
ATA-100 vs SATA-150 dla starszej płyty Intela ?
W dniu 2012-12-08 19:07, Swift pisze:

DokÅ‚adnie tak, pÅ‚yta ma dwa porty SATA-150. Ponieważ mam XP, to jedyny problem to sterowniki SATA. Na stronie Intela dedykowanych do tej pÅ‚yty pod XP nie ma, ale jest do pobrania pakiet Intel Matrix Storage i tam widzÄ™ sterowniki SATA pod  XP.
Powracając do dysku ATA - duży bufor to 8M ?
PP

Jeśli kontroler na płycie jest wbudowany w chipset a nie jakiegoś innego producenta, to sterowniki ci zainstaluje Intel Chipset Software Installation Utility. Bufor 8M jest w porządku, ale są oczywiście większe - zależy od dysku, jego wielkości, "nowoczesności" itp.

W każdym razie, ze sterami nie powinno być bólu pod WinXP.

--
Tomek GÅ‚owacki

Data: 2012-12-08 13:28:34
Autor: Swift
ATA-100 vs SATA-150 dla starszej p³yty Intela ?
W dniu sobota, 8 grudnia 2012 19:13:50 UTC+1 u¿ytkownik Tomek G³owacki napisa³:

Je¶li kontroler na p³ycie jest wbudowany w chipset a nie jakiego¶ innego producenta, to sterowniki ci zainstaluje Intel Chipset Software Installation Utility. Bufor 8M jest w porz±dku, ale s± oczywi¶cie wiêksze - zale¿y od dysku, jego wielko¶ci, "nowoczesno¶ci" itp.

W ka¿dym razie, ze sterami nie powinno byæ bólu pod WinXP.

A w³a¶nie, jak to jest dok³adnie z oprogramowaniem zwanym potocznie sterownikiem do p³yty g³ównej lub do chipsetu ?
S±dz±c z poni¿szego wstêpu do opisu oprogramowania chipsetu Intela, to jego instalacja zapewnia jedynie w³a¶ciwe rozpoznanie przez system operacyjny wszystkich komponentów p³yty/chipsetu, NIE zawiera natomiast samych sterowników - plików *.sys.   Cytat:
"The Intel(R) Chipset Device Software installs Windows* INF files to the target system. These files outline to the operating system how to configure the Intel(R) chipset components in order to ensure that the following features function properly:...."

Sprawdzi³em zawarto¶æ i faktycznie s± pliki *.inf, *.cat, ale samych sterowników (*.sys) nie ma. Mo¿e siê mylê, ale wygl±da na to, ¿e zainstalowanie oprogramowania do chipsetu/p³yty - to jedno, a instalacja samych sterowników np. SATA - to drugie ?

PP

Data: 2012-12-09 15:37:59
Autor: maX
ATA-100 vs SATA-150 dla starszej p³yty Intela ?

U¿ytkownik "Swift" <pawprac@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:5987e96c-0bc8-4610-bd86-864b2ed01bf3googlegroups.com...
Poniewa¿ mam XP, to jedyny problem to sterowniki SATA. Na stronie Intela dedykowanych do tej p³yty pod XP nie ma, ale jest do pobrania pakiet Intel
Matrix Storage i tam widzê sterowniki SATA pod  XP.

Normalnie to wystarczy³oby ¶ci±gn±æ sterowniki Intela od dowolnej innej p³yty na chipsecie 865. Ale instaluj±c XP na dysku SATA trzeba mieæ na dyskietce (lub zintegrowane w instalce) stery SATA od danej p³yty. Choæ bior±c pod uwagê ¿e to tylko SATA-150 to i tak nie bêdziesz mia³ bajerów typu NCQ (to by³o dopiero w p³ytach z SATA-300), wiêc mo¿esz w biosie prze³±czyæ dysk w tryb IDE (dysk bêdzie nieco wolniejszy niz w trybie SATA - choæ i tak du¿o szybszy ni¿ aktualny dysk - ale za to nie trzeba przy instalacji XP sterów na dyskietce).
Ale jestem pewien ¿e stery pod konkretnie t± p³ytê gdzies tam jednak s±. Intel to markowa firma, a nawet bud¿etowcy jak ECS zamieszczaj± na swoich stronach internetowych komplet sterów dla ka¿dego swojego produktu.

Data: 2012-12-09 10:25:47
Autor: Swift
ATA-100 vs SATA-150 dla starszej p³yty Intela ?
Dziêki za porady. W³a¶nie znalaz³em artyku³ na ten temat, mo¿e komu¶ siê jeszcze przyda;
http://www.pcworld.pl/artykuly/330010/SATAlne.zauroczenie.html
PP

Data: 2012-12-09 20:52:39
Autor: Michal
> [...]

Teoretycznie powinna, ale że nie mam zbyt wielkich doświadczeń to pytam.

Miałem ostatnio nieprzyjemność stawiania kilku systemów na podobnych Asusach na i965 lub SISach + 1-2GB RAM i Northwood 2,4 GHz.
Na będących tam od nowości dyskach PATA 40GB (leciwe IBM) działało to pod WinXP SP3 tragicznie wolno. Zmiana na dyski SATA 500 GB przyniosła zauważalną poprawę, ale nadal ten CPU jest kulą u nogi - wrażenie, że nawet pomimo zmiany dysku na w miarę nową 500 pracowało się subiektywnie gorzej niż na pochądzącym z podobnego okresu konfigu na Athlonie XP 2200+ z nForce2 + HDD PATA 80GB (Samsung SP802N).
Jeśli brakuje Ci miejsca i nie zamierzasz zmieniać platformy to jednak bym się nawet nie zastanawiał czy PATA czy SATA - nowych dysków PATA praktycznie nie ma, jakieś zapasy magazynowe to stare konstrukcje w zawyżonych do pojemności cenach, a dodatkowo w odróżnieniu od dysku SATA, starego PATA nie wykorzystasz pewnie w kolejnej mobo, której zmiana czeka Cię prędzej czy później.
Pracuje się wyraźnie lepiej po zmianie HDD na współczesny SATA, ale nie spodziewaj się że system dostanie skrzydeł ze względu na fatalną na dziś wydajność takiego jednordzeniowego P4 2,4-2,8 GHz.

--
/MB

ATA-100 vs SATA-150 dla starszej p³yty Intela ?