AWARIA HDD - czy może HACKER/WIRUS to zrobić?

Data: 2011-03-26 20:29:33
Autor: Nathan
AWARIA HDD - czy może HACKER/WIRUS to zrobić?
W dniu 2011-03-26 19:01, jeo stancey pisze:
Prosiłbym o pouczenie teoretyczne. Otóż chciałbym wiedzieć czy możliwe
jest, że wirus lub jakiś hacker może wywołać awarię dysku objawiającą
się:

http://www.nirvanowiec.republika.pl/MHDD.html

--
Pozdrawiam Nathan
"Spadochroniarze to ludzie, którzy schodzą z drzew,  na które nie wchodzili" Charles Lindbergh

Data: 2011-03-27 10:21:54
Autor: jeo stancey
On 26 Mar, 20:29, Nathan <m...@sig.jest> wrote:
W dniu 2011-03-26 19:01, jeo stancey pisze:

> Prosi bym o pouczenie teoretyczne. Ot chcia bym wiedzie czy mo liwe
> jest, e wirus lub jaki hacker mo e wywo a awari dysku objawiaj c
> si :

http://www.nirvanowiec.republika.pl/MHDD.html

Ogromnie dziękuję za KONKRETNĄ odpowiedź (chyba jedyną w tym wątku),
tylko proszę powiedz co ten program może tu jeszcze wnieść do sprawy,
jeśli już sprawdzałem poprzez :
1.) HD-Tune -> opcja skanowania powierzchni
2.) ESTOOL301v.iso ściągnięty z samsung.com
Oba pokazują, że jest uszkodzony sektor.
Tylko dlaczego ten dysk się ZAWIESZAŁ na 3 dni?

Aha, jeszcze chcę zapytać odnośnie MHDD i tamtejszej opcji ERASE - po
której wykonujemy "REMAPOWANIE" dysku... CO TO ZNACZY?

Data: 2011-03-27 19:32:24
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-27 19:21, jeo stancey wrote:
[...]

Wymień dysk w ramach gwarancji! Nikt nie siedzi w Twoim pokoju i nie wie co tam dłubiesz w komputerze. Wynik z ESTOOL jest podstawą do reklamacji.

Pytanie czy chcesz iść w kierunku teorii spiskowych, czy mieć działający sprzęt.

Data: 2011-03-27 10:40:04
Autor: jeo stancey
On 2011-03-27 19:21, jeo stancey wrote:

> [...]

Pytanie czy chcesz iść w kierunku teorii spiskowych, czy mieć działający

Jasne, że chcę! Tylko to cholernie kłopotliwe teraz, muszę
przekopiować wszystkie partycje gdzieś, a potem czekać czekać...
niewiadomo jak długo! (A mam pracę dyplomową do napisania "na
wczoraj"...)

A teraz muszę powiedzieć, że od tygodnia intensywnie używam tego
laptopa z tym dyskiem i wszystko działa stabilnie i pięknie. Także nic
się nie zmienia w danych SMART... Szczerze chciałbym uwierzyć, że
tamto to była tylko jakaś software'owa sprawa... Czy uważasz, że
kolejna awaria to tylko sprawa NIEDŁUGIEGO czasu?

Data: 2011-03-27 19:43:50
Autor: Rafał Łukawski
[...]

Przechowywanie ważnych danych na komputerze bez backupu jest proszeniem się o kłopoty. Pierwsze co zrób to pomyśl o stałym backupie - chyba, że utrata wszelkich danych nie jest dla Ciebie problemem.

Data: 2011-03-27 10:49:34
Autor: jeo stancey
On 27 Mar, 18:43, Rafał Łukawski <rafal...@lukawski.pl> wrote:
Przechowywanie ważnych danych na komputerze bez backupu jest proszeniem
się o kłopoty. Pierwsze co zrób to pomyśl o stałym backupie - chyba, że
utrata wszelkich danych nie jest dla Ciebie problemem.

Dość "standardowe" pouczenie ;) Czy nie mógłbyś powiedzieć czegoś
odkrywczego?

Data: 2011-03-27 20:02:14
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-27 19:49, jeo stancey wrote:
[...]

Problemem jest to że wszyscy to wiedzą, ale mało kto to robi (np Ty)
Po co zadajesz pytania, gdzie odpowiedzi zupełnie nic nie wnoszą (czy jest możliwe? wszystko jest możliwe - co chcesz tym osiągnąć? Bo stwierdzenie czy coś jest teoretycznie możliwe *nic* nie wnosi).

Data: 2011-03-27 22:12:52
Autor: boxfish
W dniu 2011-03-27 19:49, jeo stancey pisze:
[...]

Odkrywczego ? jeśli nadal masz zamiar zajmować się filozofowaniem zamiast skopiowaniem danych z tego dysku (w kolejności od : najważniejsze) to od trudno traktować cię poważnie.

dysk pokazał Ci że kończy mu się żywot, smart zadziałał, pewnie za każdym restartem powoli przenosił dane aż przeniósł na tylko skutecznie że krytyczne dane były i są dostępne. Niestety masz duże prawdopodobieństwo że jest to proces postępujący i pojawią się kolejne sektory z problemami.

Jeśli dysk na gwarancji to nie ma nad czym rozmyślać, jeśli nie to mhdd

Data: 2011-03-27 15:52:24
Autor: jeo stancey
AWARIA HDD - czy może HACKER/WIRUS to zrobić?
On 27 Mar, 21:12, boxfish <cic...@gazeta.pl> wrote:
dysk pokaza Ci e ko czy mu si ywot, smart zadzia a , pewnie za
ka dym restartem powoli przenosi dane

Czy jest to jakoś rejestrowane i do zobaczenia w SMART?

a przeni s na tylko skutecznie
e krytyczne dane by y i s dost pne. Niestety masz du e
prawdopodobie stwo e jest to proces post puj cy i pojawi si kolejne
sektory z problemami.

A czy kolejna awaria to będzie taka, że "ani be ani me" czy jednak
znów się zawiesi i zrealokuje kilkadziesiąt sektorów a potem powróci
do działania?

Je li dysk na gwarancji to nie ma nad czym rozmy la

Tak zrobię, obiecuję! ;)

je li nie to mhdd

A tak z ciekawości i na przyszłość - co może takiemu dyskowi pomóc
MHDD? Czy może go w jakiś automagiczny sposób NAREPEROWAĆ?

Data: 2011-03-28 07:52:03
Autor: boxfish
W dniu 2011-03-28 00:52, jeo stancey pisze:
On 27 Mar, 21:12, boxfish<cic...@gazeta.pl>  wrote:
dysk pokaza Ci e ko czy mu si ywot, smart zadzia a , pewnie za
ka dym restartem powoli przenosi dane

Czy jest to jakoś rejestrowane i do zobaczenia w SMART?

wynik jest widoczny przecież

[...]

a kto to może wiedzieć ? ;-) może tak, może nie, chcesz się upownić ? bierz mikroskop elektronowy, wyciągaj talerze i sprawdź ich powierzchnię minimetr po minimetrze - może coś się wyjasni

Je li dysk na gwarancji to nie ma nad czym rozmy la

Tak zrobię, obiecuję! ;)

wzruszyłeś mnie ;-)

je li nie to mhdd

A tak z ciekawości i na przyszłość - co może takiemu dyskowi pomóc
MHDD? Czy może go w jakiś automagiczny sposób NAREPEROWAĆ?

Uszkodzone sektory mozna podzielić na dwie grupy (w uproszczeniu)

- uszkodzone fizycznie czyli wada powierzchni (mikrorysa etc)

- błąd zapisu, na tyle poważny że głowice nie potrafią sobie poradzić z odczytem (czasem się może przytrafić)

w tym drugim przypadku mhdd potrafi sobie poradzić - zerowanie (kasuje dane)

inaczej mówiąc i tak czeka cię szybki backup

Data: 2011-03-27 16:09:22
Autor: jeo stancey
> [...]

co tam dłubiesz w komputerze. Wynik z ESTOOL jest podstawą do reklamacji.

Jeszcze dopytam, otóż jak skanowałem przy pomocy ESTOOL.exe to na
koniec pojawiło się podsumowanie, że owszem jest ten uszkodzony sektor
ALE JESZCZE było tam zalecenie żeby spróbować wykonać zerowanie całego
dysku przy pomocy EREASE - sam za bardzo nie rozumiem PO CO?
Tm bardziej, że w tym programie ESTOOL takiego polecenia nie
zauważyłem jakoś, jest natomiast w MHDD.

PYTANIE: CZY mam wykonac jeszcze to zerowanie przed oddaniem do
gwarancji i PO CO?

Data: 2011-03-28 07:33:38
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-28 01:09, jeo stancey wrote:
[...]

Tm bardziej, Ĺźe w tym programie ESTOOL takiego polecenia nie
zauważyłem jakoś, jest natomiast w MHDD.

PYTANIE: CZY mam wykonac jeszcze to zerowanie przed oddaniem do
gwarancji i PO CO?

Nie musisz tego robić, czasami nadpisanie sektora/sektorów (ponowne namagnesowanie całego dysku lub jego obszarów) pomaga na jakiś czas. Masz błąd, dołącz wydruk z reklamacją i oddaj.

W ESTool nazywa się to bodajże 'format disk' albo 'low level format'

Gdyby dysk nie był na gwarancji, można się bawić z takimi sztuczkami by przedłużyć żywotność (działanie dysku) - wielokrotny zapis całej powierzchni, wielokrotny zapis wybranych sektorów itp.

AWARIA HDD - czy może HACKER/WIRUS to zrobić?