AWARIA HDD - czy może HACKER/WIRUS to zrobić?

Data: 2011-03-26 11:01:50
Autor: jeo stancey
AWARIA HDD - czy może HACKER/WIRUS to zrobić?
Prosiłbym o pouczenie teoretyczne. Otóż chciałbym wiedzieć czy możliwe
jest, że wirus lub jakiś hacker może wywołać awarię dysku objawiającą
się:
 1.) NAJPIERW całkowitym zawieszeniem systemu (WidowsXP), BLUE SCREEN
z info o sprzęcie,
 2.) potem BRAK MOŻLIWOŚCI boot czegokolwiek (załóżmy, że
zainstalowano tam jeszcze inne systemy, w tym Linuks) - przy starcie
komputera po inicjalnych testach wyskakuje na konsoli error: "BŁĄD
ODCZYTU DYSKU" i zwiecha!
 3.) PO licznych próbach zastartowania komputera w różnych
konfiguracjach, odłączania komputera z wyjętą baterią na pół dnia itd.
- WRESZCIE po 2-3 dniach dysk jakby poooowoli wracał do siebie...
Powoli zaczyna startować, niechętnie robi boot linuksa lub XP, ale w
połowie się wywala.
Potem jednak ROBI POSTĘPY! Wywala się na coraz bardziej zaawansowanym
etapie uruchomiania systemu!
 4.) WRESZCIE dysk zdaje się odzyskał sprawność (po 2-3 dniach)!
Systemy startują i działąją OK. Tylko odczyty SMART pokazują, że z
SETKA sektorów została REALOKOWANA!

Jeszcze dodam, że wystąpienie podstawowego kłopotu w pkt. 1) pojawiło
się w momencie kiedy prowadziłem dialog przez email z osobą która mnie
NIENAWIDZI, i wiem, iż wśród przyjaciół tej osoby mogą być studenci
informatyki i nieźle oblatani w temacie "komputerowcy" - być może
całkiem dobry tzw. "hacker". To taka ciekawostka...
A i jeszcze dodam, że WTEDY ten komputer był podłączony do sieci w
HOSTELu studenckim i był przedtem zrobiony Windows Update - może to ma
jakieś znaczenie...

Data: 2011-03-26 20:21:04
Autor: Rafał Łukawski
AWARIA HDD - czy może HACKER/WIRUS to zro bić?

HOSTELu studenckim i był przedtem zrobiony Windows Update - może to ma
jakieś znaczenie...

Zamiast snuć hipotezy, dlaczego nie sprawdzisz dysku? programy które to robią są na FDD/CD

Data: 2011-03-26 20:29:33
Autor: Nathan

http://www.nirvanowiec.republika.pl/MHDD.html

--
Pozdrawiam Nathan
"Spadochroniarze to ludzie, którzy schodzą z drzew,  na które nie wchodzili" Charles Lindbergh

Data: 2011-03-27 10:21:54
Autor: jeo stancey
On 26 Mar, 20:29, Nathan <m...@sig.jest> wrote:
W dniu 2011-03-26 19:01, jeo stancey pisze:

> Prosi bym o pouczenie teoretyczne. Ot chcia bym wiedzie czy mo liwe
> jest, e wirus lub jaki hacker mo e wywo a awari dysku objawiaj c
> si :

http://www.nirvanowiec.republika.pl/MHDD.html

Ogromnie dziękuję za KONKRETNĄ odpowiedź (chyba jedyną w tym wątku),
tylko proszę powiedz co ten program może tu jeszcze wnieść do sprawy,
jeśli już sprawdzałem poprzez :
1.) HD-Tune -> opcja skanowania powierzchni
2.) ESTOOL301v.iso ściągnięty z samsung.com
Oba pokazują, że jest uszkodzony sektor.
Tylko dlaczego ten dysk się ZAWIESZAŁ na 3 dni?

Aha, jeszcze chcę zapytać odnośnie MHDD i tamtejszej opcji ERASE - po
której wykonujemy "REMAPOWANIE" dysku... CO TO ZNACZY?

Data: 2011-03-27 19:32:24
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-27 19:21, jeo stancey wrote:
[...]

Wymień dysk w ramach gwarancji! Nikt nie siedzi w Twoim pokoju i nie wie co tam dłubiesz w komputerze. Wynik z ESTOOL jest podstawą do reklamacji.

Pytanie czy chcesz iść w kierunku teorii spiskowych, czy mieć działający sprzęt.

Data: 2011-03-27 10:40:04
Autor: jeo stancey
On 2011-03-27 19:21, jeo stancey wrote:

> [...]

Pytanie czy chcesz iść w kierunku teorii spiskowych, czy mieć działający

Jasne, że chcę! Tylko to cholernie kłopotliwe teraz, muszę
przekopiować wszystkie partycje gdzieś, a potem czekać czekać...
niewiadomo jak długo! (A mam pracę dyplomową do napisania "na
wczoraj"...)

A teraz muszę powiedzieć, że od tygodnia intensywnie używam tego
laptopa z tym dyskiem i wszystko działa stabilnie i pięknie. Także nic
się nie zmienia w danych SMART... Szczerze chciałbym uwierzyć, że
tamto to była tylko jakaś software'owa sprawa... Czy uważasz, że
kolejna awaria to tylko sprawa NIEDŁUGIEGO czasu?

Data: 2011-03-27 19:43:50
Autor: Rafał Łukawski
[...]

Przechowywanie ważnych danych na komputerze bez backupu jest proszeniem się o kłopoty. Pierwsze co zrób to pomyśl o stałym backupie - chyba, że utrata wszelkich danych nie jest dla Ciebie problemem.

Data: 2011-03-27 10:49:34
Autor: jeo stancey
On 27 Mar, 18:43, Rafał Łukawski <rafal...@lukawski.pl> wrote:
Przechowywanie ważnych danych na komputerze bez backupu jest proszeniem
się o kłopoty. Pierwsze co zrób to pomyśl o stałym backupie - chyba, że
utrata wszelkich danych nie jest dla Ciebie problemem.

Dość "standardowe" pouczenie ;) Czy nie mógłbyś powiedzieć czegoś
odkrywczego?

Data: 2011-03-27 20:02:14
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-27 19:49, jeo stancey wrote:
[...]

Problemem jest to że wszyscy to wiedzą, ale mało kto to robi (np Ty)
Po co zadajesz pytania, gdzie odpowiedzi zupełnie nic nie wnoszą (czy jest możliwe? wszystko jest możliwe - co chcesz tym osiągnąć? Bo stwierdzenie czy coś jest teoretycznie możliwe *nic* nie wnosi).

Data: 2011-03-27 22:12:52
Autor: boxfish
W dniu 2011-03-27 19:49, jeo stancey pisze:
[...]

Odkrywczego ? jeśli nadal masz zamiar zajmować się filozofowaniem zamiast skopiowaniem danych z tego dysku (w kolejności od : najważniejsze) to od trudno traktować cię poważnie.

dysk pokazał Ci że kończy mu się żywot, smart zadziałał, pewnie za każdym restartem powoli przenosił dane aż przeniósł na tylko skutecznie że krytyczne dane były i są dostępne. Niestety masz duże prawdopodobieństwo że jest to proces postępujący i pojawią się kolejne sektory z problemami.

Jeśli dysk na gwarancji to nie ma nad czym rozmyślać, jeśli nie to mhdd

Data: 2011-03-27 15:52:24
Autor: jeo stancey
AWARIA HDD - czy może HACKER/WIRUS to zrobić?
On 27 Mar, 21:12, boxfish <cic...@gazeta.pl> wrote:
dysk pokaza Ci e ko czy mu si ywot, smart zadzia a , pewnie za
ka dym restartem powoli przenosi dane

Czy jest to jakoś rejestrowane i do zobaczenia w SMART?

a przeni s na tylko skutecznie
e krytyczne dane by y i s dost pne. Niestety masz du e
prawdopodobie stwo e jest to proces post puj cy i pojawi si kolejne
sektory z problemami.

A czy kolejna awaria to będzie taka, że "ani be ani me" czy jednak
znów się zawiesi i zrealokuje kilkadziesiąt sektorów a potem powróci
do działania?

Je li dysk na gwarancji to nie ma nad czym rozmy la

Tak zrobię, obiecuję! ;)

je li nie to mhdd

A tak z ciekawości i na przyszłość - co może takiemu dyskowi pomóc
MHDD? Czy może go w jakiś automagiczny sposób NAREPEROWAĆ?

Data: 2011-03-28 07:52:03
Autor: boxfish
W dniu 2011-03-28 00:52, jeo stancey pisze:
On 27 Mar, 21:12, boxfish<cic...@gazeta.pl>  wrote:
dysk pokaza Ci e ko czy mu si ywot, smart zadzia a , pewnie za
ka dym restartem powoli przenosi dane

Czy jest to jakoś rejestrowane i do zobaczenia w SMART?

wynik jest widoczny przecież

[...]

a kto to może wiedzieć ? ;-) może tak, może nie, chcesz się upownić ? bierz mikroskop elektronowy, wyciągaj talerze i sprawdź ich powierzchnię minimetr po minimetrze - może coś się wyjasni

Je li dysk na gwarancji to nie ma nad czym rozmy la

Tak zrobię, obiecuję! ;)

wzruszyłeś mnie ;-)

je li nie to mhdd

A tak z ciekawości i na przyszłość - co może takiemu dyskowi pomóc
MHDD? Czy może go w jakiś automagiczny sposób NAREPEROWAĆ?

Uszkodzone sektory mozna podzielić na dwie grupy (w uproszczeniu)

- uszkodzone fizycznie czyli wada powierzchni (mikrorysa etc)

- błąd zapisu, na tyle poważny że głowice nie potrafią sobie poradzić z odczytem (czasem się może przytrafić)

w tym drugim przypadku mhdd potrafi sobie poradzić - zerowanie (kasuje dane)

inaczej mówiąc i tak czeka cię szybki backup

Data: 2011-03-27 16:09:22
Autor: jeo stancey
> [...]

co tam dłubiesz w komputerze. Wynik z ESTOOL jest podstawą do reklamacji.

Jeszcze dopytam, otóż jak skanowałem przy pomocy ESTOOL.exe to na
koniec pojawiło się podsumowanie, że owszem jest ten uszkodzony sektor
ALE JESZCZE było tam zalecenie żeby spróbować wykonać zerowanie całego
dysku przy pomocy EREASE - sam za bardzo nie rozumiem PO CO?
Tm bardziej, że w tym programie ESTOOL takiego polecenia nie
zauważyłem jakoś, jest natomiast w MHDD.

PYTANIE: CZY mam wykonac jeszcze to zerowanie przed oddaniem do
gwarancji i PO CO?

Data: 2011-03-28 07:33:38
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-28 01:09, jeo stancey wrote:
[...]

Tm bardziej, Ĺźe w tym programie ESTOOL takiego polecenia nie
zauważyłem jakoś, jest natomiast w MHDD.

PYTANIE: CZY mam wykonac jeszcze to zerowanie przed oddaniem do
gwarancji i PO CO?

Nie musisz tego robić, czasami nadpisanie sektora/sektorów (ponowne namagnesowanie całego dysku lub jego obszarów) pomaga na jakiś czas. Masz błąd, dołącz wydruk z reklamacją i oddaj.

W ESTool nazywa się to bodajże 'format disk' albo 'low level format'

Gdyby dysk nie był na gwarancji, można się bawić z takimi sztuczkami by przedłużyć żywotność (działanie dysku) - wielokrotny zapis całej powierzchni, wielokrotny zapis wybranych sektorów itp.

Data: 2011-03-26 21:14:50
Autor: Maciek
AWARIA HDD - czy może HACKER/WIRUS to zrobić?
begin o nicku jeo stancey napisał(a) na pl.comp.pecet następujące bzdety:
 kiedy prowadziłem dialog przez email z osobą ktĂłra mnie NIENAWIDZI
Nigdy nie prowadĹş dialogu z NIKIM!!!! przez email. To najbardziej
niebezpieczna rzecz, jaką można zrobić na komputerze. Najlepiej używaj do
tego jakiegoś czatu na WP, ewentualnie wymieniaj opinie na grupach
newsowych. Dialog email w prosty sposĂłb prowadzi do zniszczenia systemu
operacyjnego, a w krańcowych przypadkach do zniszczenia dysku, nawet gdy
będziesz próbował wgrać Windowsa od nowa, to może się okazać, że czytnik
zniszczy płytę.
 wiem, iĹź wśrĂłd przyjaciół tej osoby mogą być studenci informatyki i nieĹşle oblatani w temacie "komputerowcy"
Twoje przypuszczenia są naprawdę uzasadnione. Ci studenci bawią się
rozmaitymi sposobami włamań do cudzych komputerów. Używają wielu rozmaitych
wirusów, w tym emailowych. Jeśli jeszcze na dodatek twój dialog był
prowadzony z dziewczyną, która jakiemuś się spodobała, to miał motyw jak
stodoła.
- być moĹźe  całkiem dobry tzw. "hacker".
To nawet pewne. Oni używają takiego wirusa linux, który został wymyślony
przez ruskiego hakera Torwalodwa.

A i jeszcze dodam, że WTEDY ten komputer był podłączony do sieci w
HOSTELu studenckim
No to już wszystko jasne. Oni tych sieci używają do włamań. Mają wszystko,
co chcieli z twojego komputera.
i był przedtem zrobiony Windows Update - moĹźe to ma  jakieś znaczenie...
No ma. Znaczy, ze nie masz choć pirackiego Windowsa.

--
Maciek
I spend my time wasting yours.

Data: 2011-03-26 21:09:55
Autor: pioruns
Dnia Sat, 26 Mar 2011 21:14:50 +0100, Maciek napisał(a):

A i jeszcze dodam, że WTEDY ten komputer był podłączony do sieci w
HOSTELu studenckim
No to już wszystko jasne. Oni tych sieci używają do włamań. Mają
wszystko, co chcieli z twojego komputera.

Zapomniałeś dodać, dlaczego teraz dysk źle pracuje! Hackerzy zabrali z niego wszystkie dane, nawet sektory! Dlatego dysk musi je realokować, część z nich zniknęła i dysk zgłasza błąd. Na twoim miejscu od razu bym odłączył komputer od prądu, a najlepiej wyciągnął dysk. Bo nawet z wyłączonym komputerem nigdy nie wiadomo, studenci mają na to hackerskie sposoby!

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2011-03-27 10:07:22
Autor: G Nowak
[...]

Zapomniales dodac, ze dysk trzeba schowac tak, aby komputer go nie widzial, np. w kredensie ;)

--
Pozdr

Data: 2011-03-27 10:33:46
Autor: jeo stancey
On 26 Mar, 22:09, pioruns <cvbe...@b2.cy> wrote:
Zapomniałeś dodać, dlaczego teraz dysk źle pracuje! Hackerzy zabrali z
niego wszystkie dane, nawet sektory! Dlatego dysk musi je realokować,
część z nich zniknęła i dysk zgłasza błąd. Na twoim miejscu od razu bym

OK, ale jeszcze raz: CO Z MODYFIKACJĄ FIRMWARE DYSKU? Jest to
SOFTWARE'owo możliwe czy nie?

Data: 2011-03-27 19:41:37
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-27 19:33, jeo stancey wrote:
[...]

Praktycznie większość producentów publikuje aktualizacje firmware, które dokonywane są (mogą być) przez użytkowników, więc odpowiedź na Twoje pytanie - TAK (firmware często modyfikuje się via S/W). W przypadku nieudanej aktualizacji, wymagana jest interfencja serwisu.

Data: 2011-03-27 10:47:30
Autor: jeo stancey
On 27 Mar, 18:41, Rafał Łukawski <rafal...@lukawski.pl> wrote:
On 2011-03-27 19:33, jeo stancey wrote:

> [...]

P.S. Co z tymi "polskimi" literami ludzie u Was? Ja używam Google jako
news serwera i ichnijeszego portalu jako czytnika - więc myślałem, że
ten portal jest dobrze "skonfigurowany"...

> OK, ale jeszcze raz: CO Z MODYFIKACJ FIRMWARE DYSKU? Jest to
> SOFTWARE'owo mo liwe czy nie?

Praktycznie wi kszo producent w publikuje aktualizacje firmware, kt re
dokonywane s (mog by ) przez u ytkownik w, wi c odpowied na Twoje
pytanie - TAK (firmware cz sto modyfikuje si via S/W). W przypadku
nieudanej aktualizacji, wymagana jest interfencja serwisu.

Hmm... to ciekawe, a czy ktoś może zmodyfikować taki FW tak żeby robił
cos "użytecznego" (dla drugiej strony) a następnie przez trojana wgrać
bez wiedzy właściciela kompa? Jakie wtedy byłyby objawy?

Data: 2011-03-28 18:00:10
Autor: pioruns
Dnia Sun, 27 Mar 2011 10:47:30 -0700, jeo stancey napisał(a):

> [...]

P.S. Co z tymi "polskimi" literami ludzie u Was? Ja uĹźywam Google jako
news serwera i ichnijeszego portalu jako czytnika - więc myślałem, że
ten portal jest dobrze "skonfigurowany"...

Piszę swoje wiadomości w oficjalnym, ogólnoświatowym UTF8:

Jeśli u Ciebie źle to widać, to już nie wiem :D

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2011-03-28 15:35:28
Autor: jeo stancey
On 28 Mar, 19:00, pioruns <cvbe...@b2.cy> wrote:

> [...]

Piszę swoje wiadomości w oficjalnym, ogólnoświatowym UTF8:

Jeśli u Ciebie źle to widać, to już nie wiem :D

Teraz jak widać dobrze widać :)
Ale wcześniej nie - dlaczego?

Data: 2011-03-29 01:43:52
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Mon, 28 Mar 2011 18:00:10 +0000 (UTC), pioruns napisał(a):

[...]

Pierwszy raz widzisz, jak Google Groups rozpirza posty z polskimi
diakrytykami?

[ Humanity's overrated.            (Gregory House "House M.D. 1x01 Pilot") ]

Data: 2011-03-29 08:22:23
Autor: jeo stancey
On 29 Mar, 00:43, Przemysław Ryk <przemyslaw....@gmail.com> wrote:

> Piszę swoje wiadomości w oficjalnym, ogólnoświatowym UTF8:

> Jeśli u Ciebie źle to widać, to już nie wiem :D

Pierwszy raz widzisz, jak Google Groups rozpirza posty z polskimi
diakrytykami?

Ja właśnie NIE poraz pierwszy, ciągle się to zdarzało i za każdym
razem wkurzało niezmiernie! Jak się przed tym ustrzec?
(Bo z samego Google nie chcę rezygnować, oferuje niezmiernie wygodną i
pod każdym innym względem sprawną drogę dostępu do newsgroups,
niezależną od komputera na którym się "pracuje"...)

Data: 2011-03-29 19:52:54
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Tue, 29 Mar 2011 08:22:23 -0700 (PDT), jeo stancey napisał(a):

[...]

Nijak. Google miało, ma i na mój gust będzie to miało w poważaniu.

(Bo z samego Google nie chcę rezygnować, oferuje niezmiernie wygodną i
pod każdym innym względem sprawną drogę dostępu do newsgroups,
niezależną od komputera na którym się "pracuje"...)

Wiesz co? To ja już wolę swoje 40tude na przenośnym dysku... :)

[ Doświadczenie i alkoholizm zawsze zwyciężą młodość i entuzjazm.          ]
[                                                         (JoeMonster.org) ]

Data: 2011-03-27 10:31:51
Autor: jeo stancey
On 26 Mar, 21:14, Maciek <mac...@emti.one.nospam.pl> wrote:
begin o nicku jeo stancey napisał(a) na pl.comp.pecet następujące bzdety:

>  kiedy prowadziłem dialog przez email z osobą która mnie NIENAWIDZI

Nigdy nie prowadź dialogu z NIKIM!!!! przez email. To najbardziej
niebezpieczna rzecz, jaką można zrobić na komputerze. Najlepiej używaj do
tego jakiegoś czatu na WP, ewentualnie wymieniaj opinie na grupach
newsowych. Dialog email w prosty sposób prowadzi do zniszczenia systemu
operacyjnego,

Chodzi o to, że znał moje IP.

 a w krańcowych przypadkach do zniszczenia dysku, nawet gdy

chodzi o możliwość SOFTWARE'owego zmodyfikowania FIRMAWARE dysku! Tak
teoretycznie to możliwe, no nie?

> A i jeszcze dodam, że WTEDY ten komputer był podłączony do sieci w
> HOSTELu studenckim

No to już wszystko jasne. Oni tych sieci używają do włamań. Mają wszystko,
co chcieli z twojego komputera.

Trudno powiedzieć co ktoś w tej sieci mógł zainstalować. Tak dla
zabawy... sam widziałem jak coniektórzy tzw. "komputerowcy"
kombinowali z sieciami, powiedzmy... słabo kontrolowanymi przez
czynniki oficjalne.
Tak więc czemu nie? Mogli posatwić coś na tamtejszym serwerze
analizująceo, archiwizującego wszystko co przechodzi do tzw. "ŚWIATA"..
Coś co wyłuskuje z niezabezpieczonych/niezaszyfrowanych PAKIETÓW TCPIP
"ciekawe" dane: HASŁA, adresy, treści mejli - albo PRZECHWYTUJĄCEGO
WINDOWS UPDATE - co, nie jest to możliwe?
Czy w jakiś inny jeszcze sposób zagnieździć TROJANA własnej produkcji
na kompach ludków podpiętych do tejże sieci...

> i był przedtem zrobiony Windows Update - może to ma  jakieś znaczenie...
Znaczy, ze nie masz choć pirackiego Windowsa.

A zebyś wiedział!

Data: 2011-03-27 19:39:44
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-27 19:31, jeo stancey wrote:
[...]

Są znacznie prostsze metody uszkodzenia danych/komputera. Modyfikacja firmware wymaga specjalnego środowiska testowego, gdzie można stworzyć taki firmware. Nawet najbardziej złośliwym hakerom nie opłaca się tego robić (chyba że jesteś CEO z miliardową fortuną), bo... uzytkownicy sa na tyle nierozwazni, iz wystarczy wirus dla PC.

Gdyby ktos nieumiejetnie zmodyfikowal firmware, to dysk po prostu umarłby. To tak jakby się tu zastanawiac czy podroze z predkoscia bliska predkosci swiatla sa mozliwe. A sa.

Po jakiego grzyba szukasz dziury w całym?

Data: 2011-03-27 22:18:38
Autor: Tomasz Jasiński
AWARIA HDD - czy może HACKER/WIRUS to zrobić?
Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 27 Mar 2011 10:31:51 -0700 (PDT)  doszła do mnie wiadomość
<43d8f1a9-5874-4f93-88f7-3fd6a31f893b@f18g2000yqd.googlegroups.com>  od jeo stancey <jeostancey@gmail.com>  :

Czy w jakiś inny jeszcze sposób zagnieździć TROJANA własnej produkcji
na kompach ludków podpiętych do tejże sieci...

Człowieku, daj temu spokój i kup nowy dysk. Ten dysk o którym mowa już
ledwo zipie i w każdek chwili może odejść w zaświaty razem ze
wszystkimi danymi, które na nim gromadzisz.

Data: 2011-03-28 00:21:53
Autor: boxfish
W dniu 2011-03-27 19:31, jeo stancey pisze:
[...]

Teraz to zna je już każdy .. wielką tajemnicą nie jest

AWARIA HDD - czy może HACKER/WIRUS to zrobić?