Data: 2009-12-24 02:29:11 | |
Autor: saturn5 | |
ATC, pilot i przesył danych... | |
Dlaczego zwykła komunikacja głosowa utrzymuje się tak długo? Bo nic nie zastapi bezposredniej komunikacji glosowej kontroler-pilot w waznych sytuacjach. Jesli cos przeslesz metoda elektroniczna to jaka masz gwarancje ze pilot to zauwazyl lub zareagowal? Kontroler chce miec pewnosc ze informacja zostala nie tylko odebrana ale pilot sie do niej dostosowuje - teraz a nie za minute. Tym niemniej ilosc samolotow bedzie rosla a ilosc kontrolerow raczej nie a wiec potrzebne sa nowe rozwiazania. W USA pracuje sie nad systemem NGATS (o tym sporo znajdziesz na necie) aby zrewolucjonizowac relacje pilot-kontroler. W wielkim skrocie polega to na elektronicznym przeslaniu do samolotu (do jego FMS) trasy uloznej przez komputer, poza tym drobne konflikty z innymi samolotami beda rozwiazywane automatycznie miedzy samolotami wyposazonymi w takowy software, rola kontrolera bedzie zredukowana do roli menadzera pilnujacego ze wszystko przebiega OK lub do reagowania na wyjatkowe sytuacje. NGATS to kwestia okolo 10-15 lat. -- |
|
Data: 2009-12-24 07:52:18 | |
Autor: Napletec | |
ATC, pilot i przesył danych... | |
do roli menadzera pilnujacego ze wszystko przebiega OK lub do reagowania na air new zeland urzywa tego od 12 lat jk |
|
Data: 2009-12-24 20:06:26 | |
Autor: porterhouse | |
ATC, pilot i przesył danych... | |
air new zeland urzywa tego od 12 lat Co uzywa? Pewnie chodzi ci o ACARS - uzywane juz dzis przez wiele lini lotniczych, ta droga ATC moze przeslac ATIS lub pojedyncze 'clearance' bezposrednio do samolotu. Ale to raczej z NGATS ma malo wspolnego. -- |
|