Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   ATC, pilot i przesył danych...

ATC, pilot i przesył danych...

Data: 2009-12-23 16:26:17
Autor: Piotr [trzykoty]
ATC, pilot i przesył danych...
W sumie najistotniejsza część sterowania ruchem
lotniczym, a mianowicie komunikacja i przekaz komed do samolotu
odbywa się w sposób...no cóż dość niezaawansowany jak na współczesne rozwiązania - przez zwykłe radio, głosem.
A to jest kanał mogący narażony na przekłamania, zewnętrzne zakłócenia, o wyczerpywalnej pojemności itp.
Standardowe dane typu wysokość, kierunek aż się proszą, aby przesyłać je w formie cyfrowej, możliwej do łatwiej digitalizacji, a komunikację głosową zostawić do łączności nierutynowej
Coś tam gdzieś w USA były jakieś projekty takich systemów, ale nie wiem czy to ma szanse szybkich wdrożeń.

Dlaczego zwykła komunikacja głosowa utrzymuje się tak długo? Jaka jest przyszłość tego aspektu lotnictwa?

Data: 2009-12-24 02:29:11
Autor: saturn5
ATC, pilot i przesył danych...
Dlaczego zwykła komunikacja głosowa utrzymuje się tak długo?

Bo nic nie zastapi bezposredniej komunikacji glosowej kontroler-pilot w
waznych sytuacjach. Jesli cos przeslesz metoda elektroniczna to jaka masz
gwarancje ze pilot to zauwazyl lub zareagowal? Kontroler chce miec pewnosc ze
informacja zostala nie tylko odebrana ale pilot sie do niej dostosowuje -
teraz a nie za minute. Tym niemniej ilosc samolotow bedzie rosla a ilosc
kontrolerow raczej nie a wiec potrzebne sa nowe rozwiazania. W USA pracuje sie
nad systemem NGATS (o tym sporo znajdziesz na necie) aby zrewolucjonizowac
relacje pilot-kontroler. W wielkim skrocie polega to na elektronicznym
przeslaniu do samolotu (do jego FMS) trasy uloznej przez komputer, poza tym
drobne konflikty z innymi samolotami beda rozwiazywane automatycznie miedzy
samolotami wyposazonymi w takowy software, rola kontrolera bedzie zredukowana
do roli menadzera pilnujacego ze wszystko przebiega OK lub do reagowania na
wyjatkowe sytuacje. NGATS to kwestia okolo 10-15 lat.

--


Data: 2009-12-24 07:52:18
Autor: Napletec
ATC, pilot i przesył danych...
do roli menadzera pilnujacego ze wszystko przebiega OK lub do reagowania na
wyjatkowe sytuacje. NGATS to kwestia okolo 10-15 lat.

air new zeland urzywa tego od 12 lat

jk

Data: 2009-12-24 20:06:26
Autor: porterhouse
ATC, pilot i przesył danych...

air new zeland urzywa tego od 12 lat

Co uzywa? Pewnie chodzi ci o ACARS - uzywane juz dzis przez wiele lini
lotniczych, ta droga ATC moze przeslac ATIS lub pojedyncze 'clearance'
bezposrednio do samolotu. Ale to raczej z NGATS ma malo wspolnego. --


Data: 2009-12-24 20:15:51
Autor: porterhuse
ATC, pilot i przesył danych...

Standardowe dane typu wysokość, kierunek aż się proszą, aby przesyłać je w formie cyfrowej,

Kazdy kontroler by ci pewnie powiedzial ze przesylanie pojedynczych liczb jak
wysokosc i kierunek droga elektroniczna malo by mu ulatwilo prace, niczego by
nie zmienilo. Przysla sie za to juz dzis dluzsze instrukcje jak naprzyklad
clearances lub ATIS, do tego sluzy ACARS o ktorym mozesz sporo przeczytac na
necie. ACARS ma pare zastosowan, miedzy innymi ta droga pilot moze sie
porozumiewac z techniczna obsluga samolotu lub dyspaczerem swojej linii.

tutaj wiecj informacji o ACARS:
http://www.ruthannoconnor.com/ACARS.html

--


ATC, pilot i przesył danych...

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona